Rīgā
05.12.2007. Nr.90/TA-3077
Saeimas Prezidijam
Nosūtām
izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi
Saeimas vēlēšanu likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija
(atbildīgā amatpersona - Mertena 67036901,
Sanita.Mertena@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz 6 lp.
3.
Ministru kabineta 2007.gada 4.decembra sēdes protokola Nr.68 8.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Stafecka 67082931
Likumprojekts
Grozījumi Saeimas vēlēšanu
likumā
Izdarīt Saeimas vēlēšanu likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 13.nr.; 1998, 9., 13.nr.; 2002,
12., 13.nr.; 2003, 19.nr.; 2006, 8., 10.nr.; 2007, 13.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 2.pantu šādā redakcijā:
"2.pants. Tiesību vēlēt nav personām, kuras likumā
paredzētajā kārtībā atzītas par rīcības nespējīgām."
2. Izteikt 6.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja ievēlētais Saeimas deputāts ir Eiropas
Parlamenta deputāts, viņš zaudē Eiropas Parlamenta deputāta statusu ar Saeimas
deputāta svinīgā solījuma nodošanas brīdi. Par Eiropas Parlamenta deputāta
statusa zaudēšanu Centrālā vēlēšanu komisija triju darbdienu laikā paziņo Eiropas
Parlamentam."
3. Izslēgt 24.panta septīto daļu.
4. Izteikt V nodaļas nosaukumu šāda redakcijā:
"V nodaļa.
To Latvijas pilsoņu piedalīšanās Saeimas vēlēšanās, kuri vēlēšanu laikā uzturas
ārvalstīs vai kurām kā drošības līdzeklis piemērots apcietinājums, vai kuras
izcieš ar brīvības atņemšanu saistītu sodu".
5. Papildināt likumu ar 45.1 pantu
šādā redakcijā:
"45.1 pants. (1) Personas, kurām kā drošības
līdzeklis piemērots apcietinājums vai kuras izcieš ar brīvības atņemšanu
saistītu sodu, vēlēšanās var piedalīties, balsojot pa pastu.
(2) Persona, kas vēlas balsot pa pastu, ieslodzījuma
vietas administrācijā iesniedz iesniegumu par balsošanu pa pastu. Iesniegumā
vēlētājs norāda savu vārdu, uzvārdu, personas kodu un adresi, uz kuru nosūtāmi
vēlēšanu materiāli. Vēlētājs var pieteikties balsošanai ne vēlāk kā trīs nedēļas
pirms vēlēšanu dienas.
(3) Ieslodzījuma vietas darbinieks saņemto
iesniegumu un attiecīgās personas pasi nogādā attiecīgajai vēlēšanu iecirkņa
komisijai ne vēlāk kā nedēļu pirms vēlēšanu dienas.
(4) Saņemot šādu iesniegumu, iecirkņa komisija:
1) pārbauda, vai iesniedzējs ir Latvijas pilsonis,
kurš sasniedzis 18 gadu vecumu, un pārliecinās, ka pasē nav atzīmes par
dalību attiecīgās Saeimas vēlēšanās;
2) reģistrē iesniegumu vēlētāju sarakstā balsošanai pa
pastu;
3) izdara vēlētāja pasē atzīmi par attiecīgās Saeimas
vēlēšanām.
(5) Ja iesniegums par balsošanu pa pastu iesniegts,
neievērojot šā panta otrajā daļā noteikto termiņu un kārtību, vai iesniedzējs
nav vēlētājs, vai arī iesniedzēja pasē jau ir atzīme par attiecīgās Saeimas
vēlēšanām, vēlēšanu iecirkņa komisija ar motivētu lēmumu atsaka nosūtīt
vēlēšanu dokumentus.
(6) Šā panta piektajā daļā minēto atteikumu nosūtīt
vēlēšanu dokumentus iesniedzējs var apstrīdēt Centrālajā vēlēšanu komisijā.
Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
(7) Balsošanai pa pastu reģistrēts vēlētājs var mainīt
vēlēšanu materiālu saņemšanas adresi ne vēlāk kā trīs nedēļas pirms vēlēšanu
dienas, iesniedzot par to iesniegumu attiecīgās ieslodzījuma vietas
administrācijai.
(8) Iecirkņa komisija ne vēlāk kā 15 dienas pirms
vēlēšanu dienas nosūta vēlētājam uz iesniegumā norādīto adresi visu attiecīgajā
vēlēšanu apgabalā pieteikto kandidātu sarakstu vēlēšanu zīmes, ar attiecīgās
iecirkņa komisijas zīmogu apzīmogotu vēlēšanu aploksni un reģistrācijas lapu ar
informāciju par kārtību, kādā izdarāma balsošana, norādot arī kārtas numuru, ar
kādu vēlētājs reģistrēts sarakstā balsošanai pa pastu."
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Saeimas vēlēšanu likuma 1. pants noteic personu
loku, kurām ir tiesības vēlēt Saeimu, proti, tie ir Latvijas pilsoņi, kuri
vēlēšanu dienā ir sasnieguši 18 gadu vecumu, ja vien uz viņiem
neattiecas kāds no Saeimas vēlēšanu likuma 2. pantā minētajiem
ierobežojumiem. Minētā likuma 2. pants nosaka aizliegumu balsot
personām, kuras izcieš sodu brīvības atņemšanas vietās, vai kuras likumā
paredzētajā kārtībā atzītas par rīcībnespējīgām. Ar 2003. gada
5. marta Satversmes tiesas spriedumu tika atzīts par neatbilstošu
Latvijas Republikas Satversmes 6. un 8. pantam un par spēkā neesošu
Saeimas vēlēšanu likuma 2. panta 2. punkts, kas paredzēja
aizliegumu balsot Saeimas vēlēšanās personām, kurām kā drošības līdzeklis ir
piemērots apcietinājums. Līdz ar to apcietinājumā esošās personas jau šobrīd
var balsot Saeimas vēlēšanās, taču tiesību sistēma nav sakārtota, lai
nodrošinātu šo iespēju. Jautājums par to ieslodzīto
personu loku, kuriem atņemtas tiesības balsot, tika skarts Eiropas
Cilvēktiesību tiesas Lielās palātas (turpmāk - Tiesa) spriedumā lietā Hirst
pret Apvienoto Karalisti. Lielbritānijā likums noteica ierobežojumu tiesībām
balsot, paredzēt tā piemērošanu ieslodzītajiem, neievērojot viņu cietumsoda
ilgumu, un neņemot vērā viņu nodarījuma smaguma pakāpi un individuālos
apstākļus. Tiesa atzina, ka šāds vispārīgs, automātisks un nekritisks vitāli
svarīgu Konvencijā noteikto tiesību ierobežojums ir uzskatāms par esošu ārpus
jebkuras pieņemamas rīcības brīvības ietvariem, lai arī cik plaša šī rīcības
brīvība nebūtu, un tas neatbilst Konvencijas pirmā protokola 3.pantam,
norādot, ka Konvencijas pirmā protokola 3.pants, kas nostiprina indivīda
spēju ietekmēt likumdevēja sastāvu neizslēdz balsošanas tiesību ierobežojuma
piemērošanu indivīdam, kurš, piemēram, ir ļaunprātīgi izmantojis sabiedrisko
stāvokli, vai kura uzvedība draudēja satricināt tiesiskas valsts vai
demokrātijas pamatus. Taču bargais balsošanas tiesību atņemšanas līdzeklis
nedrīkst tikt uztverts bez pienācīgas rūpības un samērīguma princips nosaka,
ka ir jābūt skaidri pamanāmai saiknei starp sankciju un attiecīgā indivīda
uzvedību un apstākļiem.Latvijas normatīvie akti aizliedz balsot personām, kuras
izcieš sodu brīvības atņemšanas iestādēs. Līdz ar to Eiropas Cilvēktiesību
tiesas izpratnē arī Latvijas tiesību akti (Saeimas vēlēšanu likuma
2. panta 1. punkts un Eiropas Parlamenta vēlēšanu likuma
3. panta 2. punkts) neatbilst 1950. gada 4. novembra Eiropas
Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas pirmā protokola
3. pantam, un būtu nepieciešams veikt grozījumus normatīvajos aktos, lai
novērstu Latvijas normatīvo aktu neatbilstību minētās Konvencijas pirmā
protokola 3.pantam. Saeimas vēlēšanu likuma
6. panta otrā daļa paredz pienākumu Eiropas Parlamenta (turpmāk EP)
deputātam, kandidējot Saeimas vēlēšanām, atteikties no EP deputāta mandāta.
Tādējādi EP deputātam ir jāzaudē deputāta mandāts arī tad, ja viņš netiek
ievēlēts Saeimas vēlēšanās. Līdz ar to netiek pilnā apmērā nodrošinātas
ikviena pilsoņa tiesības tikt ievēlētam Saeimā un tādējādi tiek kavēta EP
deputātu piedalīšanās Saeimas vēlēšanās. 2007. gada
1. augustā ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 481 tika apstiprināta
Koncepcija par vēlēšanu tiesiskā regulējuma pilnveidošanu. Jautājumā par EP
deputāta tiesībām kandidēt Saeimas vēlēšanās, nenoliekot EP deputāta mandātu,
Ministru kabinetā tika atbalstīts problēmas risinājuma variants, kas paredz
noteikt, ka personai, kura ir EP deputāts un kura kandidē Saeimas vai
pašvaldības vēlēšanās, tiek anulēts EP deputāta mandāts, ja minētā persona
tiek ievēlēta Saeimā un par EP deputāta mandāta anulēšanu EP deputāta
ievēlēšanas Saeimā gadījumā Eiropas Parlamentam paziņo Centrālā vēlēšanu komisija. |
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz: 1) nodrošināt ieslodzījumā
esošo personu tiesības piedalīties Saeimas vēlēšanās, tādējādi veicinot
cilvēktiesību īstenošanu atbilstoši starptautiskajā saistībām, kuras
uzņēmusies Latvija;
2) noteikt, ka ievēlētais
Saeimas deputāts ar svinīgā solījuma nodošanas brīdi zaudē EP deputāta
statusu un par to Eiropas Parlamentam paziņo Centrālā vēlēšanu komisija. |
|
3. Cita informācija |
Likumprojekts Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā
skatāms vienlaicīgi ar likumprojektu Grozījumi likumā Par tautas
nobalsošanu un likumu ierosināšanu, Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu
likumā un Grozījumi Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes
vēlēšanu likumā. |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neietekmēs |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi
un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Satversmē noteikto politisko
tiesību realizācija būs pieejama arī ar brīvības atņemšanu notiesātajām
personām un politiskajos procesos valstī tiks ņemta vērā arī notiesāto
personu politiskā griba. Tiks maksimāli nodrošināta iespēja ieslodzītajām
personām piedalīties valsts politiskajā dzīvē, tādējādi veicinot ieslodzīto
resocializāciju. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
|
(tūkst.
latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
6 |
||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
26,5 |
5,3 |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
-26,5 |
-5,3 |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins: Saeimas vēlēšanas
notiek ik pēc 4 gadiem, līdz ar to izdevumi rodas katru ceturto gadu Uzturēšanas
izdevumi: 1.Atalgojums 15
vēlēšanu komisijām 699 Ls x 15 =
10485 Vienas vēlēšanu
komisijas darba samaksa 699 Ls t.sk Priekšsēdētājs un
komisijas loceklis 22 dienas (88 st.) 555
Ls t.sk. Priekšsēdētājs
88x4,20 Ls (stundas likme) = 370 Ls Komisijas loceklis
88x2,10Ls (stundas likme) = 185 Ls Visa vēlēšanas
iecirkņa komisija 1 diena (8stundas) 144 Ls t.sk. Priekšsēdētājs
8x4,20 Ls ( stundas likme) = 34 Ls Sekretārs 8x3,20 Ls
(stundas likme) = 26 Ls Komisijas locekļi
(5 locekļi) 8x2,10 Ls (stundas likme) x 5 = 84 Ls 2.Darba devēja
valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 10485 Ls x 24.09% =
2526 Ls 3.Sakaru
pakalpojumi 13500 Ls Pasta izdevumi
3,00 Ls (2 ierakstītu vēstuļu sūtīšana) Aptuvenais
ieslodzīto vēlētāju skaits 4500 3,00 Ls x 4500 = 13500 Ls Pavisam kopā 26511 Ls |
|
|
|
10,5 2,5 13,5 26,5 |
|
||||
6. Cita informācija |
Saeimas vēlēšanas notiek ik pēc 4 gadiem, līdz ar to izdevumi
rodas katru ceturto gadu |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nepieciešams likuma Par priekšvēlēšanu aģitāciju
pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām 19. pantu
papildināt ar nosacījumu, ka 19. pantā minētais nosacījums neattiecas uz
ieslodzījuma vietām. Eiropas
Parlamenta vēlēšanu likumā nepieciešams izslēgt normu, kas aizliedz
ieslodzījumā esošām personām balsot un papildinot likumu ar procesuālām
normām, lai nodrošinātu minētajām personām balsstiesību realizāciju. Lai
procesuāli nodrošinātu tiesības balsot personām, kuras izcieš sodu brīvības
atņemšanas iestādē, nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus likumā Par
tautas nobalsošanu un likuma ierosināšanu. Ir
sagatavots likumprojekts Grozījumi Pilsētas domes, novada domes un pagasta
padomes vēlēšanu likumā, paredzot, ka arī pašvaldības domē (padomē)
ievēlēšanas gadījumā Eiropas Parlamenta deputāts zaudē Eiropas Parlamenta
deputāta mandātu. Minētais likumprojekts tiek virzīts izskatīšanai Ministru
kabinetā vienlaicīgi ar likumprojektu Grozījums Saeimas vēlēšanu likumā. |
||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
4. Atbilstības izvērtējums |
|||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Cilvēktiesību tiesas Lielās
palātas 2005. gada 6. oktobra spriedums lietā Hirst pret Apvienoto
Karalisti, iesniegums Nr. 74025/01. Adrese internetā:
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?
item=3&portal=hbkm&action=html&highlight
=HIRST&sessionid=2382544&skin=hudoc-en |
||||||||
5. Cita informācija |
1976. gada 20. septembra
Akta par Eiropas Parlamenta locekļu ievēlēšanu tiešās un vispārējās vēlēšanās
12. panta trešā daļa paredz, ka Eiropas Parlamenta deputāta atsaukšanai
jānotiek saskaņā ar attiecīgās dalībvalsts noteikto procedūru, kompetentajai
nacionālajai iestādei par to informējot Eiropas Parlamentu. Likumprojektā ietvertais
grozījums 6. pantā paredz, ka kompetentā nacionālā iestāde Latvijā ir
Centrālā vēlēšanu komisija. |
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Ir notikušas konsultācijas ar biedrības DIA+LOGS
un Integrācija sabiedrībai pārstāvjiem. |
||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums |
Biedrības DIA+LOGS un Integrācija
sabiedrībai atbalsta likumprojektos ietvertos risinājumus attiecībā uz
ieslodzīto vēlēšanu tiesību nodrošināšanu. Tiesībsarga biroja pārstāvis
piedalījās starpministriju (starpinstitūciju) sanāksmē par likumprojektu un
pauda konceptuālu atbalstu par to. |
||||||||
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Sabiedrība
netika informēta |
||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas |
||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcija |
Jaunu institūciju
radīšana nav nepieciešama. Likumprojekta izpildi nodrošinās Centrālā vēlēšanu
komisija un Ieslodzījuma vietu pārvalde. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis (arī laikrakta mājas lapā), portālā www.nais.lv un www.likumi.lv
|
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Apcietinātās vai ar
brīvības atņemšanu notiesātās personas savas tiesības varēs aizstāvēt,
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā apstrīdot Centrālajā
vēlēšanu komisijā iecirkņa vēlēšanu komisijas lēmumu atteikt vēlēšanu
dokumentu nosūtīšanu balsošanai pa pastu un pārsūdzot Centrālās vēlēšanu
komisijas lēmumu tiesā. Kandidātu sarakstu iesniedzēji, kā arī pieteiktie
kandidāti vēlēšanu rezultātus var pārsūdzēt Saeimas vēlēšanu likuma
50. pantā noteiktajā kārtībā. |
||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
Tieslietu ministrs G. Bērziņš
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas
jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
S. Mertena |
17.10.2007. 10.00
1595
U. Meijere
7036982, una.meijere@tm.gov.lv
I. Kokorevičs
7036977, ivars.kokorevics@tm.gov.lv