Rīgā
18.12.2007. Nr.90/TA-2219
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Par nacionālās sporta bāzes statusu". Likumprojektu izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Siliņa 67114769, sandra.silina@sp.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 5 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz 9
lp.
3. Ministru kabineta 2007.gada 18.decembra sēdes
protokola Nr.70 81.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Stafecka 67082931
Likumprojekts
Par nacionālās sporta bāzes
statusu
1.pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir reglamentēt nacionālās sporta bāzes
statusu, lai nodrošinātu iespēju attiecīgajā sporta bāzē rīkot starptautiskas
sporta sacensības un radītu apstākļus Latvijas sportistu sagatavošanai startiem
olimpiskajās spēlēs, pasaules un Eiropas čempionātos un citās starptautiskās
sporta sacensībās.
2.pants.
Likuma darbības joma
Likums nosaka nacionālās sporta bāzes statusa
piešķiršanas un atņemšanas kārtību, ar minēto statusu saistītās tiesības un
pienākumus, nacionālās sporta bāzes darbības noteikumus un uzraudzības kārtību.
3.pants.
Nacionālā sporta bāze
Nacionālā sporta bāze ir sporta bāze, kurai kā
nekustamajam īpašumam neatkarīgi no īpašuma piederības šajā likumā noteiktajā
kārtībā ir piešķirts nacionālās sporta bāzes statuss.
4.pants.
Atbalsts nacionālās sporta bāzes darbībai
Nacionālās sporta bāzes statuss atbrīvo sporta bāzi no
nekustamā īpašuma nodokļa maksājumiem likumā "Par nekustamā īpašuma
nodokli" noteiktajā kārtībā, kā arī nacionālās sporta bāzes īpašnieks
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā var saņemt valsts budžeta līdzfinansējumu
nacionālās sporta bāzes uzturēšanai.
5.pants. Nacionālās sporta
bāzes statusa piešķiršana un atņemšana
(1) Nacionālās sporta bāzes statusu var
piešķirt sporta bāzei, kura ir reģistrēta Sporta pārvaldes sporta bāzu reģistrā
un atbilst šādiem nosacījumiem:
1) saskaņā ar starptautisko sporta federāciju
apliecinājumiem sporta bāze ir piemērota, lai tajā varētu rīkot pasaules un
Eiropas čempionātus, pasaules un Eiropas čempionātu kvalifikācijas sacensības,
pasaules un Eiropas čempionātu posmus un kausu izcīņas;
2) sporta bāze spēj nodrošināt regulāru
nacionālo izlašu treniņprocesu;
3) sporta bāzē ar sportu saistītie
pasākumi pēdējā gada laikā veido vismaz 80 % no faktiskā sporta bāzes
noslogojuma. Šis nosacījums neattiecas uz sporta bāzēm, kas darbojas mazāk nekā
gadu pēc to nodošanas ekspluatācijā.
(2) Nacionālās sporta bāzes statusu piešķir un
atņem Ministru kabinets, pamatojoties uz sporta bāzes īpašnieka šajā likumā
noteiktajā kārtībā iesniegtajiem un šajā likumā noteikto valsts institūciju
sagatavotajiem dokumentiem. Ja Ministru kabineta rīkojums par nacionālās sporta
bāzes statusa piešķiršanu, atņemšanu vai atteikumu piešķirt nacionālās sporta
bāzes statusu tiek pārsūdzēts, Ministru kabineta rīkojuma darbība netiek
apturēta.
(3) Ja sporta bāzei tiek atņemts nacionālās
sporta bāzes statuss, tā atkārtoti var pretendēt uz nacionālās sporta bāzes
statusa piešķiršanu ne agrāk kā gadu pēc Ministru kabineta rīkojuma par
nacionālās sporta bāzes statusa atņemšanu izdošanas.
6.pants. Nacionālās sporta
bāzes statusa piešķiršanas kārtība
(1) Sporta bāzes īpašnieks iesniedz
Sporta pārvaldē iesniegumu par nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanu
(turpmāk iesniegums). Iesnieguma iesniegšanas kārtību, saturu un iesniegumam
pievienojamos dokumentus nosaka Ministru kabinets.
(2) Pamatojoties uz iesniegumu, Sporta
pārvalde izveido komisiju šā likuma 10.panta pirmajā daļā minētajā sastāvā.
Komisija 20 dienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas apseko sporta bāzi un
sagatavo atzinumu par tās atbilstību Sporta pārvaldē iesniegtajiem dokumentiem.
Ja sporta bāzes īpašnieks Sporta pārvaldē nav iesniedzis visus nepieciešamos
dokumentus vai tajos minētā informācija ir nepilnīga, Sporta pārvalde
apsekošanu neveic un 20 dienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas nosūta sporta
bāzes īpašniekam rakstveida paziņojumu. Ja sporta bāzes īpašnieks 10 dienu
laikā pēc minētā paziņojuma nosūtīšanas novērš visus tajā norādītos trūkumus,
Sporta pārvalde apseko attiecīgo sporta bāzi.
(3) Sporta pārvalde iesniegumu un tam
pievienotos dokumentus 40 dienu laikā pēc to saņemšanas iesniedz Latvijas
Nacionālajā sporta padomē (turpmāk padome).
(4) Padome izvērtē sporta bāzes
atbilstību šā likuma 5.panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem un divu
mēnešu laikā pēc šā panta trešajā daļā minēto dokumentu saņemšanas izskata
padomes sēdē jautājumu par nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanu sporta
bāzei vai atteikumu piešķirt sporta bāzes statusu, un sagatavo sēdes protokola
izrakstu par jautājuma izskatīšanas kārtību un pieņemto lēmumu. Nacionālās
sporta bāzes statusu nepiešķir, ja nav ievērotas šajā likumā noteiktās
prasības.
(5) Šā panta ceturtajā daļā minēto
izrakstu un visus no sporta bāzes īpašnieka saņemtos dokumentus Sporta pārvalde
iesniedz Izglītības un zinātnes ministrijā. Izglītības un zinātnes ministrija
20 dienu laikā pēc minēto dokumentu saņemšanas iesniedz tos Ministru kabinetā.
(6) Atkārtoti iesniegumu par nacionālās
sporta bāzes statusa piešķiršanu var iesniegt ne agrāk kā gadu pēc tam, kad
izdots Ministru kabineta rīkojums par atteikumu piešķirt nacionālās sporta
bāzes statusu.
7.pants.
Nacionālās sporta bāzes statusa atņemšanas kārtība
(1) Nacionālās sporta bāzes statusu atņem šādos
gadījumos:
1) ja to lūdz sporta bāzes īpašnieks;
2) ja sporta bāzes darbībā netiek ievēroti šajā likumā
noteiktie nacionālās sporta bāzes darbības noteikumi;
3) ja nekustamais īpašums, kas veido nacionālo sporta
bāzi, tiek sadalīts vai no tā tiek atdalīta kāda atsevišķa daļa.
(2) Sporta pārvalde iesniedz izskatīšanai padomes
sēdē dokumentus, kas apliecina, ka ir iestājies viens no šā panta pirmajā daļā
minētajiem gadījumiem. Padome sagatavo padomes sēdes protokolu par nacionālās
sporta bāzes statusa atņemšanu, kā arī protokola izrakstu. Izrakstu kopā ar
pārējiem dokumentiem Sporta pārvalde iesniedz Izglītības un zinātnes
ministrijā.
(3) Izglītības un zinātnes ministrija šā panta
otrajā daļā minētos dokumentus 20 dienu laikā pēc to saņemšanas iesniedz
Ministru kabinetā.
8.pants.
Nacionālās sporta bāzes darbības noteikumi
(1) Nacionālās sporta bāzes statuss uzliek par
pienākumu sporta bāzes īpašniekam papildus citu normatīvo aktu prasībām visā
nacionālās sporta bāzes darbības laikā nodrošināt, lai nacionālā sporta bāze
atbilstu šā likuma 5.panta pirmās daļas nosacījumiem, lai tiktu ievēroti šā
panta otrās, trešās un ceturtās daļas noteikumi, kā arī Ministru kabineta
rīkojums par nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanu.
(2) Organizējot nacionālās sporta bāzes darbību,
tās īpašnieks nodrošina sporta bāzes darbības nepārtrauktību sporta jomā,
nacionālās sporta bāzes tehniskā stāvokļa atbilstību normatīvajos aktos
noteiktajām prasībām un iespēju rīkot valsts nacionālo izlašu dalībnieku
treniņus, kā arī bērnu, jauniešu un invalīdu sporta pasākumus.
(3) Organizējot nacionālās sporta bāzes darbību,
priekšroka dodama pasākumiem, kurus organizē atzītās sporta federācijas vai
profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādes atbilstoši nacionālās sporta
bāzes izmantošanas veidiem.
(4) Organizējot nacionālās sporta bāzes darbību,
nav pieļaujama sporta bāzes sastāvā esošo objektu izmantošana tādiem mērķiem,
kas nav savienojami ar sporta un veselīga dzīvesveida popularizēšanu.
9.pants.
Ierobežojumi rīcībai ar nekustamo īpašumu, kas veido nacionālo sporta bāzi
(1) Nekustamo īpašumu, kuram piešķirts nacionālās
sporta bāzes statuss, var pārdot, dāvināt, sadalīt (arī atdalīt no tā kādu
atsevišķu daļu), citādi atsavināt vai apgrūtināt ar lietu tiesībām (arī
ieķīlāt) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Par minētajām darbībām personas
paziņo Sporta pārvaldei šā likuma 6.panta pirmajā daļā minētajos Ministru
kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā.
(2) Saņemot valsts finanšu līdzekļus, kas sporta bāzes
īpašniekam tiek piešķirti papildus šā likuma 4.pantā noteiktajam valsts
atbalstam, sporta bāzes īpašnieks uzņemas saistības izmantot attiecīgos
līdzekļus atbilstoši paredzētajam mērķim.
(3) Ja sporta
bāzei (nekustamajam īpašumam), kurai piešķirts nacionālās sporta bāzes statuss,
mainās īpašnieks, jaunajam īpašniekam ir pienākums mēneša laikā pēc īpašuma
tiesību rašanās par to paziņot pašvaldībai, kuras administratīvajā teritorijā
atrodas nekustamais īpašums (vai tā daļa), kas veido sporta bāzi.
(4) Nacionālās sporta bāzes statuss šajā likumā
noteiktajā kārtībā tiek atņemts tām sporta bāzēm, kuru nekustamie īpašumi tiek
sadalīti vai no tiem tiek atdalīta kāda atsevišķa daļa. Pēc nekustamā īpašuma
sadalīšanas vai atsevišķas daļas atdalīšanas sporta bāzes īpašnieks ir tiesīgs
pirms šā likuma 6.panta sestajā daļā noteiktā termiņa iesniegt iesniegumu
likumā noteiktajā kārtībā.
10.pants.
Nacionālās sporta bāzes darbības uzraudzība
(1) Sporta pārvalde pastāvīgi uzrauga nacionālās
sporta bāzes darbību un tās īpašnieka rīcību ar nekustamo īpašumu, kas veido
nacionālo sporta bāzi. Sporta pārvalde ne retāk kā reizi divos gados organizē
nacionālās sporta bāzes darbības pārbaudi, ko veic Sporta pārvaldes izveidota
komisija. Komisijas sastāvā ir vismaz pieci komisijas locekļi Sporta
pārvaldes pārstāvji, biedrības "Latvijas Sporta federāciju padome"
valdes norīkots sporta federācijas pārstāvis un pilnvarots pārstāvis no
pašvaldības, kuras administratīvajā teritorijā atrodas nekustamais īpašums (vai
tā daļa), kas veido nacionālo sporta bāzi. Par paredzēto nacionālās sporta
bāzes pārbaudi komisija vismaz piecas dienas iepriekš rakstveidā brīdina
nacionālās sporta bāzes īpašnieku.
(2) Komisija ir tiesīga pārbaudīt nacionālo
sporta bāzi tās īpašnieka klātbūtnē vai prombūtnē, kā arī pieprasīt īpašniekam
iesniegt dokumentus un paskaidrojumus, kas nepieciešami, lai pārliecinātos, vai
nacionālajā sporta b
āzē ir nodrošināta visu šajā likumā un citos normatīvajos
aktos noteikto prasību ievērošana. Ja Sporta pārvalde veic nacionālās sporta
bāzes darbības pārbaudi patstāvīgi, tai ir tiesības pieprasīt nacionālās sporta
bāzes īpašniekam nepieciešamo informāciju un dokumentus.
(3) Piecu darbdienu laikā pēc komisijas veiktās
nacionālās sporta bāzes darbības pārbaudes un komisijas pieprasīto dokumentu un
paskaidrojumu saņemšanas Sporta pārvalde informē nacionālās sporta bāzes
īpašnieku par pārbaudes rezultātiem un uzaicina viņu izteikt par tiem savu
viedokli. Pēc iepazīšanās ar nacionālās sporta bāzes īpašnieka viedokli
komisija sastāda noslēguma ziņojumu.
(4) Ja nacionālās sporta bāzes darbībā konstatēti
pārkāpumi, ziņojumā norāda to novēršanas termiņu un, ja iespējams, arī veicamos
pasākumus. Ja konstatētie pārkāpumi netiek novērsti ziņojumā noteiktajā termiņā
un kārtībā, Sporta pārvalde ziņojumu un tam pievienotos dokumentus iesniedz
izskatīšanai padomes sēdē. Padome lemj par nacionālās sporta bāzes statusa
atņemšanu.
Pārejas noteikumi
1. Atzīt par spēku zaudējušu Latvijas Republikas
Augstākās Padomes 1992.gada 3.novembra lēmumu "Par nacionālās sporta bāzes
statusa piešķiršanu" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības
Ziņotājs, 1992, 46./47./48.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1997, 6.,16.nr.; 1999, 2.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 22.nr.;
2004, 13.nr.; 2006, 15.nr.).
2. Sporta bāzei, kurai nacionālās sporta bāzes statuss
piešķirts līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai, tas tiek saglabāts līdz
2009.gada 31.decembrim.
3. Ja šā likuma pārejas noteikumu 2.punktā
minētās nacionālās sporta bāzes īpašnieks vēlas saglabāt nacionālās sporta
bāzes statusu pēc 2010.gada 1.janvāra, viņš līdz 2009.gada 31.maijam iesniedz
iesniegumu šajā likumā noteiktajā kārtībā.
4. Ja šā likuma pārejas noteikumu 2.punktā minētās
nacionālās sporta bāzes īpašnieks līdz 2009.gada 31.maijam šajā likumā
noteiktajā kārtībā nav iesniedzis iesniegumu, attiecīgā sporta bāze ar
2010.gada 1.janvāri zaudē nacionālās sporta bāzes statusu.
5. Nacionālās sporta bāzes, kurām statuss ir piešķirts
līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai saskaņā ar Latvijas Republikas Augstākās
Padomes 1992.gada 3.novembra lēmumu "Par nacionālās sporta bāzes statusa
piešķiršanu", privatizējamas vai atsavināmas, ja tam piekrīt Latvijas
Nacionālā sporta padome. Privatizācijas vai atsavināšanas noteikumos paredz, ka
objekta ieguvēja pienākums ir saglabāt attiecīgās sporta bāzes darbības
profilu, to ekonomiski un finansiāli garantēt, kā arī paredz starptautisko un
valsts nozīmes sporta sacensību rīkošanas nosacījumus. Konkrēto starptautisko
un valsts nozīmes sporta sacensību rīkošanas iespēju attiecīgajā sporta bāzē
izvērtē Izglītības un zinātnes ministrijas Sporta pārvalde. Ja privatizētai vai
atsavinātai sporta bāzei mainās īpašnieks, minētie nosacījumi ir saistoši arī
turpmākajiem nacionālās sporta bāzes ieguvējiem.
6. Saskaņā ar šā likuma pārejas noteikumu 5.punktu
nacionālās sporta bāzes, kuras atrodas uz zemes, kas līdz 1940.gada 21.jūnijam
bija fizisko personu īpašumā, var nodot privatizācijai vai atsavināšanai tikai
pēc tam, kad bijušie zemes īpašnieki vai viņu mantinieki likumā "Par zemes
reformu Latvijas Republikas pilsētās" noteiktajā kārtībā ir saņēmuši
kompensāciju vai līdzvērtīgu zemesgabalu citā vietā.
7. Ministru kabinets līdz 2008.gada 31.maijam izdod šā
likuma 4.pantā un 6.panta pirmajā daļā minētos noteikumus.
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.jūnijā.
Izglītības un zinātnes ministre
B.Rivža
Par
nacionālās sporta bāzes statusu
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanas kārtību nosaka Latvijas Republikas Augstākās Padomes 1992.gada 3.novembra lēmums Par nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanu (turpmāk LR Augstākās Padomes lēmums). Tā piemērošanai saistītie normatīvie akti ir: - Latvijas Republikas Ministru Padomes 1993.gada 23.marta lēmums Nr.145 Par Nolikumu par nacionālās sporta bāzes darbību un tās finansēšanas kārtību - Ministru kabineta 1997.gada 2.decembra noteikumi Nr.396 Noteikumi par masu aktīvās atpūtas centru, sporta būvju un ēku, kā arī to uzturēšanai nepieciešamās zemes neaplikšanu ar nekustamā īpašuma nodokli. Atbilstoši mērķim, kādu nosaka LR Augstākās Padomes lēmums, t.i., lai saglabātu Latvijas Republikas galvenās sporta bāzes un nodrošinātu tajās iespēju rīkot starptautiskas sporta sacensības, kā arī lai radītu apstākļus Latvijas sportistu sagatavošanai Olimpiskajām spēlēm, pasaules un Eiropas čempionātiem un citām starptautiskām sacensībām, valstī tiek izveidotas nacionālās sporta bāzes. Atsevišķi nacionālo sporta bāzu darbības noteikumi reglamentēti Ministru padomes 1993.gada 23.marta lēmumā Nr.145 Par Nolikumu par nacionālās sporta bāzes darbību un tās finansēšanas kārtību. LR Augstākās Padomes lēmuma darbības laikā no 1992.gada līdz 2006.gadam (ieskaitot) nacionālās sporta bāzes statusu ir ieguvušas 28 sporta bāzes. Šis statuss sniedz valstij iespēju izmantot sporta bāzes sabiedrības vajadzībām atbilstoši minētā LR Augstākās Padomes lēmumā noteiktajam mērķim. Šo vajadzību nodrošināšanas pamatā ir valsts budžeta līdzekļu piesaiste un sporta bāzu atbrīvošana no nekustamā īpašuma nodokļa maksājumiem 1997.gada 2.decembra noteikumos Nr.396 Noteikumi par masu aktīvās atpūtas centru, sporta būvju un ēku, kā arī to uzturēšanai nepieciešamās zemes neaplikšanu ar nekustamā īpašuma nodokli noteiktajā kārtībā. Savukārt ar minētā statusa piešķiršanu saistītie jautājumi, kurus
regulē minētais LR Augstākās Padomes lēmums, ir jautājums par nacionālās sporta bāzes atsavināšanu
un privatizāciju, lai šo procesu rezultātā netiktu pieļautas izmaiņas
nacionālās sporta bāzes darbības profilā (šis jautājums ir Latvijas
Nacionālās sporta padomes kompetencē), un jautājums par starptautisku
sporta veidu federāciju prasību
ievērošanu sporta bāzē, lai nodrošinātu starptautisku un valsts nozīmes
sacensību rīkošanu (šis jautājums ir Sporta pārvaldes kompetencē). LR
Augstākās Padomes lēmums neregulē sīkāku ar šo jautājumu izskatīšanu saistītu
darbību izklāstu, neizskaidro to nozīmi un sekas, kā arī neparedz citu ar to
izskatīšanu saistītu jautājumu skaidrojumu un risināšanu. Turklāt LR Augstākās
Padomes lēmuma piemērošana paredz apgrūtinātu procesu, realizējot tā normas
un piešķirot sporta bāzei nacionālās sporta bāzes statusu. Šī procesa ietvaros
LR Augstākās Padomes lēmumā nepārtraukti tiek veiktas izmaiņas grozījumi,
papildinot tā redakciju ar jaunu nacionālo sporta bāzi. Šāda procesa
rezultātā nacionālais sporta bāzes statuss tiek piešķirts sporta bāzes
apsaimniekotājam (visbiežāk komersanta firmai) vai bāzes nosaukumam, nevis
attiecīgo sporta bāzi veidojošajam nekustamajam īpašumam. 2006.gada
12.decembra Ministru kabineta sēdē tika izskatīts Izglītības un zinātnes
ministrijas un Sporta pārvaldes sagatavotais likumprojekts Grozījumi
Latvijas Republikas Augstākās Padomes 1992.gada 3.novembra lēmumā Par
nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanu, saskaņā ar kuru nacionālo
sporta bāzu apsaimniekotājiem tika mainīti to nosaukumi atbilstoši
Komerclikuma, Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma un likuma Par
valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām prasībām. LR Augstākās Padomes lēmuma normas, kas tiek regulētas piecos punktos, ir novecojušas un atbilstoši mūsdienām nav piemērojamas. Līdz ar to, lai nodrošinātu ar šo lēmumu valstij izvirzītā mērķa sabiedrības vajadzību apmierināšana bērnu un jauniešu fiziskā un garīgā attīstībā, sportistu sagatavošana augstas klases sasniegumiem sportā, valsts vārda nešana starptautiskajā arēnā un mūsu valstī nodrošināto iespēju izmantošana jebkuram interesentam, citu valstu sportistiem treniņiem un starptautiskajām sacensībām sasniegšanu, ir nepieciešams jauns likums. LR Augstākās Padomes lēmumā noteiktā mērķa pamatā ir valsts pienākums uzskaitīt, kontrolēt un finansēt valsts, pašvaldību, fizisku un citu juridisku personu īpašumā esošas nacionālās sporta bāzes, lai paredzētu nacionālo sporta bāzu darbības nodrošinājumu rekonstrukciju, kapitālo remontu, pārbūvi un labiekārtošanu atbilstoši starptautisko sporta veidu federāciju prasībām; sporta būvju celtniecību tādu pasākumu nodrošināšanai, kuri šos objektus padara pieejamus arī cilvēkiem ar speciālām vajadzībām. Atbilstoši minētajam valstij ir jābūt iespējai kontrolēt sporta bāzu skaitu un paredzēt augstāku prasību piemērošanas iespējas, jo valsts šī procesa īstenošanu nodrošina ar valsts finanšu budžeta līdzekļiem, tajā skaitā, piešķirot atbrīvojumu no nekustamā īpašuma nodokļu maksājumiem. Sporta bāzēm ir jābūt konkurētspējīgām un jābūt lietderīgai tajās ieguldīto vai ieguldāmo valsts līdzekļu izmantošanai, lai iedzīvotājiem nodrošinātu iespēju nodarboties ar sportu. Tāds uzdevums ir jaunajam likumprojektam par nacionālās sporta bāzes statusu. Tam ir jāatrisina jautājumi par valsts institūciju savstarpējo sadarbību un skaidru kompetenču sadalījumu nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanas procesā, kā arī nacionālo sporta bāzu darbības koordinācijā pēc nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanas. Otrkārt, jāparedz nosacījumi, pie kādiem sporta
bāze var iegūt nacionālas sporta bāzes statusu, tai skaitā norādot kādi
dokumenti apliecina nosacījumu izpildīšanos un kas to izskata. Treškārt, jāizveido skaidra un caurskatāma
nacionālās sporta bāzes finansēšanas kārtība. Ceturtkārt, jānosaka skaidri nacionālās sporta
bāzes darbības principi. |
|
|||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir, reglamentējot nacionālās sporta bāzes statusu, nodrošināt iespēju rīkot starptautiskas sporta sacensības un radīt apstākļus Latvijas sportistu sagatavošanai startiem Olimpiskajās spēlēs, pasaules un Eiropas čempionātos un citās starptautiskās sporta sacensībās (Likumprojekta 1.pants). Sporta bāze tiek pielīdzināta
nekustamajam īpašumam, lai nacionālās sporta bāzes statuss tiktu piešķirts
konkrētam administratīvi un juridiski teritoriāli nodalītam nekustamajam
īpašumam visā tā sastāvā (Likumprojekta 3.pants). Saistībā ar minēto tiek
izskatīti jautājumi par šī nekustamā īpašuma atbrīvošanu no nekustamā īpašuma
nodokļa maksājumiem un valsts līdzfinansējumu nacionālās sporta bāzes
uzturēšanai (Likumprojekta 4.pants). Ievērojot
to, ka valsts finanšu līdzekļi var tikt piešķirti arī atsevišķu valsts
institūciju darbības rezultātā to izvirzīto mērķu īstenošanai, likumprojekta
9.panta otrā daļa nosaka, ka papildus valsts finanšu līdzekļu saņemšanas
gadījumā, sporta bāzes īpašnieks uzņemas saistības šo līdzekļu izmantošanai
atbilstoši mērķim. Savukārt ar Likumprojekta 1.pantā minētā uzdevuma sasniegšanu ir saistīta nosacījumu izvirzīšana, pie kādiem sporta bāzei var piešķirt nacionālas sporta bāzes statusu (Likumprojekta 5.panta pirmā daļa). Par sporta bāzes atbilstību nosacījumiem un to pierādīšanas kārtību papildu tiks izdoti Ministru kabineta noteikumi (Likumprojekta 6.panta pirmā daļa). Šie Ministru kabineta noteikumi sniegs interesentiem skaidrojumu par nepieciešamo dokumentu sagatavošanu, iesniegšanas un izskatīšanas kārtību. Nacionālās sporta bāzes statuss tiek piešķirts ar Ministru kabineta rīkojumu. Sporta bāzu īpašnieku iesniegumu saņemšanu un dokumentu apriti organizē Sporta pārvalde. Pēc sporta bāzu īpašnieku iesniegumu par nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanu saņemšanas Sporta pārvalde likumprojektā noteiktajā kārtībā organizē šo sporta bāzu apsekošanu un saskaņā ar ko sagatavotos dokumentus iesniedz izskatīšanai Latvijas Nacionālās sporta padomes sēdē. Pēc Latvijas Nacionālās sporta padomes sēdes protokola izraksta saņemšanas Sporta pārvalde organizē dokumentu iesniegšanu Izglītības un zinātnes ministrijā to tālākai virzībai izskatīšanai Ministru kabinetā (Likumprojekta 5.pants). Dokumenti nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanai ir sagatavojami par konkrēta nekustamā īpašuma piederību, sastāvu un tehnisko stāvokli. Šiem dokumentiem ir jābūt noformētiem Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Nekustamo īpašumu, kuram piešķirts nacionālās sporta bāzes statuss, var pārdot, dāvināt, sadalīt (tajā skaitā atdalīt no tā kādu atsevišķu daļu), citādi atsavināt vai apgrūtināt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, par to paziņojot Sporta pārvaldei (Likumprojekta 9.pants). Nacionālo sporta bāzi veidojošā nekustamā īpašuma sadalīšanas vai no tā atsevišķas daļas atdalīšanas gadījumā šim nekustamajam īpašumam piešķirtais nacionālās sporta bāzes statuss tiek atņemts. Pēc nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanas nacionālās sporta bāzes īpašniekam ir jānodrošina šīs bāzes darbība atbilstoši likumprojekta 8.pantā noteiktajam. Uzraudzību par atbilstošas darbības nodrošināšanu, kā arī nacionālās sporta bāzes uzturēšanu un valsts līdzfinansējuma izmantošanu uzrauga Sporta pārvalde (Likumprojekta 10.pants). Pārkāpumu konstatēšanas gadījumā, nacionālās sporta bāzes statuss var tikt atņemts (Likumprojekta 7.pants). Sporta bāzei, kurai nacionālās sporta bāzes statuss ir piešķirts līdz šī likumprojekta spēkā stāšanās dienai, tas tiek saglabāts līdz 2009.gada 31.decembrim. Ja minētās nacionālās sporta bāzes īpašnieks vēlas saglabāt nacionālās sporta bāzes statusu pēc 2010.gada 1.janvāra viņš līdz 2009.gada 31.maijam šajā likuma noteiktajā kārtībā iesniedz iesniegumu par nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanu. Ja minētās nacionālās sporta bāzes
īpašnieks nav iesniedzis šajā likumā noteiktajā kārtībā iesniegumu par
nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanu līdz 2009.gada 31.maijam,
attiecīgā sporta bāze zaudē nacionālās sporta bāzes statusu ar 2010.gada
1.janvāri. Likumprojekta
Pārejas noteikumu 5. un 6.punkts paredz noteikumus nacionālās sporta bāzes
privatizācijas un atsavināšanas gadījumiem, ievērojot LR Augstākās Padomes
lēmumā Par nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanu noteikto. |
|
|||||
3. Cita informācija |
Likumprojekta izstrādei ar Izglītības un zinātnes ministrijas 2006.gada 17.maija rīkojumu Nr.369 tika izveidota darba grupa, kurā iekļauti pārstāvji no sporta organizācijām (biedrības Latvijas Olimpiskā komiteja, biedrības Latvijas Sporta federāciju padome, SIA Latvijas Olimpiskā vienība), kā arī valsts institūciju pārstāvji (Izglītības un zinātnes ministrijas, Sporta pārvaldes, Finanšu ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Aizsardzības ministrijas, Rīgas domes). Darba grupas sēdēs kā eksperti tika uzaicināti arī sporta bāzu vadītāji, biedrības Latvijas Pašvaldību savienība, kā arī citu sporta organizāciju un valsts institūciju pārstāvji. |
|
|||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
|
||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
|||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
6. Cita informācija |
Nacionālās sporta bāzes saskaņā ar likumu Par valsts
budžetu saņem valsts budžeta finansējumu jau no 1994.gada saimnieciskās
darbības nodrošināšanai (komunālo pakalpojumu apmaksa u.t.t). Līdz 2007.gadam
šis valsts budžeta finansējums bija nemainīgs. Tas ir pārskatīts un
apstiprināts, pieņemot Nacionālo sporta attīstības programmu 2006.
2012.gadam (apstiprināta ar Ministru kabineta 2006.gada 31.oktobra rīkojumu
Nr.838 Par Nacionālo sporta attīstības programmu 2006.-2012.gadam). Turklāt
saskaņā ar likumprojektu nacionālo sporta bāzu skaits tiks pārskatīts,
pārvērtējot to atbilstību likumprojektā uzskaitītajiem kritērijiem. Šādu
darbību rezultātā nacionālo sporta bāzu skaits var tikt samazināts. |
||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt. |
Līdz 2008.gada 31.maijam jāizdod Ministru kabineta noteikumi par iesnieguma iesniegšanas kārtību, iesnieguma saturu un tam pievienojamo dokumentu sarakstu. Līdz 2008.gada 31.maijam jāizdod Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā nacionālās sporta bāzes īpašnieks var pieteikties un saņemt valsts budžeta līdzfinansējumu nacionālās sporta bāzes uzturēšanai. Līdz 2008.gada 31.maijam jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2005.gada 8.feburāra noteikumos Nr.118 Sporta pārvaldes nolikums, papildinot Sporta pārvaldes kompetenci ar sporta bāzu reģistra uzturēšanu un aktualizēšanu, kā arī jāprecizē Sporta pārvaldes kompetence nacionālo sporta bāzu darbības uzraudzībā un pārējo sporta bāzu darba koordinēšanā sporta jomā. Līdz 2008.gada 31.maijam jāizdara grozījumi Sporta likumā 1.pantā, precizējot sporta bāzes definīciju, kā arī grozījumi Sporta likuma 12.pantā, precizējot pantā noteikto attiecībā uz nosacījumiem nacionālās sporta bāzes statusa iegūšanai, kā arī nosakot Sporta pārvaldes kompetenci uzturēt un aktualizēt sporta bāzu reģistru, lai saskaņotu Sporta likumu ar šajā likumprojektā ietverto. Līdz 2008.gada 31.maijam jāizdara šādi grozījumi likumā Par nekustamā īpašuma nodokli: likuma 1.pantā, paredzot, ka ar nekustamā īpašuma nodokli neapliek nacionālās sporta bāzes un likuma Pārejas noteikumos, paredzot, ka grozījumi minētajā likumā stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem Ministru kabineta 2006.gada 20.jūnija noteikumos Nr.495 Likuma Par nekustamā īpašuma nodokli normu piemērošanas kārtība. Līdz 2008.gada 30.aprīlim jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 20.jūnija noteikumos Nr.495 Likuma Par nekustamā īpašuma nodokli normu piemērošanas kārtība, papildinot tos ar nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu nacionālajām sporta bāzēm piemērošanas kārtību šādā redakcijā: Ja sporta bāzei tiek piešķirts nacionālās sporta bāzes statuss periodā no 1.janvāra līdz 30.jūnijam, atbrīvojums no nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas tiek piemērots no nākamā nodokļa taksācijas gada pirmā datuma. Ja sporta bāzei tiek piešķirts nacionālās sporta bāzes statuss periodā no 1.jūlija līdz 31.decembrim, atbrīvojums no nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas tiek piemērots no aiznākamā nodokļa taksācijas gada pirmā datuma. Ja sporta bāzei tiek atņemts nacionālās sporta bāzes statuss, sporta bāzes īpašniekam nekustamā īpašuma nodoklis jāsāk maksāt ar nākamo kalendāro mēnesi. Mēneša laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma par nacionālās sporta bāzes statusa atņemšanu sporta bāzes īpašniekam kā nekustamā īpašuma nodokļu maksātājam ir pienākums pieteikties pašvaldībā, kuras administratīvajā teritorijā atrodas nekustamais īpašums vai tā daļa. |
2. Cita informācija |
Pēc likumprojekta pieņemšanas uz nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojumu varēs pretendēt tikai tās sporta bāzes, kurām būs piešķirts nacionālās sporta bāzes statuss, sakarā ar ko paredzēti grozījumi likumā Par nekustamā īpašuma nodokli. Ministru kabineta 1997.gada 2.decembra noteikumi Nr.396 Noteikumi par masu aktīvās atpūtas centru, sporta būvju un ēku, kā arī to uzturēšanai nepieciešamās zemes neaplikšanu ar nekustamā īpašuma nodokli zaudēs spēku. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
4. Atbilstības izvērtējums |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
|
||||
|
|
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||
5. Cita informācija |
Nav |
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||
Likumprojekta izstrādes darba grupas ietvaros konsultācijas ar biedrību Latvijas Olimpiskā komiteja, biedrību Latvijas Sporta federāciju padome un biedrību Latvijas Pašvaldību savienība |
|||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Biedrība Latvijas Olimpiskā komiteja, biedrība Latvijas Sporta federāciju padome un biedrība Latvijas Pašvaldību savienība atbalsta šādu likumprojektu. |
||||
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||
Nav |
|||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiek precizēta Sporta pārvaldes kompetence attiecībā uz Sporta bāzu
reģistra vešanu un uzturēšanu, kā arī nacionālo sporta bāzu darbības
uzraudzībā un pārējo sporta bāzu darba koordinēšanā sporta jomā. |
||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). Tāpat sabiedrība tiks informēta arī ar Izglītības un zinātnes ministrijas un Sporta pārvaldes mājas lapu internetā starpniecību. |
||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā |
||||
4. Cita informācija |
Nav |
||||
Izglītības un zinātnes
ministre |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
B.Rivža |
M.Gruškevics |
E.Martinsons |
I.Purmale |
A.Liekniņš |
26.11.2007. 13:25
2472
S.Siliņa,
Tālr. 67114769, fakss: 7284412
sandra.silina@sp.gov.lv