Likumprojekts
Izdarīt Ārstniecības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1997, 15.nr.; 1998, 7.nr.; 2000, 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2004, 9., 13.nr.;
2005, 14.nr.; 2006, 14.nr.; 2007, 8.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu
"konsīlijs" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "konsilijs"
(attiecīgā locījumā).
2. Papildināt 1.pantu ar 22.
un 23.punktu šādā redakcijā:
"22) psihiatriskā palīdzība individuāla
psihisko slimību profilakse, ambulatora vai stacionāra diagnostika, ārstēšana,
rehabilitācija un aprūpe personai ar garīgās veselības traucējumiem;
23) psihiatriskā palīdzība bez pacienta piekrišanas stacionāra
diagnostika, ārstēšana, rehabilitācija un aprūpe personai ar garīgās veselības
traucējumiem bez tās piekrišanas."
3. Izteikt 68.pantu šādā
redakcijā:
"68. pants. (1) Psihiatrisko
palīdzību bez pacienta piekrišanas sniedz, ja:
1) pacients ir
draudējis vai draud, centies vai cenšas nodarīt sev vai citai personai miesas
bojājumus vai ir izturējies vai izturas varmācīgi pret citām personām un
ārstniecības persona konstatē, ka pacientam ir psihiskās veselības traucējumi,
kuru iespējamās sekas varētu būt nopietni miesas bojājumi pacientam pašam vai
citai personai;
2) pacients ir izrādījis vai
izrāda nespēju rūpēties par sevi vai savā aizbildnībā esošām personām un
ārstniecības persona konstatē, ka pacientam ir psihiskās veselības traucējumi,
kuru iespējamās sekas varētu būt nenovēršama un nopietna personas veselības
pasliktināšanās.
(2) Sniedzot psihiatrisko
palīdzību bez pacienta piekrišanas šā panta pirmajā daļā noteiktajos gadījumos,
pacientam, ja tas ir iespējams, izskaidro nepieciešamību sniegt šādu
psihiatrisko palīdzību. Pacientam ir tiesības saņemt informāciju par savām
tiesībām un pienākumiem.
(3) Ja,
sniedzot psihiatrisko palīdzību, ir nepieciešama pacienta stacionēšana
psihiatriskajā ārstniecības iestādē bez viņa piekrišanas, psihiatru konsilijs
72 stundu laikā izmeklē pacientu un pieņem lēmumu par psihiatriskās palīdzības
sniegšanu psihiatriskajā ārstniecības iestādē bez viņa piekrišanas (turpmāk
lēmums par psihiatriskās palīdzības sniegšanu) vai par tās pārtraukšanu.
(4) Psihiatru
konsilijs nekavējoties paziņo savu lēmumu pacientam. Ja psihiatru konsilijs
pieņem lēmumu par psihiatriskās palīdzības sniegšanu,
par to informē pacienta likumisko pārstāvi. Ja pacientam nav likumiskā
pārstāvja, psihiatru konsilijs informē
vienu no pacienta tuvākajiem radiniekiem (laulāto, vecākus, pilngadīgos bērnus,
brāļus vai māsas) vai pēc pacienta lūguma citu personu. Lemjot par personu,
kurai paziņojams lēmums par psihiatriskās palīdzības sniegšanu, pēc iespējas
ņem vērā pacienta viedokli.
(5) Ja psihiatru
konsilijs ir pieņēmis lēmumu par psihiatriskās palīdzības sniegšanu,
psihiatriskā ārstniecības iestāde par to rakstveidā 24 stundu laikā informē
rajona (pilsētas) tiesu atbilstoši psihiatriskās ārstniecības iestādes
atrašanās vietai, nosūtot tai lēmuma norakstu un psihiatriskās ārstniecības
iestādes rīcībā esošo dokumentu kopijas, kas pamato pacienta ievietošanu
psihiatriskajā ārstniecības iestādē, kā arī sniedz informāciju par pacienta
pārstāvi, ja tāds ir.
(6) Tiesnesis nekavējoties
pēc šā panta piektajā daļā minētā lēmuma un tam pievienoto dokumentu saņemšanas,
izmantojot pieejamos sakaru līdzekļus (telefons, fakss, elektroniskais pasts),
kā arī vienlaikus paziņojumu nosūtot pa pastu, informē rajona (republikas
pilsētas) prokuratūru (atbilstoši psihiatriskās ārstniecības iestādes atrašanās
vietai), pacienta pārstāvi un psihiatrisko ārstniecības iestādi par iesniegto
materiālu izskatīšanas dienu, laiku un vietu.
(7) Konstatējot,
ka pacientam nav pārstāvja, tiesnesis pēc šā panta sestajā daļā minēto
dokumentu saņemšanas nekavējoties lūdz Latvijas Zvērinātu advokātu padomi
pacienta interešu pārstāvībai norīkot zvērinātu advokātu un vienlaikus informē
par iesniegto materiālu izskatīšanas dienu, laiku un vietu.
(8) Pēc
prokurora, pacienta pārstāvja vai advokāta lūguma tiesa nodrošina iespēju
iepazīties ar šā panta piektajā daļā minēto lēmumu un tam pievienotajiem
dokumentiem. Psihiatriskā ārstniecības iestāde pēc pacienta pārstāvja vai
advokāta lūguma nodrošina iespēju tikties ar pacientu, lai sniegtu konsultāciju.
(9) Tiesnesis
iesniegtos materiālus par psihiatriskās palīdzības sniegšanu psihiatriskajā
ārstniecības iestādē bez pacienta piekrišanas izskata slēgtā sēdē
psihiatriskajā ārstniecības iestādē, kurā ievietots pacients. Sēdē piedalās
pacients (ja to pieļauj viņa veselības stāvoklis), prokurors, pacienta
pārstāvis vai advokāts.
(10) Materiālus
par psihiatriskās palīdzības sniegšanu bez pacienta piekrišanas izskata 72
stundu laikā pēc psihiatru konsilija lēmuma saņemšanas. Tiesnesis pēc sava
ieskata, prokurora, pacienta pārstāvja vai advokāta motivēta lūguma lemj par
materiālu izskatīšanas atlikšanu uz laiku, kas nav ilgāks par 48 stundām, ja
materiālus nav iespējams izskatīt tāpēc, ka nav ieradusies kāda no šā panta
astotajā daļā minētajām personām vai nepieciešams iegūt papildu pierādījumus.
Tiesneša lēmums nav pārsūdzams, izņemot lēmumu, kurā nav noteikts laiks
materiālu izskatīšanai.
(11) Izskatot
materiālus, tiesnesis uzklausa psihiatru konsilija pārstāvi, pacienta pārstāvi
vai advokātu, pacientu (ja tas ir iespējams), kā arī prokuroru un pieņem lēmumu
uz laiku līdz diviem mēnešiem apstiprināt psihiatru konsilija lēmumu par
psihiatriskās palīdzības sniegšanu vai par atteikumu apstiprināt psihiatru
konsilija lēmumu.
(12) Materiālu izskatīšanā par
psihiatriskās palīdzības sniegšanu psihiatriskajā ārstniecības iestādē bez
pacienta piekrišanas atļauts piedalīties personām, kuras iesaistītas pacienta
ārstniecības procesā. Tiesnesis pēc sava ieskata vai pacienta, pacienta
pārstāvja vai advokāta, kā arī prokurora motivēta lūguma var uzklausīt arī citu
personu, kura var sniegt informāciju par lietā nozīmīgiem apstākļiem. Tiesneša
lēmums nav pārsūdzams.
(13) Tiesneša
lēmumā uz laiku līdz diviem mēnešiem apstiprināt psihiatru konsilija lēmumu par
psihiatriskās palīdzības sniegšanu vai par atteikumu apstiprināt psihiatru
konsilija lēmumu norāda attiecīgās tiesas nosaukumu, tiesneša vārdu un uzvārdu,
materiālu izskatīšanas datumu, ziņas par psihiatrisko ārstniecības iestādi,
personām, kuras piedalījušās materiālu izskatīšanā, un pacientu, lēmuma
motīvus, tiesību normas, uz kurām tiesnesis pamatojies, un nolēmumu, kā arī
norāda lēmuma pārsūdzības kārtību.
(14) Tiesnesis
lēmumu nekavējoties paziņo personām, kuras piedalījušās materiālu izskatīšanā.
Lēmuma norakstu izsniedz pacientam, pacienta pārstāvim vai advokātam, kā arī
psihiatriskajai ārstniecības iestādei un prokuroram. Ja lēmumu nav iespējams
nekavējoties (pēc materiālu izskatīšanas
par psihiatriskās palīdzības sniegšanu bez pacienta piekrišanas) noformēt
rakstveidā, tā norakstu šīs daļas pirmajā teikumā minētajām personām nosūta pa pastu
ne vēlāk kā nākamās darbdienas laikā pēc lēmuma paziņošanas. Lēmums izpildāms
nekavējoties.
(15)
Šā panta devītajā daļā minētās personas, kā arī pacients 10 dienu laikā no
tiesneša lēmuma paziņošanas dienas var tiesas priekšsēdētājam iesniegt sūdzību,
bet prokurors protestu. Rakstveidā
iesniegto sūdzību un protestu tiesas
priekšsēdētājs izskata 10 dienu laikā no sūdzības vai protesta iesniegšanas
termiņa beigām. Izskatot sūdzību vai protestu, tiesas priekšsēdētājs vērtē
tikai sūdzībā vai protestā ietvertos argumentus.
(16) Ja tiesas
priekšsēdētājs, izskatot iesniegto sūdzību vai protestu un tam pievienotos
dokumentus, atzīst, ka tiesneša lēmums nav pamatots, viņš pieņem lēmumu par tā
atcelšanu. Par tiesas priekšsēdētāja lēmumu nekavējoties paziņo psihiatriskajai
ārstniecības iestādei, prokuroram, kā arī sūdzības iesniedzējam. Lēmuma
norakstu nosūta prokuroram, pacientam, pacienta pārstāvim vai advokātam, kā arī
psihiatriskajai ārstniecības iestādei ne vēlāk kā nākamās darbdienas laikā no
lēmuma pieņemšanas dienas.
(17) Ne vēlāk
kā septiņas dienas pirms tiesneša lēmumā noteiktā termiņa beigām psihiatru
konsilijs atkārtoti izmeklē pacientu un lemj par nepieciešamību turpināt sniegt
pacientam bez viņa piekrišanas psihiatrisko palīdzību psihiatriskajā
ārstniecības iestādē vai par tās pārtraukšanu. Ja pacientu ārstējošais ārsts atzinis, ka psihiatriskās palīdzības
sniegšana bez pacienta piekrišanas turpmāk nav nepieciešama, psihiatriskās
palīdzības sniegšanu pārtrauc pirms tiesneša lēmumā noteiktā termiņa beigām. Ja
psihiatru konsilijs ir pieņēmis lēmumu par nepieciešamību turpināt sniegt pacientam
bez viņa piekrišanas psihiatrisko palīdzību psihiatriskajā ārstniecības iestādē
uz laiku līdz sešiem mēnešiem, psihiatriskā ārstniecības iestāde veic šā panta
piektajā daļā norādītās darbības.
(18) Lietas
materiālus par psihiatriskās palīdzības turpmāko sniegšanu pacientam bez viņa piekrišanas
psihiatriskajā ārstniecības iestādē vai par šīs palīdzības pārtraukšanu
tiesnesis izskata šā panta sestajā līdz sešpadsmitajā daļā noteiktajā kārtībā
un pieņem lēmumu par šā panta septiņpadsmitajā daļā minētā konsilija lēmuma
apstiprināšanu vai par atteikumu apstiprināt konsilija lēmumu.
(19) Termiņu
psihiatriskās palīdzības sniegšanai bez pacienta piekrišanas skaita no brīža,
kad pacients šā panta pirmajā daļā noteiktajos gadījumos nogādāts
psihiatriskajā ārstniecības iestādē, lai saņemtu psihiatrisko palīdzību bez
viņa piekrišanas.
(20) Pacientam,
kurš ievietots ārstēšanai psihiatriskajā ārstniecības iestādē šajā pantā
noteiktajā kārtībā, ir visas normatīvajos aktos personai noteiktās tiesības,
izņemot tiesības, kuru ierobežošana izriet no psihiatriskās palīdzības
sniegšanas psihiatriskajā ārstniecības iestādē bez pacienta piekrišanas. Par
šīm tiesībām ārstniecības persona pēc iespējas ātrāk informē pacientu, kas šā
panta pirmajā daļā noteiktajos gadījumos nogādāts psihiatriskajā ārstniecības
iestādē psihiatriskās palīdzības sniegšanai bez viņa piekrišanas. Psihiatriskā
ārstniecības iestāde pacienta sūdzību
(iesniegumu) nekavējoties nosūta adresātam.
(21) Šajā pantā
noteiktajā gadījumā samaksu par Latvijas Zvērinātu advokātu padomes norīkotā
advokāta sniegto juridisko palīdzību veic, kā arī ar juridiskās palīdzības
sniegšanu saistītos atlīdzināmos izdevumus atlīdzina atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kuri nosaka samaksas apmēru par valsts nodrošināto juridisko palīdzību civillietās,
neņemot vērā tajos noteiktos ierobežojumus attiecībā uz valsts nodrošinātās
juridiskās palīdzības veidu apjomiem. Juridiskās palīdzības administrācija mēneša laikā pēc noteiktajā termiņā
iesniegta paziņojuma saņemšanas veic samaksu saskaņā ar iesniegto advokāta
paziņojumu par sniegto juridisko palīdzību no šiem mērķiem paredzētiem valsts
budžeta līdzekļiem.
(22) Juridiskās
palīdzības administrācija veic samaksu advokātam, ko šajā pantā noteiktajā
gadījumā norīkojusi Latvijas Zvērinātu advokātu padome, par šādiem juridiskās
palīdzības veidiem par iepazīšanos ar lietas materiāliem, juridisko
konsultāciju, pārstāvību tiesas sēdē psihiatriskajā ārstniecības iestādē, kā
arī par sūdzības sagatavošanu tiesas priekšsēdētājam.
(23) Samaksas
saņemšanai advokāts divu mēnešu laikā Juridiskās palīdzības administrācijā iesniedz
apstiprinātu paziņojumu par sniegto juridisko palīdzību.
(24) Paziņojumu
par sniegto juridisko palīdzību iepazīšanos ar lietas materiāliem, pārstāvību
tiesas sēdē psihiatriskajā ārstniecības iestādē, sūdzības sagatavošanu tiesas
priekšsēdētājam apstiprina tiesnesis vai šā panta piecpadsmitajā daļā
noteiktajā gadījumā tiesas priekšsēdētājs. Paziņojumā norāda advokāta vārdu,
uzvārdu, personas kodu, prakses vietas adresi, pacienta
vārdu, uzvārdu, personas kodu, materiāla
numuru, tiesas nosaukumu, juridiskās palīdzības veidu, sniegšanas datumu un
laiku (stundu skaitu), samaksas apmēru (bez pievienotās vērtības nodokļa),
bankas nosaukumu un kontu, kurā ieskaitāma samaksa, pievienojot tam dokumentus,
kas apliecina citus atlīdzināmos izdevumus.
(25) Paziņojumu
par sniegto juridisko palīdzību pacientam sniegto juridisko konsultāciju apstiprina
ārstniecības iestādes amatpersona. Paziņojumā norāda advokāta vārdu, uzvārdu,
personas kodu, prakses vietas adresi, pacienta vārdu, uzvārdu, personas kodu,
materiāla numuru, juridiskās palīdzības veidu, tās sniegšanas datumu un laiku
(stundu skaitu), samaksas apmēru (bez pievienotās vērtības nodokļa), bankas
nosaukumu un kontu, kurā ieskaitāma samaksa, pievienojot tam dokumentus, kas
apliecina citus atlīdzināmos izdevumus."
4. Papildināt pārejas
noteikumus ar 12.punktu šādā redakcijā:
"12. Lai saņemtu
samaksu par pacientu pārstāvību lietā, kas veikta līdz grozījumu šā likuma
68.pantā spēkā stāšanās brīdim, Latvijas Zvērinātu advokātu padomes norīkotie
advokāti līdz 2008.gada 1.martam iesniedz Juridiskās palīdzības administrācijā
šā likuma 68.panta divdesmit ceturtajā un divdesmit piektajā daļā noteiktajā
kārtībā noformētu paziņojumu, pievienojot dokumentus, kas apliecina citus
atlīdzināmos izdevumus."
Likums stājas spēkā
2008.gada 1.janvārī.
Tieslietu ministra vietā
zemkopības ministrs
M.Roze
Likumprojekta Grozījumi Ārstniecības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2007. gada 15. martā izsludināts
likums Grozījumi Ārstniecības likumā (likums stājās spēkā 2007. gada
29. martā), kas nosaka, ka, personas ievietošana likumā noteiktajos
gadījumos psihiatriskās palīdzības sniegšanai psihiatriskās ārstniecības
iestādē bez viņas piekrišanas ir iespējama vienīgi ar tiesas akceptu. Proti,
psihiatru konsīlija pieņemto lēmumu par psihiatriskās palīdzības sniegšanu psihiatriskajā
ārstniecības iestādē bez pacienta piekrišanas ikvienā gadījumā jāizvērtē
tiesai. Attiecībā uz piespiedu psihiatrisko palīdzību un
piespiedu psihiatrisko ārstēšanu Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību
aizsardzības konvencijas (turpmāk Konvencija) 5. pants nosaka, ka
piespiedu ievietošana psihiatriskajā ārstniecības iestādē notiek saskaņā ar
likumā noteiktu kārtību un piespiedu ievietošana psihiatriskajā ārstniecības
iestādē tiek izskatīta tiesā. Tādējādi ar minētajiem grozījumiem
likumā tika iekļauta piespiedu psihiatriskās palīdzības sniegšanas kārtība,
paredzot, ka personas piespiedu hospitalizācija psihiatriskās palīdzības
sniegšanai tiek izskatīta neatkarīgā un objektīvā tiesā jau 72 stundu laikā
pēc hospitalizācijas. Kā arī likumā tika iekļauta norma, saskaņā ar kuru
personai tiek paredzētas arī tiesības uz juridisko pārstāvību. Taču Ārstniecības likuma šā brīža redakcijā
ietvertās normas, kas nosaka kārtību, kādā persona psihiatriskās palīdzības
sniegšanai ievietojama psihiatriskās ārstniecības iestādē bez viņas
piekrišanas, saistītas ar vairākām būtiskām neskaidrībām attiecībā uz ar
minētajiem grozījumiem noteikto tiesas funkciju realizēšanu, Latvijas
Zvērinātu advokātu padomes norīkota zvērināta advokāta darbību šī materiāla
izskatīšanā, kā arī pacienta tiesībām šajā procesā. Ārstniecības likumā noteiktā kārtība, kādā tiesa
izskata materiāla par personas ievietošu psihiatriskajā ārstniecības iestādē
psihiatriskās palīdzības sniegšanai bez šīs personas piekrišanas, ir
nepilnīga. Psihiatriskās palīdzības pacienti, it īpaši
piespiedu psihiatriskās palīdzības pacienti, ir uzskatāmi par tādām personām,
kuru iespējas aizstāvēt savas tiesības un intereses ir ļoti ierobežotas. Līdz
ar to, lemjot par personas ievietošanu psihiatriskā ārstniecības iestādē
psihiatriskās palīdzības sniegšanai pret šīs personas gribu, jānodrošina tas,
lai materiāla izskatīšanā piedalītos pacienta pārstāvis. Ārstniecības likuma
šā brīža redakcijā noteikts, ka tiesa pacienta pārstāvības nodrošināšanai
uzliek par pienākumu Latvijas Zvērinātu advokātu padomei norīkot zvērinātu
advokātu. Taču ne likuma šā brīža redakcijā, ne citos normatīvajos aktos nav
paredzēta atlīdzības nodrošināšana zvērinātam advokātam par veikto darbu
šādās lietu kategorijās. Sniedzot piespiedu psihiatrisko
palīdzību, tiek ierobežota virkne personas tiesību un brīvību tiesības uz
brīvību un drošību, tiesības uz personas lietas taisnīgi izskatīšanu, kā arī
tiesības uz privātās un ģimenes dzīves neaizskaramību. Nepamatoti personu
tiesību un brīvību aizskārumi var izraisīt personu sūdzību iesniegšanu
Eiropas Cilvēktiesību tiesā, kas savukārt var novest pie mantisko
kompensāciju izmaksas cietušajām personām no valsts budžeta. Konvencijas 5. panta 1. punkta
e) apakšpunkts paredz iespēju ierobežot tiesības uz brīvību personai,
kura ir garīgi slima. Taču šādā gadījumā personai ir jābūt efektīvi
pieejamiem visiem procesuālās aizsardzības mehānismiem savu ierobežoto
tiesību aizsardzībai. Līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus
Ārstniecības likumā, precizējot šobrīd noteikto materiāla par personas
ievietošu psihiatriskajā ārstniecības iestādē psihiatriskās palīdzības
sniegšanai bez šīs personas piekrišanas izskatīšanas kārtību. |
|
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz precizēt Ārstniecības
likuma šā brīža redakcijā noteikto kārtību, kādā tiesa izskata psihiatru
konsīlija pieņemto lēmumu par psihiatriskās palīdzības sniegšanu
psihiatriskajā ārstniecības iestādē bez viņa piekrišanas. Likumprojekts paredz noteikt kārtību,
kādā psihiatru konsīlijs par pieņemto lēmumu par psihiatriskās palīdzības
sniegšanu psihiatriskās ārstniecības iestādē bez pacienta piekrišanas paziņo
procesā iesaistītajām personām, kā arī tiesai. Ar likumprojektu ir precizēta kārtība,
kādā tiesnesis izskata psihiatru konsīlija iesniegto lēmumu un citus
dokumentus, kas pamato pacienta ievietošanu ārstniecības iestādē un lemj par psihiatru konsīlija lēmuma
apstiprināšanu, ļaujot pacientam sniegt psihiatrisko palīdzību bez viņa
piekrišanas uz noteiktu laiku, vai par atteikumu apstiprināt psihiatru
konsīlija lēmumu. Ievērojot apstākli, ka personas piespiedu
ievietošana psihiatriskās ārstniecības iestādē saistīta ar būtisku personas
tiesību un brīvību ierobežošanu, kā arī ņemot vērā to, ka taisnīga tiesas procesa
izpratne ietver tiesības personai pārsūdzēt tiesneša pieņemtu lēmumu kādai
augstākai institūcijai, likumprojekts nosaka kārtību, kādā var tikt
pārskatīts un atcelts tiesneša pieņemtais lēmums par psihiatru konsīlija
lēmuma apstiprināšanu vai atteikumu to apstiprināt. Likumprojekts paredz papildināt
Ārstniecības likumu, nosakot atlīdzības izmaksāšanas pamatu Latvijas
Zvērinātu advokātu padomes norīkotam zvērinātam advokātam par veikto darbu,
nodrošinot pacienta pārstāvību materiāla izskatīšanā. Likumprojekts nosaka,
ka Latvijas Zvērinātu advokātu padomes norīkotajam advokātam par sniegto
juridisko palīdzību un ar to saistītos citus atlīdzināmos izdevumus apmaksā
saskaņā ar normatīvajos aktos par valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības
noteikto samaksas apmēru un kārtību
noteiktos samaksas apmērus civillietās. Tas pamatots ar apstākli, ka vienīgi
samaksas kārtība par sniegto juridisko palīdzību civillietās, kas noteikta
Ministru kabineta 2006. gada 6. novembra noteikumos Nr. 920
Noteikumi par valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības veidiem, maksimālo
stundu skaitu, samaksas apmēru un kārtību, nodrošina atlīdzību par visu to
juridisko darbību veikšanu, kuras var tikt īstenotas materiāla par
psihiatriskās palīdzības sniegšanu bez pacienta piekrišanas izskatīšanā. Tāpat likumprojekts paredz noteikt, ka
pacienta pārstāvību var nodrošināt ne tikai Latvijas Zvērinātu advokātu
padomes norīkots pārstāvis, bet arī cita persona. Kā arī likumprojekts paredz papildināt
Ārstniecības likuma šā brīža redakciju ļaujot pacientam pašam pēc iespējas
iesaistīties jautājuma lemšanā par viņa ievietošu psihiatriskās ārstniecības
iestādē psihiatriskās palīdzības sniegšanai un realizēt savas tiesības, tai
skaitā, ja pacienta veselības stāvoklis to ļauj, nodrošina iespēju pacientam
piedalīties materiāla izskatīšanā vai nodrošina kvalitatīvu pacienta interešu
pārstāvību. |
|
3. Cita
informācija |
Nav. |
|
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts papildus esošajām pacientu tiesībām nodrošinās pacientiem
ar psihiskās veselības traucējumiem iespēju pilnvērtīgi aizstāvēt savas intereses
un īstenot savas tiesības. |
|
4. Ietekme uz
vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
5. Cita
informācija |
Nav. |
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
|
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
117,1 |
149,9 |
149,9 |
149,9 |
149,9 |
|
3. Finansiālā
ietekme |
-117,1 |
-149,9 |
-149,9 |
-149,9 |
-149,9 |
|
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai Nepieciešamo
finansējumu juridiskās palīdzības nodrošināšanai 2007. gadā 109575 latu
apmērā un 2008. gadā 146100 latu apmērā nodrošināt Juridiskās palīdzības
administrācijai 2007. gadam un 2008. gadam piešķirto valsts budžeta
līdzekļu ietvaros no programmas
Juridiskās palīdzības nodrošināšana. Savukārt finansējumu tiesas
darba nodrošināšanai 2007. gadā 7573 latu apmērā un 2008. gadā 3846
latu apmērā nodrošināt Tiesu
administrācijai 2007. gadam un 2008. gadam piešķirto valsts
budžeta līdzekļu ietvaros, veicot finanšu līdzekļu pārdali starp pasākumiem
budžeta programmas Tiesas ietvaros. |
117,1 |
149,9 |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins Budžeta programmai Juridiskās palīdzības
nodrošināšana 2007.gadam Ls 109575 Piespiedu kārtā
2007.gada 6 mēnešos stacionēti aptuveni 1125 pacienti. Atlīdzība par
zvērināta advokāta veikto darbu: 1. pārstāvī
ba
tiesā 3h*Ls10*1125 pacientu=Ls 33750; 2. sūdzības sagatavošana
tiesas priekšsēdētājam 3 dok*Ls10*1125= Ls 33750; 3. konsultācija
3h*Ls7*1125= Ls 23625; 4. iepazīšanās
ar lietas materiāliem 3 sējumi*Ls5*1125= Ls 16875; 5. ceļa
izdevumi 20% gadījumos 1125*20%=225*10litri*Ls 0.7= Ls 1575 Budžeta programmai Tiesas 2007.gadam Ls 7573 Ikgada
izdevumi kopā Ls 2223, t.sk: EKK 2100 Komandējumi un dienesta braucieni (8 izbraukuma sēdes mēnesī x 5
tiesas x 20km x 10 l degv./100 km x Ls 0,7/l x 6 mēneši = Ls 336) (MK 28.05.2002. not. Nr.219) EKK 2210 Sakaru pakalpojumi Ls 1170, t.sk. - izdevumi par telekomunikāciju
pakalpojumiem (5 tiesneši x Ls 10 x 6 mēneši = Ls 300) - pasta pakalpojumi (125 lēmumi x 2
adresāti x Ls 0,58 x 6 mēneši = Ls 870)
EKK 2230 Ar iestādes pārstāvību, iestādes darbības un veicamo funkciju
nodrošināšanu saistītie pakalpojumi (apmācību seminārs, kursi 2 tiesnešiem x
5 tiesas x Ls 60 = Ls 600)
EKK 2310 Biroja preces un inventārs Ls117, t.sk, - aploksnes (125
lēmumu noraksti x 2 adresāti x Ls 0,03 x 6 mēneši = Ls 45) - biroja papīrs (125
lēmumi x 3 eks. x Ls 0,016 x 6 mēneši = Ls 36) - toneri printerim un
kopētājam (125 lēmumi x 3 eks. x 0,016 x 6 mēneši = Ls 36) Vienreizējie izdevumi kopā Ls 5350, t.sk., EKK 5238 Datortehnika, sakaru un cita biroja tehnika Ls 5350, t.sk., -
portatīvie
datori izbraukuma sēžu organizēšanai (5 tiesas x Ls 900 = Ls 4500) -
mobilie
telefoni (5 tiesas x Ls 100 = Ls 500) -
skaņu
ierakstu sistēma (5 tiesas x Ls 70 = Ls 350) Pavisam
2007. gadam Ls 117148 Budžeta programmai
Juridiskās palīdzības nodrošināšana 2008. gadam un turpmākajiem gadiem
Ls 146100 Piespiedu kārtā
2008.gadā stacionēs aptuveni 1500 pacientus. Atlīdzība par
zvērināta advokāta veikto darbu: 1. pārstāvība
tiesā 3h*Ls10*1500 pacientu=Ls 45000; 2. sūdzības
sagatavošana tiesas priekšsēdētājam 3 dok*Ls10*1500= Ls 45000; 3. konsultācija
3h*Ls7*1500= Ls 31500; 4. iepazīšanās
ar lietas materiāliem 3 sējumi*Ls5*1500= Ls 22500; 5. ceļa
izdevumi 20% gadījumos 1500*20%=300*10litri*Ls 0.7= Ls 2100 Budžeta programmai Tiesas 2008.gadam un
turpmākajiem gadiem Ls 3846 Ikgada izdevumi kopā, Ls 3846 t.sk: EKK 2100 Komandējumi un dienesta braucieni (8 izbraukuma sēdes mēnesī x 5
tiesas x 20km x 10 l degv./100 km x Ls 0,7/l x 12 mēneši = Ls 672) (MK 28.05.2002. not. Nr.219) EKK 2210 Sakaru
pakalpojumi Ls 2340, t.sk. - izdevumi par telekomunikāciju
pakalpojumiem (5 tiesneši x Ls 10 x 12 mēneši = Ls 600) - pasta pakalpojumi (125 lēmumi x 2
adresāti x Ls 0,58 x 12 mēneši = Ls 1740)
EKK 2230 Ar iestādes pārstāvību, iestādes darbības un veicamo funkciju
nodrošināšanu saistītie pakalpojumi (apmācību seminārs, kursi 2 tiesnešiem x
5 tiesas x Ls 60 = Ls 600)
EKK 2310 Biroja preces un inventārs Ls 234, t.sk, - aploksnes (125
lēmumu noraksti x 2 adresāti x Ls 0,03 x 12 mēneši = Ls 90) - biroja papīrs (125
lēmumi x 3 eks. x Ls 0,016 x 12 mēneši = Ls 72) - toneri printerim un kopētājam
(125 lēmumi x 3 eks. x 0,016 x 12 mēneši = Ls 72) Pavisam 2008. gadam un
turpmākajiem gadiem Ls 149946 |
109,5 7,6 2,2 0,3 1,2 0,6 0,1 5,4 5,4 117,1
|
146,1 3,8 3,8 0,7 2,3 0,6 0,2 149,9 |
146,1 3,8 3,8 0,7 2,3 0,6 0,2 149,9 |
146,1 3,8 3,8 0,7 2,3 0,6 0,2
149,9 |
|
|
6.Cita
informācija |
Nepieciešamo finansējumu juridiskās
palīdzības nodrošināšanai 2007. gadā 109575 latu apmērā un
2008. gadā 146100 latu apmērā nodrošināt Juridiskās palīdzības
administrācijai 2007. gadam un 2008. gadam piešķirto valsts budžeta
līdzekļu ietvaros no programmas
Juridiskās palīdzības nodrošināšana. Savukārt finansējumu tiesas
darba nodrošināšanai 2007. gadā 7573 latu apmērā un 2008. gadā 3846
latu apmērā nodrošināt Tiesu
administrācijai 2007. gadam un 2008. gadam piešķirto valsts
budžeta līdzekļu ietvaros, veicot finanšu līdzekļu pārdali starp pasākumiem
budžeta programmas Tiesas ietvaros. Jautājums par papildus valsts budžeta
līdzekļu piešķiršanu 2009. gadā un turpmākos gados tiks izskatīts
kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas
procesā. |
|
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
2. Cita
informācija |
Nav |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
|
|
|||
5. Cita
informācija |
|
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekta izstrādāšanas gaitā veiktas konsultācijas ar Latvijas
Cilvēktiesību centru, Tiesībsarga biroju, kā arī Latvijas Psihiatru
asociāciju. |
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstisko organizāciju sniegtie priekšlikumi ir iestrādāti
likumprojektā. |
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
5. Cita
informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas valsts
institūcijas radītas netiks. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais
akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, ievietots normatīvo aktu
informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais
akts paredz īpašu tiesneša lēmumu pārsūdzēšanas kārtību, proti, nosaka, ka
tiesneša lēmumu persona, kura piedalījusies materiāla par psihiatriskās
palīdzības sniegšanu bez pacienta piekrišanas izskatīšanā, var pārsūdzēt,
iesniedzot sūdzību tiesas priekšsēdētājam. |
4. Cita
informācija |
Nav. |
Tieslietu
ministrs G. Bērziņš
Valsts sekretāra p.i.
|
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas
jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I. Juhansone |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
V. Rūsiņa |
27.07.2007 11:45
2142
Timpare, 7162676
evija.timpare@tm.gov.lv