Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par
pievienotās vērtības nodokli"
Izdarīt likumā "Par pievienotās vērtības nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 9., 24.nr.; 1996, 11.nr.; 1997, 24.nr.; 1999, 10., 24.nr.; 2001, 1., 7., 24.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 2., 15., 24.nr.; 2004, 2., 6., 8., 10., 23.nr.; 2005, 2., 14., 24.nr.; 2006, 14.nr.; 2007, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. 3.pantā:
izteikt 8.4 daļas 1.punktu
šādā redakcijā:
"1) pēc savlaicīgi neiesniegtās nodokļa deklarācijas
iesniegšanas un šajā nodokļa deklarācijā norādītās budžetā maksājamās nodokļa
summas un nokavējuma naudas, kā arī par nodokļa deklarācijas savlaicīgu
neiesniegšanu aprēķinātā naudas soda samaksas;";
aizstāt 8.4 daļas 2.punktā
vārdus "budžetā maksājamās nodokļa summas, pamatparāda palielinājuma"
ar vārdiem "budžetā maksājamās nodokļa summas".
2. 12.pantā:
izteikt desmito, 10.1 un vienpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(10) No budžeta atmaksājamā nodokļa summa ir tā pārmaksātā
nodokļa summa, ko veido starpība starp deklarācijā pareizi aprēķināto nodokļa
summu un pamatoti atskaitāmo priekšnodokļa summu.
(101) Apliekamā
persona var pieprasīt pārmaksāto nodokļa summu novirzīt citu nodokļu, nodevu
vai citu valsts noteikto maksājumu veikšanai, izņemot ievedmuitas un
izvedmuitas nodokļus, akcīzes nodokli naftas produktiem un akcīzes nodokli
alkoholiskajiem dzērieniem, ievērojot šādu secību:
1) valsts sociālās apdrošināšanas
obligātās iemaksas;
2) nodokļi, nodevas un citi valsts noteiktie
maksājumi valsts budžetā;
3) nodokļi, nodevas un citi valsts
noteiktie maksājumi pašvaldību budžetos.
(11) Valsts ieņēmumu dienests pārmaksāto
nodokļa summu apliekamai personai atmaksā 30 dienu laikā pēc pamatota
pieprasījuma un darījumus apliecinošu dokumentu saņemšanas.";
izteikt divpadsmito daļu šādā
redakcijā:
"(12) Valsts ieņēmumu dienests var
atteikties atmaksāt apliekamai personai šā panta vienpadsmitajā daļā minēto
pārmaksāto nodokļa summu šādos gadījumos:
1) apliekamai personai ir nodokļu vai
citu obligāto maksājumu parādi valsts budžetam. Šādā gadījumā pārmaksātā nodokļa
summa tiek novirzīta attiecīgo nodokļu vai citu obligāto maksājumu segšanai.
Valsts ieņēmumu dienests nevar atteikties atmaksāt minēto pārmaksāto nodokļa
summu, ja nokavētais nodokļa samaksas termiņš ir pagarināts likumā "Par
nodokļiem un nodevām" noteiktajā kārtībā un saistības tiek pildītas;
2) persona taksācijas periodā pieprasa
atmaksāt pārmaksāto nodokļa summu, bet to darījumu vērtība, kuriem piemērojama
nodokļa 0 procentu likme atbilstoši šim likumam, nepārsniedz 50 procentus no
kopējās apliekamo darījumu vērtības. Beidzoties taksācijas gadam, pārmaksāto
nodokļa summu atmaksā no valsts budžeta pilnā apmērā atbilstoši nodokļa gada
deklarācijai. Šā punkta nosacījumi nav attiecināmi uz nodokli, kas samaksāts
par iegādātajām vai ievestajām precēm un par saņemtajiem pakalpojumiem Valsts
investīciju programmā ietverto projektu īstenošanai;
3) apliekamā persona, kuru Valsts
ieņēmumu dienests bija izslēdzis no Valsts ieņēmumu dienesta ar pievienotās
vērtības nodokli apliekamo personu reģistra saskaņā ar šā likuma 3.panta 8.1 daļas
2.punktu un kura kā apliekamā persona ir reģistrēta atkārtoti, pieprasa
atmaksāt pārmaksāto nodokļa summu agrāk nekā sešus mēnešus pēc atkārtotās reģistrācijas
Valsts ieņēmumu dienesta ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu
reģistrā."
3. Izteikt 35.pantu šādā redakcijā:
"35.pants. Atbildība par šā likuma
pārkāpumiem
(1) Atbildību par šā likuma pārkāpumiem nosaka šis
likums un citi Latvijas Republikas normatīvie akti.
(2) J
a persona nelikumīgi
izsniedz nodokļa rēķinu, saņem nodokli, ko tai nav tiesību saņemt, tad Valsts
ieņēmumu dienestam ir tiesības nelikumīgi saņemtās nodokļa summas bezstrīdus
kārtībā piedzīt valsts budžetā un iekasēt soda naudu 100 procentu apmērā no
nelikumīgi saņemtās nodokļa summas.
(3) Ja apliekamā
persona, ievedot pamatlīdzekļus, kas paredzēti apliekamo darījumu
nodrošināšanai, nav norādījusi nodokļa deklarācijā aprēķināto nodokli saskaņā
ar šā likuma 12.panta 2.1 daļu, tā maksā soda naudu 10 procentu
apmērā no nodokļa deklarācijā nenorādītās nodokļa summas.
(4) Ja apliekamā
persona, kas, ievedot pamatlīdzekļus, nav maksājusi nodokli saskaņā ar šā
likuma 12.panta 2.1 daļu, viena gada laikā no ievešanas brīža
tos iznomā vai atsavina, tā maksā soda naudu, kas noteikta 18 procentu
apmērā no muitas deklarācijā norādītās ievesto pamatlīdzekļu vērtības. Šī norma
nav piemērojama tām apliekamām personām, kurām pamatlīdzekļu nomas vai līzinga
darījumu veikšana ir pamatdarbība.
(5) Ja apliekamā
persona nav aprēķinājusi un nav maksājusi nodokli valsts budžetā saskaņā ar šā
likuma 12.panta 1.1 daļu, 30. un 31.pantu, tā maksā soda naudu
10 procentu apmērā no nesamaksātās nodokļa summas. Soda naudas samaksa
neatbrīvo apliekamo personu no nodokļa iemaksāšanas valsts budžetā šajā likumā
noteiktajā kārtībā un apmērā."
4. Izteikt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes 1979.gada 6.decembra
Astotās direktīvas 79/1072/EEK par dalībvalstu tiesību aktu saskaņošanu
attiecībā uz apgrozījuma nodokļiem kārtība pievienotās vērtības nodokļa
atmaksāšanai nodokļu maksātājiem, kas nav reģistrēti attiecīgajā valstī;
2) Padomes 1986.gada 17.novembra Trīspadsmitās direktīvas 86/560/EEK
par dalībvalstu likumu saskaņošanu attiecībā uz apgrozījuma nodokļiem pievienotās vērtības
nodokļa atmaksāšanas kārtība nodokļiem pakļautajām personām, kas nav
reģistrētas Kopienas teritorijā;
3) Padomes 2006.gada 28.novembra Direktīvas
2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu;
4) Padomes 2006.gada 19.decembra Direktīvas
2006/138/EK, ar ko Direktīvu 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu
groza attiecībā uz periodu pievienotās vērtības nodokļa piemērošanai radio un
televīzijas apraides pakalpojumiem un dažiem elektroniski sniegtiem
pakalpojumiem."
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Finanšu ministra vietā
aizsardzības ministrs
A.Slakteris
Grozījumi
likumā Par pievienotās vērtības nodokli
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Likumā Par nodokļiem un nodevām noteikta
atbildība par nodokļu pārkāpumiem. 2007.gada 1.janvārī stājās spēkā grozījumi
likumā Par nodokļiem un nodevām, ar kuriem precizēta atbildība par nodokļu pārkāpumiem, nosakot
elastīgus soda naudas apmērus, kas ir samērīgi ar nodokļu pārkāpumiem, kā arī
precizēta atbildība par nokavētiem nodokļu maksājumiem, vairs neparedzot
pamatparāda palielinājuma naudas aprēķināšanu. Atbildību par likuma Par pievienotās vērtības
nodokli pārkāpumiem nosaka šā likuma 35.pants. Šī panta
redakcija šobrīd nav saskaņota ar likumā Par nodokļiem un nodevām noteiktajiem
diferencētajiem soda naudas apmēriem, tādēļ nepieciešams veikt attiecīgus
grozījumus likuma Par pievienotās vērtības nodokli 35.pantā. Pašlaik
likumā Par pievienotās vērtības nodokli ir iekļautas tiesību normas, kas
izriet no: 1) Padomes
1979.gada 6.decembra Astotās direktīvas 79/1072/EEK par dalībvalstu tiesību aktu
saskaņošanu attiecībā uz apgrozījuma nodokļiem - kārtība pievienotās vērtības
nodokļa atmaksāšanai nodokļu maksātājiem, kas nav reģistrēti attiecīgajā
valstī; 2) Padomes
1986.gada 17.novembra Trīspadsmitās direktīvas 86/560/EEK par dalībvalstu likumu
saskaņošanu attiecībā uz apgrozījuma nodokļiem - pievienotās vērtības nodokļa
atmaksāšanas kārtība nodokļiem pakļautajām personām, kas nav reģistrētas
Kopienas teritorijā; 3) Padomes
1977.gada 17.maija Sestās direktīvas 77/388/EEK par to, kā saskaņojami
dalībvalstu tiesību akti par apgrozījuma nodokļiem - Kopēja pievienotās
vērtības nodokļu sistēma: vienota aprēķinu bāze (turpmāk Sestā direktīva); 4) Sestās
direktīvas grozījumiem. Tā kā Sestā direktīva bija vairākkārtīgi grozīta, tad tā tika pārstrādāta
un tās vietā pieņemta Padomes 2006.gada 28.novembra direktīva 2006/112/EK par
kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu, kas stājās spēkā 2007.gada
1.janvārī. Padome 2006.gada 19.decembrī pieņēma direktīvu 2006/138/EK, ar ko direktīvu 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu groza attiecībā uz periodu pievienotās vērtības nodokļa piemērošanai radio un televīzijas apraides pakalpojumiem un dažiem elektroniski sniegtiem pakalpojumiem. Šajā direktīvā tiek noteikts, ka periods pievienotās vērtības
nodokļa piemērošanai radio un televīzijas apraides pakalpojumiem un dažiem
elektroniski sniegtiem pakalpojumiem tiek pagarināts līdz 2008.gada
31.decembrim. Šobrīd likumā Par pievienotās vērtības nodokli ir ieviesta
Padomes 2006.gada 19.decembra direktīva 2006/138/EK. |
||||||||
Likumprojekts saskaņo likumu Par
pievienotās vērtības nodokli ar likumu Par nodokļiem un nodevām. Likumprojekts saskaņo likumā Par
pievienotās vērtības nodokli 35.pantā minēto atbildību un soda apmēru ar
likumā Par nodokļiem un nodevām noteikto, kā arī redakcionāli precizē
likuma Par pievienotās vērtības nodokli atsevišķu pantu daļas, proti: 1) izslēdz daļas, kas
paredzēja atbildību par budžetā iemaksājamās nodokļa summas samazināšanu un
no budžeta atmaksājamās nodokļa summas un
uz nākamo taksācijas periodu attiecināmās nodokļa summas
palielināšanu. Soda sankcijas par iepriekš minētajiem pārkāpumiem būs
jāpiemēro saskaņā ar likumu Par nodokļiem un nodevām; 2) izslēdz daļu, kas
paredzēja personas atbildību par nereģistrēšanos Valsts ieņēmumu dienesta ar
pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrā. Soda sankcija par
iepriekš minēto pārkāpumu būs jāpiemēro saskaņā ar likumu Par nodokļiem un
nodevām; 3) paredz, ja persona
veic ar nodokli apliekamas kokmateriālu piegādes vai sniedz ar nodokli
apliekamus ar kokmateriāliem saistītus pakalpojumus, tad šī persona ir
atbildīga saskaņā ar likumu Par nodokļiem un nodevām par nereģistrēšanos
kā apliekamai personai pēc vispārējās kārtības; 4) paredz samazināt soda naudu no
200 procentiem uz 100 procentiem no nelikumīgi saņemtās nodokļa summas, kad
persona nelikumīgi izsniedz nodokļa rēķinu, saņem nodokli, ko tai nav
tiesību saņemt; 5) nosaka apliekamās personas
atbildību par pamatlīdzekļu, kas paredzēti apliekamo darījumu
nodrošināšanai, ievešanu, nenorādot nodokļa deklarācijā aprēķināto nodokli
saskaņā ar šā likuma 12.panta 2.1 daļu. Likumprojekts paredz precizēt arī informatīvās atsauces likumā Par pievienotās vērtības nodokli sakarā ar jaunas Eiropas Savienības direktīvas pieņemšanu. |
|||||||||
Nav |
|||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar
|
||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Precizējot likumu
Par pievienotās vērtības nodokli, tiek ievērots samērīguma princips starp likuma pārkāpumiem un atbildību. |
||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar
|
||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
||||||||
5. Cita
informācija |
Nav |
||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
5. Cita
informācija |
Nav |
||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. |
|||||||||
2. Cita
informācija |
|||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likums Par pievienotās vērtības nodokli
un likumprojekts atbilst: 1)
Padomes
1979.gada 6.decembra Astotajai direktīvai 79/1072/EEK par dalībvalstu tiesību
aktu saskaņošanu attiecībā uz apgrozījuma nodokļiem - kārtība pievienotās
vērtības nodokļa atmaksāšanai nodokļu maksātājiem, kas nav reģistrēti
attiecīgajā valstī; 2)
Padomes
1986.gada 17.novembra Trīspadsmitajai direktīvai 86/560/EEK par dalībvalstu likumu
saskaņošanu attiecībā uz apgrozījuma nodokļiem - pievienotās vērtības
nodokļa atmaksāšanas kārtība nodokļiem pakļautajām personām, kas nav
reģistrētas Kopienas teritorijā; 3) Padomes 2006.gada 28.novembra direktīvai
2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu; 4) Padomes 2006. gada 19.decembra direktīvai 2006/138/EK,
ar
ko direktīvu 2006/112/EK par kopējo
pievienotās vērtības nodokļa sistēmu groza attiecībā uz periodu pievienotās
vērtības nodokļa piemērošanai radio un televīzijas apraides pakalpojumiem un
dažiem elektroniski sniegtiem pakalpojumiem. |
||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums
1.tabula |
|||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Padomes 1979.gada 6.decembra Astotā direktīva
79/1072/EEK par dalībvalstu tiesību
aktu saskaņošanu attiecībā uz apgrozījuma nodokļiem - kārtība pievienotās
vērtības nodokļa atmaksāšanai nodokļu maksātājiem, kas nav reģistrēti
attiecīgajā valstī (OJ L 331
, 27.12.1979., lpp. 0011 0019). Padomes 1986.gada 17.novembra Trīspadsmitā
direktīva 86/560/EEK par dalībvalstu likumu
saskaņošanu attiecībā uz apgrozījuma nodokļiem - pievienotās vērtības
nodokļa atmaksāšanas kārtība nodokļiem pakļautajām personām, kas nav
reģistrētas Kopienas teritorijā
(publikācija OJ L 326 , 21.11.1986., lpp. 0040 0041). Padomes
2006.gada 28.novembra direktīva 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības
nodokļa sistēmu (publikācija OJ L
347, 11.12.2006., lpp. 1-118); Padomes 2006.gada 19.decembra direktīva 2006/138/EK, ar ko direktīvu 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu groza attiecībā uz periodu pievienotās vērtības nodokļa piemērošanai radio un televīzijas apraides pakalpojumiem un dažiem elektroniski sniegtiem pakalpojumiem (publikācija L 384 , 29.12.2006., lpp. 0092 - 0093). |
||||||||
2.tabula |
|||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||
|
|
|
|
||||||
Nav |
|||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||
Biedrība Latvijas Nodokļu konsultantu
asociācija |
|||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Pamatā ir ņemti vērā
biedrības Latvijas Nodokļu konsultantu asociācija izteiktie priekšlikumi
par likuma Par pievienotās vērtības nodokli 35.pantu attiecībā uz soda
sankciju apmēra taisnīgu un samērīgu noteikšanu atbilstoši izdarītā
pārkāpuma smagumam un pārkāpuma izdarīšanas ilgumam. |
||||||||
Pašlaik nav veikti sabiedrības informēšanas pasākumi |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās Valsts ieņēmumu
dienests noteiktās kompetences ietvaros. |
||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā. Administratīvo aktu var apstrīdēt padotības kārtībā augstākā
institūcijā. |
||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
||||||||
Finanšu ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
O.Spurdziņš |
I.Krūmane |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
S.Ozola |
16.11.2007. 11:53
1372
S.Ozola
7095685, sintija.ozola@fm.gov.lv