Grozījums likumā "Par valsts pensijām"
Izdarīt
likumā "Par valsts pensijām" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1996, 1., 24.nr.; 1997, 3., 13.nr.; 1998, 1., 24.nr.; 1999,
11., 23.nr.; 2002, 2.nr.; 2004, 6.nr.; 2005, 13., 24.nr.; 2006, 24.nr.) šādu grozījumu:
Papildināt
pārejas noteikumu 12.punktu ar sesto rindkopu šādā redakcijā:
"No
valsts pensiju speciālā budžeta izmaksājamās izdienas pensijas izmaksu pārtrauc
laikā, kad izdienas pensijas saņēmējs saņem bezdarbnieka pabalstu. Personām,
kuras 2008.gada 1.janvārī vienlaikus saņem izdienas pensiju un bezdarbnieka
pabalstu, ar 2008.gada 1.februāri bezdarbnieka pabalsta saņemšanas laikā
izdienas pensijas izmaksu pārtrauc."
Likums stājas
spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Labklājības
ministre
D.Staķe
Likumprojekta „Grozījums
likumā „Par valsts pensijām””
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar likumu „Par valsts pensijām”
pārejas noteikumu 12.punktu ar 1999.gada 1.janvāri ir pārtraukta
apdrošināšanas stāža, kas dod tiesības uz izdienas pensiju saskaņā ar
nolikumu “Par izdienas pensijām” (apstiprināts
ar LR Ministru Padomes 1992.gada 26.marta lēmumu Nr.104), noteikšana.
Personām, kas līdz minētajam datumam attiecīgajās profesijās nostrādājušas ne
mazāk kā trīs ceturtdaļas no apdrošināšanas stāža, kas saskaņā ar šo
nolikumu nepieciešams attiecīgās
izdienas pensijas piešķiršanai, saglabājas tiesības uz šo pensiju, ja ir
ievēroti pārējie nolikumā noteiktie nosacījumi (vecums, kopējais apdrošināšanas stāžs). Minētās izdienas pensijas
tiek piešķirtas pirms valstī noteiktā pensijas vecuma sasniegšanas. Saskaņā ar Bezdarbnieku un darba
meklētāju atbalsta likumu persona, kura atbrīvota no amata, profesijas vai
dienesta, kas dod tiesības uz izdienas pensiju, un nav sasniegusi vecuma
pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, vēršoties Nodarbinātības valsts
aģentūrā, var iegūt bezdarbnieka statusu. Savukārt, personai, kura ieguvusi bezdarbnieka statusu, saskaņā ar likumu „Par apdrošināšanu bezdarba gadījumam” ir tiesības uz bezdarbnieka pabalstu, ja tās apdrošināšanas stāžs ir ne mazāks par vienu gadu un, ja par viņu Latvijas Republikā ir veiktas vai bija jāveic obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas bezdarba gadījumam ne mazāk kā deviņus mēnešus pēdējo 12 mēnešu periodā pirms bezdarbnieka statusa iegūšanas dienas. Kopējais bezdarbnieka pabalsta saņemšanas laiks ir deviņi mēneši. Ņemot vērā, ka par personu pirms
atbrīvošanas no amata, kas dod tiesības uz izdienas pensiju, veiktas vai bija
jāveic sociālās apdrošināšanas iemaksas, t.sk. iemaksas bezdarba gadījumam,
un izpildās likuma „Par apdrošināšanu
bezdarba gadījumam” noteiktie
bezdarbnieka pabalsta piešķiršanas nosacījumi, persona var pretendēt
gan uz bezdarbnieka pabalstu, gan uz izdienas pensiju. Personai, kļūstot par
izdienas pensijas saņēmēju, sociālās apdrošināšanas iemaksas apdrošināšanai
pret bezdarbu netiek veiktas. Likums „Par valsts pensijām” nosaka, ka, sasniedzot šā likuma 11.panta pirmajā daļā noteikto vecumu, izdienas pensijas vietā piešķirama vecuma pensija. Sagatavotie grozījumi likumā „Par valsts pensijām” izslēdz iespēju personai no sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta vienlaicīgi saņemt divus pakalpojumus: izdienas pensiju un bezdarbnieka pabalstu.
|
|
Grozījumi likuma „Par valsts pensijām” pārejas noteikumos
nosaka, ka no valsts pensiju speciālā budžeta izmaksājamās izdienas pensijas
saņēmējam, piešķirot bezdarbnieka pabalstu, pārtraucama izdienas pensijas
izmaksa. Ja, stājoties spēkā šai normai, persona vienlaicīgi saņem gan
izdienas pensiju, gan bezdarbnieka pabalstu, izdienas pensijas izmaksu
pārtrauc ar nākamo mēnesi pēc šīs normas spēkā stāšanās dienas. |
|
Grozījumi likumā „Par
valsts pensijām” veikti, pamatojoties uz Ministru prezidenta 2007.gada
20.septembra rezolūciju Nr.111-1/155, kas nosaka sagatavot un iesniegt š.g.
24.septembrī grozījumus attiecīgajos izdienas pensiju tiesību aktos, nosakot,
ka persona nevar vienlaicīgi saņemt divus pakalpojumus: izdienas pensiju no
valsts pamatbudžeta un bezdarbnieka pabalstu no sociālās apdrošināšanas
speciālā budžeta. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts
vērsts uz to izdienas pensiju saņēmēju loku, kuriem vienlaicīgi ir tiesības
gan uz izdienas pensiju, gan
bezdarbnieka pabalstu.
Personai ir iespēja izvēlēties
tai izdevīgāko (apmēra ziņā lielāko) pakalpojumu – izdienas pensiju vai
bezdarbnieka pabalstu. Normatīvā akta
projekts nerada ietekmi uz darba tirgu. Normatīvā akta
projektam ietekme uz dzimumu līdztiesību būs netieša, jo izdienas pensijas
izmaksu pārtrauks sievietēm un vīriešiem vienādi, ja minētā persona saņem bezdarbnieka
pabalstu. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
|||
Saskaņā ar likumu „Par valsts
budžetu 2007.gadam” valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumi
ir 1080 166,7 tūkst. latu, tai skaitā valsts pensiju speciālā budžeta ieņēmumi – 822
919,8 tūkst. latu. |
Normatīvā akta
projekts neskar valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumus. |
|||||||
2. Izmaiņas valsts sociālās apdrošināšanas budžeta
izdevumos |
Saskaņā
ar likumu „Par valsts budžetu 2007.gadam” valsts sociālās apdrošināšanas
speciālā budžeta izdevumi ir 914 224,2 tūkst. latu., tai skaitā valsts pensiju speciālajā
budžetā - 717 797,2 tūkst. latu. |
- 189,5 |
- 210,4 |
-233,5 |
- 236,1 |
|||
3. Finansiālā
ietekme |
Saskaņā
ar likumu „Par valsts budžetu 2007.gadam” valsts sociālās apdrošināšanas
speciālā budžeta finansiālā bilance ir 165 942,5 tūkst. latu, tai
skaitā valsts
pensiju speciālajā budžetā – 105 122,7 tūkst. latu. |
+ 189,5 |
+ 210,4 |
+ 233,5 |
+ 236,1 |
|||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
|
||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Labklājības
ministrija 2006.gadā piešķīrusi 174 izdienas pensijas. Izdarām pieņēmumu, ka
80% no izdienas pensijas saņēmējiem pēc darba atstāšanas pieprasa
bezdarbnieka pabalstu, t.i. 139 personas. Bezdarbnieka pabalsta maksimālais
izmaksas ilgums ir deviņi mēneši. Uzskatām, ka šis kontingents turpmākajos
gados paliek nemainīgs. Vidējā jaunpiešķirtā izdienas pensija, kas 2006.gadā
piešķirta saskaņā ar likumu „Par valsts pensijām”, bija 122,97 Ls.
Jaunpiešķirtā izdienas pensija, ko piešķīrusi Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūra, piecu gadu laikā (2002-2006) vidēji gadā pieaugusi par 11%.
Pieņemam, ka arī turpmāk piešķirtās izdienas pensijas pieaugs par 11% gadā.
2007.gadā – 136,50 Ls; 2008.gadā – 151,51 Ls, 2009.gadā – 168,18 Ls,
2010.gadā – 186,68 Ls, 2011.gadā – 207,21 Ls, 2012.gadā – 230,00 Ls. Valsts sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumu samazinājums: 2008.gadā: 139 x
151,51 x 9 = 189539,01 Ls 2009.gadā: 139 x
168,18 x 9 = 210393,18 Ls 2010.gadā: 139 x
186,68 x 9 = 233536,68 Ls 2011.gadā: 139 x
207,21 x 9 = 259219,71 Ls 2012.gadā: 139 x
230,00 x 9 = 287730 Ls Izdevumu
samazinājums vidēji piecos gados
pēc kārtējā gada =(189539,01 + 210393,18 + 233536,68 + 259219,71 + 287730) / 5 = 236083,72 Ls |
6. Cita
informācija
|
2008.gadā
izdienas pensijas saņēmēju skaits varētu būt lielāks, jo aprēķinos nav ņemts
vērā to personu skaits, kuras likuma grozījumu spēkā stāšanās brīdī
vienlaicīgi saņem izdienas pensiju un bezdarbnieka pabalstu un kurām ar
nākamo mēnesi pēc šo grozījumu spēkā stāšanās izdienas pensijas izmaksu uz
bezdarbnieka pabalsta saņemšanas laiku pārtrauks. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
|
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
Nav |
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Konsultācijas nav
notikušas |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav
notikušas |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības,
ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likums „Par valsts pensijām” (29.pants)
nosaka, ka Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras darbinieku izdotos administratīvos
aktus vai faktisko rīcību persona var
apstrīdēt Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras direktoram. Savukārt Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā
likumā noteiktajā kārtībā. |
Nav |
Labklājības ministre D.Staķe
Valsts sekretāre |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
B.Paševica |
Z.Uzuliņa |
E.Korčagins |
D.Trušinska |