18.10.07. 9/7
Saeimas
Prezidijam
Augsti godātie
Saeimas Prezidija locekļi!
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija iesniedz izskatīšanai Saeimā likumprojektu Grozījumi likumā Par palīdzību dzīvokļa jautājuma risināšanā.
Vienlaikus
komisija nolēma lūgt Saeimu atzīt likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā: likumprojekts un anotācija.
Komisijas priekšsēdētājs Māris
Krastiņš
Iesniedz Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija
Likumprojekts
Grozījumi likumā Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā
Izdarīt likumā Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā ( Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 2.nr.; 2003, 20.nr.; 2005, 9.nr.; 2007, 12.nr.) šādus grozījumus:
27.2pantā:
papildināt pantu ar 1.1 daļu šādā
redakcijā:
(1.1) Laika periodā no 2008.gada līdz
2010.gadam šā panta pirmās daļas 4.punktā minētā palīdzība tiek sniegta
dzīvokļu īpašniekiem, ja:
a) daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas kopējā platība
ir virs 300 m2, bet tajā esošo neapdzīvojamo telpu platība
nepārsniedz 25% no dzīvojamās mājas kopējās platības;
b) vienai personai pieder ne vairāk kā puse no
dzīvojamā mājā esošajiem dzīvokļa īpašumiem;
c) daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas kopīpašumā
esošās daļas pārvaldīšanai un apsaimniekošanai izveidota dzīvokļu īpašnieku
sabiedrība vai Civillikumā noteiktajā kārtībā noslēgts savstarpējs līgums par
mājas kopīpašumā esošās daļas pārvaldīšanu un apsaimniekošanu.;
izteikt piekto un sesto daļu šādā redakcijā:
(5) Šā panta pirmās daļas 1., 2. un 3.punktā paredzēto
palīdzību valsts sniedz Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā.
Kārtību, kādā tiek nodrošināta šā panta pirmās daļas 4.punktā minētā palīdzība,
uz energoefektivitātes pasākumiem attiecināmās izmaksas, energoefektivitātes
pasākumu vērtēšanas kritērijus, kā arī valsts budžeta līdzekļu izlietojuma
uzraudzību nosaka Ministru kabinets.
(6) Kārtību, kādā
tiek sniegta šā panta trešajā daļā minētā palīdzība, un palīdzības apmēru,
nosaka pašvaldība savos saistošajos noteikumos.
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Likumprojekta
Grozījumi likumā
Par palīdzību
dzīvokļa jautājumu risināšanā ANOTĀCIJA
I. Kādēļ
tiesību akts ir vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Salīdzinot ar
ES valstīm, Latvijā ir zemāka mājokļa kvalitāte, dzīvojamās ēkas ir
salīdzinoši vecas un ar zemu siltumnoturību. 25% ēku no kopējā dzīvojamo māju
skaita ir būvētas līdz 1940. gadam, kad celtniecībā pārsvarā tika izmantotas
ķieģeļu, akmens mūra un koka konstrukcijas. 71 % iedzīvotāju dzīvo no 1946.
1990. gados celtajos mājokļos. 2007.gada
25.maijā Ministru kabinets pieņēma rīkojumu Nr.305 Par Daudzdzīvokļu dzīvojamo māju renovācijas veicināšanas valsts
atbalsta programmu 2007.2010.gadam. Apstiprinātās programmas mērķis
ir veicināt dzīvokļu īpašnieku aktivitāti mājokļa ilgmūžības un energoresursu
ekonomiskas izmantošanas jomā, vienlaikus arī netieši nodrošinot iedzīvotāju
dzīves kvalitātes celšanu. Saskaņā ar likuma Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā 27.2 panta
pirmo daļu, valsts atbilstoši gadskārtējā valsts budžetā paredzēto
līdzekļu apmēram sniedz palīdzību dzīvojamās mājas īpašniekam (īpašniekiem)
vai dzīvokļu īpašniekiem šādiem mērķiem: 1) par valsts nozīmes kultūras pieminekli atzītas dzīvojamās mājas
restaurācijai; 2) dzīvojamās mājas renovācijai, ja tās tehniskais stāvoklis normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā atzīts par bīstamu cilvēku dzīvībai vai veselībai; 3) tādas dzīvojamās mājas renovācijai, kurā jālikvidē terora akta,
avārijas, stihiskas nelaimes vai citas katastrofas sekas; 4) energoefektivitātes pasākumu veikšanai dzīvojamā mājā. 27.2 panta ceturtā daļa nosaka, ka šā panta pirmajā daļā
paredzēto palīdzību valsts sniedz Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un
apmērā. Šis
pilnvarojums Ministru kabinetam ļauj noteikt attiecīgās darbības procesu.
Tādējādi atbilstoši deleģējumam Ministru kabinetam ir tiesības noteikt
līdzfinansējuma apjomu un piešķiršanas kārtību, nevis māju un pretendentu
loku, kuri ir tiesīgi saņemt valsts līdzfinansējumu, kā arī attiecināmās un
neattiecināmās izmaksas. Līdz ar to
spēkā esošais likuma pilnvarojums liedz īstenot Ministru kabineta
apstiprināto Daudzdzīvokļu dzīvojamo
māju renovācijas veicināšanas valsts atbalsta programmu 2007.2010.gadam. |
2. Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz precizēt 27.2 pantu ar 1.1 daļu, kā arī izteikt
panta piekto un sesto daļu jaunā redakcijā, paplašinot pilnvarojumu Ministru
kabinetam izdot noteikumus, t.sk. arī attiecināmās un neattiecināmās
izmaksas, kā arī māju un pretendentu loku, kuri ir tiesīgi saņemt valsts
līdzfinansējumu energoefektivitātes pasākumu veikšanā. |
3. Cita informācija |
Ekonomikas ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta
noteikumu projektu Par valsts līdzfinansējuma apjomu un piešķiršanas kārtību
energoefektivitātes pasākumu veikšanai dzīvojamās mājās, kas ir izsludināts
2007.gada 9.augusta Valsts sekretāru sanāksmē (Protokols Nr.31, 7.§).
Saskaņošanas procesā par Ministru kabineta noteikumu projektu ir izteikti
iebildumi, t.sk Tieslietu ministrija iebilda par noteikumu projekta
neatbilstību spēkā esošajam likuma pilnvarojumam, kā arī Finanšu ministrija
norādīja, ka noteikumu realizācijai 2008.gadā papildus nepieciešamais
finansējums no valsts budžeta līdzekļiem netiks piešķirts. Ministru kabineta noteikumu projekts paredzēts Ministru
kabineta apstiprinātās Daudzdzīvokļu
dzīvojamo māju renovācijas veicināšanas valsts atbalsta programmas
2007.2010.gadam realizācijai un paredz līdzfinansējuma piešķiršanu vienam no
27.2 panta pirmajā daļā minētajiem līdzfinansējumu mērķiem. Līdzekļu
piešķiršana citiem šajā pantā minētajiem mērķiem ir atkarīga no valsts
budžeta iespējām. Dzīvojamo ēku, kas ir kultūrvēsturiski pieminekļi,
līdzfinansēšana šo namu sakārtošanai ir viens no realizējamiem pasākumiem
saskaņā ar deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību.
|
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Nav. |
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
|||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
427,5 |
2 060,7 |
2 407,8 |
1 103,5 |
1 114,4 |
||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
524,4 (Ministrijai piešķirto valsts budžeta
līdzekļu ietvaros) |
2 388,0 |
2 752,4 |
1 255,2 |
1 279,1 |
||
3. Finansiālā
ietekme |
-96,9 |
-327,3 |
-344,6 |
-151,7 |
-164,7 |
||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins: |
|
|
|
|
|
||
5.1. Izdevumu finansiālā pamatojuma aprēķins |
1) pasākums Energono-vērtējums (122 energono-vērtējumi x 200 LVL)
24,4 tūkst. LVL; 2) pasākums Daudzdzī-vokļu dzīvojamo māju renovācija (26 renovācijas
projekti x 18 tūkst. LVL) 468 tūkst. LVL. 3) Programmas administrē-šanas un ieviešanas izmaksas (Ekonomikas
ministrijā ieviešanas izmaksas 16 tūkst., v/a Mājokļu aģentūra ieviešanas
izmaksas 16 tūkst. LVL. |
1) pasākums Energo-novērtē-jums (520 energo-novērtē-jumi x 200 LVL)
104 tūkst. LVL; 2) pasākums Daudz-dzīvokļu dzīvojamo māju renovācija (113 renovācijas
projekti x 20 tūkst. LVL) 2 260 tūkst. LVL. 3) Program-mas administrē-šanas un ieviešanas izmaksas (Ekonomi-kas
ministrijā ieviešanas izmaksas 12 tūkst., v/a Mājokļu aģentūra ieviešanas
izmaksas 12 tūkst. LVL. |
1) pasākums Energono-vērtējums (442 energo-novērtējumi x 200 LVL)
88,4 tūkst. LVL; 2) pasākums Daudzdzī-vokļu dzīvojamo māju renovācija (120 renovācijas
projekti x 22 tūkst. LVL) 2 640 tūkst. LVL. 3) Programmas administrē-šanas un ieviešanas izmaksas (Ekonomi-kas
ministrijā ieviešanas izmaksas 12 tūkst., v/a Mājokļu aģentūra ieviešanas
izmaksas 12 tūkst. LVL. |
1) pasākums Energono-vērtējums (36 energo-novērtējumi x 200 LVL) 7,2
tūkst. LVL; 2) pasākums Daudzdzī-vokļu dzīvojamo māju renovācija (51 renovā-cijas
projekti x 24 tūkst. LVL) 1 224 tūkst. LVL. 3) Program-mas administrē-šanas un ieviešanas izmaksas (Ekonomi-kas
ministrijā ieviešanas izmaksas 12 tūkst., v/a Mājokļu aģentūra ieviešanas
izmaksas 12 tūkst. LVL. |
1) pasākums Energono-vērtējums (no 2008.-2010 - 998 energonovērtē-jumi
x 200 LVL = 199,6 tūkst. LVL) vidēji 39,9 tūkst. LVL; 2) pasākums Daudzdzīvokļu dzīvojamo māju renovācija (no 2008.-2010
284 renovācijas projekti x 20-24 tūkst. LVL = 1 224,8 tūkst. LVL)
vidēji 56,8 tūkst. LVL. 3) Programmas administrēša-nas izmaksas (Ekonomikas ministrijā un v/a
Mājokļu aģentūra) vidēji 14,4 tūkst. LVL. |
||
5.2. Ieņēmumu
finansiālā pamatojuma aprēķins |
1) PVN par sniegtajiem energono-vērtējuma pakalpoju-miem 6,3 tūkst.
LVL; 2) PVN par veiktajiem renovācijas darbiem 421,2 tūkst. LVL. |
1) PVN par sniegtajiem energono-vērtējuma pakalpoju-miem 26,7 tūkst.
LVL; 2) PVN par veiktajiem renovācijas darbiem 2 034,0 tūkst. LVL. |
1) PVN par sniegtajiem energono-vērtējuma pakalpoju-miem 31,8 tūkst.
LVL; 2) PVN par veiktajiem renovācijas darbiem 2 376,0 tūkst. LVL. |
1) PVN par sniegtajiem energono-vērtējuma pakalpoju-miem 1,9 tūkst. LVL; 2) PVN par veiktajiem renovācijas darbiem 1 101,6 tūkst. LVL. |
1) PVN par sniegtajiem energonovērtē-juma pakalpojumiem vidēji 12,1
tūkst. LVL; 2) PVN par veiktajiem renovācijas darbiem vidēji 1 102,3 tūkst.
LVL. |
||
6. Cita
informācija |
Nav |
Nav. |
Nav. |
Nav. |
Nav. |
||
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un
Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura
galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Ministru kabinetam
jāizdod noteikumi par valsts
līdzfinansējuma apjomu un piešķiršanas kārtību energoefektivitātes pasākumu
veikšanai dzīvojamās mājās. |
2. Cita
informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
||||
4. Atbilstības
izvērtējuma tabula 1.tabula |
||||
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||
2.tabula |
||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
||||
5. Cita
informācija |
Nav. |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Nav notikušas
konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām. |
|||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs,
neatbalsta) |
Nav notikušas
konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām. |
|||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Nav veikti sabiedrības informēšanas pasākumi. |
|||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem. |
|||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||
VII. Kā
tiks nodrošināta tiesību akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Paplašinās esošo institūciju funkcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Tiks veikta informācijas kampaņa ar masu saziņas līdzekļu starpniecību. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
4. Cita informācija |
Nav. |