Likumprojekts
Grozījums Nekustamā īpašuma
valsts kadastra likumā
Izdarīt Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2006, 1.nr.) šādu grozījumu:
Izteikt 68.panta pirmās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"No jauna izstrādāto kadastrālo vērtību bāzi
apstiprina līdz katra gada 15.jūnijam."
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta
Grozījums Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā anotācija
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā (turpmāk Kadastra likums) ir noteikti kadastrālās vērtēšanas pamatprincipi. Saskaņā ar Kadastra likuma 66. pantu kadastrālā vērtēšana ir darbību kopums, kuru mērķis ir noteikt kadastra objektu un nekustamā īpašuma nodokļu objektu vērtību, kas izmantojama normatīvajos aktos noteiktajām vajadzībām. Kadastrālās vērtēšanas procesa viena no sastāvdaļām ir kadastrālo vērtību bāzes izstrāde, ko veic Valsts zemes dienests. Atbilstoši kadastrālās vērtēšanas principiem, kuri ir detalizēti noteikti ar Ministru kabineta 2006. gada 18. aprīļa noteikumiem Nr. 305 Kadastrālās vērtēšanas noteikumi (turpmāk Noteikumi Nr. 305), kadastrālo vērtību bāze veidojas no nekustamo īpašumu grupu bāzes vērtībām, korekcijas koeficientiem un valsts teritorijas sadalījuma vērtību zonās (zonējuma). Vienas nekustamā īpašuma grupas kadastrālo vērtību bāzi izstrādā reizi četros gados vienlaikus visā valsts teritorijā Noteikumos Nr. 305 noteiktā secībā. Kadastra likuma 68. panta pirmajā un otrajā daļā ir ietvertas normas, ka Ministru kabinets no jauna izstrādāto kadastrālo vērtību bāzi apstiprina līdz katra gada 15. maijam, kura kadastrālās vērtības aprēķinam tiek piemērota no nākamā gada 1. janvāra. Norma, ka kadastrālo vērtību bāze ir apstiprināma līdz katra gada 15. maijam likumā tika iekļauta, lai Valsts zemes dienests varētu savlaicīgi sagatavot prognozētās kadastrālo vērtību kopsummas nākamā taksācijas gada nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumu prognozēšanai un kuras saskaņā ar Ministru kabineta 2002. gada 7. maija noteikumu Nr. 180 Noteikumi par nekustamā īpašuma nodokļa prognozi un saskaņošanu ar pašvaldībām 13. punktu Valsts zemes dienestam ir jāiesniedz Finanšu ministrijā un Latvijas Pašvaldību savienībā ne vēlāk kā līdz esošā taksācijas perioda 15. jūlijam, lai Finanšu ministrija līdz taksācijas perioda 15. augustam aprēķinātu nodokļa prognozi nākamajam taksācijas periodam. Ņemot vērā to, ka šobrīd nodokļa objektu kadastrālo vērtību aprēķins kadastra informācijas sistēmā notiek automatizēti, turpmāk nav lietderīgi saglabāt trīs mēnešu intervālu starp kadastrālo vērtību bāzes apstiprināšanu Ministru kabinetā (15. maijs) un nodokļa prognozes aprēķināšanu nākamajam taksācijas periodam (15. augusts). Ievērojot apstākļus, ka kadastrālo vērtību bāzes apstiprināšana tiešā veidā skar nekustamā īpašuma nodokļa prognozi (valsts un pašvaldību kārtējā budžeta sagatavošanu), bet pastarpināti ir saistīta ar nekustamā īpašuma nodokļa politikas pilnveidošanu, kadastrālo vērtību bāzes apstiprināšana Ministru kabinetā noteiktā termiņā nav lietderīga, jo šo laiku (trīs mēnešus) ir lietderīgāk izmantot kadastrālo vērtību bāzes izstrādei, tās pamatošanai, saskaņošanai un sabiedrības informēšanai. Pašreizējā Kadastra likuma redakcija apgrūtina operatīvas, sistēmiskas (vienlaidus visā valsts teritorijā), kvalitatīvas un saskaņotas kadastrālo vērtību bāzes periodiska izstrāde un aktualizācija, kuras mērķis ir nodrošināt sabiedrību ar aktuālu un ar nekustamā īpašuma tirgus informāciju salīdzināmu jeb saistītu nekustamo īpašumu kadastrālo vērtību. |
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Lai novērstu Kadastra likuma normu interpretācijas neviennozīmīgumu un nodrošinātu aktuālu kadastrālo vērtību aprēķināšanu, nepieciešams Kadastra likuma 68. panta pirmās daļas otro teikumu izteikt jaunā redakcijā. Likumprojekts Grozījums Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā paredz, ka no jauna izstrādāto kadastrālo vērtību bāzi Ministru kabinets apstiprina līdz 15. jūnijam. |
|
3. Cita informācija |
Nav |
|
|
||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts atstās labvēlīgu ietekmi uz makroekonomisko vidi |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts uzņēmējdarbības vidi neietekmēs, bet vienkāršos administratīvās procedūras, kā rezultātā kadastrālo vērtību bāzes izstrādi būs iespējams veikt operatīvi, sistēmiski (vienlaidus visā valsts teritorijā), saskaņoti un kvalitatīvi. |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
5. Cita informācija |
Nav |
|
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
6. Cita informācija |
Nav |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Lai novērstu pretrunu ar likumprojektu, pēc tā pieņemšanas līdz 2008. gada 1. maijam ir nepieciešams grozīt Ministru kabineta 2002. gada 7. maija noteikumu Nr. 180 Noteikumi par nekustamā īpašuma nodokļa prognozi un saskaņošanu ar pašvaldībām 3. punktu, kura 2. teikumā ir noteikts, ka kopsummu aprēķinā ņem vērā nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības bāzes izmaiņas, kuras normatīvajos aktos noteiktā kārtībā apstiprinātas līdz taksācijas perioda 15. maijam. |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||
2. tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr. ) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
||
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
||
5. Cita informācija |
Nav
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav
notikušas
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas
|
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpilde tiks nodrošināta esošo institūciju līdzšinējo funkciju ietvaros. Likumprojekta izpilde iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas. Papildu laiks un pārejas periods izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. Atsevišķs komunikācijas plāns normatīvā akta projekta ieviešanai nav izstrādāts. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
nemaina privātpersonu un tiešo vai atvasināto valsts pārvaldes iestāžu līdz
šim pastāvējušās tiesiskās attiecības. |
4. Cita informācija |
Nav |
Tieslietu ministra vietā
vides ministrs R.Vējonis
13.09.2007 10:00
1099
R. Pētersone
7038652, rita.petersone@vzd.gov.lv
Tieslietu ministra vietā
vides ministrs |
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece
likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
R. Vējonis |
M. Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L. Sparāne |
O. Geitus-Eitvina |