LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA
BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA
Jēkaba
iela 10/12 , Rīga, LV 1811 Latvija tālr.7087318 fakss
7087317
.
.
2007.gada 11.oktobrī
Nr. 9/2 -
Saeimas Budžeta un finanšu
(nodokļu) komisija saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu iesniedz Saeimai
izskatīšanai likumprojektu Grozījumi
likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli.
Budžeta un finanšu
(nodokļu) komisija lūdz nodot minēto likumprojektu tikai Budžeta un finanšu
(nodokļu) komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.
Saskaņā ar Saeimas kārtības
ruļļa 86.pantu komisija lūdz virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā
lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas atbildīgajā komisijā 18.oktobra Saeimas
sēdē.
Budžeta un finanšu
(nodokļu) komisija lūdz atzīt minēto likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā:
1) likumprojekts Grozījumi
likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli, 2 lapas.;
2) likumprojekta Grozījumi likumā Par uzņēmumu ienākuma
nodokli anotācija, 5 lapas.
Ar cieņu,
komisijas
priekšsēdētājs K.Leiškalns
Iesniedz Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija
Likumprojekts
Grozījumi likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli
Izdarīt likumā Par
uzņēmumu ienākuma nodokli (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1995, 24.nr.; 1996, 9., 15.nr.; 1997, 8., 24.nr.; 1998, 8., 21.nr.;
1999, 6., 24.nr.; 2000, 9.nr.; 2001, 1., 5., 24.nr.; 2003, 15.nr.; 2005, 2.,
24.nr.; 2006, 1.nr.; 2007, 3., 12.nr.) šādus grozījumus:
1. 6.pantā:
papildināt pirmo daļu ar
15.punktu šādā redakcijā:
15) procentu
maksājumiem, kas saistīti ar reprezentatīva vieglā automobiļa iegādi vai nomu.;
izteikt 5.4
daļu šādā redakcijā:
(54) Nosakot
apliekamo ienākumu, neņem vērā zaudējumus, kas saistīti ar reprezentatīva
vieglā automobiļa atsavināšanu, ja šim automobilim, kas kvalificēts kā
pamatlīdzeklis, nodokļu aprēķināšanas vajadzībām nav aprēķināts nolietojums.;
izslēgt sešpadsmitajā
daļā vārdus (par nomas objektu izmantojot reprezentatīvu vieglo automobili);
papildināt daļu ar
teikumu šādā redakcijā: Ar nomas komercdarbības ieņēmumiem šīs daļas izpratnē
saprot ieņēmumu no nomas objektu nomas pakalpojumu sniegšanas, ar šo nomas
pakalpojumu sniegšanu tieši saistīto papildu pakalpojumu sniegšanas ieņēmumu un
nomas objektu atsavināšanas ieņēmumu summu.
2. Papildināt likumu ar
6.5 pantu šādā redakcijā:
6.5 pants. Īpaši noteikumi reprezentatīva vieglā automobiļa vērtības
noteikšanai
(1) Lai
noteiktu reprezentatīva vieglā automobiļa vērtību, tiek vērtēts lielākais no šādiem
lielumiem (bez pievienotās vērtības nodokļa): automobiļa iegādes vērtība vai
nomas līgumā norādītā automobiļa vērtība, vai uzskaites vērtība grāmatvedībā
visā automobiļa izmantošanas laikā.
(2) Ja nomātā automobiļa
vērtība nav norādīta nomas līgumā un to nav iespējams noteikt, šā automobiļa
vērtība ir nomas vai nomas ar izpirkuma tiesībām kopējā maksājumu summa visā
konkrētā automobiļa nomas laikā. Ja jebkuru piecu taksācijas periodu laikā attiecīgais
automobilis tiek nomāts atkārtoti, tad, nosakot tā vērtību šīs daļas izpratnē,
šajā periodā nomas maksājumus summē.
(3) Ja nomas līgumā norādītā
nomātā automobiļa vērtība neatbilst šā automobiļa tirgus cenai vai tā vērtība
nomas līgumā nav norādīta nolūkā samazināt nodokļa maksātāja apliekamo
ienākumu, automobili neatkarīgi no citiem šajā pantā minētajiem nosacījumiem
kvalificē kā reprezentatīvu vieglo automobili.
3. Aizstāt 14.1 panta
septītās daļas 5.punktā vārdus zvērināta revidenta apstiprinātu gada pārskatu
ar vārdiem saskaņā ar savas rezidences valsts normatīvo aktu prasībām
sagatavotu un revidētu gada pārskatu.
4. Aizstāt 18.panta
otrajā daļā vārdus apstiprināts zemes izmantošanas plāns ar vārdiem
izsniegta izziņa par zemes platību, kas faktiski tiek izmantota
lauksaimniecības produkcijas ražošanai.
5. 23.panta 1.1 daļā:
aizstāt 2.punktā vārdus
un skaitļus avansa maksājumu, kas aprēķināts pēc šā panta pirmās daļas 1. un
2.punktā noteiktās metodes ar vārdiem uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācijā
taksācijas periodā aprēķināto nodokli;
papildināt daļu ar
3.punktu šādā redakcijā:
3) ja maksātājam
pirmstaksācijas periodā ir noteikti mazāki avansa maksājumi atbilstoši šīs
daļas 1. vai 2.punktam un taksācijas periodā ir prognozējama arī turpmāka
apgrozījuma nepalielināšanās, tad līdz mēnesim, kurā tiek iesniegts uzņēmuma
gada pārskats, var noteikt samazinātus avansa maksājumus atbilstoši
pirmstaksācijas periodā noteiktajiem vai atbilstoši citai šajā pantā
noteiktajai metodei.
6. Aizstāt pārejas
noteikumu 16.punktā skaitļus un vārdu 1999.2008.gadā ar skaitļiem un vārdu
1999.2007.gadā.
Komisijas priekšsēdētājs K.Leiškalns
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts
ir vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Likuma Par uzņēmumu ienākuma nodokli 1.panta 26.daļā ir definēts termins reprezentatīvs vieglais automobilis. Definīcijas praktiskā piemērošana sarežģītākās situācijās dažkārt rada problēmas reprezentatīva vieglā automobiļa statusa noteikšanā. Tāpat tika konstatētas problēmas attiecībā uz nodokļa maksātājiem, kuri sniedz auto nomas pakalpojumus un kuriem pēc ekonomiskās būtības nebūtu jāpiemēro normas, kas attiecas uz reprezentatīvajiem vieglajiem automobiļiem. Saistībā ar zaudējumu pārnešanu uzņēmumu grupā likumā nepieciešams precizēt prasības attiecībā uz nerezidentu gada pārskatiem, jo nerezidents gada pārskatu gatavo atbilstoši savas valsts normatīvo aktu prasībām. Piemērojot nodokļa atlaidi maksātājiem, kas veic lauksaimniecisko darbību, maksātājam Valsts ieņēmumu dienestā jāiesniedz pašvaldības apstiprināts zemes izmantošanas plāns. Šāda plāna iesniegšana rada nelietderīgi lielu iesniedzamo dokumentu apjomu, jo nodokļa administrēšanas vajadzībām pietiek ar pašvaldības izsniegtu izziņu par zemes platību faktisko izmantošanu lauksaimniecības produkcijas ražošanai. Likuma Par uzņēmumu ienākuma nodokli pašreizējā redakcijā ir konstatētas vairākas nepilnības nodokļa avansa maksājumu aprēķināšanas kārtībā. Nepieciešams novērst situāciju, ka maksātājam iepriekšējā taksācijas periodā ir tikuši samazināti avansa maksājumi ar apgrozījuma kritumu, bet nākamā taksācijas perioda sākumā līdz deklarācijas iesniegšanai avansa maksājumi tiek noteikti nevis, pamatojoties uz iepriekšējā gada situāciju, bet pirms pirmstaksācijas periodam aprēķināto nodokli, tādējādi maksātājam nepamatoti radot likviditātes problēmas. Saskaņā ar likuma Par uzņēmumu ienākuma nodokli noteikumiem nodokļu maksātājiem, kuri taksācijas periodā saņēmuši dotācijas pasažieru pārvadājumu izmaksu segšanai iekšzemes regulārajos autobusu satiksmes maršrutos, veidot speciālu rezervi. Speciālo rezervi ir iespējams veidot no 1999.gada līdz 2008.gadam. 2007.gada 15.jūlijā ir stājies spēkā Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums un 2007.gada 2.oktobrī Ministru kabinets ir akceptējis no tā izrietošos noteikumus. Līdz ar augstāk minēto tiesību aktu pieņemšanu, sabiedriskā transporta nozares finansēšana paredzēta, ievērojot kopējos Eiropas Savienības principus transporta nozares valsts atbalsta jomā. |
2. Tiesību akta projekta būtība |
Lai nodrošinātu vienveidīgu un pareizu likuma Par uzņēmumu ienākuma nodokli 1.panta 26.daļā ir definētā termina reprezentatīvs vieglais automobilis piemērošanu, likumprojektā ir iestrādāts jauns 6.5 pants, kas nosaka speciālus noteikumus reprezentatīva vieglā automobiļa vērtības noteikšanai. Tāpat precizētas normas attiecībā uz nodokļa maksātājiem, kuri sniedz auto nomas pakalpojumus un kuriem nav jāpiemēro normas, kas attiecas uz reprezentatīvajiem vieglajiem automobiļiem. Saistībā ar zaudējumu pārnešanu uzņēmumu grupā likumprojektā precizētas prasības attiecībā uz nerezidentu gada pārskatiem, nosakot, ka nerezidents gada pārskatu gatavo un revidē atbilstoši savas valsts normatīvo aktu prasībām. Likumprojekts paredz, ka, piemērojot nodokļa atlaidi maksātājiem, kas veic lauksaimniecisko darbību, maksātājam Valsts ieņēmumu dienestā turpmāk būs jāiesniedz tikai pašvaldības izsniegta izziņa par zemes platību faktisko izmantošanu lauksaimniecības produkcijas ražošanai. Likumprojekts paredz iespēju maksātājam līdz deklarācijas iesniegšanai turpināt maksāt avansa maksājumus tādā pašā apmērā kā iepriekšējā taksācijas periodā, ja iepriekšējā taksācijas periodā avansa maksājumi ir samazināti saistībā ar apgrozījuma kritumu un nav gaidāms, ka taksācijas periodā apgrozījums būtiski mainīsies. Grozījumi likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli nepieciešami, lai novērstu iespējamo nelikumīgo valsts atbalstu attiecībā uz transporta nozares uzņēmumiem. Latvijas iestāšanās līguma Eiropas Savienībā 4.pielikuma 3.sadaļas 4.punkts nosaka, ka līdz 2004.gada 31.augustam Eiropas Komisijā pieteikts atbalsts ir uzskatāms par esošu atbalstu līdz 2007.gada 31.decembrim. Sākotnēji tika plānots, ka uzņēmuma ienākuma nodokļa atvieglojumi sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem tiks iekļauti kopējā sabiedriskā transporta valsts atbalsta shēmā, taču 2007.gada 2.oktobrī Ministru kabineta akceptētajos tiesību aktos šāda norma netika iekļauta. Tāpēc steidzami ir jāgroza likums Par uzņēmuma ienākuma nodokli, lai Eiropas Komisija nevērstos pret Latviju, kā nelikumīga valsts atbalsta piešķīrēju. Grozījumi paredz noteikt, ka nodokļu maksātāji, kuri taksācijas periodā saņēmuši dotācijas pasažieru pārvadājumu izmaksu segšanai iekšzemes regulārajos autobusu satiksmes maršrutos, var veidot speciālo rezervi līdz 2007.gadam. |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
3.Sociālo seku izvērtējums |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||
6. Cita informācija |
Nav |
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un
Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
|
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Likumprojekts ir vērsts uz Latvijas iestāšanās līguma Eiropas Savienībā 4.pielikuma 3.sadaļas 4.punkta nosacījumu ievērošanu. Latvijas iestāšanās līguma Eiropas Savienībā 4.pielikuma 3.sadaļas 4.punkts nosaka, ka līdz 2004.gada 31.augustam Eiropas Komisijā pieteikts atbalsts ir uzskatāms par esošu atbalstu līdz 2007.gada 31.decembrim. Valsts atbalsta jautājumus Eiropas Kopienas tiesībās primāri regulē Eiropas Kopienas dibināšanas līguma (turpmāk Līgums) 87. un 88.pants. Gadījumos, kad valsts atbalsts tiek sniegts kā kompensācija par sniegto sabiedrisko pakalpojumu, ir piemērojamas arī 77. un 86.pants. Līguma 86.pantu piemēro vispārēji sabiedrisko pakalpojumu gadījumos, bet Līguma 77.pants ir speciālā norma, kuru piemēro tieši sabiedriskajiem pakalpojumiem transporta pārvadājumu jomā |
|||
2.Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām. |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
||||
4. Atbilstības izvērtējuma tabula 1.tabula |
||||
Nav |
||||
2.tabula |
||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri
|
|
|
|
Nav |
Nav |
|
5. Cita informācija |
Nav |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Nav |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav veiktas |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks
nodrošināta tiesību akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Lai īstenotu paredzētos grozījumus likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli, nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. Esošo valsts institūciju funkcijas netiks paplašinātas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
4. Cita informācija |
Nav |
Komisijas priekšsēdētājs K.Leiškalns