Izdarīt
likumā "Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem
ar speciālajām dienesta pakāpēm" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1998, 9.nr.; 2000, 2., 9.nr.; 2002, 15.nr., 2005, 24.nr.) šādus
grozījumus:
1. 9.pantā:
papildināt pantu ar 1.1 daļu šādā
redakcijā:
"(11)
Izdienas pensijas izmaksu pārtrauc laikā, kad izdienas pensijas saņēmējs saņem
bezdarbnieka pabalstu.";
papildināt
otro daļu aiz vārda "pirmajā" ar vārdu un skaitļiem "un 1.1".
2.
Papildināt pārejas noteikumus ar 15.punktu šādā redakcijā:
"15. Personām,
kuras 2008.gada 1.janvārī vienlaikus saņem izdienas pensiju un bezdarbnieka
pabalstu, ar 2008.gada 1.februāri bezdarbnieka pabalsta saņemšanas laikā
izdienas pensijas izmaksu pārtrauc."
Likums stājas
spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Labklājības
ministre
D.Staķe
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar likumu Par izdienas
pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta
pakāpēm Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta
pakāpēm ir tiesības uz izdienas pensiju. Vienlaikus saskaņā ar Bezdarbnieku un
darba meklētāju atbalsta likumu persona, kura atbrīvota no amata, profesijas
vai dienesta, kas dod tiesības uz izdienas pensiju, un nav sasniegusi vecuma
pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, vēršoties Nodarbinātības valsts
aģentūrā, var iegūt bezdarbnieka statusu un pieprasīt bezdarbnieka pabalstu,
ja saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu" ir veiktas
sociālās apdrošināšanas iemaksas bezdarba gadījumam. Personai, kļūstot par
izdienas pensijas saņēmēju, sociālās apdrošināšanas iemaksas apdrošināšanai
pret bezdarbu netiek veiktas. Saskaņā ar likumu Par apdrošināšanu bezdarba gadījumam tiesības uz bezdarbnieka pabalstu ir bezdarbniekam, kuram apdrošināšanas stāžs ir ne mazāks par vienu gadu, ja par viņu Latvijas Republikā ir veiktas vai bija jāveic obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas bezdarba gadījumam ne mazāk kā deviņus mēnešus pēdējo 12 mēnešu periodā pirms bezdarbnieka statusa iegūšanas dienas. Kopējais bezdarbnieka pabalsta saņemšanas laiks ir deviņi mēneši 12 mēnešu periodā no pabalsta piešķiršanas dienas. Ņemot vērā, ka par personu pirms
atbrīvošanas no dienesta, kas dod tiesības uz izdienas pensiju, veiktas vai
bija jāveic sociālās apdrošināšanas iemaksas, t.sk. iemaksas bezdarba
gadījumam, un izpildās likuma Par
apdrošināšanu bezdarba gadījumam noteiktie
bezdarbnieka pabalsta piešķiršanas nosacījumi, persona var pretendēt
gan uz bezdarbnieka pabalstu, gan uz izdienas pensiju. Likums Par izdienas
pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta
pakāpēm nosaka, ka izdienas pensijas izmaksu pārtrauc vai tās apmēru groza, ja
izdienas pensijas saņēmējs no jauna iestājas dienestā, kas dod tiesības uz
izdienas pensiju, vai ja izdienas pensijas saņēmējam tiek piešķirta vecuma
pensija saskaņā ar likumu "Par valsts pensijām". Grozījumi likumā Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm izslēdz iespēju personai vienlaicīgi saņemt divus pakalpojumus: izdienas pensiju no valsts pamatbudžeta un bezdarbnieka pabalstu no sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta. |
|
|||||||
|
Grozījumi likumā Par izdienas pensijām Iekšlietu
ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm paredz novērst izdienas pensijas un
bezdarbnieka pabalsta vienlaicīgu izmaksu Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām
dienesta pakāpēm, norādot, ka
personai, kurai piešķirta izdienas pensija, tās izmaksu pārtrauc, ja minētā
persona saņem bezdarbnieka pabalstu. |
|
|||||||
|
Grozījumi likumā Par
izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām
dienesta pakāpēm veikti,
pamatojoties uz Ministru prezidenta 2007.gada 20.septembra rezolūciju
Nr.111-1/155, kas nosaka sagatavot un iesniegt š.g. 24.septembrī grozījumus
attiecīgajos izdienas pensiju tiesību aktos, nosakot, ka persona nevar
vienlaicīgi saņemt divus pakalpojumus: izdienas pensiju no valsts
pamatbudžeta un bezdarbnieka pabalstu no sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta. |
|
|||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||
Normatīvā akta
projekts
vērsts uz to izdienas pensiju saņēmēju loku, kuriem vienlaicīgi ir tiesības
gan uz izdienas pensiju, gan
bezdarbnieka pabalstu.
Personai ir iespēja izvēlēties
tai izdevīgāko (apmēra ziņā lielāko) pakalpojumu izdienas pensiju vai
bezdarbnieka pabalstu. Normatīvā akta
projekts nerada ietekmi uz darba tirgu. Normatīvā akta
projektam ietekme uz dzimumu līdztiesību būs netieša, jo izdienas pensijas
izmaksu pārtrauks sievietēm un vīriešiem vienādi, ja minētā persona saņem bezdarbnieka
pabalstu. |
|
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||
Nav |
|
||||||||
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||
|
|
||||||||
|
|
(tūkst. latu) |
|||||||
|
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
|||
|
Saskaņā ar likumu
Par valsts budžetu 2007.gadam Iekšlietu ministrijas valsts pamatbudžetā izdienas
pensiju, kompensāciju un pabalstu izmaksai plānotie līdzekļi ir 4760 tūkst.
Ls |
Normatīvā akta
projekts neskar valsts pamatbudžeta ieņēmumus. |
|||||||
|
2. Izmaiņas valsts pamatbudžeta izdevumos |
Iekšlietu ministrija uzskata, ka 2008.gadā Izdienas pensijas, pabalsti un kompensācijas akceptēto valsts budžeta līdzekļu apmēru 5 464,6 tūkst. latu šobrīd nav iespējams samazināt, jo: - zemais atalgojums var veicināt amatpersonu atvaļināšanos no dienesta, līdz ar to izdienas pensijas saņēmēju skaits var pieaugt, - 2007.gadā ir būtiski palielināta amatpersonu darba samaksa, kam var būt ietekme arī uz izdienas pensijas apmēru, - minētajā apakšprogrammā plānoti finanšu līdzekļi arī pabalstu un kompensāciju izmaksām (tajā skaitā 50,0 tūkst. latu apmērā amatpersonas bojāejas gadījumā), kuru skaits nav prognozējams. Samazinot finanšu līdzekļu apmēru, var izveidoties situācija, ka izdienas pensijas, pabalsti un kompensācijas nevar tikt izmaksāti pilnā apmērā, kas nav pieļaujams. 2008.gada laikā Iekšlietu ministrija veiks uzskaiti un faktiskās situācijas analīzi (cik personas, kuras ir ieguvušas tiesības saņemt izdienas pensiju, izvēlas saņemt bezdarbnieka pabalstu, cik ilgu laiku šīs personas to saņem u.c.), lai šo konkretizēto informāciju izmantotu turpmāko gadu finanšu līdzekļu plānošanā. |
|||||||
|
3. Finansiālā
ietekme |
|
|
|
|
|
|||
|
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
|
||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Nav |
6. Cita
informācija
|
Nav |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
|
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
Nav |
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Konsultācijas nav
notikušas |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav
notikušas |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
Nav. |
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1.
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
|
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
|
Nav
|
Labklājības ministre D.Staķe
Valsts sekretāre |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
B.Paševica |
Z.Uzuliņa |
E.Korčagins |
D.Trušinska |