Rīgā
17.01.2008. Nr.90/TA-429
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījums likumā "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību"". Likumprojektu izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Gorbačova 67219018, inguna.gorbacova@iem.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz 6
lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 15.decembra sēdes
protokola Nr.3 9.§ izraksts
uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Likumprojekts
Grozījums likumā "Par
Krimināllikuma spēkā stāšanās un
piemērošanas kārtību"
Izdarīt likumā "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās
un piemērošanas kārtību" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1998, 23.nr.; 1999, 7., 23.nr.; 2000, 14.nr.; 2002, 12., 23.nr.;
2003, 2.nr.; 2007, 6., 12.nr.) šādu grozījumu:
Papildināt likumu ar 19.1 pantu šādā
redakcijā:
"19.1 pants.
Svešas kustamas mantas nolaupīšana uzskatāma par pabeigtu noziedzīgu nodarījumu
ar brīdi, kad persona to prettiesiski ieguvusi, neatkarīgi no tā, vai viņai
bijusi iespēja rīkoties ar to kā ar savu."
Likumprojekta
Grozījums likumā Par
Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs? |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums. |
Valstī joprojām nav atrisināta problēma, kas saistīta
ar atbildības noteikšanu personai, kas aizturēta par mantas zādzību nelielā
apmērā. Šobrīd saskaņā ar Krimināllikuma (turpmāk - KL) 180.pantu par krimināli sodāmu atzīstams tāds
noziedzīgs nodarījums kā zādzība nelielā apmērā, bet saskaņā ar KL 15.panta
sesto daļu par mēģinājumu izdarīt kriminālpārkāpumu persona nav saucama pie
kriminālatbildības. Ņemot vērā, ka uz šo brīdi tiesībaizsardzības iestāžu
vidū nav vienotas izpratnes, ar kuru brīdi tiek pieņemts, ka noziedzīgais
nodarījums (zādzība no tirdzniecības vietas) ir pabeigts un kad tas palicis
tikai mēģinājuma stadijā, personas, kuras izdarījušas zādzību nelielā apmērā,
bieži vien nesaņem par to nekādu sodu. Šāda izpratne noteikta Latvijas Republikas Augstākās
tiesas plēnuma 2001.gada 14.decembra lēmumā Nr.3, ka svešas mantas
nolaupīšana zādzības, laupīšanas, krāpšanas vai piesavināšanās veidā ir
pabeigts noziedzīgs nodarījums ar brīdi, kad vainīgais mantu prettiesiski
ieguvis savā valdījumā, rodot brīvu iespēju ar to rīkoties pēc sava ieskata. Viedoklis par minētā noziedzīgā nodarījuma pabeigtības
momentu tiesībaizsardzības iestāžu vidū dalās, jo vieni tā noteikšanā vadās
no Latvijas Republikas Augstākās tiesas plēnuma 2001.gada 14.decembra lēmumā
Nr.3 sniegtā skaidrojuma, kas vairs neatbilst šobrīd esošajai faktiskajai
situācijai valstī, savukārt otra daļa uzskata, ka svešas kustamas mantas
nolaupīšana uzskatāma par pabeigtu ar brīdi, kad persona prettiesiski
ieguvusi to, neatkarīgi no tā vai personai ir bijusi iespēja ar to rīkoties
kā ar savu vai nē. Ņemot vērā, ka šī situācija praksē nav mainījusies
septiņu gadu laikā, bez izmaiņām normatīvajos aktos to panākt būs grūti. |
|
Likumprojekts paredz likumu Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un
piemērošanas kārtību papildināt
ar jaunu 191.pantu, kas izstrādāts ar mērķi skaidri noteikt pabeigtas
svešas kustamas mantas nolaupīšanas definējumu. Minētā likuma pieņemšana
pilnībā atrisinās šobrīd pastāvošās problēmas praksē saistībā ar
tiesībaizsardzības iestāžu dažādu izpratni par to, kad noziedzīgais
nodarījums, kas saistīts ar svešas kustamas mantas nolaupīšanu (zādzība no
tirdzniecības vietas) ir pabeigts un kad tas palicis tikai mēģinājuma
stadijā. Vienlaikus šī likuma pieņemšana veicinās zādzību no tirdzniecības
vietām, kas izdarītas nelielā apmērā, strauju samazināšanos, kā arī izskaudīs
likumpārkāpējos pārliecību par nesodāmību. |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
3. Sociālo seku
izvērtējums. |
Grozījumiem būs netieša ietekme uz iedzīvotāju dzīves līmeni, kas
izpaudīsies kā sabiedrības izpratnes palielināšana par soda neizbēgamības
principu, kā rezultātā potenciālie minēto noziedzīgo nodarījumu izdarītāji
tiks atturēti no šādu darbību izdarīšanas. |
4. Ietekme uz vidi. |
Normat
īvā akta
projekts šo jomu neskar. |
5. Cita
informācija. |
Normatīva akta
projekts šo jomu neskar. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem? |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
3. Finansiālā
ietekme. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
6. Cita
informācija. |
Stājoties spēkā grozījumam likumā Par Krimināllikuma spēkā stāšanās
un piemērošanas kārtību, iespējams sākotnēji palielināsies to personu
skaits, kas tiks aizturētas par svešas kustamas mantas nolaupīšanu nelielā
apmērā, taču šobrīd izdevumus, kas saistīti ar minēto jautājumu, prognozēt
nav iespējams. |
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus normatīvie
akti nav jāizdod. |
2. Cita informācija. |
Nav. |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||
4. Atbilstības izvērtējums. 1. tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||
2. tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
Likumprojekts
izstrādāts pamatojoties uz Latvijas Tirgotāju asociācijas priekšlikumu
novērst šādu zādzību izplatību tirdzniecības veikalos. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas Tirgotāju asociācija atbalsta šādu grozījumu izdarīšanu. |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi netika veikti. |
|
Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem netika veiktas. |
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde? |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
Normatīvā akta
izpildei jaunu valsts institūciju veidošana nav nepieciešama, funkcijas tiks
nodrošinātas esošo institūciju ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu. |
Tiesību akts tiks
publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un ievietots datu bāzē NAIS. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības,
ja normatīvais akts viņu ierobežo. |
Indivīds var
aizstāvēt savas tiesības Kriminālprocesa likuma noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Iekšlietu ministrs M.Segliņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Straume |
M.Rāzna |
T.Stragova |
I.Gorbačova |
|
|
|
|
10.01.2008. 15:40
1113
I.Gorbačova,7219018,
inguna.gorbacova@iem.gov.lv