LATVIJAS REPUBLIKAS
MINISTRU KABINETS
Rīgā
05.12.2007. Nr.90/TA-3075
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai
Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Eiropas
Parlamenta vēlēšanu likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija
(atbildīgā amatpersona - Mertena 67036901, Sanita.Mertena@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1.
Likumprojekts uz 1 lp.
2. Likumprojekta
anotācija uz 7 lp.
3. Ministru kabineta
2007.gada 4.decembra sēdes protokola Nr.68 9.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Stafecka 67082931
Likumprojekts
Grozījumi Eiropas Parlamenta
vēlēšanu likumā
Izdarīt Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 5.nr.; 2006, 10.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 3.panta 2.punktu.
2. Izslēgt 30.panta
piekto daļu.
3. Papildināt likumu
ar 32.1 pantu šādā redakcijā:
"32.1 pants. (1) Personas,
kurām kā drošības līdzeklis piemērots apcietinājums vai kuras izcieš ar
brīvības atņemšanu saistītu sodu, vēlēšanās var piedalīties, balsojot pa pastu.
(2) Pieteikumu
balsošanai pa pastu vēlētājs nosūta attiecīgajam vēlēšanu iecirknim ne vēlāk kā
37 dienas pirms vēlēšanu dienas. Pieteikumā vēlētājs norāda savu vārdu,
uzvārdu, personas kodu un adresi, uz kuru nosūtāmi vēlēšanu materiāli.
(3) Iecirkņa komisija
balsošanai pa pastu izskata pieteikumus, ko tā saņēmusi ne vēlāk kā 30 dienas
pirms vēlēšanām.
(4) Saņēmusi
pieteikumus, iecirkņa komisija balsošanai pa pastu:
1) pārbauda, vai
iesniedzējs ir vēlētājs, kas vēl nav saņēmis vēlēšanu dokumentus balsošanai pa
pastu;
2) izdara
vēlētāju reģistrā atzīmi par personas pieteikšanos piedalīties attiecīgajās
vēlēšanās, balsojot pa pastu;
3) ne vēlāk kā
24 dienas pirms vēlēšanu dienas ierakstītā vēstulē nosūta vēlētājam uz
pieteikumā norādīto adresi visu pieteikto kandidātu sarakstu vēlēšanu zīmes, ar
iecirkņa komisijas balsošanai pa pastu zīmogu apzīmogotu vēlēšanu aploksni,
reģistrācijas aploksni un informāciju par kārtību, kādā izdarāma balsošana,
norādot arī kārtas numuru, ar kādu vēlētājs reģistrēts vēlētāju sarakstā
balsošanai pa pastu, un vēlēšanu iecirkņa adresi, uz kuru nosūtāma vēlēšanu
aploksne.
(5) Ja
pieteikuma iesniedzējs nokavējis šā panta trešajā daļā minēto termiņu vai nav
vēlētājs, vēlēšanu iecirkņa komisija ar motivētu lēmumu atsaka nosūtīt vēlēšanu
dokumentus. Šo lēmumu ierakstītā vēstulē nosūta iesniedzējam uz viņa norādīto
adresi.
(6) Šā panta
piektajā daļā minēto atteikumu nosūtīt vēlēšanu dokumentus iesniedzējs var
apstrīdēt Centrālajā vēlēšanu komisijā. Centrālās komisijas lēmumu var
pārsūdzēt tiesā."
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta Grozījumi
Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Eiropas Parlamenta
vēlēšanu likuma 2. pants dod tiesības balsot Eiropas Parlamenta
vēlēšanās Latvijas pilsonim, Eiropas Savienības pilsonim, kurš nav Latvijas
pilsonis, bet kurš uzturas Latvijas Republikā. Turklāt tiesības balsot ir
minētajām personām, kuras vēlēšanu dienā sasniegušas 18 gadu vecumu, ja ziņas
par šīm personām ir iekļautas vēlētāju reģistrā Latvijā un ja uz šīm personām
neattiecas kāds no Eiropas Parlamenta vēlēšanu likuma 3. pantā
minētajiem ierobežojumiem. Proti, Eiropas Parlamenta vēlēšanu likuma
3. pants paredz, ka tiesības balsot nav personām, kuras likumā
noteiktajā kārtībā atzītas par rīcībnespējīgām, kuras izcieš sodu brīvības
atņemšanas vietās vai kurām nav tiesību vēlēt Eiropas Savienības dalībvalstī,
kuras pilsoņi tās ir. Jautājums par to
ieslodzīto personu loku, kuriem atņemtas tiesības balsot, tika skarts Eiropas
Cilvēktiesību tiesas Lielās palātas (turpmāk -Tiesa) spriedumā lietā Hirst
pret Apvienoto Karalisti. Lielbritānijā likums noteica ierobežojumu tiesībām
balsot, paredzēt tā piemērošanu ieslodzītajiem, neievērojot viņu cietumsoda
ilgumu, un neņemot vērā viņu nodarījuma smaguma pakāpi un individuālos
apstākļus. Tiesa atzina, ka šāds vispārīgs, automātisks un nekritisks vitāli
svarīgu Konvencijā noteikto tiesību ierobežojums ir uzskatāms par esošu ārpus
jebkuras pieņemamas rīcības brīvības ietvariem, lai arī cik plaša šī rīcības
brīvība nebūtu, un tas neatbilst Konvencijas pirmā protokola 3.pantam,
norādot, ka Konvencijas pirmā protokola 3.pants, kas nostiprina indivīda
spēju ietekmēt likumdevēja sastāvu neizslēdz balsošanas tiesību ierobežojuma
piemērošanu indivīdam, kurš, piemēram, ir ļaunprātīgi izmantojis sabiedrisko
stāvokli, vai kura uzvedība draudēja satricināt tiesiskas valsts vai
demokrātijas pamatus. Taču bargais balsošanas tiesību atņemšanas līdzeklis
nedrīkst tikt uztverts bez pienācīgas rūpības un samērīguma princips nosaka,
ka ir jābūt skaidri pamanāmai saiknei starp sankciju un attiecīgā indivīda
uzvedību un apstākļiem. Latvijas normatīvie
akti aizliedz balsot personām, kuras izcieš sodu brīvības atņemšanas
iestādēs. Līdz ar to Eiropas Cilvēktiesību tiesas izpratnē arī Latvijas
tiesību akti (Saeimas vēlēšanu likuma 2. panta 1. punkts un Eiropas
Parlamenta vēlēšanu likuma 3.panta 2.punkts) neatbilst 1950.gada 4.novembra Eiropas
Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas pirmā protokola
3. pantam, un būtu nepieciešams veikt grozījumus normatīvajos aktos, lai
novērstu Latvijas normatīvo aktu neatbilstību Konvencijas pirmā protokola
3.pantam. |
|
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Ar likumprojektu
Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā tiks nodrošinātas ieslodzījumā
esošo personu vēlēšanu tiesības, tādejādi nodrošinot cilvēktiesību īstenošanu
atbilstoši starptautiskajā saistībām, kuras uzņēmusies Latvija. |
|
3. Cita
informācija |
Likumprojekts
Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā. skatāms vienlaicīgi ar
likumprojektu Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā un Grozījumi likumā Par
tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu. |
|
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo
jomu neietekmēs |
|
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Satversmē noteikto
politisko tiesību realizācija būs pieejama arī ar brīvības atņemšanu
notiesātajām personām un politiskajos procesos valstī tiks ņemta vērā arī
notiesāto personu politiskā griba. Tiks maksimāli nodrošināta iespēja
ieslodzītajām personām piedalīties valsts politiskajā dzīvē, tādējādi
veicinot ieslodzīto resocializāciju. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
6 |
|
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
15,2 |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
3,0 |
|
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
-15,2 |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
-3,0 |
|
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins: Uzturēšanas
izdevumi: 1.Atalgojums vienas
vēlēšanu komisijai 1395 Ls t.sk Priekšsēdētājs un
komisijas loceklis 22 dienas (176 st.) 1109
Ls t.sk. Priekšsēdētājs
176x4,20 Ls (stundas likme) = 739 Ls Komisijas loceklis
176x2,10Ls (stundas likme) = 370 Ls Visa vēlēšanas
iecirkņa komisija 2 dienas (16 stundas) 286 Ls t.sk. Priekšsēdētājs
16x4,20 Ls ( stundas likme) = 67 Ls Sekretārs 16x3,20
Ls (stundas likme) = 51 Ls Komisijas locekļi
(5 locekļi) 16x2,10 Ls (stundas likme) x 5 = 168 Ls 2.Darba devēja
valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 1395 Ls x 24.09% =
336 Ls 3.Sakaru
pakalpojumi 13500 Ls Pasta izdevumi
3,00 Ls (2 ierakstītu vēstuļu sūtīšana) Aptuvenais ieslodzīto
vēlētāju skaits 4500 3,00 Ls x 4500 = 13500 Ls Pavisam kopā 15231 Ls |
|
|
1,4 0,3 13,5 15,2 |
|
|
|
6. Cita informācija |
Ietekme uz
valsts budžetu rodas ik pēc 5 gadiem |
|||||
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus jau minētajiem grozījumiem, būtu
nepieciešams veikt grozījumus likumā Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms
Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām, jo minētā likuma
19. pants noteic, ka pašvaldības, valsts un pašvaldību iestādes,
kapitālsabiedrības, kurās vairāk nekā 50 procenti kapitāla daļu (akciju)
pieder valstij vai pašvaldībai, piešķir politiskajām organizācijām, politisko
organizāciju apvienībām vai atsevišķiem deputātu kandidātiem telpas, kur
rīkot tikšanās ar vēlētājiem, bez maksas vai par maksu, kas nepārsniedz šo
telpu uzturēšanas faktiskos izdevumus. Ņemot vērā, ka ieslodzījuma vietas ir
slēgta tipa iestādes, nebūtu pieļaujams, ka partiju pārstāvji varētu brīvi
izmantot ieslodzījuma vietu telpas aģitācijai. Tādēļ būtu nepieciešams likuma
Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta
vēlēšanām 19.pantu papildināt ar nosacījumu, ka 19.pantā minētais nosacījums
neattiecas uz ieslodzījuma vietām. Saeimas vēlēšanu likumā nepieciešams izslēgt normu,
kas aizliedz ieslodzījumā esošām personām balsot un papildinot likumu ar
procesuālām normām, lai nodrošinātu minētajām personām balsstiesību
realizāciju. Bez jau pieminētajiem normatīvajiem aktiem pilsoņu politiskās
tiesības regulē arī likums Par tautas nobalsošanu un likuma ierosināšanu.
Minētā likuma 2.pants noteic, ka tautas nobalsošanā un likumu ierosināšanā
var piedalīties visi Latvijas pilsoņi, kuriem ir tiesības vēlēt Saeimu. Kā
arī Latvijas Republikas Satversmes 80.pantā šīs tiesības ir nostiprinātas
konstitucionālā līmenī. Līdz ar to, dodot tiesības ieslodzījumā esošām
personām vēlēt Saeimu, automātiski tiek dotas tiesības piedalīties tautas
nobalsošanā un likumu ierosināšanā. Tādēļ, lai procesuāli nodrošinātu
tiesības balsot personām, kuras izcieš sodu brīvības atņemšanas iestādē,
nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus likumā Par tautas nobalsošanu un
likuma ierosināšanu. |
|||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|||||
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Eiropas
Cilvēktiesību tiesas Lielās palātas 2005. gada 6. oktobra spriedums
lietā Hirst pret Apvienoto Karalisti, iesniegums Nr. 74025/01. Adrese
internetā: http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?
item=3&portal=hbkm&action=html&highlight
=HIRST&sessionid=2382544&skin=hudoc-en |
4. Atbilstības
izvērtējums |
|
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Ir notikušas
konsultācijas ar biedrības DIA+LOGS un Integrācija sabiedrībai
pārstāvjiem. |
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Biedrības
DIA+LOGS un Integrācija sabiedrībai bez iebildumiem un priekšlikumiem
atbalsta likumprojektos ietvertos risinājumus attiecībā uz ieslodzīto
vēlēšanu tiesību nodrošināšanu. Tiesībsarga biroja
pārstāvis piedalījās starpministriju (starpinstitūciju) sanāksmē par
likumprojektu un pauda konceptuālu atbalstu par to. |
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrība netika
informēta |
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
VII. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcija |
Jaunu institūciju
radīšana nav nepieciešama. Likumprojekta
izpildi nodrošinās Centrālā vēlēšanu komisija un Ieslodzījuma vietu pārvalde. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks
publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis (arī laikrakta mājas lapā), portālā
www.nais.lv un www.likumi.lv |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas
tiesības varēs aizstāvēt, Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā
apstrīdot Centrālajā vēlēšanu komisijā iecirkņa vēlēšanu komisijas lēmumu
atteikt vēlēšanu dokumentu nosūtīšanu balsošanai pa pastu un pārsūdzot
Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumu tiesā. |
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Tieslietu
ministrs G. Bērziņš
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra
vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
M. Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
S. Mertena |
17.10.2007. 10.00
1412
U. Meijere
7036982,
una.meijere@tm.gov.lv