2008. gada ____. martā
Nr.________________
Saeimas Prezidijam
Saeimas
Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija savā š.g. 5. marta
sēdē izskatīja likumprojektu Grozījumi Nacionālās drošības likumā (Nr. 578/Lp9;
iekļauts likumprojekts Grozījumi Nacionālās drošības likumā (Nr. 595/Lp9)) 2.
lasījumam.
Komisija lūdz iekļaut minētā likumprojekta izskatīšanu
Saeimas sēdes darba kārtībā.
Pielikumā: likumprojekta salīdzinošā tabula uz ___
lpp.
Ar cieņu,
komisijas priekšsēdētājs J.Dalbiņš
Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija Likumprojekts otrajam lasījumam
Grozījumi
Nacionālās drošības likumā (Nr.578/Lp9)
[iekļauts likumprojekts Grozījumi Nacionālās
drošības likumā (Nr.595/Lp9)]
Spēkā
esošā redakcija |
1. lasījumā
pieņemtā redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi 2. lasījumam (5) |
Atbildīgās komisijas atzinums |
Komisijas
ieteiktā redakcija 2. lasījumam |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Izdarīt Nacionālās drošības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2002, 1., 12.nr.; 2003, 12., 23.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 2., 10., 11.nr.; 2006, 1., 14., 24.nr.; 2007, 3., 9., 10., 16.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Nacionālās drošības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2002, 1., 12.nr.; 2003, 12., 23.nr.;
2004, 9.nr.; 2005, 2., 10., 11.nr.; 2006, 1., 14., 24.nr.; 2007, 3., 9., 10.,
16.nr.) šādus grozījumus: |
10.pants. Ministru kabineta kompetence (1) Ministru kabinets: 1) nodrošina valsts institūcijas ar nepieciešamo finansējumu tām noteikto uzdevumu izpildei nacionālās drošības jomā; 2) ieceļ amatā un atbrīvo no amata likumā noteiktās aizsardzības institūciju, Iekšlietu ministrijas sistēmas un valsts drošības iestāžu amatpersonas; 3) apstiprina nacionālajai drošībai svarīgu valsts objektu kopumu, nosaka un realizē drošības pasākumus; 4) likumā noteiktajos gadījumos izsludina ārkārtējo situāciju, izņēmuma stāvokli un mobilizāciju; 5) lemj par Nacionālo bruņoto spēku vienību piedalīšanos starptautiskajās glābšanas un humānajās operācijās, kā arī militārajās mācībās (manevros) ārpus Latvijas teritorijas; 6) lemj par Ziemeļatlantijas līguma organizācijas un Eiropas Savienības dalībvalstu bruņoto spēku atbalsta nepieciešamību ārkārtējās situācijas vai izņēmuma stāvokļa laikā, kā arī valsts drošības un aizsardzības spēju pastiprināšanai miera laikā; 7) nosaka valsts apdraudējuma veidam,
intensitātei un raksturam atbilstošu nacionālās drošības sistēmas ārkārtējās
gatavības pakāpi. (2) Ministru kabinetam ir tiesības: 1) pieprasīt un saņemt valsts drošības iestāžu rīcībā esošo informāciju, ievērojot likumā paredzētos informācijas izmantošanas noteikumus; 2) uzdot
atsevišķu uzdevumu izpildi valsts drošības iestādēm to kompetences ietvaros. |
1. Izslēgt 10.panta pirmās daļas 7.punktu. |
1 |
Likumprojekts
Nr. 595/Lp9: Izteikt 10.panta pirmās daļas 3.punktu šādā redakcijā: "3) apstiprina nacionālajai drošībai svarīgu objektu kopumu un
nosaka drošības pasākumu plānošanas un īstenošanas kārtību;". |
Atbalstīts |
1. 10.pantā: izteikt pirmās daļas 3.punktu šādā redakcijā: 3) apstiprina nacionālajai drošībai svarīgu objektu kopumu un nosaka
drošības pasākumu plānošanas un īstenošanas kārtību;; izslēgt pirmās daļas 7.punktu; |
22.pants. Valsts apdraudējums (1) Atkarībā no valsts apdraudējuma veida, tā intensitātes un rakstura, kā arī apdraudētās teritorijas lieluma nosaka atbilstošu terorisma draudu līmeni, nacionālās drošības sistēmas ārkārtējo gatavību, kā arī likumā noteiktajā kārtībā var izsludināt ārkārtējo situāciju vai izņēmuma stāvokli. (2) Nacionālās drošības sistēmas
ārkārtējā gatavība ir valsts varu un pārvaldi realizējošo institūciju
gatavība attiecīgā valsts apdraudējuma novēršanas un pārvarēšanas pasākumu
kopuma īstenošanai. Nacionālās drošības sistēmas ārkārtējo gatavību nosaka uz
laiku, kas nepieciešams, lai novērstu iespējamo valsts apdraudējumu vai pārvarētu
valsts apdraudējumu un veiktu tā seku likvidēšanas neatliekamos pasākumus. (3) Ārkārtējo situāciju izsludina dabas katastrofu vai avāriju, epidēmiju, epizootiju, epifitotiju, sabiedrisko nekārtību, terorisma un bruņota konflikta gadījumos, ja būtiski apdraudēta sabiedrības, vides vai saimnieciskās darbības drošība. (4) Izņēmuma stāvokli izsludina, ja valsti apdraud ārējais ienaidnieks vai ja valstī vai tās daļā ir izcēlušies vai draud izcelties iekšēji nemieri, kas apdraud pastāvošo valsts iekārtu. (5) Ārkārtējās
situācijas un izņēmuma stāvokļa gadījumā var izsludināt mobilizāciju, lai
risinātu ar nacionālo drošību un valsts aizsardzību saistītos uzdevumus, kā
arī likvidētu ārkārtējās situācijas un to sekas. |
2. 22.pantā: izslēgt pirmajā daļā vārdus "nacionālās drošības sistēmas ārkārtējo gatavību"; izslēgt otro daļu. |
|
|
|
2. 22.pantā: izslēgt pirmajā daļā vārdus nacionālās drošības sistēmas ārkārtējo
gatavību; izslēgt otro daļu. |
|
|
2 |
Likumprojekts
Nr. 595/Lp9: Papildināt likumu ar 22.2 pantu šādā redakcijā: "22.2 pants. Nacionālajai
drošībai svarīgi objekti (1) Nacionālajai drošībai svarīgi objekti ir: 1) valsts līmeņa sevišķi svarīgie objekti (A kategorijas objekti), kuru iznīcināšana vai darbības spēju samazināšana būtiski apdraud valsts pārvaldīšanu un drošību; 2) valsts līmeņa svarīgie objekti (B kategorijas objekti), kuru iznīcināšana vai darbības spēju samazināšana apgrūtina valsts pārvaldīšanu un apdraud sabiedrības un valsts drošību; 3) pašvaldību un nozaru objekti (C kategorijas objekti), kuru iznīcināšana vai darbības spēju samazināšana apgrūtina pašvaldību darbību vai nozaru pārvaldīšanu, kā arī apdraud sabiedrības drošību. (2) Nacionālajai
drošībai svarīga objekta īpašnieks vai tiesiskais valdītājs nodrošina
drošības pasākumu plānošanu un īstenošanu." |
Atbalstīts |
3. Papildināt likumu ar 22.2 pant
u šādā redakcijā: 22.2 pants. Nacionālajai drošībai svarīgi objekti (1) Nacionālajai drošībai svarīgi objekti ir: 1) valsts līmeņa sevišķi svarīgie objekti (A kategorijas objekti), kuru
iznīcināšana vai darbības spēju samazināšana būtiski apdraud valsts
pārvaldīšanu un drošību; 2) valsts līmeņa svarīgie objekti (B kategorijas objekti), kuru
iznīcināšana vai darbības spēju samazināšana apgrūtina valsts pārvaldīšanu un
apdraud sabiedrības un valsts drošību; 3) pašvaldību un nozaru objekti (C kategorijas objekti), kuru
iznīcināšana vai darbības spēju samazināšana apgrūtina pašvaldību darbību vai
nozaru pārvaldīšanu, kā arī apdraud sabiedrības drošību. (2) Nacionālajai drošībai svarīga objekta īpašnieks vai tiesiskais
valdītājs nodrošina drošības pasākumu plānošanu un īstenošanu. |
23.pants. Ministru kabineta atbildība un ministriju pienākumi (1) Ministru kabinets atbild par valsts apdraudējuma pārvarēšanu un tā seku likvidēšanu. (2) Ministrijas prognozē to kompetencē esošo nozaru apdraudējumus un plāno apdraudējumu novēršanu, pārvarēšanu un iespējamo seku likvidēšanu. Nozaru apdraudējumu novēršanas, pārvarēšanas un iespējamo seku likvidēšanas plānus ministrijas iesniedz apstiprināšanai attiecīgajiem Ministru kabineta locekļiem. Plānu projektus pirms apstiprināšanas ministrijas iesniedz izvērtēšanai Krīzes vadības padomē. Apstiprinātos plānus ministrijas iesniedz Krīzes vadības padomē izmantošanai padomes darbā. (3) Valsts apdraudējuma gadījumā apdraudējuma pārvarēšanas pasākumus vada par attiecīgo nozari atbildīgā ministrija. (4) (Izslēgta ar 21.04.2005. likumu). (5) Valsts apdraudējuma gadījumā Ministru kabinets ir tiesīgs pieņemt lēmumu par Nacionālo bruņoto spēku iesaistīšanu sabiedriskās kārtības uzturēšanā un apdraudējuma izraisīto seku likvidēšanā. (6) Pēc Krīzes
vadības padomes priekšlikuma Ministru kabinets var noteikt attiecīgās pakāpes
nacionālās drošības sistēmas ārkārtējo gatavību. |
3. Izslēgt 23.panta sesto daļu. |
|
|
|
4. Izslēgt 23.panta sesto daļu. |
23.3 pants. Krīzes vadības padomes kompetence Krīzes vadības padome: 1) koordinē valsts apdraudējuma pārvarēšanas operatīvo vadību; 2) koordinē valsts pārvaldes institūciju valsts apdraudējuma novēršanas plānu izstrādi; 3) sagatavo iesniegšanai Ministru
kabinetam priekšlikumus par nacionālās drošības sistēmas ārkārtējās gatavības
noteikšanu; 4) valsts apdraudējuma gadījumā koordinē politisko lēmumu vienotu un savlaicīgu izpildi valsts pārvaldes institūcijās; 5) sagatavo un iesniedz Ministru kabinetam priekšlikumus par nacionālajai drošībai svarīgu valsts objektu kopumu un veicamajiem drošības pasākumiem. |
4. Izslēgt 23.3 panta 3.punktu. |
3 |
Likumprojekts
Nr. 595/Lp9: Izslēgt 23.3
panta 5.punktā vārdu "valsts". |
Atbalstīts |
5. 23.3 pantā: izslēgt 3.punktu; izslēgt 5.punktā vārdu valsts. |
|
|
4 5 |
Likumprojekts
Nr. 595/Lp9: Likums stājas spēkā 2008. gada 1. martā. Saeimas Juridiskais birojs: izslēgt
likumprojektā Nr. 595/Lp9 spēkā stāšanās noteikumu. |
Neatbalstīts Atbalstīts |
|