Izdarīt Zemesgrāmatu
likumā (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993,
14./15.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997,
5.nr.; 1998, 23.nr.; 1999, 23.nr.; 2003, 9.nr.; 2004, 10.nr.; 2006, 6., 14.nr.)
šādu grozījumu:
Papildināt
77.pantu ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5) vai līdz lēmuma taisīšanai nav saņemta kriminālprocesa virzītāja apstiprināta
lēmuma kopija par aresta uzlikšanu mantai."
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta Grozījums Zemesgrāmatu likumā
anotācija
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Saskaņā ar šobrīd spēkā esošo normatīvo regulējumu pirmstiesas izmeklēšanas veicējiem tiek liegta iespēja veikt preventīvos pasākumus aizdomās turētā un apsūdzētā mantas saglabāšanai līdz tiesai, to nekavējoties ierakstot zemesgrāmatā lēmumu daļā par aresta uzlikšanu nekustamajiem īpašumiem. Saskaņā ar Zemesgrāmatu likuma 72. pantu nostiprinājuma lūgumus zemesgrāmatu nodaļas tiesnesis skata cauri tādā secībā, kādā tie ierakstīti nostiprinājuma žurnālā, ievērojot iesniegumu pirmtiesības uz izpildījumu. Saskaņā ar Zemesgrāmatu likuma 75. panta 3. punktu
pirmtiesība uz izpildījumu pret citiem tajā pašā dienā ienākušiem
nostiprinājuma lūgumiem ir lūgumiem ierakstīt tādas atzīmes, kas minētas: 1) 45.panta 1.-3.punktā; 2) 45.panta 4.punktā, ja tiesas lēmums taisīts
prasības lietā par īpašuma tiesību uz nekustamu īpašumu vai par šās tiesības
nostiprināšanu un 3) 45.panta
8.punktā, ja šīm atzīmēm ir aizlieguma raksturs. Saskaņā ar Zemesgrāmatu
likuma 45. panta 8. punktu pirmtiesība uz izpildījumu pret citiem tajā pašā
dienā ienākušiem nostiprinājuma lūgumiem ir lūgumiem par tiesību
aprobežojumiem un tiesību nodrošinājumiem, kuriem citos likumos noteikts
atzīmju veids. Atbilstoši Zemesgrāmatu likuma 45. panta 8. punktam
lēmums daļā par aresta uzlikšanu nekustamajiem īpašumiem likuma ietvaros var
tikt interpretēts kā tiesību aprobežojums, kuram Kriminālprocesa likumā noteikts
atzīmju veids aresta uzlikšana mantai. Konstatēts, ka Zemesgrāmatu likumā atrunāts tiesiskais
regulējums par pirmtiesībām uz reģistrāciju tikai attiecībā uz vienā dienā
nostiprinājuma žurnālā reģistrētiem nostiprinājuma lūgumiem. Savukārt
Zemesgrāmatu likuma 72. pants reglamentē, ka nostiprinājuma lūgumi izskatāmi
ne vēlāk kā 15 dienu laikā un sarežģītās lietās šo termiņu pagarina līdz
vienam mēnesim. Lai nekavētu pirmstiesas izmeklēšanas ietvaros veicamos preventīvos pasākumus aizdomās turamā un apsūdzētā mantas saglabāšanai līdz tiesai, ir nepieciešams izdarīt attiecīgus grozījumus Zemesgrāmatu likumā, un līdz ar to saskaņā ar Tieslietu ministrijas 2006.gada 18.augusta rīkojumu Nr.1-1/316 tika izveidota darba grupa likumprojekta izstrādāšanai. Izveidotajā darba grupā piedalījās Tieslietu ministrijas, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, Ģenerālprokuratūras, Valsts policijas, Rīgas rajona zemesgrāmatu nodaļas, Augstākās tiesas un Tiesu administrācijas pārstāvji. |
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz izdarīt grozījumu Zemesgrāmatu likumā, kas reglamentētu, ka
pirmtiesības uz izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu un ierakstīšanu zemesgrāmatā
ir nostiprinājuma lūgumiem, ar kuriem lūdz ierakstīt atzīmi par tiesību
nodrošinājumu vai aprobežojumu. |
|
3. Cita informācija |
Nav citas informācijas |
|
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
5. Cita informācija |
Nav citas informācijas |
|
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
6.
Cita informācija |
Nav citas informācijas |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus nepieciešams sagatavot grozījumus Kriminālprocesa likuma 361.pantā, paredzot, ka pēc lēmuma par aresta uzlikšanu mantai pieņemšanas, publiskajam reģistram tiks nosūtīta kriminālprocesa virzītāja apstiprināta lēmuma par aresta uzlikšanu mantai kopija. Vienlaikus Kriminālprocesa likuma 361.pantā tiks paredzēts, ka pēc lēmuma par aresta uzlikšanu mantai kopijas saņemšanas, publiskajā reģistrā tiks izdarīts ieraksts aizlieguma atzīmes veidā. Grozījumi Kriminālprocesa likuma 361.pantā tiks iesniegti Saeimā kā priekšlikumi likumprojektam Grozījumi Kriminālprocesa likumā (Reģ.Nr. 382/Lp9) |
2. Cita informācija |
Likumprojekts Saeimā izskatāms vienlaikus ar likumprojektu
Grozījumi Kriminālprocesa likumā (Reģ.Nr. 382/Lp9). Likumprojekts stājas spēkā vienlaicīgi ar grozījumiem Kriminālprocesa likuma 361.pantā. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar
|
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar
|
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
5. Cita informācija |
Nav citas informācijas |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Ar nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas nav notikušas.
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Ar nevalstiskajām organizācijām konsultācijas nav notikušas. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas
|
5. Cita informācija |
Nav citas
informācijas |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā
akta izpilde tiks nodrošināta esošo institūciju līdzšinējo funkciju ietvaros. Normatīvā
akta izpilde iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas. Papildu laiks un pārejas
periods izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums Grozījums Zemesgrāmatu likumā pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. Normatīvais akts tiks iekļauts normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav citas informācijas |
Tieslietu ministrs G. Bērziņš
Valsts sekretāra p. i. |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgās amatpersonas p.i. |
|
|
|
|
I. Juhansone |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
B. Lielkalne |
16.10.2007 11:22
1021
E. Jurēvica
67036945; evita.jurevica@tm.gov.lv