2008. gada 31. janvārī
Nr. 8/4 2 - ______(9/08)
Iesniedzam
izskatīšanai Saeimas plenārsēdē likumprojektu: Grozījumi Krimināllikumā.
Pielikumā:
Likumprojekts uz 4
lapām un anotācija uz 9 lapām.
LR 9. Saeimas
deputāti:
1.
__________________________________
2.
__________________________________
3.
__________________________________
4.
__________________________________
5.
__________________________________
Likumprojekts
Grozījumi Krimināllikumā
Izdarīt Krimināllikumā
šādus grozījumus:
1. Izteikt
Krimināllikuma 124. pantu šāda redakcijā:
"124.pants. Novešana
līdz pašnāvībai
(1) Par personas novešanu līdz pašnāvībai vai tās mēģinājumam, cietsirdīgi
apejoties ar cietušo vai sistemātiski pazemojot viņa personisko cieņu, ja šī
persona nav atradusies materiālā vai citādā atkarībā no vainīgā,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim
gadiem.
(2) Par tādām pašām darbībām attiecībā uz
personu, kas atradusies materiālā vai citādā atkarībā no vainīgā, vai par
tādām pašām darbībām attiecībā uz sievieti, vai par tādām pašām darbībām
attiecībā uz mazgadīgo
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem
gadiem. ".
2. Izteikt Krimināllikuma 130. pantu šāda redakcijā:
"130.pants. Tīšs viegls
miesas bojājums
(1) Par tāda miesas bojājuma tīšu nodarīšanu,
kas nav izraisījis veselības traucējumu vai vispārējo darbspēju zaudēšanu
(viegls miesas bojājums), kā arī par tīšu sišanu, ja tā nav izraisījusi minētās
sekas,soda ar arestu vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz desmit
minimālajām mēnešalgām.
(2) Par viegla miesas bojājuma tīšu nodarīšanu,
kas izraisījis īslaicīgu veselības traucējumu vai vispārējo darbspēju
nenozīmīgu paliekošu zaudēšanu,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz vienam
gadam vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz divdesmit
minimālajām mēnešalgām.
(3) Par sistemātisku sišanu, kam ir
spīdzināšanas raksturs, vai citāda veida spīdzināšanu, ja šīm darbībām nav
bijušas šā likuma 125. vai 126.pantā paredzētās sekas, vai par viegla
miesas bojājuma tīšu nodarīšanu, kas nav izraisījis veselības traucējumu vai
vispārējo darbspēju zaudēšanu, kā arī par tīšu sišanu, ja tā nav izraisījusi
minētās sekas, bet tas izdarīts attiecībā uz sievieti vai attiecībā uz
mazgadīgo
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim
gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz sešdesmit
minimālajām mēnešalgām.
3. Izteikt Krimināllikuma 132. pantu šāda redakcijā:
" 132.pants.
Draudi izdarīt slepkavību un nodarīt smagu miesas bojājumu
(1) Par draudiem izdarīt slepkavību vai nodarīt
smagu miesas bojājumu, ja ir bijis pamats baidīties, ka šie draudi var tikt
izpildīti,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz vienam
gadam vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz divdesmit
minimālajām mēnešalgām.
(2) Par draudiem izdarīt
slepkavību vai nodarīt smagu miesas bojājumu, ja ir bijis pamats baidīties, ka
šie draudi var tikt izpildīti un ja tas tiek izdarīts attiecībā pret sievieti
vai pret mazgadīgo
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem vai ar arestu, vai ar
piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz sešdesmit minimālajām mēnešalgām.
4. Izteikt Krimināllikuma 152.
pantu šāda redakcijā:
"152.pants. Nelikumīga brīvības
atņemšana
(1) Par prettiesisku darbību, atņemot personai iespēju brīvi noteikt savu
atrašanās vietu (nelikumīga brīvības atņemšana), ja nav valsts amatpersonas
noziedzīga nodarījuma pazīmju, -
soda ar arestu vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz trīsdesmit
minimālajām mēnešalgām.
(2) Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas cietušā dzīvībai vai
veselībai bīstamā veidā vai ja tās saistītas ar fizisku ciešanu nodarīšanu
viņam, vai ja tās ilgušas vairāk par vienu nedēļu, vai ja tās izdarītas
atkārtoti, vai ja tās izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās, vai
ja tās izdarītas attiecībā uz sievieti, vai attiecībā uz mazgadīgo,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem.
(3) Par nelikumīgu brīvības atņemšanu, ja tā izraisījusi smagas sekas,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz desmit gadiem.
5. Izteikt Krimināllikuma 153.
pantu šāda redakcijā:
"153.pants. Personas nolaupīšana
(1) Par personas sagrābšanu, lietojot vardarbību
vai draudus, vai aizvešanu ar viltu (personas nolaupīšana) atriebības,
mantkārīgā vai šantāžas nolūkā
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz desmit
gadiem, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.
(2) Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas
atkārtoti, vai attiecībā uz sievieti, vai attiecībā uz mazgadīgo,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem
līdz divpadsmit gadiem, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.
(3) Par personas nolaupīšanu, ja tā izraisījusi
smagas sekas,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem
līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot mantu.
6. Izteikt Krimināllikuma 154. pantu šāda
redakcijā:
"154.pants. Ķīlnieku
sagrābšana
(1) Par personas kā ķīlnieka sagrābšanu vai
aizturēšanu, ja tas saistīts ar draudiem noslepkavot, nodarīt miesas bojājumus
vai turpmāk aizturēt šo personu nolūkā piespiest fizisko vai juridisko personu
vai personu grupu izdarīt kādu darbību vai atturēties no tās, izvirzot to par
noteikumu ķīlnieka atbrīvošanai,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz
divpadsmit gadiem, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.
(2) Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas
pret nepilngadīgo, vai pret sievieti, vai atkārtoti vai ja tās
izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās, vai ja tās izraisījušas
smagas sekas,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem
līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot mantu.
7. Izteikt Krimināllikuma 231. pantu šāda redakcijā:
"231.pants. Huligānisms
(1) Par rupju sabiedriskā miera traucēšanu, kas izpaužas acīmredzamā
necieņā pret sabiedrību vai bezkaunībā, ignorējot vispārpieņemtās uzvedības
normas un traucējot cilvēku mieru, iestāžu vai uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību),
vai organizāciju darbu (huligānisms),
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem
gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz
piecdesmit minimālajām mēnešalgām.
(2) Par huligānismu, ja tas izdarīts personu grupā vai ja tas saistīts ar
miesas bojājumu nodarīšanu cietušajam vai ar mantas bojāšanu vai iznīcināšanu,
vai ar pretošanos varas pārstāvim vai personai, kura vēršas pret sabiedriskās
kārtības pārkāpšanu, vai ja tas izdarīts, lietojot ieročus, kā arī citus miesas
bojājumu nodarīšanai izmantojamus priekšmetus, vai ja tā saistīta
ar miesas bojājumu nodarīšanu sievietei, vai mazgadīgajam,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz
septiņiem gadiem un policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem.
8. Izteikt Krimināllikuma 252. pantu šāda
redakcijā:
252.pants. Narkotisko
un psihotropo vielu ievadīšana pret personas gribu
(1) Par narkotisko vai psihotropo vielu
ievadīšanu citai personai vai to pievienošanu citas personas ēdienam vai
dzērienam pret šīs personas gribu vai tai nezinot
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz
astoņiem gadiem.
(2) Par tādām pašām darbībām, ja narkotiskajām
vai psihotropajām vielām pievienotas tādas vielas, kas pastiprina to iedarbību,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem
līdz desmit gadiem.
(3) Par šā panta pirmajā vai otrajā daļā
paredzētajām darbībām, ja tās izdarītas pret nepilngadīgo, vai pret
sievieti, vai lietojot vardarbību, vai draudot lietot vardarbību vai ja tās
izraisījušas smagas sekas,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no astoņiem
līdz piecpadsmit gadiem.
Grozījumi Krimināllikumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
||||||||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2000. gada
29. jūnijā tika pieņemta Eiropas Savienības Padomes Direktīva Nr. 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes
principu pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības. 2004.gada 13.decembrī tika pieņemta Eiropas Savienības Padomes Direktīva Nr. 2004/113/EK, ar kuru
īsteno principu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un
sievietēm, attiecībā uz pieeju precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un
pakalpojumu sniegšanu. Atbilstoši Eiropas Kopienu dibināšanas līguma 10. pantā
noteiktajam principam dalībvalstīm jāveic nepieciešamie pasākumi, lai
nodrošinātu no šī līguma izrietošo pienākumu izpildi. Lai gan Latvijas Republikas Satversmes 91. pantā ir paredzēts
vispārējs diskriminācijas aizliegums, bet 110. pantā paredzētā valsts
aizsardzība un atbalsts laulībai, ģimenei, vecākiem un bērna tiesībās un ir
noteikta īpaši palīdzība bērniem, kas cietuši no varmācības, bet tas
nav konkretizēts citos normatīvajos aktos, nav ieviestas efektīvas sankcijas
par diskriminācijas aizlieguma pārkāpumiem. Partnera
vardarbība pret sievieti ģimenē atbilstoši 1979.gada ANO Konvencijai par
jebkuras sieviešu diskriminācijas izskaušanu ir viena no diskriminācijas pret sievieti
formām; Ar 1979.gada ANO
Konvencijai par jebkuras sieviešu diskriminācijas izskaušanu ratificēšanu
Latvijas valsts ir apņēmusies veikt visus attiecīgos pasākumus, lai likvidētu
diskrimināciju attiecībā uz sievietēm no jebkādas personas, organizācijas vai
uzņēmuma puses, tai skaitā, no vardarbības ģimenē; ANO ir atzinusi,
ka tieši pret sievietēm vērstā vardarbība ir tā, kas nopietni kavē sieviešu
iespējas izmantot tiesības un brīvības uz vienlīdzīgiem pamatiem ar
vīriešiem, bet sabiedrībā valdošie aizspriedumi un paražas attaisno uz
dzimumu balstītu vardarbību kā sievietes aizsardzības vai kontroles formu. Vardarbība pret sievieti, vardarbība pret bērnu
ģimenē tā nav tikai šīs ģimenes lieta. Vardarbība ģimenē ir valsts problēma. Pagājušā
gada laikā krīzes centrā Skalbes pēc palīdzības vērsās 530 sievietes un
bērni, kuri bija cietuši no vardarbības ģimenē. Aptuveni 120 sievietes gadā smagi tiek piekautas
pašu ģimenēs, 35 nonāvētas. Tā ir tikai statistika par smagākajiem
gadījumiem. Eksperti atzīst, ka daudz vairāk ir tādu gadījumu, kad sievietes
tiek iekaustītas un emocionāli pazemotas regulāri, bet policija neiejaucas,
jo nav smagu miesas bojājumu. Bērnu
tiesību aizsardzības likuma 73.panta pirmajā daļā paredzēts, ka katra
iedzīvotāja pienākums ir sargāt savu un citu bērnu drošību, ne vēlāk kā tajā
pašā dienā ziņot policijai, bāriņtiesai vai citai bērnu tiesību aizsardzības
institūcijai par jebkādu vardarbību pret bērnu vai citādu viņa apdraudējumu,
vai viņa tiesību pārkāpumu. Vardarbības
sekas, ja tā netiek savlaicīgi atklāta un pārtraukta, ir ne tikai tā fiziskā
vai emocionālā trauma, ko bērns iegūst. Bērnībā pārdzīvotās vardarbības sekas
var izpausties arī vēlāk, bērnam kļūstot pieaugušam, kā nespēja pilnvērtīgi
sociāli funkcionēt, un bieži vien kļūstot par vardarbības izdarītāju pret saviem
bērniem. |
|
|||||||||||||||||||
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta
izdošanas mērķis ir pārņemt Direktīvu
prasības un nodrošināt efektīvu aizsardzību pret diskrimināciju, kā arī spert
vel vienu soli sieviešu un bērnu aizsardzības nodrošināšanai. |
|
|||||||||||||||||||
3.
Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
||||||||||||||||||||
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
|||||||||||||||||||
2.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
|||||||||||||||||||
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts ietekmēs krimināltiesisko soda politiku par noziegumiem, kas vērsti
pret sievietēm un nepilngadīgajiem |
|
|||||||||||||||||||
4.
Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
|||||||||||||||||||
5.
Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||||||||||||
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
|||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||||||||||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
|||||||||||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
|||||||||||||||
3.
Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
|||||||||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
|||||||||||||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
|||||||||||||||
6.
Cita informācija |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav |
|
|||||||||||||||||||
2.
Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||||||||||||
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||||||||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts paredz pārņemt 2000. gada
29. jūnija Eiropas Savienības Padomes Direktīvas 2000/43/EK un 2004.gada 13.decembra
Eiropas Savienības Padomes
Direktīvas Nr. 2004/113/EK. |
|
|||||||||||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
ANO Deklarācija
par vardarbības pret sievieti izskaušanu 1.pants, 1993.gada 20.decembra ANO
Ģenerālās Asamblejas rezolūcija Nr.48 |
|
|||||||||||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav |
|
|||||||||||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
2000.gada
29.jūnija Eiropas Savienības Padomes
direktīva 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret personām
neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības (OJ 19.07.2000, L 180) 2004. gada 13.
decembra Eiropas Savienības Padomes direktīva 2004/113/EK, ar kuru īsteno
principu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm,
attiecībā uz pieeju precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu
sniegšanu (OJ 21.12.2004, L 373) |
|
|||||||||||||||||||
2.tabula |
|
||||||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||||||||||||
1.pants 1.pants |
Eiropas Savienības Padomes direktīvas 2000/43/EK 2.pants, 3.panta
1.punkta h) apakšpunkts, 8.pants un 9.pants Eiropas Savienības
Padomes direktīvas 2004/113/EK 3.panta 1.punkts, 4.pants, 9.pants un 10.pants |
Atbilst Atbilst |
Direktīvas 4.pantā ir noteikta diskriminācija dzimuma
dēļ, tostarp, grūtniecības un maternitātes gadījumi. |
|
|||||||||||||||||
5.
Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
||||||||||||||||||||
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Nav
notikušas |
|
|||||||||||||||||||
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Nav
notikušas |
|
|||||||||||||||||||
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Nav
notikušas |
|
|||||||||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas |
|
|||||||||||||||||||
5.
Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||||||||||||
VII. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||||||||||||
1. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses -
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Normatīvā
akta izpildi nodrošinās tiesas savu funkciju ietvaros. Normatīvā akta izpilde
ir iespējama uzreiz pēc tā spēkā stāšanās. |
|
|||||||||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais
akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, NAIS informatīvajā
sistēmā. |
|
|||||||||||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
No normatīvā akta
izrietošie strīdi izskatāmi tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|
|||||||||||||||||||
4.
Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
__.__.2007.
plkst._____
_____ talr._____,
e-mail: