Likumprojekts
Grozījumi Farmācijas likumā
Izdarīt Farmācijas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1997, 10.nr.; 1998, 9.nr.; 1999, 2.nr.; 2000, 2., 13.nr.; 2001,
14.nr.; 2003, 9., 11.nr.; 2004, 10.nr.; 2006, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt
visā likumā vārdus "licencēts veterinārārsts" (attiecīgā locījumā) ar
vārdiem "praktizējošs veterinārārsts" (attiecīgā locījumā).
2. Aizstāt
visā likumā vārdus "zāļu ražošanas uzņēmums" (attiecīgā locījumā) ar
vārdiem "zāļu ražošanas komersants" (attiecīgā locījumā).
3. Aizstāt
visā likumā vārdus "farmaceitiskās darbības uzņēmums" (attiecīgā
locījumā) ar vārdiem "farmaceitiskās darbības komersants" (attiecīgā
locījumā).
4. 5.pantā:
papildināt 4.punktu aiz vārda "zāļu"
ar vārdiem "(izņemot veterināro zāļu)";
papildināt 14. un 15.punktu aiz
vārda "prasībām" ar vārdiem "(izņemot veterinārajām zālēm)";
papildināt 16.punktu aiz vārda "filiāļu"
ar vārdiem "(izņemot veterināro aptieku un to filiāļu)";
izteikt 18.punktu šādā redakcijā:
"18) kārtību, kādā veterinārmedicīniskās aprūpes komersanti un
praktizējoši veterinārārsti iegādājas, uzglabā un izlieto zāles;".
5. Aizstāt 12.panta 4.punktā vārdus "Valsts veterinārmedicīnas" ar vārdu "Nacionālajam".
6. 14.pantā:
izteikt 5.punktu šādā redakcijā:
"5) izdarīt kontrolpirkumus un šaubu vai aizdomu gadījumā ņemt no farmaceitiskās un veterinārfarmaceitiskās darbības komersantiem zāļu un veterināro zāļu paraugus un nosūtīt tos kvalitātes kontrolei zāļu kvalitātes kontroles institūcijām. Zāļu un veterināro zāļu paraugu kvalitātes kontroles izdevumus sedz farmaceitiskās un veterinārfarmaceitiskās darbības komersants, ja zāles un veterinārās zāles neatbilst tehnisko normatīvu vai farmakopeju prasībām. Ja zāles un veterinārās zāles šīm prasībām atbilst, izdevumi tiek segti no Veselības inspekcijas un Pārtikas un veterinārā dienesta līdzekļiem;";
izteikt 9.punktu šādā redakcijā:
"9) ierosināt, lai par farmaceitiskās un veterinārfarmaceitiskās darbības pārkāpumu tiek apturēta vai anulēta speciālā atļauja (licence) farmaceitiskajai darbībai vai speciālā atļauja (licence) veterinārfarmaceitiskajai darbībai, vai atļauja zāļu iegādei;".
7. Aizstāt 22.panta otrajā daļā vārdus "vai veterinārārsta" ar vārdiem "vai praktizējoša veterinārārsta".
8. Izslēgt 24.pantu.
9. Papildināt 30.pantu aiz vārda "ārstniecības" ar vārdiem "un
veterinārmedicīnas".
10. Aizstāt 33.pantā vārdu "uzņēmums" ar vārdiem "farmaceita
prakses vieta".
11. Papildināt likumu ar 33.1 pantu
šādā redakcijā:
"33.1 pants.
Veterinārā aptieka ir juridiska persona vai veterinārmedicīniskās aprūpes
komersanta struktūrvienība, kas nodarbojas ar veterināro zāļu, veterinārmedicīnā
izmantojamo instrumentu un preču un dzīvnieku aprūpei paredzēto preču iepirkšanu,
uzglabāšanu un izplatīšanu, kā arī veterināro zāļu izgatavošanu pēc
veterinārajām receptēm, veterināro zāļu ražošanu un konsultāciju sniegšanu par
veterināro zāļu, instrumentu un dzīvnieku aprūpes līdzekļu lietošanu."
12. Aizstāt 43.pantā vārdu "uzņēmums"
ar vārdu "komersants".
13. 46.1 pantā:
izteikt panta ievaddaļu un 1.punktu
šādā redakcijā:
"46.1 pants. Zāļu lieltirgotavā par labas
izplatīšanas prakses ievērošanu vai veterināro zāļu lieltirgotavā par
veterināro zāļu izplatīšanu apstiprina atbildīgo amatpersonu:
1) kuras izglītība un
profesionālā pieredze atbilst normatīvajos aktos par zāļu vai veterināro zāļu
izplatīšanu noteiktajām prasībām;";
izslēgt 3.punkta "b" apakšpunktu;
papildināt 3.punkta "c"
apakšpunktu aiz vārda "farmaceitiskās" ar vārdiem "vai
veterinārfarmaceitiskās";
izslēgt 4.punktu.
14. 48.pantā:
izteikt pirmās daļas otro teikumu
šādā redakcijā:
"Zāļu lieltirgotavai atļauts
izplatīt zāles citām iestādēm, organizācijām un komersantiem tikai tad, ja tiem
ir Valsts veselības inspekcijas izsniegta atļauja zāļu iegādei vai attiecībā
uz veterinārajām zālēm Pārtikas un veterinārā dienesta izsniegta atļauja
veterināro zāļu iegādei un ja iestādes, organizācijas un komersanti veterinārās
zāles izmanto tikai savas darbības nodrošināšanai bez tiesībām šīs zāles
izplatīt.";
aizstāt otrajā daļā vārdus
"ražošanas vai izplatīšanas uzņēmumos" ar vārdiem "no ražošanas
vai izplatīšanas komersantiem".
15. Izteikt VII nodaļas
nosaukumu šādā redakcijā:
"VII nodaļa. Zāļu ražošana".
16. Izteikt 60.1 pantu
šādā redakcijā:
"60.1 pants. Speciālu atļauju (licenci) zāļu
lieltirgotavas vai veterināro zāļu lieltirgotavas atvēršanai (darbībai) var
saņemt persona, kura atbilst farmācijas vai veterinārfarmācijas jomu
regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām zāļu vai veterināro zāļu
izplatīšanai un kuras rīcībā ir amatpersona, kas atbilst šā likuma 46.1 pantā
noteiktajām prasībām."
17. Papildināt pārejas noteikumus
ar 22. un 23.punktu šādā redakcijā:
"22. Ministru kabinets
līdz 2008.gada 30.decembrim izdod noteikumus, kas reglamentē šā likuma 5.panta
18.punktā minēto kārtību, kādā veterinārmedicīniskās
aprūpes komersanti un praktizējoši veterinārārsti iegādājas, uzglabā un izlieto
zāles.
23. Līdz
šā likuma 5.panta 18.punktā minēto noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne
ilgāk kā līdz 2008.gada 30.decembrim piemērojami Ministru kabineta 2004.gada
6.aprīļa noteikumi Nr.244 "Kārtība, kādā veterinārmedicīniskās aprūpes
uzņēmumi un personas, kas nodarbojas ar veterinārmedicīnisko praksi, iegādājas,
uzglabā un izlieto zāles", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu."
Zemkopības
ministra vietā
vides
ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta Grozījumi
Farmācijas likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Esošajā
Farmācijas likuma redakcijā nav precīzi nodalītas kompetences zāļu un
veterināro zāļu aprites uzraudzībā un kontrolē, kā rezultātā Ministru
kabinetam deleģētie uzdevumi tikai cilvēkiem paredzēto zāļu jomā tiek
piemēroti arī veterināro zāļu jomā. Lauksaimnieku organizāciju sadarbības
padome un Latvijas veterinārārstu biedrība vairākkārtīgi norādījusi
Zemkopības ministrijai, ka Farmācijas likuma normas nepieciešams precizēt,
lai veterinārfarmaceitiskās darbības komersantiem, praktizējošiem
veterinārārstiem un citām personām, kas iesaistītas veterināro zāļu apritē,
būtu skaidri un nepārprotami definētas tiesības un pienākumi. Farmācijas likumā lietotie termini atšķiras no
terminiem, ko lieto citos veterinārmedicīnas jomu regulējošajos normatīvajos
aktos, tādēļ ir apgrūtināta veterinārmedicīnas jomu regulējošo normatīvo aktu
vienota interpretācija. Eiropas Savienībā par veterinārajām zālēm nav
izdoti tādi tiesību akti vai vadlīnijas, pēc kurām varētu izdot attiecīgos
nacionālos tiesību aktus (piemēram, laba izplatīšanas prakse), kādi ir izdoti
cilvēkiem paredzēto zāļu jomā. Latvijā veterināro zāļu apgrozījums ir tik
ierobežots, ka veterināro zāļu cenu vai kritēriju noteikšana veterināro
aptieku un to filiāļu izvietošanai radītu šķēršļus komercdarbībai un samazinātu
pieejamo veterināro zāļu sortimentu Latvijā. |
|||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Zemkopības ministrija ir izstrādājusi grozījumus
Farmācijas likumā, lai: 1) nodrošinātu vienotu veterinārmedicīnas jomu
regulējošo normatīvo aktu interpretāciju. Likumprojektā ietvertie termini
saskaņoti ar terminiem, kas lietoti Veterinārmedicīnas likumā; 2) zāļu jomā precizētu tos Ministru kabinetam
deleģētos uzdevumus, kuri neattiecas uz veterinārajām zālēm; 3) precizētu veterināro aptieku un veterināro
lieltirgotavu darbību veterināro zāļu apritē, kā arī precizētu veterināro
aptieku un veterināro lietirgotavu statusu un darbības veidus; 4) precizētu nosacījumus personām, kuras ir
tiesīgas veikt veterinārfarmaceitisko darbību, un personām, kuras ir tiesīgas
izplatīt veterinārās zāles; 5) precizētu Pārtikas un veterinārā dienesta un
Valsts Farmācijas inspekcijas kompetences veterināro zāļu aprites uzraudzībā
un kontrolē. |
|||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Ietekme uz komercdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Veterinārfarmaceitisko
komersantu darbība netiks ierobežota, jo veterināro aptieku un to filiāļu
izvietojuma kritērijus nenoteiks |
|||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts pozitīvi ietekmēs veterinārās
aprūpes komersantus un praktizējošos veterinārārstus, kuriem prakses
veikšanai ir nepieciešamas zāles, jo tiks precīzi definētas šo personu
tiesības un pienākumi veterināro zāļu apritē. |
|||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||||
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Ministru kabinetam līdz 2008.gada 30.decembrim ir jāizdod
noteikumi, kuri nosaka kārtību, kādā veterinārmedicīnas aprūp
es komersanti un
praktizējoši veterinārārsti iegādājas, uzglabā un izlieto zāles.
Ministru kabineta
noteikumu projekts ir sagatavošanas stadijā Zemkopības ministrijā. Projektā
tiks reglamentēta kārtība, kādā personas, kas nodarbojas ar
veterinārmedicīnisko praksi: 1) iegādājas, uzglabā
un izlieto zāles, 2) kādā Pārtikas un
veterinārais dienests kontrolē šīs personas; 3) kādā šīs personas
veic zāļu uzskaiti un sniedz
pārskatus Pārtikas un veterinārajam dienestam par izlietotajām zālēm. |
|||||||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe |
Komentāri |
|||||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas notikušas ar Latvijas
Veterinārārstu biedrību, Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomi |
|||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs) |
Latvijas Veterinārārstu biedrība un
Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome projekta virzību atbalsta.
Nevalstisko organizāciju priekšlikumi ir ņemti vērā un iestrādāti
likumprojektā. |
|||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts nosūtīts saskaņošanai Latvijas
Veterinārārstu biedrībai, Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomei,
Pārtikas un veterinārajam dienestam. |
|||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Nav notikušas. |
|||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas
|
Jaunas
institūcijas netiek veidotas. Izpildi nodrošinās Pārtikas un veterinārais
dienests, Valsts farmācijas inspekcija un Zāļu valsts aģentūra. Esošo institūciju funkcijas
netiek paplašinātas.
|
|||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu
|
Pēc
likumprojekta pieņemšanas Saeimā likumprojekts tiks publicēts periodiskajā
izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs.
|
|||||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo
|
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. Zāļu
valsts aģentūras lēmumus var apstrīdēt Veselības ministrijā. Pārtikas un
veterinārā dienesta ģenerāldirektora lēmumus var apstrīdēt Zemkopības
ministrijā. Veselības ministrijas un Zemkopības ministrijas lēmumus var
pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||||
Valsts
sekretāre |
Juridiskā departamenta
direktora vietniece |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
D.Lucaua |
V.Lukaševiča |
I.Smilga |
I.Krauja |
12.07.2007. 11:25
1021
I.Krauja
67027099, Inta.Krauja@zm.gov.lv