Likumprojekts
Grozījumi Ārstniecības likumā
Izdarīt Ārstniecības likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 15.nr.; 1998, 7.nr.; 2000, 13.nr.;
2001, 15.nr.; 2004, 9., 13.nr.; 2005, 14.nr.; 2006, 14.nr.; 2007, 8., 21.nr.)
šādus grozījumus:
1. Papildināt
1.pantu ar 22.punktu šādā redakcijā:
"22) katastrofu medicīnas sistēma valsts koordinētu pasākumu kopums, ko veic ārstniecības iestādes
un citas veselības nozares institūcijas neatkarīgi no īpašuma formas, lai ārkārtas medicīniskajās un ārkārtas sabiedrības
veselības situācijās glābtu cilvēku dzīvības un mazinātu postošu ietekmi uz
sabiedrības veselību."
2. Izteikt
9.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Katastrofu medicīnas sistēmas organizēšanas
kārtību nosaka Ministru kabinets."
3. Aizstāt
52.pantā vārdus "Centrālajai
statistikas pārvaldei" ar vārdiem "Veselības
statistikas un medicīnas tehnoloģiju valsts aģentūrai".
4. Papildināt likumu ar XIII nodaļu šādā redakcijā:
"XIII
nodaļa
Ārstniecības iestādes vai tās
struktūrvienības darbības apturēšana
74.pants. Lēmumu par ārstniecības iestādes vai tās
struktūrvienības darbības apturēšanu, ja pārkāpti ārstniecības jomu regulējošie
normatīvie akti, pieņem Veselības inspekcijas vadītājs un viņa vietnieki, kā
arī Veselības inspekcijas teritoriālo nodaļu vadītāji un viņu vietnieki.
75.pants. (1) Ja Veselības inspekcijas
inspektors ir konstatējis tādu ārstniecības jomu regulējošo normatīvo aktu
pārkāpumu, kas rada risku veiksmīgai ārstniecības procesa norisei, viņš izsaka
rakstveida brīdinājumu ārstniecības iestādei. Brīdinājumā norāda visus
konstatētos ārstniecības jomu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumus, dodot
rekomendācijas un nosakot termiņu pārkāpumu novēršanai.
(2) Ņemot vērā
pārkāpuma ietekmi uz ārstniecības procesu un tā faktiskās novēršanas iespējas, brīdinājumā
ietverto pārkāpumu novēršanas termiņu nosaka ne īsāku par:
1) diviem
gadiem, ja pārkāpuma novēršanai nepieciešama kapitālā celtniecība;
2) sešiem
mēnešiem, ja pārkāpuma novēršanai nepieciešama ēku daļēja pārbūve vai iekārtu
kapitālremonts.
(3) Pārējos
gadījumos, kas nav minēti šā panta otrajā daļā, Veselības inspekcijas
inspektors, ņemot vērā pārkāpuma ietekmi uz ārstniecības procesu un tā
faktiskās novēršanas iespējas, nosaka pārkāpuma novēršanas termiņu no viena
līdz trim mēnešiem.
(4) Ja
brīdinājumā norādītie pārkāpumi noteiktajā termiņā netiek novērsti, šā likuma
74.pantā minētās amatpersonas pieņem lēmumu par attiecīgās ārstniecības
iestādes vai tās struktūrvienības darbības apturēšanu.
(5) Ārstniecības
iestādes vai tās struktūrvienības darbības apturēšanu nodrošina tās vadītājs,
piedaloties amatpersonai, kura pieņēmusi lēmumu par darbības apturēšanu, vai
tās pilnvarotai amatpersonai.
(6) Ārstniecības
iestādes vai tās struktūrvienības darbības apturēšanu veic tā, lai:
1) būtu iespēja
netraucēti novērst konstatētos pārkāpumus;
2) iespējami
samazinātu telpu un iekārtu bojāšanos meteoroloģisko apstākļu vai korozijas
ietekmē;
3) iespējami
mazāk tiktu traucēta citu struktūrvienību un iekārtu darbība.
(7) Darbības
apturēšanas kontroli nodrošina amatpersona, kura pieņēmusi lēmumu par darbības
apturēšanu, vai tās pilnvarota amatpersona.
(8) Ārstniecības
iestādes vai tās struktūrvienības darbību var apturēt bez iepriekšēja
brīdinājuma, ja ārstniecības jomu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu dēļ rodas
draudi cilvēku veselībai un dzīvībai.
(9) Amatpersona, kurai ir tiesības pieņemt šā
panta astotajā daļā minēto lēmumu par darbības apturēšanu, šo lēmumu pieņem ne
vēlāk kā triju darbdienu laikā pēc tam, kad tai kļuvis zināms par šā panta
astotajā daļā minētajiem ārstniecības jomu regulējošo normatīvo aktu
pārkāpumiem, un to izpilda nekavējoties. Citu konstatēto ārstniecības jomu
regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu novēršanai nosaka termiņu saskaņā ar šā
panta otro un trešo daļu.
76.pants. (1) Par
konstatēto ārstniecības jomu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu novēršanu
attiecīgā ārstniecības iestāde rakstveidā ziņo amatpersonai, kas pieņēmusi
lēmumu par darbības apturēšanu. Šī amatpersona piecu darbdienu laikā pēc
paziņojuma saņemšanas pārbauda, vai attiecīgie pārkāpumi ir novērsti.
(2) Ja visi
brīdinājumā vai lēmumā par darbības apturēšanu minētie pārkāpumi ir novērsti,
attiecīgā amatpersona ne vēlāk kā triju darbdienu laikā pēc pārbaudes veikšanas
dod rakstveida atļauju darbības atjaunošanai.
(3) Ja visi rakstveida brīdinājumā vai lēmumā par
darbības apturēšanu minētie pārkāpumi nav novērsti, attiecīgā amatpersona
sniedz atteikumu darbības atjaunošanai.
77.pants. (1) Iesniegumu par lēmuma apstrīdēšanu par darbības apturēšanu
bez iepriekšēja brīdinājuma izteikšanas izskata un lēmumu pieņem 10 darbdienu
laikā pēc iesnieguma saņemšanas.
(2) Šajā nodaļā minēto Veselības inspekcijas
lēmumu apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur to darbību un izpildi."
5. Izslēgt pārejas noteikumu 7.punktu.
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Veselības ministrs
V.Veldre
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
1.Ārstniecības likuma 52.pants nosaka, ka
ārstniecības personas regulāri sniedz Centrālajai statistikas pārvaldei
medicīnas statistisko informāciju likumos noteiktajā kārtībā. Tomēr šī norma
realitātē nekad nav darbojusies, jo Centrālā statistikas pārvalde nekad nav
nodarbojusies ar veselības statistikas apkopošanu. To visu laiku saskaņā ar
Ministru kabineta 2005.gada 1.februāra noteikumiem Nr.82 Veselības statistikas un medicīnas
tehnoloģiju valsts aģentūras nolikums ir darījusi VSMTVA. Tādēļ šajā
Ārstniecības likuma normā Centrālā statistikas pārvalde ir jāaizstāj ar
VSMTVA. 2. Šobrīd Ārstniecības likuma 9.panta otrajā daļā ir iekļauts deleģējums, kuru ir nepieciešams precizēt. Katastrofu medicīnas sistēma iekļauj sevī koordinētu pasākumu kopumu, kuri tiks veikti ārkārtas medicīniskajās situācijās un ārkārtas sabiedrības veselības situācijās (tajā skaitā neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanu cietušajiem reģionāla un valsts mēroga ārkārtējās situācijās). Katastrofu medicīnas sistēmas organizācijas pasākumus nodrošina ārstniecības iestādes un institūcijas neatkarīgi no to juridiskā statusa. Līdz ar to deleģējumā nav nepieciešams atsevišķi noteikt katastrofu medicīnas sistēmas organizēšanas kārtību un kārtību, kādā koordinē un vada neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanu cietušajiem reģionāla un valsts mēroga ārkārtējās situācijās. Tāpat ir nepieciešams ietvert Ārstniecības likumā katastrofu medicīnas sistēmas definīciju. 3. Šobrīd tiesību
objektu, to struktūrvienību un iekārtu darbības vai produkcijas izlaides
apturēšanas vai ierobežošanas kārtību nosaka likums Par
uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību.
Saskaņā ar likumu Par likuma Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības
apturēšanas kārtību atzīšanu par spēku zaudējušu tas zaudēs spēku ar
2008.gada 1.janvāri. Līdz ar to ir nepieciešams likuma
Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības
apturēšanas kārtību normas, kas attiecas uz ārstniecības iestādēm un to
struktūrvienībām, ietvert Ārstniecības likumā. |
||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
1. Likumprojekts
paredz likuma 52.pantā Centrālo statistikas pārvaldi aizstāt ar VSMTVA. 2. Likumprojekts paredz izdarīt grozījumus Ārstniecības likumā, to papildinot ar normām par ārstniecības iestādes vai tās struktūrvienības darbības apturēšanu nosakot subjektus, kas ir tiesīgi pieņemt šādu lēmumu, apturēšanas kārtību, lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā notiek ārstniecības iestādes vai tās struktūrvienības darbības atjaunošana. 3. Likumprojekts
precizē 9.panta otrajā daļā doto deleģējumu Ministru kabinetam, kā arī
papildina likumprojektu ar katastrofu medicīnas sistēmas definīciju. |
||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts
stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī |
||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
5.Cita informācija |
----------------- |
||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads
|
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
||
3.
Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
||
4.Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
||
5.Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
6.Cita
informācija |
---------
|
-------- |
---------- |
||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||
1.Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos
noteikumus izstrādāt. |
Līdz
2008.gada 1.aprīlim Ministru kabinetam jāizdod noteikumi, kas noteiks
katastrofu medicīnas sistēmas organizācijas kārtību. |
||||
2. Cita informācija |
----------------- |
||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvais
akts šo jomu neskar. |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
||
5. Cita informācija |
-------------- |
||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||
1. Ar kurām nevalstiskām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Likumprojekta izstrādes laikā nav notikušas konsultācijas ar
nevalstiskajām organizācijām. |
||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojektā nav iekļauts nevalstisko organizāciju viedoklis. |
||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||
5. Cita informācija |
------------------- |
||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde |
|||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu valsts institūciju radīšana nav
nepieciešama, visas darbības tiks veiktas esošo institūciju kompetences
ietvaros. |
||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informatīvajā sistēmā (NAIS), kā arī
bezmaksas elektroniskajā datu bāzē www.likumi.lv. |
||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja tiesību akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. |
||||
4. Cita informācija |
-------------- |
||||
Veselības ministrs V.Veldre
Veselības ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja v.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
V.Veldre |
A.Ploriņš |
E.Strautiņš |
E.Zorgevica-Prāma |
E.Strautiņš |
08.11.2007. 17:08
962
E.Strautiņš, 67876063
Edgars_Strautiņš@vm.gov.lv