1.pants. Rīgas Tehniskās
universitātes Satversmes sapulcē 2006.gada 25.maijā pieņemtā Rīgas Tehniskās
universitātes Satversme ar šo likumu
tiek apstiprināta.
2.pants. Līdz ar likumu
izsludināma Rīgas Tehniskās universitātes Satversme.
Pārejas noteikums
Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums
"Par Rīgas Tehniskās universitātes Satversmi" (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003, 14.nr.).
Izglītības un zinātnes ministra
vietā
īpašu uzdevumu ministrs
Eiropas Savienības līdzekļu
apguves lietās
N.Broks
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Ņemot vērā, ka 2006.gada 6.aprīlī spēkā stājās
grozījumi Augstskolu likumā un to pārejas noteikumu 18. un 19.punkts paredz
augstskolām nodrošināt savu satversmju atbilstību ar Augstskolu likumā
noteiktajām prasībām, kā arī, saskaņā ar Augstskolu likuma 10.panta trešajā
daļā noteikto, ka valsts dibināto augstskolu satversmi un tās grozījumus
pieņem attiecīgās augstskolas satversmes sapulce un pēc izglītības un
zinātnes ministra ieteikuma ar likumu apstiprina Saeima, ir nepieciešams šis
likumprojekts. |
Ar šo likumprojektu tiek apstiprināta Rīgas
Tehniskās universitātes Satversme. Satversme nosaka Rīgas Tehniskās
universitātes darbības pamatvirzienus, uzdevumus un akadēmisko brīvību,
juridisko statusu tiek noteikts, ka tā ir atvasināta publiska persona.
Satversme nosaka akadēmijas personāla (akadēmiskā personāla, vispārējā
personāla un studējošo) sastāvu un tiesības. Satversme nosaka Rīgas Tehniskās
universitātes pašpārvaldes un struktūrvienības, nosakot, ka tās pārstāvības
un vadības institūcijas un galvenās lēmējinstitūcijas ir: Akadēmiskā sapulce,
Senāts, Rektors, Revīzijas komisija un Akadēmiskā šķīrējtiesa, kā arī nosaka
to struktūru un kompetenci. Tāpat tiek noteikts arī Rīgas Tehniskās
universitātes Satversmes pieņemšanas un grozījumu izdarīšanas kārtība, kā arī
reorganizācijas vai likvidācijas kārtība. |
|
Citas informācijas nav. |
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
III. Kāda
var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2007.) |
Nākamie trīs gadi
(2008.2010.) |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||
6. Cita informācija |
Citas
informācijas nav. |
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie
akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Nav nepieciešams izstrādāt papildu normatīvos
aktus. |
2. Cita
informācija |
Citas
informācijas nav. |
|
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||
|
1. Saistības pret Eiropas
Savienību. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Likumprojekts šo jomu neskar.
|
|||||
2.tabula |
||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais
akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||
5.
Cita informācija |
Citas informācijas nav.
|
|||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
Citas informācijas nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1.
Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunas
institūcijas netiek radītas. Rektors atbild par augstskolas darbības
atbilstību tās satversmei saskaņā ar Augstskolu likuma 171. panta 1.
punktu. |
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks informēta, publicējot likumu pēc tā pieņemšanas likumā Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību noteiktajā kārtībā. |
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Rīgas Tehniskās universitātes izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību augstskolas personāls var apstrīdēt akadēmiskajā šķīrējtiesā, bet akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Personas, kuras nav akadēmijas personāla sastāvā, izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu rektoram. Rektora pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
Izglītības un zinātnes ministre
B.Rivža
Valsts sekretāra vietā
valsts sekretāra vietniece struktūrfondu jautājumos un
Eiropas lietās |
Juridiskā dienesta vadītāja
p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
L.Sīka |
R.Kārkliņš |
R.Ozola
|
A.Melnis |
13.07.2007; 10:39
839
S.Gerge Lubeja 7047898
sendija.gerge@izm.gov.lv
Pieņemta
Rīgas Tehniskās universitātes
Satversmes sapulces sēdē
2006.gada 25.maijā
Rīgas
Tehniskās universitātes Satversme
1.
Vispārīgie noteikumi
1. Rīgas Tehniskā universitāte
(turpmāk RTU) ir valsts dibināta Latvijas Republikas augstākās izglītības un
zinātnes institūcija, kurā īsteno akadēmiskas un profesionālas studiju
programmas, kā arī nodarbojas ar zinātni, pētniecību un māksliniecisko
jaunradi.
Tās nosaukums citās valodās ir:
latīņu
valodā: Universitas technica Rigensis;
angļu
valodā: Riga Technical University;
vācu
valodā: Technische Universität Riga;
krievu
valodā: Рижский
технический
университет;
franču
valodā: Université Technique de Riga;
spāņu
valodā: Universidad Técnica de Riga;
lietuviešu
valodā: Rygos technikos universitetas;
igauņu
valodā: Riia Tehnika ülikool.
2. RTU ir autonoma izglītības un
zinātnes institūcija ar pašpārvaldes tiesībām, kura īsteno augstākās
akadēmiskās un profesionālās izglītības studiju programmas atbilstoši Latvijas
un Eiropas darba tirgus vajadzībām un veic pasaules līmeņa fundamentālo un
lietišķo zinātnisko darbu tehniskajās, dabas sociālajās un humanitārajās
zinātnēs, kā arī arhitektūrā. Tās autonomija izpaužas tiesībās brīvi izvēlēties
augstskolas dibinātāja izvirzīto un Augstskolu likumam atbilstošo uzdevumu
īstenošanas veidus un formas, kā arī atbildībā par RTU iegūtās izglītības
kvalitāti, mērķtiecīgu un racionālu finansu un materiālo resursu izmantošanu,
par demokrātisma principu un augstskolu darbību regulējošu likumu un citu
normatīvo aktu ievērošanu.
3. RTU ir atvasināta publiska persona, tai ir
savs zīmogs ar Latvijas Republikas papildināto mazo valsts ģerboni un uzrakstu
"Rīgas Tehniskā universitāte", zaļi-balti-melns karogs un ģerbonis,
kurā ietverti elementi no 1862.gadā dibinātās Rīgas Politehniskās augstskolas,
vēlākā Rīgas Politehniskā institūta, simbolikas.
4. RTU juridiskā adrese ir: Kaļķu
iela 1, Rīga, LV-1658, Latvija.
2. RTU
mērķi, pamatvirzieni, uzdevumi un akadēmiskā brīvība
5. RTU darbības mērķis
un pamatvirzieni ir nodrošināt studijas un zinātniskos pētījumus tās darbības
galvenajās zinātņu nozarēs. Atbilstoši valsts akreditētajām studiju programmām,
RTU piešķir akadēmiskos grādus (bakalaurs, maģistrs), ceturtā un piektā līmeņa
profesionālo kvalifikāciju un profesionālos grādus (bakalaurs, maģistrs) un
zinātnisko grādu (doktors). RTU nodrošina pārejas iespējas starp studiju
programmām un līmeņiem.
6. RTU uzdevums ir sagatavot
starptautiska līmeņa zinātniekus, inženierus, ekonomistus, pārvaldes un vadības
speciālistus, arhitektus un pedagogus, nodrošināt studiju un pētnieciskā darba nedalāmību
un attīstīt RTU profilam atbilstošās zinātnes nozares, īpašu uzmanību pievēršot
Latvijas tautsaimniecības prioritārajām zinātnes nozarēm.
7. RTU savas autonomijas
ietvaros atbilstoši mērķim un uzdevumiem:
7.1. nosaka studiju saturu un
formas, izstrādā studiju programmas un nodrošina to kvalitatīvu realizāciju,
nosaka papildu uzņemšanas noteikumus, imatrikulācijas kārtību, kā arī RTU
zinātniskā darba pamatvirzienus;
7.2. piešķir zinātniskos un
akadēmiskos grādus un profesionālo kvalifikāciju, izsniedz RTU diplomus, veic
citās valstīs apgūto
studiju programmu un kursu pielīdzināšanu;
7.3. patstāvīgi nosaka
savu organizatorisko un pārvaldes struktūru, veido personālsastāvu, nosaka
darba samaksas likmes, kas nav mazākas par Latvijas Republikas likumos un citos
normatīvajos aktos noteiktajām likmēm;
7.4. nosaka augstskolas darba
kārtību;
7.5. informē sabiedrību par savu
darbību un piedāvā tai iegūtās zinātniskās, mākslinieciskās un profesionālās
atziņas, attīsta sadarbību ar citām augstskolām un zinātniskiem institūtiem,
veicina studējošo un darbinieku apmaiņu, nodrošina jauno zinātnieku
sagatavošanu un to iekļaušanos pasaules akadēmiskajos procesos.
8. Tiesības iegūt RTU akadēmisko
un profesionālo izglītību ir jebkuram Latvijas pilsonim un personām, kurām ir
Latvijas Republikas izdota nepilsoņa pase, kā arī personām, kurām ir izsniegtas
pastāvīgās uzturēšanās atļaujas neatkarīgi no dzimuma, sociālā un mantiskā
stāvokļa, rases un nacionālās piederības, politiskajiem uzskatiem un reliģiskās
pārliecības. Ārzemnieku studijas notiek saskaņā ar Augstskolu likumu. Personai,
kura vēlas studēt RTU, nepieciešams vidējo vai augstāko izglītību apliecinošs
dokuments. Uzņemšana notiek konkursa kārtībā saskaņā ar Latvijas Republikas
normatīvajiem aktiem un RTU uzņemšanas noteikumiem, kurus izstrādā, apstiprina
un paziņo Senāts.
Katram sabiedrības loceklim ir
tiesības bez jebkādas diskriminācijas kļūt par RTU akadēmiskā personāla locekli
atbilstoši viņa zināšanām, darbaspējām un prasmei.
3.
Pamatstruktūra
9. RTU pamatstruktūru veido
fakultātes (nodaļas), zinātniskie centri,
institūti, katedras, profesoru grupas, mācību un zinātniskās laboratorijas, studiju
centri, filiāles un citas struktūrvienības. Struktūrvienību
izveidošana un likvidēšana ir RTU Senāta kompetencē. Katrai struktūrvienībai ir
savs nolikums, ko apstiprina RTU Senāts. Struktūrvienības saņem, uzglabā un
izmanto to rīcībā esošos finansu līdzekļus saskaņā ar Latvijas Republikas spēkā
esošo likumdošanu. Struktūrvienību finansu līdzekļus nedrīkst izmantot bez
struktūrvienības vadītāja piekrišanas.
10. Fakultāte apvieno struktūrvienības viena vai vairāku zinātnes vai profesijas
virzienu studiju un zinātniskās darbības organizēšanai. Tā izstrādā un
nodrošina studiju programmu īstenošanu, koordinē pētniecības programmu izpildi
un nodrošina nepieciešamos apstākļus institūtu, katedru un citu struktūrvienību
darbībai. Fakultāti var veidot, ja, apvienojot tās sastāvā esošo zinātnisko
potenciālu, tas atbilst vismaz Promocijas padomes prasībām attiecīgajā zinātnes
nozarē vai apakšnozarē. Fakultāti vada dekāns, kuru ievēlē fakultātes dome uz
termiņu, kas nepārsniedz piecus gadus, bet ne vairāk kā divas reizes pēc
kārtas. Studējošo
īpatsvaram fakultātes domes sastāvā jābūt ne mazākam par 20% no fakultātes
domes sastāva. Studējošo pārstāvjus fakultātes domē deleģē fakultātes studējošo
pašpārvalde. Fakultātes akadēmisko personālu, izņemot profesorus un
asociētos profesorus, ievēlē fakultātes dome. Akadēmiskā personāla ievēlēšanas
tiesības noteiktā apakšnozarē fakultātes dome var deleģēt attiecīgajam
institūtam. Ja jaunā augstākās izglītības virzienā nav iespējams izpildīt
prasības attiecībā uz zinātnisko potenciālu, fakultātei atbilstošo
struktūrvienību sauc par nodaļu un tai nav tiesības ievēlēt docētājus.
11. Zinātniskais centrs var tikt veidots kā vienas
fakultātes zinātniskais centrs vai kā starpfakultāšu zinātniskais centrs, un
tajos var būt asociēti institūti, katedras un zinātniskās laboratorijas viena
vai vairāku zinātnisko virzienu darbības koordinēšanai. Fakultātes zinātniskā
centra, kas veidots vienas fakultātes ietvaros, direktoru ievēlē šīs fakultātes
dome. Starpfakultāšu zinātniskā centra, kas veidots uz vairāku fakultāšu bāzes,
direktoru ievēlē šī centra padome, kuru veido attiecīgo fakultāšu domju
deleģēti pārstāvji.
12. Institūts apvieno vienas
zinātnes apakšnozares vai vairāku apakšnozaru struktūrvienības (katedras,
profesoru grupas, zinātniskās un mācību laboratorijas), lai izmantotu to
zinātnisko potenciālu kopīgu pētniecisko mērķu sasniegšanai un studiju
organizēšanai. Tas izstrādā studiju programmas un atbild par to realizāciju, kā
arī piedalās citu studiju programmu īstenošanā. Institūta akadēmiskā personāla
zinātniskais potenciāls atbilst Promocijas padomes prasībām attiecīgajā
zinātnes apakšnozarē. Institūtu vada direktors. To ievēlē fakultātes dome uz
pieciem gadiem. Ja institūts ir RTU aģentūra, tad tā akadēmisko personālu un
direktoru ievēlē institūta padome.
13. Katedra izstrādā un īsteno
studiju programmas, piedalās citu studiju programmu īstenošanā un veic
zinātniskos pētījumus. Katedra ir fakultātei vai institūtam pakļauta
struktūrvienība. Katedras sastāvā var būt vairāki profesori. Katedras
vadītāju ievēlē fakultātes dome vai institūta padome uz pieciem gadiem.
Katedras akadēmisko personālu ievēlē fakultātes dome.
14. Profesora grupa tiek dibināta
specializētu studiju un noteiktu studiju priekšmetu nodrošināšanai un
zinātniskā darba veikšanai. Profesora grupu var izveidot, ja tajā ir ne mazāk
kā trīs akadēmiskā personāla pārstāvji ar zinātnisko grādu. Profesora grupa ir
fakultātei vai institūtam pakļauta struktūrvienība, kuru vada profesors. Izņēmuma gadījumā
profesora grupu vada asociētais profesors. Profesora grupas akadēmisko
personālu, izņemot asociētos profesorus, ievēlē fakultātes dome. Profesora
grupas vadītāju apstiprina rektors pēc nozares profesoru padomes
rekomendācijas.
15. Mācību laboratorijas veido
noteiktu studiju
kursu īstenošanai. Tās
ir pakļautas institūtam vai katedrai un to personālu un laboratorijas vadītāju
vēlē institūta padome.
16. Zinātniskās laboratorijas
veido un realizē pētniecības darba programmas un veic pētījumus kādā no
zinātnes apakšnozarēm. Zinātniskā laboratorija ir patstāvīga struktūrvienība,
kura ir pakļauta attiecīga zinātniska profila institūtam vai fakultātei.
Laboratoriju vada laboratorijas vadītājs, kuru ievēlē fakultātes dome uz
pieciem gadiem.
17. Studiju centrs tiek dibināts profesora,
asociētā profesora vai docenta vadībā speciālu studiju, kā arī pētniecības darbu veikšanai.
18. Filiāle ir RTU patstāvīga struktūrvienība.
Filiāli dibina un likvidē ar Senāta lēmumu. Filiāles uzdevumos ietilpst
nodrošināt Latvijas novadu iedzīvotājiem iespēju studēt ar Senāta lēmumiem
noteiktajās akadēmiskajās un profesionālajās studiju programmas dienas, vakara
vai neklātienes apmācības formās Senāta lēmumos noteiktā apjomā.
19. Koledžprogrammu nodaļas var izveidot pirmā
līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmu īstenošanai. Tās
darbojas saskaņā ar Senāta apstiprinātu nolikumu.
20. Savu darbības mērķu sasniegšanai RTU ir tiesības ar Senāta lēmumu
dibināt, reorganizēt un likvidēt iestādes, publiskās aģentūras un
komercsabiedrības, būt par biedru un dibinātāju biedrībās un nodibinājumos. RTU ir tiesības dibināt,
reorganizēt un likvidēt biedrības un
fondus, rīkot kongresus, konferences un citas sanāksmes, organizēt publiskus
kursus un lekcijas, veikt izdevējdarbību.
21. RTU ar Senāta lēmumu var dibināt
zinātniskos institūtus un zinātniskos centrus kā RTU publiskās aģentūras.
Zinātniskā institūta vai zinātniskā centra publiskās aģentūras tiesisko
pamatu, pārvaldi, finansēšanu un uzraudzības kārtību nosaka Zinātniskās
darbības likums, Publisko aģentūru likums un Augstskolu likums.
4.
Personāls
22. RTU personālu veido:
22.1. akadēmiskais
personāls - RTU akadēmiskajos
amatos ievēlētie darbinieki;
22.2. vispārējais personāls;
22.3.pilna laika studējošie, tajā
skaitā arī maģistranti un doktoranti.
23. RTU personālam ir tiesības
piedalīties vadības un pārvaldes lēmumu izstrādāšanā. Tiem ir tiesības vēlēt un
tikt ievēlētiem. RTU personālam pienākumi jāveic saskaņā ar savas
struktūrvienības nolikumu. RTU Senāts kvalificē pārkāpumus un uzliek sodus
personālam saskaņā ar darba tiesiskās attiecības regulējošajiem normatīvajiem
aktiem.
24. RTU
akadēmisko personālu veido profesori, asociētie profesori, docenti, vadošie
pētnieki, lektori, pētnieki, asistenti. RTU akadēmiskais personāls veic
zinātniskos pētījumus un piedalās studējošo izglītošanā. Profesora, asociētā profesora, docenta,
lektora un asistenta akadēmiskajā amatā var ievēlēt uz sešiem gadiem, ja
pretendents nav ievēlēts kādā no šiem amatiem citā mācību vai zinātniskajā
iestādē. Akadēmiskajā amatā ievēlētu personu vienlaikus var ievēlēt arī vadošā
pētnieka vai pētnieka amatā. Darba līgumu ar profesoru un asociēto
profesoru, pamatojoties uz nozares profesoru padomes lēmumu, slēdz rektors uz
ievēlēšanas laiku. Pagaidu prombūtnes laikā, ja tas nepārsniedz divus
gadus, profesora pienākumus var uzticēt asociētajam profesoram, asociētā
profesora pienākumus docentam, docenta pienākumus lektoram vai asistentam
ar doktora grādu. Par īpašu ieguldījumu augstākajā izglītībā profesoriem un
asociētajiem profesoriem sasniedzot pensijas vecumu RTU var piešķirt goda
nosaukumu emeritus profesors.
25. Akadēmiskajam personālam
katru gadu pienākas apmaksāts astoņu nedēļu atvaļinājums, bet ik pēc sešiem
gadiem apmaksāts sešu kalendāro mēnešu akadēmiskais atvaļinājums zinātniskiem
pētījumiem vai zinātniskā darba veikšanai ārpus savas darba vietas.
Akadēmiskajam personālam ir tiesības vienu reizi saņemt apmaksātu triju mēnešu
studiju atvaļinājumu doktora disertācijas sagatavošanai. Profesoriem,
asociētajiem profesoriem un docentiem vienā ievēlēšanas reizē ir tiesības
pieprasīt neapmaksātu atvaļinājumu uz laiku līdz 24 mēnešiem, lai strādātu kā
viesprofesori vai vieslektori akadēmiskajos amatos citās augstskolās.
26. RTU iesniedz ziņas Akadēmiskā personāla reģistram par savu akadēmisko
personālu. RTU rektors atbild par Akadēmiskā personāla reģistram iesniegto ziņu
precizitāti un atbilstību īstenībai.
27. Profesori ir starptautiski atzīti speciālisti, kuri veic
augsta līmeņa pētniecisku darbu un nodrošina kvalitatīvas studijas zinātnes
nozarē vai apakšnozarē. Par RTU profesoriem var tikt ievēlētas personas, kurām
ir doktora grāds un ne mazāk kā triju gadu darba pieredze profesora vai
asociētā profesora amatā. Profesoru atklātā konkursā ievēlē attiecīgās nozares
profesoru padome atbilstoši Augstskolu likuma un Augstākās izglītības padomes
prasībām. Profesoru galvenie uzdevumi ir:
27.1.
augsti kvalitatīvu lekciju lasīšana, studiju, nodarbību un pārbaudījumu
pārraudzība savam amatam atbilstošajā zinātnes nozarē;
27.2.
pētniecības darba un doktorantu studiju vadīšana profesora amata nosaukumam
atbilstošā zinātnes apakšnozarē;
27.3.
dalība studiju programmu
izstrādāšanā;
27.4.
dalība RTU studiju
programmu, RTU un tās struktūrvienību darba kvalitātes vērtēšanā;
27.5.
jaunās zinātnieku un
docētāju paaudzes gatavošana.
28. Par RTU asociētiem
profesoriem var ievēlēt personas ar
doktora grādu, bet profesionālo studiju programmu īstenošanai arī personas,
kurām ir atbilstoša augstākā izglītība un vismaz desmit gadu praktiskā darba
pieredze attiecīgajā nozarē. Asociēto profesoru atklātā konkursā ievēlē
attiecīgās nozares profesoru padome. Senāts pieņem lēmumu par attiecīgās
zinātnes apakšnozares asociētā profesora vietas atklāta konkursa izsludināšanu. Asociēto
profesoru galvenie uzdevumi ir:
28.1. pētniecības darba veikšana,
doktorantu un maģistrantu pētnieciskā darba vadīšana asociētā profesora amata
nosaukumam atbilstošā zinātnes apakšnozarē;
28.2. augsti kvalitatīvu lekciju
lasīšana, studiju darba nodrošināšana un vadīšana.
29. To nozaru sarakstu, kurās
izveidojamas nozaru profesoru padomes, pēc RTU priekšlikuma, apstiprina
Augstākās izglītības padome. RTU Senāts pēc rektora ieteikuma apstiprina
nozares profesoru padomes priekšsēdētāju, kurš izvēlas kandidātus nozares
profesoru padomes sastāvam. Nozares profesoru padomes sastāvā ir visi, bet ne
mazāk kā pieci attiecīgās nozares vai apakšnozares RTU profesori. Nozares
profesoru padomi paplašina tiktāl, lai tajā vismaz viena trešdaļa locekļu būtu
attiecīgās nozares profesori vai profesionālo organizāciju pārstāvji, kuru
darbības virziens atbilst attiecīgā amata ievirzei, bet kuri nestrādā RTU.
Nozares profesoru padomes sastāvu pēc tās priekšsēdētāja priekšlikuma
apstiprina RTU Senāts.
Ja RTU attiecīgajā zinātnes
nozarē nav piecu profesoru, nozares profesoru padomi veido kopā ar citām
augstskolām. Apvienotā nozares profesoru padome darbojas tajā augstskolā, kurā
strādā tās priekšsēdētājs, bet tās sastāvu apstiprina visu iesaistīto
augstskolu senāti. Ja vismaz trīs profesori ir pieaicināti no citām
augstskolām, nozares profesoru padomes sastāvu apstiprina Augstākās izglītības
padome.
Ārvalstu profesori, kuri ir nozares
profesoru padomē, tās darbā var piedalīties neklātienē, iepazīstoties ar
dokumentiem un rakstveidā paziņojot savu viedokli par visiem pretendentiem, kā
arī par to, par kuru pretendentu viņi balso.
Nozares profesoru padomes darbību
pārrauga Augstākās izglītības padome.
30. Par RTU docentiem un
vadošajiem pētniekiem var būt personas ar doktora grādu. Profesionālo studiju
priekšmetu nodrošināšanai par docentiem var ievēlēt personas ar augstāko
izglītību, kurām ir vismaz septiņu gadu pasniedzamajam priekšmetam atbilstošs
praktiskā darba stāžs. Docentu galvenie uzdevumi ir:
30.1. pētniecības darba veikšana
docenta amata nosaukumam atbilstošā zinātnes apakšnozarē;
30.2. lekciju lasīšana, studiju nodarbību vadīšana,
eksāmenu un pārbaudījumu organizēšana savā studiju programmā (kursā, nozarē),
īpaši tās pamatkursos.
Vadošā pētnieka uzdevumi ir:
30.3. pētniecības darba veikšana un vadīšana;
30.4. doktorantu pētnieciskā darba vadīšana.
31. Par RTU lektoriem, pētniekiem
un asistentiem var būt personas ar maģistra vai doktora grādu, bet par
lektoriem un asistentiem profesionālajās studiju programmās arī personas ar
augstāko izglītību un pasniedzamajam priekšmetam atbilstošu piecu gadu
praktiskā darba stāžu. Lektorus, pētniekus un asistentus, novērtējot to
zinātnisko un pedagoģisko kvalifikāciju, ievēlē uz sešiem gadiem fakultātes
dome vai institūta padome, ja tās locekļu kvalifikācija atbilst Promocijas
padomes prasībām. Lektoru galvenie uzdevumi ir:
31.1. pētniecības darba veikšana lektora amata
nosaukumam atbilstošā zinātnes apakšnozarē;
31.2.lekciju lasīšana, studiju nodarbību vadīšana,
eksāmenu un pārbaudījumu organizēšana savā studiju programmā (kursā, nozarē),
īpaši tās pamatkursos.
Asistentu galvenie uzdevumi ir:
31.3. pētniecības darba veikšana asistenta amata
nosaukumam atbilstošā zinātnes apakšnozarē;
31.4. studiju nodarbību (semināru un laboratoriju
nodarbību) vadīšana savā studiju programmā (kursā, nozarē), īpaši tās
pamatkursos.
Pētnieka uzdevums ir pētniecības darba veikšana.
32. Ja RTU ir brīvs vai uz laiku
brīvs akadēmiskais amats, Senāts pēc fakultātes domes ierosinājuma var nolemt
neizsludināt konkursu, bet uz laiku līdz diviem gadiem pieņemt darbā
viesprofesoru, viesdocentu vai vieslektoru (katru vienu reizi).
Viesprofesoriem, viesdocentiem un vieslektoriem ir tādas pašas tiesības,
pienākumi un atalgojums kā profesoriem, asociētajiem profesoriem, docentiem un
lektoriem, bet viņi nevar piedalīties RTU vēlēto vadības institūciju darbā.
34. RTU
studējošie ir:
34.1.
bakalaura studiju programmu studenti;
34.2.
profesionālo studiju programmu studenti;
34.3.
maģistra studiju programmu studenti (maģistranti);
34.5.doktoranti.
35. Studējošie tiek uzņemti
studiju programmā pēc tam, kad saņemta licence programmas īstenošanai. No
valsts budžeta līdzekļiem finansēto studiju vietu skaitu nosaka izglītības un
zinātnes ministrs pēc Augstākās izglītības padomes priekšlikuma. Studiju maksu
studiju vietās, kas netiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem, sedz
studējošie, juridiskās vai fiziskās personas, noslēdzot par to attiecīgu
vienošanos ar augstskolu. Finanšu līdzekļi no studiju maksas, atbilstoši
Augstskolu likumam, ieskaitāmi RTU budžeta kontā un izmantojami tikai:
35.1. mācību līdzekļu un
zinātniskās aparatūras iegādei;
35.2. aprīkojuma iegādei;
35.3.
akadēmiskā un vispārējā personāla un studējošo materiālajai stimulēšanai;
35.4.
RTU attīstībai.
36. Personas izslēgšanu no
studējošo saraksta veic rektors. Apelācijas izskata Senāts. Izslēgt no studējošo
saraksta var:
36.1. pēc studējošā vēlēšanās;
36.2. konstatējot, ka personas
uzņemšanu RTU ietekmējusi maldināšana, kukuļdošana vai cita rīcība, ar kuru
pārkāpts pretendentu vienlīdzības princips;
36.3. par noteiktajos termiņos
nenokārtotiem pārbaudījumiem un citu studiju uzdevumu nepildīšanu;
36.4. par
RTU iekšējās kārtības
noteikumu pārkāpumiem.
37. Studējošajiem ir tiesības:
37.1. iegūt akadēmisko un
profesionālo augstāko izglītību;
37.2. noteiktā kārtībā izmantot
RTU telpas, bibliotēkas, iekārtas, aparatūru, kultūras, sporta objektus u.c.;
37.3. RTU Senātā apstiprinātā
kārtībā pārtraukt un atsākt studijas;
37.4. realizēt Augstskolu likumā
paredzētās tiesības uz studiju un pētnieciskā darba, kā arī mākslinieciskās
jaunrades brīvību;
37.5. saņemt informāciju visos
jautājumos, kas tieši saistīti ar viņu studijām un iespējamo karjeru;
37.6. augstskolā brīvi paust un
aizstāvēt savas domas un uzskatus;
37.7. vēlēt un tikt ievēlētam
studējošo pašpārvaldē, līdzdarboties RTU visu līmeņu pašpārvaldes institūcijās;
37.8. noteiktā kārtībā kā
klausītājiem apmeklēt citas augstskolas mācību pasākumus un kārtot
nepieciešamos pārbaudījumus;
37.9. dibināt biedrības,
pulciņus, klubus.
38. Studējošiem ir sava
pašpārvalde, kura pārstāv RTU studējošo intereses attiecībās ar valsts
institūcijām un RTU akadēmisko un vispārējo personālu. Studējošo pašpārvalde
darbojas saskaņā ar nolikumu, ko izstrādā studējošie un apstiprina Senāts.
Augstskolas vadības institūciju pienākums ir atbalstīt un sekmēt studējošo
pašpārvaldes darbību. Studējošo pašpārvalde:
38.1. reprezentē augstskolas
studējošos Latvijā un ārvalstīs;
38.2. aizstāv un pārstāv
studējošo intereses akadēmiskās, materiālās, sociālās un kultūras dzīves
jautājumos RTU un citās valsts iestādēs;
38.3. veicina studentu ieinteresētību
studēt;
38.4. nosaka studējošo
ievēlēšanas kārtību RTU koleģiālajās institūcijās.
39. Studējošo pašpārvaldei ir
tiesības pieprasīt un saņemt informāciju un paskaidrojumus no jebkuras RTU
struktūrvienības pilnvarotajiem pārstāvjiem visos jautājumos, kas skar
studējošo intereses. RTU studējošo pašpārvaldes lēmumi pēc
to apstiprināšanas Senātā ir obligāti visiem studējošiem. Studējošo
pašpārvaldes pārstāvjiem Senātā, fakultātes domē un Akadēmiskajā sapulcē ir
veto tiesības jautājumos, kas skar studējošo intereses. Pēc veto piemērošanas
jautājumu izskata saskaņošanas komisija, kuru izveido attiecīgā vadības
institūcija pēc paritātes principa. Saskaņošanas komisijas lēmumu apstiprina
attiecīgā vadības institūcija ar klātesošo divu trešdaļu balsu vairākumu.
Studējošo pašpārvaldes pārstāvjiem ir tiesības uz līdzdalību visu līmeņu RTU lēmējinstitūcijās,
kā arī tiesības piedalīties kā novērotājiem ieskaitēs un eksāmenos. Studējošo
organizāciju, biedrību, klubu utt. līdzdalību studējošo pašpārvaldē nosaka RTU
studējošo pašpārvaldes nolikums.
5. RTU
pārstāvības un vadības institūcijas,
lēmējinstitūcijas
40. RTU pārstāvības un vadības
institūcijas un galvenās lēmējinstitūcijas ir:
40.1. Satversmes sapulce
(Akadēmiskā sapulce);
40.2. Senāts;
40.3. rektors;
40.4. revīzijas komisija;
40.5. akadēmiskā šķīrējtiesa.
41. Akadēmiskā sapulce ir RTU
pilnvarota augstākā koleģiālā pārstāvības un vadības institūcija un
lēmējinstitūcija. Akadēmiskajai sapulcei ir nolikums, kuru apstiprina
Akadēmiskā sapulce. Akadēmisko sapulci 200 cilvēku sastāvā uz trīs gadiem,
aizklāti balsojot, ievēlē akadēmiskais personāls, studējošie un vispārējais
personāls. Akadēmiskās sapulces sastāvā tiek iekļauti visi 80 Senāta locekļi,
bet pārējos 120 Akadēmiskās sapulces locekļus ievēlē administrācija,
fakultātes, juridiski patstāvīgās struktūrvienības un studentu pašpārvalde tām
izdalīto vietu apjomā proporcionālas pārstāvniecības nodrošināšanai. Akadēmiskā
sapulcē akadēmiskā personāla īpatsvars ir vismaz 60 procenti (120 pārstāvji),
bet studējošo īpatsvars ir 20% (40 pārstāvji). Akadēmiskā sapulce ievēlē priekšsēdētāju, priekšsēdētāja vietnieku
un sekretāru.
42. Akadēmisko sapulci ne retāk
kā reizi gadā sasauc rektors vai Senāts. Akadēmiskā sapulce:
42.1. pieņem un groza RTU
Satversmi;
42.2. ievēlē un atceļ rektoru;
42.3. apstiprina Senāta nolikumu
un tā ievēlēšanas atbilstību RTU Satversmei;
42.4. ievēlē revīzijas komisiju
un akadēmisko šķīrējtiesu, kā arī apstiprina to nolikumus;
42.5. noklausās rektora pārskatu,
dod ieteikumus prorektoriem.
43. Akadēmiskā sapulce savu
darbību izbeidz, ja Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu par RTU reorganizāciju
vai likvidāciju.
44. RTU Senāts ir RTU personāla
koleģiāla vadības institūcija un lēmējinstitūcija 80 cilvēku sastāvā. Senāts
apstiprina kārtību un noteikumus, kuri regulē visas RTU darbības sfēras
(izskata un pēc
neatkarīgas ekspertīzes apstiprina
studiju programmas, dibina un likvidē struktūrvienības, apstiprina RTU budžetu u.c.). Senātam
ir nolikums, kuru apstiprina Akadēmiskā sapulce.
45. Senāta locekļus (senatorus)
ievēlē uz trīs gadiem. Senātu vada Senāta priekšsēdētājs vai viņa prombūtnes
laikā Senāta priekšsēdētāja vietnieks un šajos amatos var ievēlēt RTU
profesorus, kuri neieņem rektora, prorektora vai kanclera amatus. Senāta sastāvā
ir:
45.1. 60 akadēmiskā personāla
pārstāvji (75% no kopskaita), tajā skaitā vismaz 40 profesori vai asociētie
profesori (50% no kopskaita), kurus ievēlē fakultāšu domēs un juridiski
patstāvīgu struktūrvienību padomēs. Ievēlētos pārstāvjus Senāta sastāvā iekļauj
vēlēšanu rezultātā saņemto par balsu secībā, aizpildot struktūrvienībai
izdalīto vietu skaitu. Šis vietu skaits Senātā ir proporcionāls
struktūrvienības studiju un zinātniskā darba finansējuma apjomam, ievērojot, ka
katrai fakultātei pārstāvju skaits ir ne mazāks par 2 un ne lielāks par 12. Tām
struktūrvienībām, kuras nevar nodrošināt, ka uz 2/3 no tām atvēlētajām vietām
pretendē profesori vai asociētie profesori, vietu skaits Senātā tiek samazināts
līdz līmenim, kas šo proporciju nodrošina;
45.2. 16 studējošo
pārstāvji (20% no kopskaita), kurus ievēlē studentu pašpārvalde
proporcionāli studējošo skaitam, ievērojot, ka katrai fakultātei ir vismaz 1
pārstāvis;
45.3.
4 vispārējā personāla pārstāvji
(5% no kopskaita), kuru skaitā ir rektors, divi prorektori, kanclers.
RTU Senāta lēmumu
izpildi, kā arī pastāvīgi RTU darbības vadību realizē rektors, mācību prorektors, zinātņu prorektors un kanclers.
46. Senāts, atbilstoši
Akadēmiskās sapulces apstiprinātam nolikumam, var izveidot padomes un komisijas.
To darbības kārtību nosaka Senāta apstiprināti nolikumi. Veto tiesības ir
rektoram visos jautājumos un Senāta studējošo pārstāvjiem visos jautājumos, kas
skar studentu tiesības un likumīgās intereses. Senāts savu darbību izbeidz, ja Ministru kabinets ir pieņēmis
lēmumu par RTU reorganizāciju vai likvidāciju.
47. Padomnieku konventu
dibina pēc RTU Senāta iniciatīvas vai izglītības un zinātnes ministra
pieprasījuma. Tā nolikumu apstiprina un locekļus ievēlē Senāts. Padomnieku
konventu sasauc pēc tā priekšsēdētāja, vai ne mazāk kā trešās daļas konventa
locekļu ierosinājuma. Padomnieku konvents konsultē Senātu un rektoru
augstskolas attīstības stratēģijas jautājumos. Tam ir tiesības ierosināt
jautājumu izskatīšanu Senātā un Akadēmiskajā sapulcē.
48. Rektors ir RTU
augstākā amatpersona, kas īsteno RTU vispārējo administratīvo vadību un bez
īpaša pilnvarojuma pārstāv RTU. Rektors:
48.1. atbild par RTU
darbības atbilstību Augstskolu likumam un citiem normatīvajiem aktiem, kā arī
RTU Satversmei;
48.2. atbild par RTU
iegūstamās izglītības un veikto zinātnisko pētījumu kvalitāti;
48.3. nodrošina RTU
piešķirto valsts budžeta līdzekļu, kā arī RTU mantas likumīgu, ekonomisku un
mērķtiecīgu izmantojumu, personiski atbild par RTU finansiālo darbību;
48.4. veicina RTU personāla
attīstību un nodrošina akadēmiskā personāla un studējošo akadēmisko brīvību;
48.5. veic citus
Augstskolu likumā un citos normatīvajos aktos, kā arī RTU Satversmē noteiktos
pienākumus.
49. Mācību prorektora,
zinātņu prorektora un kanclera tiesības un pienākumus nosaka rektora
apstiprināti amata apraksti. Mācību prorektoru un zinātņu prorektoru pēc
rektora ieteikuma Senāts ievēl uz rektora pilnvaru laiku. Kancleru pēc rektora
ieteikuma ievēl Senāts, un viņš strādā uz darba līguma pamata pastāvīgā darbā.
Rektora komandējuma
vai atvaļinājuma laikā rektora pienākumus, pamatojoties uz rektora rīkojumu,
pilda pārējie RTU darbības vadības pārstāvji šādā secībā kanclers vai mācību
prorektors vai zinātņu prorektors. Rektora pēkšņas slimības laikā rektora pienākumus
bez īpaša pilnvarojuma veic RTU kanclers.
50. Rektoru Akadēmiskā sapulce ievēlē no dabaszinātņu,
inženierzinātņu, arhitektūras, vides zinātņu un vadībzinātņu profesoriem uz
laiku, kas nepārsniedz piecus gadus, turklāt ne vairāk kā divas reizes pēc
kārtas. Kārtējās rektora vēlēšanas augstskola rīko vismaz vienu mēnesi pirms
rektora pilnvaru izbeigšanās. Ievēlēto rektoru apstiprina Ministru kabinets. Ja
rektors vēlēšanu noteikumu pārkāpumu dēļ netiek apstiprināts, jaunas rektora
vēlēšanas tiek organizētas divu mēnešu laikā. Līdz atkārtotajās vēlēšanās
ievēlēta rektora apstiprināšanai Ministru kabinets ieceļ rektora vietas
izpildītāju. Rektoru atceļ no amata Ministru kabinets pēc RTU Senāta vai
Izglītības un zinātnes ministrijas ierosinājuma, ja rektora darbā konstatēti
likumu vai citu normatīvo aktu pārkāpumi. Rektora atcelšanas gadījumā Ministru
kabinets ieceļ rektora vietas izpildītāju, kas pilda rektora pienākumus līdz
jaunievēlētā rektora apstiprināšanai.
51. Akadēmiskā sapulce ievēlē
revīzijas komisiju piecu cilvēku sastāvā uz trīs gadiem. Revīzijas komisijas
sastāvā nedrīkst būt rektors, prorektori, kanclers, dekāni, institūtu
direktori. Revīzijas komisijai, atbilstoši Akadēmiskās sapulces apstiprinātam
nolikumam, ir tiesības un pienākums pārbaudīt RTU finansiālās un saimnieciskās
darbības atbilstību spēkā esošajiem likumiem, citiem normatīvajiem aktiem un
RTU Satversmei. Ar revīziju saistīto jautājumu noskaidrošanai revīzijas
komisijai ir tiesības iepazīties ar visiem dokumentiem, kas attiecas uz RTU
finansiālo un saimniecisko darbību, kā arī pieprasīt un saņemt paskaidrojumus
no amatpersonām. Revīzijas komisija veic pārbaudi ne retāk kā reizi gadā. Tās
sagatavotais rakstveida ziņojums par pārbaudes rezultātiem iesniedzams Senātam.
RTU administrācija Senātam mēneša laikā sniedz pārskatu par Revīzijas komisijas
konstatēto pārkāpumu likvidēšanu. Revīzijas komisija savu darbību izbeidz, ja
Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu par RTU reorganizāciju vai likvidāciju.
52. Akadēmiskā
sapulce aizklātā balsošanā no
akadēmiskā personāla un studējošo
vidus ievēlē akadēmisko šķīrējtiesu piecu cilvēku sastāvā uz trīs
gadiem. Studējošo īpatsvars akadēmiskajā šķīrējtiesā ir 20% no akadēmiskās
šķīrējtiesas sastāva. Tajā nedrīkst būt augstskolas administratīvā personāla
pārstāvji (rektors, prorektori, kanclers, dekāni, institūtu direktori). Studējošo pārstāvjus šķīrējtiesā ievēlē
studējošo pašpārvalde. Akadēmiskajai šķīrējtiesai ir nolikums, kuru
apstiprina Akadēmiskā sapulce.
53. Akadēmiskā šķīrējtiesa izskata:
53.1. strīdus starp RTU
amatpersonām, kā arī struktūrvienību pārvaldes institūcijām, kas atrodas
pakļautības attiecībās;
53.2. studējošo un akadēmiskā personāla iesniegumus par RTU
Satversmē noteikto akadēmisko brīvību un tiesību ierobežojumiem vai pārkāpumiem.
Akadēmiskās šķīrējtiesas locekļi
par savu darbību atbild Akadēmiskajai sapulcei. Pēc darba devēja iniciatīvas
viņus no darba var atbrīvot tikai ar Akadēmiskās sapulces piekrišanu. Akadēmiskā šķīrējtiesa
savu darbību izbeidz, ja Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu par RTU
reorganizāciju vai likvidāciju.
55. Fakultātes dome un institūta
padome vada un pārzina attiecīgi fakultātes un institūta darbību. Domes sastāvā
ir fakultātes visu struktūrvienību pārstāvji, studējošo pārstāvji, kā arī
pārstāvji no pārējā vadošā akadēmiskā personāla (profesori, asociētie
profesori, docenti vai vadošie pētnieki). Studējošie fakultātes domes sastāvā
ir ne mazāk kā 20%. Institūta padomi veido atbilstoši Senāta apstiprinātam
institūta nolikumam. Dome no vadošā akadēmiskā personāla vidus ievēlē dekānu
(fakultātē) un direktoru (institūtā) uz pieciem gadiem, bet ne vairāk kā divas
reizes pēc kārtas.
Fakultātes dekāns un institūta
direktors ir šo struktūrvienību oficiālie pārstāvji, kuri nodrošina attiecīgi
domes un padomes sēžu sagatavošanu, lēmumu izpildi, atbild par studiju un
zinātniskā darba organizāciju, savu struktūrvienību saimniecisko un finansiālo
darbību.
6. Studijas
56. Studiju programmu realizāciju koordinē mācību
prorektora dienests. Studiju programma ietver visas viena akadēmiskā
grāda vai profesionālā nosaukuma iegūšanai nepieciešamās prasības.
57. RTU tiek īstenotas akadēmiskās un
profesionālās studiju programmas bakalaura un maģistra grāda iegūšanai,
inženiera kvalifikācijas iegūšanai, kā arī studijas doktora zinātniskā grāda
iegūšanai. Tās tiek veidotas saskaņā ar valsts akadēmiskās
izglītības standartu. Bakalaura studiju programmas pilna laika studiju ilgums
ir trīs līdz četri gadi, bet maģistra studiju programmas pilna laika studiju
ilgums ir no viena līdz diviem gadiem ar noteikumu, ka kopējais bakalaura un
maģistra studiju ilgums nav mazāks par pieciem gadiem.
Otrā līmeņa augstākās
profesionālās izglītības ieguvei kopējais pilna laika studiju ilgums nav īsāks
par četriem gadiem, izņemot tās profesionālās studiju programmas, kuras tiek
īstenotas pēc pirmā līmeņa augstākās profesionālās izglītības programmas
apguves. Profesionālās augstākās izglītības bakalaura grādu piešķir, ja
programmas pilna laika studiju ilgums ir vismaz četri gadi. Profesionālās
augstākās izglītības maģistra grādu piešķir, ja programmas pilna laika studiju
ilgums ir vismaz pieci gadi.
Personas, kas ieguvušas bakalaura
grādu, ir tiesīgas turpināt studijas maģistra grāda iegūšanai. Personas, kas
ieguvušas maģistra grādu, ir tiesīgas turpināt studijas doktorantūrā doktora grāda
iegūšanai. Studiju programmas ilgums doktorantūrā ir trīs līdz četri gadi.
Studiju programmas saturs un
satura apjoms, kā arī sasniegumu vērtēšana pilna laika un nepilna laika
studijās (tajā skaitā vakara un neklātienes studijās) ir vienāda.
58. Akadēmiskajām bakalaura un
maģistra studiju programmām jānoslēdzas ar bakalaura un maģistra darba
izstrādāšanu un gala pārbaudījumu, kura sastāvdaļas attiecīgi ir bakalaura un
maģistra darba aizstāvēšana un atbildes uz komisijas locekļu jautājumiem
studiju programmas ietvaros.
Augstākās profesionālās izglītības studijas
beidzas ar diplomdarba (diplomprojekta) vai profesionālā bakalaura
(profesionālā maģistra) darba izstrādāšanu un valsts pārbaudījumu, kura
sastāvdaļa ir diplomdarba (diplomprojekta) vai profesionālā bakalaura
(profesionālā maģistra) darba aizstāvēšana un atbildes uz komisijas locekļu
jautājumiem studiju programmas ietvaros.
7.
Zinātniskā pētniecība
59. Zinātniskā pētniecība ir RTU
darbības neatņemama sastāvdaļa, un tajā piedalās viss akadēmiskais personāls.
Tās mērķis ir zinātnisku atziņu iegūšana, studiju zinātniska pamatošana un
tālāka attīstīšana, praktiski svarīgu un Latvijas tautsaimniecībai nozīmīgu
uzdevumu risināšana. Zinātniskās pētniecības darbs notiek saskaņā ar
Zinātniskās darbības likumu.
60. Zinātniskā darba vadītājs
patstāvīgi nosaka savu pētījuma tematu, bet RTU kopējos zinātniskās darbības
plānus un svarīgākos aspektus koordinē zinātņu prorektora dienests. Pētījumu
virzieni tiek saskaņoti ar citām augstskolām un zinātniskajām iestādēm,
Latvijas Zinātnes padomi un citām ieinteresētajām institūcijām, to nozīmība un
zinātniskais līmenis tiek regulāri izvērtēti. RTU un valsts institūcijas piešķir finansējumu
noteiktiem pētījumiem, kuros ir ieinteresēta valsts un sabiedrība. Pētījumus
var veikt arī par citu juridisku vai fizisku personu līdzekļiem.
61. Zinātnisko pētījumu
rezultātus RTU publicē starptautiski atzītos un citos izdevumos, kā arī RTU
Zinātniskajos rakstos. RTU Zinātniskie raksti iznāk regulāri kā atsevišķās
zinātņu nozarēs veikto pētījumu rezultātus atspoguļojošas sērijas. RTU
Zinātniskie raksti ir pieejami visām ieinteresētajām institūcijām.
62. Doktora grādu pēc akreditētas
doktorantūras programmas apguves un promocijas darba aizstāvēšanas piešķir RTU Senātā apstiprināta
promocijas padome.
8. Īpašums, finanses un saimnieciskā darbība
63. RTU var piederēt kustamais,
nekustamais un intelektuālais īpašums, kā arī naudas līdzekļi Latvijā un
ārvalstīs. RTU īpašumu veido:
63.1. kustama un nekustama manta,
kas RTU dāvināta, ko tā matojusi vai ko iegādājusies par pašu līdzekļiem;
63.2. par valsts budžeta
līdzekļiem iegādātā manta. Nekustamais īpašums ierakstāms zemesgrāmatā kā RTU
īpašums;
63.3. RTU intelektuālais īpašums.
RTU īpašums tiek pārvaldīts
nošķirti no tai valdījumā nodotā valsts īpašuma. Valdījumā vai lietošanā nodotā
valsts īpašuma pārvaldīšanas kārtību nosaka un šī īpašuma izmantošanu kontrolē
attiecīgas valsts institūcijas saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
64. RTU finanšu resursus veido:
64.1. dotācija no vispārējiem
ieņēmumiem;
64.2. ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;
64.3. ārvalstu finanšu palīdzība;
64.4. juridisko un fizisko
personu ziedojumi un dāvinājumi;
64.5. citi normatīvajos aktos
paredzēti ienākumi.
65. Finanšu resursu struktūru
nosaka RTU Senāts, bet budžeta izpildi kontrolē revīzijas komisija. Par budžeta
izpildi rektors sniedz ikgadēju pārskatu Akadēmiskajai sapulcei un izglītības
un zinātnes ministram. Struktūrvienību finanšu resursi kā patstāvīga daļa
ietilpst RTU budžetā.
66. Akreditētās studiju
programmās studējošajiem ir tiesības pretendēt uz studiju kredītu (aizdevumu no
valsts budžeta vai kredītiestāžu līdzekļiem ar valsts galvojumu studējošajiem,
lai segtu maksu par studijām) un studējošo kredītu (aizdevumu no valsts budžeta
vai kredītiestāžu līdzekļiem ar valsts galvojumu studējošo sociālo vajadzību
nodrošināšanai).
67. RTU ir tiesības savā vārdā
Latvijas Republikā un ārvalstīs:
67.1. brīvi rīkoties ar savu
īpašumu šajā Satversmē norādīto mērķu sasniegšanai;
67.2. atvērt nodaļas, filiāles un
pārstāvniecības;
67.3. slēgt līgumus ar juridiskām
un fiziskām personām, kā arī veikt citas juridiskas darbības;
67.4. izsludināt konkursus, pirkt
un pārdot kustamo un nekustamo īpašumu, dažādu mantu un vērtspapīrus saskaņā ar
spēkā esošajiem likumiem un citiem normatīvajiem aktiem un atbilstoši
augstskolas darbības mērķim;
67.5. veikt augstskolas profilam
atbilstošu saimniecisko darbību, kuras peļņu izmanto RTU attīstībai, kā arī
ieguldīt savus līdzekļus citos uzņēmumos;
67.6. saņemt un izmantot Latvijas
Republikas un ārvalstu organizāciju un fizisko personu ziedojumus un
dāvinājumus.
9.
RTU reorganizācijas vai likvidācijas kārtība,
Satversmes pieņemšanas un
grozīšanas kārtība
68. Lēmumu par RTU reorganizāciju
vai likvidāciju pieņem Ministru kabinets pēc izglītības un zinātnes ministra
priekšlikuma. Priekšlikumam pievienojams augstskolas reorganizācijas vai
likvidācijas projekts, kā arī Augstākās izglītības padomes atzinums.
69. RTU Satversmi un nosaukumu
var pieņemt, grozīt vai atcelt tikai RTU Akadēmiskā sapulce. Satversme un tās grozījumi
stājas spēkā pēc to apstiprināšanas Latvijas Republikas Saeimā.
Rīgas Tehniskās
universitātes
rektors I.Knēts
Izglītības un zinātnes ministre |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāj p.i. |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.Rivža
|
M.Gruškevics |
R.Kārkliņš
|
R.Ozola
|
G.Rēvalde |
10.09.2007; 13:42
4950
V.Lecinska 7047803
Vineta.Lecinska@izm.gov.lv