Izdarīt Prokuroru
izdienas pensiju likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1999, 13.nr.; 2000, 9.nr.) šādus grozījumus:
1. 9.pantā:
papildināt pantu ar 1.1 daļu
šādā redakcijā:
"(11)
Izdienas pensijas izmaksu pārtrauc laikā, kad izdienas pensijas saņēmējs saņem
bezdarbnieka pabalstu.";
papildināt
otro daļu aiz vārda "pirmajā" ar vārdu un skaitļiem "un 1.1".
2.
Papildināt pārejas noteikumus ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5.
Personām, kuras 2008.gada 1.janvārī vienlaikus saņem izdienas pensiju un
bezdarbnieka pabalstu, ar 2008.gada 1.februāri bezdarbnieka pabalsta saņemšanas
laikā izdienas pensijas izmaksu pārtrauc."
Likums stājas
spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Labklājības
ministre
D.Staķe
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Prokuroru izdienas pensiju
likumu prokuroriem ir tiesības uz izdienas pensiju. Vienlaikus saskaņā ar Bezdarbnieku un
darba meklētāju atbalsta likumu persona, kura atbrīvota no amata, profesijas
vai dienesta, kas dod tiesības uz izdienas pensiju, un nav sasniegusi vecuma
pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, vēršoties Nodarbinātības valsts
aģentūrā, var iegūt bezdarbnieka statusu un pieprasīt bezdarbnieka pabalstu,
ja saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu" ir veiktas
sociālās apdrošināšanas iemaksas bezdarba gadījumam. Personai, kļūstot par
izdienas pensijas saņēmēju, sociālās apdrošināšanas iemaksas apdrošināšanai
pret bezdarbu netiek veiktas. Saskaņā ar likumu Par apdrošināšanu bezdarba gadījumam tiesības uz bezdarbnieka pabalstu ir bezdarbniekam, kuram apdrošināšanas stāžs ir ne mazāks par vienu gadu, ja par viņu Latvijas Republikā ir veiktas vai bija jāveic obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas bezdarba gadījumam ne mazāk kā deviņus mēnešus pēdējo 12 mēnešu periodā pirms bezdarbnieka statusa iegūšanas dienas. Kopējais bezdarbnieka pabalsta saņemšanas laiks ir deviņi mēneši 12 mēnešu periodā no pabalsta piešķiršanas dienas. Ņemot vērā, ka par personu pirms
atbrīvošanas no profesijas, kas dod tiesības uz izdienas pensiju, veiktas vai
bija jāveic sociālās apdrošināšanas iemaksas, t.sk. iemaksas bezdarba
gadījumam, un izpildās likuma Par
apdrošināšanu bezdarba gadījumam noteiktie
bezdarbnieka pabalsta piešķiršanas nosacījumi, persona var pretendēt
gan uz bezdarbnieka pabalstu, gan uz izdienas pensiju. Prokuroru izdienas pensiju likums
nosaka, ka izdienas pensijas izmaksu pārtrauc vai groza tās apmēru, ja izdienas
pensijas saņēmējam tiek piešķirta vecuma pensija saskaņā ar likumu "Par valsts pensijām",
ja izdienas pensijas saņēmējs no jauna tiek iecelts prokurora amatā, ja
izdienas pensijas saņēmējs tiek iecelts vai apstiprināts tiesneša amatā vai
ja izdienas pensijas saņēmējs no jauna uzsāk dienestu tajās iestādēs,
dienests kurās dod tiesības uz izdienas pensiju. Grozījumi Prokuroru izdienas pensiju likumā izslēdz iespēju personai vienlaicīgi saņemt divus pakalpojumus: izdienas pensiju no valsts pamatbudžeta un bezdarbnieka pabalstu no sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta. |
|
Grozījumi Prokuroru
izdienas pensiju likumā paredz
novērst izdienas pensijas un bezdarbnieka pabalsta vienlaicīgu izmaksu prokuroriem, norādot, ka personai, kurai piešķirta izdienas pensija, tās
izmaksu pārtrauc, ja minētā persona saņem bezdarbnieka pabalstu. |
|
Grozījumi Prokuroru
izdienas pensiju likumā veikti,
pamatojoties uz Ministru prezidenta 2007.gada 20.septembra rezolūciju
Nr.111-1/155, kas nosaka sagatavot un iesniegt š.g. 24.septembrī grozījumus
attiecīgajos izdienas pensiju tiesību aktos, nosakot, ka persona nevar
vienlaicīgi saņemt divus pakalpojumus: izdienas pensiju no valsts
pamatbudžeta un bezdarbnieka pabalstu no sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts
vērsts uz to izdienas pensiju saņēmēju loku, kuriem vienlaicīgi ir tiesības
gan uz izdienas pensiju, gan
bezdarbnieka pabalstu.
Personai ir iespēja izvēlēties
tai izdevīgāko (apmēra ziņā lielāko) pakalpojumu izdienas pensiju vai
bezdarbnieka pabalstu. Normatīvā akta
projekts nerada ietekmi uz darba tirgu. Normatīvā akta
projektam ietekme uz dzimumu līdztiesību būs netieša, jo izdienas pensijas
izmaksu pārtrauks sievietēm un vīriešiem vienādi, ja minētā persona saņem bezdarbnieka
pabalstu. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
|
Saskaņā ar likumu
Par valsts budžetu 2007.gadam Prokuratūras valsts pamatbudžeta programmā
Prokuroru izdienas pensijas (03) plānotie līdzekļi ir 322,6 tūkst. Ls |
Normatīvā akta
projekts neskar valsts pamatbudžeta ieņēmumus. |
|||||
2. Izmaiņas valsts pamatbudžeta izdevumos |
- 5,9 |
- 6,5 |
- 7,2 |
- 7,3 |
||
3. Finansiālā
ietekme |
|
+ 5,9 |
+ 6,5 |
+ 7,2 |
+ 7,3 |
|
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
|
||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Ģenerālprokuratūra
2006.gadā piešķīrusi 3 izdienas pensijas. Izdarām pieņēmumu, ka 80% no
izdienas pensijas saņēmējiem pēc darba atstāšanas pieprasa bezdarbnieka
pabalstu, t.i. 2 personas. Bezdarbnieka pabalsta maksimālais izmaksas ilgums
ir deviņi mēneši. Uzskatām, ka šis kontingents turpmākajos gados paliek
nemainīgs. Vidējā jaunpiešķirtā izdienas pensija prokuroriem 2006.gadā bija
265 Ls. Jaunpiešķirtā izdienas pensija, ko piešķīrusi Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūra, piecu gadu laikā (2002-2006) vidēji gadā pieaugusi
par 11%. Pieņemam, ka Ģenerālprokuratūras piešķirtās izdienas pensijas arī
turpmāk pieaugs vidēji par 11% gadā. 2007.gadā 294,15 Ls; 2008.gadā
326,51 Ls, 2009.gadā 362,43 Ls, 2010.gadā 402,30 Ls, 2011.gadā 446,55
Ls, 2012.gadā 495,67 Ls. Valsts pamatbudžeta
izdevumu samazinājums: 2008.gadā: 2 x
326,51 x 9 = 5877,18 Ls 2009.gadā: 2 x
362,43 x 9 = 6523,74 Ls 2010.gadā: 2 x
402,30 x 9 = 7241,4 Ls 2011.gadā: 2 x
446,55 x 9 = 8037,9 Ls 2012.gadā: 2 x
495,67 x 9 = 8922,06 Ls Izdevumu
samazinājums vidēji piecos gados
pēc kārtējā gada =(5877,18
+ 6523,74 + 7241,4 + 8037,9 + 8922,06) / 5 = 7320,46
Ls |
|||||
6. Cita
informācija
|
2008.gadā
izdienas pensijas saņēmēju skaits varētu būt lielāks, jo aprēķinos nav ņemts
vērā to personu skaits, kuras likuma grozījumu spēkā stāšanās brīdī
vienlaicīgi saņem izdienas pensiju un bezdarbnieka pabalstu un kurām ar
nākamo mēnesi pēc šo grozījumu spēkā stāšanās izdienas pensijas izmaksu uz
bezdarbnieka pabalsta saņemšanas laiku pārtrauks. |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
|
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
Nav |
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||
Konsultācijas nav
notikušas |
||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav
notikušas |
|||
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||
Konsultācijas nav
notikušas. |
||||
Nav. |
||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības,
ja normatīvais akts viņu ierobežo |
|
Nav
|
Labklājības ministre D.Staķe
Valsts sekretāre |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
B.Paševica |
Z.Uzuliņa |
E.Korčagins |
D.Trušinska |