Likumprojekts
Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā
Izdarīt Valsts sociālo pabalstu
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002,
23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 5., 24.nr.; 2005, 22., 24.nr.; 2006, 7., 24.nr.;
Latvijas Vēstnesis, 2007, 34.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 3.panta pirmo
daļu ar 10.punktu šādā redakcijā:
"10) pabalsts
invalīdam, kuram nepieciešama kopšana."
2. 7.pantā:
izslēgt pirmās daļas 2. un 3.punktu;
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Bērna kopšanas pabalstu
nepiešķir par bērnu, sakarā ar kura piedzimšanu vai kopšanu ir piešķirts
maternitātes pabalsts vai vecāku pabalsts par to pašu laikposmu.";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4)
Šā panta trešajā daļā noteikto piemaksu piešķir arī personai, kurai sakarā ar
dvīņu vai vairāku vienās dzemdībās
dzimušo bērnu kopšanu ir piešķirts vecāku pabalsts."
3. Izslēgt 7.1 panta
pirmajā daļā vārdus "fiziskiem un".
4. Izslēgt 12.panta
otrajā daļā vārdus "vai bērnam invalīdam ārstējošā ārsta atzinums".
5. Papildināt likumu ar 12.1
pantu šādā redakcijā:
"12.1 pants. Pabalsts invalīdam, kuram nepieciešama kopšana
(1)
Pabalstu invalīdam, kuram nepieciešama kopšana, piešķir personai, kura atzīta
par invalīdu, pārsniegusi 18 gadu vecumu un kurai sakarā ar smagiem
funkcionāliem traucējumiem nepieciešama īpaša kopšana. Atzinumu par īpašas
kopšanas nepieciešamību izsniedz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu
valsts komisija atbilstoši
Ministru kabineta noteiktiem kritērijiem.
(2)
Tiesības uz pabalstu invalīdam, kuram nepieciešama kopšana, rodas no dienas,
kad invalīdam izsniegts Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts
komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību.
(3) Šī pabalsta
izmaksu izbeidz, kad beidzas termiņš, uz kādu noteikta invaliditāte un īpašas
kopšanas nepieciešamība."
6. 16.pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja tas nepieciešams bērna personisko
interešu aizstāvībai, ar bāriņtiesas īpašu lēmumu valsts sociālo pabalstu var
piešķirt jebkurai šā likuma 4.panta pirmajā daļā minētajai personai, kura
faktiski audzina bērnu, vai pašam bērnam, ja viņš sasniedzis 15 gadu vecumu.";
izslēgt sestajā daļā vārdu "(pagasttiesas)".
7. 20.pantā:
izslēgt otrās daļas 2.punktā vārdu "(pagasttiesas)";
aizstāt trešajā daļā vārdus "izbeigta vai pārtraukta vecāku vara" ar vārdiem "vecākiem ir atņemtas bērna aprūpes vai bērna aizgādības tiesības";
papildināt pantu ar ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
"(4) Šā
likuma 12.1 pantā minētā pabalsta izmaksu pārtrauc arī gadījumos,
ja persona ievietota valsts vai pašvaldības ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijā.
(5) Šā likuma 13.pantā
minētā pabalsta izmaksu pārtrauc arī gadījumos, ja personai rodas tiesības
saņemt valsts pensiju (izņemot apgādnieka zaudējuma pensiju invalīdam) vai
apdrošināšanas atlīdzību sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību."
8. Aizstāt 21.panta pirmās daļas 2.punktā vārdus "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras direktora vai viņa pilnvarotas amatpersonas rīkojumu" ar vārdiem "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras nodaļas amatpersonas lēmumu".
9. Izteikt 23.panta pirmās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Sūdzības sakarā ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras nodaļas amatpersonas lēmumu par valsts sociālā pabalsta piešķiršanu un izmaksu var iesniegt Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras direktoram."
Likums
stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Labklājības ministre
D.Staķe
Likumprojekta
Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Atbilstoši
Valsts sociālo pabalstu likuma 7.1pantam personai, kura kopj bērnu
invalīdu ar smagiem organisma sistēmu funkciju traucējumiem, tiek piešķirts
bērna invalīda kopšanas pabalsts, kura apmērs pašreiz ir 50 lati mēnesī. Tiesības
uz šo pabalstu (ja konkrētam bērnam
ir noteikta invaliditāte un izsniegts Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas
(turpmāk - VDEĀVK) atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību) saglabājas
līdz bērns invalīds sasniedz 18 gadu vecumu. Pārsniedzot
18 gadu vecumu, invalīdiem ar smagiem
organisma sistēmu funkciju traucējumiem, tāpat kā līdz 18 gadu vecuma
sasniegšanai, ir nepieciešama īpaša
kopšana. Līdz ar to, šo invalīdu vecāki joprojām ir spiesti atteikties no
algota darba vai izmantot maksas kvalificētu slimnieku kopēju pakalpojumus,
kas prasa lielus papildu izdevumus no ģimenes budžeta, vai arī sakarā ar
smagiem materiālajiem apstākļiem
minētos invalīdus ievietot ilgstošas
sociālās aprūpes institūcijās, kas, savukārt, prasa papildu izdevumus no
valsts pamatbudžeta. Jāatzīmē,
ka 2006.gadā ilgstošas valsts sociālās aprūpes institūcijās no jauna tika
ievietotas 689 personas, 2005.gadā 337 personas. Vienas personas uzturēšana ilgstošas valsts sociālās
aprūpes institūcijā 2006.gadā vidēji mēnesī no valsts pamatbudžeta izmaksāja
237,96 latus, 2005.gadā 190,82
latus. Ņemot vērā
minēto, jāsecina, ka valsts sociālo pabalstu veidā sniegtā valsts atbalsta pašreizējais
apjoms pieaugušiem mājās dzīvojošiem invalīdiem, kuriem nepieciešama īpaša
kopšana, nav pietiekams. Līdz ar
to, Labklājības ministrijas 31.01.2007. apstiprināto 2007.gada prioritāšu
sarakstā prioritāte Nr.1. ir Invalīdu situācijas uzlabošana, tai skaitā
invalīdu materiālās situācijas būtiska uzlabošana, sākot no 01.01.2008. Saskaņā ar
likumprojektu Grozījumi likumā Par maternitātes un slimības
apdrošināšanu, ar 2008.gada 1.janvāri paredzēts ieviest jaunu valsts
sociālās apdrošināšanas pabalstu vecāku pabalstu, kas nodarbinātām
personām, kuras kopj bērnu vecumā līdz vienam gadam, aizstās valsts sociālo
bērna kopšanas pabalstu. Vecāku pabalstu piešķirs personai, kura kopj bērnu vecumā
līdz vienam gadam un ir nodarbināta
(ir uzskatāma par darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu Par
valsts sociālo apdrošināšanu). Vecāku pabalsta paredzētais apmērs ir 70% no
personas vidējās apdrošināšanas iemaksu algas, bet ne mazāks kā 70% no valsts
sociālā nodrošinājuma pabalsta divkārša apmēra (pašreiz valsts sociālā
nodrošinājuma pabalsta apmērs ir 45 Ls mēnesī). Vecāku pabalstu piešķirs
neatkarīgi no personas nodarbinātības fakta un atrašanās bērna kopšanas
atvaļinājumā fakta. Ņemot vērā
vecāku pabalsta ieviešanu ar 2008.gada 1.janvāri, nepieciešams precizēt bērna
kopšanas pabalsta piešķiršanas nosacījumus attiecībā uz personām, kuras kopj
bērnu vecumā līdz vienam gadam un ir nodarbinātas. Bērna kopšanas pabalsta
piešķiršanas kārtību regulē Valsts
sociālo pabalstu likuma 7.pants, kas nosaka bērna kopšanas pabalstu piešķiršanu
personai, kura kopj bērnu: 1) līdz viena gada
vecumam, ja šī persona nav bijusi nodarbināta pabalsta piešķiršanas dienā
(nav uzskatāma par darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu Par
valsts sociālo apdrošināšanu); 2) līdz viena gada
vecumam, ja šī persona ir bijusi nodarbināta pabalsta piešķiršanas dienā (ir
uzskatāma par darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu Par valsts
sociālo apdrošināšanu) un atrodas bērna kopšanas atvaļinājumā; 3) līdz viena gada
vecumam, ja šī persona ir bijusi nodarbināta pabalsta piešķiršanas dienā (ir
uzskatāma par darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu Par valsts
sociālo apdrošināšanu) un ir nodarbināta bērna kopšanas laikā, bet neatrodas
bērna kopšanas atvaļinājumā; 4) no viena gada līdz
divu gadu vecumam. Bērna kopšanas pabalstu
nepiešķir par bērnu, sakarā ar kura piedzimšanu otram bērna vecākam ir
piešķirts maternitātes pabalsts par to pašu laikposmu. Ja bērna
kopšanas pabalsts piešķirts par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās
dzimušiem bērniem, par katru nākamo bērnu papildus pabalstam piešķir
piemaksu Ministru kabineta noteiktajā apmērā. Līdz ar
vecāku pabalsta ieviešanu nodarbinātas personas (sociāli apdrošinātas
personas), kopjot bērnu vecumā līdz vienam gadam, saņems 70% no savas vidējās
apdrošināšanas iemaksu algas. Ņemot vērā, ka maksimālais apmērs vecāku
pabalstam netiks noteikts, kā arī to, ka personas varēs strādāt pilnu darba
laiku un vienlaicīgi saņemt vecāku pabalstu pilnā apmērā, minētajām personām
bērna līdz viena gada vecumam kopšanas periodā atbalsts valsts sociālās apdrošināšanas
sistēmas ietvaros tiks nodrošināts, nezaudējot iepriekšējo ienākumu līmeni. |
|||||||||
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekta Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā izstrādāšanas
mērķis ir, sākot ar 2008.gada 1.janvāri, noteikt: 1)jaunu valsts sociālo pabalstu pabalstu invalīdam, kuram
nepieciešama kopšana. Pabalstu
invalīdam, kuram nepieciešama kopšana, paredzēts piešķirt 18 gadu vecumu
pārsniegušam invalīdam ar smagiem funkcionāliem traucējumiem, pamatojoties uz VDEĀVK slēdzienu, ja tajā ir noteikts, ka
invalīdam nepieciešama īpaša kopšana.
Paredzētais pabalsta apmērs ir 100 latu mēnesī (pabalsta apmēru un pabalsta
piešķiršanas un izmaksas kārtību noteiks Ministru kabinets). Līdz ar to
invalīds, kuram ir smagi organisma sistēmu funkciju
traucējumi, saņems gan valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu vai
pensiju, gan pabalstu sakarā ar īpašas kopšanas nepieciešamību. Tā rezultātā
valsts sociālo pabalstu veidā (vai pensijas un valsts sociālā pabalsta
veidā) sniedzamā valsts atbalsta
apmērs minētajam invalīdam sasniegs vismaz 150 latus mēnesī (Centrālās
statistikas pārvaldes 2007.gada jūlija mēnesī aprēķinātā viena iedzīvotāja pilna
iztikas minimuma patēriņa groza vērtība bija 133,58 lati); 2)bērna kopšanas pabalsta piešķiršanas nosacījumus atbilstoši
izmaiņām valsts sociālo pabalstu jomā (t.i. atbilstoši tam, ka ar 2008.gada
1.janvāri bērna kopšanas pabalsts nodarbinātām personām, kuras kopj bērnu
vecumā līdz gadam, tiek aizvietots ar valsts sociālās apdrošināšanas pabalstu
vecāku pabalstu), nosakot, ka bērna kopšanas pabalstu piešķir personai,
kura kopj bērnu: ·
- līdz
viena gada vecumam, ja šī persona nav bijusi nodarbināta (nav uzskatāma par
darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu Par valsts sociālo
apdrošināšanu); - no viena gada līdz divu gadu vecumam. Vienlaikus paredzot ar 2008.gada 1.janvāri, noteikt tiesības uz
piemaksu pie bērna kopšanas pabalsta par dvīņu vai vairāku vienās dzemdībās
dzimušo bērnu kopšanu arī personām, kurām piešķirts vecāku pabalsts; 3)veikt likuma normu un terminu precizēšanu atbilstoši no jauna
pieņemtajiem normatīvajiem aktiem un izmaiņām agrāk pieņemtajos normatīvajos
aktos: atbilstoši Bāriņtiesu likumam grozījumi Valsts sociālo pabalstu
likuma 16. un 20.pantā, atbilstoši
Administratīvā procesa likumam grozījumi Valsts sociālo pabalstu likuma 21.
un 23.pantā, atbilstoši likumam Par invalīdu medicīnisko un sociālo
aizsardzību grozījumi Valsts sociālo pabalstu
likuma 12.pantā. Līdz ar likumprojekta pieņemšanu būtiski uzlabosies
invalīdu, kuriem nepieciešama īpaša kopšana,
dzīves kvalitāte, kā rezultātā palielināsies to invalīdu skaits, kuri
tiek aprūpēti dzīvesvietā un saņem kvalificētu aprūpi, kas, savukārt, veicinās šo invalīdu integrāciju sabiedrībā. |
|||||||||
3. Cita
informācija |
Likumprojekta
Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā normas, kas paredz grozījumus
bērna kopšanas pabalsta jomā, ir sagatavotas, pamatojoties uz Ministru
prezidenta 2007.gada 20.septembra rezolūcijā Nr.111-1/152 doto uzdevumu. |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||
1. Ietekme
uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Būtiska
valsts atbalsta palielināšana invalīdiem, ieviešot jaunu regulāri izmaksājamu
valsts sociālo pabalstu 100 latu apmērā pabalstu invalīdam, kuram sakarā
ar smagiem organisma sistēmu funkciju traucējumiem nepieciešama īpaša
kopšana, veicinās invalīdu un viņu
ģimeņu dzīves kvalitātes uzlabošanos
un nodrošinās minēto invalīdu drošāku
aprūpi mājās. Likumprojekts
atbilst dzimumu līdztiesības principiem. Attiecībā uz pabalstu invalīdam,
kuram nepieciešama kopšana, Valsts sociālo pabalstu likums gan sievietēm, gan
vīriešiem nosaka vienādas tiesības. Attiecībā uz bērna kopšanas pabalstu likumprojekts
ir izstrādāts saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma 16.panta pirmo daļu,
kas nosaka, ka valsts sociālos pabalstus par bērnu, t.sk. bērna kopšanas
pabalstu, piešķir vienam no bērna vecākiem, t.i. gan bērna mātei, gan bērna
tēvam ir līdzvērtīgas tiesības uz bērna kopšanas pabalsta un piemaksas pie
ģimenes valsts pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem
bērniem saņemšanu. |
|||||||||
4. Ietekme
uz vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. Ls) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2007 |
Trīs nākamie gadi 2008 2009
2010 |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
1.
Izmaiņas valsts pamatbudžeta ieņēmumos |
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu
2007.gadam valsts pamatbudžeta
programmai 20.00.00 Valsts sociālie pabalsti plānotie līdzekļi ir 104 527,6 tūkst.Ls |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||||
2.
Izmaiņas valsts pamatbudžeta izdevumos |
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu
2007.gadam valsts pamatbudžeta
programmai 20.00.00 Valsts sociālie pabalsti plānotie līdzekļi ir 104 527,6 tūkst.Ls |
21 873,7 |
28 614,5 |
36 183,0 |
36 256,5 |
|||||
3.
Finansiālā ietekme |
|
+21 873,7 |
+28 614,5 |
+36 183,0 |
+36 256,5 |
|||||
1. Izmaiņas
valsts sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta ieņēmumos |
Saskaņā ar likumu
Par valsts budžetu 2007.gadam valsts sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta ieņēmumi ir 1 080 166,7 tūkst. latu, tai skaitā invaliditātes, maternitātes un
slimības speciālā budžeta 225 593,9 tūkst. latu. |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||||
2.
Izmaiņas valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumos |
Saskaņā ar likumu
Par valsts budžetu 2007.gadam valsts sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta izdevumi ir 914 224,2 tūkst. latu, tai skaitā
invaliditātes, maternitātes un slimības speciālā budžeta 178 008,7
tūkst. latu. |
+ 36 181,6 |
+44 111,4 |
+53 015,2 |
+53 062,6 |
|||||
3.
Finansiālā ietekme |
Saskaņā ar likumu
Par valsts budžetu 2007.gadam valsts sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta finansiālā bilance ir 165 942,5 tūkst.
latu. |
36 181,6 |
44 111,4 |
53 015,2 |
53 062,6 |
|||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Aprēķins attiecībā uz pabalstu
invalīdam, kuram nepieciešama kopšana Saskaņā ar
Labklājības ministrijas aprēķiniem pabalstu skaits invalīdiem, kuriem ir
nepieciešama īpaša kopšana, (gan
pensijas, gan valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmējiem) 2008.gadā ir
7400, 2009.gadā 7400, 2010.gadā 7400, 2011.gadā 7330, 2012.gadā 7330. Papildus
nepieciešamie līdzekļi pabalstam no valsts pamatbudžeta: 2008.gadā:
7400 x 100 Ls x 12 mēn.= 8 880 000* Ls 2009.gadā:
7400 x 100 Ls x 12 mēn.= 8 880 000 Ls 2010.gadā:
7400 x 100 Ls x 12 mēn.= 8 880 000 Ls 2011.gadā:
7330 x 100 Ls x 12 mēn.= 8 796 000 Ls 2012.gadā:
7330 x 100 Ls x 12 mēn.= 8 796 000 Ls Izdevumi
vidēji 5 gados: 8 846 400 Ls. Aprēķins attiecībā uz bērna
kopšanas pabalstu Tā kā ar
2008.gada 1.janvāri paredzēts ieviest jaunu valsts sociālās apdrošināšanas
pabalstu vecāku pabalstu, kas aizvietos bērna kopšanas pabalstu
nodarbinātām personām, kuras kopj bērnu vecumā līdz gadam, tas radīs līdzekļu
ekonomiju valsts pamatbudžetā, savukārt valsts sociālās apdrošināšanas
speciālajā budžetā papildu izdevumus. Izdevumu
palielinājums sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā: prognozētais
vecāku pabalstu skaits 2008.gadā ir 12 894 personas vidēji mēnesī,
2009.gadā 13 942, 2010.gadā 15 027, 2011.gadā 15 853, 2012.gadā
16 662. Vecāku
pabalsta apmērs 2008.gadā ir 233,84Ls, 2009.gadā 263,66Ls, 2010.gadā
294,00Ls, 2011.gadā 323,40Ls, 2012.gadā 352,51Ls, kas ir 70% apmērā no
sociālās apdrošināšanas iemaksu algas, neparedzot ierobežojums attiecībā uz
pabalsta maksimālo apmēru (prognozēts pabalsta apmēra pieaugums par 17,6%). Izdevumu palielinājums: 2008.gadā: 12 894 x 233,84 x
12 = 36 181 596 Ls 2009.gadā: 13
942 x 263,66 x 12 = 44 111 373 Ls 2010.gadā: 15
027 x 294,00 x 12 = 53 015 256 Ls 2011.gadā:
15 853 x 323,40 x 12 = 61 522 322 Ls 2012.gadā: 16
662 x 352,51 x 12 = 70 482 259 Ls Vidēji 5 gados: 53 062 561 Ls. Līdzekļu ekonomija valsts pamatbudžetā: ja bērna kopšanas pabalsts nodarbinātajām personām tiktu izmaksāts no
valsts pamatbudžeta 70%
apmērā no personas sociālās apdrošināšanas iemaksu algas, bet ne mazāk
kā 56 Ls mēnesī un ne vairāk kā 392 Ls mēnesī: 2008.gadā: 12 894 x 198,76 x 12 = 30 753 737 Ls 2009.gadā: 13 942 x 224,11 x 12 = 37 494 499 Ls 2010.gadā: 15 027 x 249,90 x 12 = 45 062 968 Ls 2011.gadā: 15 853 x 274,89 x 12 = 52 293 974 Ls 2012.gadā: 16 662 x 299,63 x 12 = 59 909 221 Ls Vidēji 5 gados: 45 102 880 Ls. Valsts pamatbudžeta izdevumi bērna kopšanas pabalstam: Bērna kopšanas pabalstu izmaksai no valsts pamatbudžeta sociāli
neapdrošinātām personām līdz bērna viena gada vecumam, personām, kuras kopj
bērnu vecumā no 1 līdz 2 gadu vecumam, un personām, kuras saņem piemaksas par
dvīņiem un vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem, aprēķināts,
samazinot attiecīgajā gadā plānoto līdzekļu apjomu bērna kopšanas pabalstiem
(saskaņā ar valsts budžeta projektu 2008.-2010.gadam un, ņemot vērā pēdējo
gadu tendences, prognozētos izdevumus 2011.-2012.gadam) par iepriekš
aprēķināto ekonomiju pamatbudžetā sakarā ar vecāku pabalsta ieviešanu. 2008.gadā: 44 400 000
30 753 737 = 13 646 263 Ls 2009.gadā:
50 160 000 37 494 499
= 12 665 501 Ls 2010.gadā:
56 160 000 45 062
968 = 11 097 032 Ls 2011.gadā:
62 337 600 52 293 974 = 10 043 626 Ls 2012.gadā:
69 818 112 59 909 221 = 9 908 891 Ls Vidēji 5 gados: 11 472 263 Ls. Izdevumu
samazinājums valsts pamatbudžetā kopā: 2008.gadā: 30 753 737
8 880 000 = 21 873 737 Ls 2009.gadā: 37 494 499
8 880 000 = 28 614 499 Ls 2010.gadā: 45 062 968
8 880 000 = 36 182 968 Ls 2011.gadā: 52 293 974
8 796 000 = 43 497
974 Ls 2012.gadā: 59 909 221
8 796 000 = 51 113
221 Ls Vidēji 5
gados: 36 256 480 Ls. |
|||||||||
6. Cita
informācija |
Likumprojekts Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā tiks
īstenots piešķirto valsts pamatbudžeta līdzekļu ietvaros. *Papildu nepieciešamais finansējums
atbilstoši Ministru kabineta š. g. 3.septembra sēdē Par likumprojektu Par
valsts budžetu 2008.gadam un 2008.-2010.gada vidēja termiņa
makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvaru nolemtajam
(protokols Nr.48) ir iekļauts Labklājības ministrijai noteiktajā maksimāli
pieļaujamo valsts pamatbudžeta kopējo izdevumu apjomā 2008.-2010.gadā, līdz
ar to likumprojektā ietverto pasākumu īstenošana 2008.-2010.gadam nodrošināma
Labklājības ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. |
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Papildus jāizstrādā trīs Ministru kabineta noteikumu projekti:
1)Noteikumi par pabalsta invalīdam, kuram nepieciešama kopšana, apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību. Noteikumu projekta izstrādāšanas mērķis ir noteikt pabalsta invalīdam, kuram nepieciešama kopšana, apmēru un pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību;2)Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 19.novembra noteikumos Nr.650 Invaliditātes ekspertīzes kārtība Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijā. Noteikumu projekta izstrādāšanas mērķis ir noteikt kritērijus īpašas kopšanas nepieciešamībai 18 gadu vecumu pārsniegušam invalīdam ar smagiem fiziskiem un funkcionāliem traucējumiem;3)Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 8.augusta noteikumos Nr.644 Noteikumi par bērna kopšanas pabalsta un piemaksas pie bērna kopšanas pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta un piemaksas piešķiršanas un izmaksas kārtību. Noteikumu projekta izstrādāšanas mērķis ir precizēt bērna kopšanas pabalsta piešķiršanas kārtību atbilstoši grozījumiem Valsts sociālo pabalstu likumā.Ministru kabineta noteikumiem jāstājas spēkā ar 2008.gada 1.janvāri.Minētos noteikumu
projektus paredzēts izstrādāt līdz 2007.gada 1.novembrim. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts
|
||||||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums
1.
tabula |
||||||||||
Attiecīgie
Eiropas savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||
2. tabula |
||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvā akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā
akta projektu
|
||||||||||
Attiecībā
uz pabalstu invalīdam, kuram nepieciešama kopšana, 2007.gada 23.maijā likumprojekts
tika izskatīts Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes Sociālās drošības apakšpadomes sēdē. |
||||||||||
Nacionālās
trīspusējās sadarbības padomes
Sociālās drošības apakšpadome pabalsta invalīdam, kuram nepieciešama
kopšana, ieviešanu atbalstīja un rekomendēja likumprojekta tālāku virzību
izskatīšanai un pieņemšanai Saeimā. |
||||||||||
Sabiedrības
informēšanas pasākumi veikti ar
plašsaziņas līdzekļu (prese, radio, televīzija u.c.)
starpniecību. Sabiedriskās
domas viedoklis attiecībā uz likumprojektā paredzētā jaunā valsts sociālā
pabalsta invalīda kopšanai ieviešanu ir pozitīvs. |
||||||||||
4.Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|||||||||
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Likumprojekta
izpildei radīt jaunas valsts institūcijas nav nepieciešams. Pabalsta invalīdam, kuram nepieciešama kopšana, piešķiršanu un izmaksu nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra, bet atzinuma par īpašas kopšanas nepieciešamību izsniegšanu nodrošinās VDEĀVK. Bērna
kopšanas pabalsta administrēšanu, tāpat kā līdz šim, nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra. |
|||||||||
|
Normatīvā
akta izpildes nodrošināšanai Valsts
sociālās apdrošināšanas aģentūrai un VDEĀK nepieciešami
četri mēneši pēc likuma pieņemšanas Saeimā. |
|||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts
Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS), sagatavojot
informāciju plašsaziņas līdzekļiem. |
|||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds
var aizstāvēt savas tiesības Valsts sociālo pabalstu likuma 23.pantā
noteiktajā kārtībā. Sūdzības sakarā ar Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūras nodaļas amatpersonas lēmumu par valsts sociālā pabalsta piešķiršanu
un izmaksu var iesniegt Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras direktoram.
Strīdi par Valsts sociālo pabalstu likumā un līdz ar to arī likumprojektā
paredzēto tiesību realizēšanu izskatāmi tiesā likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||
4. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||
05.10.2007 08:27
2801
I.aranovska
7021558, Inara.Baranovska@lm.gov.lv
K.Zirnīte
7021562, Kristine.Zirnite@lm.gov.lv
Valsts sekretāre |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
B.Paševica |
E.Korčagins |
Z.Uzuliņa |
I.Baranovska |