Rīgā
20.12.2007. Nr.90/TA-3443
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Valsts darba inspekcijas likums". Likumprojektu izstrādāja Labklājības ministrija (atbildīgā amatpersona - Laganovska-Dīriņa 67021704, Inta.Laganovska-Dirina@lm.gov.lv).
Minēto
likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 7 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz 8
lp.
3. Ministru kabineta 2007.gada 18.decembra sēdes protokola
Nr.70 89.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Stafecka 67082931
1.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir noteikt Valsts darba
inspekcijas tiesisko statusu, funkciju un uzdevumus.
2.pants. Valsts darba inspekcijas tiesiskais
statuss
(1) Valsts darba inspekcija (turpmāk
Darba inspekcija) ir Labklājības ministrijas pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes
iestāde.
(2) Darba inspekcijai ir zīmogs ar
papildinātā mazā Latvijas valsts ģerboņa attēlu un pilnu Darba inspekcijas
nosaukumu.
3.pants. Darba inspekcijas funkcija un
uzdevumi
(1) Darba inspekcijas funkcija ir valsts
uzraudzības un kontroles īstenošana darba tiesisko attiecību un darba
aizsardzības jomā.
(2) Lai nodrošinātu
šā panta pirmajā daļā minētās funkcijas izpildi, Darba inspekcija veic šādus
uzdevumus:
1) uzrauga un
kontrolē darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības normatīvo aktu prasību ievērošanu;
2) kontrolē, kā darba devēji un
darbinieki savstarpēji pilda darba līgumos un darba koplīgumos noteiktos
pienākumus;
3) veicina sociālo dialogu uzņēmumos;
4) veic pasākumus, lai sekmētu
domstarpību novēršanu starp darba devēju un darbiniekiem;
5) analizē darba tiesisko attiecību un
darba aizsardzības jautājumus, lai sniegtu priekšlikumus normatīvo aktu
pilnveidošanai;
6) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
veic darbā notikušo nelaimes gadījumu izmeklēšanu un vienotu reģistrāciju;
7) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
piedalās arodsaslimšanas gadījumu izmeklēšanā;
8) kontrolē darba vietās esošo darba
aprīkojumu, personāla individuālo un kolektīvo aizsardzības līdzekļu, veselībai
kaitīgo un bīstamo vielu izmantošanu atbilstoši normatīvo aktu prasībām;
9) sniedz Labklājības ministrijas kompetento
institūciju darba aizsardzības jautājumos izvērtēšanas komisijai informāciju
par darba aizsardzības jautājumos kompetento institūciju un kompetento
speciālistu darbību šā likuma 4.panta 3.punktā minētajos Darba inspekcijas
kontroles objektos darba aizsardzības jomā;
10) sniedz darba devējiem un darbiniekiem
bezmaksas konsultācijas par darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības
normatīvo aktu prasībām;
11) organizē Eiropas Darba drošības un
veselības aģentūras nacionālā kontaktpunkta izveidi un nodrošina tā darbību.
(3) Darba
inspekcija sniedz Labklājības ministrijai informāciju par šā panta pirmajā daļā
minētās funkcijas izpildi labklājības ministra noteiktā kārtībā.
4.pants. Darba inspekcijas uzraudzības un
kontroles joma
Darba inspekcijas uzraudzībai un kontrolei ir
pakļauti:
1) komersanti, valsts un pašvaldību
iestādes, reliģiskās un sabiedriskās organizācijas, biedrības un nodibinājumi;
2) darba devēji un to pilnvarotās
personas atbilstoši tām uzticētajiem pienākumiem un pilnvarām;
3) uzņēmumu (organizatoriskas vienības,
kurās darba devēji nodarbina nodarbinātos) darba vietas, privātpersonai
piederošie būvobjekti būvdarbu veikšanas laikā, kā arī jebkuras citas vietas
uzņēmumā, kas nodarbinātajam ir pieejamas darba laikā (turpmāk uzraudzības un
kontroles objekts).
5.pants. Darba inspekcijas amatpersonas
(1) Darba inspekcijas amatpersonas ir
Darba inspekcijas direktors, Darba inspekcijas direktora vietnieks, visu līmeņu
inspektori un citi valsts civildienesta ierēdņi.
(2) Darba inspekcijas amatpersonām ir
tiesības:
1) uzrādot dienesta apliecību, bez
iepriekšējas paziņošanas vai atļaujas saņemšanas jebkurā diennakts laikā, kad
uzņēmums veic darbību (arī darba devēja prombūtnē):
a) apmeklēt un apskatīt Darba inspekcijas
uzraudzībai un kontrolei pakļautos objektus,
b) pārbaudīt darba procesu, darba vidi un
darba aizsardzības pasākumus;
2) veikt pārbaudi, kontroli un
izmeklēšanu vai pieprasīt informāciju, kas nepieciešama, lai pārliecinātos, ka
normatīvo aktu prasības tiek ievērotas, un šai nolūkā:
a) iztaujāt darba devējus, darbiniekus un
citas personas par darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jautājumiem,
b) pieprasīt uzskaites, reģistrācijas un
citus dokumentus, kas nepieciešami saskaņā ar normatīvajiem aktiem par darba
tiesiskajām attiecībām un darba aizsardzību, lai pārliecinātos, ka šie
dokumenti atbilst normatīvajiem aktiem, kā arī pieprasīt to kopijas un
izrakstus,
c) pieprasīt informāciju, kas Darba
inspekcijai nepieciešama, lai risinātu darba tiesisko attiecību un darba
aizsardzības jautājumus,
d) veikt darba vides faktoru mērījumus,
fotografēt, veikt audioierakstus un videoierakstus, kā arī ņemt materiālu un
vielu paraugus analīzei,
e) pieaicināt speciālistus atsevišķu
uzdevumu veikšanai;
3) uzaicināt ierasties Darba inspekcijā
darba devējus, darbiniekus un citas fiziskās personas vai juridisko personu
pārstāvjus, lai no viņiem iegūtu informāciju par darba tiesisko attiecību un
darba aizsardzības jautājumiem vai sniegtu viņiem informāciju, paskaidrojumus
un cita veida palīdzību šajos jautājumos;
4) organizēt darba devēju, darba devēju
un darbinieku organizāciju pārstāvju un citu juridisko personu pārstāvju un
fizisko personu tikšanos, lai apspriestu darba tiesisko attiecību un darba
aizsardzības jautājumus;
5) saņemt no darba devējiem tādu ar
inspicējamā objekta specifiku, atrašanās vietu, veicamās pārbaudes raksturu un
ilgumu samērojamu apstākļu nodrošinājumu, kāds nepieciešams Darba inspekcijas
uzdevumu izpildei;
6) pieņemt lēmumus darba tiesisko
attiecību un darba aizsardzības jautājumos, kā arī izteikt brīdinājumus un dot
rīkojumus darba devējiem, lai nodrošinātu darba tiesiskās attiecības un darba
aizsardzību regulējošo normatīvo aktu prasību ievērošanu;
7) apturēt
komersantu, iestāžu, organizāciju, uzņēmumu, iekārtu un citu objektu darbību, ēku un būvju celtniecību un ekspluatāciju, kā
arī apturēt vai ierobežot produkcijas izlaidi (turpmāk uzņēmuma darbības apturēšana);
8) kontrolēt
darba aizsardzības jautājumos kompetento
institūciju un kompetento speciālistu
darbību šā likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktā minētajos Darba inspekcijas
uzraudzības un kontroles objektos darba aizsardzības jomā;
9) kārtībā, kāda noteikta administratīvo
pārkāpumu izskatīšanai, administratīvi sodīt darba devējus, kā arī citas
personas;
10) kontrolēt, vai darba devēji veic
efektīvus pasākumus, lai nodrošinātu Darba inspekcijas rīkojumu izpildi, un ņem
vērā izteiktos brīdinājumus;
11) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
iesniegt tiesībaizsardzības iestādēm materiālus par darba tiesisko attiecību un
darba aizsardzības normatīvo aktu pārkāpumiem;
12) pēc uzņēmuma darbības pilnīgas vai daļējas
apturēšanas:
a) noplombēt vai aizzīmogot vadības un
komunikāciju ierīces, kas iedarbina apturamās iekārtas vai piegādā tām
enerģiju, kā arī par to sastādīt noplombēšanas aktu,
b) kontrolēt lēmuma izpildi par uzņēmuma
darbības apturēšanu.
6.pants. Darba inspekcijas direktors
(1) Darba inspekcijas direktora (turpmāk
direktors) kandidatūru pēc labklājības ministra ieteikuma apstiprina Ministru
kabinets. Labklājības ministrs direktoru ieceļ amatā un atbrīvo no amata,
ievērojot Valsts civildienesta likumā noteiktās prasības.
(2) Direktors:
1) vada Darba inspekciju un ir atbildīgs
par Darba inspekcijas uzdevumu izpildi;
2) apstiprina Darba insp
ekcijas ikgadējo
darbības programmu un kalendāra plānu;
3) nosaka Darba inspekcijas struktūru;
4) nosaka Darba inspekcijas amatpersonu
un darbinieku pienākumus un pārrauga viņu darbību;
5) izskata sūdzības un pieņem lēmumus par
Darba inspekcijas amatpersonu rīcību;
6) ir tiesīgs pagarināt rakstveida brīdinājumā
par uzņēmuma apturēšanu noteikto termiņu normatīvo aktu pārkāpumu novēršanai un
atcelt Darba inspekcijas amatpersonu lēmumus par uzņēmuma darbības apturēšanu;
7) ir tiesīgs ar pamatotu lēmumu pagarināt
administratīvā akta izdošanas termiņu no četriem mēnešiem līdz vienam gadam, ja
administratīvā akta izdošanai objektīvu iemeslu dēļ nepieciešama ilgstoša faktu
konstatācija;
8) bez īpaša pilnvarojuma pārstāv Darba
inspekciju.
7.pants. Uzņēmuma darbības apturēšanas kārtība
(1) Darba inspekcijas amatpersonas ir
tiesīgas pieņemt lēmumu par uzņēmuma darbības pilnīgu vai daļēju apturēšanu, ja
konstatē, ka ir pārkāpti darba aizsardzības normatīvie akti vai darba tiesiskās
attiecības regulējošie normatīvie akti.
(2) Pirms lēmuma pieņemšanas par uzņēmuma
darbības pilnīgu vai daļēju apturēšanu Darba inspekcijas amatpersonai ir
pienākums rakstveidā brīdināt Darba inspekcijas uzraudzībai un kontrolei
pakļautās personas, minot visus konstatētos normatīvo aktu pārkāpumus un
nosakot termiņu pārkāpumu novēršanai, izņemot šā panta devītajā daļā minētos
gadījumus.
(3) Šā panta otrajā daļā minētais
rakstveida brīdinājumā noteiktais pārkāpuma novēršanas termiņš nedrīkst būt
īsāks par:
1) diviem gadiem, ja pārkāpuma novēršanai
nepieciešama kapitālā celtniecība;
2) sešiem mēnešiem, ja pārkāpuma
novēršanai nepieciešama ēku daļēja pārbūve vai iekārtu kapitālremonts;
3) no viena mēneša līdz trim mēnešiem
pārējos gadījumos, ja puses nevienojas par īsāku termiņu pārkāpuma novēršanai.
(4) Šā panta trešajā daļā minētie pārkāpuma
novēršanas termiņi neattiecas uz atkārtotiem brīdinājumiem, kad Darba
inspekcija var uzdot novērst pārkāpumu īsākā termiņā vai nekavējoties.
(5) Ja brīdinājumā noteiktajā termiņā nav
novērsti visi brīdinājumā minētie pārkāpumi, Darba inspekcijas amatpersona, ņemot
vērā izdarītā pārkāpuma smagumu un samērīguma principu, var pieņemt rakstveida
lēmumu par uzņēmuma darbības pilnīgu vai daļēju apturēšanu.
(6) Uzņēmuma darbības pilnīgu vai daļēju
apturēšanu nodrošina darba devējs vai viņa pilnvarota persona, piedaloties
Darba inspekcijas amatpersonai.
(7) Uzņēmuma darbības pilnīga apturēšana
izdarāma tā, lai:
1) uzņēmums varētu netraucēti novērst
pārkāpumus;
2) iespējami samazinātu uzņēmuma telpu un
iekārtu bojāšanos meteoroloģisko apstākļu vai korozijas dēļ.
(8) Uzņēmuma darbības daļēja apturēšana
izdarāma tā, lai:
1) uzņēmums varētu netraucēti novērst
pārkāpumus;
2) iespējami samazinātu uzņēmuma telpu un
iekārtu bojāšanos meteoroloģisko apstākļu vai korozijas dēļ;
3) iespējami mazāk tiktu traucēta pārējo
struktūrvienību un iekārtu darbība.
(9) Darba inspekcijas amatpersonai ir
pienākums nekavējoties pieņemt lēmumu par uzņēmuma darbības apturēšanu bez
iepriekšēja brīdinājuma, izdodot rakstveida rīkojumu, ja, apsekojot uzņēmumu,
konstatēts kāds no šādiem apstākļiem:
1) darba aizsardzības normatīvo aktu
pārkāpums rada draudus cilvēka dzīvībai, var notikt ugunsgrēks, eksplozija,
bīstamu vielu noplūde vai neprognozēta
radiācijas paaugstināšanās;
2) 50 % vai vairāk no uzņēmumā
nodarbinātajiem ir nelegāli nodarbinātas personas.
(10) Ja uzņēmuma darbība tiek turpināta
pēc tam, kad saņemts lēmums par uzņēmuma darbības pilnīgu vai daļēju
apturēšanu, vai tiek bojātas vai noņemtas plombas vai aizzīmogojumi, vainīgās
personas atbilstoši nodarījumam saucamas pie disciplinārās atbildības,
administratīvās atbildības vai kriminālatbildības normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā.
(11) Ja uzņēmuma
darbība tiek apturēta, uzņēmumam
ir pienākums rakstveidā ziņot Darba inspekcijai par normatīvo aktu pārkāpumu
novēršanu.
8.pants. Uzņēmuma darbības atjaunošana
(1) Darba inspekcija
ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc paziņojuma saņemšanas par pārkāpumu
novēršanu pārbauda, vai normatīvo
aktu pārkāpumi ir novērsti, un:
1) ja pārbaudes rezultāti liecina, ka visi
brīdinājumā vai lēmumā par uzņēmuma darbības apturēšanu minētie normatīvo aktu
pārkāpumi ir novērsti, dod rakstveida atļauju atjaunot uzņēmuma darbību;
2) ja uzņēmumā bija noplombētas vai aizzīmogotas
iekārtu vadības un komunikāciju ierīces, Darba inspekcijas amatpersona atplombē
attiecīgās ierīces un noņem aizzīmogojumus, par ko sastāda aktu.
(2) Ja visi rakstveida brīdinājumā vai lēmumā
par uzņēmuma darbības pilnīgu vai daļēju apturēšanu minētie normatīvo aktu
pārkāpumi nav novērsti, Darba inspekcija ne vēlāk kā septiņu darbdienu laikā
pēc paziņojuma saņemšanas sniedz pamatotu rakstveida atteikumu atjaunot
uzņēmuma darbību.
9.pants. Darba inspekcijas finansēšanas
kārtība
(1) Darba inspekciju finansē no valsts
budžeta, un tai ir valsts budžeta konts Valsts kasē.
(2) Darba inspekcijas uzliktie
administratīvie naudas sodi tiek ieskaitīti valsts pamatbudžeta ieņēmumos.
10.pants. Aizliegums izpaust informāciju
Darba inspekcijas amatpersonām un
darbiniekiem, pildot dienesta vai darba pienākumus, kā arī pēc valsts
civildienesta atstāšanas vai tad, ja tiek izbeigtas
vai pārtrauktas darba attiecības ar Darba inspekciju, aizliegts nelikumīgi
izpaust šādu ierobežotas pieejamības informāciju:
1) informāciju, kas saistīta ar Darba
inspekcijas izskatāmo iesniegumu un sūdzību lietas materiāliem;
2) komercnoslēpumus par darba procesiem,
kuri kļuvuši zināmi, pildot darba vai dienesta pienākumus;
3) ziņas par personām, kuras iesniegušas
sūdzības par normatīvo aktu pārkāpumiem, kā arī informāciju par to, ka pārbaude
veikta sakarā ar šādas sūdzības saņemšanu.
11.pants. Informācijas sniegšana citām
personām
(1) Darba inspekcijas amatpersonas
nodrošina to rīcībā esošās informācijas pieejamību sabiedrībai saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par informācijas atklātību.
(2) Darba inspekcija sadarbojas ar Eiropas
Savienības dalībvalstu kompetentajām institūcijām, kas uzrauga un kontrolē
normatīvo aktu ievērošanu darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jomā.
Šāda sadarbība īpaši attiecas uz informācijas sniegšanu saistībā ar darbinieku
nosūtīšanu uz attiecīgo Eiropas Savienības dalībvalsti. Minētā informācija
sniedzama bez maksas.
12.pants. Darba inspekcijas nodrošināšana ar
informāciju
(1) Tiešās un pastarpinātās pārvaldes iestādes
bez maksas sniedz Darba inspekcijai informāciju, kas nepieciešama tās funkcijas
un uzdevumu veikšanai.
(2) Ārstniecības iestādes un
tiesībaizsardzības iestādes pēc Darba inspekcijas pieprasījuma bez maksas
sniedz to rīcībā esošo informāciju, kas nepieciešama darbā notikušo nelaimes un
arodsaslimšanas gadījumu izmeklēšanai un
uzskaitei.
(3) Informācijas operatīvas apmaiņas kārtību
nosaka Ministru kabinets.
13.pants. Tiesības apstrīdēt un pārsūdzēt
Darba inspekcijas amatpersonu izdotos administratīvos aktus
(1) Persona, kura uzskata, ka attiecīgais
administratīvais akts vai faktiskā rīcība ierobežo tās tiesiskās intereses, ir
tiesīga likumā noteiktajā kārtībā apstrīdēt Darba inspekcijas amatpersonu
lēmumus, rīkojumus vai brīdinājumus, iesniedzot iesniegumu Darba inspekcijas
direktoram. Direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā likumā noteiktajā kārtībā.
(2) Iesnieguma iesniegšana Darba inspekcijas
direktoram vai pieteikuma iesniegšana tiesai neaptur Darba inspekcijas
amatpersonas lēmuma izpildi, izņemot gadījumus, ja tā tiek apturēta ar
iesnieguma vai pieteikuma izskatītāja rakstveida lēmumu.
Pārejas noteikumi
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku
zaudē Valsts darba inspekcijas likums (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 2002, 2.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 22.nr.).
2. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu
spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.jūlijam piemērojami
Ministru kabineta 2005.gada 21.jūnija noteikumi Nr.431 "Informācijas
operatīvas apmaiņas kārtība", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Labklājības ministre
I.Purne
Likumprojekta
Valsts darba inspekcijas likums
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz Valsts darba inspekcija, ja
nepieciešams, pilnībā vai daļēji aptur uzņēmuma darbību darba aizsardzības,
darba tiesību un bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības normatīvo aktu
pārkāpumu gadījumos, pamatojoties uz 1991.gada 11.decembra likuma Par
uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību prasībām. 2006.gada 8.jūnijā tika pieņemts likums Par likuma Par
uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību atzīšanu par
spēku zaudējušu, kurš stājas spēkā ar 2008.gada 1.janvāri. 2006.gada
10.janvāra Ministru kabineta sēdes protokllēmumā (prot.Nr.2 9.§) ministrijām,
tai skaitā Labklājības ministrijai, dots uzdevums izvērtēt grozījumu
nepieciešamību tiesību aktos, lai nodrošinātu tiesību objekta vai subjekta
darbības apturēšanas kārtību normatīvo aktu pārkāpumu gadījumos, un, ja
nepieciešams, izstrādāt attiecīgos tiesību aktu projektus. Lai nodrošinātu Valsts darba inspekcijai tiesības
arī pēc 2008.gada 1.janvāra apturēt uzņēmumu darbību, šīs normas jāparedz
Valsts darba inspekcijas likumā. Pašreiz Valsts darba inspekcijas funkcijās ietilpst
uzraudzības un kontroles īstenošana bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības
jomā. Ar 2008.gada 1.janvāri šīs funkcijas uzņemsies Valsts būvinspekcija.
2007.gada 16.augustā (prot. Nr.32 7.§) Valsts sekretāru sanāksmē tika
izsludināts Ministru kabineta noteikumu projekts Valsts tehniskās
inspekcijas nolikums, ar kuru no 2008.gada 1.janvāra paredzēts izveidot
Valsts tehnisko inspekciju. Saskaņojot 2007.gada 16.augustā (prot. Nr.32 7.§)
VSS izsludināto MK rīkojuma projektu Labklājības ministrija un Ekonomikas ministrija
vienojās, ka, ņemot vērā, ka arī politikas izstrāde bīstamo iekārtu tehniskās
uzraudzības jomā ir Ekonomikas ministrijas kompetencē, bīstamo iekārtu
tehniskās uzraudzības kontroles funkciju veiks Valsts būvinspekcija, un tādēļ
nepieciešams veikt grozījumus Valsts darba inspekcijas likumā. Valsts būvinspekcijai pārņemot šo funkciju no
Valsts darba inspekcijas, Valsts
darba inspekcija tiks atbrīvota no tai neraksturīgām funkcijām. Jaunais
Valsts būvinspekcijas nolikums stāsies spēkā vienlaicīgi ar jauno Valsts
darba inspekcijas likumu, kas paredzēts 2008.gada 1.janvāris, tādējādi
bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības joma ar 2008.gada 1.janvāri pāriet
Valsts būvinspekcijai. Noteikumu projekts Valsts būvinspekcijas nolikums
apstiprināšanai Ministru kabinetā virza Ekonomikas ministrija, un šī virzība
ir saskaņota ar Labklājības ministriju, kas ir izstrādājusi Valsts darba
inspekcijas likumu. Patreizējā situācijā, kad notiek intensīva
būvniecība īpaši privātpersonām piederošās teritorijās, veicot gan rindu
māju, gan privātmāju ciematiņu būvniecību, izveidojusies situācija, ka šajos
būvobjektos Valsts darba inspekcija nevar veikt darba aizsardzības prasību un
darba tiesisko attiecību regulējošo normatīvo aktu ievērošanas kontroli un
uzraudzību, jo privātpersonām piederošas teritorijas nepakļaujas Valsts darba
inspekcijas uzraudzībai. Tai pašā laikā, veicot būvniecību šādās privātās
teritorijās, bieži netiek ievēroti nepieciešamie drošības un veselības
aizsardzības pasākumi, kā rezultātā tiek apdraudēta strādājošo veselība un
dzīvība. Tādēļ nepieciešams paplašināt Valsts darba inspekcijas uzraudzības
jomu, pakļaujot Valsts darba inspekcijas uzraudzībai arī privātpersonām
piederošus būvobjektus. |
|
Likumprojektā: 1) noteiktas Valsts
darba inspekcijas funkcijas un uzdevumi, uzraudzības un kontroles jomas,
amatpersonas un darba inspekcijas direktora pienākumi un tiesības, Valsts
darba inspekcijas finansēšanas kārtība, informācijas izpaušanas, sniegšanas un nodrošināšanas kārtība, kā
arī tiesības apstrīdēt un pārsūdzēt Valsts darba inspekcijas administratīvos
aktus. 2) noteiktas Valsts
darba inspekcijas tiesības pilnībā vai daļēji apturēt uzņēmumu darbību, ja
tiek pārkāpti darba aizsardzības un darba tiesību normatīvie akti, kā arī
atjaunošanas kārtība; 3) paredzēts, ka Valsts darba inspekcija turpmāk vairs
neveiks bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības funkciju; 4) paplašinās Valsts
darba inspekcijas uzraudzības un kontroles joma, paredzot, ka Valsts darba
inspekcijas uzraudzībai un kontrolei būs pakļauti arī privātpersonai
piederošie būvobjekti būvdarbu veikšanas laikā. Likumprojekts nodrošinās
atbilstošu juridisko pamatu, lai Valsts darba inspekcija varētu pilnībā vai
daļēji apturēt uzņēmumu darbību, ja tiek būtiski pārkāpti darba aizsardzības
un darba tiesību normatīvie akti, no 2008.gada 1.janvāra. Tādējādi tiks
pilnībā novērsta situācija, ka Valsts darba inspekcija nevar apturēt uzņēmuma
darbību, zaudējot spēku 1991.gada 11.decembra likumam Par uzņēmumu, iestāžu
un organizāciju darbības apturēšanas kārtību. Likumprojektā noteiktā likuma
redakcija paredz bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības funkcijas izslēgšanu
no Valsts darba inspekcijai deleģētajām uzraudzības jomām. Tiek paplašināta
Valsts darba inspekcijas uzraudzības un kontroles joma, pakļaujot kontrolei
arī privātpersonai piederošus būvobjektus, tādējādi novēršot situāciju, kad
privātpersonai piederošos būvobjektos Valsts darba inspekcija nevar kontrolēt
darba aizsardzības prasību un darba tiesības regulējošo normatīvu ievērošanu. Paredzēts, ka likums
stāsies spēkā no 2008.gada 1.janvāra. |
Citas informācijas nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts veicinās administratīvo procedūru darbību |
|||||
Likumprojekts ir neitrāls dzimumu līdztiesības jautājumā, jo izvirzītās prasības uzņēmumu apturēšanā vienādi attiecas uz nodarbinātajiem neatkarīgi no viņu dzimuma. |
||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Atbilstoši apstiprinātajam budžetam (LM
pamatbudžeta programma 21.00.00 "Darba tiesisko attiecību un darba
apstākļu kontrole un uzraudzība"): 2 699 309 |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
|
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Atbilstoši apstiprinātajam budžetam (LM
pamatbudžeta programma 21.00.00 "Darba tiesisko attiecību un darba
apstākļu kontrole un uzraudzība"): 2 699 309
|
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
|
3. Finansiālā
ietekme |
Nav |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
|
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav
|
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
|
5.Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Atbilstoši
apstiprinātajam budžetam |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
|
6. Cita informācija |
Likumprojekta
prasības tiks īstenotas Valsts darba inspekcijai piešķirto budžeta līdzekļu
ietvaros |
Likumprojekta
prasības tiks īstenotas Valsts darba inspekcijai piešķirto budžeta līdzekļu
ietvaros |
Likumprojekta
prasības tiks īstenotas Valsts darba inspekcijai piešķirto budžeta līdzekļu
ietvaros |
Likumprojekta
prasības tiks īstenotas Valsts darba inspekcijai piešķirto budžeta līdzekļu
ietvaros |
Likumprojekta
prasības tiks īstenotas Valsts darba inspekcijai piešķirto budžeta līdzekļu
ietvaros |
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
|
2. Cita informācija |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
|||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
|||||
1.tabula |
|||||
|
|
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||
Konsultācijas ar Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību notikušas likumprojekta saskaņošanas procesā, Latvijas Darba devēju konfederācijai un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienībai likumprojekts nosūtīts atzinumu sniegšanai. |
||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
||
Citas informācijas nav. |
||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrības informēšanai
likumprojekts tiks ievietots vairākās ar darba aizsardzību saistītās
interneta mājas lapās (piemēram, Labklājības ministrijas, Valsts darba
inspekcijas un Eiropas darba drošības un veselības aizsardzības aģentūras
nacionālajā kontaktpunktā). Pēc pieņemšanas, tas tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis, periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru kabineta Ziņotājs, un būs pieejams Normatīvo aktu informācijas
sistēmā (NAIS), bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv., kā arī
tiks ievietots Eiropas darba drošības un veselības aizsardzības aģentūras
nacionālā kontaktpunkta interneta mājas lapā (
http://osha.lv |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Darba devējs Valsts darba inspekcijas izdotos lēmumus var apstrīdēt Valsts darba inspekcijas direktoram. Ja darba devējs nepiekrīt Valsts darba inspekcijas direktora lēmumam, viņš to var pārsūdzēt tiesā. Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta ir piemērojams vispārējais administratīvais process. |
|
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|
Labklājības
ministre I.Purne
Valsts sekretāre |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu departamenta
direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
B.Paševica |
Z.Uzuliņa |
E.Korčagins |
I.Laganovska-Dīriņa |
14.12.2007. plkst. 10:17
1513
I.Laganovska-Dīriņa
7021704, Inta.Laganovska-Dirina@lm.gov.lv