Likumprojekts
Izdarīt likumā "Par darbinieku aizsardzību darba
devēja maksātnespējas gadījumā" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2002, 2.nr.; 2003, 22.nr.; 2004, 2.nr.; 2006, 5.nr.; 2007, 3.nr.)
šādus grozījumus:
1. Papildināt II nodaļu ar 5.1
pantu šādā redakcijā:
"5.1 pants
(1) No darbinieku prasījumu
garantiju fonda līdzekļiem ierobežotā apmērā apmierina to personu prasījumus:
1) kuras ir bijušas vai ir
darba tiesiskajās attiecībās ar maksātnespējīgo darba devēju un kuras ir vai divu
gadu periodā pirms darba devēja maksātnespējas iestāšanās ir bijušas
maksātnespējīgā darba devēja uzņēmuma dibinātāji, dalībnieki kapitāla daļu īpašnieki
vai akcionāri, ieguldītāji, biedri, pārvaldes institūciju (izpildinstitūciju)
locekļi, kā arī prokūristi ar lēmumu pieņemšanas pilnvarām;
2) par kurām saistībā ar
darbinieku prasījumu apmierināšanu Ministru kabineta izveidota valsts aģentūra "Maksātnespējas
administrācija" (turpmāk Maksātnespējas administrācija) ir iesniegusi
ziņojumu par kriminālprocesa norisi atbildīgajās valsts institūcijās, lai izlemtu
jautājumu par kriminālprocesa uzsākšanu, bet gadu pēc ziņu saņemšanas par
uzsākto kriminālprocesu nav stājies spēkā galīgais nolēmums konkrētajā
kriminālprocesā.
(2) Darbinieku prasījumu apmēru šā
panta pirmās daļas 1.punktā minētajā gadījumā ierobežo:
1) šā likuma 5.panta pirmās daļas
1., 2. un 3.punktā minēto darbinieku prasījumu apmēru piesaistot Centrālās
statistikas pārvaldes oficiālajā statistikas paziņojumā minētajam privātajā
sektorā strādājošo iepriekšējā gada vidējās darba algas apmēram, kas noapaļots
pilnos latos un ko proporcionāli attiecina uz šā likuma 5.panta pirmās daļas
1., 2. un 3.punktā noteikto periodu (ņem vērā uz maksātnespējas iestāšanās dienu
publicētajā Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā statistikas paziņojumā
minēto darba algas apmēru);
2) šā likuma 5.panta pirmās daļas
4.punktā minēto darbinieku prasījumu apmēru piesaistot Centrālās statistikas
pārvaldes oficiālajā statistikas paziņojumā minētajam privātajā sektorā
strādājošo iepriekšējā gada vidējās darba algas apmēram, kas noapaļots pilnos
latos un ko attiecina uz šā likuma 5.panta pirmās daļas 4.punktā noteiktā
atlaišanas pabalsta aprēķināšanai izmantoto mēnešu vidējo izpeļņu (ņem vērā uz maksātnespējas
iestāšanās dienu publicētajā Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā
statistikas paziņojumā minēto darba algas apmēru).
(3) Darbinieku prasījumu apmēru šā
panta pirmās daļas 2.punktā minētajā gadījumā ierobežo:
1) šā likuma 5.panta pirmās daļas
1., 2. un 3.punktā minēto darbinieku prasījumu apmēru piesaistot maksātnespējas
iestāšanās dienā valstī noteiktajai minimālajai mēnešalgai, ko proporcionāli attiecina
uz šā likuma 5.panta pirmās daļas 1., 2. un 3.punktā noteikto periodu;
2) šā likuma 5.panta pirmās daļas
4.punktā minēto darbinieku prasījumu apmēru piesaistot maksātnespējas
iestāšanās dienā valstī noteiktajai minimālajai mēnešalgai, ko proporcionāli attiecina
uz šā likuma 5.panta pirmās daļas 4.punktā noteiktā atlaišanas pabalsta
aprēķināšanai izmantoto mēnešu vidējo izpeļņu."
2. Aizstāt visā likumā vārdu
"pieteikums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "iesniegums"
(attiecīgā locījumā).
3. 8.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "Ministru
kabineta izveidota valsts aģentūra "Maksātnespējas administrācija"
(turpmāk Maksātnespējas administrācija)" ar vārdiem "Maksātnespējas
administrācija";
papildināt otro daļu ar 6.punktu
šādā redakcijā:
"6) izmanto Kriminālprocesa
likumā noteiktās procesuālās tiesības un par kriminālprocesa norisi
atbildīgajās valsts institūcijās iesniedz iesniegumu par darbinieku prasījumu
garantiju fondam radītā kaitējuma kompensāciju izmaksāto līdzekļu apmērā saskaņā
ar šā likuma 5.1 panta pirmās daļas 2.punktu un trešo daļu, ja
Maksātnespējas administrācija ir atzīta par cietušo konkrētā kriminālprocesā."
4. Papildināt likumu ar VI nodaļu
šādā redakcijā:
"VI nodaļa
Darbinieku
prasījumu apmierināšanas kārtība saistībā ar ziņojuma iesniegšanu par
kriminālprocesa norisi atbildīgajās valsts institūcijās
14.pants
(1) Maksātnespējas
administrācija saistībā ar darbinieku prasījumu apmierināšanu ir tiesīga
iesniegt ziņojumu par kriminālprocesa norisi atbildīgajās valsts institūcijās,
lai izlemtu jautājumu par kriminālprocesa uzsākšanu, ja, izvērtējot
maksātnespējīgā darba devēja administratora iesniegto iesniegumu par darbinieku
prasījumiem un citus nepieciešamos dokumentus un pieprasīto informāciju, konstatēta
kāda no šādām pazīmēm:
1) naudas līdzekļi no darbinieku
prasījumu garantiju fonda pieprasīti tādu personu prasījumu apmierināšanai,
kuru vidējā darba samaksa un ar to saistītie maksājumi ir palielinājušies par pēdējiem
trijiem darba tiesisko attiecību mēnešiem 12 mēnešu periodā pirms darba devēja
maksātnespējas iestāšanās, salīdzinot ar pārējo mēnešu vidējo darba samaksu 12
mēnešu periodā pirms darba devēja maksātnespējas iestāšanās;
2) naudas līdzekļi no darbinieku
prasījumu garantiju fonda pieprasīti tādu personu prasījumu apmierināšanai,
kuru darba devēja maksātnespēja iestājusies gada laikā kopš darba devēja dibināšanas
(tiesiskā statusa iegūšanas) brīža;
3) naudas līdzekļi no darbinieku
prasījumu garantiju fonda pieprasīti tādu personu prasījumu apmierināšanai,
kuru darba devēja rīcībā saistībā ar darbinieku pieņemšanu darbā vienlaikus
tiek konstatēti šādi apstākļi:
a) darba tiesiskās attiecības ar
darbinieku uzsāktas gada laikā pirms maksātnespējas iestāšanās,
b) darba devēja darbinieku
kopējais skaits 12 mēnešu periodā pirms darba devēja maksātnespējas iestāšanās ir
palielinājies, salīdzinot ar iepriekšējo 12 mēnešu periodu,
c) darba devējs normatīvajos
aktos sociālās apdrošināšanas jomā noteiktajos termiņos Valsts ieņēmumu
dienestā nav sniedzis ziņojumu par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām
no darba ņēmēju darba ienākumiem, iedzīvotāju ienākuma nodokli un
uzņēmējdarbības riska valsts nodevu pārskata mēnesī, ziņas par darba ņēmējiem
un darba ņēmēja valsts sociālās
apdrošināšanas obligāto iemaksu uzskaiti.
(2) Maksātnespējas administrācija
ir tiesīga vērtēt šā panta pirmajā daļā minētās pazīmes un iesniegt ziņojumu, ja
darbinieku prasījumu apmierināšanai iesniegti dokumenti arī pārrobežu maksātnespējas
procesa gadījumā. Izvērtējot šā panta pirmās daļas 3.punkta "c"
apakšpunktā minētos apstākļus, Maksātnespējas administrācija pārbauda, vai
iesniegts ziņojums par pašnodarbinātā vai iekšzemes darba ņēmēja pie darba
devēja ārvalstnieka, vai ārvalstu darba ņēmēja pie darba devēja
ārvalstnieka sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām pārskata ceturksnī.
15.pants
(1) Saņemot maksātnespējīgā
darba devēja administratora iesniegto iesniegumu par darbinieku prasījumu
apmierināšanu, Maksātnespējas administrācija mēneša laikā izvērtē šā likuma 14.pantā
minētās pazīmes.
(2) Pēc šā likuma 14.pantā
minēto pazīmju konstatēšanas Maksātnespējas administrācija pieņem lēmumu iesniegt
ziņojumu par kriminālprocesa norisi atbildīgajām valsts institūcijām, lai
izlemtu jautājumu par kriminālprocesa uzsākšanu, un apturēt administratīvo
procesu līdz dienai, kamēr Maksātnespējas administrācijā tiek saņemta
informācija par galīgā nolēmuma spēkā stāšanos konkrētajā kriminālprocesā, vai
lemj par atteikšanos iesniegt ziņojumu par kriminālprocesa norisi atbildīgajām
valsts institūcijām, lai izlemtu jautājumu par kriminālprocesa uzsākšanu.
(3) Ja
gada laikā no dienas, kad no minētajām atbildīgajām valsts institūcijām tiek
saņemtas ziņas par kriminālprocesa uzsākšanu un virzību, nav stājies spēkā
galīgais nolēmums konkrētajā kriminālprocesā, Maksātnespējas administrācija
atjauno administratīvo procesu un mēneša laikā lemj par darbinieku prasījumu
apmierināšanu no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem saskaņā ar šā
likuma 5.1 panta trešajā daļā noteikto darbinieku prasījumu apmēra ierobežojumu.
Attiecībā uz pārējo no darbinieku prasījumu garantiju fonda pieprasīto
darbinieku prasījumu apmēra daļu administratīvā procesa virzība netiek
atjaunota līdz dienai, kamēr Maksātnespējas administrācijā tiek saņemta
informācija par konkrētā kriminālprocesa galīgā nolēmuma spēkā stāšanos.
(4) Ja par kriminālprocesa norisi
atbildīgās valsts institūcijas ir atteikušās uzsākt kriminālprocesu, Maksātnespējas
administrācija mēneša laikā no šādu ziņu saņemšanas dienas lemj par naudas
līdzekļu piešķiršanu maksātnespējīgā darba devēja darbinieku prasījumu
apmierināšanai."
5. Papildināt pārejas noteikumus
ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5. Maksātnespējas
administrācijai ir tiesības vērtēt šajā likumā minētās pazīmes un, ja
nepieciešams, iesniegt ziņojumu par kriminālprocesa norisi atbildīgajās valsts
institūcijās arī tad, ja iesniegumi darbinieku prasījumu apmierināšanai
Maksātnespējas administrācijā iesniegti līdz dienai, kad stājas spēkā
likumprojekts par grozījumiem likumā "Par darbinieku aizsardzību darba
devēja maksātnespējas gadījumā", kas papildina minēto likumu ar VI nodaļu
''Darbinieku prasījumu apmierināšanas kārtība saistībā ar ziņojuma iesniegšanu
par kriminālprocesa norisi atbildīgajās valsts institūcijās'', bet lēmums par
darbinieku prasījumu apmierināšanu tiek pieņemts pēc minētā likumprojekta par
grozījumiem likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas
gadījumā" spēkā stāšanās dienas."
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Tieslietu
ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta Grozījumi likumā
Par darbinieku aizsardzību darba
devēja maksātnespējas gadījumā anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
||||||||||||||
1.Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Likums Par darbinieku
aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā ir stājies spēkā 2003.gada
1.janvārī un tas būtībā reglamentē vispārīgos noteikumus darbinieku prasījumu
apmierināšanai no darbinieku prasījumu garantiju fonda (turpmāk - Garantiju
fonds) līdzekļiem, kā arī nosaka valsts aģentūru Maksātnespējas
administrācija (turpmāk - Maksātnespējas administrācija) par atbildīgo
institūciju valstī attiecībā uz darbinieku prasījumu apmierināšanu. Tomēr normatīvais regulējums attiecībā uz darbinieku
aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā neparedz Maksātnespējas
administrācijas tiesības ierobežot darbinieku prasījumu apmierināšanu un
Garantiju fonda līdzekļu izmaksāšanu gadījumos, ja, saņemot pieteikumus par
naudas līdzekļu izmaksāšanu no Garantiju fonda, rodas aizdomas par šo
līdzekļu nepamatotu izmantošanu vai izkrāpšanas mēģinājumu. Ministru kabinets ar 2007.gada
12.aprīļa rīkojumu Nr.202 Par koncepcijas Par ierobežojumu ieviešanu
darbinieku prasījumu apmierināšanā no darbinieku prasījumu garantiju fonda
līdzekļiem īstenošanu (turpmāk koncepcija) konceptuāli ir atbalstījis
ierobežojumu ieviešanu darbinieku prasījumu apmierināšanā no Garantiju fonda,
kā arī noteicis Maksātnespējas administrācijas un par kriminālprocesa norisi
atbildīgo institūciju savstarpējo rīcību (procesuālo kārtību) gadījumos, kad
Maksātnespējas administrācija par kriminālprocesa norisi atbildīgajās valsts
institūcijās tiek iesniegts ziņojums par nepamatotu līdzekļu izmantošanu no
Garantiju fonda. Darbinieku un maksātnespējīgā
darba devēja apzināti veiktās darbības Garantiju fonda līdzekļu ļaunprātīgā
izmantošanā ir pretrunā ar Garantiju fonda izveidošanas mērķi - aizsargāt
darbiniekus darba devēja maksātnespējas gadījumā un izmaksāt līdzekļus
darbiniekiem, kuru tiesības uz taisnīgu darba samaksu maksātnespējīgais darba
devējs ir ierobežojis, neizmaksājot darba algu un ar darba samaksu saistītos
maksājumus un paliekot darbiniekiem parādā. Savukārt, kriminālprocesa
ietvaros neizmeklējot tos iespējamos gadījumus, kad līdzekļi no Garantiju
fonda var tikt izkrāpti, samazināsies valsts budžeta līdzekļu apjoms, kas
tiktu novirzīti vispirms to darbinieku prasījumu apmierināšanai, kuru
prasījumi ir pamatoti un kuri nav iesaistīti fiktīvās darba attiecībās un
izkrāpšanas mēģinājumā, negodprātīgā veidā izmantojot iespēju iegūt valsts
budžeta līdzekļus. Lai aizsargātu valsts intereses
un novērstu iespējas valsts budžeta līdzekļu izkrāpšanā, ir nepieciešams
noteikt speciālu procesuālo kārtību, lai Maksātnespējas administrācijā
apturētu labvēlīga administratīvā akta pieņemšanu par līdzekļu izmaksāšanu no
Garantiju fonda līdz lietas izlemšanai kriminālprocesuālā kārtībā, kā arī lai
aizstātu nosacījumus par administratīvā akta (labvēlīga administratīvā akta)
izdošanu viena gada laikā, ja par kriminālprocesa norisi atbildīgajās
iestādēs tiek iesniegts ziņojums par nepamatotu līdzekļu izmantošanu no
Garantiju fonda. Likumprojekts Grozījumi likumā Par darbinieku
aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā (turpmāk likumprojekts)
ir nepieciešams, lai nodrošinātu koncepcijas ieviešanu un tajā paredzēto
ierobežojumu un speciālās procesuālās kārtības regulējumu likumā Par
darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā. |
|||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
Likumprojektā regulēti tiesiskie
apstākļi, kas pamatos darbinieku prasījumu apmierināšanu ierobežotā apmērā
divās situācijās: 1)
ja darbinieku prasījumu apmierināšana darba devēja maksātnespējas gadījumā
var tikt atzīta par nepamatotu sakarā ar aizdomām par valsts budžeta līdzekļu
izkrāpšanas mēģinājumu un par kriminālprocesa norisi atbildīgajās
institūcijās tiek iesniegts attiecīgs ziņojums; 2)
ja darbinieku prasījumi pieteikti par darbiniekiem, kuriem ir ieguldītāju,
biedru, dibinātāju, dalībnieku (kapitāla daļu īpašnieku vai akcionāru),
pārvaldes institūciju (izpildinstitūciju) locekļu, kā arī to pilnvaroto
personu (prokūristu) statuss, un kuras pieņēmušas lēmumus vai īstenojušas
jebkāda cita veida ietekmi maksātnespējīgā darba devēja uzņēmuma darbībā
(turpmāk maksātnespējīgā darba devēja uzņēmuma amatpersona), tajā skaitā
pieļaujot, ka darbiniekiem savlaicīgi netiek izmaksātas darba algas un citi
ar darba samaksu saistītie obligātie maksājumi. Iepriekšminēto personu rīcība var
būt saistīta ar maksātnespējīgā darba devēja uzņēmuma nonākšanu
maksātnespējas situācijā, bet kuri tomēr izmanto iespēju kā darbinieki saņemt
no Garantiju fonda līdzekļus. Ja šīs personas ir ietekmējušas maksātnespējīgā
darba devēja uzņēmuma nonākšanu maksātnespējas situācijā un ir bijušas saistītas
ar lēmumu pieņemšanu attiecībā uz darba samaksu un ar to saistīto maksājumu
izmaksāšanu vai neizmaksāšanu, ierobežojums attiecībā uz šīs darbinieku
kategorijas prasījumu apmēru no Garantiju fonda būtu taisnīgs un samērīgs. Lai darbinieku prasījumu
apmierināšana darba devēja maksātnespējas gadījumā varētu tikt atzīta par
nepamatotu un par kriminālprocesa norisi atbildīgajās institūcijās tiktu
iesniegts attiecīgs ziņojums, likumprojektā definētas konkrētas pazīmes
attiecībā uz darba devēja un darbinieka rīcību. Likumprojektā tiek definēti arī
nosacījumi un noteikta procesuālā kārtība, lai apturētu labvēlīga
administratīvā akta pieņemšanu par līdzekļu izmaksāšanu no Garantiju fonda,
kā arī tiek reglamentētas procesuālās darbības Maksātnespējas administrācijā,
kas aizstātu nosacījumus par administratīvā akta (labvēlīga administratīvā
akta) izdošanu viena gada laikā, ja par kriminālprocesa norisi atbildīgajās
iestādēs tiek iesniegts ziņojums par nepamatotu līdzekļu izmantošanu no
Garantiju fonda. Iespējamais termiņš, uz kuru tiks atlikta darbinieku
prasījumu apmierināšana, iesniedzot ziņojumu par kriminālprocesa norisi
atbildīgajās iestādēs, ir samērots ar pirmstiesas kriminālprocesa darbību
veikšanai nepieciešamajiem termiņiem, kas var būt ilgāki kā gada ietvari. Tā
kā atbildīgajās iestādēs par kriminālprocesa norisi faktu izvērtēšana un
galīgā nolēmuma spēkā stāšanās konkrētā kriminālprocesā var aptvert arī
laiku, kas ir ilgāks par vienu gadu, tad arī darbinieku prasījumu
apmierināšana pilnā apmērā tiek apturēta līdz galīgā nolēmuma spēkā stāšanās
konkrētā kriminālprocesā. Līdz ar to atlikšanas procedūras nosacījumi var arī
nesakrist ar Administratīvā procesa likumā noteikto administratīvā akta
izdošanas termiņu vai šī termiņa pagarinājumu. Izvērtējot praksē risinātās
situācijas un faktu, ka kriminālprocesa laikā konkrētajā krimināllietā esošie
materiāli ir izmeklēšanas noslēpums (Kriminālprocesa likuma 375.panta pirmo
daļu), labvēlīga administratīvā akta izdošana tiktu apturēta, ņemot vērā
Kriminālprocesa likumā noteiktos procesuālos termiņus, ja tajā ir iesaistīta
persona, kā arī ņemot vērā apstākli, ka, iesniedzot ziņas par kriminālprocesa
norisi atbildīgajās iestādēs un uzsākot kriminālprocesu, Maksātnespējas
administrācijas rīcībā var nebūt informācija par lietas tālāko virzību uz
tiesu un par personas vainas pierādīšanu valsts budžeta līdzekļu izkrāpšanas
mēģinājumā. |
|||||||||||||
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Darbinieku prasījumu garantiju
fonda līdzekļu administrēšana netieši ietekmē makroekonomisko vidi, ņemot
vērā, ka pēc darbinieku prasījumu apmierināšanai izmaksājamo summu
apstiprināšanas ierobežotā apmērā likumprojektā noteiktajām darbinieku
kategorijām Maksātnespējas administrācija papildus no darbinieku prasījumu
garantiju fonda līdzekļiem normatīvajos aktos noteiktajos budžetos ieskaita
arī iedzīvotāju ienākuma nodokļa un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās
iemaksas maksājumus, kas saistīti ar darbinieku prasījumu izmaksām noteiktā
ierobežotā apmērā. Savukārt iedzīvotāju ienākuma nodokļa un valsts sociālās
apdrošināšanas obligāto iemaksu maksājumu veikšana speciālajos budžetos
ietekmē darbinieku statusā esošo personu citu sociālo garantiju saņemšanu
sociālo tiesību jomā, kā arī ietekmē minēto darbinieku kā iedzīvotāju
ienākuma nodokļa maksātāju tiesības uz attaisnoto izdevumu un atvieglojumu
piemērošanu. |
|||||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts netieši ietekmē visas
tautsaimniecības nozares, kuras nonāk saskarē ar maksātnespējas procesiem vai
no tiem izrietošajām darbinieku tiesību aizsardzības sekām. Tiks ieviesti vienoti kritēriji
riska situāciju vērtēšanā Garantiju fonda līdzekļu izmaksāšanā un nodrošināta
efektīvāka un adekvāta kontrole pār Garantiju fonda līdzekļu izlietojumu
darbinieku prasījumu apmierināšanā, kā arī skaidri nodalītas rīcības robežas
starp valsts pārvaldes iestādēm un ieviesta saskaņota rīcība administratīvā
sadarbībā un budžeta līdzekļu izkrāpšanas gadījumu izmeklēšanā. Ierobežojumu ieviešana nodrošinās
līdzsvaru starp maksātnespējīgo darba devēju darbinieku tiesību īstenošanu
naudas līdzekļu saņemšanā no Garantiju fonda un valsts budžeta interešu
aizsardzību situācijās, ja darbinieku prasījumu apmierināšana no Garantiju
fonda nav pamatota. |
|||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiks nodrošinātas pamatotas
sociālas garantijas maksātnespējīgā darba devēja darbiniekiem. |
|||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst.
latu) |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji 5 gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||
2008 |
2009 |
2010 |
|
|||||||||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
213,3 |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos, t .sk., |
1 350,0 |
-58,9 |
+14,1 |
+14,1 |
-0,5 |
|||||||||
2.1.
ierobežojumu ieviešana maksātnespējīgā darba devēja amatpersonām prasījumu
apmierināšanā no Garantiju fonda līdzekļiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
-58,9 |
-58,9 |
-58,9 |
-58,9 |
|||||||||
2.2.
maksājumu atlikšanas procedūras ieviešana saistībā ar ziņojuma iesniegšanu
atbildīgajās valsts institūcijās par kriminālprocesa norisi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
+73,0 |
+73,0 |
+58,4 |
|||||||||
3. Finansiālā ietekme |
-1 136,7 |
+58,9 |
-14,1 |
-14,1 |
+0,5 |
|||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai Saskaņā
ar likuma Par valsts budžetu 2007.gadam 1 136,7 tūkst. latu tiek segti
no iepriekšējos saimnieciskajos gados radušās līdzekļu ekonomijas Garantiju
fondā 2008. gadā Saskaņā ar likuma Par darbinieku
aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā 8.panta trešo daļu
Garantiju fonda līdzekļu atlikumu izlieto darbinieku prasījumu apmierināšanai
nākamajos saimnieciskajos gados. 2009. gadā un turpmāk Nepieciešamie papildus finanšu
līdzekļi 14,1 tūkst. latu apmērā (-58,9 tūkst. latu + 73,0 tūkst. latu = 14,1
tūkst. latu) tiks segti no radušajiem uzkrājumiem Garantiju fondā |
-1136,7 |
+58,9 |
-14,1 |
-14,1 |
|
|||||||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins: |
|
|
|
|
|
|||||||||
Spēkā esošā likuma Par uzņēmumu un
uzņēmējsabiedrību maksātnespēju 2.panta pirmā daļa nosaka, ka šis likums
attiecas uz visiem Uzņēmumu reģistrā reģistrētajiem uzņēmumiem un
uzņēmējsabiedrībām, kā arī piemērojams komercreģistrā reģistrētajiem
komersantiem (tajā skaitā individuālajam komersantam kā fiziskai personai un
valsts un pašvaldību komercsabiedrībām), izņemot kredītiestādes. Līdz ar to
tiek izslēgts to daudzo subjektu skaits, kam ir juridiskas personas statuss
(tajā skaitā valsts un pašvaldību pārvaldes iestādes), bet kuru darbība
netiek kvalificēta kā komersanta darbība. Savukārt likumprojektā
Maksātnespējas likums, kura spēkā stāšanās tiek plānota no 2008.gada
1.janvāra, paredzētie maksātnespējas subjekti pēc būtības ir visi, kuriem ir
finansu līdzekļu apgrozība, finanšu piesaiste un izdevumi, slēdzot dažādus
civiltiesiskus darījumus savas darbības nodrošināšanai. Tomēr, nespējot segt
savus izdevumus un nonākot parādnieka statusā, kreditoriem tiek dota iespēja
vērsties pret parādnieku un ierosināt maksātnespēju. Ņemot vērā, ka valsts un
atvasināto publisko tiesību juridisko personu komercdarbība tiek nodalīta no
pārvaldes funkcijām, uz valsts un pašvaldību pārvaldes iestādēm netiek
attiecinātas maksātnespējas tiesību normas, ierobežojumi maksātnespējīgo
darba devēju uzņēmumu amatpersonu prasījumu apmierināšanai no Garantiju fonda
līdzekļiem attieksies uz privātajā sektorā strādājošo maksātnespējīgo darba
devēju uzņēmumu amatpersonām (maksātnespējīgā darba devēja uzņēmuma
dibinātāji, dalībnieki - kapitāla daļu īpašnieki vai akcionāri, ieguldītāji,
biedri, pārvaldes institūciju (izpildinstitūciju) locekļi, kā arī prokūristi
ar lēmumu pieņemšanas pilnvarām). Tādējādi anotācijas aprēķinos par
vidējo darba samaksu valstī maksātnespējīgo darba devēju uzņēmumu amatpersonām
tiek izmantoti Centrālās statistikas pārvaldes dati par mēneša bruto
darba samaksu vadītājiem privātajā sektorā 2005.gadā. Minētie vidējie darba algas rādītāju aprēķini vadītājiem
privātajā sektorā nepieciešami, lai izrēķinātu vidējās summas, par kādām var
prognozēt nākotnē pieteiktos darbinieku prasījumus maksātnespējīgo darba
devēju uzņēmumu amatpersonām. Savukārt likumprojekta Grozījumi likumā Par darbinieku
aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā 1.pantā minētajā regulējumā
(papildinātais likuma teksts - 5.1 panta otrās daļas 1. punkts)
noteikts aprēķināmā ierobežojuma apmēra vai apjoma tiesiskais pamats, tā
aprēķināšanu piesaistot Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā
statistikas paziņojumā minētajam privātajā sektorā strādājošo iepriekšējā
gada vidējās darba algas apmēram, kas noapaļots pilnos latos un kas
proporcionāli tiek attiecināts uz noteiktu laika periodu. Ierobežojumu ieviešana
maksātnespējīgo darba devēju uzņēmumu amatpersonu prasījumu apmierināšanā no
Garantiju fonda līdzekļiem Saskaņā ar likumu Par darbinieku aizsardzību darba
devēja maksātnespējas gadījumā darbiniekiem no Garantiju fonda apmierina
prasījumu par darba samaksu par pēdējiem trīs darba tiesisko attiecību
mēnešiem pirms darba devēja pasludināšanas par maksātnespējīgu, ikgadējo
atvaļinājuma pabalstu, atlaišanas pabalstu likumos noteiktajā apmērā un
nesamaksāto kaitējuma atlīdzību plus darba devēja nesamaksātiem nodokļiem
saistībā ar darba samaksu. Tā kā ierobežojums neattiecas uz kaitējuma
atlīdzību, tad aprēķinos tas netiek ņemts vērā. 2006.gadā Maksātnespējas administrācija no Garantiju
fonda apmierināja darbinieku prasījumus 95
maksātnespējīgo darba devēju uzņēmumos. Tādējādi tiek pieņemts, ka arī
nākamajā gadā varētu tikt apmierināti darbinieku prasījumi 95 maksātnespējīgo darba devēju uzņēmumos.
Aprēķinot ietekmi uz valsts budžetu, tiek pieņemts, ka katrā maksātnespējīgā darba devēja uzņēmumā ir viena
amatpersona (bieži vien arī dalībnieks vai izpildinstitūciju loceklis), tad
plānotais ierobežojums varētu attiekties uz 95 maksātnespējīgo darba devēju uzņēmumu amatpersonām. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem par
2005.gada oktobri vidējā mēneša bruto darba samaksa vadītājiem privātajā
sektorā ir 333 lati (kopā ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas
obligātām iemaksām (turpmāk VSAOI) 413 lati). Savukārt Centrālās
statistikas pārvaldes dati liecina, ka 2006.gadā privātajā sektorā vidējā
darba samaksa ir pieaugusi par 20,8 procentiem, līdz ar to tiek pieņemts, ka
vadītāju darba samaksa arī ir pieaugusi par 20,8 procentiem, t.i., viņu bruto
mēneša samaksa ir 402 lati (kopā ar VSAOI 499 lati). Tādējādi vidējā
izmaksājamā prasījumu summa vienai maksātnespējīgā darba devēja uzņēmuma
amatpersonai ir 2495
lati (t.i., 5 mēneša darba algas x 499 (vidējā mēneša alga vadītājiem kopā ar
VSAOI) = 2495 lati). Centrālās statistikas pārvaldes dati parāda, ka vidējā
bruto mēneša darba samaksa valstī 2006.gadā bija 302 lati (kopā ar VSAOI 375
lati). Līdz ar to izmaksājamā prasījumu summa no Garantiju fonda vienai
maksātnespējīgā darba devēja uzņēmuma amatpersonai ir 1875 lati (t.i., 5
darba algas x 375 lati (vidējā bruto mēneša alga valstī kopā ar VSAOI 24,09%
) = 1875 lati). Saskaņā ar iegūtajiem datiem, nosakot ierobežojumu
maksātnespējīgo darba devēju uzņēmumu amatpersonām, attiecībā uz izmaksājamām
prasījumu summām no Garantiju fonda rodas līdzekļu ekonomija 620 lati (t.i.,
1875 (ierobežotā izmaksājamā prasījumu summa) 2495 (pieprasītā prasījumu
summa) = -620 lati) uz vienu maksātnespējīgā darba devēja uzņēmuma
amatpersonu. Līdz ar to kopējā līdzekļu
ekonomija budžetā ir 58,9 tūkst. lati (t.i., 95 vadītāji x 620 lati (starpība
starp pieprasīto prasījumu summu un izmaksājamo prasījumu summu) =
58 900 lati). Maksājumu atlikšanai procedūras
ieviešana saistībā ar ziņojuma iesniegšanu atbildīgajās valsts institūcijās
par kriminālprocesa norisi Atbilstoši
likumprojektā ieviestajai maksājumu atlikšanas procedūrai saistībā ar
ziņojuma iesniegšanu atbildīgajās valsts institūcijās par kriminālprocesa
norisi, ja gada laikā no ziņojuma
iesniegšanas brīža no atbildīgajām valsts institūcijām par kriminālprocesa
norisi netiek saņemtas ziņas par atteikšanos uzsākt kriminālprocesu vai par
kriminālprocesa uzsākšanu vai gadu pēc ziņu saņemšanas par uzsākto
kriminālprocesu nav stājies spēkā galīgais nolēmums konkrētajā
kriminālprocesā, Maksātnespējas administrācija ir tiesīga pieņemt lēmumu par
prasījumu apmierināšanu noteiktā minimālā apmērā. Šādā gadījumā izmaksājamās
summas minimālais apmērs ir piesaistīts minimālajai mēnešalgai valstī. Saskaņā ar likumu Par darbinieku aizsardzību darba
devēja maksātnespējas gadījumā darbiniekiem no Garantiju fonda apmierina
prasījumu par darba samaksu par pēdējiem trīs darba tiesisko attiecību
mēnešiem pirms darba devēja pasludināšanas par maksātnespējīgu, ikgadējo
atvaļinājuma pabalstu, atlaišanas pabalstu likumos noteiktajā apmērā un
nesamaksāto kaitējuma atlīdzību. Tā kā ierobežojums neattiecas uz kaitējuma atlīdzību,
tad aprēķinos tas netiek ņemts vērā. Atbilstoši likumprojektā ieviestajai maksājumu
atlikšanas procedūrai saistībā ar ziņojuma iesniegšanu atbildīgajās valsts
institūcijās par kriminālprocesa norisi Maksātnespējas administrācijai 2005.gadā
un 2006.gadā radās aizdomas par nepamatotiem pieprasījumiem no Garantiju
fonda līdzekļiem četros uzņēmumos (kopējais darbinieku prasījumu skaits 98).
Tādējādi tiek pieņemts, ka teorētiski katru gadu četru maksātnespējīgo darba
devēju uzņēmumu darbinieki iesniedz nepamatotus prasījumus par darbinieku
prasījumu apmierināšanu no Garantiju fonda (kopā 98 darbinieku prasījumi).
Saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 17.oktobra noteikumiem Nr. 858
Noteikumi par minimālo mēneša darba
algu un minimālo stundas tarifa likmi minimālās mēneša darba algas ar
2007.gada 1.janvāri valstī tika noteikta 120 latu. (kopā ar darba devēja
sociālo nodokli 149 lati) apmērā. Tādējādi komercsabiedrības vienam
darbiniekam izmaksājamā summa ir 745 lati (149 lati x 5 algas = 745 lati),
savukārt kopējā izmaksājamā summa 98 darbiniekiem 73,0 tūkst. lati (745
lati x 98 darbinieki = 73 010 tūkst. lati). 2008. gadā rodas
līdzekļu ekonomija 58900 latu apmērā, ko Saskaņā
ar likuma Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā
8.panta trešo daļu Garantiju fonda līdzekļu atlikumu izlieto darbinieku
prasījumu apmierināšanai nākamajos saimnieciskajos gados. 2009. gadā un turpmāk Nepieciešamie
papildus finanšu līdzekļi 14,1 tūkst. latu apmērā (73010 latu - 58900 = 14110
latu) tiks segti no radušajiem uzkrājumiem Garantiju fondā |
|
-58,9 -58,9 |
-58,9 +73,0 -14,1 |
-58,9 +73,0 -14,1 |
|
|||||||||
6. Cita informācija |
Papildus
nepieciešamie finanšu līdzekļi tiks segti no radušajiem uzkrājumiem Garantiju
fondā |
|||||||||||||
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Pēc likumprojekta pieņemšanas
nepieciešams pieņemt šādus Ministru kabineta noteikumus: 1. Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada
5.oktobra noteikumos Nr.830 Maksātnespējīgo darba devēju darbinieku
prasījumu iesniegšanas, izskatīšanas un apmierināšanas kārtība (likuma Par
darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā 10.panta otrā
daļa). 2. Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada
6.jūnija noteikumos Nr.465 Maksātnespējīgo darba devēju darbinieku prasījumu
iesniegšanas, izskatīšanas un apmierināšanas kārtība pārrobežu maksātnespējas
gadījumā (likuma Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas
gadījumā 12.panta piektā daļa). Iepriekšminētajos
noteikumos tiks precizēta darbinieku prasījumu iesniegšanas, izskatīšanas un
apmierināšanas kārtība saistībā ar darbinieku prasījumu apmierināšanu
ierobežotā apmērā, kā arī saskaņota terminoloģija un Maksātnespējas
administrācijas kā kreditora prasījumu tiesību īstenošanas iespējas ar
Maksātnespējas likumu, kas stāsies spēkā no 2008.gada 1.janvāra.
Maksātnespējas likums pieņemts otrajā lasījumā Saeimā 2007.gada 19.aprīlī
(Nr.808). 2007.gada 29. un 30.maija Saeimas Juridiskās komisijas sēdē tika
izskatīts Maksātnespējas likums tā tālākai virzībai un pieņemšanai trešajā
lasījumā. Ņemot vērā, ka
likumprojekta un iepriekšminēto noteikumu spēkā stāšanās tiek plānota
vienlaicīgi ar Maksātnespējas likuma spēkā stāšanos, saistīto normatīvo aktu
projektu izstrāde jau ir uzsākta, plānojot to iesniegšanu Ministru kabinetā
šā gada augustā. |
|||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību. |
1) Dalībvalstis
informē Eiropas Komisiju par metodēm augstākās robežas noteikšanai darbinieku
prasījumu apmierināšanā saskaņā ar
Eiropas Kopienu Padomes 1980.gada 20.oktobra Direktīvas 80/987/EEK par dalībvalstu
tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz darbinieku aizsardzību to darba devēja
maksātnespējas gadījumā (turpmāk - Direktīva 80/987/EEK) 4.panta 3.punktu
(tajā skaitā, ņemot vērā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada
23.septembra Direktīvu 2002/74/EK pieņemtos grozījumus šajā pantā); 2)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 23.septembra Direktīvas 2002/74/EK,
ar ko grozīta Direktīva 80/987/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu
attiecībā uz darbinieku aizsardzību to darba devēja maksātnespējas gadījumā
(turpmāk Direktīva 2002/74/EK), 2.panta 2.punktā un Direktīvas 80/987/EEK
11.panta 2.punktā ir noteikts dalībvalsts
informēšanas pienākums Eiropas Komisijai par tiesību aktiem, kas pieņemti
minētās direktīvas regulētajā jomā; 3) Saskaņā ar Direktīvas
80/987/EEK (ņemot vērā tajā veiktos grozījumus, kas pieņemti ar Direktīvu
2002/74/EK) 10.a pantu, dalībvalstis informē Komisiju un pārējās dalībvalstis
par tiem valstī noteiktajiem maksātnespējas procedūru veidiem, uz kuriem
attiecas minētās direktīvas piemērošanas joma, un par visām ar to saistītajām
izmaiņām. |
|||||||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Saskaņā
ar Starptautiskās darba organizācijas 173.konvencijas Par darbinieku
prasījumu aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā (Latvijai
saistoša no 2003.gada 22.februāra): 1)
10.pantu, dalībvalsts var veikt pasākumus, kas novērš iespējamās
ļaunprātības, konsultējoties ar lielākajām darba devēju un darbinieku
organizācijām; 2)
7. un 13.pantu, ja darbinieku prasījumu apjoms tiek ierobežots, tad noteiktās
summas lielums periodiski jākoriģē tā, lai tās vērtība saglabātos un nav
mazāka par sociāli pieņemamu līmeni; 3)
4.panta 2.punktu, dalībvalsts ir tiesīga izslēgt konkrētas darbinieku
kategorijas vai ierobežot darbinieku prasījumu apmierināšanu, ņemot vērā to
specifiskās darba attiecības, konsultējoties ar lielākajām darba devēju un
darbinieku organizācijām; 4)
3.panta 4.punktu, dalībvalsts nākošajos ziņojumos, kurus iesniedz saskaņā ar
Starptautiskās darba organizācijas statūtu 22.pantu, informē par to, uz kādām
strādājošo kategorijām vai ekonomiskās darbības nozarēm attiecināmi konkrēti
tiesību aizsardzības pasākumi vai to ierobežojumi. |
|||||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||||
5.1 panta otrā un trešā daļa |
Eiropas Kopienu Padomes 1980.gada 20.oktobra
Direktīvas 80/987/EEK 4.panta 3.punkts (tajā skaitā, ņemot vērā ar Eiropas
Parlamenta un Padomes 2002.gada 23.septembra Direktīvu 2002/74/EK pieņemtos
grozījumus šajā pantā) |
Atbilst |
|
|||||||||||
5.1 panta pirmās daļas 2.punkts, 14.
un 15.pants |
Eiropas Kopienu Padomes 1980.gada 20.oktobra
Direktīvas 80/987/EEK 10.panta a un b apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
5.1
panta pirmās daļas 1.punkts |
Eiropas
Kopienu Padomes 1980.gada 20.oktobra Direktīvas 80/987/EEK 10.panta c
apakšpunkts (tajā skaitā, ņemot vērā ar Eiropas Parlamenta un Padomes
2002.gada 23.septembra Direktīvu 2002/74/EK pieņemtos grozījumus šajā pantā) |
Atbilst |
|
|||||||||||
5.
Cita informācija |
nav |
|||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||||||||||
1.
Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Notikusi
konsultācija ar Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienības un Latvijas sertificēto maksātnespējas procesa
administratoru asociācijas pārstāvjiem, izvērtējot likumprojekta Grozījumi
likumā Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā
paredzētos ierobežojumus darbinieku prasījumu apmierināšanā un šo
ierobežojumu samērīgumu ar darbinieku prasījumu apmierināšanas garantiju
mērķiem un prasījumu apmēra noteikšanas pamatprincipiem. |
|||||||||||||
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas
ietvaros iepriekšminēto nevalstisko organizāciju pārstāvji konceptuāli
atbalstīja likumprojektā piedāvāto risinājumu par darbinieku prasījumu
apmierināšanu maksātnespējīgā darba devēja uzņēmuma amatpersonām (t.i.,
maksātnespējīgā darba devēja uzņēmuma dibinātāji, dalībnieki - kapitāla daļu
īpašnieki vai akcionāri, ieguldītāji, biedri, pārvaldes institūciju
(izpildinstitūciju) locekļi, kā arī prokūristi ar lēmumu pieņemšanas
pilnvarām) ierobežotā apmērā, kā arī atbalstīja darbinieku prasījumu
apmierināšanas speciālo kārtību un iespējas apmierināt darbinieku prasījumus
ierobežotā apmērā situācijās, ja kriminālprocesa ietvaros tiek veiktas
procesuālas darbības, izvērtējot, vai maksātnespējīgais darba devējs un
darbinieki varētu būt iesaistīti darbinieku prasījumu garantiju fonda
līdzekļu izkrāpšanā, tomēr galējais nolēmums kriminālprocesā vēl nav
pieņemts. Nevalstisko
organizāciju pārstāvji izteica savu ierosinājumu iesaistīties informatīvajās
kampaņās, uzsverot nepieciešamību informēt plašākas sabiedrības grupas
darbinieku prasījumu tiesību aizsardzības sakarā, kā arī attiecībā uz
darbinieku prasījumu tiesību īstenošanas procedūrām saskaņā ar jaunā
Maksātnespējas likuma ieviešanu. |
|||||||||||||
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti, jo likumprojekts tika izstrādāts
pamatojoties uz koncepciju Par ierobežojumu ieviešanu darbinieku prasījumu
apmierināšanā no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem, kurai tika
noteikts ierobežotas pieejamības statuss. |
|||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Maksātnespējas
administrācija ir apkopojusi informāciju kopumā par desmit ārvalstu
(Slovēnija, Īrija, Lielbritānija, Lietuva, Igaunija, Slovākija, Zviedrija,
Norvēģija, Ungārija, Vācija) praksi darbinieku prasījumu apmierināšanā
.
Informācijas pieprasīšana no ārvalstīm un tās apkopojums ir informatīvs darba
materiāls Tieslietu ministrijas rīkotās starpinstitūciju sanāksmes ietvaros
2006.gadā kopā ar nozares speciālistiem no Maksātnespējas administrācijas,
Valsts ieņēmumu dienesta, Labklājības ministrijas, Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūras, Valsts darba inspekcijas un Valsts policijas
Ekonomikas policijas pārvaldes. Minētajā sanāksmē tika analizēta citu
institūciju prakse un tiesiskās iespējas novērst iespējas valsts budžeta
līdzekļu izkrāpšanas situācijās. Apkopota
informācija par desmit ārvalstu nacionālajos tiesību aktos iekļautiem
izņēmumiem vai ierobežojumiem atsevišķām darbinieku kategorijām attiecībā uz
darbinieku prasījumu segšanu un tiesiskiem pasākumiem iespējamo nelikumību
novēršanā un secināts, ka: - deviņās no iepriekšminētajām ārvalstīm to nacionālajos tiesību aktos attiecībā
uz darbinieku prasījumu apmierināšanu pastāv summas apmēra ierobežojums
(limits). Darbinieku prasījumu
segšanai izmaksājamo summu maksimāli pieļaujamais limits tiek izmaksāts no
garantiju institūcijas līdzekļiem un attiecas uz visiem darbiniekiem
(darbinieku grupām). No garantiju institūcijas līdzekļiem darbinieku
prasījumu segšanai izmaksājamo summu maksimāli pieļaujamais limits nav
paredzēts vienīgi Lietuvas nacionālajos tiesību aktos; - iespēju
atteikt darbinieku prasījumu segšanu no garantiju institūcijas līdzekļiem gadījumos,
kad darba devējs un darbinieks ir saistīti un tiem pastāv kopīgas intereses,
kā arī gadījumos, kad darbinieks vai tā radinieki ir darba devējam piederošās
komercsabiedrības dalībnieki
vai izpildinstitūciju locekļi, kuriem ir būtiska ietekme darba devēja lēmumu
pieņemšanas procesā, paredz Norvēģijas, Īrijas, Lielbritānijas,
Igaunijas, Zviedrijas un Ungārijas nacionālos tiesību aktos. Saskaņā ar
Slovēnijas un Īrijas tiesību aktu prasībām atbildīgā persona, kas nodrošina
informācijas un dokumentu iesniegšanu garantijas institūcijai, kā arī atbild
par šīs informācijas patiesumu, ir maksātnespējas procesa administrators,
kuram tad arī ir pienākums rīkoties situācijās, ja ir konstatēti pārkāpumi
darba tiesiskajās attiecībās un darbinieki kopā ar maksātnespējīgiem darba
devējiem ir snieguši nepatiesu informāciju. Norvēģijas tiesību akti paredz
iespēju atteikt darbinieku prasījumu apmierināšanu no garantijas institūcijas
līdzekļiem, ja darbinieki ir zinājuši vai tiem vajadzētu zināt par darba
devēja nespēju maksāt ar darba tiesiskām attiecībām saistītās izmaksas un nav
atbilstoši rīkojušies. Informāciju
par ārvalstu praksi darbinieku prasījumu apmierināšanā Maksātnespējas
administrācija apkopojusi tabulā un nosūtījusi Tieslietu ministrijai, ziņojot
par nepieciešamo rīcību, lai novērstu iespēju maksātnespējīgiem darba
devējiem un darbiniekiem izmantot esošo tiesisko regulējumu prettiesisku
darbību veikšanai un izkrāpt naudas līdzekļus no Garantiju fonda. |
|||||||||||||
5.
Cita informācija |
Notikušas
konsultācijas ar citu nozaru speciālistiem, kas saskārušies ar līdzīgu
praksi, kuras izvērtēšanas rezultātā secināts, ka nepieciešams novērst riska
situācijas attiecībā uz valsts budžeta līdzekļu nepamatotu pieprasīšanu. Kopīgi
ir analizēta informācija par nepamatotiem darbinieku prasījumiem un izvērtēta
nepieciešamība aizturēt pieprasīto līdzekļu izmaksāšanu gadījumos, kad rodas
aizdomas par prettiesisku darbību veikšanu. |
|||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas
valsts institūcijas netiek veidotas, noteikto funkciju ietvaros likumu
īstenos Maksātnespējas administrācija. |
|||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts
pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis
un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, kā arī tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un
likumprojektu tiesību aktu portālā www.likumi.lv. |
|||||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds
savas tiesības var aizstāvēt administratīvā procesa kārtībā, iesniedzot
sūdzību Tieslietu ministrijā par v/a Maksātnespējas administrācija
direktora pieņemtajiem lēmumiem par darbinieku prasījumu apmierināšanu
ierobežotā apmērā vai par administratīvā procesa apturēšanu. |
|||||||||||||
Tieslietu ministrs |
G.Bērziņš |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājas p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Gratkovska |
L.Popova |
E.Ābele |
14.08.2007. 9:38
3921
Tērauda, 67099126