LATVIJAS REPUBLIKAS
MINISTRU KABINETS
Rīgā
05.12.2007. Nr.90/TA-3073
Saeimas Prezidijam
Nosūtām
izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi
Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā". Likumprojektu
izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Mertena 67036901, Sanita.Mertena@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1.
Likumprojekts uz 1 lp.
2. Likumprojekta
anotācija uz 6 lp.
3. Ministru
kabineta 2007.gada 4.decembra sēdes protokola Nr.68 10.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Stafecka 67082931
Likumprojekts
Grozījumi Pilsētas domes,
novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā
Izdarīt Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 3., 5.nr.;
1996, 23., 24.nr.; 2000, 10.nr.; 2001, 1.nr.; 2002, 12.nr.; 2004, 24.nr.; 2007,
11.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 1.pantā vārdus "marta otrajā sestdienā" ar vārdiem "jūnija
otrajā sestdienā".
2. Papildināt 8.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja Eiropas Parlamenta vēlēšanas un domes (padomes) vēlēšanas
notiek vienlaikus, kandidāts var kandidēt tikai vienās vēlēšanās."
3. Izteikt 10.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja ievēlētais domes (padomes) deputāts ir Eiropas Parlamenta
deputāts, viņš zaudē Eiropas Parlamenta deputāta statusu ar jaunievēlētās domes
(padomes) pirmās sēdes dienu. Par Eiropas Parlamenta deputāta ievēlēšanu domes
(padomes) sastāvā attiecīgās pilsētas, novada vai pagasta vēlēšanu komisija
vienas darbdienas laikā paziņo Centrālajai vēlēšanu komisijai. Par Eiropas
Parlamenta deputāta statusa zaudēšanu Centrālā vēlēšanu komisija paziņo Eiropas
Parlamentam triju darbdienu laikā pēc attiecīgās pilsētas, novada vai pagasta
vēlēšanu komisijas paziņojuma saņemšanas par Eiropas Parlamenta deputāta
ievēlēšanu domes (padomes) sastāvā."
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta Grozījumi Pilsētas domes, novada
domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā anotācija
|
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
||||||||||||
|
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar spēkā esošajiem vēlēšanu likumiem 2009. gadā notiks
Eiropas Parlamenta vēlēšanas un pašvaldību vēlēšanas ar nelielu laika
atstarpi. Pašvaldību vēlēšanas saskaņā ar Pilsētas domes, novada domes un
pagasta padomes vēlēšanu likuma (turpmāk Pašvaldību vēlēšanu likums)
1. pantu notiek marta otrajā sestdienā, bet Eiropas Parlamenta
vēlēšanas saskaņā ar Eiropas Parlamenta vēlēšanu likuma 18. pantu jūnija
otrajā sestdienā. Ņemot vērā, papildus administratīvā darba un finanšu
izdevumu slodzi uz vienu gadu, kas radīsies rīkojot abas minētās vēlēšanas,
nepieciešams nodrošināt Eiropas Parlamenta vēlēšanu un pašvaldību vēlēšanu
rīkošanu vienā dienā. Saskaņā ar Pašvaldību vēlēšanu likuma 10. panta trešo daļu Eiropas
Parlamenta deputātam, kandidējot pašvaldību vēlēšanās, ir pienākums
atteikties no Eiropas Parlamenta deputāta mandāta. Tādējādi Eiropas
Parlamenta deputātam ir jāzaudē deputāta mandāts arī tad, ja viņš netiek
ievēlēts pašvaldību vēlēšanās. Līdz ar to netiek pilnā apmērā nodrošinātas
ikviena pilsoņa tiesības tikt ievēlētam pašvaldības domē (padomē) un tiek
kavēta Eiropas Parlamenta deputātu piedalīšanās pašvaldību vēlēšanās. 2007. gada 1. augustā ar Ministru kabineta rīkojumu
Nr. 481 tika apstiprināta Koncepcija par vēlēšanu tiesiskā regulējuma
pilnveidošanu. Minētā rīkojuma 1. punkts paredz atbalstīt šādus
koncepcijā izklāstīto problēmu risinājumu variantus: 1) lai novērstu situācijas rašanos, kad starp pašvaldību un Eiropas
Parlamenta vēlēšanām ir neliela laika atstarpe, jāizdara grozījumi Pašvaldību
vēlēšanu likumā, paredzot, ka pašvaldību vēlēšanas turpmāk vienmēr rīkojamas
jūnija otrajā sestdienā. Tādējādi pašvaldības vēlēšanu laiks ik pēc 20 gadiem
sakristu ar EP vēlēšanu laiku; 2) noteikt, ka personai, kura ir Eiropas Parlamenta deputāts un kura
kandidē pašvaldību vēlēšanās, tiek anulēts Eiropas Parlamenta deputāta
mandāts, ja minētā persona tiek ievēlēta pašvaldības domē (padomē). Par
Eiropas Parlamenta deputāta mandāta anulēšanu Eiropas Parlamenta deputāta
ievēlēšanas pašvaldības domē (padomē) gadījumā Eiropas Parlamentam paziņo
kompetenta nacionālā iestāde. Latvijā minētais paziņošanas pienākums jāparedz
Centrālajai vēlēšanu komisijai. |
|||||||||||
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz: 1) noteikt, ka pašvaldību vēlēšanas rīkojamas jūnija otrajā sestdienā; 2) noteikt, ka ievēlētais pašvaldības domes (padomes) deputāts stājoties
pašvaldības domes (padomes) deputāta amatā zaudē Eiropas Parlamenta deputāta
statusu un par to Eiropas Parlamentam paziņo Centrālā vēlēšanu komisija.
Savukārt Centrālajai vēlēšanu komisijai par Eiropas Parlamenta deputāta
ievēlēšanu pašvaldības domē (padomē) paziņo attiecīgās pilsētas, novada vai
pagasta vēlēšanu komisija. |
|||||||||||
|
3. Cita informācija |
Likumprojekts skatāms vienlaicīgi ar likumprojektu Grozījums Saeimas
vēlēšanu likumā |
|||||||||||
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Ik pēc 20 gadiem, kad sakritīss Eiropas Parlamenta un pašvaldību
vēlēšanas, tās tiks rīkotas vienlaicīgi, tādējādi samazinot vēlēšanu
rīkošanai nepieciešamos administratīvos un finanšu resursus. Vēlēšanu
apvienošanas rezultātā, tiks veicināta vēlētāju aktivitāte gan Eiropas
Parlamenta vēlēšanās, gan pašvaldību vēlēšanās. |
|||||||||||
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
|
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
|
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
|
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
|
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs
gadi |
Vidēji piecu
gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
|
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
|||||||
|
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|||||||
|
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
473,5 |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|||||||
|
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
-473,5 |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|||||||
|
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|||||||
|
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins: Eiropas
Parlamenta vēlēšanas vienā dienā ar pašvaldību vēlēšanām notiek ik pēc 20
gadiem, līdz ar to izdevumi rodas katru divdesmito gadu Uzturēšanas
izdevumi: 1.Atalgojums vēlēšanu komisijām 16 stundu darba
apmaksai, t.sk. 4 nakts stundas ar 50% piemaksu: 381575 Ls 1.1 Viena Rīgas
vēlēšanu komisija : Stundas likmes
(saskaņā ar Ministru kabineta 20. marta noteikumiem Nr. 200) 4,20 Ls
priekšsēdētājs; 3,20 Ls
sekretārs; 2,10 Ls komisijas loceklis (13 locekļi) (stundas likme
- 4,20+3,20+2,10x13=34,7 Ls) 34,7 Ls x 16 + 34,7 x 4 x 0,5 = 624,6 Ls; 1.2. 32
republikas pilsētu un rajonu vēlēšanu komisijas: Stundas likmes 3,70 Ls
priekšsēdētājs; 3,10 Ls
sekretārs; 1,80 Ls komisijas loceklis (5 locekļi) (stundas likme -
3,70+3,10+1,80x5=15,8) (15,8 Ls x 16 + 15,8 x 4 x 0,5) x 32 = 9100,8 Ls; 1.3. 1013
pilsētu, novadu, pagastu un iecirkņu vēlēšanu komisijas: Stundas likmes 3,0 Ls
priekšsēdētājs; 2,60 Ls
sekretārs; 1,70 Ls komisijas loceklis (5 locekļi) (stundas likme
3,00+2,60+1,70x5=14,1) (14,1 Ls x 16 + 14,1 x 4 x 0,5) x 1013 = 257099,4 Ls; 1.4. 3750
papildus darbinieki, kas izpilda vēlēšanu komisijas locekļa funkcijas: Stundas likme 1,70 Ls (1,7 Ls x 16 + 1,7 x 4 x 0,5) x 3750 = 114750,- Ls; 2.Darba devēja
valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 381575 Ls x 24.09% =
91921 Ls Pavisam kopā 473496 Ls |
|
|
381,6 91,9 473,5 |
|
|
|||||||
|
6. Cita
informācija |
Eiropas Parlamenta vēlēšanas vienā dienā ar pašvaldību vēlēšanām
notiek ik pēc 20 gadiem, līdz ar to izdevumi rodas katru divdesmito
gadu. Nākamās kopīgās vēlēšanas notiks 2029. gadā. Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām 2009. gadā nepieciešamais
finansējums (473 500 latu) tiks iekļauts Centrālās vēlēšanu komisijas
2009. gada bāzes izdevumos. |
|||||||||||
|
|
|
|||||||||||
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Ir sagatavots likumprojekts Grozījums Saeimas vēlēšanu likumā, kas
paredz izteikt tā 6. panta otro daļu jaunā redakcijā, nosakot, ka
Eiropas Parlamenta deputāts ievēlēšanas gadījumā Saeimā zaudē Eiropas
Parlamenta deputāta statusu. Minētais likumprojekts skatāms vienlaicīgi ar
likumprojektu Grozījumi Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes
vēlēšanu likumā. |
|||||||||||
|
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||||
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2.tabula |
|||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
||||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Cita informācija |
1976. gada 20. septembra Akta par Eiropas Parlamenta locekļu
ievēlēšanu tiešās un vispārējās vēlēšanās 12. panta trešā daļa paredz,
ka Eiropas Parlamenta deputāta atsaukšanai jānotiek saskaņā ar attiecīgās dalībvalsts
noteikto procedūru, kompetentajai nacionālajai iestādei par to informējot
Eiropas Parlamentu. Likumprojektā ietvertais grozījums 6. pantā paredz,
ka kompetentā nacionālā iestāde Latvijā ir Centrālā vēlēšanu komisija. |
||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav notikuši. |
||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas. |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas
esošo institūciju funkcijas |
Likumprojektā paredzēto normu izpildei nav nepieciešams radīt jaunas
valsts institūcijas. |
||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas Ministru kabinetā tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs. |
||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Kandidātu sarakstu iesniedzēji, kā arī pieteiktie kandidāti vēlēšanu
rezultātus saskaņā ar Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes
vēlēšanu likuma 45.1 un 45.2 pantu var
apstrīdēt Centrālajā vēlēšanu komisijā, kuras lēmumu var pārsūdzēt tiesā. |
||||||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
Tieslietu ministrs
G. Bērziņš
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra
vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
M. Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
S. Mertena |
17.10.2007. 10:36
1380
I. Kokorevičs
7036977, ivars.kokorevics@tm.gov.lv