Likumprojekts
Grozījumi Komerclikumā
Izdarīt Komerclikumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 11.nr.; 2001, 3., 8., 15.nr.;
2002, 6.nr.; 2004, 10.nr.; 2005, 14.nr.; 2006, 8.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 75.panta pirmās daļas ievaddaļu šādā
redakcijā:
''(1) Fiziskajai personai, kas veic saimniecisko
darbību, ir pienākums pieteikt sevi ierakstīšanai komercreģistrā kā individuālo
komersantu, ja gada apgrozījums no veiktās saimnieciskās darbības pārsniedz 200
000 latu vai tās veiktā saimnieciskā darbība atbilst komercaģenta darbībai (šā
likuma 45.pants) vai māklera darbībai (šā likuma 64.panta pirmā daļa), vai arī
tās veiktā saimnieciskā darbība atbilst šādām pazīmēm:''.
2. 181.pantā:
izteikt nosaukumu šādā redakcijā:
"181.pants. Gada pārskata iesniegšana";
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Valde gada pārskatu
iesniedz kompetentajai publiskajai iestādei.";
izslēgt otro daļu.
3. 249.pantā:
papildināt pirmo daļu aiz vārda ''statūtos'' ar
vārdiem "izņemot šā panta ceturtajā daļā minētajā gadījumā";
papildināt pantu ar ceturto, piekto un sesto
daļu šādā redakcijā:
"(4) Statūtos var noteikt pilnvarojumu valdei
uz laiku līdz pieciem gadiem palielināt pamatkapitālu statūtos vai akcionāru
sapulces noteiktajā apmērā, nepārsniedzot 30 procentus no sabiedrības
pamatkapitāla uz pilnvarojuma spēkā stāšanās brīdi. Valdes pilnvarojums
palielināt pamatkapitālu neattiecas uz pamatkapitāla palielināšanu šā likuma
254.pantā minētajā gadījumā.
(5) Palielinot pamatkapitālu šā panta
ceturtajā daļā minētajā gadījumā, grozījumus sabiedrības statūtos izdara
padome.
(6) Šā panta ceturtajā daļā minēto
pilnvarojumu valde var izlietot tiktāl, ciktāl statūtos vai akcionāru sapulces
lēmumos nav noteikts citādi."
4. Papildināt 257.pantu ar trešo un ceturto
daļu šādā redakcijā:
"(3) Palielinot pamatkapitālu šā likuma
249.panta ceturtajā daļā minētajā gadījumā, jaunās emisijas akciju apmaksas
veids var tikt noteikts tikai naudā.
(4) Palielinot pamatkapitālu šā likuma
249.panta ceturtajā daļā minētajā gadījumā, jaunās emisijas akciju apmaksas
termiņš nosakāms ne ilgāks kā trīs
mēneši no dienas, kad pieņemts lēmums par pamatkapitāla palielināšanu."
5. Papildināt 261.panta otro daļu ar 1.1
punktu šādā redakcijā:
"11) valdes sēdes protokola
izrakstu ar lēmumu par pamatkapitāla palielināšanu šā likuma 249.panta
ceturtajā daļā minētajā gadījumā un padomes sēdes protokola izrakstu ar lēmumu
atļaut valdei pamatkapitāla palielināšanu;".
6. Papildināt 292.panta pirmo daļu ar 7.punktu
šādā redakcijā:
"7) dot piekrišanu valdei palielināt
pamatkapitālu šā likuma 249.panta ceturtajā daļā minētajā gadījumā un izdarīt
grozījumus sabiedrības statūtos šā likuma 249.panta piektajā daļā minētajā
gadījumā."
7. Papildināt likumu ar 310.1, 310.2
un 310.3 pantu šādā redakcijā:
"310.1 pants.
Valdes lēmuma atcelšana par
pamatkapitāla palielināšanu
(1) Valdes lēmumu par pamatkapitāla palielināšanu
var atcelt šā likuma 286.panta pirmās daļas 1., 2. un 3.punktā minētajos
gadījumos, kā arī ja pārkāpta pamatkapitāla palielināšanas kārtība.
(2) Celt prasību tiesā, lai atceltu
valdes lēmumu par pamatkapitāla palielināšanu, var jebkurš akcionārs.
(3) Termiņš prasības celšanai, lai
atceltu valdes lēmumu par pamatkapitāla palielināšanu, ir trīs mēneši no
dienas, kad akcionārs uzzināja vai kad viņam vajadzēja uzzināt par valdes
lēmumu, bet ne ilgāks par gadu no lēmuma pieņemšanas dienas.
310.2 pants.
Kārtība, kādā izpilda tiesas nolēmumu valdes lēmuma atcelšanai par
pamatkapitāla palielināšanu
Nolēmumu atcelt valdes lēmumu par
pamatkapitāla palielināšanu tiesa pēc nolēmuma spēkā stāšanās likumīgā spēkā
nosūta komercreģistra iestādei.
310.3 pants.
Atbildība par valdes lēmuma nepamatotu apstrīdēšanu saistībā ar pamatkapitāla
palielināšanu
Par zaudējumiem, kas sabiedrībai radušies
valdes lēmuma nepamatotas apstrīdēšanas dēļ saistībā ar pamatkapitāla
palielināšanu, prasītāji atbild solidāri, ja viņi prasību cēluši ļaunā nolūkā
vai aiz rupjas neuzmanības."
"335.1
pants. Pārrobežu apvienošana
(1) Pārrobežu apvienošana ir tādu divu vai vairāk
kapitālsabiedrību apvienošana, no kurām vismaz viena ir reģistrēta Latvijas
Republikā, bet pārējās dibinātas saskaņā ar Eiropas Savienības dalībvalstu
tiesību aktiem.
(2) Dalībvalsts šā likuma izpratnē ir Eiropas
Savienības dalībvalsts, Īslandes Republika, Norvēģijas Karaliste un
Lihtenšteinas Firstiste.
(3) Par pārrobežu apvienošanu nav uzskatāma tāda
apvienošana, kurā iesaistīta kapitālsabiedrība, kas paredzējusi veikt
iedzīvotāju kapitāla kolektīvus ieguldījumus saskaņā ar riska sadalīšanas
principu un kuras daļas pēc kapitāla daļu īpašnieku pieprasījuma tiek atpirktas
vai izpirktas tieši vai netieši no šīs kapitālsabiedrības aktīviem. Šādai atpirkšanai
vai izpirkumam ir pielīdzināmas darbības, ar kurām kapitālsabiedrība vēlas
nodrošināt, lai tās daļu tirgus vērtība būtiski neatšķirtos no tās aktīvu tīrās
vērtības.
(4) Pārrobežu apvienošanai piemēro šā likuma
noteikumus par kapitālsabiedrību apvienošanu, ciktāl šā likuma XIX sadaļā nav noteikts citādi. Ja
iegūstošā kapitālsabiedrība tiek reģistrēta citā dalībvalstī, Latvijas
Republikā reģistrēta kapitālsabiedrība, iesaistoties pārrobežu apvienošanā,
ievēro šā likuma noteikumus par kapitālsabiedrību apvienošanu, kas attiecas uz
lēmumu pieņemšanas procesu saistībā ar apvienošanu un uz kapitālsabiedrības
kreditoru, dalībnieku, obligacionāru, kā arī darbinieku aizsardzību."
9. Aizstāt 338.panta otrās daļas 6.punktā vārdus "akcionāriem,
kuriem pieder priekšrocību akcijas" ar vārdiem "katras akciju
kategorijas akciju turētājiem".
10. 340.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Reorganizācijas procesā iesaistīto
sabiedrību līguma projektu pārbauda revidents, kurš iekļauts komercreģistra
apstiprinātajā sarakstā. Reorganizācijas procesā iesaistītās sabiedrības var
ievēlēt kopīgu revidentu.";
izteikt trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Reorganizācijas līgumu revidents nepārbauda,
ja tam piekrīt visi dalībnieki vai biedri. Revidentam nav jāpārbauda līguma projekts
pievienojamajā vai sadalāmajā sabiedrībā, ja visas pievienojamās vai sadalāmās
sabiedrības kapitāla daļas (akcijas) pieder iegūstošajai sabiedrībai."
11. Aizstāt 341.panta pirmās daļas otrajā teikumā
vārdu "apstiprināts" ar vārdu "ievēlēts".
12. Izslēgt 363.pantu.
13. Izslēgt 368.pantu.
14. Papildināt 372.panta otro daļu ar otro teikumu
šādā redakcijā:
"Šā likuma 340.panta trešajā daļā minētajā
gadījumā novērtēšanu veic un rakstveida atzinumu sastāda revidents, kurš
atbilst šā likuma 340.panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajiem kritērijiem."
15. Papildināt 377.panta otro daļu ar otro teikumu
šādā redakcijā:
"Šā likuma 340.panta trešajā daļā minētajā
gadījumā novērtēšanu veic un rakstveida atzinumu sastāda revidents, kurš
atbilst šā likuma 340.panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajiem kritērijiem."
16. Papildināt likumu ar XIX sadaļu šādā redakcijā:
"XIX
sadaļa
Pārrobežu apvienošanas īpašie noteikumi
380.pants. Reorganizācijas līgums
Reorganizācijas līgumā papildus šā likuma 338.panta
otrajā daļā minētajām ziņām norāda:
1) pārrobežu apvienošanā iesaistīto kapitālsabiedrību
un jaundibināmās kapitālsabiedrības veidus;
2) ziņas par iegūstošajai kapitālsabiedrībai
nododamās mantas sastāvā ietilpstošo aktīvu un saistību novērtēšanu;
3) kapitālsabiedrības saimnieciskās darbības
pārskatu, kurš izmantots pārrobežu apvienošanas nosacījumu noteikšanai.
381.pants. Reorganizācijas
prospekts
(1) Reorganizācijas prospektā papildus šā likuma
339.panta pirmajā daļā minētajām ziņām norāda informāciju, kā pārrobežu
apvienošana ietekmē pārrobežu apvienošanā iesaistītās kapitālsabiedrības dalībniekus
un kreditorus.
(2) Ne mazāk kā mēnesi līdz dienai, kad paredzēta
dalībnieku sapulce par līguma apstiprināšanu, pārrobežu apvienošanā iesaistītās
kapitālsabiedrības darbiniekiem vai to pārstāvjiem ir tiesības iepazīties ar
reorganizācijas prospektu.
382.pants.
Lēmums par reorganizāciju
(1) Ja citā dalībvalstī reģistrētas pārrobežu
apvienošanā iesaistītās kapitālsabiedrības darbību reglamentējošos tiesību aktos
nav paredzēta procedūra kompensāciju noteikšanai kapitālsabiedrības mazākuma
dalībniekiem, neaizliedzot pārrobežu apvienošanas reģistrēšanu, Latvijas
Republikā reģistrēta pievienojamā kapitālsabiedrība var piemērot šādu
procedūru, ja citā dalībvalstī reģistrētas pārrobežu apvienošanā iesaistītās
kapitālsabiedrības dalībnieki pieņem lēmumu atļaut minētās procedūras
piemērošanu.
(2) Ja
citā dalībvalstī reģistrētas pievienojamās kapitālsabiedrības darbību
reglamentējošos tiesību aktos ir paredzēta procedūra, lai pārbaudītu un grozītu
kapitāla vērtspapīru vai daļu apmaiņas koeficientu, neaizliedzot pārrobežu
apvienošanas reģistrēšanu, Latvijas Republikā reģistrēta pievienojamā kapitālsabiedrība
var atļaut minētās procedūras piemērošanu, ja lēmumu pieņem vienbalsīgi dalībnieku
sapulcē, kas apstiprina reorganizācijas līgumu. Procedūrā pieņemtais lēmums ir
saistošs arī Latvijas Republikā reģistrētai iegūstošajai kapitālsabiedrībai un
tās dalībniekiem.
383.pants.
Pirmsapvienošanas apliecība
(1) Ja iegūstošo kapitālsabiedrību paredzēts
reģistrēt citā dalībvalstī, Latvijas Republikā reģistrēta pievienojamā
kapitālsabiedrība komercreģistra iestādē iesniedz pieteikumu apliecinājuma
saņemšanai, ka pievienojamā kapitālsabiedrība ir veikusi visas nepieciešamās
darbības pārrobežu apvienošanas pabeigšanai.
(2) Pieteikumam pievieno šā likuma 347.panta pirmās
daļas 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7. un 8.punktā minētos dokumentus. Pieteikumā kapitālsabiedrība
apliecina, ka ir nodrošināti vai apmierināti to kreditoru prasījumi, kuri
pieteikuši savus prasījumus noteiktā termiņā, un ka lēmums par reorganizāciju
nav apstrīdēts tiesā vai ka attiecīgā prasība nav apmierināta.
384.pants.
Pieteikums komercreģistra iestādei
Ja iegūstošā kapitālsabiedrība tiek reģistrēta
Latvijas Republikā, papildus šā likuma 347.pantā minētajiem dokumentiem komercreģistra
iestādē iesniedz citas dalībvalsts komercreģistra iestādes ne vēlāk kā pirms
sešiem mēnešiem izsniegtu dokumentu, kas apliecina, ka citā dalībvalstī
reģistrētā pievienojamā kapitālsabiedrība ir veikusi visas nepieciešamās
darbības pārrobežu apvienošanas pabeigšanai.
385.pants. Pievienošanas īpašie
noteikumi
Ja pārrobežu apvienošana notiek pievienošanas procesā
un pārrobežu apvienošanu veic kapitālsabiedrība, kurai pieder pievienojamās
kapitālsabiedrības visas kapitāla daļas, attiecībā uz Latvijas Republikā
reģistrētu pievienojamo kapitālsabiedrību nepiemēro šā likuma 343.panta pirmās
daļas noteikumus.
386.pants.
Ieraksts par pārrobežu apvienošanu komercreģistrā
Ja ieraksts par iegūstošo kapitālsabiedrību tiek
izdarīts citas dalībvalsts komercreģistrā, ierakstu par pievienojamo
kapitālsabiedrību komercreģistrā izdara, kad komercreģistra iestāde ir saņēmusi
informāciju no citas dalībvalsts komercreģistra iestādes par attiecīga ieraksta
izdarīšanu.
387.pants.
Pārrobežu apvienošanas spēkā stāšanās
Ja iegūstošā kapitālsabiedrība ir reģistrēta vai tiek
reģistrēta Latvijas Republikā, pārrobežu apvienošana uzskatāma par spēkā
stājušos, kad komercreģistrā izdarīts ieraksts par iegūstošo kapitālsabiedrību."
17. Papildināt pārejas noteikumus ar 9. un 10.punktu
šādā redakcijā:
"9. Fiziskā persona, kuras veiktā
saimnieciskā darbība atbilst komercaģenta darbībai (šā likuma 45.pants) vai
māklera darbībai (šā likuma 64.panta pirmā daļa) un kura nav reģistrēta
komercreģistrā, piesaka sevi reģistrācijai komercreģistrā līdz 2008.gada
1.maijam.
10. Grozījumi šā likuma 181.pantā stājas spēkā
2008.gada 1.jūlijā."
18. Papildināt informatīvo atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvām ar 8.punktu šādā redakcijā:
"8) Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas
2005/56/EK par kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanos."
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta Grozījumi Komerclikumā
anotācija
Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Pašlaik Komerclikums noteic, ka gada
pārskati ir iesniedzami komercreģistra iestādei, savukārt Gada pārskatu
likums paredz gada pārskatu iesniegšanu gan Valsts ieņēmumu dienestam, gan
Uzņēmumu reģistram. Tādējādi sabiedrībai, uzliekot pienākumu vienu un to pašu
dokumentu iesniegt divām valsts iestādē, tiek radīts papildus
administratīvais slogs. Turklāt šobrīd ir praktiski neiespējami pārbaudīt,
vai abās valsts iestādēs iesniegtie gada pārskati ir identiski. Līdz ar to
nav iespējams gūt pārliecību, vai no iesniegtajiem gada pārskatiem ir
iespējams iegūt patiesu un identisku informāciju par sabiedrības darbību un
tās rezultātiem. Administratīvā sloga mazināšanai un atbilstoši
Ministru kabineta 2007.gada 12.jūnija sēdē nolemtajam (prot.Nr.35 20.§
2.punkts) likumprojekts paredz, ka gada pārskati ir iesniedzami vienai valsts
iestādei - Valsts ieņēmumu dienestam, tādējādi nodrošinot vienas pieturas
aģentūras principa ievērošanu, sniedzot konsolidētos gada pārskatus un gada
pārskatus. Atbilstoši Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības
likuma 17.panta desmitajai daļai fiziskā persona vai individuālā uzņēmuma
īpašnieks, kura darbība atbilst Komerclikuma 45. vai 64.pantā minētajiem
noteikumiem, piesaka sevi ierakstīšanai komercreģistrā kā individuālo komersantu,
neņemot vērā Komerclikuma 75.panta pirmajā daļā noteiktos kritērijus, vai
dibina komercsabiedrību saskaņā ar Komerclikuma noteikumiem. Interpretējot
gramatiski un ņemot vērā to, ka Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma
mērķis ir noregulēt ar Komerclikuma spēkā stāšanos saistītus jautājumus,
nevis ietvert pastāvīgi darbojošos regulējumu, praksē tiek izdarīts
secinājums, ka mākleriem, kuri savu saimniecisko darbību vai uzņēmējdarbību
sākuši vēl pirms pārejas perioda beigām un veica to kā fiziskas personas vai
kā individuālie uzņēmumi, bija obligāts pienākums kļūt par komersantiem, bet
fiziskai personai, kura uzsākusi māklera darbību pēc pārejas perioda beigām,
šāds pienākums ir tikai tad, ja tā sasniedz Komerclikuma 75.pantā minētos
kritērijus. (..) Mākleri, kuri sākuši savu darbību pirms pārejas perioda
beigām, un mākleri, kuri sākuši savu darbību pēc tā, atrodas salīdzināmos
apstākļos. Līdz ar to, lai noteiktu dažādu tiesisko regulējumu (vienā
gadījumā paredzētu pienākumu reģistrēties komercreģistrā, bet otrā šādu
pienākumu neparedzētu), jāpastāv objektīvi pamatotai nepieciešamībai noteikt
dažādu regulējumu. Šāda objektīva nepieciešamība nav konstatējama. Interpretējot teleoloģiski (pēc jēgas un
mērķa), jāsecina, ka Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma 17.panta
desmitā daļa attiecināma uz visām fiziskām personām un individuālajiem
uzņēmumiem neatkarīgi no tā, kad uzsākta to saimnieciskā darbība vai
uzņēmējdarbība. Tātad fiziska persona bez reģistrācijas komercreģistrā
nedrīkst veikt māklera darbību.[1]
Minētais pēc analoģijas attiecināms arī uz komercaģentiem. Likumprojekts noteic
personai pienākumu pieteikt sevi ierakstīšanai komercreģistrā kā individuālo
komersantu vai dibinot komercsabiedrību, ja tās veiktā saimnieciskā darbība
atbilst māklera un komercaģenta darbībai, kas ir definēta attiecīgi
Komerclikuma 45. un 64. pantā. Tādējādi likumprojekts novērš praksē pastāvošo
pretrunīgo interpretāciju attiecībā uz mākleru un komercaģentu pienākumu
reģistrēties komercreģistrā un nodrošina personu, kuras izmanto mākleru un
komercaģentu pakalpojumus, aizsardzību, ņemot vērā Komerclikumā ietverto
mākleru un komercaģentu pienākumu un atbildības regulējumu. 2005.gada
26.oktobrī tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 2005/56/EK
par kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanos (turpmāk direktīva).
Direktīvas 2005/56/EK mērķis ir atvieglot tādu kapitālsabiedrību apvienošanu,
no kurām katra ir reģistrēta citā Eiropas Savienības dalībvalstī, vienlaicīgi
nodrošinot katras pārrobežu apvienošanas procesā iesaistītās
kapitālsabiedrības dalībnieku un kreditoru aizsardzību. Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu
uzņēmējdarbības brīvību un kapitāla brīvu apriti, ieviešot direktīvā
2005/56/EK noteiktās prasības, t.i., izveidotu mehānismu, kā bez nesamērīgām
juridiska un administratīva rakstura grūtībām Latvijas Republikā reģistrēta
kapitālsabiedrība apvienojas ar citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētu
kapitālsabiedrību. Turklāt, lai atvieglotu pārrobežu apvienošanas procesu,
tam atbilstoši direktīvas 2005/56/EK prasībām tiek piemērotas Komerclikuma
normas, kas reglamentē sabiedrību apvienošanos Latvijas Republikas mērogā,
papildus piemērojot speciālos noteikumus par kapitālsabiedrību pārrobežu
apvienošanu. Komerclikums paredz, ka reorganizācijas līgumu
revidents var nepārbaudīt, ja tam piekrīt visi sabiedrības biedri vai
dalībnieki. Taču minētais regulējums ir attiecināts tikai uz
personālsabiedrībām un sabiedrībām ar ierobežotu atbildību, tādējādi
izslēdzot akciju sabiedrības no to subjektu loka, kuru dalībniekiem ir
tiesības lemt par reorganizācijas līguma pārbaudes nepieciešamību. Atbilstoši direktīvas 2005/56/EK prasībām
kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanas gadījumā iesaistīto
kapitālsabiedrību dalībnieki var lemt nepiemērot revidenta pārbaudi
reorganizācijas līgumam, ja tam piekrīt visi attiecīgās kapitālsabiedrības
dalībnieki. Turklāt minētās tiesības kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanas
gadījumā ir attiecinātas arī uz akciju sabiedrībām. Lai ieviestu minēto direktīvas 2005/56/EK prasību
un novērstu pastāvošo nevienlīdzīgo attieksmi attiecībā uz reorganizācijas
līguma pārbaudes nepieciešamību, likumprojekts paredz arī akciju sabiedrību
akcionāriem tiesības lemt par revidenta veiktās reorganizācijas līguma
pārbaudes nepieciešamību. Atbilstoši Komerclikuma 340.pantam reorganizācijas
procesā iesaistīto sabiedrību līguma projekta pārbaudei komercreģistra
iestāde apstiprina attiecīgo sabiedrību ievēlētu revidentu no komercreģistra
iestādes apstiprināta saraksta. Lai mazinātu administratīvo slogu, ka
sabiedrībai tās ievēlētu revidentu reorganizācijas līguma pārbaudei ir
nepieciešams formāli apstiprināt komercreģistra iestādē, likumprojekts paredz
atteikties no revidenta apstiprināšanas komercreģistra iestādē. Vienlaikus
likumprojekts saglabā prasību, ka reorganizācijas līguma pārbaudei ir jāievēl
revidents no komercreģistra iestādes apstiprināta saraksta. Papildus likumprojekts paredz precizēt Komerclikuma 338.panta otrās
daļas 6.punktu, tādējādi nodrošinot Padomes 1978. gada 9. oktobra
Trešās direktīvas 78/855/EEK, kas balstīta uz līgumu 54.panta 3.punkta
g)apakšpunktu un attiecas uz akciju sabiedrību apvienošanos un Padomes 1982.
gada 17. decembra Sestās direktīvas 82/891/EEK, kura balstīta uz līgumu
54.panta 3.punkta g)apakšpunktu un attiecas uz akciju sabiedrību sadalīšanu
pilnīgu pārņemšanu. Likumprojekts ievieš arī prasības, kas noteiktas
Padomes 1976. gada 13. decembra Otrās direktīvas 77/91/EEK par to, kā
vienādošanas nolūkā koordinēt nodrošinājumus, ko saistībā ar akciju
sabiedrību veidošanu un to kapitāla saglabāšanu un mainīšanu dalībvalstis
prasa no sabiedrībām Līguma 58. panta otrās daļas nozīmē, lai aizsargātu
sabiedrību dalībnieku un trešo personu intereses (turpmāk Direktīva
77/91/EEK) 25. panta otrajā daļā, proti, ka vajadzības gadījumā par
pamatkapitāla palielinājumu noteiktā apjoma robežās lemj tam pilnvarota
sabiedrības struktūra. |
|
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts paredz: 1)
gada pārskatu
iesniegšanu vienai iestādei Valsts ieņēmumu dienestam, tādējādi nodrošinot
vienas aģentūras principa ievērošanu, iesniedzot gada pārskatus un
konsolidētos gada pārskatus; 2)
pienākumu
personām, kuru veiktā saimnieciskā darbība atbilst māklera vai komercaģenta
darbībai, pieteikt sevi reģistrācijai komercreģistrā; 3)
kapitālsabiedrību
pārrobežu apvienošanas procedūru; 4)
akciju
sabiedrību akcionāru tiesības lemt par revidenta pārbaudi reorganizācijas
līgumam; 5)
reorganizācijā
iesaistīto sabiedrību tiesības ievēlēt revidentu reorganizācijas līguma
pārbaudei bez komercreģistra iestādes apstiprinājuma; 6)
iespēju akciju
sabiedrības statūtos noteikt pilnvarojumu valdei palielināt sabiedrības
pamatkapitālu statūtos vai akcionāru sapulces noteiktajā apjomā. |
|
3. Cita informācija |
Nav |
|
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojektā ietvertie pasākumi pozitīvi ietekmēs makroekonomiskās
vides attīstību, jo paredz administratīvo procedūru vienkāršošanu un
pasākumus tiesiskās drošības stiprināšanai. |
|
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts paredz administratīvo procedūru vienkāršošanu,
nodrošinot iespēju gada pārskatus iesniegt vienai valsts iestādei un atceļot
reorganizācijas līguma pārbaudei ievēlēta revidenta apstiprināšanu
komercreģistra iestādē. Likumprojektā ietvertais kapitālsabiedrību pārrobežu
apvienošanas regulējums nodrošinās administratīvā sloga mazināšanu pārrobežu
līmeņa komercdarbībai, tādējādi nodrošinot uzņēmējdarbības brīvību un
kapitāla brīvu apriti. Nodrošinot personu, kuru veiktā saimnieciskā darbība atbilst māklera
vai komercaģenta darbībai, reģistrāciju komercreģistrā tiks radīta drošāka
uzņēmējdarbības vide. |
|
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
5. Cita informācija |
Nav |
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
6. Cita informācija |
Nav |
||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Papildus ir izstrādāts likumprojekts Grozījumi likumā Par Latvijas
Republikas Uzņēmumu reģistru, likumprojekts Grozījumi Gada pārskatu likumā
un likumprojekts Grozījumi Konsolidēto gada pārskatu likumā. Likumprojekts
Grozījumi Komerclikumā, likumprojekts Grozījumi likumā Par Latvijas
Republikas Uzņēmumu reģistru, likumprojekts Grozījumi Gada pārskatu
likumā un likumprojekts Grozījumi Konsolidēto gada pārskatu likumā ir
virzāmi izskatīšanai Ministru kabinetā un Saeimā vienlaicīgi. Nepieciešams izstrādāt grozījumus Kredītiestāžu likumā, Krājaizdevu
sabiedrību likumā, Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā,
Finanšu instrumentu tirgus likumā, Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā un
likumā Par privātajiem pensiju fondiem. |
2. Cita informācija |
Nav |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts izstrādāts saskaņā ar:
1)
Padomes
1976. gada 13. decembra Otro direktīvu 77/91/EEK par to, kā vienādošanas
nolūkā koordinēt nodrošinājumus, ko saistībā ar akciju sabiedrību veidošanu
un to kapitāla saglabāšanu un mainīšanu dalībvalstis prasa no sabiedrībām
Līguma 58. panta otrās daļas nozīmē, lai aizsargātu sabiedrību
dalībnieku un trešo personu intereses (tiek pārņemta pilnībā); 2)
Padomes
1978. gada 9. oktobra Trešo direktīvu 78/855/EEK, kas balstīta uz
līgumu 54.panta 3.punkta g)apakšpunktu un attiecas uz akciju sabiedrību
apvienošanos (tiek pārņemta pilnībā); 3)
Padomes 1982.
gada 17. decembra Sesto direktīvu 82/891/EEK, kura balstīta uz līgumu
54.panta 3.punkta g)apakšpunktu un attiecas uz akciju sabiedrību sadalīšanu
(tiek pārņemta pilnībā); 4)
Eiropas
Parlamenta un Padomes 2005.gada 26.oktobra direktīva 2005/56/EK par kapitālsabiedrību
pārrobežu apvienošanos (tiek pārņemta daļēji). |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju. |
Padomes 1976. gada 13. decembra Otrā direktīva
77/91/EEK par to, kā vienādošanas nolūkā koordinēt nodrošinājumus, ko
saistībā ar akciju sabiedrību veidošanu un to kapitāla saglabāšanu un
mainīšanu dalībvalstis prasa no sabiedrībām Līguma 58. panta otrās daļas
nozīmē, lai aizsargātu sabiedrību dalībnieku un trešo personu intereses (L065/14/03/1968 P.0008-0012) Padomes 1978. gada 9. oktobra Trešā direktīva
78/855/EEK, kas balstīta uz līgumu 54.panta 3.punkta g)apakšpunktu un
attiecas uz akciju sabiedrību apvienošanos (L295/20/10/1978 P.0036-0043) Padomes 1982. gada 17. decembra Sestā direktīva
82/891/EEK, kura balstīta uz līgumu 54.panta 3.punkta g)apakšpunktu un
attiecas uz akciju sabiedrību sadalīšanu (L378/31/12/1982 P.0047-0054) Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 26.oktobra
direktīva 2005/56/EK par
kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanos (L310/25/11/2005
P.0001-0009) |
||
2. tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta
Nr. ) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
|
Likumprojekta 3. pants Likumprojekta 4. pants Likumprojekta 5. pants Likumprojekta 6. pants Likumprojekta 7. pants Likumprojekta 8. pants
(335.1 panta pirmā daļa) Likumprojekta 8. pants
(335.1 panta trešā daļa) Likumprojekta 8. pants
(335.1 panta trešā daļa) Likumprojekta 9. pants Likumprojekta 16. pants
(380.pants) Likumprojekta 16. pants
(381.pants) Likumprojekta 16. pants
(382.pants) Likumprojekta 16. pants
(383.pants) Likumprojekta 16. pants
(384.pants) Likumprojekta 16. pants
(385.pants) Likumprojekta 16. pants
(386.pants) Likumprojekta 16. pants
(387.pants) |
Direktīvas
77/91/EEK 25. panta otrais punkts Direktīvas
77/91/EEK 25. panta otrais punkts Direktīvas
77/91/EEK 25. panta otrais punkts Direktīvas
77/91/EEK 25. panta otrais punkts Direktīvas
77/91/EEK 25. panta otrais punkts Direktīvas
2005/56/EK 1.pants un 4.panta pirmā punkta a) apakšpunkts Direktīvas
2005/56/EK 3.pants trešais punkts Direktīvas
2005/56/EK 4.pants pirmā punkta b) apakšpunkts Direktīvas 78/855/EEK 5. panta otrā punkta e)
apakšpunkts un Direktīvas 82/891/EEK 3.panta otrā punkta f) apakšpunkts Direktīvas
2005/56/EK 5.panta a), k) un l) apakšpunkts Direktīvas
2005/56/EK 7.pants Direktīvas
2005/56/EK 10.panta trešais punkts Direktīvas
2005/56/EK 10. panta otrais punkts Direktīvas
2005/56/EK 11.panta otrais punkts Direktīvas
2005/56/EK 15.panta pirmais punkts Direktīvas
2005/56/EK 13.pants Direktīvas
2005/56/EK 12.pants |
Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst |
|
5. Cita informācija |
Ar likumprojektu Direktīva 2005/56/EK tiek pārņemta daļēji.
Direktīvas 2005/56/EK 5.pants (izņemot a), k) un l) apakšpunktu), 6., 8., 9.,
14. un 17. pants atbilst spēkā esošajām Komerclikuma normām. Direktīvas
2005/56/EK 10.panta 2.punkts, 11.pants un 13.panta otrais punkts tiek
pārņemti ar likumprojektu Grozījumi likumā Par Latvijas Republikas Uzņēmumu
reģistru. Ar likumprojektu Grozījumi Komerclikumā un likumprojektu
Grozījumi likumā Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru netiek
pārņemts Direktīvas 2005/56/EK 16.pants Darbinieku līdzdalība. Minētā panta
pārņemšanai nepieciešamie normatīvie akti tiks izstrādāti līdz direktīvas
pārņemšanas termiņa beigām. |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas.
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
_____________ |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas
|
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts
neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. Likumprojekts paredz paplašināt
Uzņēmumu reģistra funkcijas kapitālsabiedrību reorganizāciju reģistrēšanā. Likumprojekta
izpilde iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas. Papildu laiks un pārejas periods
izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams. |
2. Kā sabiedrība tiks infor
mēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Likums Grozījumi Komerclikumā pēc tā pieņemšanas tiks publicēts
oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis, Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā
arī tiesību aktu portālā www.likumi.lv.
Bez tam, par likuma pieņemšanu tiks sniegta informācija masu saziņas
līdzekļos un Uzņēmumu reģistra mājas lapā www.ur.gov.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Uzņēmumu reģistra valsts notāru lēmumus pirmstiesas strīda
izskatīšanas stadijā izskata Uzņēmumu reģistra galvenais valsts notārs.
Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāra lēmumus var pārsūdzēt tiesā. |
4. Cita informācija |
Nav |
Tieslietu ministrs G. Bērziņš
10.10.2007 14:47
2177
Paipala 67046104
olga.paipala@tm.gov.lv
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
V. Jarkina |
[1] Nikuļceva I. Māklera tiesiskā regulējuma problemātika. Latvijas Vēstnesis, Jurista vārds, 2007, Nr.21