Likumprojekts
Grozījumi
likumā "Par valsts un pašvaldību finansu līdzekļu un
mantas izšķērdēšanas novēršanu"
Izdarīt likumā "Par
valsts un pašvaldību finansu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu"
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 17.nr.; 1997,
5.nr.; 2001, 24.nr.; 2002, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt likuma nosaukumā un visā
likumā vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu".
2. 5.pantā:
papildināt otro daļu ar 2.1 punktu
šādā redakcijā:
"21) valsts
mantu valsts iestāde nodod lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai, ja par
to lēmis Ministru kabinets;";
papildināt otro daļu ar 4.1 punktu
šādā redakcijā:
"41) pašvaldība
savu mantu nodod lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai, ja par to lēmusi
attiecīgās pašvaldības dome (padome);";
papildināt pantu ar trešo un ceturto
daļu šādā redakcijā:
"(3) Ministru kabinets šā
panta otrās daļas 2.1 punktā minētajā lēmumā un pašvaldība šā
panta otrās daļas 4.1 punktā minētajā lēmumā norāda
bezatlīdzības lietošanā nododamās mantas lietošanas mērķi.
(4) Līgumu par valsts mantas nodošanu
bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai rakstveidā sagatavo un
slēdz ministrija, tās padotībā esošā iestāde vai kapitālsabiedrība, kuras
valdījumā vai turējumā atrodas valsts manta. Līgumu par pašvaldības mantas
nodošanu bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai rakstveidā
sagatavo un slēdz attiecīgā pašvaldība. Līgumā norāda šādu informāciju:
1) bezatlīdzības
lietošanā nododamā manta, tās apjoms, bilances vērtība, stāvoklis un apraksts;
2) bezatlīdzības
lietošanā nododamās mantas lietošanas mērķis, termiņš un noteikumi;
3) noteikumi par
bezatlīdzības lietošanā nodotās mantas atdošanu atpakaļ, ja sabiedriskā labuma
organizācijai tiek atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss;
4) sabiedriskā labuma organizācijas atbildība;
5) citi noteikumi, kas
saistīti ar bezatlīdzības lietošanā nodotās mantas lietošanu."
3. Izslēgt 12.panta trešo daļu.
Aizsardzības ministrs
A.Slakteris
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd
saskaņā ar likuma Par valsts un
pašvaldību finansu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu 5.panta
pirmo daļu pašvaldībām, valsts un pašvaldību iestādēm, uzņēmumiem un
statūtsabiedrībām, kā arī uzņēmējsabiedrībām, kurās valsts vai pašvaldības
daļa pamatkapitālā atsevišķi vai kopsummā pārsniedz 50 procentus, aizliegts
valsts vai pašvaldību mantu nodot sabiedriskā labuma organizācijām
bezatlīdzības lietošanā. .....Pašreizējā situācija neparedz iespēju nodot
valsts vai pašvaldību mantu bezatlīdzības lietošanā biedrībām, nodibinājumiem
un reliģiskajām organizācijām, kam piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas
statuss. Piemēram, biedrības, nodibinājumi un reliģiskās organizācijas, kurām
piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss, bet nav pelņas gūšanas
rakstura, nav spējīgas konkurēt ar citiem iespējamiem pretendentiem uz valsts
nekustamā īpašuma izmantošanu par iespējami augstāku nomas maksu. Paredzot
iespēju valsts un pašvaldību mantu nodot bez atlīdzības lietošanā sabiedriskā
labuma organizācijām, tiek veicināts valsts atbalsts sabiedriskā labuma
organizācijām, to attīstībai, darbībai, sabiedriskā labuma mērķu
sasniegšanai, kā arī sekmīgai pārvaldes uzdevumu veikšanai. Jāņem
vērā Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 2.panta pirmajā daļā noteiktais,
ka sabiedriskā labuma darbība ir tāda darbība, kas sniedz nozīmīgu labumu
sabiedrībai vai kādai tās daļai, it sevišķi, ja tā vērsta uz labdarību,
cilvēktiesību un indivīda tiesību aizsardzību, pilsoniskas sabiedrības
attīstību, izglītības, zinātnes, kultūras un veselības veicināšanu un slimību
profilaksi, sporta atbalstīšanu, vides aizsardzību, palīdzības sniegšanu
katastrofu gadījumos un ārkārtas situācijās, sabiedrības, it īpaši trūcīgo un
sociāli mazaizsargāto personu grupu sociālās labklājības celšanu. Līdz ar to
secināms, kā šādas iespējas paredzēšanu pirmkārt un visnozīmīgāk ietekmētu
minēto mērķu sasniegšanu, kas arī ir jāparedz, izdarot nepieciešamos
grozījumus likumā Par valsts un pašvaldību mantas izšķērdēšanas novēršanu. Likuma Par valsts un pašvaldību finanšu līdzekļu un mantas
izšķērdēšanas novēršanu 12.panta trešajā daļā ir noteikts, ka noraksts no dāvinājuma (ziedojuma)
līguma, ko noslēdzis valsts uzņēmums, statūtsabiedrība vai uzņēmējsabiedrība,
10 dienu laikā pēc līguma noslēgšanas nosūtāms Valsts kontrolei. Saskaņā
ar Valsts kontroles likumu Valsts kontrole pārbauda valsts un pašvaldību
budžetu līdzekļu ieņēmumus un izdevumus, Eiropas Savienības un citu
starptautisko organizāciju vai institūciju līdzekļu izlietošanu, kuri
iekļauti valsts budžetā vai pašvaldību budžetos, kā arī rīcību ar valsts vai
pašvaldību mantu vai tās daļu, veicot revīzijas saskaņā ar Valsts kontroles
padomes apstiprinātu revīziju gada plānu. Lai
nodrošinātu normatīvajos aktos un starptautiskajos revīziju standartos
noteiktos revīziju veikšanas neatkarības principus, kuru pamatā ir uz
revīziju gaitā gūtajiem pierādījumiem balstītas rekomendācijas, likumprojektu nepieciešams
papildināt ar grozījumu, izslēdzot pienākumu valsts uzņēmumam,
statūtsabiedrībai vai uzņēmējsabiedrībai iesniegt norakstu no dāvinājuma
(ziedojuma) līguma Valsts kontrolei. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta būtība |
Lai veicinātu pilsoniskās sabiedrības
stiprināšanu Latvijā un ņemot vērā programmas
"Pilsoniskās sabiedrības stiprināšana. 2005.2009.gads (apstiprināta ar
Ministru kabineta 2005.gada 4.marta rīkojumu Nr.141 Par valsts programmu "Pilsoniskās
sabiedrības stiprināšana. 2005.2009.gads") 3.sadaļas 1.1.5. un
2.1.13., likumprojekts paredz iespēju nodot bezatlīdzības lietošanā valsts un
pašvaldības mantu sabiedriskā labuma organizācijām, ja par to lēmis attiecīgi
Ministru kabinets vai pašvaldības dome (padome), minētajā lēmumā norādot
bezatlīdzības lietošanā nododamās mantas lietošanas mērķi. Likumprojekts
paredz slēgt rakstveida līgumu par valsts un pašvaldības mantas nodošanu
bezatlīdzības lietošanā, līgumā iekļaujot noteiktu informāciju. Tāpat likumprojekts vairs neparedz
pienākumu norakstu no dāvinājuma (ziedojuma) līguma, ko noslēdzis valsts
uzņēmums, statūtsabiedrība vai uzņēmējsabiedrība, 10 dienu laikā pēc līguma
noslēgšanas nosūtīt Valsts kontrolei. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
nav |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Izslēdzot pienākumu valsts uzņēmumam,
statūtsabiedrībai vai uzņēmējsabiedrībai iesniegt norakstu no dāvinājuma
(ziedojuma) līguma Valsts kontrolei, tiek vienkāršotas administratīvās
procedūras. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Paredzot šāda veida valsts un pašvaldību atbalstu
sabiedriskā labuma organizācijām, iespējama sabiedriskā labuma mērķu
efektīvāka sasniegšana. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
nav |
|||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||||
|
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji trīs gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
2008 |
2009 |
2010 |
||||||||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Valsts un
pašvaldību budžetā samazināsies potenciālie ieņēmumi, kurus nav iespējams
prognozēt un aprēķināt |
- - |
- - |
- - |
- - |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos, Ls |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
4.Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
6. Cita
informācija |
Iespējama negatīva ietekme uz valsts un pašvaldību
budžetiem, jo netiks saņemta atlīdzība par mantas bezatlīdzības lietošanu. |
|||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||
1.
Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts |
||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Savienības Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais
akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|
|||||||||
5. Cita
informācija |
- |
|||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||||||||
1. Ar kādām nevalstiskām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
notikušas ar biedrību Latvijas Pilsoniskā alianse un sabiedriskās politikas
centru Providus. |
|||||||||||
2. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi
ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Konsultācijās ar nevalstiskajām organizācijām
likumprojekts saskaņots. |
|||||||||||
3. Konsultācijas ar starptautiskiem
konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
4. Cita
informācija |
- |
|||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1.Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Papildus
institūciju izveide nav nepieciešama. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts
pēc izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un
Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
|||||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds varēs
aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||
4. Cita
informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
Aizsardzības ministrs A.Slakteris
Aizsardzības ministra vietā iekšlietu ministrs |
Valsts sekretāra p.i. |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā persona |
Dokumenta autors |
|
|
|
|
|
I.Godmanis |
I.Dreģe |
S.Araslanova |
I.Kalna |
I.Alkšere |
07.08.2007 15:30
1191
I.Alkšere,
e-pasts: ilze.alksere@mod.gov.lv
tālr.: 67335217; fakss: 67212307