Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par zemes
īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās
darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un
mikroliegumos"
Izdarīt likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz
kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās
dabas teritorijās un mikroliegumos" (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005, 15., 24.nr.; 2006, 62.nr.; 2007, 10.nr.)
šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
svītrot 2.punktu;
papildināt pantu
ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3) zemes atpirkšana tāda aizsargājamā
teritorijā esoša zemesgabala (vai tā daļas) atpirkšana, uz kura neatrodas būves
(ēkas). Kompensāciju par atpērkamo zemesgabalu nosaka naudā."
2.
Papildināt likumu ar 1.1 pantu šādā redakcijā:
"1.1 Likumā lietotie termini "zeme" un "zemesgabals"
Šajā likumā
lietotie termini "zeme" un "zemesgabals" atbilst terminam "zemes
vienība" Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā."
3. 3.pantā:
svītrot
pirmās daļas 2.punktu;
papildināt
pirmo daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3) zemes atpirkšana.";
papildināt otro daļu aiz vārda "lauksaimnieciskās"
ar vārdiem "vai mežsaimnieciskās";
papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Par zaudējumiem, kas
lauksaimnieciskās vai mežsaimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ radušies aizsargājamās
teritorijās, kuras nevar pretendēt uz šā panta otrajā daļā minētajiem atbalsta
maksājumiem no attiecīgo Eiropas Savienības fondu līdzekļiem, atbalsta
maksājumu izmaksas kārtību un atbalsta maksājumu apmēru nosaka Ministru
kabinets."
4. 5.pantā:
izteikt
pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Tiesības prasīt kompensāciju ir zemes
īpašniekam, kura īpašuma tiesības uz zemi nostiprinātas zemesgrāmatā, ja zemju
robežas starp vairāku zemes īpašnieku vai tiesisko valdītāju īpašumiem
ierīkotas atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā un Civillikumā
noteiktajām prasībām.";
aizstāt trešajā
daļā vārdu "maiņu" ar vārdu "atpirkšanu".
5. Svītrot 7.pantu.
6. Papildināt II nodaļu ar 7.1 pantu
šādā redakcijā:
"7.1
pants. Tiesības prasīt zemes atpirkšanu
(1) Zemes īpašnieks var prasīt tādas zemes atpirkšanu,
uz kuras neatrodas būves (ēkas), ja:
1) pieņemts un stājies spēkā lēmums vai tiesas
nolēmums par īpašuma tiesību atjaunošanu uz zemi, kura pirms lēmuma vai tiesas nolēmuma
spēkā stāšanās iekļauta dabas rezervātā, dabas liegumā vai citu īpaši
aizsargājamo dabas teritoriju dabas rezervāta, stingrā režīma, dabas lieguma
vai regulējamā režīma zonā;
2) zemi
iekļauj dabas rezervātā, dabas liegumā vai citu īpaši aizsargājamo dabas
teritoriju dabas rezervāta, stingrā režīma, dabas lieguma vai regulējamā režīma
zonā pēc šā likuma 6.panta otrās daļas 1., 2., 3., 4. un 5.punktā minēto
nosacījumu iestāšanās.
(2) Ja zeme (vai tās daļa) iekļauta dabas liegumā, kas
iedalīts funkcionālajās zonās, zemes īpašnieks var prasīt tās zemes (vai tās
daļas) atpirkšanu, kas atrodas dabas lieguma stingrā režīma, dabas lieguma vai
regulējamā režīma zonā.
(3) Zemes īpašnieks var prasīt tikai aizsargājamā
teritorijā esoša konkrēta zemesgabala tās daļas atpirkšanu, kurai ir noteikti
saimnieciskās darbības ierobežojumi un kura atbilst šā panta pirmās un otrās
daļas nosacījumiem (ievērojot teritorijas plānojumā un citos normatīvajos aktos
noteikto jaunveidojamā nekustamā īpašuma minimālo platību).
(4) Zemes īpašnieks var prasīt zemes atpirkšanu, ja
zemesgabals nav ieķīlāts vai apgrūtināts ar izpirkuma tiesībām.
(5) Ja atpērk tikai daļu nekustamā īpašuma, ēku
(būvju) īpašnieki var (ievērojot teritorijas plānojumā un citos normatīvajos
aktos noteikto jaunveidojamā nekustamā īpašuma minimālo platību) saglabāt
īpašumā šādas platības:
1) lauku apvidos zemi, ko aizņem ēkas (būves) un
pagalms, kā arī šo ēku (būvju) uzturēšanai nepieciešamo zemi;
2) pilsētās zemi, ko aizņem ēkas (būves), tādā
platībā, kādā šī zeme ir ēku (būvju) īpašnieku likumīgā lietošanā (apbūvei).
(6) Uz zemes
atpirkšanu neattiecas likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām"
un Ministru kabineta 2003.gada 22.jūlija noteikumos Nr.415 "Īpaši
aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi"
noteiktais aizliegums sadalīt zemes īpašumus zemes vienībās, kas mazākas par 10
hektāriem."
7. Izslēgt IV nodaļu.
8. Papildināt likumu ar V nodaļu šādā redakcijā:
"Zemes
atpirkšana
23.pants.
Par zemes atpirkšanu atbildīgās institūcijas
Zemes atpirkšanu atbilstoši kompetencei organizē šādas
institūcijas (turpmāk atbildīgās institūcijas):
1) Dabas aizsardzības pārvalde ja tiesības uz zemes
atpirkšanu saskaņā ar šo likumu piešķir valsts;
2) pašvaldība vai tās noteikta atbildīgā institūcija
ja tiesības uz zemes atpirkšanu saskaņā ar šo likumu piešķir pašvaldība.
24.pants.
Zemes atpirkšanas iesniegums
(1) Zemes atpirkšanas procedūras uzsākšanas pamats ir
zemes īpašnieka iesniegums atbildīgajai institūcijai. Iesniegumā norāda zemesgabala
atrašanās vietu, zemes kadastra apzīmējumu, iesniedzēja vārdu un uzvārdu
(juridiskajai personai nosaukumu un reģistrācijas numuru), adresi un tālruņa
numuru. Iesniegumam zemes īpašnieks pievieno atpērkamā zemesgabala īpašuma dokumentus, kuri
apliecina tiesības prasīt atlīdzību saskaņā ar šā likuma 7.panta pirmo un otro
daļu un kurus atbildīgā institūcija nevar iegūt no citām valsts pārvaldes iestādēm, kā arī zemes īpašuma
tiesības apliecinošu dokumentu zemesgrāmatas apliecības kopiju. Ja
zemesgrāmatas apliecības kopija nav notariāli apliecināta, uzrāda
oriģinālu. Iesniegumu var iesniegt elektroniski, ja
elektroniskais dokuments atbilst prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos par
elektronisko dokumentu noformēšanu. Ministru kabinets nosaka iesniegumu
pieņemšanas kārtību un zemesgabalu atpirkšanas prioritāro secību.
(2) Atbildīgā institūcija pieņem lēmumu par to, vai
zemes atpirkšanas iesniegums ir pamatots. Pēc minētā lēmuma pieņemšanas
atbildīgā institūcija 90 dienu laikā pieņem lēmumu par zemes atpirkšanu.
(3) Ja atbildīgā institūcija ir pieņēmusi lēmumu par
zemesgabala daļas atpirkšanu, tā, saņemot zemes īpašnieka piekrišanu
zemesgabala daļas noteikšanai, organizē zemesgabala robežu uzmērīšanu un zemes
vienības daļas noteikšanu un reģistrāciju.
(4) Atbildīgā institūcija no valsts budžetā, Valsts
īpašuma privatizācijas fondā vai pašvaldības budžetā šim mērķim paredzētajiem
līdzekļiem veic zemes uzmērīšanu, ja nepieciešams, organizē zemes ierīcības
projekta izstrādi, sagatavo zemes pirkuma līgumu un izmaksā zemes īpašniekam kompensāciju
par atpērkamo zemesgabalu.
25.pants. Zemesgabala cenas noteikšana
(1) Neapbūvēta zemesgabala cenas noteikšanu
organizē atbildīgā institūcija, iesniedzot iesniegumu Valsts zemes dienestam.
(2) Valsts zemes dienests zemesgabala vērtību nosaka
saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par zemes vērtēšanu zemes atpirkšanas
vajadzībām, ņemot vērā Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētos
datus par zemesgabala platību, zemes lietošanas veidu platībām, apgrūtinājumiem
un citu ar nekustamā īpašuma tirgu saistīto informāciju (informācija ir
aktualizēta atbilstoši pēdējo sešu mēnešu pārskata periodam) attiecīgajā
administratīvajā teritorijā, kā arī nekustamā īpašuma lietošanas mērķi. Nosakot
atpērkamā zemesgabala vērtību, neņem vērā tās samazinājumu saistībā ar
aizsargājamo teritoriju aizsardzību un izmantošanu regulējošos normatīvajos
aktos noteiktajiem saimnieciskās darbības ierobežojumiem.
(3) Ja Valsts zemes dienesta noteiktā neapbūvēta
zemesgabala vērtība ir zemāka par zemes kadastrālo vērtību, atbildīgā
institūcija zemesgabala atpirkšanas cenu nosaka vienādu ar zemes kadastrālo
vērtību.
26.pants.
Vienošanās ar zemes īpašnieku par pirkuma līguma noslēgšanu
Atbildīgā institūcija informē zemes īpašnieku
par atpērkamā zemesgabala aprēķināto cenu. Ja zemes īpašnieks piekrīt atbildīgās
institūcijas noteiktajai atpērkamā zemesgab
ala cenai, viņš mēneša laikā
rakstveidā paziņo atbildīgajai institūcijai, ka piekrīt slēgt pirkuma līgumu par
attiecīgo cenu.
27.pants.
Zemes pirkuma līgums
(1) Ja zemes īpašnieks piekrīt atbildīgās
institūcijas noteiktajai atpērkamā zemesgabala cenai, atbildīgā institūcija
sagatavo zemes pirkuma līgumu. Zemes pirkuma līgumu slēdz atpērkamā zemesgabala
īpašnieks un atbildīgā institūcija. Ministru kabinets nosaka kompensācijas
izmaksas termiņus un kārtību, kā arī atlīdzības izmaksu reģistrācijas kārtību.
(2) Atbildīgā institūcija informāciju par noslēgto
zemesgabala pirkuma līgumu nosūta Valsts zemes dienestam, attiecīgajai
reģionālajai vides pārvaldei un aizsargājamās teritorijas administrācijai (ja
tāda ir izveidota).
28.pants.
Atpirktā zemesgabala īpašuma tiesību nostiprināšana zemesgrāmatā
(1) Pēc līguma
noslēgšanas atbildīgā institūcija iesniedz zemesgrāmatu nodaļai nostiprinājuma
lūgumu zemesgabala reģistrēšanai uz valsts vai pašvaldības vārda saskaņā ar
likumu "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to
nostiprināšanu zemesgrāmatās".
(2) Zemes
atpirkšanā iesaistītās puses ir atbrīvotas no valsts nodevas par atpirktā
zemesgabala īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā.
(3) Atpirkto
zemesgabalu zemesgrāmatā ieraksta uz valsts vārda Vides ministrijas personā vai
uz attiecīgās pašvaldības vārda."
9. Svītrot pārejas
noteikumu 1. un 2.punktu.
10. Papildināt
pārejas noteikumus ar 3., 4., 5. un 6.punktu šādā redakcijā:
"3. Ministru kabinets līdz 2008.gada
1.maijam izdod šā likuma 3.panta trešajā daļā, 24.panta pirmajā daļā, 25.panta
otrajā daļā un 27.panta pirmajā daļā minētos noteikumus.
4. 2008. un 2009.gadā atpērk zemi, kura pēc
zemes īpašuma tiesību iegūšanas tika iekļauta dabas rezervātā vai citu īpaši
aizsargājamo dabas teritoriju dabas rezervāta, stingrā režīma vai regulējamā
režīma zonā.
5. Sākot ar 2010.gadu līdz 2015.gadam atpērk zemi, kura
pēc zemes īpašuma tiesību iegūšanas iekļauta dabas liegumos vai citu īpaši
aizsargājamo dabas teritoriju dabas lieguma zonā.
6. Sākot ar 2016.gadu atpērk zemi, kas iekļauta dabas
rezervātā, dabas liegumā vai citu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju dabas
rezervāta stingrā režīma, dabas lieguma vai regulējamā
režīma zonā, ja uz šo zemi ir atjaunotas īpašuma tiesības."
Likums stājas spēkā 2008.gada
1.janvārī.
Vides
ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
Likuma Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par
saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās
un mikroliegumos (Saeimā pieņemts 2005. gada 30. jūnijā) (turpmāk - likums)
daļēja ieviešana ir uzsākta jau ar
2006. gada 1. janvāri. Ņemot vērā likumā paredzētā zemes maiņa procesa
ieviešanai sagatavojamo noteikumu sarežģītību likumā Par zemes īpašnieku
tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši
aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos 2005. gada 20. oktobrī tika
izdarīti grozījumi, kas paredzēja, ka normas, kas regulē zemes maiņu, stājas
spēkā ar 2007. gada 1. janvāri. 2006. gada 19. decembrī likumā tika
izdarīti grozījumi, kas paredz, ka Likuma normas, kas regulē valsts zemes
maiņu, stājas spēkā ar 2008. gada 1. janvāri. Pēc privatizācijas procesa pabeigšanas
ieviest zemes maiņu kā vienu no kompensācijas veidiem ir problemātiski, jo
valsts rīcībā nav pietiekami brīvu zemes platību, kuras varētu piedāvāt apmaiņai pret zemi īpaši
aizsargājamās dabas teritorijās. Valsts rīcībā nav lauksaimniecībā
izmantojamo zemju, kuras varētu piedāvāt zemes maiņai. No zemes maiņai
piedāvātajām valsts meža zemēm tikai 9 768 hektāri
veido zemes vienības, kurās nav koku ciršanas ierobežojumi, šī platība ir
pietiekama, lai apmierinātu 1/3 meža zemes īpašnieku pieprasījumus.
Atbilstoši meža valsts reģistrā apkopotās informācijas izvērtējumam, zemes
maiņai var būt nepieciešami aptuveni 28 520 hektāri meža zemju. Šī
informācija ir iegūta no Meža valsts
reģistra atlasot meža zemju platības, kuru īpašnieki ir privātpersonas un
kuru īpašumā esošās zemes ir iekļautas dabas rezervātā, dabas liegumā vai
citu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju dabas rezervāta, stingrā režīma,
dabas lieguma vai regulējamā režīma zonā. Lai risinātu likuma ieviešanas problēmu, atbilstoši
2006. gada 7. novembra Deklarācijai par Ministru kabineta iecerēto darbību,
kas paredz pilnveidot kompensāciju mehānismu, plānojot iespēju zemes maiņas
vietā izvēlēties naudas maksājumu vai zemes atpirkšanu, kā arī izpildot
Ministru kabineta 2006. gada 1. decembra sēdes protokollēmumā Nr. 63
noteikto, Vides ministrija ar 2006. gada 27. decembra rīkojumu Nr. 689 ir
izveidojusi darba grupu, kurā ietilpst pārstāvji no Tieslietu ministrijas,
Valsts zemes dienesta, Zemkopības ministrijas, valsts A/S Latvijas valsts
meži un Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijas, kā arī Vides ministrijas. Darba grupas uzdevums
ir izstrādāt grozījumus likumā Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju
par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas
teritorijās un mikroliegumos, lai precizētu zemes maiņas tiesisko
regulējumu, un iesniegt šādus grozījumus Ministru kabinetā. Vides ministrija
ir izstrādājusi informatīvo ziņojumu, kas atspoguļo darba grupā iesaistīto
ministriju viedokļus. Informatīvais ziņojums ir pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2007. gada 12.
jūnija sēdē, atbalstot arī Vides ministrijas iesniegtajā informatīvajā
ziņojumā ietverto risinājumu un paredzot, ka sagatavotie grozījumi likumā
jāiesniedz Ministru kabinetā. |
||
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojektā tiek grozītas normas par zemes maiņu paredzot zemes
atpirkšanu noteiktam pretendentu lokam. Pārējiem zemes īpašniekiem īpaši
aizsargājamās dabas teritorijās kompensācija par saimnieciskās darbības
ierobežojumiem tiktu nodrošināta kā ikgadējie kompensējošie maksājumi no
Eiropas Savienības fondu līdzekļiem vai arī valsts budžeta. Līdz ar to zemes maiņas vietā zemes
īpašnieks var saņemt ikgadēju maksājumu vai pretendēt uz zemes atpirkšanu. Zemes atpirkšana tiek paredzēta kā īpaši aizsargājamā dabas teritorijā esoša zemesgabala vai tā
daļas uz kura neatrodas būves (ēkas) atpirkšana. Kompensāciju par atpērkamo
zemesgabalu nosaka naudā. Likumprojektā tiek paredzēts arī, ja atpērk tikai daļu no nekustamā īpašuma,
ēku (būvju) īpašnieki (ievērojot teritorijas plānojumā un citos normatīvajos
aktos noteikto jaunveidojamā nekustamā īpašuma minimālo platību): var saglabāt īpašumā: a) lauku apvidos zemi, ko aizņem ēkas (būves) un pagalms, kā arī šo
ēku (būvju) uzturēšanai nepieciešamo zemi; b) pilsētās zemi, ko aizņem ēkas (būves) tādā platībā, kādā šī zeme
ir ēku (būvju) īpašnieku likumīgā lietošanā (apbūvei). Katru zemes gabala
atpirkšanas gadījumu atbildīgā institūcija (Dabas aizsardzības pārvalde, ja tiesības uz zemes atpirkšanu saskaņā
ar likumu piešķir valsts, vai pašvaldība, ja tiesības uz zemes
atpirkšanu saskaņā ar likumu piešķir
pašvaldība) izvērtē uz iesniegumu pamata, nosaka cenu atbilstoši Ministru
kabineta noteiktai kārtībai un pēc vienošanās ar zemes īpašnieku par zemes
atpirkšanu, uzmēra atpērkamā zemes gabala robežas un sagatavo pirkuma līgumu. |
|
Nav |
||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likums veicinās saimniecisko darbību valstī, jo privātajiem zemes
īpašniekiem, pārdodot zemi īpaši aizsargājamām dabas teritorijās, būs
iespēja ieguldīt iegūtos finanšu
līdzekļus, lai uzsāktu vai izvērstu tādu saimniecisko darbību, kas citādi ir
ierobežota vai aizliegta attiecīgajās aizsargājamās dabas teritorijās. |
|
2.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts uzlabos uzņēmējdarbības vidi, jo zemes
atpirkšanas rezultātā zemes īpašniekiem būs finanšu līdzekļi, kurus var ieguldīt uzņēmējdarbībā; Likumprojekts paredz jaunas specifiskas administratīvās
procedūras zemes atpirkšanai. Taču
šīs procedūras ir vērstas uz to, lai zemes īpašnieki varētu izmantot savas ar
likumu noteiktās tiesības prasīt kompensāciju par saimnieciskās darbības
ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās. |
|
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Līdz šim daļā sabiedrības
izveidojusies negatīva attieksme pret īpaši
aizsargājamajām dabas
teritorijām un dabas aizsardzības mērķiem, kuru sasniegšanai šīs teritorijas
tiek veidotas. Pamatā tas ir saistīts tieši ar to, ka līdz šim valsts kā šo
dabas aizsardzības mērķu īstenotāja nav nodrošinājusi adekvātu kompensāciju
par saimnieciskās darbības ierobežojumiem šajās teritorijās. 1) Izmantojot normatīvā akta projektā noteiktās
tiesības, zemes īpašnieki varēs gūt finansiālus līdzekļus pārdot sev
piederošo zemi īpaši aizsargājamās
dabas teritorijās. Rezultātā mazināsies sociālā pretestība dabas aizsardzības
mērķu realizēšanā. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Piešķirot zemes īpašniekiem adekvātu
kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās,
ievērojami mazināsies šajās teritorijās esošo dabas vērtību apdraudējums no
likumīgas saimnieciskās darbības veicēju puses un no patvaļīgas rīcības. |
|
5. Cita informācija |
Nav. |
|
III
Kāda var būt programmas ietekme uz |
||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2007 |
Nākamie trīs gadi (2008. 2010. gads) |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
|
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Projekts šo jomu neskar |
500,0 |
1505,5 |
1505,5 |
1304,4 |
|
3. Finansiālā
ietekme |
Projekts šo jomu neskar |
- 500,0 |
-1505,5 |
- 1515,5 |
-1304,4 |
|
4. 4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu
neskar |
Projekts šo jomu
neskar |
Projekts šo jomu
neskar |
Projekts šo jomu
neskar |
|
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins (kopējā platība sastāda: 28 520
hektāri meža zemes un 22 320 hektāri lauksaimniecībā izmantojamas zemes,
kuras plānots atpirkt 10 gadu periodā); 2008. un 2009. gadā plānots
atpirkt zemi, kura pēc zemes īpašuma tiesību iegūšanas tika iekļauta dabas
rezervātā vai citu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju dabas rezervāta,
stingrā režīma vai regulējamā režīma zonā- 3070 ha meža zemes |
Projekts šo jomu neskar |
500,0 |
1348,5 |
1348,5 |
1178,8 |
|
Zemes atpirkšana par netieši noteikto tirgu vērtību:
meža zeme par vidējo netieši noteikto tirgus cenu 235 lati par hektāru,
lauksaimniecībā izmantojamas zemes par vidējo netieši noteikto tirgus cenu
577 lati par hektāru un mežaudžu
(koksnes) atpirkšana: vidējā pieaugušo skuju koku audžu vērtība 5509 lati
par hektāru un vidējā pieaugušo lapu koku audžu vērtība 3337 lati par
hektāru, (aprēķinam izmantota Meža valsts reģistra informācija par mežaudžu
sadalījumu un vecumstruktūru) |
Projekts šo jomu neskar |
500,0 |
1348,5 |
1348,5 |
1178,8 |
|
Atpirkto zemes gabalu uzmērīšana un
ierakstīšana zemesgrāmatās: vidēji 70 latu par hektāru un atpirkšanas procesa
administrēšana |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
157,0 |
157,0 |
125,0 |
|
6. Cita informācija |
Jautājumu
par papildus nepieciešamajiem līdzekļiem no valsts budžeta 2009. un 2010.
gadā nepieciešams izskatīt kopā ar
citu ministriju pieprasījumiem, sagatavojot valsts budžeta projektu
attiecīgajam gadam. Finanšu līdzekļi (ikgadējai
kompensācijai par negūtajiem labumiem,
2 999 tūkst. latu gadā) ir pieejami no finansējuma, kuru paredz
PADOMES REGULA (EK) Nr. 1698/2005 (2005. gada 20. septembris) par atbalstu
lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA),
Latvijas lauku attīstības programmas 2007. - 2013. gadam projekts Natura 2000
maksājumiem septiņu gadu laikā paredz atvēlēt 22 840 tūkst. latu (3 263
tūkst. latu gadā). 10% finansējuma
(326 tūkst. latu gadā) sastāda izmaksas tām teritorijām, kas nevar saņemt
atbalsta maksājumus no Eiropas Savienības finansējuma un kuras nevar
pretendēt uz zemes atpirkšanu,
minētās izmaksas nepieciešams segt piešķirtā budžeta ietvaros. Finanšu līdzekļi zemes atpirkšanas ieviešanai pilnā
apmērā, kas kopumā sastāda 111 002
tūkst. latu, būtu jāparedz pakāpeniski 10 gadu laikā. Lai nodrošinātu zemes
atpirkšanu īpaši aizsargājamās dabas teritorijās 10 gadu laikā, vienā gadā
nepieciešams veikt zemes atpirkšanu 5084 hektāru platībā. Tā kā nākamo gadu budžetā šādus līdzekļus
piešķirt nav iespējams, kā arī ņemot vērā Ministru kabineta 2007.gada 6.marta
sēdes protokollēmuma 17 § 34 Ziņojums par patēriņa cenu inflācijas attīstību
un samazināšanas priekšlikumiem noteiktos inflāciju ierobežojošos pasākumus,
projekts ir papildināts ar pārejas noteikumiem, kuri nosaka, ka: 1)
2008. un 2009. gadā atpērk zemi, kura
pēc zemes īpašuma tiesību iegūšanas tika iekļauta dabas rezervātā vai citu
īpaši aizsargājamo dabas teritoriju dabas rezervāta, stingrā režīma vai
regulējamā režīma zonā; 2) sākot ar 2010. gadu līdz 2015. gadam atpērk zemi, kura pēc zemes īpašuma
tiesību iegūšanas tika iekļauta dabas liegumos vai citu īpaši aizsargājamo
dabas teritoriju dabas lieguma zonā; 3)sākot ar 2016. gadu atpērk zemi,
ja īpašuma tiesības ir atjaunotas uz zemi, kas iekļauta dabas
rezervātā, dabas liegumā vai citu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju dabas
rezervāta stingrā režīma, dabas lieguma vai regulējamā
režīma zonā. Līdz ar to samazinās arī
2008. un 2009. gadā nepieciešamais finansu apjoms. Tā kā likumprojekts paredz, ka atbildīgā institūcija veic zemes uzmērīšanu,
sagatavo zemes pirkuma līgumu un veic kompensācijas izmaksu zemes īpašniekam
par atpērkamo zemes gabalu no valsts budžetā vai Valsts īpašuma
privatizācijas fondā vai pašvaldības budžetā šiem mērķiem paredzētajiem
līdzekļiem, daļu nepieciešamā finansējuma
varētu segt no Valsts īpašuma
privatizācijas fonda līdzekļiem. Sadalījumu un konkrētu finansu apjomu šobrīd
nevar noteikt, jo tas atkarīgs no
finansu līdzekļiem, kas piešķirti valsts budžetā. |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu
|
||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Jāizdod Ministru
kabineta noteikumi līdz 1.01.2008. par: 1)par zemes vērtēšanu
zemes atpirkšanas vajadzībām; 2)par kompensācijas izmaksas termiņus un kārtību un atlīdzības
izmaksu reģistrācijas kārtību; 3)iesniegumu pieņemšanas kārtību un prioritāro secību zemesgabalu
atpirkšanai. Tāpat ir jāizdara
grozījumi Meža likumā, Valsts un pašvaldības mantas atsavināšanas likumā un
Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā, lai izslēgtu normas par zemes
maiņu. |
|||||
2. Cita informācija |
Nav. |
|||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts kopumā veicinās 1979.gada 2.aprīļa Padomes direktīvas
79/409/EEC par savvaļas putnu aizsardzību un 1992.gada 21.maija Padomes
direktīvas 92/43/EEC par dabisko biotopu, savvaļas faunas un floras
aizsardzību prasību praktisko izpildi. |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts veicinās
Latvijas Republikas starptautisko saistību praktisko izpildi dabas
aizsardzības jomā. Šīs saistības izriet no sekojošām konvencijām: 1) Eiropas Padomes dalībvalstu 1979.gada 16.septembra Bernes
Konvencija par Eiropas dzīvās dabas un dabisko dzīvotņu aizsardzību; 2) 1992.gada 5.jūnija Riodežaneiro Konvencija par bioloģisko
daudzveidību; 3) 1971.gada 2.februāra Ramsāras Konvencija par starptautiskas
nozīmes mitrājiem, īpaši kā ūdensputnu dzīves vidi; 4) 1979.gada 23.jūnija Bonnas Konvencija par migrējošo savvaļas
dzīvnieku sugu aizsardzību. Projekts daudzējādos aspektos sekmēs minētajās konvencijās ietverto
dabas aizsardzības prasību praktisko realizēšanu. |
|||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
2.tabula |
||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||
Vienlaikus ar
projekta izsludināšanu Valsts sekretāru sanāksmē projekts nosūtīts Vides
konsultatīvajai padomei un Meža īpašnieku biedrībai. |
||||||
2.Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Saņemts atzinums no Meža īpašnieku biedrības, kopumā atbalsta projektu. |
|||||
Likumprojekts no izsludināšanas brīža Valsts sekretāru sanāksmē tiks ievietots Vides ministrijas mājas lapā. |
||||||
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||
Nav |
||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta
īstenošanai netiek radītas jaunas valsts institūcijas. Tiek paplašinātas
Dabas aizsardzības pārvaldes funkcijas. |
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc pieņemšanas tiks publicēts likumā Par likumu un citu
Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā
stāšanās kārtību un spēkā esamību noteiktajā kārtībā. |
|||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā. |
|||||
4. Cita informācija |
Nav. |
|||||
Vides ministra vietā
labklājības ministre D.Staķe
Valsts sekretāra p.i. |
Juridiskā departamenta direktores p.i. |
Par kontroli atbildīgās persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
E.Cilinskis |
U.Lapiņš |
V.Puriņš |
D.Vilkaste |
20.09.2007.11.26
2110
D.Vilkaste
67026504, daiga.vilkaste@vidm.gov.lv