15.11.2007. 9/7-2-
Saeimas Prezidijam
Augsti godājamie Saeimas Prezidija locekļi!
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija
izskatīja Ministru kabineta iesniegto likumprojektu Grozījumi Valsts civildienesta
likumā (Nr. 315/Lp9). Komisija nolēma iesniegt Saeimai izskatīšanai
pirmajā lasījumā alternatīvu likumprojektu Grozījumi Valsts civildienesta
likumā un lūdz iekļaut minētos likumprojektus Saeimas nākošās kārtējās sēdes
darba kārtībā.
Pielikumā: alternatīvais likumprojekts un
anotācija uz 3 lpp.
Ar cieņu
Komisijas priekšsēdētāja biedrs Staņislavs Šķesters
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija
Alternatīvais likumprojekts
Izdarīt Valsts civildienesta
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000,
19.nr.; 2001, 9.nr.; 2002, 14., 23.nr.; 2003, 6., 12.nr.; 2005, 10.nr.; 2006,
20.nr., 24.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt likumu ar
24.1 pantu šādā redakcijā:
24.1 pants. Veselības
apdrošināšana un apdrošināšana pret nelaimes gadījumiem
(1) Ierēdņa veselību
apdrošina. Ierēdni pret nelaimes gadījumiem apdrošina, ja tas paredzēts likumā
vai Ministru kabineta noteikumos.
(2) Kārtību, kādā
iestāde veic ierēdņa veselības apdrošināšanu un apdrošināšanu pret nelaimes
gadījumiem, kā arī tās apmēru nosaka Ministru kabinets.
2. zteikt 25.pantu
šādā redakcijā:
25.pants. Pabalsts
bērna piedzimšanas gadījumā
(1) Ierēdnis bērna
piedzimšanas gadījumā saņem pabalstu sešu mēnešalgu apmērā.
(2) Ierēdnis ir tiesīgs
saņemt pabalstu bērna piedzimšanas gadījumā, ja ir beidzies viņam noteiktais
pārbaudes laiks ierēdņa amatā.
(3) Ja abi bērna vecāki strādā valsts
iestādē un abiem vecākiem normatīvajos aktos ir paredzētas tiesības uz pabalstu
bērna piedzimšanas gadījumā, tiesības saņemt pabalstu ir vienam no viņiem.
(4) Ja vienās dzemdībās
piedzimuši vairāki bērni, pabalstu šajā pantā noteiktajā apmērā ierēdnis saņem
par katru piedzimušo bērnu.
3. Izteikt 27.pantu
šādā redakcijā:
27.pants. Pabalsts sakarā ar valsts civildienesta
attiecību izbeigšanu
(1) Ja ar ierēdni
izbeidz valsts civildienesta attiecības, pamatojoties uz šā likuma 41.panta
1.punkta g, h vai m apakšpunktu, ierēdnis saņem pabalstu šādā apmērā:
1) viena mēneša vidējās
izpeļņas apmērā, ja ierēdnis valsts iestādē nepārtraukti nostrādājis mazāk nekā
piecus gadus;
2) divu mēnešu vidējās
izpeļņas apmērā, ja ierēdnis valsts iestādē nepārtraukti nostrādājis piecus
līdz 10 gadus;
3) triju mēnešu vidējās
izpeļņas apmērā, ja ierēdnis valsts iestādē nepārtraukti nostrādājis 10 līdz 20
gadus;
4) četru mēnešu vidējās
izpeļņas apmērā, ja ierēdnis valsts iestādē nepārtraukti nostrādājis vairāk
nekā 20 gadus.
(2) Par strādāšanu
valsts iestādē uzskata dienestu vai darbu no valsts budžeta pilnīgi finansētās
institūcijā vai valsts aģentūrā.
(3) Šā
panta izpratnē strādāšanu valsts iestādē uzskata par nepārtrauktu arī gadījumā,
ja tā pārtraukta uz laiku, kas nav ilgāks par sešiem
mēnešiem.
4. Papildināt 31.pantu
ar 3.1 daļu šādā redakcijā:
(31) Izbeidzot
valsts civildienesta attiecības, ierēdnis saņem atvaļinājuma pabalstu
proporcionāli nostrādātajam laikam, par kuru viņš nav izmantojis ikgadējo
atvaļinājumu un nav saņēmis atvaļinājuma pabalstu. Ja ierēdnis tiek atbrīvots
no amata pēc paša vēlēšanās pirms tā darba gada beigām, par kuru viņš jau
saņēmis atvaļinājumu un atvaļinājuma pabalstu, iestāde no ierēdnim izmaksājamās
darba samaksas ietur izmaksāto vidējo izpeļņu un atvaļinājuma pabalstu par
neatstrādātajām atvaļinājuma dienām.
5. Papildināt 41.panta
1.punktu ar m apakšpunktu šādā redakcijā:
m) ierēdnis nespēj
veikt amata pienākumus veselības stāvokļa dēļ, un to apliecina ārsta atzinums;
Alternatīvā likumprojekta
Grozījumi
Valsts civildienesta likumā
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?
Likumprojekts nepieciešams,
lai novērstu nekoordinētu sociālo garantiju sistēmas veidošanu valsts iestādēs,
kas izpaužas spēkā esošo tiesību normu dažādā un nepamatotā interpretācijā.
Likumprojektā paredzēts atrisināt vairākus jautājumus:
1) ierēdņu veselības
apdrošināšanu un apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem, nosakot, ka Ministru
kabinets tam noteiks īpašu kārtību un apmēra ierobežojumus;
2) precizēt un noteikt papildu ierobežojumus, lai varētu saņemt pabalstu bērna piedzimšanas gadījumam;
3) saskaņot Valsts
civildienesta likuma un Darba likuma normas jautājumā par atlaišanas pabalstu,
lai arī ierēdni, atbrīvojot no amata likumā īpaši noteiktos gadījumos, viņš
saņemtu atlaišanas pabalstu līdzīgā apmērā kā patlaban iestādes darbinieks;
4) novērst likuma
31.panta trešās daļas dažādās interpretācijas par atvaļinājuma pabalsta izmaksu
saistībā ar ierēdņa tiesībām saņemt atvaļinājuma pabalstu, izbeidzot valsts
civildienesta attiecības.
2. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību?
Likumprojekts šo
jomu neskar.
3. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem?
Ņemot vērā to, ka šis
likumprojekts tiek iesniegts kā alternatīvais likumprojekts Ministru kabineta
iesniegtajam likumprojektam, likuma ietekmi uz budžetu Ministru kabinets ir
izvērtējis un to atbalstījis (sk. Ministru kabineta iesniegtā likumprojekta
Grozījumi Valsts civildienesta likumā reģ.nr. 315/Lp9 anotāciju).
4. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo
tiesību normu sistēmu?
Likumprojekts novērš
atsevišķu Valsts civildienesta likuma normu atšķirīgas un nepamatotas
interpretācijas iespējas, kā arī paredz saskaņot Valsts civildienesta likuma un
Darba likuma normas jautājumā par atlaišanas pabalstu.
5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst likumprojekts?
Likumprojekts šo jomu neskar.
6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
tiesību akta projektu?
Likumprojekta izstrādāšanā
konsultācijas notikušas ar Valsts kanceleju, Valsts civildienesta pārvaldi un
Saeimas Juridisko biroju.
7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?
Sabiedrība tiks informēta ar laikraksta
Latvijas Vēstnesis starpniecību. Likuma izpilde tiks nodrošināta saskaņā ar likumā un normatīvajos
aktos noteikto kārtību.