Likumprojekts
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā
Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā šādus grozījumus:
1. Izteikt 204.7 un
204.8 pantu šādā redakcijā:
"204.7 pants.
Nelikumīgas darbības ar fiziskās personas datiem
Par nelikumīgām darbībām ar fiziskās personas datiem,
tas ir, par jebkurām nelikumīgām darbībām ar fiziskās personas datiem, ieskaitot
datu vākšanu, reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu, sakārtošanu, pārveidošanu,
izmantošanu, nodošanu, pārraidīšanu, izpaušanu, bloķēšanu vai dzēšanu,
izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, amatpersonām no
divsimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām no tūkstoš līdz
desmittūkstoš latiem, konfiscējot pārkāpuma priekšmetus un izdarīšanas rīkus
vai bez konfiskācijas.
Par nelikumīgām darbībām ar fiziskās personas
sensitīvajiem personas datiem, tas ir, par jebkurām nelikumīgām darbībām ar
fiziskās personas sensitīvajiem personas datiem, ieskaitot datu vākšanu,
reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu, sakārtošanu, pārveidošanu, izmantošanu,
nodošanu, pārraidīšanu, izpaušanu, bloķēšanu vai dzēšanu,
izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no divsimt līdz piecsimt latiem, amatpersonām no trīssimt
līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām no trīstūkstoš līdz desmittūkstoš
latiem, konfiscējot pārkāpuma priekšmetus un izdarīšanas rīkus vai bez
konfiskācijas.
Par rīkojuma par fiziskās personas datu bloķēšanu,
kļūdaini vai nelikumīgi iegūtu datu izdzēšanu vai iznīcināšanu neizpildīšanu,
kā arī par fiziskās personas datu apstrādes turpināšanu pēc tam, kad ir
noteikts pastāvīgs vai pagaidu aizliegums apstrādei,
uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no piecdesmit līdz
piecsimt latiem, amatpersonām
no divsimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām
no tūkstoš līdz desmittūkstoš latiem.
Par fiziskās personas datu apstrādi bez likumā
noteiktās reģistrēšanas vai bez personas datu apstrādes speciālista reģistrēšanas
Datu valsts inspekcijā
izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, amatpersonām no
divsimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām no tūkstoš līdz
desmittūkstoš latiem, konfiscējot pārkāpuma priekšmetus un izdarīšanas rīkus
vai bez konfiskācijas.
Par likumā noteikto
reģistrējamo personas datu apstrādes grozījumu neiesniegšanu Datu valsts
inspekcijā
izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām personām
no piecdesmit līdz piecsimt latiem, amatpersonām no divsimt līdz piecsimt
latiem, bet
juridiskajām personām no tūkstoš līdz desmittūkstoš latiem.
204.8 pants. Informācijas nesniegšana datu
subjektam
Par likumā noteiktās
informācijas nesniegšanu datu subjektam
izsaka brīdinājumu vai uzliek
naudas sodu fiziskajām personām
no piecdesmit līdz piecsimt latiem, amatpersonām no divsimt līdz piecsimt
latiem, bet
juridiskajām personām no tūkstoš līdz piectūkstoš latiem."
2. Izslēgt 204.9 pantu.
3. Izteikt 204.10 un 204.11 pantu šādā redakcijā:
"204.10 pants. Informācijas nesniegšana Datu valsts
inspekcijai
Par likumā paredzētās informācijas
nesniegšanu vai nepatiesas informācijas sniegšanu Datu valsts inspekcijai
izsaka brīdinājumu vai
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, amatpersonām
no divsimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām no tūkstoš līdz
piectūkstoš latiem.
204.11 pants. Personu neakreditēšanās Datu valsts
inspekcijā
Par likumā noteikto personu neakreditēšanos
Datu valsts inspekcijā
izsaka brīdinājumu vai
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, amatpersonām
no divsimt līdz piecsimt latiem, bet
juridiskajām personām no tūkstoš līdz piectūkstoš latiem."
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saistībā ar Šengenas novērtēšanas vizītes
Datu aizsardzība rekomendācijām, Latvijai tika uzdots izvērtēt
nepieciešamību pastiprināt esošos administratīvos sodus par personas datu
aizsardzības pārkāpumiem. Pašlaik Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodekss (turpmāk LAPK) paredz šādus administratīvos sodus par
administratīvajiem pārkāpumiem fizisko personu datu aizsardzības jomā:
brīdinājumu vai naudas sodu no 25 līdz 250 latiem fiziskām personām un no 25
līdz 1000 latiem juridiskām personām, kā arī pārkāpuma priekšmetu un
izdarīšanas rīku konfiskāciju. Latvijā administratīvie sodi par pārkāpumiem
fizisko personu datu aizsardzības jomā ir mazāki, nekā Eiropas Savienības
dalībvalstīs. Piemēram: Austrijā minimālais naudas sods par pārkāpumiem
fizisko personu datu aizsardzības jomā ir 9 445,00 Eiro, savukārt
maksimālais naudas sods ir 18 890,00 Eiro; Īrijā minimālais naudas sods
par pārkāpumiem fizisko personu datu aizsardzības jomā ir 1000 Eiro, savukārt
maksimālais naudas sods ir 50 000 Eiro; Čehijā minimālais naudas sods
par pārkāpumiem fizisko personu datu aizsardzības jomā ir 100 000 kronas
(2500 Ls), savukārt maksimālais naudas sods ir 5 000 000 kronas
(125 000 Ls); Berlīnē naudas sods par pārkāpumiem fizisko personu datu
aizsardzības jomā ir līdz 250 000 Eiro; Igaunijā naudas sods par
pārkāpumiem fizisko personu datu aizsardzības jomā ir līdz 10 000 kronām
(440 Ls); Lietuvā minimālais naudas sods par pārkāpumiem fizisko personu datu
aizsardzības jomā ir 100 liti (20,4 Ls), savukārt maksimālais naudas sods ir
2000 liti (408 Ls). Novērtējot Igaunijas un Lietuvas atbilstību
Šengenas konvencijas noteikumiem, eksperti arī ir rekomendējuši pārskatīt
sodu apmēru par personas datu aizsardzības pārkāpumiem. |
|
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir precizēt LAPK 204.7,
204.8, 204.10, 204.11 pantus, izsakot tos
jaunā redakcijā un palielinot naudas sodu apmērus, noteikt amatpersonu
atbildību par administratīvajiem pārkāpumiem fizisko personu datu
aizsardzības jomā, kā arī saskaņot šajā likumprojektā ietverto regulējumu
ar likumprojektu Grozījums Krimināllikumā, kas paredz noteikt
kriminālatbildību par nelikumīgām darbībām ar fiziskās personas datiem.
Likumprojekts Grozījums Krimināllikumā 2007. gada 26. aprīlī pieņemts
Saeimā 1. lasījumā. Likumprojektā
par administratīvajiem pārkāpumiem paredzētas dažādas sankcijas sākot ar
brīdinājumu un līdz pat maksimālajam naudas sodam fiziskajām personām līdz
piecsimt latu, savukārt juridiskajām personām līdz desmittūkstoš latu. Tik
plašas piemērojamā administratīvā soda robežas nepieciešamas tādēļ, ka,
uzliekot sodu, jāņem vērā izdarītā pārkāpuma raksturs, pārkāpēja personība,
viņa vainas pakāpe, mantiskais
stāvoklis, atbildību mīkstinošie un
pastiprinošie apstākļi. Līdz ar to arī sankcijām ir jābūt pietiekoši
elastīgām, lai kompetentā institūcija, izvērtējot visus lietas apstākļus,
varētu piemērot konkrētajam gadījumam adekvātu (samērīgu) sodu. Vienlaikus
jāņem vērā, ka Latvijas Republikas Satversmes 96. pants nosaka, ka
ikvienam ir tiesības un privātumu. Tādējādi, par administratīvā pārkāpuma izdarīšanu,
kas aizskar fiziskas personas tiesības uz privātumu, neievērojot Latvijas
Republikas Satversmes 96. pantā noteikto, fiziskajām un juridiskajām
personām, kā arī amatpersonām, var tikt piemērots maksimālais naudas sods
saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 26. panta pirmajā
daļā noteikto. Likumprojekts paredz
izslēgt LAPK 204.9 pantu, iekļaujot minētā panta sastāvu LAPK 204.7
pantā. Likumprojekta 1. pantā
ietvertā LAPK 204.7 panta pirmās, otrās un ceturtās daļas sankcijā
ir paredzēta pārkāpuma priekšmetu un izdarīšanas rīku konfiskācija, piemēram,
elektronisko datu nesēju konfiskācija. Likumprojekts izstrādāts
saskaņā ar likuma Grozījumi Fizisko personu datu aizsardzības likumā, kas
paredz aizstāt likuma tekstā vārdus apstrādes sistēma (attiecīgā locījumā)
ar vārdu apstrāde. Likums Grozījumi Fizisko personu datu aizsardzības
likumā stāsies spēkā 2007. gada 1. septembrī. |
|
3. Cita informācija |
Citas informācijas
nav |
|
|
||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
2,5 |
15 |
15 |
15 |
15 |
||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Normatīvais akts šo jomu neskar |
||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
2,5 |
15 |
15 |
15 |
15 |
||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīva akta projekts šo jomu neskar |
Normatīva akta projekts šo jomu neskar |
Normatīva akta projekts šo jomu neskar |
Normatīva akta projekts šo jomu neskar |
Normatīva akta projekts šo jomu neskar |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: Ieņēmumi kopā
(2007. gadā) Ls 2500 (Iekļauti likuma Par valsts budžetu 2007. gadam
2. pielikumā) 1. Naudas sodi, ko uzliek Datu valsts inspekcija juridiskām personām Ls 2000 (maksimālais sods Ls 1000 x 1 sods; Ls 250 x 4 sodi); 2. Naudas sodi, ko uzliek Datu valsts inspekcija fiziskām personām Ls 500 (maksimālais sods Ls 50 x 10 sodi) Ieņēmumi kopā
(2008. gadā un turpmāk) Ls 17 500 1. Naudas sodi, ko uzliek Datu valsts inspekcija juridiskām personām Ls 12500 ( Ls 9500 x 1 sods; Ls 1000 x 3 sodi); 2. Naudas sodi, ko uzliek Datu valsts inspekcija fiziskām personām Ls 5000 (Ls 500 x 2 sodi; Ls 100 x 5 sodi; Ls 50 x 20 sodi). |
2,5 |
17,5 |
17,5 |
17,5 |
17,5 |
||||
6. Cita informācija |
Ieņēmumu apmēra palielinājums no administratīvajiem
sodiem 2007. gada netiek plānots, jo administratīvo sodu var uzlikt ne vēlāk
kā četru mēnešu laikā no pārkāpuma izdarīšanas dienas, bet, ja pārkāpums ir
ilgstošs, četru mēnešu laikā no tā atklāšanas dienas. Sakarā ar to, ka
minētais likumprojekts stāsies spēkā 2007. gada 1. septembrī un
ņemot vērā vidējo lietu izskatīšanas ilgumu, tiek plānots, ka administratīvie
sodi saskaņā ar likumprojektā iekļautajām normām, tiks uzlikti ne ātrāk kā
2007. gada beigās. |
||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju. |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
2. tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta
Nr. ) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
||
Likumprojekta 1.pants. |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav
notikušas
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas
|
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Projekts neparedz veidot jaunas valsts
institūcijas. Noteikto funkciju ietvaros likumu īstenos Datu valsts inspekcija. |
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā
Latvijas Vēstnesis, periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS),
tiesību aktu portālā www.likumi.lv. Informācija tiks ievietota Datu valsts
inspekcijas interneta mājas lapā www.dvi.gov.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā un Administratīvā procesa likumā paredzētajā kārtībā. Pirmstiesas
strīda izskatīšanas stadijā Datu valsts inspekcijas amatpersonas lēmumu var
apstrīdēt Datu valsts inspekcijas direktoram. Savukārt gadījumā, ja lēmumu
pieņem Datu valsts inspekcijas direktors, to saskaņā ar Fizisko personu datu
aizsardzības likuma 31. pantā noteikto var pārsūdzēt tiesā. |
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
Valsts sekretāra p.i. |
Valsts sekretāra vietnieces likumdošanas
jautājumos p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I. Juhansone |
I. Gratkovska |
L. Popova |
S.
Plūmiņa |
07.08.2007 08:35
1318
M.Leščinskis 67223131