Vidzemes augstskolas Satversme
1.pants. Vidzemes augstskolas Satversmes sapulcē 2006.gada 13.decembrī
pieņemtā Vidzemes augstskolas Satversme ar šo likumu tiek apstiprināta.
2.pants. Līdz ar likumu izsludināma Vidzemes augstskolas
Satversme.
Izglītības
un zinātnes ministra vietā
īpašu uzdevumu ministrs
Eiropas Savienības līdzekļu
apguves lietās
N.Broks
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Ņemot vērā, ka
2006.gada 6.aprīlī spēkā stājās grozījumi Augstskolu likumā un to pārejas
noteikumu 18. un 19.punkts paredz augstskolām nodrošināt savu satversmju
atbilstību ar Augstskolu likumā noteiktajām prasībām, kā arī,saskaņā ar
Augstskolu likuma 10.panta trešajā daļā noteikto, ka valsts dibināto
augstskolu satversmi un grozījumus tajā pieņem attiecīgās augstskolas
satversmes sapulce un pēc izglītības un zinātnes ministra ieteikuma ar likumu
apstiprina Saeima, ir nepieciešams šis likumprojekts. |
Ar šo likumprojektu tiek apstiprināta Vidzemes
Augstskolas Satversme. Satversme nosaka Vidzemes Augstskolas darbības pamatvirzienus,
uzdevumus un pamatprincipus, juridisko statusu tiek noteikts, ka tā ir
atvasināta publiska persona. Satversme nosaka Vidzemes augstskolas personāla
(akadēmiskā personāla, vispārējā personāla un studējošo) sastāvu un tiesības.
Satversme nosaka Vidzemes Augstskolas pašpārvaldes un struktūrvienības,
nosakot, ka tās pārstāvības un vadības institūcijas un galvenās
lēmējinstitūcijas ir: Satversmes sapulce, Senāts, Rektors, Revīzijas komisija
un Akadēmiskā šķīrējtiesa, kā arī nosaka to struktūru un kompetenci. Tāpat
tiek noteikts arī Vidzemes Augstskolas īpašums, finanses un saimnieciskā
darbība, Satversmes pieņemšanas un grozījumu izdarīšanas kārtība, kā arī
Vidzemes Augstskolas reorganizācijas vai likvidācijas kārtība. |
|
Citas informācijas nav. |
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
III. Kāda
var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2007.) |
Nākamie trīs gadi
(2008.2010.) |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
6. Cita informācija |
Citas
informācijas nav. |
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta
noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Nav nepieciešams izstrādāt papildu normatīvos
aktus. |
2. Cita informācija |
Citas
informācijas nav. |
|
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||
|
1. Saistības pret Eiropas
Savienību. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||
|
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Likumprojekts šo jomu neskar.
|
|||||
2.tabula |
||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais
akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||
5.
Cita informācija |
Citas informācijas nav.
|
|||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
Citas informācijas nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1.
Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunas
institūcijas netiek radītas. Rektors atbild par augstskolas darbības atbilstību tās
satversmei saskaņā ar Augstskolu likuma 171. panta 1. punktu. |
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība
tiks informēta, publicējot likumu pēc tā pieņemšanas laikrakstā Latvijas
Vēstnesis un būs ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un
internetā www.likumi.lv.
|
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Vidzemes
Augstskolas izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību augstskolas
personāls var apstrīdēt akadēmiskajā šķīrējtiesā, bet akadēmiskās
šķīrējtiesas lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. Personas, kuras nav augstskolas personāla sastāvā,
Vidzemes Augstskolas izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var
apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu rektoram. Rektora pieņemto lēmumu var
pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
|
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
Izglītības un
zinātnes ministre B.Rivža
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
M.Gruškevics |
E.Martinsons |
R.Ozola
|
G.Rēvalde |
18.07.2007; 14:54
821
V.Lecinska 7047803
Vineta.Lecinska@izm.gov.lv
Vidzemes Augstskolas
Satversmes sapulcē
2007.gada 27.jūnijā
Preambula
Vidzemes Augstskola (turpmāk Augstskola)
dibināta 1996.gadā ar dibinātāju sapulces lēmumu, kā sabiedrība ar ierobežotu
atbildību Vidzemes augstskola nolūkā sekmēt cilvēkresursu ar augstāko
izglītību piesaisti Vidzemes reģiona izaugsmei.
Ar Ministru kabineta 2000.gada 20.decembra
rīkojumu Nr.649 Par Vidzemes augstskolas dibināšanu sabiedrība ar ierobežotu
atbildību Vidzemes augstskola ir pārveidota par valsts augstskolu.
Pirmā Vidzemes Augstskolas, kā valsts
augstskolas, Satversme tika pieņemta Satversmes sapulcē 2001.gada 24.februārī.
Otrā Vidzemes Augstskolas Satversme pieņemta
2007.gada 27.jūnijā.
I.
Vispārīgie
noteikumi
1.
Augstskola ir
valsts dibināta reģionāla augstākās profesionālās un akadēmiskās izglītības un
zinātnes institūcija, kura sekmē Vidzemes novada un visas valsts attīstību un
zinātnisko potenciālu. Augstskola nodrošina mūsdienu līmenim atbilstošas
studijas un pētniecību, balstoties uz augstākās izglītības un zinātnes
vienotību. Augstskola aktīvi piedalās aktuālu sabiedrības un valsts problēmu risināšanā.
2.
Augstskolas
oficiālais nosaukums ir Vidzemes Augstskola, nosaukuma saīsinājums ir ViA.
Augstskolas juridiskā adrese ir: Cēsu iela 4, Valmiera, Latvijas Republika.
3.
Augstskolas
nosaukums citās valodās ir:
angļu valodā Vidzeme
University College;
vācu valodā Hochschule
Vidzeme;
krievu valodā Bидземская
высшая школа;
franču valodā L
Ecole supérieure de Vidzeme.
4.
Augstskola ir
atvasināta publiska persona, tai ir juridiskas
personas statuss. Augstskolai ir savs zīmogs, kurā attēlota zaļa liepas lapa uz
balta fona. Augstskolas atklāšanas diena 27.septembris ir Augstskolas
svinamā diena.
II.
Darbības mērķis,
darbības pamatvirzieni, uzdevumi un pamatprincipi
5.
Augstskolas
darbības tiesiskais pamats ir Latvijas Republikas Satversme, Izglītības likums,
Augstskolu likums, Zinātniskās darbības likums, citi Latvijas Republikas
normatīvie akti, kā arī šī Satversme.
6.
Augstskolas
darbības mērķis ir attīstīt Augstskolu kā vienu no inovatīvākajiem reģionāliem
akadēmiskajiem izglītības, zinātnes un pētniecības centriem Baltijas jūras
telpā, kā arī sekmēt Vidzemes reģiona attīstību, sniedzot mūsdienu prasībām
atbilstošu kvalitatīvu un konkurētspējīgu augstāko izglītību, veicot pētniecību
un veiksmīgi sadarbojoties ar partneriem Latvijā un ārvalstīs.
7.
Augstskolas darbības
pamatvirzieni ir augstākās izglītības īstenošana, zinātnisko pētījumu veikšana,
tālākizglītības un mūžizglītības programmu īstenošana.
8.
Augstskolas
uzdevumi ir:
8.1.
nodrošināt pilna cikla augstāko izglītību (pirmā un otrā līmeņa
augstāko profesionālo izglītību, profesionālo un akadēmisko bakalaura izglītību
un profesionālo un akadēmisko maģistra izglītību), doktora līmeņa studijas,
tālākizglītību un mūžizglītību atbilstoši darba tirgus attīstības tendencēm;
8.2.
veidot augsta
līmeņa zinātnisko vidi, attīstot un popularizējot zinātniskos pētījumus;
8.3.
nodrošināt
stabilu, ilgtermiņa attīstību veicinošu finansējumu, materiāli tehnisko bāzi un
pārvaldības procesus;
8.4.
attīstīt
akadēmiskā un vispārējā personāla un studējošo profesionalitāti un kompetenci;
8.5.
sekmēt uz
Augstskolas stratēģijā minēto misiju vērsta un lojāla personāla un studējošo
piesaisti, izaugsmi un vēlmi radoši ieguldīt savas intelektuālās un
profesionālās spējas Augstskolas attīstībā;
8.6.
radīt un uzturēt
vidi, kura dod iespēju daudzpusīgi attīstīties, sadarboties un izpausties
ikvienam Augstskolā strādājošajam un studējošajam;
8.7.
veidot
sadarbībai atvērtu Augstskolas vidi.
9.
Savā darbībā
Augstskola balstās uz šādiem pamatprincipiem:
9.1.
studiju,
akadēmiskajā un zinātniskajā darbā tiek ievērotas Latvijas Republikas un sabiedrības
intereses, kā arī ņemti vērā pasaules civilizācijas sasniegumi un humānisma
principi;
9.2.
Augstskola
nodrošina studiju un zinātniskā darba vienotību;
9.3.
Augstskola
nodrošina izziņas un zinātniskā darba brīvību, atbilstoši Augstskolas
zinātniskās darbības prioritātēm atbalsta pētnieciskā darba rezultātu
publicēšanu un popularizēšanu;
9.4.
Augstskola savā
darbībā nodrošina akadēmiskās brīvības principa ievērošanu studējošajiem un
akadēmiskajam personālam.
III.
Personāls
10. Augstskolas personālu
veido:
10.1. akadēmiskais personāls.
Akadēmisko personālu veido:
10.1.1.
Augstskolas darbinieki, kuri ir ievēlēti Augstskolā akadēmiskajos amatos,
turpmāk akadēmiskajos amatos ievēlētais akadēmiskais personāls;
10.1.2.
Augstskolas viesdocētāji, kuri nav ievēlēti Augstskolā akadēmiskajos
amatos, turpmāk akadēmiskajos amatos neievēlētais akadēmiskais personāls;
10.2. vispārējais personāls,
t.i., Augstskolas darbinieki, kas nodarbināti Augstskolā uz darba līguma pamata
un kas neietilpst 10.1.apakšpunktā noteiktajās darbinieku kategorijās (tai
skaitā rektors, prorektors, direktors, izpilddirektors, dekāns un citas
amatpersonas, kuru pamatfunkcijas ir administratīvais darbs);
10.3. studējošie. Studējošie
ir:
10.3.1.
Augstskolas pilna laika studējošie (tai skaitā maģistranti un doktoranti),
turpmāk pilna laika studējošie;
10.3.2.
Augstskolas nepilna laika studējošie (tai skaitā maģistranti un
doktoranti), turpmāk nepilna laika studējošie.
11.
Augstskolas
personāla tiesiskais statuss Augstskolā tiek noteikts saskaņā ar Latvijas
Republikas spēkā esošiem normatīvajiem aktiem un šo Satversmi.
12.
Augstskolas
institūcijas un amatpersonas godprātīgi nodrošina personai iespējas realizēt
Latvijas Republikas normatīvajos aktos un šajā Satversmē noteiktās tiesības.
Augstskolas personālam ir tiesības:
12.1. saņemt informāciju no Augstskolas institūcijām
un amatpersonām jautājumos, kas skar tā intereses. Augstskolas amatpersonas un
institūcijas ir tiesīgas atteikties sniegt personai informāciju tikai
normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos;
12.2. piedalīties Augstskolas vadības un
pašpārvaldes lēmumu un Augstskolas iekšējās kārtības noteikumu izstrādāšanā, kā
arī tādu lēmumu pieņemšanā, kas skar personāla intereses. Šai nolūkā personai
ir tiesības pieprasīt nepieciešamo informāciju un mutiski vai rakstveidā
izteikt savu viedokli vai priekšlikumu par lēmuma projektu, ievērojot
attiecīgas Augstskolas institūcijas darba kārtību. Institūcijai vai
amatpersonai, kuras kompetencē ir attiecīga jautājuma izskatīšana, ir pienākums
ņemt vērā izteiktos viedokļus un priekšlikumus un, priekšlikumu noraidīšanas gadījumā,
sniegt motivētu atbildi par priekšlikuma noraidīšanas iemesliem;
12.3. piedalīties Augstskolas koleģiālo vadības
institūciju sēdēs un tikt uzklausītam, ievērojot sēdes darba kārtību.
13.
Tiesības vēlēt
un tikt ievēlētam Satversmes sapulcē un Senātā ir:
13.1. akadēmiskajos amatos ievēlētajam akadēmiskajam
personālam;
13.2. vispārējam personālam;
13.3. pilnā laika studējošiem.
Katra no minētajām personāla grupām savus
pārstāvjus Satversmes sapulcē un Senātā ievēl atsevišķi.
14.
Augstskolas
vadība rūpējas par Augstskolas personāla darba apstākļiem, veselību un atpūtu,
profesionālās kvalifikācijas celšanu un pārkvalifikāciju, nodrošina atbilstošus
apstākļus to profesionālajai darbībai, izaugsmei un tālākizglītības iespējām.
15.
Augstskolas
personāla pienākumi ir:
15.1. ar savu darbību veicināt Augstskolas uzdevumu
izpildi un mērķu sasniegšanu;
15.2. veicināt demokrātijas un atklātuma principu
nostiprināšanos Augstskolas darbībā un pārvaldē;
15.3. ievērot Augstskolas
Satversmi, izstrādātos iekšējās kārtības noteikumus un citus iekšējos
normatīvos aktus.
16.
Augstskolas
akadēmiskais un vispārējais personāls ir
atbildīgs par savu pienākumu pildīšanu. Kārtību, kādā piešķirami apbalvojumi
vai arī piemērojami disciplinārsodi par pienākumu nepildīšanu, nosaka Senāts,
pamatojoties uz spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
17.
Augstskolas
akadēmiskajam personālam:
17.1. ir pienākums piedalīties studējošo izglītošanā
un veikt zinātniskos pētījumus. Uzdevumu apjomu katrā no abiem pamatdarbības
veidiem nosaka Augstskola;
17.2. ir tiesības īstenojamo studiju programmu
noteiktajos ietvaros patstāvīgi noteikt studiju darba un pārbaudījumu saturu un
formu, izvēlēties metodiku;
17.3. ir tiesības brīvi paust savus zinātniskos
uzskatus;
17.4. ir tiesības, veicot zinātnisko darbu, brīvi
izvēlēties pētījumu metodes, izvērtēt un publicēt pētījumu rezultātus.
Akadēmiskajos amatos ievēlētajam personālam ir
tiesības pretendēt uz finansējumu zinātniskajam un akadēmiskajam darbam no
Augstskolas un citiem avotiem, lai veicinātu Augstskolas mērķa un uzdevumu
izpildi.
18. Profesoriem un asociētajiem profesoriem, kas sasnieguši pensijas vecumu,
Augstskola var piešķirt goda nosaukumu emeritus profesors.
19.
Personas, kas
devušas īpašu ieguldījumu Augstskolas darbībā un attīstībā, var ievēlēt par
Augstskolas Goda biedriem.
20. Augstskolas profesoru, asociēto profesoru un docentu galvenos uzdevumus
nosaka Latvijas Republikas augstāko izglītību un zinātni reglamentējošie
normatīvie akti.
21.
Lektora galvenie
uzdevumi:
21.1. lekciju sagatavošana un lasīšana, studiju
nodarbību vadīšana un pārbaudījumu organizēšana attiecīgajā studiju kursā;
21.2. studējošo pētniecisko darbu un prakšu
vadīšana;
21.3. piedalīšanās studiju programmu darba un
kvalitātes vērtēšanā.
22.
Asistenta
galvenie uzdevumi:
22.1. asistēt profesoru, asociēto profesoru un
docentu vadītajās lekcijās un semināros, sagatavot un organizēt pārbaudes
darbus, vadīt praktiskās nodarbības un piedalīties studentu zināšanu vērtēšanā;
22.2. organizēt prakses un sekot to norisei,
organizēt prakšu atskaites.
23.
Vadošos
pētniekus un pētniekus zinātniski pētnieciskā darba veikšanai Augstskolā ievēl
Senāts. Senāts ir tiesīgs deleģēt šīs tiesības citām zinātniskām institūcijām,
kuras nodibinājusi vai kuru dibināšanā piedalījusies Augstskola.
24.
Augstskola
piešķir akadēmiskajam un vispārējam personālam atvaļinājumus saskaņā ar
Latvijas Republikas normatīvo aktu prasībām. Senāts ir tiesīgs noteikt papildu
atvaļinājumus. Atvaļinājumu piešķir ar rektora rīkojumu, ja Senāta lēmumā nav
noteikts citādi.
IV.
Studijas
Augstskolā
25.
Uzņemšanu
studiju programmā regulē uzņemšanas noteikumi, kurus izstrādā Augstskola
Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Uzņemšanas
noteikumus apstiprina Senāts.
26.
Studiju maksu
studiju vietās, kas netiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem, sedz
studējošie, citas fiziskās vai juridiskās personas, noslēdzot līgumu ar
Augstskolu. Studiju maksas apmēru apstiprina Senāts.
27.
Studijas
Augstskolā notiek saskaņā ar noteiktā kārtībā licencētām vai akreditētām
studiju programmām. Par jaunu studiju virzienu un studiju programmu atvēršanu
lemj Senāts atbilstoši augstskolas stratēģijai. Par studiju virzienu vai
atsevišķu studiju programmu slēgšanu lemj Senāts. Ja studiju virziens vai
studiju programma tiek likvidēta, Augstskola studējošajiem nodrošina iespēju
turpināt studijas citā programmā Augstskolā vai tādā pašā vai līdzīgā studiju
programmā citā augstskolā.
28.
Augstskola
īsteno pilna cikla augstākās izglītības studiju programmas (pirmā un otrā
līmeņa augstāko profesionālo izglītību, profesionālo un akadēmisko bakalaura
izglītību un profesionālo un akadēmisko maģistra izglītību), kā arī doktora
studiju programmas. Studiju programmas tiek izstrādātas un īstenotas saskaņā ar
Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem izglītības jomā, kā arī akadēmiskās un
profesionālās izglītības valsts standartiem.
V.
Augstskolas
vadība, pārvalde un struktūra
29.
Augstskolas
pārstāvības un vadības un galvenās lēmējinstitūcijas ir:
29.1.
Satversmes sapulce;
29.2.
Senāts;
29.3.
Rektors;
29.4.
Revīzijas komisija;
29.5.
Akadēmiskā šķīrējtiesa.
30.
Augstskolā augstākā vadības institūcija un lēmējinstitūcija stratēģiskajos,
finanšu un saimnieciskajos jautājumos ir tās dibinātājs, bet augstākā koleģiālā
pārstāvības un vadības institūcija un lēmējinstitūcija akadēmiskajos un
zinātniskajos jautājumos ir Satversmes sapulce.
31.
Augstskolas
darbības koordinēšanai un dažādu jautājumu risināšanai Rektors var veidot
padomdevējas institūcijas. To nolikumu un sastāvu apstiprina Senāts.
32.
Satversmes
sapulci ievēl uz diviem gadiem, aizklāti balsojot no 13. punktā minēto personu
vidus.
33.
Satversmes
sapulce sastāv no 40 (četrdesmit) personām, no kurām 24 (divdesmit četri)
pārstāvji tiek ievēlēti no akadēmiskajos amatos ievēlētā akadēmiskā personāla
locekļiem, 8 (astoņi) pārstāvji tiek ievēlēti no vispārējā personāla locekļiem,
un 8 (astoņi) pārstāvji tiek ievēlēti no pilna laika studējošo vidus.
Satversmes sapulces pārstāvi var atsaukt tā personāla grupa, kura viņu ir
ievēlējusi. Satversmes sapulces pārstāvis ir atsaukts, ja par to nobalso vairāk
nekā puse no vēlēt tiesīgajiem. Satversmes sapulces pārstāvja atsaukšanas
gadījumā attiecīgā personāla grupa ievēl jaunu Satversmes sapulces pārstāvi.
34.
Kārtējo
Satversmes sapulces sēdi sasauc Senāts vai Rektors ne retāk kā reizi gadā.
Senāts vai Rektors ir tiesīgi pēc savas iniciatīvas sasaukt Satversmes sapulces
ārkārtas sēdi. Senātam vai Rektoram ir pienākums sasaukt ārkārtas Satversmes
sapulces sēdi, ja to pieprasa vismaz puse no akadēmiskajos amatos ievēlētā
akadēmiskā personāla vai vismaz ceturtā daļa no studējošajiem.
35.
Satversmes
sapulce:
35.1. pieņem un groza Augstskolas Satversmi;
35.2. apstiprina un groza Satversmes sapulces
nolikumu;
35.3. ievēl un atceļ no amata Rektoru;
35.4. noklausās un apstiprina Rektora, prorektoru,
Senāta priekšsēdētāja un Revīzijas komisijas priekšsēdētāja pārskatus;
35.5. ievēl Senātu un apstiprina tā nolikumu;
35.6. ievēl Revīzijas komisiju un apstiprina tās
nolikumu;
35.7. ievēl Akadēmisko šķīrējtiesu un apstiprina tās
nolikumu;
35.8. dod skaidrojumu par Augstskolas Satversmes
normu piemērošanu;
35.9. izskata un izlemj citus stratēģiskos
jautājumus, kas saistīti ar Augstskolas darbību un neietilpst citu pārvaldes
institūciju kompetencē.
36.
Satversmes
sapulce, aizklāti balsojot, ievēl tās priekšsēdētāju, vietnieku un sekretāru uz
diviem gadiem. Satversmes sapulces priekšsēdētājs, bet viņa prombūtnes laikā
vietnieks, vada Satversmes sapulces sēdes.
37.
Augstskolas
Satversmes sapulces lēmumi tiek pieņemti ar vienkāršu balsu vairākumu, un tā ir
lemttiesīga (izņemot 38.punktā noteikto), ja Satversmes sapulcē piedalās vismaz
viena puse no Satversmes sapulces locekļu kopskaita.
38.
Augstskolas
Satversme, Satversmes sapulces nolikums, Senāta nolikums, grozījumi tajos un
lēmumi par Rektora ievēlēšanu vai atcelšanu no amata, tiek pieņemti ar divu
trešdaļu balsu vairākumu no klātesošo skaita, ja Satversmes sapulcē piedalās
vismaz divas trešdaļas no Satversmes sapulces locekļu kopskaita.
39.
Augstskolas
Senāts ir koleģiāla vadības un lēmējinstitūcija, kas apstiprina kārtību un
noteikumus, kuri regulē visas Augstskolas darbības sfēras.
40.
Akadēmiskā un
vispārējā personāla pārstāvjus Senātā, aizklāti balsojot, ievēl Satversmes
sapulce no 13.1. un 13.2.punktos minēto personu vidus. Senatora kandidatūras
izvirzīšanai no akadēmiskā un vispārējā personāla vidus ir nepieciešams, lai
vēlēšanās piedalītos vismaz divas trešdaļas no visiem vēlēt tiesīgajiem, un par
senatora kandidatūru nobalsotu vismaz puse no vēlēšanās piedalījušos skaita.
Studējošo pārstāvjus Senātā ievēl studējošo pašpārvalde. Satversmes sapulce
apstiprina Senātā ievēlētos studējošo pārstāvjus. Šai punktā noteiktajā kārtībā
ievēlēta Senāta pilnvaru termiņš ir divi gadi.
41.
Senāts sastāv no
20 (divdesmit) senatoriem. Studējošo pārstāvju skaits Senātā ir 4 (četri).
Akadēmiskā personāla pārstāvju skaits Senātā ir 15 (piecpadsmit). Vispārējā
personāla pārstāvju skaits Senātā ir 1 (viens). Senatorus atsauc Satversmes
sapulce.
42.
Augstskolas
Senāts:
42.1. ievēl akadēmisko personālu;
42.2. ievēl Augstskolas Goda biedrus;
42.3. ievēl un atsauc Senāta priekšsēdētāju un
Senāta priekšsēdētāja vietnieku, apstiprina ievēlētos akadēmisko
struktūrvienību vadītājus un pieņem lēmumu par viņu atbrīvošanu no amata;
42.4. pēc Rektora priekšlikuma apstiprina
Augstskolas prorektorus un pieņem lēmumu par viņu atbrīvošanu no amata;
42.5. apstiprina Augstskolas budžetu;
42.6. nosaka Augstskolas attīstības un darbības
plānus saskaņā ar Satversmes sapulces apstiprināto Augstskolas attīstības
stratēģiju;
42.7. apstiprina studiju programmas, Augstskolas
patstāvīgo struktūrvienību nolikumus, Augstskolas Padomnieku konventa nolikumu
un tā sastāvu, Augstskolas dibināto biedrību, nodibinājumu, komercsabiedrību un
iestāžu statūtus, nolikumu par gala pārbaudījumiem un valsts pārbaudījumiem,
Augstskolas studentu pašpārvaldes nolikumu,
studiju procesu regulējošus dokumentus, Augstskolas iekšējās kārtības
noteikumus;
42.8. nosaka Augstskolas struktūru un pieņem lēmumu
par Augstskolas fakultāšu, nodaļu, katedru, filiāļu un pārstāvniecību Latvijas
Republikā un ārzemēs izveidošanu, reorganizāciju un likvidāciju, kā arī dibina,
reorganizē un likvidē citas Augstskolas struktūrvienības;
42.9. pieņem lēmumu par Augstskolas dalību
komercsabiedrībās, biedrībās un nodibinājumos;
42.10. pieņem lēmumu par komercsabiedrību, biedrību,
nodibinājumu un iestāžu nodibināšanu;
42.11. izskata citus Augstskolas darbības jautājumus;
42.12. ir atbildīgs par savu pieņemto lēmumu realizāciju.
43.
Senāts
veido pastāvīgās komisijas, kas izstrādā priekšlikumus vai arī dod atzinumus
par savai kompetencei atbilstošiem lēmumu projektiem. Komisiju darbības kārtību
nosaka Senāta apstiprināti nolikumi.
44.
Senāta sēdes
vada Senāta priekšsēdētājs vai viņa vietnieks.
45. Rektors ir Augstskolas augstākā
amatpersona, kas īsteno Augstskolas vispārējo administratīvo vadību, bez īpaša
pilnvarojuma pārstāv Augstskolu.
Rektors:
45.1.
atbild par Augstskolas darbības atbilstību Augstskolu likumam un
citiem normatīviem aktiem, kā arī Augstskolas Satversmei;
45.2.
atbild par Augstskolā iegūstamās izglītības, veikto zinātnisko
pētījumu un īstenotas mākslinieciskās jaunrades kvalitāti;
45.3.
nodrošina Augstskolai piešķirto valsts budžeta līdzekļu, kā arī
Augstskolas mantas likumīgu, ekonomisku un mērķtiecīgu izmantošanu;
45.4.
personiski atbild par Augstskolas finansiālo darbību;
45.5.
veicina Augstskolas personāla attīstību un nodrošina akadēmiskā
personāla un studējošo akadēmisko brīvību;
45.6.
veic citus normatīvajos aktos, kā arī Augstskolas Satversmē
noteiktos rektora pienākumus.
46.
Satversmes
sapulce ievēl Rektoru uz četriem gadiem, aizklāti balsojot. Ievēlēto Rektoru
apstiprina Ministru kabinets pēc Augstskolas dibinātāja ierosinājuma.
47.
Revīzijas
komisiju 3 (trīs) personu sastāvā ievēl Satversmes sapulce uz diviem gadiem.
Revīzijas komisijas locekļus var atsaukt Satversmes sapulce.
48.
Augstskolas Akadēmiskā
šķīrējtiesa sastāv no 3 (trīs) locekļiem, no kuriem 2 (divus), aizklāti
balsojot, ievēl Satversmes sapulce no akadēmiskajos amatos ievēlētā akadēmiskā
personāla vidus, un 1 (vienu) ievēl studentu pašpārvalde no pilna laika
studējošo vidus. Augstskolas akadēmisko šķīrējtiesu ievēl uz diviem gadiem.
Akadēmiskās šķīrējtiesas locekļus, kas ievēlēti no akadēmiskā personāla vidus,
var atsaukt Satversmes sapulce.
49.
Akadēmiskās
šķīrējtiesas kompetence ir noteikta Augstskolu likumā.
50.
Augstskolai ir
Padomnieku konvents, kuram ir dotas padomdevēja tiesības. Padomnieku konvents
sekmē Augstskolas darbības saskaņošanu ar sabiedrības interesēm, konsultē un
izsaka priekšlikumus Senātam un rektoram par Augstskolas attīstības stratēģiju.
Padomnieku konventam ir tiesības ierosināt jautājumu izskatīšanu Augstskolas
Satversmes sapulcē vai Senātā. Padomnieku konventa ievēlēšanas, reorganizācijas
un likvidācijas kārtību, lielumu un pilnvaru laiku nosaka, nolikumu apstiprina
un locekļus ievēl Senāts ar vienkāršu balsu vairākumu.
51.
Augstskola,
ievērojot Latvijas Republikas normatīvo aktu prasības un noteikto kārtību, var
veidot struktūrvienības izglītības un zinātniskā darba veikšanai (fakultātes,
nodaļas u.c.), kā arī organizatoriskā, saimnieciskā un apkalpojoša darba
veikšanai.
Izveidojot struktūrvienību, Senāts apstiprina tās
nolikumu un nosaka tās izveidošanas, finansēšanas un uzraudzības kārtību, kā
arī darbības pamatnoteikumus. Pieņemot lēmumus par struktūrvienības
reorganizāciju vai likvidāciju, Senāts nosaka minēto lēmumu izpildes kārtību.
52. Fakultāti vai nodaļu izveido saskaņā ar Senāta lēmumu, to darbības,
reorganizācijas un likvidācijas kārtību nosaka Senāta apstiprināts nolikums.
Fakultātes un nodaļas nodrošina atbilstošu studiju programmu īstenošanu,
studiju procesa organizāciju, koordinē pētniecības programmas, kā arī veic
citus pienākumus, kas izriet no fakultāšu un nodaļu darbības mērķiem un
uzdevumiem.
53. Nodaļas darbu vada tās vadītājs. Nodaļas vadītāju uz četriem gadiem, bet ne
vairāk kā divas reizes pēc kārtas ievēl nodaļas akadēmiskajos amatos ievēlēti
akadēmiskā personāla locekļi.
54. Fakultāti vada dekāns. To ievēl fakultātes dome uz četriem gadiem, bet ne
vairāk kā divas reizes pēc kārtas. Fakultātes domes izveidošanas kārtību nosaka
Senāta apstiprināts nolikumu.
55.
Augstskola ir
tiesīga veidot zinātniskos institūtus, ievērojot Latvijas Republikas normatīvo
aktu prasības. Zinātniskā institūta darbību, reorganizācijas un likvidācijas
kārtību nosaka Augstskolas Senāta apstiprināts zinātniskā institūta nolikums
vai statūti.
56.
Satversmes
29.punktā noteikto Augstskolas pārstāvības un vadības institūciju un
lēmējinstitūciju faktisko rīcību administratīvos aktus var pārsūdzēt
Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.
VI.
Studējošo
pašpārvalde
57.
Augstskolas
studējošajiem ir sava pašpārvalde vēlēta, neatkarīga studējošo tiesību un
interešu pārstāvības institūcija. Tā darbojas saskaņā ar nolikumu, ko izstrādā
studējošie un apstiprina Senāts. Atteikt apstiprināšanu Senāts var tikai
tiesisku apsvērumu dēļ.
58.
Augstskolas
studentu pašpārvalde pārstāv Augstskolas studējošo intereses akadēmiskos,
sociālos, materiālos un kultūras jautājumos, kā arī nosaka kārtību, kādā
studējošie tiek ievēlēti Augstskolas institūcijās.
59.
Augstskolas
vadības institūciju pienākums ir atbalstīt (arī finansiāli) un sekmēt studentu
pašpārvaldes darbību. Augstskolas piešķirto finansējumu studentu pašpārvalde
izmanto atbilstoši šajā Satversmē un studentu pašpārvaldes nolikumā
noteiktajiem mērķiem un kārtībai.
60.
Studentu
pašpārvaldes pārstāvjiem ir tiesības piedalīties Satversmes sapulcē, Senātā,
administrācijas sēdēs, akadēmisko struktūrvienību vadītāju sēdēs, kā arī būt
klāt akadēmisko pārbaudījumu (eksāmenu, ieskaišu u.c.) norises laikā.
VII.
Finanses,
īpašums un saimnieciskā darbība
61. Augstskolas īpašumu veido:
61.1.
kustamā un nekustamā manta, kas tai ir dāvināta, ko tā mantojusi
vai ko iegādājusies par pašas līdzekļiem;
61.2.
par valsts budžeta līdzekļiem iegādātā manta;
61.3.
augstskolas intelektuālais īpašums.
62. Augstskola tiek finansēta no valsts
budžeta. Augstskola var saņemt finanšu resursus arī no citiem normatīvajos
aktos paredzētiem avotiem ( studiju maksa, dāvinājumi, ziedojumi un citi).
Augstskolas budžetu apstiprina Senāts.
Augstskola veic saimniecisko darbību ievērojot Latvijas Republikas normatīvo
aktu prasības.
VIII.
Iekšējo kārtību reglamentējošo dokumentu pieņemšanas kārtība
63. Augstskolas iekšējo kārtību reglamentējošos
dokumentus apstiprina Senāts. Iekšējo
kārtību reglamentējošo dokumentu izstrādāšanā piedalās Augstskolas personāla
pārstāvji, iesniedzot priekšlikumus rektoram vai Senātam izskatīšanai un
apstiprināšanai.
64. Augstskolas struktūrvienību iekšējo kārtību
reglamentējošos dokumentus apstiprina struktūrvienības vadītājs saskaņā ar
struktūrvienības nolikumu, bet ja šajā nolikumā nav noteiktas šādas tiesības,
struktūrvienības iekšējo kārtību reglamentējošos dokumentus apstiprina Senāts.
65.
Noteikumus par
jautājumiem, kuri ietilpst vienīgi Satversmes sapulces kompetencē, apstiprina
Satversmes sapulce.
IX.
Augstskolas
reorganizācija un likvidācija
66.
Lēmumu
par Augstskolas reorganizāciju vai likvidāciju pieņem Ministru kabinets pēc
izglītības un zinātnes ministra ierosinājuma. Ministru kabineta rīkojuma
projektam pievienojams Augstākās izglītības padomes atzinums.
67.
Augstskolas
likvidācijas vai reorganizācijas gadījumā studējošajiem tiek nodrošināta
iespēja turpināt studijas citā Latvijas Republikas augstskolā.
X.
Satversmes
pieņemšanas, grozīšanas un spēkā stāšanās kārtība
68.
Augstskolas
Satversmi var pieņemt un grozīt Augstskolas Satversmes sapulce ar divu trešdaļu
klātesošo balsu vairākumu, ja piedalās vismaz divas trešdaļas no Satversmes
sapulces locekļu kopskaita. Tiesības ierosināt grozījumus Satversmē ir katram
Satversmes sapulces loceklim.
69.
Augstskolas
Satversme un tās grozījumi stājas spēkā Latvijas Republikas normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
Vidzemes Augstskolas
rektore V.Daukšte
Izglītības
un zinātnes ministre |
Valsts sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītājs |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.Rivža
|
M.Gruškevics
|
E.Martinsons
|
R.Ozola
|
G.Rēvalde
|
17.08.2007; 11:38
2977
V.Lecinska 7047803
Vineta.Lecinska@izm.gov.lv