Rīgā
2008.gada 12.jūnij
Sociālo un
darba lietu komisija lūdz iekļaut kārtējās sēdes darba kārtībā likumprojektu Valsts darba inspekcijas likums (reģ.Nr.590
/Lp9)3.lasījumam
Pielikumā: Likumprojekta salīdzinošā tabula uz 19
lapām.
Patiesā cieņā,
Komisijas priekšsēdētāja A.Barča
Likumprojekts trešajam lasījumam
Valsts
darba inspekcijas likums
(reģ.Nr.590 /Lp9)
Otrā
lasījuma redakcija
|
N.p.k. |
Priekšlikumi (18) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija |
1.pants. Likuma mērķis |
|
|
|
1.pants. Likuma mērķis |
Likuma mērķis ir noteikt Valsts darba inspekcijas (turpmāk Darba
inspekcija) tiesisko statusu, funkciju, uzdevumus un darbības kārtību. |
|
|
|
Likuma mērķis ir noteikt Valsts darba inspekcijas (turpmāk Darba
inspekcija) tiesisko statusu, funkciju, uzdevumus un darbības kārtību. |
2.pants. Darba inspekcijas tiesiskais statuss |
|
|
|
2.pants. Darba
inspekcijas tiesiskais statuss |
(1)Darba inspekcija ir Labklājības ministra pārraudzībā esoša tiešās
pārvaldes iestāde. (2) Darba inspekcijai ir zīmogs ar papildinātā mazā Latvijas valsts
ģerboņa attēlu un pilnu Darba inspekcijas nosaukumu. |
|
|
|
(1) Darba inspekcija ir labklājības ministra pārraudzībā esoša tiešās
pārvaldes iestāde. (2) Darba inspekcijai ir zīmogs ar papildinātā mazā Latvijas valsts
ģerboņa attēlu un pilnu Darba inspekcijas nosaukumu. |
3.pants. Darba
inspekcijas funkcija un uzdevumi |
|
|
|
3.pants. Darba inspekcijas funkcija un uzdevumi |
|
|
|
(1) Darba inspekcijas funkcija ir valsts uzraudzības un kontroles īstenošana darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jomā. (2) Lai nodrošinātu šā panta
pirmajā daļā minētās funkcijas izpildi, Darba inspekcija veic šādus
uzdevumus: 1) uzrauga un kontrolē darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības normatīvo aktu prasību ievērošanu; 2) kontrolē, kā darba devēji un darbinieki savstarpēji pilda darba līgumos un darba koplīgumos noteiktos pienākumus; 3) veicina sociālo dialogu; |
|
|
1. 2. |
Deputāts A.Klementjevs
Papildināt 3.panta otrās daļas 4.punktu ar vārdiem: ja darba vietā ir izveidota arodbiedrība, sarunās domstarpību
novēršanai tās līdzdalība ir obligāta. Sociālo un darba lietu komisija |
Daļēji atbalstīts (iekļauts komisijas priekšlikumā Nr.2) Atbalstīts |
4) veic pasākumus, lai sekmētu domstarpību novēršanu starp darba devēju un darbiniekiem un, ja nepieciešams, pieaicina darbinieku pārstāvjus; |
8) kontrolē darba vietās esošo darba aprīkojumu, kā arī personāla
individuālo un kolektīvo aizsardzības līdzekļu, veselībai kaitīgo un bīstamo
vielu izmantošanu atbilstoši normatīvo aktu prasībām; 9) sniedz Labklājības ministrijas kompetento institūciju darba aizsardzības
jautājumos izvērtēšanas komisijai informāciju par darba aizsardzības
jautājumos kompetento institūciju un kompetento speciālistu darbību darba
aizsardzības jomā šā likuma 4.panta 2.punktā minētajos Darba inspekcijas
uzraudzībai un kontrolei
pakļautajos objektos; 11) organizē Eiropas Darba drošības un veselības aģentūras nacionālā
kontaktpunkta izveidi un nodrošina tā darbību. |
|
|
|
5) analizē darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jautājumus, lai sniegtu priekšlikumus par normatīvo aktu pilnveidošanu; 6) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā veic nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanu un vienotu reģistrāciju; 7) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piedalās arodsaslimšanas gadījumu izmeklēšanā; 8) kontrolē darba vietās esošo darba aprīkojumu, kā arī personāla
individuālo un kolektīvo aizsardzības līdzekļu, veselībai kaitīgo un bīstamo
vielu izmantošanu atbilstoši normatīvo aktu prasībām; 9) sniedz Labklājības ministrijas kompetento institūciju darba aizsardzības
jautājumos izvērtēšanas komisijai informāciju par darba aizsardzības
jautājumos kompetento institūciju un speciālistu darbību darba aizsardzības
jomā šā likuma 4.panta 2.punktā minētajos Darba inspekcijas uzraudzībai un
kontrolei pakļautajos objektos; 10) sniedz darba devējiem un darbiniekiem bezmaksas konsultācijas par darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām; 11) organizē Eiropas Darba drošības un veselības aģentūras nacionālā
kontaktpunkta izveidi un nodrošina tā darbību. |
2) uzņēmumi(organizatoriskas vienības, kurās strādā nodarbinātie), darba
vietas, kurās nodarbinātais vai jebkura cita persona, kas faktiskos apstākļos
uzskatāma par nodarbināto, veic darbu, kā arī jebkura cita vieta uzņēmuma
ietvaros, kura nodarbinātajam ir pieejama darba gaitā vai kurā nodarbinātais
strādā ar darba devēja atļauju vai rīkojumu, un darba aprīkojums, arī
būvobjekti, tajā skaitā privātpersonai piederošie būvobjekti būvdarbu laikā
(turpmāk uzraudzībai un kontrolei pakļautie objekti). |
|
|
|
4.pants. Darba inspekcijas uzraudzībai un kontrolei pakļautās personas un objekti Darba inspekcijas uzraudzībai un kontrolei ir pakļauti: 1) darba devēji, jebkuras citas personas, kas faktiskos apstākļos uzskatāmas par darba devējiem, kā arī komersanti un to pilnvarotas personas (turpmāk uzraudzībai un kontrolei pakļautās personas); 2) uzņēmumi (organizatoriskas vienības, kurās strādā nodarbinātie), darba
vietas, kurās nodarbinātais vai jebkura cita persona, kas faktiskos apstākļos
uzskatāma par nodarbināto, veic darbu, kā arī jebkura cita vieta uzņēmuma
ietvaros, kura nodarbinātajam ir pieejama darba gaitā vai kurā nodarbinātais
strādā ar darba devēja atļauju vai rīkojumu, un darba aprīkojums, arī
būvobjekti, tajā skaitā privātpersonai piederošie būvobjekti būvdarbu laikā
(turpmāk uzraudzībai un kontrolei pakļautie objekti). |
5.pants. Darba inspekcijas amatpersonas |
|
|
|
5.pants. Darba inspekcijas
amatpersonas |
(1) Darba inspekcijas amatpersonas ir Darba inspekcijas direktors,
direktora vietnieks, visu līmeņu inspektori un citi Darba inspekcijas valsts
civildienesta ierēdņi, kas realizē šajā likumā noteikto uzraudzības un
kontroles funkciju un uzdevumus. |
3.
|
Deputāts J.Pliners Papildināt 5.panta pirmo daļu ar teikumu šādā redakcijā: Uz valsts civildienesta ierēdņa amatu Valsts darba inspekcijā
pretendējošai personai, netiek izvirzīta obligāta Latvijas pilsonības
prasība. |
Neatbalstīts |
(1) Darba inspekcijas amatpersonas ir Darba inspekcijas direktors,
direktora vietnieks, visu līmeņu inspektori un citi Darba inspekcijas valsts
civildienesta ierēdņi, kas realizē šajā likumā noteikto uzraudzības un
kontroles funkciju un uzdevumus. |
f) pieprasīt, lai darba devēji un darbinieki uzrāda personu apliecinošus
dokumentus vai transportlīdzekļa vadītāja apliecību, vai nodarbinātā
apliecību; |
|
|
|
(2) Darba inspekcijas amatpersonām ir tiesības: 1) uzrādot dienesta apliecību, bez iepriekšējas paziņošanas vai atļaujas saņemšanas jebkurā diennakts laikā, kad uzņēmumā tiek veikta darbība, arī darba devēja prombūtnes laikā: a) apmeklēt un apsekot uzraudzībai un kontrolei pakļautās personas un objektus, b) pārbaudīt darba procesu, darba vidi un darba aizsardzības pasākumus; 2) veikt pārbaudi, kontroli un izmeklēšanu vai pieprasīt informāciju, kas nepieciešama, lai pārliecinātos, ka normatīvo aktu prasības tiek ievērotas, un šai nolūkā: a) iztaujāt darba devējus, darbiniekus un citas personas par darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jautājumiem, b) pieprasīt uzskaites, reģistrācijas un citus dokumentus, kas nepieciešami saskaņā ar normatīvajiem aktiem par darba tiesiskajām attiecībām un darba aizsardzību, lai pārliecinātos, ka šie dokumenti atbilst normatīvajiem aktiem, kā arī pieprasīt to kopijas un izrakstus, c) pieprasīt informāciju, kas nepieciešama, lai risinātu darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jautājumus, d) veikt darba vides faktoru mērījumus, fotografēt, izdarīt audioierakstus un videoierakstus, kā arī ņemt materiālu un vielu paraugus analīzei, e) pieaicināt speciālistus atsevišķu uzdevumu veikšanai, f) pieprasīt, lai darba devēji, darbinieki un citas personas uzrāda
personu apliecinošu dokumentu vai transportlīdzekļa vadītāja apliecību, vai
nodarbinātā apliecību; 3) uzaicināt ierasties Darba inspekcijā darba devējus, darbiniekus un citas personas, lai no viņiem iegūtu informāciju par darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jautājumiem vai sniegtu viņiem informāciju, paskaidrojumus un cita veida palīdzību šajos jautājumos; |
4) organizēt darba devēju, kā arī darba devēju un darbinieku
organizāciju pārstāvju un citu personu tikšanos, lai apspriestu darba
tiesisko attiecību un darba aizsardzības jautājumus; |
4. 5. |
Deputāts A.Klementjevs
Papildināt likumprojekta 5.panta otrās daļas 4.punktu
pēc vārdiem darbinieku organizāciju ar vārdu arodbiedrību.
Sociālo un darba lietu komisija
Aizstāt likumprojekta 5.panta otrās daļas 4.punktā vārdus kā arī darba
devēju un darbinieku organizāciju pārstāvju ar vārdiem kā arī darba devēju
organizāciju un darbinieku
pārstāvju. |
Daļēji atbalstīts
(iekļauts komisijas priekšlikumā Nr.5) Atbalstīts |
4) organizēt darba devēju, kā arī darba devēju organizāciju un
darbinieku pārstāvju un citu personu tikšanos, lai apspriestu darba tiesisko
attiecību un darba aizsardzības jautājumus; |
6) pieņemt lēmumus darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības
jautājumos, kā arī izteikt brīdinājumus un dot rīkojumus darba devējiem, lai
nodrošinātu darba tiesiskās attiecības un darba aizsardzību regulējošo
normatīvo aktu prasību ievērošanu; 7) pilnīgi vai daļēji apturēt uzraudzībai un kontrolei pakļauto personu
vai objektu darbību (turpmāk arī personas vai objekta darbības apturēšana); 11) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegt
tiesībaizsardzības iestādēm materiālus par darba tiesisko attiecību un darba
aizsardzības normatīvo aktu pārkāpumiem; 12) pēc personas vai objekta darbības pilnīgas vai daļējas apturēšanas: b) kontrolēt, vai tiek izpildīts lēmums par personas vai objekta darbības
apturēšanu. |
|
|
|
5) saņemt no darba devējiem tādu ar inspicējamā objekta specifiku, atrašanās vietu, veicamās pārbaudes raksturu un ilgumu samērojamu apstākļu nodrošinājumu, kāds Darba inspekcijai nepieciešams tās uzdevumu izpildei; 6) pieņemt lēmumus darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības
jautājumos, kā arī izteikt brīdinājumus un dot rīkojumus darba devējiem, lai
nodrošinātu darba tiesiskās attiecības un darba aizsardzību regulējošo
normatīvo aktu prasību ievērošanu; 7) pilnīgi vai daļēji apturēt uzraudzībai un kontrolei pakļauto personu
vai objektu darbību (turpmāk arī personas vai objekta darbības apturēšana); 8) kontrolēt darba aizsardzības
jautājumos kompetento institūciju un speciālistu darbību uzraudzībai un kontrolei
pakļautajos objektos; 9) administratīvo pārkāpumu izskatīšanai noteiktajā kārtībā administratīvi sodīt darba devējus, kā arī citas personas; 10) kontrolēt, vai darba devēji veic efektīvus pasākumus, lai nodrošinātu Darba inspekcijas rīkojumu izpildi, un ņem vērā izteiktos brīdinājumus; 11) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegt
tiesībaizsardzības iestādēm materiālus par darba tiesisko attiecību un darba
aizsardzības normatīvo aktu pārkāpumiem; 12) pēc personas vai objekta darbības pilnīgas vai daļējas apturēšanas: a) noplombēt vai aizzīmogot vadības un komunikāciju ierīces, kas iedarbina apturamās iekārtas vai piegādā tām enerģiju, kā arī sastādīt noplombēšanas aktu, b) kontrolēt,
vai tiek izpildīts lēmums par personas vai objekta darbības apturēšanu. |
6.pants. Darba inspekcijas
direktors (1) Darba inspekcijas direktora
(turpmākdirektors) kandidatūru pēc labklājības ministra ieteikuma apstiprina
Ministru kabinets. Labklājības ministrs direktoru ieceļ amatā un atbrīvo no
amata, ievērojot Valsts civildienesta likuma prasības. |
|
|
|
6.pants. Darba inspekcijas
direktors (1) Darba inspekcijas direktora (turpmāk -
direktors) kandidatūru pēc labklājības ministra ieteikuma apstiprina Ministru
kabinets. Labklājības ministrs direktoru ieceļ amatā un atbrīvo no amata,
ievērojot Valsts civildienesta likuma prasības. |
(2) Direktors veic Valsts pārvaldes iekārtas
likumā noteiktās tiešās pārvaldes iestādes vadītāja funkcijas un bez īpaša
pilnvarojuma pārstāv Darba inspekciju. |
7. |
Juridiskais birojs Papildināt
6.panta otro daļu ar tekstu šādā redakcijā: kā arī veic citus normatīvajos
aktos noteiktos pienākumus. |
Atbalstīts |
(2) Direktors veic Valsts pārvaldes iekārtas
likumā noteiktās tiešās pārvaldes iestādes vadītāja funkcijas un bez īpaša
pilnvarojuma pārstāv Darba inspekciju, kā arī veic citus normatīvajos aktos noteiktos pienākumus. |
(3) Direktors ir tiesīgs: 1) pagarināt rakstveida brīdinājumā par personas
vai objekta apturēšanu noteikto normatīvo aktu pārkāpumu novēršanas termiņu; 2) ar pamatotu lēmumu pagarināt administratīvā
akta izdošanas termiņu no četriem mēnešiem līdz vienam gadam, ja
administratīvā akta izdošanai objektīvu iemeslu dēļ nepieciešama ilgstoša
faktu konstatācija. |
|
|
|
(3) Direktors ir tiesīgs: 1) pagarināt rakstveida brīdinājumā par personas
vai objekta apturēšanu noteikto normatīvo aktu pārkāpumu novēršanas termiņu; 2) ar pamatotu lēmumu pagarināt administratīvā
akta izdošanas termiņu no četriem mēnešiem līdz vienam gadam, ja
administratīvā akta izdošanai objektīvu iemeslu dēļ nepieciešama ilgstoša
faktu konstatācija. |
7.pants. Personas vai objekta darbības
apturēšanas kārtība (1) Darba inspekcijas amatpersonas ir tiesīgas pieņemt lēmumu par personas
vai objekta darbības apturēšanu, ja konstatē, ka ir pārkāpti darba
aizsardzības normatīvie akti vai darba tiesiskās attiecības regulējošie
normatīvie akti. |
8. |
Juridiskais birojs Izslēgt 7. un 8. pantā vārdu visi attiecīgajā locījumā. |
Atbalstīts |
7.pants. Personas vai objekta darbības
apturēšanas kārtība (1) Darba inspekcijas amatpersonas ir tiesīgas pieņemt lēmumu par
personas vai objekta darbības apturēšanu, ja konstatē, ka ir pārkāpti darba
aizsardzības normatīvie akti vai darba tiesiskās attiecības regulējošie
normatīvie akti. |
(2) Pirms tiek pieņemts lēmums par personas vai objekta darbības
apturēšanu, attiecīgajai Darba inspekcijas amatpersonai ir pienākums
rakstveidā brīdināt uzraudzībai un kontrolei pakļautās personas, minot visus
konstatētos normatīvo aktu pārkāpumus un nosakot to novēršanas termiņu,
izņemot šā panta devītajā un desmitajā daļā minētos gadījumus. |
9. |
Juridiskais birojs Aizstāt 7.panta otrajā daļā vārdus Darba inspekcijas amatpersonai ir
pienākums rakstveidā brīdināt ar vārdiem Darba inspekcijas amatpersona
rakstveidā brīdina. |
Atbalstīts |
(2) Pirms tiek pieņemts lēmums par personas vai objekta darbības
apturēšanu, attiecīgā Darba inspekcijas amatpersona rakstveidā brīdina
uzraudzībai un kontrolei pakļautās personas, minot konstatētos normatīvo aktu
pārkāpumus un nosakot to novēršanas termiņu, izņemot šā panta devītajā un
desmitajā daļā minētos gadījumus. |
(3) Šā panta otrajā daļā minētais rakstveida brīdinājumā noteiktais pārkāpuma novēršanas termiņš nedrīkst būt īsāks par: 1) diviem gadiem, ja pārkāpuma novēršanai nepieciešama kapitālā celtniecība; 2) sešiem mēnešiem, ja pārkāpuma novēršanai nepieciešama ēku daļēja pārbūve vai iekārtu kapitālremonts; 3) vienu līdz trim mēnešiem pārējos gadījumos, ja puses nevienojas par īsāku pārkāpuma novēršanas termiņu. (4) Šā panta trešajā daļā minētie pārkāpumu novēršanas termiņi neattiecas uz atkārtotiem brīdinājumiem, kad Darba inspekcija var uzdot novērst pārkāpumu īsākā termiņā vai nekavējoties. (5) Ja brīdinājumā noteiktajā termiņā nav novērsti visi
brīdinājumā minētie pārkāpumi, Darba inspekcijas amatpersona, ievērojot
izdarītā pārkāpuma smagumu un samērīguma principu, var pieņemt rakstveida
lēmumu par personas vai objekta darbības apturēšanu. (6) Personas vai objekta darbības apturēšanu nodrošina uzraudzībai un kontrolei pakļautā persona, piedaloties Darba inspekcijas amatpersonai. (7) Personas vai objekta darbības pilnīga apturēšana veicama tā, lai: 1) uzraudzībai un kontrolei pakļautā persona varētu netraucēti novērst pārkāpumus; 2) iespējami samazinātu telpu un iekārtu bojāšanos meteoroloģisko
apstākļu vai korozijas dēļ. (8) Personas vai objekta darbības daļēja apturēšana veicama tā, lai: 1) uzraudzībai un kontrolei pakļautā persona varētu netraucēti novērst pārkāpumus; 2) iespējami samazinātu telpu un iekārtu bojāšanos meteoroloģisko
apstākļu vai korozijas dēļ; 3) iespējami mazāk tiktu traucēta pārējo struktūrvienību un iekārtu darbība. (9) Darba inspekcijas amatpersonai ir pienākums nekavējoties pieņemt lēmumu par personas vai objekta darbības apturēšanu bez iepriekšēja brīdinājuma, izdodot rakstveida rīkojumu, ja uzraudzībai un kontrolei pakļautās personas vai objekta pārbaudē konstatēts darba aizsardzības normatīvo aktu pārkāpums, kas rada draudus cilvēka dzīvībai vai var izraisīt ugunsgrēku, eksploziju, bīstamu vielu noplūdi vai neprognozētu radiācijas paaugstināšanos. (10) Darba inspekcijas amatpersonai ir pienākums nekavējoties
pieņemt lēmumu par objekta darbības apturēšanu bez iepriekšēja brīdinājuma,
izdodot rakstveida rīkojumu, ja uzraudzībai un kontrolei pakļautā objekta
apsekojumā konstatēts, ka no tajā nodarbinātajiem 50 procenti vai vairāk
ir nelegāli nodarbinātas personas. (11) Ja pēc tam, kad pieņemts lēmums par personas vai objekta darbības
apturēšanu attiecīgās personas vai objekta darbība tiek turpināta, vai tiek
bojātas vai noņemtas plombas vai aizzīmogojumi, vainīgās personas atbilstoši
nodarījumam saucamas pie likumā noteiktās atbildības. (12) Personas vai objekta darbības
apturēšanas gadījumā uzraudzībai un kontrolei pakļautajai personai ir
pienākums rakstveidā ziņot Darba inspekcijai par normatīvo aktu pārkāpumu
novēršanu. |
|
|
|
(5) Ja brīdinājumā noteiktajā termiņā nav novērsti brīdinājumā
minētie pārkāpumi, Darba inspekcijas amatpersona, ievērojot izdarītā
pārkāpuma smagumu un samērīguma principu, var pieņemt rakstveida lēmumu par
personas vai objekta darbības apturēšanu. 2) iespējami samazinātu telpu un iekārtu bojāšanos meteoroloģisko
apstākļu vai korozijas dēļ. 2) iespējami samazinātu telpu un iekārtu bojāšanos meteoroloģisko
apstākļu vai korozijas dēļ; (10) Darba inspekcijas amatpersonai ir pienākums nekavējoties
pieņemt lēmumu par objekta darbības apturēšanu bez iepriekšēja brīdinājuma,
izdodot rakstveida rīkojumu, ja uzraudzībai un kontrolei pakļautā objekta
apsekojumā konstatēts, ka no tajā nodarbinātajiem 50 procenti vai vairāk
ir nelegāli nodarbinātas personas. (11) Ja pēc tam, kad pieņemts lēmums par personas vai objekta darbības
apturēšanu, attiecīgās personas vai objekta darbība tiek turpināta vai tiek
bojātas vai noņemtas plombas vai aizzīmogojumi, vainīgās personas atbilstoši
nodarījumam saucamas pie likumā noteiktās atbildības. (12) Personas vai objekta darbības
apturēšanas gadījumā uzraudzībai un kontrolei pakļautajai personai ir
pienākums rakstveidā ziņot Darba inspekcijai par normatīvo aktu pārkāpumu
novēršanu. |
8.pants. Uzraudzībai un kontrolei pakļauto personu vai objektu darbības atjaunošana (1) Darba inspekcija ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc tam, kad saņemts paziņojums par normatīvo aktu pārkāpumu novēršanu, pārbauda, vai tie ir novērsti, un: 1) ja pārbaudes rezultāti liecina, ka visi brīdinājumā vai
lēmumā par uzraudzībai un kontrolei pakļauto personu vai objektu darbības apturēšanu minētie normatīvo aktu
pārkāpumi ir novērsti, dod rakstveida atļauju atjaunot uzraudzībai un
kontrolei pakļauto personu vai objektu darbību; 2) ja bija noplombētas vai aizzīmogotas iekārtu vadības un
komunikāciju ierīces, Darba inspekcijas amatpersona atplombē attiecīgās
ierīces un noņem aizzīmogojumus, par to sastādot aktu. (2) Ja visi rakstveida brīdinājumā vai lēmumā par uzraudzībai
un kontrolei pakļauto personu vai objektu pilnīgu vai daļēju apturēšanu minētie normatīvo aktu pārkāpumi
nav novērsti, Darba inspekcija ne vēlāk kā septiņu darbdienu laikā pēc
paziņojuma saņemšanas sniedz pamatotu rakstveida atteikumu atjaunot šo
personu vai objektu darbību. |
|
|
|
1) pārbaudes rezultāti liecina, ka brīdinājumā vai lēmumā par
uzraudzībai un kontrolei pakļauto personu vai objektu darbības apturēšanu minētie normatīvo aktu
pārkāpumi ir novērsti, dod rakstveida atļauju atjaunot uzraudzībai un
kontrolei pakļauto personu vai objektu darbību; 2) bija noplombētas vai aizzīmogotas iekārtu vadības un
komunikāciju ierīces, Darba inspekcijas amatpersona atplombē attiecīgās
ierīces un noņem aizzīmogojumus, par to sastādot aktu. (2) Ja rakstveida brīdinājumā vai lēmumā par uzraudzībai un
kontrolei pakļauto personu vai objektu
pilnīgu vai daļēju apturēšanu minētie normatīvo aktu pārkāpumi nav
novērsti, Darba inspekcija ne vēlāk kā septiņu darbdienu laikā pēc paziņojuma
saņemšanas sniedz pamatotu rakstveida atteikumu atjaunot šo personu vai
objektu darbību. |
9.pants. Darba inspekcijas finansēšanas kārtība |
|
|
|
9.pants. Darba inspekcijas finansēšanas kārtība |
(1) Darba inspekciju finansē no valsts budžeta, un tai ir valsts budžeta konts Valsts kasē. (2) Darba inspekcijas uzliktie administratīvie naudas sodi tiek
ieskaitīti valsts pamatbudžeta ieņēmumos. |
|
|
|
(2) Darba inspekcijas uzliktie administratīvie naudas sodi tiek
ieskaitīti valsts pamatbudžeta ieņēmumos. |
10.pants. Aizliegums izpaust informāciju Darba inspekcijas amatpersonām un darbiniekiem, pildot dienesta vai
darba pienākumus, kā arī pēc valsts civildienesta atstāšanas vai tad,
ja darba attiecības ar Darba inspekciju
tiek izbeigtas vai pārtrauktas, aizliegts
nelikumīgi izpaust šādu ierobežotas pieejamības informāciju: 1) ar Darba inspekcijas izskatāmo iesniegumu un sūdzību lietas materiāliem saistītu informāciju; 2) ar darba procesiem saistītus komercnoslēpumus, kas kļuvuši zināmi, pildot darba vai dienesta pienākumus; 3) ziņas par personām, kas
iesniegušas sūdzības par normatīvo aktu pārkāpumiem, kā arī informāciju par
to, ka pārbaude veikta sakarā ar šādas sūdzības saņemšanu. |
10.
|
Juridiskais birojs
Aizstāt 10.pantā vārdus valsts civildienesta atstāšanas ar vārdiem
valsts civildienesta attiecību izbeigšanas vai iecelšanas citā ierēdņa
amatā. |
Atbalstīts
|
3) ziņas par personām, kas vērsušās ar iesniegumiem par normatīvo
aktu pārkāpumiem, kā arī informāciju par to, ka pārbaude veikta sakarā ar
šāda iesnieguma saņemšanu. |
11.pants. Informācijas sniegšana citām personām |
|
|
|
11.pants. Informācijas sniegšana citām personām |
(1) Darba inspekcijas amatpersonas nodrošina to rīcībā esošās informācijas pieejamību sabiedrībai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par informācijas atklātību. (2) Darba inspekcija sadarbojas ar Eiropas Savienības dalībvalstu
kompetentajām institūcijām, kas uzrauga un kontrolē normatīvo aktu ievērošanu
darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jomā. Šāda sadarbība īpaši
attiecas uz informācijas sniegšanu sakarā ar darbinieku nosūtīšanu uz
konkrētu Eiropas Savienības dalībvalsti. Minētā informācija sniedzama bez
maksas. |
11.
|
Juridiskais birojs
Izslēgt 11.pantā vārdu
sabiedrībai.
|
Atbalstīts
|
(2) Darba inspekcija sadarbojas ar Eiropas Savienības dalībvalstu
kompetentajām institūcijām, kas uzrauga un kontrolē normatīvo aktu ievērošanu
darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jomā. Šāda sadarbība īpaši
attiecas uz informācijas sniegšanu sakarā ar darbinieku nosūtīšanu uz
konkrētu Eiropas Savienības dalībvalsti. Minētā informācija sniedzama bez
maksas. |
12.pants. Darba inspekcijas nodrošināšana ar informāciju (1) Tiešās un pastarpinātās pārvaldes iestādes bez maksas sniedz Darba inspekcijai tās funkcijas un uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju. (2) Ārstniecības iestādes un tiesībaizsardzības iestādes pēc Darba inspekcijas pieprasījuma bez maksas sniedz to rīcībā esošo informāciju, kas nepieciešama darbā notikušo nelaimes gadījumu un arodsaslimšanas gadījumu izmeklēšanai un uzskaitei. |
12.
|
Juridiskais birojs
Papildināt 12.panta pirmajā daļā pēc vārda
iestādes ar vārdiem atvasinātas publiskās personas vai jebkura cita
valsts iestāde;
|
Daļēji atbalstīts (iekļauts
komisijas priekšlikumā Nr.16) |
|
(3) Šā panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajos gadījumos
informācija sniedzama ne vēlāk kā trīsdesmit dienu laikā no Darba inspekcijas
pieprasījuma saņemšanas dienas. (4) Darba devēji, darbinieki, citas fiziskās personas un juridisko
personu pārstāvji pēc Darba inspekcijas amatpersonu pieprasījuma sniedz Darba
inspekcijai tās uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju. Fiziskās personas
uzrāda personu apliecinošu dokumentu vai transportlīdzekļa vadītāja
apliecību, vai nodarbinātā apliecību. (5) Informācijas operatīvas apmaiņas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
13. 14. 15. 16. |
Juridiskais birojs
Aizstāt 12.panta trešajā daļā vārdus trīsdesmit dienu ar vārdiem
viena mēneša. LM parlamentārais sekretārs U.Augulis Izteikt 12.panta piekto daļu šādā redakcijā: (5)Informācijas apmaiņas kārtību un prasības Valsts darba inspekcijas
integrētai informatīvai sistēmai nosaka Ministru kabinets. Sociālo un darba lietu komisija Izteikt 12.panta piekto daļu šādā redakcijā: (5)Informācijas apmaiņas kārtību, nosacījumus tās sniegšanai un prasības
Valsts darba inspekcijas integrētai sistēmai nosaka Ministru kabinets. Sociālo un darba lietu komisija Izteikt 12.pantu šādā redakcijā: 12.pants. Darba inspekcijas nodrošināšana ar informāciju (1) Darba devēji, darbinieki un citas personas pēc Darba inspekcijas
amatpersonu pieprasījuma sniedz Darba inspekcijai tās uzdevumu izpildei
nepieciešamo informāciju, kā arī uzrāda personu apliecinošu dokumentu vai
transportlīdzekļa vadītāja apliecību, vai nodarbinātā apliecību. (2) Tiešās un pastarpinātās pārvaldes institūcijas, atvasinātās publiskās
personas vai jebkura cita valsts iestāde bez maksas sniedz Darba inspekcijai
informāciju, kas nepieciešama tās uzdevumu veikšanai, ne vēlāk kā viena
mēneša laikā no Darba inspekcijas pieprasījuma saņemšanas dienas. (3) Ārstniecības iestāde un ārstniecības persona pēc Darba inspekcijas
pieprasījuma bez maksas sniedz informāciju, kas nepieciešama nelaimes
gadījumu darbā un arodslimību izmeklēšanai un uzskaitei, ne vēlāk kā viena
mēneša laikā no Darba inspekcijas pieprasījuma saņemšanas dienas. (4) Informācijas apmaiņas kārtību, nosacījumus tās sniegšanai un prasības
Valsts darba inspekcijas integrētai sistēmai nosaka Ministru kabinets. |
Daļēji atbalstīts (iekļauts komisijas priekšlikumā Nr.16) Daļēji atbalstīts (iekļauts Komisijas priekšlikumā Nr.16) Daļēji atbalstīts (iekļauts Komisijas priekšlikumā Nr.16) Atbalstīts |
12.pants. Darba inspekcijas nodrošināšana ar informāciju (1) Darba devēji, darbinieki un citas personas pēc Darba inspekcijas
amatpersonu pieprasījuma sniedz Darba inspekcijai tās uzdevumu izpildei
nepieciešamo informāciju, kā arī uzrāda personu apliecinošu dokumentu vai
transportlīdzekļa vadītāja apliecību, vai nodarbinātā apliecību. (2) Tiešās un pastarpinātās pārvaldes institūcijas, atvasinātās publiskās
personas vai jebkura cita valsts iestāde bez maksas sniedz Darba inspekcijai
informāciju, kas nepieciešama tās uzdevumu veikšanai, ne vēlāk kā viena
mēneša laikā no Darba inspekcijas pieprasījuma saņemšanas dienas. (3) Ārstniecības iestāde un ārstniecības persona pēc Darba inspekcijas
pieprasījuma bez maksas sniedz informāciju, kas nepieciešama nelaimes
gadījumu darbā un arodslimību izmeklēšanai un uzskaitei, ne vēlāk kā viena
mēneša laikā no Darba inspekcijas pieprasījuma saņemšanas dienas. (4) Informācijas apmaiņas kārtību, nosacījumus tās sniegšanai un prasības
Valsts darba inspekcijas integrētai sistēmai nosaka Ministru kabinets. |
13.pants.
Tiesības apstrīdēt vai pārsūdzēt Darba inspekcijas amatpersonu izdotos
administratīvos aktus un faktisko rīcību (1) Darba inspekcijas amatpersonas izdoto administratīvo aktu vai
faktisko rīcību var apstrīdēt Darba inspekcijas direktoram. Direktora izdoto
administratīvo aktu vai faktisko rīcību, kā arī lēmumu par apstrīdēto
administratīvo aktu vai faktisko rīcību var pārsūdzēt tiesā likumā noteiktajā
kārtībā. (2) Administratīvā akta vai faktiskās rīcības apstrīdēšana vai
pārsūdzēšana neaptur to darbību, izņemot gadījumus,
kad tā tiek apturēta ar iesnieguma vai pieteikuma izskatītāja lēmumu. |
|
|
|
13.pants.
Tiesības apstrīdēt vai pārsūdzēt Darba inspekcijas amatpersonu izdotos
administratīvos aktus un faktisko rīcību (1) Darba inspekcijas amatpersonas izdoto administratīvo aktu vai
faktisko rīcību var apstrīdēt Darba inspekcijas direktoram. Direktora izdoto
administratīvo aktu vai faktisko rīcību, kā arī lēmumu par apstrīdēto
administratīvo aktu vai faktisko rīcību var pārsūdzēt tiesā likumā noteiktajā
kārtībā. (2) Administratīvā akta vai faktiskās rīcības apstrīdēšana vai
pārsūdzēšana neaptur to darbību, izņemot gadījumus,
kad tā tiek apturēta ar iesnieguma vai pieteikuma izskatītāja lēmumu. |
Pārejas noteikumi |
|
|
|
Pārejas noteikumi |
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Valsts darba inspekcijas likums (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 2.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 22.nr.). |
|
|
|
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Valsts darba inspekcijas
likums (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002,
2.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 22.nr.). |
2. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.oktobrim piemērojami Ministru kabineta 2002.gada 25.jūnija noteikumi Nr.258 Bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanas kārtība. |
|
|
|
2. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne
ilgāk kā līdz 2008.gada 1.oktobrim piemērojami Ministru kabineta 2002.gada
25.jūnija noteikumi Nr.258 Bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanas kārtība. |
3. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.jūlijam piemērojami Ministru kabineta 2005.gada 21.jūnija noteikumi Nr.431 Informācijas operatīvas apmaiņas kārtība, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. |
17. |
LM parlamentārais sekretārs U.Augulis Aizstāt Pārejas noteikumu 3.punktā skaitli un vārdu 2008.gada ar
skaitli un vārdu 2009.gada. |
Atbalstīts |
3. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet
ne ilgāk kā līdz 2009.gada 1.jūlijam piemērojami Ministru kabineta 2005.gada
21.jūnija noteikumi Nr.431 Informācijas operatīvas apmaiņas kārtība, ciktāl
tie nav pretrunā ar šo likumu. |
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas. |
18. |
Sociālo un darba lietu komisija Izteikt noteikumu par spēkā stāšanos šādā redakcijā: Likums stājas spēkā 2008.gada10.jūlijā. |
Atbalstīts |
Likums stājas spēkā 2008.gada 10.jūlijā. |