LATVIJAS REPUBLIKAS
MINISTRU KABINETS
Rīgā
05.12.2007. Nr.90/TA-2818
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai
Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Imigrācijas
likumā". Likumprojektu izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā
amatpersona - Briede 67219546, ilze.briede@pmlp.gov.lv).
Minēto likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.
Pielikumā: 1.
Likumprojekts uz 10 lp.
2. Likumprojekta
anotācija uz 12 lp.
3. Ministru kabineta
2007.gada 4.decembra sēdes protokola Nr.68 45.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Stafecka 67082931
Likumprojekts
Grozījumi
Imigrācijas likumā
Izdarīt Imigrācijas
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002,
24.nr.; 2003, 13., 16.nr.; 2004, 10.nr.; 2005, 2., 14., 18.nr.; 2006, 1., 5.,
9.nr.; 2007, 5., 15.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
izteikt 11.punktu
šādā redakcijā:
"11) vīza
noteikta parauga ielīme ceļošanas dokumentā. Tā apliecina, ka persona ir
pieprasījusi atļauju ieceļot un uzturēties Latvijas Republikā vai jebkurā Šengenas
līguma dalībvalstī, vai vairākās Šengenas līguma dalībvalstīs vai šķērsot to
teritoriju tranzītā un ka vīzu izsniegusī institūcija atbilstoši savai
kompetencei nesaskata šķēršļus tam, ka persona vīzā norādītajā laikposmā un
tajā norādīto reižu skaitu ieceļo un uzturas Latvijas Republikā vai jebkurā Šengenas
līguma dalībvalstī, vai vairākās Šengenas līguma dalībvalstīs. Vīza pati par
sevi nedod tiesības ieceļot Latvijas Republikā vai kādā no Šengenas līguma
dalībvalstīm;";
papildināt pantu ar 12.,
13. un 14.punktu šādā redakcijā:
"12) Savienības
pilsonis ārzemnieks, kuram ir kādas Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas
Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas pilsonība;
13) Šengenas līgums
1985.gada 14.jūnija Nolīgums starp Beniluksa Ekonomikas savienības valstu
valdībām, Vācijas Federatīvās Republikas valdību un Francijas Republikas
valdību par pakāpenisku kontroles atcelšanu pie kopīgām robežām (Eiropas
Savienības Oficiālais Vēstnesis, 01.05.2004., 19./2.sējums, 3.lpp.);
14) Šengenas
konvencija 1990.gada 13.jūnija Konvencija, ar ko īsteno 1985.gada 14.jūnija
Šengenas Nolīgumu starp Beniluksa Ekonomikas savienības valstu valdībām,
Vācijas Federatīvās Republikas valdību un Francijas Republikas valdību par
pakāpenisku kontroles atcelšanu pie kopīgām robežām (Eiropas Savienības
Oficiālais Vēstnesis, 01.05.2004., 19./2.sējums, 9.lpp.)."
2. 4.pantā:
izteikt pirmās daļas
1.punkta "f" apakšpunktu šādā redakcijā:
"f) tajā ir
vieta vīzām. Šis nosacījums nav spēkā, ja Latvijas Republikai saistošos
starptautiskajos līgumos ir noteikts, ka vīzām nav jābūt;";
izteikt pirmās daļas
2.punktu šādā redakcijā:
"2) ir
derīga vīza, uzturēšanās atļauja, Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja
uzturēšanās atļauja Latvijas Republikā, Savienības pilsoņa ģimenes locekļa
uzturēšanās atļauja vai ārzemnieks ārvalstī saņēmis jaunu ceļošanas dokumentu,
un viņa rīcībā ir iepriekšējais ceļošanas dokuments ar derīgu uzturēšanās
atļauju Latvijas Republikā;";
izslēgt pirmās daļas
3.punktā vārdus "vai nāves";
izslēgt otrās daļas
6.punktu;
papildināt sesto daļu
aiz vārdiem "Latvijas Republikā" ar vārdiem "minimālo
apdrošināšanas summu, minimālo apmaksājamo pakalpojumu apjomu un gadījumus, kad
ārzemniekam var izsniegt vīzu vai uzturēšanās atļauju bez veselības
apdrošināšanas polises";
izslēgt desmito daļu.
3. Aizstāt 5.panta
ceturtajā daļā vārdus "Eiropas Savienības pilsonis" ar vārdiem
"Savienības pilsonis".
4. 6.pantā:
aizstāt vārdus "Par
vīzas" ar vārdiem "Par ilgtermiņa vīzas vai ilgtermiņa vīzas, kas
vienlaikus derīga kā īstermiņa vīza";
papildināt pantu ar
otro teikumu šādā redakcijā:
"Ministru
kabinets nosaka tās personu kategorijas, kuras ir atbrīvotas no valsts nodevas
samaksas."
5. Papildināt 9.panta
otro daļu ar 7. un 8.punktu šādā redakcijā:
"7) ir saņēmis
termiņuzturēšanās atļauju saskaņā ar šā likuma 23.panta pirmās daļas 9.punktu;
8) ir tāda Latvijas
Kuģu reģistrā reģistrēta kuģa apkalpes loceklis, kas veic starptautiskus jūras
reisus."
6. Izteikt 10.pantu
šādā redakcijā:
"10.pants.
(1) Ārzemniekam, ņemot vērā ieceļošanas mērķi, var izsniegt:
1) Šengenas
konvencijā noteiktajā kārtībā:
a) lidostas
tranzītvīzu lai, nešķērsojot Latvijas Republikas vai jebkuras Šengenas līguma dalībvalsts, vai atsevišķu Šengenas
līguma dalībvalstu robežu, vīzā norādītajā laikā šķērsotu Latvijas Republikas vai jebkuru Šengenas līguma dalībvalstu, vai
atsevišķu Šengenas līguma dalībvalstu
teritorijā esošas starptautiskas lidostas tranzīta zonu starptautiska reisa
gaisakuģa nolaišanās laikā vai laikā, kamēr notiek pārsēšanās no viena
starptautiska reisa gaisakuģa uz citu starptautiska reisa gaisakuģi;
b) tranzītvīzu
lai ieceļotu, vīzā norādītajā laikā šķērsotu Latvijas Republikas vai jebkuras Šengenas līguma dalībvalsts, vai
atsevišķu Šengenas līguma
dalībvalstu teritoriju tranzītā un izceļotu no tās;
c) īstermiņa vīzu
lai ieceļotu, vīzā norādīto laiku uzturētos Latvijas Republikas vai jebkuru Šengenas līguma dalībvalstu, vai
atsevišķu Šengenas līguma dalībvalstu
teritorijā un izceļotu no tās;
2) šajā likumā
noteiktajā kārtībā:
a) ilgtermiņa vīzu;
b) ilgtermiņa vīzu,
kas vienlaikus derīga kā īstermiņa vīza ieceļošanai citās Šengenas līguma
dalībvalstīs.
(2) Šā panta
pirmajā daļā minētās vīzas var būt paredzētas vienreizējai, divreizējai vai
vairākkārtējai ieceļošanai."
7. 11.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Vīzā
paredzētais uzturēšanās termiņš nepārsniedz 90 dienas pusgada laikā,
skaitot no pirmās ieceļošanas dienas.";
aizstāt otrajā daļā
vārdu "Vīzā" ar vārdiem "Ilgtermiņa vīzā vai ilgtermiņa vīzā,
kas vienlaikus derīga kā īstermiņa vīza".
8. 12.
pantā:
izteikt pirmās daļas
3.punktu šādā redakcijā:
"3) viņš
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā iesniedz dokumentus, kas pamato
ieceļošanas un uzturēšanās mērķi un uzturēšanās vietu vai viņam ir ielūgums;";
papildināt pirmo daļu
ar 4.punktu šādā redakcijā:
"4) viņam ir
derīga veselības apdrošināšanas polise, kas garantē ar veselības aprūpi
saistīto izdevumu segšanu paredzamajā uzturēšanās laikā Latvijas Republikā vai
Šengenas līguma dalībvalstīs, ieskaitot ārzemnieka nogādāšanu atpakaļ mītnes
zemē viņa smagas slimības dēļ. Gadījumus, kad ārzemniekam drīkst izsniegt vīzu bez
veselības apdrošināšanas polises, nosaka Ministru kabinets.";
papildināt otrās
daļas 5.punktu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Ielūgums nav
nepieciešams arī šajā punktā minēto personu laulātajiem un viņu vai laulāto
nepilngadīgajiem bērniem;";
papildināt otrās
daļas 8.punktu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Šis nosacījums
neattiecas uz ārzemnieku, kurš pieprasa vīzu, lai saņemtu darba atļauju
Latvijas Republikā;";
papildināt otro daļu
ar 12.punktu šādā redakcijā:
12) vīzas
pieprasītājs ir Latvijas pilsoņa laulātais vai laulātā nepilngadīgais bērns."
9. 13.pantā:
papildināt otro daļu
ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Vīzu atbilstoši
kompetencei var izsniegt citu Šengenas līguma dalībvalstu amatpersonas.";
izteikt trešo daļu
šādā redakcijā:
"(3) Ievērojot
Padomes 2003.gada 27.februāra Regulu Nr.415/2003 par vīzu izsniegšanu uz
robežas, tostarp par šādu vīzu izsniegšanu jūrniekiem tranzītā, Ministru
kabineta noteiktajos robežkontroles punktos var izsniegt:
1) tranzītvīzu
ārvalstu jūrniekam, kurš šķērso valsts robežu, lai uzkāptu vai atkārtoti
uzkāptu uz kuģa (vai nokāptu no kuģa), uz kura viņš strādās (vai ir strādājis)
par jūrnieku;
2) tranzītvīzu
vai īstermiņa vīzu ar Pārvaldes priekšnieka, Valsts robežsardzes priekšnieka,
Konsulārā departamenta direktora vai viņu pilnvarotu amatpersonu ikreizēju
individuālu atļauju gadījumos, kad tas atbilst starptautiskajām tiesību
normām, Latvijas valsts interesēm vai ir saistīts ar nepārvaramu varu vai humāniem
apsvērumiem."
10. Izteikt 15.panta
otro teikumu šādā redakcijā:
"Ja vīzas
izsniegšanai nepieciešama papildu informācija vai Šengenas konvencijas 17.panta
otrajā daļā noteiktās konsultācijas ar Latvijas Republikas vai citu Šengenas
līguma dalībvalstu centrālajām iestādēm, lēmumu pieņem 90 dienu laikā."
11. 16.pantā:
papildināt pirmo daļu
ar 16.punktu šādā redakcijā:
"16) ārzemnieks iekļauts
Šengenas informācijas sistēmā, lai atteiktu ieceļošanu.";
papildināt trešo daļu
ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Ja ārzemnieks
šajā likumā noteiktajā kārtībā iesniedzis dokumentus uzturēšanās atļaujas
pieprasīšanai, atrodoties Latvijas Republikā, vai ārzemniekam ir derīga vīza
vairākkārtējai ieceļošanai un uzturēšanās atļauja pieprasīta saskaņā ar šā likuma
23.panta pirmās daļas 2., 3., 4., 8., 9., 14. vai 15.punktu, izsniegto vīzu vai
atlikušo vīzas termiņu šā panta pirmās daļas 8.punktā minētajā gadījumā neatceļ."
12. Izteikt 18.pantu
šādā redakcijā:
"18.pants. (1)
Valsts robežsardzes amatpersonas lēmumu par ieceļošanas atteikumu Latvijas
Republikā pieņem un noformē saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada
15.marta Regulas Nr.562/2006, ar kuru ievieš Kopienas Kodeksu par noteikumiem,
kas reglamentē personu pārvietošanos pār robežām (Šengenas Robežu kodekss)
(turpmāk Parlamenta un Padomes 2006.gada 15.marta Regula Nr.562/2006),
nosacījumiem.
(2) Valsts
robežsardzes amatpersonas, kuras ir tiesīgas pieņemt lēmumu par atteikumu
ārzemniekam ieceļot Latvijas Republikā, nosaka Valsts robežsardzes
priekšnieks.
(3) Valsts
robežsardzes priekšnieks vai viņa pilnvarota amatpersona, ievērojot Parlamenta
un Padomes 2006.gada 15.marta Regulas Nr.562/2006 5.panta 4.punkta "c"
apakšpunkta nosacījumus, var atļaut ieceļot Latvijas Republikā ārzemniekam,
kurš neatbilst ieceļošanas nosacījumiem."
13. 23.pantā:
izslēgt pirmās daļas
2.punktā vārdus "vai komercsabiedrības vienīgais dibinātājs";
izteikt pirmās daļas
9.punktu šādā redakcijā:
"9) uz laiku,
kāds minēts ar zinātnisko institūciju reģistrā iekļautu zinātnisko institūciju
noslēgtā zinātniskās sadarbības līgumā, bet ne ilgāk kā uz pieciem gadiem;";
izteikt pirmās daļas
11.punktu šādā redakcijā:
"11) uz laiku,
kāds norādīts līgumā par ārstēšanu stacionārā ārstniecības iestādē;";
izteikt pirmās daļas
17.punktu šādā redakcijā:
"17) uz laiku,
uz kādu pār viņu nodibināta aizbildnība vai aizgādnība vai uz kādu viņš iecelts
par aizbildni vai aizgādni Latvijas pilsonim vai Latvijas nepilsonim;";
papildināt pirmo daļu
ar 24.punktu šādā redakcijā:
"24) uz laiku,
uz kādu viņam saskaņā ar Patvēruma likumu piešķirta pagaidu aizsardzība.";
izteikt ceturto daļu
šādā redakcijā:
"(4) Šā
panta pirmās daļas 1., 2., 3., 4., 6., 7., 8., 9., 10., 12., 13., 14., 15.,
16., 19. un 20.punktā minētajos gadījumos termiņuzturēšanās atļauju uz ārzemniekam
izsniegtās uzturēšanās atļaujas termiņu ir tiesības pieprasīt arī ārzemnieka
laulātajam, nepilngadīgajiem (arī aizbildnībā esošajiem) bērniem un aizgādnībā
esošajām personām.";
aizstāt sestajā daļā
vārdus "Eiropas Savienības pilsonis" ar vārdiem "Savienības
pilsonis".
14. 24.pantā:
izslēgt pirmās daļas
4.punktu;
aizstāt trešajā daļā
vārdus "Eiropas Savienības pilsonis" ar vārdiem "Savienības
pilsonis".
15. Aizstāt 29.panta
pirmās daļas 3.punktā vārdu "un" ar vārdu "vai".
16. Izteikt 33.panta
ceturtās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Ja ārzemnieks
nav tiesīgs uzturēties Latvijas Republikā šā panta pirmajā daļā noteiktajā
laikposmā, kas nepieciešams Pārvaldei, lai tā izskatītu dokumentus uzturēšanās
atļaujas pieprasīšanai, Pārvaldes priekšnieks vai viņa pilnvarota amatpersona
var atļaut iesniegt dokumentus uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai, ja tas
atbilst Latvijas valsts interesēm vai ir saistīts ar nepārvaramu varu vai
humāniem apsvērumiem un ir pamatots ar attiecīgiem dokumentiem."
17. 34.pantā:
izteikt pirmās daļas
8.punktu šādā redakcijā:
"8) ārzemnieks
ar tiesas spriedumu atzīts par vainīgu tāda noziedzīga nodarījuma izdarīšanā
Latvijas Republikā vai ārpus tās, par ko Latvijas Republikas likumā paredzēts
sods brīvības atņemšana uz laiku, kas ir ilgāks par trim gadiem. Šo
nosacījumu nepiemēro, ja ārzemniekam ir piešķirts bezvalstnieka statuss
Latvijas Republikā vai arī sodāmība ir dzēsta vai noņemta likumā noteiktajā
kārtībā, bet attiecībā uz ārvalstīs izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem
pagājuši ne mazāk kā pieci gadi pēc brīvības atņemšanas soda izciešanas;";
papildināt pirmās
daļas 23.punktu aiz vārdiem "civildienestu ārpus Latvijas Republikas"
ar vārdiem "vai uzturēšanās atļauju pieprasa Latvijas pilsoņa, Latvijas
nepilsoņa vai pastāvīgās uzturēšanās atļauju saņēmuša ārzemnieka laulātais un
viņu ģimenē ir kopīgs bērns".
18. 35.pantā:
aizstāt pirmās daļas
4.punktā vārdus "kas nav mazāks par diviem gadiem" ar vārdiem "kas
ir ilgāks par diviem gadiem";
aizstāt pirmās daļas 13.punkta
pirmajā teikumā vārdus "vai vairāk par sešiem mēnešiem" ar vārdiem "vai
ar pārtraukumiem vairāk par sešiem mēnešiem";
papildināt pirmās
daļas 18.punktu aiz vārdiem "civildienestu ārpus Latvijas Republikas"
ar vārdiem "vai uzturēšanās atļauja izsniegta uzaicinātāja laulātajam un
viņu ģimenē ir kopīgs bērns";
aizstāt pirmās daļas
22.punktā vārdus "Eiropas Savienības pilsonis" ar vārdiem "Savienības
pilsonis".
19. Aizstāt 36.panta
pirmās daļas 4.punkta pirmajā teikumā vārdus "vai vairāk nekā divus gadus
un sešus mēnešus" ar vārdiem "vai ar pārtraukumiem vairāk nekā divus
gadus un sešus mēnešus".
20. Izteikt 40.panta
ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ārzemniekam,
kuram atteikts izsniegt uzturēšanās atļauju vai uzturēšanās atļauja anulēta, ir
tiesības uzturēties Latvijas Republikā lēmuma apstrīdēšanas vai pārsūdzēšanas
termiņa laikā, ja uzturēšanās atļaujas atteikums vai uzturēšanās atļaujas
anulēšana nav pamatota ar šā likuma 34.panta pirmās daļas 13.punktu, 35.panta
pirmās daļas 6.punktu vai ar viņa iekļaušanu to ārzemnieku sarakstā, kuriem
ieceļošana Latvijas Republikā aizliegta saskaņā ar šā likuma 61.panta pirmo vai
otro daļu, un viņam:
1) atteikta vai
anulēta pastāvīgās uzturēšanās atļauja, kas pieprasīta saskaņā ar šā likuma
24.panta pirmās daļas 1., 2. vai 8.punktu;
2) atteikta vai
anulēta termiņuzturēšanās atļauja, kas pieprasīta saskaņā ar šā likuma 25.panta
pirmās daļas 2.punktu vai 26.panta pirmās daļas 2.punktu."
21. Papildināt likumu
ar 41.1 pantu šādā redakcijā:
"41.1 pants.
(1) Ja Pārvaldes rīcībā ir informācija, ka attiecībā uz ārzemnieku ir spēkā
kādas citas Eiropas Savienības dalībvalsts pieņemts lēmums par izraidīšanu,
Pārvaldes amatpersona, izvērtējot lietas apstākļus un sazinoties ar šo Eiropas
Savienības dalībvalsti, pieņem lēmumu par minētā lēmuma atzīšanu.
(2) Lēmumu atzīst un
ārzemnieku izraida no Latvijas Republikas šādos gadījumos:
1) lēmums pamatots
ar nopietniem draudiem valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai un drošībai,
un ārzemnieks attiecīgajā Eiropas Savienības dalībvalstī ir notiesāts par
nodarījumu, par kuru paredzēts sods brīvības atņemšana uz vismaz vienu gadu;
2) lēmums
pamatots ar nopietniem draudiem valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai un
drošībai, un ir pamats uzskatīt, ka ārzemnieks ir veicis noziedzīgu nodarījumu,
vai ir konkrēti pierādījumi par tā nodomu šādu nodarījumu veikt kādas Eiropas
Savienības dalībvalsts teritorijā;
3) lēmums pamatots ar
tādu normatīvo aktu neievērošanu, kuri nosaka ārzemnieku ieceļošanu vai
uzturēšanos.
(3) Šā panta pirmajā
daļā minēto Pārvaldes amatpersonas pieņemto lēmumu ārzemniekam ir tiesības
pārsūdzēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu tiesā. Pieteikuma iesniegšana tiesai
neaptur lēmuma darbību.
(4) Par šā panta
pirmajā daļā minētā lēmuma izpildi Valsts robežsardze informē to Eiropas
Savienības dalībvalsti, kura pieņēmusi lēmumu par izraidīšanu.
(5) Šis pants
neattiecas uz Savienības pilsoni un viņa ģimenes locekli.
22. Izteikt 47.panta
trešās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Šā panta pirmās
daļas 2.punktā minētajā gadījumā pieņemto lēmumu par ārzemnieka piespiedu
izraidīšanu no Latvijas Republikas un tajā noteikto ieceļošanas aizlieguma
termiņu ārzemniekam ir tiesības septiņu dienu laikā no tā spēkā stāšanās
apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu Pārvaldes priekšniekam."
23. 48.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus
"Pārvaldes priekšnieks" ar vārdiem "Pārvaldes amatpersona";
izteikt otro daļu
šādā redakcijā:
"(2) Šā
panta pirmajā daļā minētajā gadījumā pieņemto lēmumu par ārzemnieka piespiedu
izraidīšanu no Latvijas Republikas un tajā noteikto ieceļošanas aizliegumu
ārzemniekam ir tiesības septiņu dienu laikā apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu
iesniegumu Pārvaldes priekšniekam. Sūdzības iesniegšana Pārvaldes priekšniekam
nedod tiesības ārzemniekam uzturēties Latvijas Republikā."
24. Izteikt 61.panta
piektās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) saskaņā ar
Parlamenta un Padomes 2006.gada 15.marta Regulas Nr.562/2006 nosacījumiem
pieņemts lēmums par ieceļošanas atteikumu Latvijas Republikā, pamatojoties uz
to, ka ārzemnieks uzrāda viltotu ceļošanas dokumentu, vīzu vai uzturēšanās
atļauju;".
25. 63.
pantā:
izteikt pirmās daļas
3.punktu šādā redakcijā:
"3) saskaņā ar
Parlamenta un Padomes 2006.gada 15.marta Regulas Nr.562/2006 nosacījumiem
pieņemts lēmums par ieceļošanas atteikumu Latvijas Republikā, pamatojoties uz
to, ka ārzemnieks uzrāda viltotu ceļošanas dokumentu, vīzu vai uzturēšanās atļauju;";
papildināt ceturto
daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Ja ieceļošanas
aizliegumu nosaka pēc ārzemnieka izceļošanas no Latvijas R
epublikas,
ieceļošanas aizlieguma termiņu skaita no lēmuma pieņemšanas dienas."
26. Izteikt 64.panta
pirmās daļas 4.punktu šādā redakcijā:
"4) Pārvaldes
priekšniekam šā likuma 61.panta ceturtajā daļā minētajā gadījumā;".
27. Papildināt pārejas
noteikumus ar 15.punktu šādā redakcijā:
"15. Līdz
šā likuma 6.pantā un 12.panta pirmās daļas 3.punktā paredzēto Ministru kabineta
noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.aprīlim ir
spēkā Ministru kabineta 2007.gada 13.februāra noteikumi Nr.108 "Noteikumi
par valsts nodevu par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Kopienas
pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai nepieciešamo
dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem" un Ministru
kabineta 2007.gada 9.decembra noteikumi Nr.691 "Ārzemnieku veselības
apdrošināšanas noteikumi", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu."
28. Izteikt
informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas
tiesību normas, kas izriet no:
1) Eiropas
Parlamenta un Padomes 1996.gada 16.decembra Direktīvas 96/71/EK par darba
ņēmēju norīkošanu darbā pakalpojumu sniegšanas jomā;
2) Padomes 2001.gada
28.maija Direktīvas 2001/40/EK par tādu lēmumu savstarpēju atzīšanu, kas
attiecas uz trešo valstu valstspiederīgo personu izraidīšanu;
3) Padomes 2001.gada
28.jūnija Direktīvas 2001/51/EK, ar kuru papildina 26.pantu Konvencijā, ar ko
īsteno 1985.gada 14.jūnija Šengenas Līgumu;
4) Padomes 2003.gada
22.septembra Direktīvas 2003/86/EK par tiesībām uz ģimenes atkalapvienošanos;
5) Padomes 2003.gada
25.novembra Direktīvas 2003/109/EK par to trešo valstu pilsoņu statusu, kuri ir
kādas dalībvalsts pastāvīgie iedzīvotāji;
6) Eiropas Parlamenta
un Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvas 2004/38/EK par Savienības pilsoņu un
viņu ģimenes locekļu tiesībām brīvi pārvietoties un uzturēties dalībvalstu
teritorijā, ar ko groza Regulu (EEK) Nr.1612/68 un atceļ Direktīvas 64/221/EEK,
68/360/EEK, 72/194/EEK, 73/148/EEK, 75/34/EEK, 75/35/EEK, 90/364/EEK,
90/365/EEK un 93/96/EEK (dokuments attiecas uz EEZ);
7) Padomes 2004.gada
29.aprīļa Direktīvas 2004/81/EK par
uzturēšanās atļauju, ko izdod trešo valstu valstspiederīgām personām, kuras ir
cilvēku tirdzniecības upuri vai kurām ir palīdzēts nelegāli imigrēt un kuras
sadarbojas ar kompetentajām iestādēm;
8) Padomes
2004.gada 13.decembra Direktīvas 2004/114/EK par nosacījumiem attiecībā uz
trešo valstu pilsoņu uzņemšanu studiju, skolēnu apmaiņas, prakses vai
stažēšanās, nesaņemot atalgojumu, vai brīvprātīga darba nolūkā;
9) Padomes
2005.gada 12.oktobra Direktīvas 2005/71/EK par īpašu procedūru trešo valstu
valsts piederīgo uzņemšanai zinātniskās pētniecības nolūkos."
Iekšlietu ministrs
I.Godmanis
Likumprojekta Grozījumi
Imigrācijas likumā anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Pašreizējā
situācija |
Latvijai gatavojoties kļūt par
Šengenas līguma dalībvalsti, ir nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus
Imigrācijas likumā, lai Latvija pilnībā varētu izpildīt Šengenas acquis
prasības. Bez tam pašlaik spēkā esošajā
Imigrācijas likumā konstatēts nepietiekams regulējums šādos jautājumos: personai nav
iespējas ieceļot Latvijas Republikā bez vīzas, ja tā ārzemēs saņēmusi jaunu
ceļošanas dokumentu, bet personai izsniegtā derīgā uzturēšanās atļaujas
ielīme ir iepriekšējā ceļošanas dokumentā; Ministru kabinetam
nav deleģētas tiesības atbrīvot no valsts nodevas samaksas; nav viennozīmīga
regulējuma attiecībā uz Latvijā reģistrētu kuģu apkalpes locekļu
nodarbinātību; nepieciešams
paplašināt to personu loku, kurām, pieprasot vīzu, nav nepieciešams ielūgums; komersantiem, kuriem
izsniegtas daudzkārtējās vīzas, tās tiek anulētas, ja viņi pieprasa
uzturēšanās atļauju; - Imigrācijas likuma 4.panta pirmās daļas fapakšpunkta nosacījumi
paredz, ka derīgs ceļošanas dokuments ir, ja tajā ir vieta nepieciešamajām
dienesta atzīmēm par valsts robežas šķērsošanu, līdz ar to, konstatējot šī
nosacījuma neievērošanu, tiek pieņemts lēmums par atteikumu ārzemniekam
ieceļot Latvijas Republikā, kas ir pretrunā ar Šengenas acquis communautaire nosacījumiem par ieceļošanas atteikumiem uz
robežas. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 15.marta Regulas
Nr.562/2006, ar kuru ievieš Kopienas Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē
personu pārvietošanos pār robežām (Šengenas Robežu kodeksa) (turpmāk
Šengenas Robežu kodekss) 13.panta 2.punkta nosacījumiem ieceļošanu var
atteikt tikai ar pamatotu lēmumu, uzrādot precīzus atteikuma iemeslus.
Pamatoto lēmumu, uzrādot precīzus atteikuma iemeslus, pieņem, izmantojot
Šengenas Robežu kodeksa V pielikuma B daļā doto standartveidlapu. - Saskaņā ar Imigrācijas
likuma 18.panta pirmo daļu Valsts robežsardzes amatpersonas pieņem lēmumu par
atteikumu ārzemniekam ieceļot Latvijas Republikā, ja: 1) ārzemniekam nav derīga
ceļošanas dokumenta; 2) ārzemnieks uzrāda viltotu
vai citas personas ceļošanas dokumentu; 3) ārzemniekam nav derīgas
vīzas, ja tāda nepieciešama; 4) ārzemnieks uzrāda viltotu
vai citai personai izsniegtu vīzu vai uzturēšanās atļauju; 5) ārzemnieks nevar uzrādīt
attiecīgus dokumentus, kas pamato ieceļošanu un uzturēšanos; 6) ārzemnieks nevar
pierādīt, ka viņam ir nepieciešamie finanšu līdzekļi, lai uzturētos Latvijas
Republikā un pēc tam izceļotu uz citu valsti, kurā viņam ir tiesības ieceļot; 7) ārzemnieks iekļauts to
personu sarakstā, kurām ieceļošana Latvijas Republikā aizliegta; 8) ārzemnieks rada draudus
valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai un drošībai vai ārzemnieka
ieceļošana rada draudus starptautiskajām attiecībām. Valsts robežsardzes
amatpersonas lēmumu par atteikumu ārzemniekam ieceļot Latvijas Republikā noformē
saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 6.jūnija noteikumiem Nr.459 Noteikumi
par lēmuma par atteikumu ārzemniekam ieceļot Latvijas Republikā veidlapas
paraugu un tās aizpildīšanas kārtību. Minētie noteikumi ir izstrādāti
atbilstoši Padomes 2004.gada 29.aprīļa Lēmumam 2004/574/EK, par kopējās
rokasgrāmatas II daļas grozījumiem un tās 16.pielikuma sagatavošanu, kurš
saskaņā ar Šengenas Robežu kodeksa 39.panta otrās daļas f punktu ir
zaudējis spēku ar 2006.gada 13.oktobri. Ar Ministru kabineta
2006.gada 6.jūnija noteikumiem Nr.459 Noteikumi par lēmuma par atteikumu
ārzemniekam ieceļot Latvijas Republikā veidlapas paraugu un tās aizpildīšanas
kārtību apstiprinātā veidlapa neatbilst Šengenas Robežu kodeksa V pielikuma
B daļas standartveidlapai. Šengenas Robežu kodeksa
13.pantā ir noteikta ieceļošanas atteikuma procedūra, ko papildina Šengenas
Robežu kodeksa V pielikuma A daļa Procedūras ieceļošanas atteikumam pie
robežas, un Šengenas Robežu kodeksa V pielikuma B daļa Ieceļošanas
atteikuma standartveidlapa. Šengenas Robežu kodeksa
V pielikuma B daļā paredzēti šādi ieceļošanas atteikuma iemesli: 1) nav derīga(-u) ceļošanas
dokumenta(-u); 2) ir viltots ceļošanas
dokuments; 3) nav derīgas vīzas vai
uzturēšanās atļaujas; 4) ir viltota vīza vai
uzturēšanās atļauja; 5) nav dokumentu, kas
apliecina uzturēšanās mērķi un apstākļus; 6) viņš(viņa) sešu mēnešu
laikā jau trīs mēnešus ir uzturējies(-usies) Eiropas Savienības dalībvalstu
teritorijā; 7) trūkst pietiekamu iztikas
līdzekļu, ņemot vērā uzturēšanās laiku un veidu, vai nav līdzekļu, lai
atgrieztos izcelsmes vai tranzīta valstī; 8) par šo personu ir izdots
brīdinājums, lai atteiktu ieceļošanu SIS vai valsts reģistrā; 9) ir uzskatāms par draudu
vienas vai vairāku Eiropas Savienības dalībvalstu sabiedriskajai kārtībai,
iekšējai drošībai, sabiedrības veselībai vai starptautiskām attiecībām. Pamatojoties uz iepriekš
minēto, ir nepieciešams precizēt Imigrācijas likumā paredzēto ieceļošanas
atteikuma procedūru, kā arī paredzēt Šengenas Robežu kodeksa
standartveidlapas izmantošanu, noformējot ieceļošanas atteikumu. - Šengenas Robežu kodeksa
5.panta 4.punkta c apakšpunkts paredz, ka dalībvalstis humānu apsvērumu,
valsts interešu vai starptautisku saistību dēļ var atļaut savā teritorijā
ieceļot trešo valstu valstspiederīgajiem, kas neatbilst vienam vai vairākiem
Šengenas Robežu kodeksa 5.panta 1.punktā paredzētājiem nosacījumiem
(ieceļošanas nosacījumi). Imigrācijas likuma
18.panta ceturtā daļa nosaka, ka Valsts robežsardzes priekšnieks vai viņa
pilnvarota persona var atļaut ieceļot Latvijas Republikā ārzemniekam, kura
ceļošanas dokuments neatbilst šā likuma 4.panta pirmās daļas 1.punktā
minētajiem nosacījumiem, ja tas atbilst Latvijas Republikai saistošām
starptautisko tiesību normām, Latvijas valsts interesēm vai ir saistīts ar
nepārvaramu varu vai humāniem apsvērumiem. nepieciešams atcelt Imigrācijas likuma 4. panta 10.
daļā iekļauto, Šengenas acquis neatbilstošo
regulējumu, kas paredz kruīza kuģu pasažieru atbrīvošanu no vīzas prasības; pastāv iespēja
uzturēšanās atļauju saņemt komercsabiedrību vienīgajiem dibinātājiem arī tad,
ja viņi praktisku darbību Latvijas Republikas teritorijā neveic; nav noteikts, ka
ārstniecības nolūkā ārzemnieks Latvijas Republikā var uzturēties tikai tad,
ja viņam ir ārstēšanās līgums ar stacionāru ārstniecības iestādi; 24. panta pirmās
daļas 4. punktā ir paredzēts izsniegt uzturēšanās atļauju tiem ārzemniekiem,
kuri piecus gadus uzturējušies Latvijā sakarā ar Imigrācijas likuma 23. panta
pirmās daļas 7. punktā minēto iemeslu nozīmīgu kapitālieguldījumu. Tā kā
23. panta pirmās daļas 7. punkts no Imigrācijas likuma izslēgts ar
06.04.2006. likumu, nepieciešams izslēgt arī 24. panta pirmās daļas 4.
punktu; nepieciešams
precizēt pantus, kuros paredzēta uzturēšanās atļaujas neizsniegšana vai
anulēšana sakarā ar paša ārzemnieka vai uzaicinātāja prombūtni; - nepieciešams
precizēt ieceļošanas aizlieguma termiņa sākumu, ja ieceļošanas aizliegums
noteikts brīdī, kad ārzemnieks neatrodas Latvijas Republikas teritorijā, kā
arī precizēt amatpersonu tiesības pieņemt lēmumu par ieceļošanas aizlieguma
termiņa samazināšanu vai ieceļošanas aizlieguma atcelšanu; - nepieciešams precizēt informatīvo
atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām. |
||||||||||
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Normatīvā akta projektā: noteikti vīzu veidi un to izsniegšanas kārtība pēc Latvijas
pievienošanās Šengenas līgumam; noteikts, ka ielūgums ir nevis galvenais dokuments vīzas pieprasīšanai,
bet viena no iespējām, kādā persona var pierādīt savas ieceļošanas un
uzturēšanās mērķi un uzturēšanās vietu Latvijas Republikā; paredzēta iespēja personai ieceļot Latvijas Republikā ar ceļošanas
dokumentu, kurā nav uzturēšanās atļaujas ielīmes, ja persona ir saņēmusi
jaunu pasi un, šķērsojot robežu, var uzrādīt iepriekšējo ceļošanas dokumentu
ar derīgu uzturēšanās atļauju tajā. Ministru kabinetam deleģētas tiesības noteikt tās personu kategorijas,
kas ir atbrīvotas no valsts nodevas samaksas; paredzēts, ka
personai nav nepieciešama darba atļauja, ja persona ir Latvijā reģistrēta
kuģa, kas veic starptautiskos pārvadājumus, apkalpes loceklis vai uzturas
Latvijas Republikā sakarā ar zinātniskās darbības veikšanu; paplašināts to
personu loks, kurām nav nepieciešams ielūgums vīzas pieprasīšanai, attiecinot
šo nosacījumu arī uz latviešu un Latvijas pilsoņu laulātajiem un viņu vai
laulāto nepilngadīgajiem bērniem; paredzēts, ka
komersantiem netiks anulētas vairākkārtējai ieceļošanai izsniegtās vīzas, ja
viņi pieprasījuši uzturēšanās atļauju; paredzēts svītrot
prasību, ka ceļošanas dokumentā jābūt brīvai vietai dienesta atzīmēm par
valsts robežas šķērsošanu. precizēta
ieceļošanas atteikuma uz Latvijas Republikas valsts robežas procedūra,
nosakot, ka turpmāk Valsts robežsardzes amatpersonas lēmumu par atteikumu
ārzemniekam ieceļot Latvijas Republikā pieņem saskaņā ar Šengenas Robežu
kodeksa nosacījumiem, noformējot ieceļošanas atteikuma lēmumu, izmantos
Šengenas Robežu kodeksa V pielikuma B daļā paredzēto veidlapu. precizētas Valsts
robežsardzes priekšnieka vai viņa pilnvarotas personas tiesības attiecībā uz
atļaujas došanu ieceļot Latvijas Republikā ārzemniekam, kurš neatbilst
ieceļošanas nosacījumiem, atbilstoši Šengenas robežu kodeksa 5.panta 4.punkta
c apakšpunkta nosacījumiem. nodrošināta
ieceļošanas atteikuma iemeslu atbilstība Eiropas Savienības tiesību aktu
prasībām; noteikts, ka
komercsabiedrības vienīgajam dibinātājam nav tiesību saņemt uzturēšanās
atļauju, ja viņš neveic komercdarbību Latvijas Republikas teritorijā; noteikts, ka
ārstniecības nolūkā ārzemnieks Latvijas Republikā var uzturēties tikai tad,
ja viņam ir ārstēšanās līgums ar stacionāru ārstniecības iestādi; paredzēta iespēja
izsniegt uzturēšanās atļauju gadījumos, ja personai saskaņā ar Patvēruma
likumu piešķirta pagaidu aizsardzība; paredzēts, ka
uzturēšanās atļauja netiks anulēta uzaicinātāja prombūtnes gadījumā, ja
ģimenē ir kopīgs bērns; noteikts, ka
gadījumā, ja anulē vai atsaka izsniegt uzturēšanās atļauju Latvijas pilsoņa,
Latvijas nepilsoņa vai pastāvīgās uzturēšanās atļauju saņēmuša ārzemnieka
laulātajam, un atteikums pamatots ar to, ka noslēgtā laulība varētu būt
fiktīva, ārzemniekam nav tiesību turpināt uzturēties Latvijas Republikā
apstrīdēšanas vai pārsūdzēšanas termiņa laikā; noteikts
ieceļošanas aizlieguma termiņa sākums gadījumos, kad aizliegums noteikts,
ārzemniekam neatrodoties Latvijas teritorijā, kā arī noteikts, ka Pilsonības
un migrācijas lietu pārvaldes priekšniekam ir tiesības samazināt ieceļošanas
aizlieguma termiņu tikai tad, ja viņš pats pieņēmis lēmumu par ieceļošanas
aizlieguma termiņa noteikšanu; noteikta Pilsonības
un migrācijas lietu pārvaldes amatpersonu rīcība gadījumos, kad attiecībā uz
ārzemnieku ir spēkā citā valstī pieņemts lēmums par izraidīšanu; precizēta atsauce
uz Eiropas Savienības direktīvām, izslēdzot tās direktīvas, kas zaudējušas spēku,
un papildinot atsauci ar piecām jaunām direktīvām: Eiropas Parlamenta un
Padomes 1996.gada 16.decembra Direktīvu 96/71/EK par strādājošo norīkošanu
darbā, kas saistīts ar pakalpojumu sniegšanu, Padomes 2001.gada 28.maija
direktīvas 2001/40/EK par tādu lēmumu savstarpēju atzīšanu, kas attiecas uz
trešo valstu valstspiederīgo personu izraidīšanu, Eiropas Parlamenta un
Padomes 2004. gada 29. aprīļa direktīvu 2004/38/EK par Savienības pilsoņu un
viņu ģimenes locekļu tiesībām brīvi pārvietoties un uzturēties dalībvalstu
teritorijā, ar ko groza Regulu (EEK) Nr. 1612/68 un atceļ Direktīvas
64/221/EEK, 68/360/EEK, 72/194/EEK, 73/148/EEK, 75/34/EEK, 75/35/EEK,
90/364/EEK, 90/365/EEK un 93/96/EEK (dokuments attiecas uz EEZ), Padomes
2004. gada 13. decembra direktīvu 2004/114/EK par nosacījumiem attiecībā uz
trešo valstu pilsoņu uzņemšanu studiju, skolēnu apmaiņas, prakses vai
stažēšanās, nesaņemot atalgojumu, vai brīvprātīga darba nolūkā un Padomes
2005. gada 12. oktobra direktīvu 2005/71/EK par īpašu procedūru trešo valstu
valsts piederīgo uzņemšanai zinātniskās pētniecības nolūkos. |
||||||||||
3. Cita informācija |
Jautājums
par ceļošanas dokumenta derīgumu, balstoties uz brīvas vietas esamību
nepieciešamajām atzīmēm par valsts robežas šķērsošanu, tika vairākkārt
diskutēts Robežu darba grupas (jauktās komitejas ar Islandi, Norvēģiju un
Šveici) sēdēs. 2006.gada 11. un 22.septembra darba grupās tika apkopota un
izskatīta dalībvalstu iesniegtā informācija par ieceļošanas atteikumu
iemesliem uz robežas./13139/06 LIMITE FRONT 188 COMIX 777 Frontiers Working
Party / Mixed Committee (EU-Iceland/Norway/Switzerland)/ 2006.gada
12.oktobra sēdē Eiropas Komisijas pārstāvis informēja par Eiropas Komisijas
atbildīgo dienestu viedokļiem. Tika uzsvērts, ka brīvas vietas neesamība
nepieciešamajām atzīmēm par valsts robežas šķērsošanu ceļošanas dokumentā
nevar tikt kvalificēts kā ieceļošanas atteikuma iemesls Šengenas Robežu
kodeksa izpratnē. Uz iesniegtas informācijas pamata tika secināts, ka lielākā
dalībvalstu daļa neuzskata to par ieceļošanas atteikuma iemeslu, taču,
piemēram, Ungārija un Spānija, līdzīgi Latvijai, brīvas vietas neesamību
ceļošanas dokumentā izmanto par iemeslu ceļošanas dokumenta atzīšanai par
nederīgu (šādu nosacījumu paredz Kopīgā Konsulārā instrukcija). Turklāt,
saskaņā ar Šengenas Robežu kodeksa 10.panta trešās daļas nosacījumiem
ārkārtas gadījumos pēc ārzemnieka lūguma ieceļošanas un izceļošanas spiedogu
var nespiest, ja iespiests spiedogs attiecīgai personai varētu radīt
nopietnus sarežģījumus. Tādā gadījumā ieceļošanas vai izceļošanas spiedogu
iespiež atsevišķā lapā, kurā norādīts vārds, uzvārds un pases numurs, lapu
izsniedzot ārzemniekam. Eiropas
Komisijas pārstāvis aicināja dalībvalstis veidot kopīgu praksi un neuzskatīt
brīvas vietas neesamību ceļošanas dokumentā par iemeslu ieceļošanas
atteikšanai un apsvērt iespēju šādās situācijās likt spiedogu atsevišķā lapā.
/13813/06 LIMITE FRONT 204 COMIX 818 Working Party on Frontiers/ Mixed
Committee (EU-Iceland/Norway/Switzerland)/ |
||||||||||
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts uzlabo uzņēmējdarbības vidi un veicina administratīvo procedūru
vienkāršošanu, paredzot iespēju: - nodarbināt
starptautisko reisu kuģu apkalpes locekļus bez darba atļaujas; - neanulēt vīzu
vairākkārtējai ieceļošanai arī pēc uzturēšanās atļaujas pieprasīšanas,
tādējādi nodrošinot iespēju turpināt iesākto komercdarbību; - ieceļot Latvijas Republikā bez vīzas, ja
ārzemnieka rīcībā ir iepriekšējais ceļošanas dokuments ar derīgu uzturēšanās
atļauju. |
||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts radīs labvēlīgu ietekmi uz sociālo vidi, jo ir paplašināts to
personu loks, kurām ir tiesības pieprasīt vīzu bez ielūguma. Likumprojektā
ietverta norma, kas rada priekšrocības ģimenēm ar bērniem - ja ģimenē ir
bērni, tad ir sašaurināts to gadījumu skaits, kad uzturēšanās atļauju var
anulēt. Normatīvais akts nodrošina
sieviešu un vīriešu vienādu tiesību un iespēju ievērošanu. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžeta
un pašvaldības budžetiem |
|||||||||||
|
(tūkst.latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010-2014 |
||||||
1.Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Finansu ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
6. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību
normu sistēmu |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Būs nepieciešams
izdarīt grozījumus: 1) Ministru
kabineta 13.02.2007. noteikumos Nr. 108 Noteikumi par valsts nodevu par
vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja
statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu
un ar to saistītajiem pakalpojumiem, jo mainās Imigrācijas likuma 6. panta
formulējums, deleģējot Ministru kabinetam tiesības noteikt tās personu
kategorijas, kas ir atbrīvojamas no valsts nodevas samaksas. 2) Ministru
kabineta 09.12.2003. noteikumos Nr. 691 Ārzemnieku veselības apdrošināšanas
noteikumi, jo ārzemniekiem, ieceļojot un uzturoties Latvijā, ir vajadzīga
tikai veselības apdrošināšanas polise, nevis veselības un dzīvības
apdrošināšanas polise. 3) Ministru
kabineta 06.10.2003. noteikumos Nr. 813 Uzturēšanās atļauju noteikumi, jo
Imigrācijas likuma 23. panta pirmā daļa tiek papildināta ar jaunu uzturēšanās
atļaujas saņemšanas iemeslu. |
||||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
V. Kādam Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais
akts |
|||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Eiropas Parlamenta
un Padomes 1996.gada 16.decembra Direktīva 96/71/EK par strādājošo norīkošanu
darbā, kas saistīts ar pakalpojumu sniegšanu (OJ L 18,
21.01.1997.) Padomes 2001.gada
28.maija direktīva 2001/40/EK par tādu lēmumu savstarpēju atzīšanu, kas
attiecas uz trešo valstu valstspiederīgo personu izraidīšanu (OJ C 243,
24.08.2000.) Padomes 2003. gada
27.februāra regula Nr.415/2003 par vīzu izsniegšanu uz robežas, tostarp par
šādu vīzu izsniegšanu jūrniekiem tranzītā (OJ L 64,
07.03.2003.) Eiropas Parlamenta
un Padomes 2004. gada 29. aprīļa direktīvu 2004/38/EK par Savienības pilsoņu
un viņu ģimenes locekļu tiesībām brīvi pārvietoties un uzturēties dalībvalstu
teritorijā, ar ko groza Regulu (EEK) Nr. 1612/68 un atceļ Direktīvas
64/221/EEK, 68/360/EEK, 72/194/EEK, 73/148/EEK, 75/34/EEK, 75/35/EEK,
90/364/EEK, 90/365/EEK un 93/96/EEK (OJ L 158,
30.04.2004.) Padomes 2004. gada
13. decembra direktīva 2004/114/EK par nosacījumiem attiecībā uz trešo valstu
pilsoņu uzņemšanu studiju, skolēnu apmaiņas, prakses vai stažēšanās,
nesaņemot atalgojumu, vai brīvprātīga darba nolūkā (OJ L 375,
23.12.2004.) Padomes 2005. gada
12. oktobra direktīva 2005/71/EK par īpašu procedūru trešo valstu valsts
piederīgo uzņemšanai zinātniskās pētniecības nolūkos. (OJ L 289,
03.11.2005.) 2006.gada 15.marta
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 562/2006, ar kuru ievieš
Kopienas Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pār
robežām (Šengenas Robežu kodekss). (OJ L 105,
13.04.2006.) |
||||||||||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes 2001.gada
28.maija direktīva 2001/40/EK par tādu lēmumu savstarpēju atzīšanu, kas
attiecas uz trešo valstu valstspiederīgo personu izraidīšanu (OJ C 243,
24.08.2000.) Padomes 2005. gada
12. oktobra direktīva 2005/71/EK par īpašu procedūru trešo valstu valsts
piederīgo uzņemšanai zinātniskās pētniecības nolūkos. (OJ L 289,
03.11.2005.) 2006.gada 15.marta
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 562/2006, ar kuru ievieš
Kopienas Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pār
robežām (Šengenas Robežu kodekss). (OJ L 105,
13.04.2006.) |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības Pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
||||||||
4. panta pirmā daļa |
P
adomes 2005. gada
12. oktobra direktīvas 2005/71/EK par īpašu procedūru trešo valstu valsts
piederīgo uzņemšanai zinātniskās pētniecības nolūkos 6.panta pirmā daļa |
Atbilst |
|
||||||||
11. pants |
2006.gada 15.marta
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 562/2006, ar kuru ievieš
Kopienas Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pār
robežām (Šengenas Robežu kodekss) 5.panta 4.punkta c apakšpunkts un
13.pants |
Atbilst |
|
||||||||
20. pants |
Padomes 2001.gada
28.maija direktīvas 2001/40/EK par tādu lēmumu savstarpēju atzīšanu, kas
attiecas uz trešo valstu valstspiederīgo personu izraidīšanu 1., 2., 4.,
6.pants. |
Atbilst |
|
||||||||
5. Cita informācija |
- Padomes 2001.gada
28.maija direktīvas 2001/40/EK par tādu lēmumu savstarpēju atzīšanu, kas
attiecas uz trešo valstu valstspiederīgo personu izraidīšanu 5. pantā
iekļautie nosacījumi ir iekļauti Fizisko personu datu aizsardzības likumā,
bet 7.panta izpildi nosaka 2004. gada 23. februāra Padomes lēmums 2004/191 ar
ko nosaka kritērijus un praktiskus pasākumus finanšu traucējumu
kompensācijai, kas rodas, piemērojot Direktīvu 2001/40/EK par tādu lēmumu
savstarpēju atzīšanu, kas attiecas uz trešo valstu pilsoņu izraidīšanu; - Pārējie
Direktīvas 2005/71 panti pārņemti ar jau spēkā esošajiem Imigrācijas likuma
pantiem, kā arī ar Zinātniskās darbības likumu. - Eiropas
Parlamenta un Padomes 1996.gada 16.decembra Direktīva 96/71/EK par strādājošo
norīkošanu darbā, kas saistīts ar pakalpojumu sniegšanu un Eiropas Parlamenta
un Padomes 2004. gada 29. aprīļa direktīva 2004/38/EK par Savienības pilsoņu
un viņu ģimenes locekļu tiesībām brīvi pārvietoties un uzturēties dalībvalstu
teritorijā, ar ko groza Regulu (EEK) Nr. 1612/68 un atceļ Direktīvas 64/221/EEK,
68/360/EEK, 72/194/EEK, 73/148/EEK, 75/34/EEK, 75/35/EEK, 90/364/EEK,
90/365/EEK un 93/96/EEK (dokuments attiecas uz EEZ) pārņemtas ar 18.07.2006.
Ministru kabineta noteikumiem Nr. 586 Kārtība, kādā Latvijas Republikā
ieceļo un uzturas Eiropas Savienības dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zona
valstu un Šveices Konfederācijas pilsoņi un viņu ģimenes locekļi - Padomes 2004.
gada 13. decembra direktīva 2004/114/EK par nosacījumiem attiecībā uz trešo
valstu pilsoņu uzņemšanu studiju, skolēnu apmaiņas, prakses vai stažēšanās,
nesaņemot atalgojumu, vai brīvprātīga darba nolūkā pārņemta ar jau spēkā
esošajiem Imigrācijas likuma pantiem. |
||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, Sagatavojot
normatīvā akta projektu |
|||||||||||
1.Ar kurām
nevalstiskām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav
notikušas |
||||||||||
2. Kādi ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav
notikušas |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Projekts un
informācija par projekta virzību ievietota Pilsonības un migrācijas lietu
pārvaldes mājas lapā. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas |
||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldības puses vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas institūcijas
netiks radītas, kā arī netiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas.
Normatīvā akta izpildi nodrošinās Iekšlietu ministrijas padotībā esošās
iestādes Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde un Valsts robežsardze, kā
arī Ārlietu ministrijas Konsulārais departaments un Latvijas Republikas
diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības ārvalstīs. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts
Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS) un citi
plašsaziņas līdzekļi un sistēmas. |
||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas
tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likuma 77., 78. un 79. pantā noteiktajā kārtībā. |
||||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
Iekšlietu ministrs I.
Godmanis
Valsts sekretārs |
Juridiskā
departamenta direktors |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
A. Straume |
M.Rāzna |
T. Stragova |
M. Roze |
10.10.2007. 15:36
3104
I. Briede, 7219546