Grozījumi Apsardzes darbības likumā
Izdarīt Apsardzes darbības likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2006, 12.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.panta 2.punktu šādā
redakcijā:
"2) apsardzes darbinieks
fiziskā persona, kura veic apsardzes darbību, ir sasniegusi 18 gadu vecumu un apsardzes
sertifikātu saņēmusi šajā likumā noteiktajā kārtībā vai apsardzes sertifikātu
vai tam pielīdzināmu personas profesionālo kompetenci apliecinošu dokumentu saņēmusi
citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī;".
2. Papildināt 2.pantu ar trešo un ceturto
daļu šādā redakcijā:
"(3) Apsardzes komersants, apsardzes
darbinieks, kā arī iestāde, komersants un organizācija, kas izveidojusi
iekšējās drošības dienestu, veicot apsardzes darbību, sadarbojas un sniedz
atbalstu Valsts policijai un citām valsts pārvaldes iestādēm sabiedriskās
kārtības un drošības nodrošināšanā.
(4) Apsardzes darbību kontrolē Valsts
policija atbilstoši kompetencei."
3. 4.pantā:
aizstāt pirmās daļas ievaddaļā vārdus "Apsardzes
darbiniekam" ar vārdiem "Apsardzes darbībā";
aizstāt pirmās daļas 2.punktā vārdu "viņš"
ar vārdiem "apsardzes darbinieks";
papildināt pirmo daļu ar 6.punktu šādā redakcijā:
"6) uzdot pildīt apsardzes darbinieka
pienākumus personai, kas nav saņēmusi apsardzes sertifikātu.";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Šā panta pirmās daļas sestajā punktā
noteiktais ierobežojums piemērojams arī gadījumos, kad iestādes, komersanta
vai organizācijas darbinieka pienākumi nav saistīti ar apsardzes darbību, taču tie
saistīti ar personu pretlikumīgas rīcības novēršanu vai personas
neaizskaramības nodrošināšanu un minēto pienākumu veikšanai nepieciešams
īstenot šā likuma 12., 13. vai 16.pantā paredzētās tiesības."
4. Izteikt 5.pantu šādā redakcijā:
"5.pants.
Speciālā atļauja (licence) apsardzes darbības veikšanai
(1) Apsardzes komersants apsardzes darbību var
uzsākt pēc speciālās atļaujas (licences) saņemšanas.
(2) Apsardzes komersantam atļauts sniegt
apsardzes pakalpojumus, kas norādīti speciālajā atļaujā (licencē).
(3) Ir divu kategoriju speciālās atļaujas
(licences):
1) saskaņā ar pirmās kategorijas speciālo atļauju
(licenci) apsardzes komersantam ir tiesības projektēt apsardzes tehniskās
sistēmas, tās uzstādīt, veikt apkopi un remontu, kā arī sniegt konsultācijas
par šiem jautājumiem;
2) saskaņā ar otrās kategorijas speciālo atļauju
(licenci) apsardzes komersantam ir tiesības sniegt visus šajā likumā minētos
apsardzes pakalpojumus un apsardzes darbībā izmantot apsardzes tehniskās
sistēmas.
(4) Speciālo atļauju (licenci) izsniedz Iekšlietu
ministrija, un speciālā atļauja (licence) ir derīga apsardzes darbības
veikšanai visā valsts teritorijā.
(5) Iekšlietu ministrija ir tiesīga izsniegt
speciālās atļaujas (licences) dublikātu, ja speciālā atļauja (licence) ir
bojāta, nozaudēta vai nolaupīta, kā arī izsniegt atkārtotu speciālo atļauju
(licenci), ja mainīti tajā norādītie dati par komersantu.
(6) Ministru kabinets nosaka prasības speciālās
atļaujas (licences) saņemšanai un prasības, kas jāpilda speciālās atļaujas
(licences) darbības laikā, kārtību, kādā komersantam izsniedz speciālo atļauju
(licenci), tās dublikātu vai atkārtotu speciālo atļauju (licenci), anulē
speciālo atļauju (licenci), kā arī nosaka par speciālās atļaujas (licences)
izsniegšanu maksājamās valsts nodevas apmēru un maksāšanas kārtību.
(7) Lēmumu par atteikumu izsniegt speciālo
atļauju (licenci) var apstrīdēt un pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā."
5. Izteikt 6.panta trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Speciālo atļauju (licenci) apsardzes
darbības veikšanai aizliegts izsniegt:
1) komersantam, kuram anulēta speciālā
atļauja (licence) apsardzes darbības veikšanai, ja nav pagājis gads pēc licences
anulēšanas;
2) komersantam, kuras dalībnieks ir juridiskā
persona, kurai pēdējā gada laikā anulēta speciālā atļauja (licence) apsardzes
darbības veikšanai;
3) komersantam, kuras dalībnieks vai
persona, kas ieņem amatu komersanta pārvaldes institūcijā, ir fiziskā persona,
kura bijusi dalībnieks apsardzes komersantam, kuram pēdējā gada laikā anulēta
speciālā atļauja (licence) apsardzes darbības veikšanai, vai kura bija tiesīga
pārstāvēt šādu apsardzes komersantu, vai kurai pēdējā gada laikā anulēts apsardzes
sertifikāts."
6. 7.pantā:
papildināt pirmo daļu ar piekto punktu šādā
redakcijā:
"5) konstatēts, ka uz apsardzes
komersantu attiecas šā likuma 6.pantā noteiktie speciālās atļaujas (licences)
izsniegšanas ierobežojumi.";
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Lēmumu par speciālās atļaujas
(licences) anulēšanu var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā
kārtībā. Lēmuma pārsūdzēšana par speciālās atļaujas (licences) anulēšanu neaptur
lēmuma darbību un izpildi."
7. Papildināt 9.pantu ar ceturto un piekto daļu
šādā redakcijā:
"(4) Par iekšējās drošības dienesta
vadītāju var būt persona, kas saņēmusi apsardzes sertifikātu un nav sodīta par
noziedzīga nodarījuma izdarīšanu un kurai nav konstatēta psihiska slimība,
alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu atkarība.
(5) Lēmumu par atteikšanos reģistrēt
iekšējās drošības dienestu var apstrīdēt un pārsūdzēt Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā."
8. Papildināt 11.pantu ar ceturto, piekto
un sesto daļu šādā redakcijā:
"(4) Valsts policija anulē apsardzes
sertifikātu, ja apsardzes darbinieks:
1) pārkāpj šā likuma 12.pantā noteiktās
apsardzes darbinieka tiesības;
2) neievēro šā likuma 13.pantā noteiktos
fiziska spēka, speciālo līdzekļu un dienesta suņu izmantošanas nosacījumus;
3) ir saukts pie kriminālatbildības par
tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu;
4) ir administratīvi sodīts par ļaunprātīgu
nepakļaušanos policijas darbinieka, robežsarga vai zemessarga likumīgam
rīkojumam vai prasībai, par sīko huligānismu vai par alkohola, narkotisko,
psihotropo vai toksisko vielu ietekmē izdarītiem pārkāpumiem.
(5) Apsardzes sertifikāta anulēšanas
kārtību nosaka Ministru kabinets. Lēmumu par apsardzes sertifikāta anulēšanu var
apstrīdēt un pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Lēmuma
apstrīdēšana un pārsūdzēšana par apsardzes sertifikāta anulēšanu neaptur lēmuma
darbību un izpildi.
(6) Persona, kurai anulēts apsardzes
sertifikāts, jaunu sertifikātu ir tiesīga saņemt pēc šā likuma 11.pantā
paredzētā apsardzes darbības kvalifikācijas pārbaudījuma nokārtošanas, bet ne
agrāk kā gadu pēc tam, kad pieņemts lēmums par apsardzes sertifikāta anulēšanu."
9. Papildināt 12.panta 4.punktu ar trešo
teikumu šādā redakcijā:
''Ja persona nav sasniegusi 14 gadu vecumu, viņas personīgās
mantas ir tiesības pārbaudīt tikai personas vecāku vai likumisko pārstāvju klātbūtnē
un ar viņu atļauju. Ja nav klāt minētās personas vecāku vai likumisko
pārstāvju, apsardzes darbinieks izsauc Valsts policiju."
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.jūlijā.
Iekšlietu ministrs
I.Godmanis
Grozījumi
Apsardzes darbības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Apsardzes darbības likuma 5.pantā
paredzēts, ka speciālo atļauju (licenci) apsardzes darbības veikšanai
izsniedz Iekšlietu ministrija uz pieciem gadiem un speciālās atļaujas
(licences) derīguma termiņu pagarina uz pieciem gadiem, turklāt derīguma
termiņa pagarināšanas reižu skaits nav ierobežots. Šobrīd speciālās atļaujas (licences)
apsardzes darbības veikšanai ir izsniegtas 315 komersantiem, kuriem ik pēc
pieciem gadiem licences derīguma termiņš jāpagarina, samaksājot noteikto
valsts nodevu (par pirmās kategorijas apsardzes darbības licenci Ls 50, par
otrās kategorijas apsardzes darbības licenci Ls 80).
Ministru Kabineta 2007.gada 30.janvāra sēdē Iekšlietu ministrijai dots uzdevumus (prot.Nr.8, 45.§) līdz 2007.gada 1.martam sagatavot un iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu Grozījumi Apsardzes darbības likumā, izvērt ējot nepieciešamību precizēt Apsardzes darbības likuma 5.pantā noteikto apsardzes speciālas atļaujas (licences) derīguma termiņu un izsniegšanas kārtību. Ar Ministru Prezidenta 2007.gada 23.janvāra rezolūciju Nr.12/SAN-229 ir dots uzdevums ministrijām iesniegt Tieslietu ministrijai informāciju par likumiem, kuros būtu nepieciešams noteikt, ka administratīvā akta apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību vai izpildi. Izņēmums no vispārējā principa, ka administratīvā akta darbību vai izpildi aptur apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas gadījumā, nepieciešams noteikt Apsardzes darbības likumā. Iekšlietu ministrijas licencēšanas komisija ir pieņēmusi vairākus lēmumus par licences anulēšanu, lai varētu pārtraukt apsardzes komersantu tādu darbību, kas aizskar personu tiesības un likumīgās intereses vai rada draudus sabiedriskai kārtībai un drošībai. Šādi gadījumi nereti ir saistīti ar strīdiem par īpašuma tiesībām, kad puses noslēdz līgumus par apsardzes pakalpojumu sniegšanu ar apsardzes komersantiem, vai situācijās, kad ar apsardzes darbību prettiesiski tiek ierobežotas personu tiesības izmantot servitūtus, piekļūt saviem īpašumiem u.c. Iesniedzot prasību tiesā, apsardzes komersantiem rodas tiesības turpināt savu darbību, neskatoties uz izdarītajiem pārkāpumiem. Tiesās lietas izskatīšanas termiņi ir gari, tādējādi licences anulēšana nedod efektīvu rezultātu. Apsardzes darbības likums neparedz apsardzes sertifikāta anulēšanas iespējas, kas būtu nepieciešams gadījumos, kad apsardzes darbinieks nepamatoti pielieto fizisku spēku vai izdara citus likuma pārkāpumus, aizskarot citu personu tiesības. Nereti personas, kas cietušas apsardzes darbinieka vainas dēļ, negriežas tiesā privātās apsūdzības kārtībā, vai vainīgā persona tiek atbrīvota no kriminālatbildības sakarā ar maznozīmīgu kaitējumu. Tādējādi apsardzes darbinieks, kas izdarījis likumpārkāpumu, arī gadījumā, ja tiek atbrīvots no darba, var turpināt profesionālo darbību citā apsardzes komercstruktūrā, iekšējās drošības dienestā vai individuāli. Apsardzes
darbības likums neparedz ierobežojumus attiecībā uz iekšējās drošības
dienesta vadītājiem, izņemot gadījumus, kad juridiskā persona, kas to
izveidojusi, vēlas iegādāties dienesta ieročus. Tikai tad uz iekšējās
drošības dienesta vadītāju attiecas Ieroču aprites likuma 20.pantā noteiktie
ierobežojumi. Pretējā gadījumā veidojas situācijas, kad iekšējās drošības
dienestus vada agrāk sodītas personas, kas nebūtu pieļaujams, jo iekšējās drošības
dienesta darbiniekiem ir tiesības apsardzes funkciju veikšanai izmantot
personīgos šaujamieročus. Šādu bruņotu struktūru vadītājiem būtu jābūt ar
labu reputāciju un jāatbilst zināmām prasībām. |
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Projektā svītrotas likuma normas, kas
noteica licences derīguma termiņu un tā pagarināšanas kārtību un iestrādāts
pilnvarojums Ministru kabinetam paredzēt prasības, kas jāpilda apsardzes
komersantam licences darbības laikā. Tādējādi atteikšanās no licences derīguma ierobežojošā termiņa tiks kompensēta ar citām prasībām, saglabājot apsardzes komersantu darbības kontroli licences darbības laikā. Projektā paredzētas stingrākas prasības attiecībā uz licences izsniegšanu tādiem komersantiem (to dalībniekiem un vadītājiem), kuriem iepriekš jau anulēta apsardzes darbības licence, kā arī iestrādāta norma, ka lēmuma par speciālās atļaujas (licences) anulēšanu pārsūdzēšana neaptur lēmuma darbību un izpildi. Minētais nepieciešams, lai komersanti pēc licences anulēšanas neturpinātu prettiesisku darbību, kas aizskar personu tiesības un likumīgās intereses un rada draudus sabiedriskai kārtībai un drošībai. Līdzīgi ierobežojumi paredzēti arī attiecībā uz iekšējās drošības dienestu vadītājiem. Projekts paredz arī papildināt likumu ar normu, kurā noteikts, kādos gadījumos apsardzes sertifikāts tiek anulēts. Pašlaik nepastāv apsardzes sertifikāta anulēšanas iespējas, taču tas būtu paredzams, jo pašreizējais apsardzes darbības un sertificēšanas tiesiskais regulējums ļauj apsardzes darbiniekam turpināt profesionālo pienākumu pildīšanu, izdarot jebkādus likuma vai citu normatīvo aktu pārkāpumus. Apsardzes sertifikāta anulēšana dotu iespēju palielināt apsardzes darbinieku atbildības pakāpi un mazinātu pārkāpumus. Projektā paredzēts arī ierobežojums attiecībā uz iekšējās drošības dienestu vadītājiem, līdzīgi kā tas noteikts Apsardzes darbības likuma 6.pantā uz apsardzes komersantu vadītājiem, proti, ka par iekšējās drošības dienesta vadītāju var būt persona, kura nav sodīta par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu un kurai nav konstatēta psihiska slimība, alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu atkarība. |
|||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Apsardzes
darbības licences izsniegšanas procedūra kļūs vienkāršāka, jo apsardzes
komersantam nebūs nepieciešams iesniegt Iekšlietu ministrijai attiecīgus
dokumentus licences derīguma termiņa pagarināšanai. Vienlaicīgi likumprojektā
paredzēti stingrāki ierobežojumi licences saņemšanai attiecībā uz tādām
personām, kurām iepriekš anulētas licences.
|
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Stingrāku prasību
paredzēšana apsardzes komersantiem un apsardzes darbiniekiem mazinās
pārkāpumus apsardzes darbībā, celsies apsardzes darbinieku prestižs. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžeta un
pašvaldības budžetiem |
||||||||||
|
(tūkst.latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Finansu ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
6. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uzspēkā esošo tiesību normu
sistēmu |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Stājoties spēkā
likumam Grozījumi Apsardzes darbības likumā, būs papildus jāizstrādā
Ministru kabineta noteikumu projekts Apsardzes darbības licencēšanas
noteikumi, kas aizstās Ministru Kabineta 2007.gada 30.janvāra noteikumos
Nr.93 Apsardzes darbības licencēšanas noteikumi. Grozījumus būs nepieciešams izdarīt Ministru kabineta 2006.gada
19.decembra noteikumos Nr. 1058 Noteikumi par apsardzes sertifikātu
izsniegšanu un valsts nodevas maksāšanas kārtību un apmēru, paredzot
apsardzes sertifikāta anulēšanas kārtību un kārtību, kādā persona, kurai
anulēts sertifikāts, būs tiesīga to saņemt no jauna. Attiecīgo normatīvo aktu projekti tiks sagatavoti pēc likumprojekta
pieņemšanas un iesniegti Ministru kabinetā vispārējā kārtībā. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
V. Kādam Latvijas starptautiskajām saistībāmatbilst normatīvais akts |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula
|
||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības Pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|||||||
Normatīva akta projekts šo jomu neskar |
Normatīva
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīva
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta
projektu |
||||||||||
1.Ar kurām nevalstiskām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Projekts saskaņots ar biedrību Latvijas
drošības biznesa asociāciju |
|||||||||
2. Kādi ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Projektu atbalsta, priekšlikumu un iebildumu
nav. |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldības puses vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta
izpildi nodrošinās Iekšlietu ministrija līdzšinējā kārtībā. Jaunas
institūcijas netiks radītas. Licences izsniegs Iekšlietu ministrijas
licencēšanas komisija, kontroli veiks Valsts policija. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts
Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS) un citi
plašsaziņas līdzekļi un sistēmas. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas
tiesības var aizstāvēt Administratīvā
procesa likuma noteiktajā kārtībā. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
Iekšlietu ministrs I.Godmanis
Valsts sekretāra pienākumu izpildītājs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
R.Bluķis |
M.Rāzna |
I.Livčāne |
F.Dombrovskis |
|
|
|
|
19.07.2007. 08:10
1388
A.Sudārs, 7075092
lasn@vp.gov.lv