Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"
Izdarīt likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu
reģistru" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs,
1990, 49.nr.; 1991, 27./28.nr.; 1992, 18./19.nr.; Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1.nr.; 1997, 5., 11.nr.; 1998, 1.nr.;
1999, 24.nr.; 2001, 5., 15.nr.; 2002, 23.nr.; 2003, 14.nr.; 2004, 4., 8.,
22.nr.; 2005, 7.nr.; 2006, 14.nr) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.panta 1.punktu aiz vārdiem "politisko
partiju un to apvienību" ar vārdiem "maksātnespējas subjektu, administratoru''.
2. Papildināt likumu ar 2.16 pantu
šādā redakcijā:
"2.16
pants. Maksātnespējas reģistra vešana
Maksātnespējas reģistru saskaņā ar šo likumu,
Maksātnespējas likumu un citiem normatīvajiem aktiem ved Uzņēmumu reģistrs."
3. Papildināt likumu ar 6.1 nodaļu šādā
redakcijā:
"6.1 nodaļa
Maksātnespējas reģistra vešana
18.7 pants. Uzņēmumu
reģistram iesniedzamie dokumenti maksātnespējas reģistra vešanai
Ziņas, uz kuru pamata izdarāmi jauni ieraksti
maksātnespējas reģistrā, kā arī Maksātnespējas likumā noteiktie dokumenti
iesniedzami Uzņēmumu reģistram ne vēlāk kā piecu dienu laikā no attiecīgā
lēmuma pieņemšanas dienas vai attiecīgo izmaiņu rašanās brīža, ja citos
normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
Ierakstu maksātnespējas reģistrā izdara,
pamatojoties uz administratora pieteikumu, likvidatora pieteikumu, ja tas
Maksātnespējas likumā un citos normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos pilda
administratora pienākumus, tiesas nolēmumu vai publiska reģistra informāciju. Pieteikumu
veidlapas apstiprina Ministru kabinets.
18.8 pants. Iesniegto dokumentu
izskatīšanas kārtība
Izskatot iesniegtos dokumentus, Uzņēmumu
reģistra valsts notārs pārbauda, vai:
1) iesniegti visi likumos paredzētie
dokumenti, kurus reģistrē (pievieno lietai) vai uz kuru pamata izdara ierakstu
maksātnespējas reģistrā;
2) dokumentiem, kurus reģistrē (pievieno
lietai) vai uz kuru pamata izdara ierakstu maksātnespējas reģistrā, ir
juridisks spēks un vai citas formas prasības atbilst normatīvajiem aktiem, kā
arī vai ziņu apjoms un saturs atbilst normatīvajiem aktiem un citiem
reģistrācijas lietā esošajiem dokumentiem.
Uzņēmumu reģistra kompetencē neietilpst
administratora iesniegto dokumentu sagatavošanas faktisko apstākļu un jebkādas
maksātnespējas procesa ietvaros pieņemtajos lēmumos norādītās informācijas
atbilstības faktiskajiem apstākļiem pārbaude.
Ja, pārbaudot šā panta pirmajā daļā minētos
apstākļus, šķēršļi nav konstatēti, Uzņēmumu reģistra valsts notārs nekavējoties,
bet ne vēlāk kā vienas dienas laikā no pieteikuma saņemšanas dienas pieņem
lēmumu par ieraksta izdarīšanu maksātnespējas reģistrā. Tādā pašā termiņā
Uzņēmumu reģistra valsts notārs pieņem lēmumu par ieraksta izdarīšanu maksātnespējas
reģistrā uz tiesas nolēmuma pamata.
Ieraksts maksātnespējas reģistrā izdarāms tajā
pašā dienā, kad pieņemts lēmums par ieraksta izdarīšanu.
Ja tiek konstatēts, ka nav ievērotas šā panta pirmās
daļas prasības, bet šie trūkumi ir novēršami, Uzņēmumu reģistra valsts notārs nekavējoties,
bet ne vēlāk kā vienas dienas laikā no pieteikuma saņemšanas dienas pieņem
lēmumu par ieraksta izdarīšanas vai dokumentu reģistrācijas (pievienošanas
lietai) atlikšanu un lēmumā norāda saprātīgu termiņu trūkumu novēršanai.
Minētais termiņš nedrīkst būt īsāks par piecām dienām.
Ja dokumentos konstatētie trūkumi nav
novēršami vai iesniegtās ziņas nav reģistrējamas maksātnespējas reģistrā,
Uzņēmumu reģistra valsts notārs piecu dienu laikā no pieteikuma saņemšanas
dienas pieņem lēmumu par atteikumu reģistrēt (pievienot lietai) dokumentus vai
izdarīt ierakstu maksātnespējas reģistrā.
Uzņēmumu reģistrs šā panta trešajā, piektajā
un sestajā daļā minētos lēmumus nosūta pieteikuma iesniedzējam piecu dienu
laikā no to pieņemšanas dienas.
Ja Uzņēmumu
reģistram tiek iesniegti nepārprotami pierādījumi, kas apliecina paraksta
viltošanas faktu, Uzņēmumu reģistra valsts notārs pieņem lēmumu par atteikumu
reģistrēt (pievienot lietai) dokumentus vai izdarīt ierakstu maksātnespējas
reģistrā.
18.9
pants. Maksātnespējas reģistrā ierakstāmās ziņas
Maksātnespējas reģistrā Uzņēmumu reģistra valsts
notārs ieraksta ziņas par administratoru, maksātnespējas subjektu, tiesiskās
aizsardzības procesa, juridiskās personas maksātnespējas procesa vai fiziskās
personas maksātnespējas procesa norisi.
18.10
pants. Maksātnespējas reģistra ierakstu uzglabāšana
Maksātnespējas reģistra ierakstus uzglabā elektroniskā
formā, un tiem ir tāds pats juridiskais spēks kā lēmumam par ieraksta
izdarīšanu.
Ja maksātnespējas reģistra ieraksts neatbilst lēmumam
par ieraksta izdarīšanu, noteicošais ir lēmums.
Maksātnespējas
reģistrācijas lietai pievienojamos dokumentus glabā attiecīgā maksātnespējas
subjekta reģistrācijas lietā, ja uz to pamata ir izdarīts ieraksts maksātnespējas
reģistrā.
18.11
pants. Kļūdas labošana maksātnespējas reģistra ierakstos
Ja maksātnespējas
reģistra ierakstos konstatēta pārrakstīšanās kļūda, Uzņēmumu reģistra valsts
notārs nosūta paziņojumu uz administratora prakses vietas adresi, norādot:
1) kāda kļūda
maksātnespējas reģistra ierakstos konstatēta;
2) kā maksātnespējas
reģistra ieraksts tiks labots;
3) saprātīgu termiņu
iebildumu celšanai.
Ja administrators
noteiktajā termiņā iebildumus neceļ, Uzņēmumu reģistra valsts notārs pieņem
lēmumu par maksātnespējas reģistra ieraksta labošanu un izdara par to attiecīgu
atzīmi maksātnespējas reģistra ierakstos.
Šā panta pirmās
daļas noteikumus nepiemēro, ja pārrakstīšanās kļūdu maksātnespējas reģistra
ierakstos konstatējis administrators vai tiesa vai gadījumā, ja konstatētā
kļūda ir acīmredzama."
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Anotācija
likumprojektam
"Grozījumi likumā "Par
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru""
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Šobrīd likums "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"
regulē Uzņēmumu reģistra darbību un funkcijas, kā arī nosaka subjektus un
juridiskos faktus, par kuriem Uzņēmuma reģistra valsts notārs izdara
ierakstus attiecīgajos Uzņēmumu reģistra reģistros. Efektīvāka maksātnespējas procesa ieviešanai ir izstrādāts
likumprojekts "Maksātnespējas likums", kurā ir paredzēts nodrošināt
maksātnespējas lietu publiskumu, izveidojot maksātnespējas reģistru.
Atbilstoši likumprojektā „Maksātnespējas likums” noteiktajam un ņemot vērā
to, ka Uzņēmumu reģistrs maksātnespējas reģistra vešanas funkciju līdz šim
nav veicis, nepieciešams veikt grozījumus likumā „Par Latvijas Republikas
Uzņēmumu reģistru”. |
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Ar likumprojektu tiek paredzēts papildināt Uzņēmumu reģistra
funkcijas, paredzot Uzņēmumu reģistram funkciju vest maksātnespējas reģistru.
Vienlaikus likumprojekts nosaka maksātnespējas reģistra vešanas kārtību. |
||||||||||
3. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi
un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojektam ir pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu. Likumprojekts paredz
tiesībsargājošajām institūcijām, administratoriem, maksātnespējas subjektiem
un citām ieinteresētajām personām nodrošināt iespēju saņemt informāciju no
Uzņēmumu reģistra publiskā maksātnespējas reģistra par attiecīgu juridiskās
personas maksātnespējas procesa vai fiziskās personas maksātnespējas procesa
norisi. Tādejādi maksātnespējas reģistrs paredz nodrošināt minēto subjektu
loku ar visu aktuālāko informāciju konkrētā juridiskās personas
maksātnespējas procesa vai fiziskās personas maksātnespējas procesa ietvaros. |
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar.
|
||||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz Likumprojekts
neradīs papildus ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetiem. |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 2007 |
3 2008 |
4 2009 |
5 2010 |
6 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likum- projekts šo jomu neskar |
18,0 |
18,0 |
18,0 |
18,0 |
||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likum- projekts šo jomu neskar |
-18,0 |
-18,0 |
-18,0 |
- 18,0 |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins 2008.gadā un turpmāk. Maksātnespējas reģistra
elektroniskās versijas tehniska uzturēšana un administrēšana saskaņā ar
panākto vienošanos starp Uzņēmumu reģistru un kapitālsabiedrību „Lursoft” -
18 000 Ls |
|
18,0 |
18,0 |
18,0 |
18,0 |
||||||
6. Cita informācija |
Anotācijas III sadaļas 5.punktā norādītā sistēmas uzturēšanas un
administrēšanas maksa ir provizoriska, ņemot vērā potenciālo sadarbību starp
Uzņēmumu reģistru un kapitālsabiedrību, kas nodrošinās maksātnespējas
reģistra uzturēšanu un administrēšanu. Iespējama situācija, ka minētā
sistēmas uzturēšanas un administrēšanas maksa mainās, ja netiek panākta
vienošanās ar kapitālsabiedrību par minētās funkcijas veikšanu. |
||||||||||
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Ir izstrādāts likumprojekts "Maksātnespējas likums".
Likumprojektam „Grozījumi likumā „Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru”
jāstājas spēkā vienlaikus ar likumprojektu „Maksātnespējas likums”. Ir izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 21.jūnija
noteikumos Nr.544 „Noteikumi par valsts nodevu par informācijas sniegšanu no
Uzņēmumu reģistra reģistriem”, kas paredz administratoriem bez maksas saņemt
informāciju no maksātnespējas reģistra. Līdz 2008.gada 1.februārim nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumus,
kuri apstiprina pieteikumu veidlapu paraugus, kas iesniedzami Uzņēmumu
reģistram ieraksta izdarīšanai maksātnespējas reģistrā. |
||||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts ir virzāms valsts budžeta 2008. gadam
likumprojektu paketē, jo tas paredz papildus nepieciešamo finansējumu
Uzņēmumu reģistram maksātnespējas reģistra vešanai. |
||||||||||
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas
pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. Likumprojekts paredz jaunu funkciju Uzņēmumu reģistram –
maksātnespējas reģistra vešana. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likums „Grozījumi likumā „Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru”
pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos “Latvijas
Vēstnesis”, “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”, kā
arī Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). Bez tam, par likuma
pieņemšanu tiks sniegta informācija masu saziņas līdzekļos un Uzņēmumu
reģistra mājas lapā www.ur.gov.lv. |
||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt pieņemtos lēmumus
apstrīdot likumā “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” un
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, apstrīdot Uzņēmumu reģistra
valsts notāru lēmumus Uzņēmumu reģistra galvenajam valsts notāram, savukārt,
Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāra lēmumus pārsūdzot tiesā. |
||||||||||
4. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||
Tieslietu ministrs G. Bērziņš
31.08.2007 12:09
1001
Kocēna
67036948, ieva.kocena@tm.gov.lv
Tieslietu
ministrs |
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītājas p. i. |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
G. Bērziņš |
M. Bičevskis |
I. Gratkovska |
L. Popova |
V. Jarkina |