12.12.07. 9/7
Saeimas
Prezidijam
Augsti godātie
Saeimas Prezidija locekļi!
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija iesniedz izskatīšanai Saeimā likumprojektu Grozījumi likumā Par pašvaldībām.
Komisija lūdz iekļaut minēto likumprojektu šā gada 20.decembra Saeimas sēdes darba kārtībā un nodot to Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.
Saskaņā ar Kārtības ruļļa
86.pantu Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija lūdz virzīt minēto
likumprojektu izskatīšanai pirmajā lasījumā šā gada 20.decembra Saeimas sēdē
bez atkārtotas izskatīšanas komisijā.
Pielikumā: likumprojekts un anotācija uz 3 lpp.
Ar cieņu
Komisijas priekšsēdētāja biedrs Staņislavs Šķesters
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija
Likumprojekts
Grozījumi
likumā Par pašvaldībām
Izdarīt likumā Par pašvaldībām (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 11.nr.; 1995, 14.nr.; 1996, 13.nr.; 1997, 5., 23., 24.nr; 1998, 6., 15., 22.nr.; 2000, 2., 14.nr.; 2001, 3.nr.; 2002, 14.nr.; 2003, 9.,14.nr.; 2005. 6.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā
likumā vārdus dome (padome) (attiecīgā
locījumā) ar vārdu dome (attiecīgā
locījumā).
2. Izslēgt visā
likumā vārdus pagasta padome un rajona padome (attiecīgā locījumā).
3. Izslēgt
2.pantu.
4. Izslēgt
3.panta otro daļu.
5. Izslēgt 4.pantā vārdus un
rajonu (reģionālo).
6. Izslēgt
10.panta ceturto daļu.
7. Izslēgt
15.panta otro daļu.
8.18.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā: Domē ievēlējamo deputātu skaitu nosaka Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likums.;
izteikt trešo daļu šādā redakcijā: Domes deputātu tiesības un pienākumus nosaka šis likums un likums "Par pilsētas domes, rajona padomes, novada domes un pagasta padomes deputāta statusu".
9. Izslēgt 38.panta otro daļu.
10. Papildināt 51.pantu ar teikumu šādā redakcijā: Novada pašvaldība var izveidot teritoriālo komiteju.
11. Papildināt likumu ar 60.1
pantu šādā redakcijā:
60.1 pants. Novada
pašvaldības dome pakalpojumu centru
darbības koordinācijai var izveidot teritoriālo komiteju.
Teritoriālā komiteja sagatavo
izskatīšanai domes sēdē lēmumu projektus par:
1)
jautājumiem,
kas saistīti ar atsevišķu novada teritoriālo vienību pārvaldi;
2)
pakalpojumu
centru darbības jautājumiem, to skaitā, finanšu, materiāltehniskajiem,
personāla politikas jautājumiem;
3)
pašvaldības
sniegto pakalpojumu kvalitātes novada teritoriālajās vienībās uzlabošanu;
4)
jaunu
pašvaldības struktūrvienību vai štata vietu izveidošanu pakalpojumu centros;
5)
pakalpojumu
centru darbības gada plānu izstrādi;
6)
citiem ar
pakalpojumu centru darbību saistītiem jautājumiem..
12.
Papildināt 61.panta pirmo daļu ar teikumu šādā redakcijā: Lai sekmētu visas pašvaldības teritorijas ilgtspējīgu un
līdzsvarotu attīstību, novada pašvaldības dome var izveidot novada valdi, kuru vada domes priekšsēdētājs un
kurā ietilpst novada domes priekšsēdētāja vietnieki un visu domes pastāvīgo
komiteju priekšsēdētāji, kas atbilstoši pašvaldības nolikumam saskaņo komiteju
viedokļus un sagatavo priekšlikumus novada domes lēmumu pieņemšanai..
13. Izslēgt X nodaļu.
14.
Izteikt 96.pantu šādā redakcijā:
96.pants. Pašvaldību
biedrība, kurā likumā un tās statūtos noteiktajā kārtībā par biedriem ir
iestājusies vairāk nekā puse no visām republikas pilsētu pašvaldībām, kā arī
vairāk nekā puse no visām novadu pašvaldībām, ir tiesīga pārstāvēt pašvaldības
to sarunās ar Ministru kabinetu.
15.
Papildināt pārejas noteikumus ar 22. un 23.punktu šādā redakcijā:
22.
Ministru kabinets līdz 2008.gada 1.martam izstrādā un iesniedz Saeimai
likumprojektu par rajonu pašvaldību darbību līdz 2009.gada vietējo pašvaldību
vēlēšanām un kārtību, kādā vietējām pašvaldībām nodod rajona pašvaldību
kompetenci, mantu un saistības.
23. Ministru kabinets līdz 2009.gada 18.martam
nodrošina grozījumu sagatavošanu normatīvajos aktos, lai tos saskaņotu ar šo
likumu.
Likums stājas
spēkā 2009.gada 18.martā.
Likumprojekta
Grozījumi
likumā Par pašvaldībām
ANOTĀCIJA
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?
Saskaņā
ar spēkā esošā likuma Par pašvaldībām 2.pantu Latvijā šobrīd ir divu veidu
pašvaldības: 1) vietējās
pašvaldības pilsētu, novadu un pagastu pašvaldības; 2) rajonu pašvaldības. Līdz 2009.gada
vietējo pašvaldību vēlēšanām noslēgsies vietējo pašvaldību reforma un saskaņā
ar Administratīvi teritoriālās reformas likuma 6.pantu Latvijā vietējo
pašvaldību līmenī darbosies novadu un republikas pilsētu pašvaldības.
Ņemot
vērā minēto, no likuma Par pašvaldībām nepieciešams svītrot normas, kas
attiecas uz rajonu un pagastu pašvaldībām. Likumā nepieciešams arī papildināt regulējumu
attiecībā uz vietējo pašvaldību reformas rezultātā izveidoto novadu darbu,
nosakot novadu darbības jautājumu risināšanai tiesības veidot teritoriālās
komitejas un valdes.
2.
Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību?
Šis likumprojekts paredz, ka pēc 2009.gada vietējo
pašvaldību vēlēšanām darbību izbeigs rajonu pašvaldības un likumā Par
pašvaldībām noteiktās rajonu pašvaldību funkcijas turpinās pildīt novadu un
republikas pilsētu pašvaldības.
3.
Kāda var būt likuma ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem?
Šobrīd likumprojekta ietekmi uz valsts un
pašvaldību budžetiem nav iespējams prognozēt. To būs iespējams prognozēt un
noteikt pēc jauna likuma par pašvaldību finanšu izlīdzināšanu pieņemšanas.
4. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Pēc likumprojekta pieņemšanas un līdz tā spēkā
stāšanās dienai vietējo pašvaldību reformas kontekstā būs nepieciešams izdarīt
grozījumus aptuveni 140 likumos, kā arī lielā skaitā Ministru kabineta
noteikumu. Nepieciešams arī izstrādāt likumprojektu, lai regulētu kārtību, kādā vietējām
pašvaldībām nodod rajona paš
valdību kompetenci, mantu un saistības.
5.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst likumprojekts?
Likumprojekts atbilst Eiropas Vietējo pašvaldību hartai.
6.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
likumprojektu?
Likumprojekts
sagatavots konsultējoties ar Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministriju, kā arī ar biedrību Latvijas Pašvaldību savienība, kas atbalsta
likumprojekta virzību.
7.
Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?
Sabiedrība tiks informēta ar laikraksta Latvijas Vēstnesis starpniecību. Likuma izpilde tiks nodrošināta saskaņā ar likumā un normatīvajos aktos noteikto kārtību.