1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) starptautiskā
palīdzība Latvijas Republikas īstenotā attīstības sadarbība un dalība
starptautiskajās misijās;
2) attīstības
sadarbība palīdzības sniegšana mazāk attīstītām valstīm, lai veicinātu šo
valstu un to sabiedrību ilgtermiņa sociālo un ekonomisko attīstību;
3) saņēmējvalsts
valsts, kura saņem starptautisko palīdzību;
4) donors
tiešā vai pastarpinātā valsts pārvaldes iestāde vai starptautiska
organizācija, kura finansē starptautiskās palīdzības aktivitātes īstenošanu;
5) starptautiskās
palīdzības aktivitāte attīstības sadarbības projekts, brīvprātīga iemaksa
un starptautiskā misija;
6) aktivitāšu
programma vairāku starptautiskās palīdzības aktivitāšu kopums ar kopēju
mērķi vai mērķiem;
7) attīstības
sadarbības projekts nekomerciāla aktivitāte vai aktivitāšu kopums ar
skaidri definētiem īstenošanas rezultātiem, īstenotājiem un izpildes termiņu;
8) trīspusējās
(daudzpusējās) starptautiskās palīdzības aktivitāte attīstības sadarbības
projekts vai aktivitāšu programma, kurā atsevišķas projekta vai programmas
aktivitātes īsteno divi vai vairāki donori, no kuriem viens pārstāv Latvijas
Republiku;
9) starptautiskā
misija aktivitāte, kuras īstenošanā piedalās civilais eksperts un kura
tiek īstenota pēc starptautisko organizāciju aicinājuma piedalīties to vadītā
misijā vai pēc valstu divpusējas vai daudzpusējas vienošanās;
10) civilais
eksperts fiziska persona, kuras dalību starptautiskā misijā apstiprina
Ministru kabinets;
11) attīstības
sadarbības projekta īstenotājs persona, kura normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā ir izvēlēta par attīstības sadarbības projekta īstenotāju
vai kura īsteno normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izvēlēto attīstības
sadarbības projektu;
12) deleģētā sadarbība divu vai vairāku
donoru kopīga vienošanās, ka viens donors (vadošais donors) darbojas pārējo
donoru (deleģējošo donoru) vārdā starptautiskās palīdzības aktivitātes vai
aktivitāšu programmas īstenošanā;
13) brīvprātīga iemaksa iemaksa, kas paredzēta starptautiskajām
organizācijām, starptautiskajām iniciatīvām un fondiem, kuri izmanto piešķirtos
finanšu līdzekļus starptautiskās palīdzības īstenošanai vai humānās palīdzības
sniegšanai;
14) apstiprināšanas
instruments procedūra, kādā tiek apstiprināta finansējuma piešķiršana
starptautiskās palīdzības aktivitātes īstenošanai vai kādā tiek izvēlēts
attīstības sadarbības projekta īstenotājs vai civilais eksperts;
15) grants
maksājums attīstības sadarbības projekta īstenotājam, lai īstenotu projektu,
ko tas iesniedzis granta projektu konkursam un ko finansēšanai ir
apstiprinājusi Attīstības sadarbības valsts aģentūra.
2.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt efektīvu un caurskatāmu
Latvijas Republikas sniegtās starptautiskās palīdzības plānošanu un īstenošanu,
lai, ievērojot Apvienoto Nāciju Organizācijas, Eiropas Savienības,
Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO), Eiropas Drošības un sadarbības
organizācijas un Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Attīstības
palīdzības komitejas starptautiskās palīdzības īstenošanas principus un labo
praksi, nodrošinātu un sniegtu kvalitatīvu un efektīvu starptautisko palīdzību
saņēmējvalstīm.
3.pants. Likuma darbības joma
(1) Likums nosaka
kārtību, kādā tiek plānota un īstenota starptautiskā palīdzība.
(2) Likums nosaka
starptautiskās palīdzības plānošanā un īstenošanā iesaistīto atbildīgo
institūciju kompetenci.
(3) Likums neattiecas
uz Latvijas Republikas militārpersonām, kā arī uz Iekšlietu ministrijas
sistēmas iestāžu amatpersonām ar speciālām dienesta pakāpēm un to dalību
starptautiskajās misijās.
(4) Likums neattiecas uz Latvijas Republikas
uzņemtajām saistībām veikt obligātās ikgadējās iemaksas starptautiskajās
organizācijās.
(5) Likums neattiecas uz humānās palīdzības
sniegšanu, izņemot gadījumus, ja tiek veiktas brīvprātīgas iemaksas, ko izmanto
humānās palīdzības finansēšanai.
(6) Likums neattiecas uz cita veida palīdzību,
kas nav attīstības sadarbība un dalība starptautiskajās misijās.
4.pants. Atbildīgās institūcijas
(1) Starptautisko
palīdzību plāno Ārlietu ministrija, sadarbojoties ar Konsultatīvo padomi
attīstības sadarbības politikas jautājumos un Latvijas civilo ekspertu dalības starptautisko organizāciju vadītajās
starptautiskajās civilajās misijās konsultatīvo padomi atbilstoši normatīvajos
aktos noteiktajai kompetencei.
(2) Šajā likumā
noteikto apstiprināšanas instrumentu vadību veic Ārlietu ministrija vai
Attīstības sadarbības valsts aģentūra atbilstoši šajā likumā un citos
normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei.
(3) Likums atļauj valsts pārvaldes iestādēm un
pašvaldībām, kas nav minētas šajā likumā, veikt aktivitātes starptautiskās
palīdzības jomā, neievērojot šā likuma nosacījumus par apstiprināšanas
instrumentu piemērošanu.
(4) Šā likuma 4.panta trešā daļa neattiecas uz
gadījumiem, kad saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu ir nepieciešams veikt
publisko iepirkumu, kā arī uz šā likuma 5.panta 2.punktā noteikto apstiprināšanas
instrumentu.
5.pants. Apstiprināšanas instrumenti
Apstiprināšanas
instrumenti ir:
1) granta projektu
konkurss;
2) civilā eksperta
apstiprināšana dalībai starptautiskā misijā;
3) publiskais
iepirkums;
4) brīvprātīga
iemaksa;
5) deleģētā
sadarbība;
6) Ministru kabineta
apstiprinātajos politikas plānošanas dokumentos paredzētās starptautiskās
palīdzības aktivitātes.
6.pants. Ārlietu ministrijas funkcijas
(1) Ārlietu
ministrija izstrādā attīstības sadarbības politikas plānu nākamajam gadam, kā
arī normatīvajos aktos noteiktos vidēja termiņa politikas plānošanas
dokumentus.
(2) Ārlietu
ministrija koordinē šā likuma 5.panta 2.punktā noteikto apstiprināšanas
instrumentu.
(3) Ārlietu
ministrija sadarbojas ar ārvalstu donoriem, lai īstenotu kopīgas trīspusējās
(daudzpusējās) starptautiskās palīdzības aktivitātes vai deleģēto sadarbību.
(4) Ārlietu
ministrija izstrādā normatīvo aktu projektus starptautiskās palīdzības jomā.
7.pants. Attīstības sadarbības valsts aģentūra
(1) Attīstības
sadarbības valsts aģentūra (turpmāk aģentūra) ir Ārlietu ministrijas
pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde.
(2) Aģentūra
darbojas saskaņā ar aģentūras darbības plānu nākamajam gadam. Aģentūras
darbības plānu izstrādā, pamatojoties uz aģentūras vidēja termiņa darbības stratēģiju
un Ministru kabinetā apstiprināto attīstības sadarbības politikas plānu
nākamajam gadam.
(3) Aģentūras
funkcijas nosaka šis likums, Publisko aģentūru likums un Ministru kabineta
apstiprināts aģentūras nolikums.
8.pants. Aģentūras funkcijas un tiesības
(1) Aģentūra veic šā
likuma 5.panta 1., 3., 4., 5. un 6.punktā noteikto apstiprināšanas instrumentu
vadību saskaņā ar šajā likumā un aģentūras nolikumā noteikto kārtību.
(2) Aģentūra slēdz vienošanos ar ārvalsts donoriem par kopīgu
trīspusējās (daudzpusējās) starptautiskās palīdzības aktivitātes vai deleģētās
sadarbības īstenošanu.
(3) Aģentūrai ir
tiesības uzņemties ne vairāk kā triju gadu saistības par starptautiskās
palīdzības aktivitāšu vai aktivitāšu programmu finansēšanu attīstības
sadarbības jomā. Katra nākamā gada kopējais saistību apmērs nedrīkst pārsniegt
kārtējā gadā Ārlietu ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu apjomu
attīstības sadarbības finansēšanai atbilstoši vidēja termiņa makroekonomiskajai
attīstībai un fiskālajai politikai.
(4) Lēmumu aģentūras
vārdā pieņem aģentūras direktors. Aģentūras lēmumu, kas ir administratīvs akts,
var apstrīdēt Ārlietu ministrijā. Aģentūras lēmuma apstrīdēšana vai Ārlietu
ministrijas pieņemtā lēmuma par apstrīdēto aģentūras lēmumu pārsūdzēšana
neaptur tā izpildi.
9.pants. Granta projektu konkurss
(1) Aģentūra granta
projektu konkursu īsteno, izstrādājot un izsludinot granta projektu konkursus.
Konkursos nosaka iesniedzamo projektu prioritātes un mērķus, kā arī
saņēmējvalstis un pieejamo finansējumu. Katra konkursa izsludināšanu apstiprina
ārlietu ministrs.
(2) Aģentūra var izsludināt terminētu (vienreizēju) granta projektu
konkursu un beztermiņa granta projektu konkursu Latvijas Republikā vai
saņēmējvalstī.
(3) Izsludinot
terminētu granta projektu konkursu, aģentūra nosaka projektu iesniegumu
iesniegšanas beigu termiņu.
(4) Izsludinot
beztermiņa granta projektu konkursu, aģentūra projektu iesniegumus vērtē un
finansē to iesniegšanas secībā. Ieinteresētās personas iesniedz projektu
iesniegumus, kamēr ir pieejams konkursa ietvaros noteiktais minimālais
finansējums viena projekta īstenošanai. Aģentūra regulāri informē sabiedrību
par konkursa ietvaros atlikušo finanšu līdzekļu apjomu.
(5) Grantu var
saņemt tiešās un pastarpinātās valsts pārvaldes iestādes, pašvaldības,
biedrības, nodibinājumi un komersanti. Granta projektu konkursam saņēmējvalstī
var pieteikties un saņemt grantu arī fiziskas personas, kas ir attiecīgās
saņēmējvalsts pilsoņi vai kuriem ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja
saņēmējvalstī.
(6) Lai efektīvāk
īstenotu attīstības sadarbību, aģentūra ir tiesīga izsludināt granta projektu
konkursus, sašaurinot šā panta piektajā daļā minēto iespējamo granta saņēmēju
loku.
(7) Kārtību, kādā izsludina granta projektu
konkursus, īsteno konkursu vadību, izvērtē projektu iesniegumus un pieņem
lēmumu par konkursu uzvarētājiem, nosaka Ministru kabinets.
10.pants. Brīvprātīga iemaksa
(1) Finanšu
līdzekļus brīvprātīgajām iemaksām plāno attīstības sadarbības politikas plānā
nākamajam gadam.
(2) Aģentūra iemaksā finanšu līdzekļus attiecīgajam
brīvprātīgās iemaksas finanšu līdzekļu saņēmējam.
11.pants. Deleģētā sadarbība
(1) Deleģēto sadarbību īsteno:
1) saņemot līdzfinansējumu no ārvalstu donoriem
attīstības sadarbības projekta vai aktivitāšu programmas īstenošanai, kas
izvēlēta, izmantojot šā likuma 5.panta 1., 3. vai 6.punktā noteiktos
apstiprināšanas instrumentus;
2) piešķirot finanšu
līdzekļus no aģentūras budžeta ārvalsts donoram, lai līdzfinansētu specifiska attīstības sadarbības projekta vai aktivitāšu programmas
īstenošanu vai noteikta attīstības sadarbības mērķa sasniegšanu. Ārvalsts donors izlieto piešķirtos finanšu līdzekļus
atbilstoši savas valsts normatīvajiem aktiem un procedūrām.
(2) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tiek
īstenota deleģētā sadarbība.
12.pants. Civilā eksperta apstiprināšana dalībai
starptautiskā misijā
(1) Civilie
eksperti piedalās starptautiskās misijās pēc to starptautisko organizāciju,
savienību vai kopienu rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma, ar kurām Latvijas
Republikai ir noslēgti starptautiskie līgumi, kā arī pēc Eiropas Savienības vai
NATO dalībvalsts aicinājuma.
(2) Lēmumu
par civilā eksperta piedalīšanos starptautiskā misijā pieņem Ministru kabinets.
(3) Kārtību,
kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskā misijā, civilā eksperta
dalības nosacījumus, kā arī dalības finansēšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets.
13.pants.
Attīstības sadarbības projekta īstenotāja finansēšanas kārtība un civilā
eksperta sociālās garantijas
(1) Attīstības sadarbības projekta īstenotāja finansēšanas kārtību
nosaka Ministru kabinets.
(2) Ja civilais eksperts starptautiskās misijas laikā gūst
savainojumus vai veselības traucējumus, pamatojoties uz Veselības un darbspēju
ekspertīzes ārstu valsts komisijas lēmumu, Ministru kabinets lemj par
vienreizējas kompensācijas piešķiršanu šādā apmērā:
1) ja civilais eksperts zaudējis līdz 20 % darbaspēju 10 civilā
eksperta mēnešalgu apmērā;
2) ja civilais eksperts zaudējis 40 % darbaspēju 20 civilā
eksperta mēnešalgu apmērā;
3) ja civilais eksperts zaudējis 60 % darbaspēju 30 civilā
eksperta mēnešalgu apmērā;
4) ja civilais eksperts zaudējis 80 % darbaspēju 40 civilā
eksperta mēnešalgu apmērā;
5) ja civilais eksperts zaudējis 100 % darbaspēju 50 civilā
eksperta mēnešalgu apmērā.
(3) Ja civilais eksperts starptautiskās misijas laikā ir gājis
bojā, civilā eksperta neatraidāmajiem mantiniekiem izmaksā vienreizēju
kompensāciju 50000 latu apmērā, pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu.
(4) Civilā eksperta
darba devējs pēc civilā eksperta atgriešanās no starptautiskās misijas
nodrošina civilā eksperta tiesības atgriezties iepriekšējā vai līdzvērtīgā
amatā.
1. Ministru kabinets sešu mēnešu laikā pēc šā
likuma stāšanās spēkā izdod šā likuma 9.panta septītajā daļā, 11.panta otrajā
daļā un 12.panta trešajā daļā minētos noteikumus.
2. Ministru kabinets izveido šā likuma 7.panta
pirmajā daļā minēto Attīstības sadarbības valsts aģentūru, ja Latvijas valsts
budžeta finansējums attīstības sadarbības projektu un Latvijas administrēto aktivitāšu
programmu (izņemot brīvprātīgās iemaksas) īstenošanai pārsniedz divus miljonus
latu.
3. Līdz Attīstības sadarbības valsts aģentūras
izveidei šajā likumā noteiktās aģentūras funkcijas veic Ārlietu ministrija.
Ārlietu ministrija ir tiesīga deleģēt daļu no aģentūras funkcijām citai
publiskai personai, līgumā atrunājot funkciju deleģēšanas apjomu.
4. Aģentūras darbības nodrošināšanas izmaksas
nedrīkst pārsniegt 10 % no piešķirtā finansējuma attīstības sadarbības projektu
un aktivitāšu programmu īstenošanai. Minētās izmaksas aģentūras darbības
nodrošināšanai neietver ar aģentūras izveidošanu un paplašināšanu saistītās
vienreizējās izmaksas.
Ārlietu
ministra pienākumu izpildītāja
kultūras
ministre
H.Demakova
Starptautiskās palīdzības likums
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Ministru kabineta 2005.gada 25.oktobra sēdē tika pieņemts lēmums (prot.Nr.61, 1.§, 2.punkts) Ārlietu ministrijai sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā likumprojektu par attīstības sadarbības politikas īstenošanu. Ministru kabineta 2005.gada 11.oktobra sēdē tika atbalstītas Koncepcijas par civilo ekspertu dalības nodrošināšanu starptautisko organizāciju vadītajās starptautiskajās civilajās misijās kopsavilkumā ietverto A variantu. Tā 1.punktā noteikts, ka Latvijas civilo ekspertu dalības starptautisko organizāciju vadītajās starptautiskajās civilajās misijās Konsultatīvā padome līdz 2007.gada beigām nodrošina juridiski tiesisko jautājumu noregulējumu. Šāds likums nepieciešams, lai tas būtu galvenais tiesību akts, kas regulē Latvijas Republikas Starptautiskās palīdzības sniegšanu. Pamatojoties uz šo likumu tiks izdoti Ministru kabineta noteikumi, kas ir nepieciešami attīstības sadarbības politikas īstenošanai, kā arī civilo ekspertu dalības starptautiskās misijās nodrošināšanai. Galvenās problēmas, kas pašreiz ir attīstības sadarbības īstenošanā ir šādas: 1) smagnējā lēmumu pieņemšanas procedūra, atbalstot finansēšanai attīstības sadarbības projektus. Šobrīd lēmumus par projektu atbalstīšanu finansēšanai pieņem Attīstības sadarbības padome; 2) Ministru kabineta noteikumi, kas regulē attīstības sadarbības jomu ir izdoti, pamatojoties uz Ministru kabineta iekārtas likumu vai Valsts pārvaldes iekārtas likumu. Galvenās problēmas, kas pašreiz ir starptautisko misiju īstenošanā, ir šādas: 1) nav vienota finansējuma civilo ekspertu dalības starptautiskās misijās nodrošināšanā; 2) nav tiesiskā pamata civilo ekspertu dalības starptautiskās misijās nodrošināšanā; 3) Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka Valsts robežsardzes, Valsts policijas un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dalībai starptautiskās misijās, neregulē visu starptautiskās palīdzības aktivitātes īstenotāju dalību starptautiskās palīdzības aktivitātēs. Pašreiz attīstības sadarbības jomu regulē šādi Ministru kabineta noteikumi: 1) Ministru kabineta 2003.gada 20.maija noteikumi Nr.271 Konsultatīvās padomes attīstības sadarbības politikas jautājumos nolikums; 2) Ministru kabineta 2005.gada 25.oktobra noteikumi Nr.807 Noteikumi par granta programmu ieviešanu, vadību, uzraudzību un kontroli attīstības sadarbības politikas īstenošanai; 3) Ministru kabineta
2005.gada 20.decembra noteikumi Nr.991 Attīstības sadarbības padomes nolikums. Granta projektu konkursu īstenošanai Ministru kabinetā ir
pieņemti šādi noteikumi: 1) Ministru kabineta
2006.gada 28.februāra noteikumi Nr.174 Granta projektu konkursa "Latvijas
sabiedrības izglītošana par attīstības sadarbību un sabiedrības atbalsta
veicināšana Latvijas Republikas īstenotajai attīstības sadarbības
politikai" nolikums 2) Ministru kabineta
2006.gada 7.marta noteikumi Nr.191 Granta projektu konkursa "Atbalsts projektiem attīstības
sadarbības jomā Gruzijā un Moldovā" nolikums; 3) Ministru kabineta
2007.gada 6.februāra noteikumi Nr.94 Granta projektu konkursa "Atbalsts attīstības sadarbības
projektiem Latvijas Republikas noteiktajās saņēmējvalstīs" nolikums; 4) Ministru
kabineta 2007.gada 29.maija noteikumi Nr.343 Komunikācijas aktivitātes Latvijas
sabiedrības izglītošanai par attīstības sadarbību un attīstības
izglītība" nolikums. Ministru kabinetā ir apstiprināti arī šādi noteikumi,
kuri regulē atsevišķas jomas starptautiskās palīdzības īstenošanai: 1) Ministru kabineta
2006.gada 29.augusta noteikumi Nr.700 Noteikumi par
nacionālo ekspertu un administrēšanai nepieciešamo maksimālo atlīdzības
apmēru no valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem finansētajos
starptautiskajos palīdzības projektos; 2) Ministru kabineta
2006.gada 19.septembra noteikumi Nr.769 Par
dienasnaudas un viesnīcas (naktsmītnes) izdevumu apmēru no Latvijas valsts
vai pašvaldību budžeta finansētā starptautiskā projektā iesaistītam ārvalsts
ekspertam, kurš uzturas Latvijas Republikā vai citā valstī, kas nav viņa
dzīvesvietas valsts; 3) Ministru kabineta 2007.gada 22.maija noteikumi Nr.340 Kārtība, kādā
Valsts robežsardzes, Valsts policijas un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas
dienesta amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm nosūta dalībai
starptautiskajās misijās un operācijās, un dalības finansēšanas kārtība. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts nosaka attīstības sadarbības
politikas plānošanu un īstenošanu, kā arī nosaka Latvijas civilo ekspertu
dalību starptautiskās misijās. Likumprojekta mērķis ir nodrošināt efektīvu un
caurskatāmu Latvijas Republikas sniegtās starptautiskās palīdzības plānošanu
un īstenošanu, lai, ievērojot Apvienoto Nāciju Organizācijas, Eiropas
Savienības, Ziemeļatlantijas Līguma Organizācijas (NATO), Eiropas Drošības un
sadarbības organizācijas un Ekonomiskās sadarbības un attīstības
organizācijas Attīstības palīdzības komitejas starptautiskās palīdzības
īstenošanas principus un labo praksi, nodrošinātu un sniegtu kvalitatīvu un
efektīvu starptautisko palīdzību saņēmējvalstīm. Likumprojekts nosaka
starptautiskās palīdzības plānošanā un īstenošanā iesaistītās atbildīgās
institūcijas. Saskaņā ar likumprojektu starptautiskās palīdzības plānošanu
veic Ārlietu ministrija, konsultējoties ar Konsultatīvo padomi attīstības
sadarbības politikas jautājumos, kā arī ar Latvijas civilo ekspertu dalības
starptautisko organizāciju vadītajās starptautiskajās civilajās misijās
Konsultatīvo padomi. Starptautiskās palīdzības īstenošanu veic Attīstības
sadarbības valsts aģentūra, kas ir jaunizveidojama valsts iestāde, kā arī
iesaistītās institūcijas, lai nodrošinātu civilo ekspertu dalību
starptautiskās misijās. Tāpat likumprojektā ir noteikti apstiprināšanas
instrumenti starptautiskās palīdzības aktivitātes īstenotāja noteikšanai un
apstiprināšanai. Ar likuma palīdzību tiks atrisinātas galvenās
pašreizējās problēmas starptautiskās palīdzības īstenošanā, kas ir norādītas
anotācijas I. daļas 1.punktā: 1)
saskaņā
ar Publisko aģentūru likuma 18.panta otro daļu aģentūrai piešķirtie valsts
budžeta līdzekļi, kas nav tikuši izlietoti, bet kuri ir paredzēti ilgtermiņa
projektiem, paliek aģentūras rīcībā un tiek izlietoti nākošajā gadā. Tas
veicinātu to projektu īstenošanu, kuru īstenošana ir iekavējusies, piemēram,
dēļ neparedzētiem apstākļiem saņēmējvalstī. Ņemot vērā, ka likumprojekts
paredz Attīstības sadarbības valsts aģentūras izveidi, tas sekmēs vairāku
gadu projektu īstenošanas iespējamību un nodrošinās, ka projektu īstenošana
nebūs piesaistīta vienam budžeta gadam; 2) saskaņā ar likumprojektu lēmumus par attīstības sadarbības projektu finansēšanu un īstenošanu pieņem aģentūras direktors. Šāda kārtība palīdzēs izvairīties no smagnējās lēmumu pieņemšanas procedūras, kas pastāv šobrīd, kad lēmumu pieņem Attīstības sadarbības padome, kā arī padarīs lēmuma pieņemšanu operatīvāku; 3) Ministru kabineta noteikumi, kas būs nepieciešami attīstības sadarbības jomas un starptautisko misiju regulēšanai, tiks izdoti, pamatojoties uz Starptautiskās palīdzības likumu. |
3. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekmeuz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts ir neitrāls attiecībā uz sieviešu un vīriešu vienādo
tiesību un iespēju ievērošanu. |
|
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|
|||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
6 |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likum-projekts šo jomu
neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu
neskar. |
Likum-projekts šo jomu
neskar. |
Likum-projekts šo jomu
neskar. |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likum-projekts šo jomu
neskar. |
Likum-projekts šo jomu
neskar. |
Likum-projekts šo jomu
neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||
3. Finansiālā ietekme |
Likum-projekts šo jomu
neskar. |
Likum-projekts šo jomu
neskar. |
Likum-projekts šo jomu
neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likum-projekts šo jomu
neskar. |
Likum-projekts šo jomu
neskar. |
Likum-projekts šo jomu
neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu
neskar. |
Likum-projekts šo jomu
neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||
6. Cita informācija |
Attīstības
sadarbības valsts aģentūra tiek izveidota ar Ministru kabinetā apstiprinātu
aģentūras nolikumu. Attīstības sadarbības valsts aģentūra tiek izveidota, ja
Latvijas valsts budžeta finansējums attīstības sadarbības projektu un
Latvijas administrēto attīstības sadarbības programmu (izņemot brīvprātīgās
iemaksas starptautiskajās organizācijās) īstenošanai pārsniedz 2 miljonus
latus. Aģentūras darbības nodrošināšanas izmaksas nedrīkst pārsniegt 10% no
piešķirtā finansējuma attīstības sadarbības projektu un programmu
īstenošanai. Minētās
10% izmaksas aģentūras darbības nodrošināšanai neietver ar aģentūras izveidošanu
un paplašināšanu saistītās vienreizējās izmaksas. |
||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Saskaņā
ar likumprojektu papildus ir jāizdod šādi normatīvie akti: 1) Ministru kabineta
noteikumi Attīstības sadarbības valsts aģentūras nolikums Pamatojoties uz Ministru kabineta noteikumiem tiks
izveidota Attīstības sadarbības valsts aģentūra. Noteikumi noteiks Attīstības
sadarbības valsts aģentūras struktūru, funkcijas un tiesības. Noteikumi tiks apstiprināti, kad īstenosies likumprojekta
Pārejas noteikumu 4.punktā noteiktie nosacījumi aģentūras izveidei. 2) Ministru kabineta
noteikumi Granta konkursu izsludināšanas, vadības, iesniegumu iesniegšanas
un lēmumu par konkursu uzvarētājiem pieņemšanas kārtība Ministru kabineta noteikumi noteiks kārtību konkursa
izsludināšanai, iesniegto projektu iesniegumu izvērtēšanai un atbalstīšanai.
Šie noteikumi būs vispārēji, jo saskaņā ar likumprojektu grantu konkursu
nolikumi netiks apstiprināti Ministru kabinetā. Ministru kabinets apstiprina noteikumus 6 mēnešu laikā
pēc likuma spēkā stāšanās. 3) Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.237
Ārlietu ministrijas nolikums Pēc
likumprojekta apstiprināšanas Saeimā būs jāveic grozījumi Ārlietu ministrijas
nolikumā, to papildinot ar Ārlietu ministrijas funkcijām, kas saskaņā ar
likumprojektu tai jāveic attīstības sadarbības un starptautisko misiju jomā. Ministru
kabinets apstiprina noteikumus 6 mēnešu laikā pēc likuma spēkā stāšanās. 4) Ministru kabineta
noteikumi Kārtība, kādā Attīstības sadarbības valsts aģentūra īsteno
deleģēto sadarbību attīstības sadarbības politikas ietvaros Ministru kabineta noteikumi noteiks detalizētu kārtību,
kādā tiek īstenota deleģētā sadarbība (likumprojekta 11.pants). Ministru kabinets apstiprina noteikumus 6 mēnešu laikā
pēc likuma spēkā stāšanās. 5) Ministru kabineta
noteikumi Civilo ekspertu dalība starptautiskās misijās, kā arī to
finansēšanas kārtība Ministru kabineta noteikumi noteiks kārtību, kādā civilos ekspertus nosūta dalībai starptautiskās civilās misijās, nosacījumus civilo ekspertu dalībai starptautiskās civilās misijās, kā arī dalības finansēšanas kārtību. Ministru kabinets apstiprina noteikumus 6 mēnešu laikā
pēc likuma spēkā stāšanās. 6) Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 19.novembra noteikumos Nr.650
Invaliditātes ekspertīzes kārtība Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu
valsts komisijā Nepieciešams paredzēt, ka darbspēju zaudējumu nosaka, ja saslimšana (sakropļojums) saistīts ar civilā eksperta piedalīšanos starptautiskā misijā un iesniegta kompetentas institūcijas, piemēram, Ārlietu ministrijas izziņa. Ministru
kabinets apstiprina noteikumus 6 mēnešu laikā pēc likuma spēkā stāšanās. |
2. Cita informācija |
Pēc likumprojekta
pieņemšanas tiks pārtraukta Attīstības sadarbības padomes darbība. |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
1. Eiropas Kopienas Dibināšanas līguma 177.panta 3.punkts nosaka, ka Kopiena un dalībvalstis ņem vērā mērķus, ko tās apstiprinājušas saistībā ar Apvienoto Nāciju Organizāciju un citām starptautiskajām organizācijām. Likumprojekta 2.punktā ir noteikts, ka attīstības sadarbības plānošana un īstenošana notiek ievērojot Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Attīstības palīdzības komitejas, Apvienoto Nāciju Organizācijas un Eiropas Savienības attīstības sadarbības īstenošanas principus un labo praksi. 3. ES Padomes 2005.gada 24.maija secinājumi Nr.9266/05 Millennium Development Goals: EU Contribution to the Review of the MDGs at the UN 2005 High Level Event. Padomes secinājumos ir noteikti mehānismi efektīvākai palīdzības attīstības sadarbības jomā īstenošanai, lai spētu sasniegt ANO Tūkstošgades deklarācijā noteiktos mērķus (Millennium Development Goals). Padome secinājumos atsaucas arī uz Parīzes deklarāciju palīdzības efektivitātei (Paris Declaration on Aid Effectiveness, 2005. gada 28. februāris 2. marts), kurā tiek noteiktas vadlīnijas efektīvākai attīstītības sadarbības īstenošanai, uzsverot donoru savstarpējo sadarbību kopēju programmu finansēšanā un īstenošanā. Likumprojektā ir paredzēti vairāki instrumenti attīstības sadarbības projektu un to īstenotāju izvēlei, kas atbilst Padomes secinājumos noteiktajiem mehānismiem efektīvākai palīdzības sniegšanai. Tie ir deleģētā sadarbība un brīvprātīgas iemaksas starptautiskajās organizācijās. 4. ES Padomes 2000.gada 19.-20.jūnija secinājumi Nr.0149/00 Presidency Report on Strengthening the Common European Security and Defence Policy, 1.pielikums. Padomes secinājumos noteikts, ka ES mērķis ir attīstīt visus nepieciešamos līdzekļus un spējas, lai pieņemtu lēmumus un īstenotu aktivitātes konfliktu novēršanā un krīžu pārvaldīšanā saskaņā ar ES līguma Peterspergas uzdevumiem. Norādīts, ka ES dos ieguldījumu starptautiskā miera un drošības veicināšanā, kā tas noteikts ANO hartā. Noteikti arī konkrēti mērķi krīžu pārvaldīšanas civilajos aspektos, kas norāda uz dalībvalstu apņemšanos attīstīt civilās spējas, lai veicinātu ES spējas civilo krīžu noregulēšanā. 5. 2004.gada 16. - 17.decembra ES Padomes Secinājumi Nr.16238/1/04 Presidency Conclusions - on Common European Security and Defence Policy. Līdz ar šo secinājumu pieņemšanu tika apstiprināti Civilo Virsuzdevumu mērķi 2008 (Civilian Headline Goal 2008 CHG 2008), kur galvenais uzdevums ir celt ES spējas civilo krīžu vadības jomā, kas veidotu būtisku sastāvdaļu kopējās ES Drošības Stratēģijas ietvaros. Likumprojektā ir paredzēts noteikt tiesisko pamatu Latvijas civilo ekspertu dalībai starptautiskās misijās, lai sniegtu ieguldījumu civilo krīžu noregulēšanā. |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
ES Padomes 2005.gada 24.maija secinājumi Nr.9266/05 Millennium Development Goals: EU Contribution to the Review of the MDGs at the UN 2005 High Level Event. ES Padomes 2000.gada 19.-20.jūnija secinājumi Nr.0149/00 Presidency Report on Strengthening the Common European Security and Defence Policy, 1.pielikums. 2004.gada 16. - 17.decembra ES Padomes Secinājumi Nr.16238/1/04 Presidency Conclusions - on Common European Security and Defence Policy. |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||
Likumprojekta 2. pants |
Eiropas Kopienas
Dibināšanas līguma 177.panta 3.punkts |
Atbilst |
Likumprojekta 2.pantā ir noteikts, ka attīstības sadarbības plānošana un īstenošana notiek ievērojot Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Attīstības palīdzības komitejas, Apvienoto Nāciju
Organizācijas un Eiropas Savienības attīstības sadarbības īstenošanas
principus un labo praksi. Šis formulējums atbilst Eiropas Kopienas
Dibināšanas līguma 177.panta 3.punktam |
||
Likumprojekta 10., 11. un 12. pants
|
ES Padomes 2005. gada 24. maija secinājumi Nr. 9266/05 Millennium Development Goals: EU Contribution to the Review of the MDGs at the UN 2005 High Level Event 8., 9., 10. un 11. punkts. ES Padomes 2000. gada 19.-20. jūnija secinājumi Nr. 0149/00 Presidency Report on Strengthening the Common European Security and Defence Policy, 1. pielikums. 2004.gada 16. -
17.decembra ES Padomes Secinājumi Nr. 16238/1/04 Presidency Conclusions -
on Common European Security and Defence Policy, 61. punkts. |
Atbilst |
Likumprojekts
paredz mehānismus efektīvākai palīdzības sniegšanai, kādi ir paredzēti ES
Padomes secinājumos deleģētā sadarbība, brīvprātīga iemaksa
starptautiskajām organizācijām, kā arī nosaka Latvijas civilo ekspertu
dalības starptautiskajās misijās kārtību. |
||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts tika saskaņots ar biedrību Latvijas Platforma
attīstības sadarbībai (LAPAS) un biedrību Latvijas Pašvaldību savienība.
Likumprojekta starpministriju (starpinstitūciju) saskaņošanas procesā
biedrības varēja izteikt savus iebildumus vai priekšlikumus attiecībā uz
likumprojektu. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Ir nodrošināts,
ka divas nevalstiskās organizācijas biedrība Latvijas Platforma attīstības
sadarbībai un biedrība Latvijas Pašvaldību savienība sniedz atzinumus par
likumprojektu. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedriskās
informēšanas pasākumi nav veikti. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Ir notikušas
konsultācijas ar šādiem starptautiskajiem konsultantiem, kas īsteno
aktivitātes attīstības sadarbības jomā: Kanādas Starptautiskās attīstības
aģentūra, Īrijas Republikas Valsts departaments Irish aid, Eiropas Komisija
un Nīderlandes Karalistes Ārlietu ministrija. |
5. Cita informācija |
Citas
informācijas nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojektā ir
paredzēta jauna valsts pārvaldes iestāde Attīstības sadarbības valsts
aģentūra. Attīstības sadarbības valsts aģentūra tiks izveidota, kad Latvijas
valsts budžeta finansējums attīstības sadarbības projektu un Latvijas
administrēto attīstības sadarbības programmu (izņemot brīvprātīgās iemaksas
starptautiskajās organizācijās) īstenošanai pārsniegs 2 miljonus latus. Līdz
aģentūras izveidei likumprojektā noteiktās aģentūras funkcijas veic Ārlietu
ministrija. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis,
būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī bezmaksas
datu bāzē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
Ārlietu
ministrs |
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
departamenta direktora p.i. |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Pabriks |
N.Penke |
I.Bīlmane |
E.Vijupe |
D.Daudzvārdis |
17.09.07 11:46
2458
Daudzvārdis
7016426, davis.daudzvardis@mfa.gov.lv