Saeimas
Prezidijam
Agrārās, vides un reģionālās
politikas komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā
šādu likumprojektu izskatīšanu pirmajā lasījumā:
1. Likumprojekts Grozījums Pārtikas aprites
uzraudzības likumā (Reģ. nr.
396/Lp9) (Dok. Nr. 1167) komisija minēto likumprojektu neatbalsta.
2. Saskaņā ar Kārtības ruļļa
85.panta pirmo daļu Agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas
izstrādātais alternatīvais likumprojekts
Grozījumi Pārtikas aprites uzraudzības likumā komisija minēto likumprojektu
atbalsta.
Komisija ierosina atzīt minēto
likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā: 1)
Komisijas izstrādātais alternatīvais likumprojekts Grozījumi Pārtikas aprites uzraudzības
likumā uz
. lpp.
2) anotācija
alternatīvajam likumprojektam Grozījumi Pārtikas aprites uzraudzības
likumā uz
. lpp.
Ar
cieņu,
komisijas
priekšsēdētāja
Anna
Seile
Iesniedz Agrārās, vides un
reģionālās politikas komisija
Alternatīvais likumprojekts
Grozījumi Pārtikas aprites uzraudzības likumā
Izdarīt Pārtikas
aprites uzraudzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1998, 7.nr.; 2002, 2., 20.nr.; 2003, 24.nr.; 2004, 23.nr.; 2006,
1.nr.; 2007, 3.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2007, nr. 160) šādus grozījumus:
1. Papildināt
13.pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā:
(4) Ministru
kabinets nosaka prasības medicīnas, uztura un diētas speciālistu asociāciju un
citu ar veselības aprūpi saistīto biedrību un nodibinājumu ieteikumu un
ierosinājumu lietošanai pārtikas preču marķējumā un reklāmā.
2. Papildināt
pārejas noteikumu 3. punktu ar 17. apakšpunktu šādā redakcijā:
17) līdz 2008. gada 31. janvārim izdod noteikumus,
kas reglamentē prasības medicīnas, uztura un diētas speciālistu asociāciju un
citu ar veselības aprūpi saistīto biedrību un nodibinājumu ieteikumu un
ierosinājumu lietošanai pārtikas preču marķējumā un reklāmā.
Likums stājas spēkā
nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Likumprojekta Grozījumi Pārtikas aprites uzraudzības
likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2006.gada 20.decembrī tika pieņemta
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr.1924/2006 par uzturvērtības un
veselīguma norādēm uz pārtikas produktiem (turpmāk Regula). Regulas 11.pants nosaka, ja nav īpašu
Kopienas tiesību aktu, kas reglamentē valsts medicīnas, uztura un diētas
speciālistu asociāciju un ar veselību saistītu labdarības iestāžu ieteikumus
un ierosinājumus, atbilstīgi Līgumam var piemērot attiecīgos valstu
noteikumus. Šobrīd Latvijā nav normatīvo aktu,
kas reglamentētu dažādu medicīnas,
uztura un diētas speciālistu asociāciju ieteikumu un ierosinājumu lietošanu
pārtikas preču marķējumā un reklāmā. Pašreiz medicīnas,
uztura un diētas speciālistu asociācijas, kuras lieto savus ieteikumus un
ierosinājumus pārtikas preču marķējumā, vadās pēc saviem iekšējiem
kritērijiem un līdz patērētājiem šāda veida informācija nenonāk, tādēļ
dažkārt patērētāji līdz galam neizprot šāda veida ieteikumu un ierosinājumu
lietošanu pārtikas preču marķējumā un reklāmā. Nereti ieteikumi un
ierosinājumi pārtikas preču marķējumā tiek kombinēti ar veselīguma norādēm un
uzturvērtības norādēm vai tieši asociēti ar šīm norādēm, tādējādi varētu
izveidoties situācija, kurā ieteikumi un ierosinājumi tiek uzraudzīti un
kontrolēti kā uzturvērtības un veselīguma norādes, izejot no Regulas
prasībām. Lai Ministru kabinets izdotu
noteikumus, kas noteiktu prasības medicīnas, uztura un diētas speciālistu
asociāciju un citu ar veselības aprūpi saistīto biedrību un nodibinājumu
ieteikumu un ierosinājumu lietošanai pārtikas preču marķējumā un reklāmā,
nepieciešams veikt grozījumu Pārtikas aprites uzraudzības likuma 13.pantā,
papildinot to ar ceturto daļu. |
|
|||||||||||
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz, ka tiks
noteiktas prasības medicīnas, uztura un diētas speciālistu asociāciju un citu
ar veselības aprūpi saistīto biedrību un nodibinājumu ieteikumu un
ierosinājumu lietošanai pārtikas preču marķējumā un reklāmā. |
|
|||||||||||
3.Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||
1. Ietekme
uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekta ietekme
uz preču un pakalpojumu ražošanas apjomu ir niecīga. Likumprojekts neparedz,
ka pārtikas produktu marķējumā vai reklāmā būtu obligāti jālieto medicīnas,
uztura un diētas speciālistu asociāciju un citu ar veselības aprūpi saistīto
biedrību un nodibinājumu ieteikumi un ierosinājumi, tomēr, ja ražotājs
izvēlas uz saviem produktiem lietot šādus ieteikumus un ierosinājumus, tad
tas būtu jādara atbilstoši noteiktajām prasībām un kritērijiem. Likumprojekta Pārejas
noteikumu 3.punktu paredzēts papildināt ar 17.apakšpunktu, kurā būs noteikts,
ka Ministru kabinets līdz 2008.gada 31.janvārim izdod noteikumus, kas reglamentē prasības medicīnas, uztura un
diētas speciālistu asociāciju un citu ar veselības aprūpi saistīto biedrību
un nodibinājumu ieteikumu un ierosinājumu lietošanai pārtikas preču marķējumā
un reklāmā. Uzlabosies tirgus
dalībnieku iespējas veikt ekonomisko darbību brīvas un godīgas konkurences
apstākļos. Vienlaicīgi tiks veicināta veselīga konkurence, ja ražotājs
vēlēsies izcelt atsevišķus produktus kā salīdzinoši nozīmīgus kopējā uzturā. |
||||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Medicīnas, uztura un
diētas speciālistu asociāciju un citu ar veselības aprūpi saistīto biedrību
un nodibinājumu pārtikas preču marķējumā lietotie ieteikumi un ierosinājumi
var ietekmēt patērētāju izvēli, līdz ar to pārtikas uzņēmumiem iespējams būs
vieglāk realizēt savu produkciju. |
||||||||||||
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu
neskar, tomēr patērētājiem ir
atvieglota izvēles iespēja milzīgajā produktu klāstā. Patērētāji varēs
paļauties uz produktu marķējumā un reklāmā pausto informāciju, zinot, ka
marķējumā un reklāmā lietotie ieteikumi un ierosinājumi atbilst noteiktām
prasībām un kritērijiem. |
||||||||||||
4. Ietekme
uz vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||||||
5. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||
|
(tūkst.
latu) |
||||||||||||
Rādītāji
|
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||||
< o:p> |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
||||||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||
3.
Finansiālā ietekme |
Projekta
ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta
ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta
ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta
ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta
ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
||||||||
6. Cita informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Līdz 2008.gada
31.janvārim Ministru kabinets izdod noteikumus, kas reglamentē prasības
medicīnas, uztura un diētas speciālistu asociāciju un citu ar veselības
aprūpi saistīto biedrību un nodibinājumu ieteikumu un ierosinājumu lietošanai
pārtikas preču marķējumā un reklāmā. |
||||||||||||
2. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||||||
2.tabula |
|||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) Pārtikas aprites uzraudzības likums |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. Regula Nr.1924/2006 |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||||||
13.panta
ceturtā daļa |
11.pants |
Atbilst |
Nav |
||||||||||
|
|||||||||||||
5. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||||
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir
notikušas ar Latvijas Pārtikas uzņēmumu federāciju, Latvijas Diētas ārstu
asociāciju un Latvijas Pediatru gastroenterologu asociāciju. |
||||||||||||
2. Kāda ir
šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstiskās
organizācijas atbalsta likumprojektu, jo Ministru Kabinets varēs izdot
noteikumus, kas pārtikas preču marķējumā un reklāmā ļaus lietot medicīnas,
uztura un diētas speciālistu asociāciju ieteikumus un ierosinājumus, kas
tieši vai netieši norādīs, ka pārtikas produkts atšķiras no citiem līdzīga
veida produktiem. |
||||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||||
5. Cita
informācija |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojekta īstenošanai netiek radītas jaunas valsts iestādes. Pārtikas
preču marķējuma un reklāmas kontroli un uzraudzību pārtikas produktiem atbilstoši
kompetencei veic Pārtikas un veterinārais dienests. |
||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas
tiks publicēts normatīvo aktu laikrakstā Latvijas Vēstnesis, būs pieejams
normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS.
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas būs pieejams bezmaksas datu bāzē
www.likumi.lv.
Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija regulāri informē federācijas
biedrus (pārtikas ražotājus) par normatīvajiem aktiem, kas reglamentē
pārtikas apriti. Informācija būs
pieejama Veselības ministrijas mājas lapā. |
||||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Attiecībā uz tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā
akta, piemērojams vispārējais administratīvais process. |
||||||||||||
4. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||||||
Veselības
ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
V.Veldre |
A.Ploriņš |
A.Jurševica |
E.Zorgevica-Prāma |
I.Liepiņa
|
13.11.2007 15:12
1 226
I.Liepiņa
7876077, inga.liepina@vm.gov.lv