Izdarīt Satversmes
aizsardzības biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. 10.pantā:
papildināt pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11)
Izdienas pensijas izmaksu pārtrauc laikā, kad izdienas pensijas saņēmējs saņem
bezdarbnieka pabalstu.";
papildināt
otro daļu aiz vārdiem "vecuma pensijas" ar vārdiem "vai bezdarbnieka
pabalsta".
2. Pārejas noteikumā:
aizstāt vārdus "Pārejas noteikums" ar vārdiem "Pārejas
noteikumi";
papildināt pārejas noteikumus ar 2.punktu šādā redakcijā:
"2. Personām,
kuras 2008.gada 1.janvārī vienlaikus saņem izdienas pensiju un bezdarbnieka
pabalstu, ar 2008.gada 1.februāri bezdarbnieka pabalsta saņemšanas laikā
izdienas pensijas izmaksu pārtrauc."
Likums stājas
spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Labklājības
ministre
D.Staķe
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Satversmes aizsardzības biroja amatpersonu
izdienas pensiju likumu Satversmes aizsardzības biroja
amatpersonām ir tiesības uz izdienas pensiju. Vienlaikus saskaņā ar Bezdarbnieku un
darba meklētāju atbalsta likumu persona, kura atbrīvota no amata, profesijas
vai dienesta, kas dod tiesības uz izdienas pensiju, un nav sasniegusi vecuma
pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, vēršoties Nodarbinātības valsts
aģentūrā, var iegūt bezdarbnieka statusu un pieprasīt bezdarbnieka pabalstu,
ja saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu" ir veiktas
sociālās apdrošināšanas iemaksas bezdarba gadījumam. Personai, kļūstot par izdienas
pensijas saņēmēju, sociālās apdrošināšanas iemaksas apdrošināšanai pret
bezdarbu netiek veiktas. Saskaņā ar likumu Par apdrošināšanu bezdarba gadījumam tiesības uz bezdarbnieka pabalstu ir bezdarbniekam, kuram apdrošināšanas stāžs ir ne mazāks par vienu gadu, ja par viņu Latvijas Republikā ir veiktas vai bija jāveic obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas bezdarba gadījumam ne mazāk kā deviņus mēnešus pēdējo 12 mēnešu periodā pirms bezdarbnieka statusa iegūšanas dienas. Kopējais bezdarbnieka pabalsta saņemšanas laiks ir deviņi mēneši 12 mēnešu periodā no pabalsta piešķiršanas dienas. Ņemot vērā, ka par personu pirms
atbrīvošanas no dienesta, kas dod tiesības uz izdienas pensiju, veiktas vai
bija jāveic sociālās apdrošināšanas iemaksas, t.sk. iemaksas bezdarba
gadījumam, un izpildās likuma Par
apdrošināšanu bezdarba gadījumam noteiktie
bezdarbnieka pabalsta piešķiršanas nosacījumi, persona var pretendēt
gan uz bezdarbnieka pabalstu, gan uz izdienas pensiju. Satversmes
aizsardzības biroja amatpersonu izdienas pensiju likums nosaka,
ka izdienas pensijas izmaksu pārtrauc vai tās apmēru groza, ja izdienas
pensijas saņēmējam tiek piešķirta vecuma pensija saskaņā ar likumu Par
valsts pensijām vai ja izdienas pensijas saņēmējs no jauna uzsāk dienestu
(darbu) iestādēs, kas dod tiesības uz izdienas pensiju. Grozījumi Satversmes aizsardzības biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā izslēdz iespēju personai vienlaicīgi saņemt divus pakalpojumus: izdienas pensiju no valsts pamatbudžeta un bezdarbnieka pabalstu no sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta. |
|
Grozījumi Satversmes
aizsardzības biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā paredz novērst izdienas pensijas un
bezdarbnieka pabalsta vienlaicīgu izmaksu Satversmes aizsardzības biroja amatpersonām, norādot, ka personai, kurai
piešķirta izdienas pensija, tās izmaksu pārtrauc, ja minētā persona saņem
bezdarbnieka pabalstu. |
|
Grozījumi Satversmes
aizsardzības biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā veikti, pamatojoties uz Ministru
prezidenta 2007.gada 20.septembra rezolūciju Nr.111-1/155, kas nosaka
sagatavot un iesniegt š.g. 24.septembrī grozījumus attiecīgajos izdienas
pensiju tiesību aktos, nosakot, ka persona nevar vienlaicīgi saņemt divus
pakalpojumus: izdienas pensiju no valsts pamatbudžeta un bezdarbnieka
pabalstu no sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts
vērsts uz to izdienas pensiju saņēmēju loku, kuriem vienlaicīgi ir tiesības
gan uz izdienas pensiju, gan
bezdarbnieka pabalstu.
Personai ir iespēja izvēlēties
tai izdevīgāko (apmēra ziņā lielāko) pakalpojumu izdienas pensiju vai
bezdarbnieka pabalstu. Normatīvā akta
projekts nerada ietekmi uz darba tirgu. Normatīvā akta
projektam ietekme uz dzimumu līdztiesību būs netieša, jo izdienas pensijas
izmaksu pārtrauks sievietēm un vīriešiem vienādi, ja minētā persona saņem bezdarbnieka
pabalstu. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
|
Satversmes aizsardzības biroja budžeta izdevumi ir
4313,8 tūkst. latu (programma Valsts aizsardzība, drošība un integrācija
NATO) |
Normatīvā akta
projekts neskar valsts pamatbudžeta ieņēmumus. |
|||||
2. Izmaiņas valsts pamatbudžeta izdevumos |
- 3,6 |
- 4,0 |
- 4,4 |
- 4,5 |
||
3. Finansiālā
ietekme |
|
+ 3,6 |
+ 4,0 |
+ 4,4 |
+ 4,5 |
|
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
|
||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Satversmes
aizsardzības birojs 2006.gadā piešķīris 1 izdienas pensiju. Izdarām
pieņēmumu, ka šī persona pēc darba atstāšanas pieprasa bezdarbnieka pabalstu.
Bezdarbnieka pabalsta maksimālais izmaksas ilgums ir deviņi mēneši. Uzskatām,
ka šis kontingents turpmākajos gados paliek nemainīgs. Vidējā jaunpiešķirtā
izdienas pensija Satversmes aizsardzības biroja amatpersonām 2006.gadā bija
324 Ls. Jaunpiešķirtā izdienas pensija, ko piešķīrusi Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūra, piecu gadu laikā (2002-2006) vidēji gadā pieaugusi
par 11%. Pieņemam, ka Satversmes aizsardzības biroja piešķirtās izdienas
pensijas arī turpmāk pieaugs vidēji par 11% gadā. 2007.gadā 359,64 Ls;
2008.gadā 399,20 Ls, 2009.gadā 443,11 Ls, 2010.gadā 491,85 Ls,
2011.gadā 545,95 Ls, 2012.gadā 606,00 Ls. Valsts pamatbudžeta
izdevumu samazinājums: 2008.gadā: 1 x
399,20 x 9 = 3592,8 Ls 2009.gadā: 1 x
443,11 x 9 = 3987,99 Ls 2010.gadā: 1 x
491,85 x 9 = 4426,65 Ls 2011.gadā: 1 x
545,95 x 9 = 4913,55 Ls 2012.gadā: 1 x
606,00 x 9 = 5454 Ls Izdevumu
samazinājums vidēji piecos gados
pēc kārtējā gada =(3592,8 + 3987,99 + 4426,65
+ 4913,55 + 5454) / 5 = 4475 Ls |
6. Cita
informācija
|
Nav |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
|
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
Nav |
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Konsultācijas nav
notikušas |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav
notikušas |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības,
ja normatīvais akts viņu ierobežo |
|
Nav
|
Labklājības ministre D.Staķe
Valsts sekretāre |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
B.Paševica |
Z.Uzuliņa |
E.Korčagins |
D.Trušinska |