LATVIJAS REPUBLIKAS
MINISTRU KABINETS
Rīgā
05.12.2007. Nr.90/TA-3068
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai
Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā
"Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu"". Likumprojektu
izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Mertena 67036901, Sanita.Mertena@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1.
Likumprojekts uz 1 lp.
2. Likumprojekta
anotācija uz 6 lp.
3. Ministru kabineta
2007.gada 4.decembra sēdes protokola Nr.68 7.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Stafecka 67082931
Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par
tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu"
Izdarīt likumā "Par tautas nobalsošanu un
likumu ierosināšanu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1994, 9.nr.; 1995, 17.nr.; 1998, 19.nr.; 2003, 12., 19.nr.; 2006,
10.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 18.panta
trešo daļu.
2. Papildināt
20.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Personām,
kurām kā drošības līdzeklis piemērots apcietinājums vai kuras izcieš ar
brīvības atņemšanu saistītu sodu, balsošana tiek organizēta pa pastu. Balsošana
pa pastu notiek Saeimas vēlēšanu likumā noteiktajā kārtībā."
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta Grozījumi
likumā Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Šobrīd likuma Par
tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu 18. panta trešā daļa paredz, ka
aizdomās turētajām, apsūdzētajām vai tiesājamām personām, pret kurām kā
drošības līdzeklis ir piemērots apcietinājums, ņemot vērā, ka minētās
personas nevar ierasties balsošanas vietās, balsošana tiek organizēta pēc
minēto personu vai viņu pilnvarotu personu rakstveida iesnieguma, kas
reģistrēts īpašā žurnālā, šo balsotāju atrašanās vietā, nodrošinot
aizklātību. Šo balsošanu ir tiesīgi uzraudzīt tam pilnvaroti novērotāji. Jāņem vērā, ka tiek
izstrādāti likuma grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā un Eiropas Parlamenta
vēlēšanu likumā, kuros tiks noteiktas gan ieslodzīto vēlēšanu tiesības, gan
kārtība, kādā vēlēšanas notiks. Minēto likumu grozījumi paredz organizēt
balsošanu pa pastu. Ņemot vērā, ka
likums Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu ir cieši saistīts ar
Saeimas vēlēšanu likumu un Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumu, tad,
neieviešot normas, kas regulētu ieslodzīto balošanu pa pastu, likuma Par
tautas nobalsošanu un likuma ierosināšanu normas būtu pretrunā ar jau
pieminēto likumu normām. Jautājums par to
ieslodzīto personu loku, kuriem atņemtas tiesības balsot, tika skarts Eiropas
Cilvēktiesību tiesas Lielās palātas spriedumā lietā Hirst pret Apvienoto
Karalisti. Lielbritānijā likums noteica ierobežojumu tiesībām balsot,
paredzot tā piemērošanu ieslodzītajiem, neievērojot viņu cietumsoda ilgumu,
un neņemot vērā viņu nodarījuma smaguma pakāpi un individuālos apstākļus.
Tiesa atzina, ka šāds vispārīgs, automātisks un nekritisks vitāli svarīgu
Konvencijā noteikto tiesību ierobežojums ir uzskatāms par esošu ārpus jebkuras
pieņemamas rīcības brīvības ietvariem, lai arī cik plaša šī rīcības brīvība
nebūtu, un tas neatbilst Konvencijas pirmā protokola 3.pantam, norādot, ka
Konvencijas pirmā protokola 3.pants, kas nostiprina indivīda spēju ietekmēt
likumdevēja sastāvu neizslēdz balsošanas tiesību ierobežojuma piemērošanu
indivīdam, kurš, piemēram, ir ļaunprātīgi izmantojis sabiedrisko stāvokli,
vai kura uzvedība draudēja satricināt tiesiskas valsts vai demokrātijas
pamatus. Taču bargais balsošanas tiesību atņemšanas līdzeklis nedrīkst tikt
uztverts bez pienācīgas rūpības un samērīguma princips nosaka, ka ir jābūt
skaidri pamanāmai saiknei starp sankciju un attiecīgā indivīda uzvedību un
apstākļiem. Latvijas normatīvie
akti aizliedz balsot personām, kuras izcieš sodu brīvības atņemšanas
iestādēs. Līdz ar to Eiropas Cilvēktiesību tiesas izpratnē arī Latvijas
tiesību akti (likuma Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu 18.p.
trešā daļa, Saeimas vēlēšanu likuma 2. panta 1. punkts un Eiropas
Parlamenta vēlēšanu likuma 3. panta 2. punkts) neatbilst
1950. gada 4. novembra Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību
aizsardzības konvencijas pirmā protokola 3. pantam, un būtu nepieciešams
veikt grozījumus normatīvajos aktos, lai novērstu Latvijas normatīvo aktu
neatbilstību minētās Konvencijas pirmā protokola 3.pantam. Latvijas Republikas
Satversmes 80.pantā šīs tiesības ir nostiprinātas konstitucionālā līmenī.
Līdz ar to, dodot tiesības ieslodzījumā esošām personām vēlēt Saeimu,
automātiski tiek dotas tiesības piedalīties tautas nobalsošanā un likumu
ierosināšanā. Tādēļ, lai procesuāli nodrošinātu tiesības balsot personām,
kuras izcieš sodu brīvības atņemšanas iestādē, nepieciešams veikt attiecīgus
grozījumus likumā Par tautas nobalsošanu un likuma ierosināšanu. |
|
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Ar likumprojektu
Grozījumi likumā Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu tiks
regulēta ieslodzīto vēlēšanu kārtībā, kas attiecīgi nozīmēs, ka minētajām
personām nav liegtas balsošanas tiesības, tādējādi tiks nodrošināta cilvēktiesību
īstenošana atbilstoši starptautiskajā saistībām, kuras uzņēmusies Latvija. |
|
3. Cita
informācija |
Likumprojekts
Grozījumi likumā Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu skatāms
vienlaicīgi ar likumprojektu Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā un
Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā. |
|
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo
jomu neietekmēs |
|
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Satversmē noteikto
politisko tiesību realizācija būs pieejama arī ar brīvības atņemšanu
notiesātajām personām un politiskajos procesos valstī tiks ņemta vērā arī
notiesāto personu politiskā griba. Tiks maksimāli nodrošināta iespēja
ieslodzītajām personām piedalīties valsts politiskajā dzīvē, tādējādi
veicinot ieslodzīto resocializāciju. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
6. Cita informācija |
Uzturēšanas
izdevumi: 1.Atalgojums 15
vēlēšanu komisijām 699 Ls x 15 =
10485 Ls Vienas vēlēšanu
komisijas darba samaksa 699 Ls t.sk Priekšsēdētājs un
komisijas loceklis 22 dienas (88 st.) 555
Ls t.sk. Priekšsēdētājs
88x4,20 Ls (stundas likme) = 370 Ls Komisijas loceklis
88x2,10Ls (stundas likme) = 185 Ls Visa vēlēšanas
iecirkņa komisija 1 diena (8stundas) 144 Ls t.sk. Priekšsēdētājs
8x4,20 Ls ( stundas likme) = 34 Ls Sekretārs 8x3,20 Ls
(stundas likme) = 26 Ls Komisijas locekļi
(5 locekļi) 8x2,10 Ls (stundas likme) x 5 = 84 Ls 2.Darba devēja
valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 10485 Ls x 24.09% =
2526 Ls 3.Sakaru
pakalpojumi 13500 Ls Pasta izdevumi
3,00 Ls (2 ierakstītu vēstuļu sūtīšana) Aptuvenais
ieslodzīto vēlētāju skaits 4500 3,00 Ls x 4500 = 13500 Ls Pavisam kopā 26511 Ls Tautas nobalsošanu
un likumu ierosināšanu nav iespējams prognozēt līdz ar to nav iespējams
noteikt kurā gadā likumprojekts radīs ietekmi uz valsts budžetu, taču vienas
nobalsošanas finansiālā ietekme ir 26511 Ls. Jautājums par
nepieciešamā finansējuma avotiem tiks lemts Ministru kabinetā. |
||||
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus jau
minētajiem grozījumiem, būtu nepieciešams veikt grozījumus likumā Par priekšvēlēšanu
aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām, jo minētā
likuma 19. pants noteic, ka pašvaldības, valsts un pašvaldību iestādes,
kapitālsabiedrības, kurās vairāk nekā 50 procenti kapitāla daļu (akciju)
pieder valstij vai pašvaldībai, piešķir politiskajām organizācijām, politisko
organizāciju apvienībām vai atsevišķiem deputātu kandidātiem telpas, kur
rīkot tikšanās ar vēlētājiem, bez maksas vai par maksu, kas nepārsniedz šo
telpu uzturēšanas faktiskos izdevumus. Ņemot vērā, ka ieslodzījuma vietas ir
slēgta tipa iestādes, nebūtu pieļaujams, ka partiju pārstāvji varētu brīvi
izmantot ieslodzījuma vietu telpas aģitācijai. Tādēļ būtu nepieciešams likuma
Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām
19.pantu papildināt ar nosacījumu, ka 19.pantā minētais nosacījums neattiecas
uz ieslodzījuma vietām. Bez grozījumiem likumā Par tautas nobalsošanu un
likuma ierosināšanu, Saeimas vēlēšanu likumā un Eiropas Parlamenta vēlēšanu
likumā nepieciešams izslēgt normu, kas aizliedz ieslodzījumā esošām personām
balsot un papildinot likumu ar procesuālām normām, lai
nodrošinātu minētajām personām balsstiesību realizāciju. |
||||
2. Cita informācija |
|
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
4. Atbilstības
izvērtējums |
||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas
Cilvēktiesību tiesas Lielās palātas 2005. gada 6. oktobra spriedums
lietā Hirst pret Apvienoto Karalisti, iesniegums Nr. 74025/01. Adrese
internetā: http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?
item=3&portal=hbkm&action=html&highlight
=HIRST&sessionid=2382544&skin=hudoc-en |
|
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Ir notikušas
konsultācijas ar biedrības DIA+LOGS un Integrācija sabiedrībai
pārstāvjiem, kā arī ar Tiesībsarga biroju. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Biedrības
DIA+LOGS un Integrācija sabiedrībai bez iebildumiem un priekšlikumiem
atbalsta likumprojektos ietvertos risinājumus attiecībā uz ieslodzīto
vēlēšanu tiesību nodrošināšanu. Tiesībsarga biroja
pārstāvis piedalījās starpministriju (starpinstitūciju) sanāksmē par
likumprojektu un pauda konceptuālu atbalstu par to. |
|
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrība netika
informēta |
|
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas |
|
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
VII. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcija |
Jaunu institūciju
radīšana nav nepieciešama. Likumprojekta izpildi nodrošinās Centrālā vēlēšanu
komisija un Ieslodzījuma vietu pārvalde. |
|
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts
laikrakstā Latvijas Vēstnesis (arī laikrakta mājas lapā), portālā www.nais.lv un www.likumi.lv
|
|
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas
tiesības varēs aizstāvēt, Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā
apstrīdot Centrālajā vēlēšanu komisijā iecirkņa vēlēšanu komisijas lēmumu
atteikt vēlēšanu dokumentu nosūtīšanu balsošanai pa pastu un pārsūdzot
Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumu tiesā. |
|
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
Tieslietu
ministrs G. Bērziņš
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra
vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
M. Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
S. Mertena |
17.10.2007. 10.00
1534
U. Meijere
7036982,
una.meijere@tm.gov.lv
I. Kokorevičs
7036977,
ivars.kokorevics@tm.gov.lv