Likumprojekts
Izdarīt likumā "Par
maternitātes un slimības apdrošināšanu" (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1., 4.nr.; 1998, 15.nr.; 2001, 1.nr.; 2002,
22.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2004, 5.nr.; 2005, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt
1.panta 1.punktu aiz vārdiem "izdevumi sakarā ar" ar vārdiem "bērna
kopšanu".
2. Papildināt
3.panta pirmo daļu ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5) vecāku
pabalsts."
3. Papildināt 4.panta
nosaukumu un pirmo daļu aiz vārda "paternitātes" ar vārdu "vecāku".
4. Aizstāt 8.panta
nosaukumā un tekstā vārdus "sakarā ar iestādes, uzņēmuma vai organizācijas
likvidāciju" ar vārdiem "sakarā ar darba devēja likvidāciju".
5. Izteikt 10.3
panta tekstu šādā redakcijā:
"Paternitātes
pabalstu piešķir 100 procentu apmērā no pabalsta saņēmēja vidējās
apdrošināšanas iemaksu algas."
6. Papildināt
likumu ar II B nodaļu šādā redakcijā:
"II B nodaļa
Vecāku pabalsts
10.4 pants. Vecāku pabalsta
piešķiršanas gadījumi un vecāku pabalsta izmaksas periods
(1)Vecāku pabalstu
piešķir un izmaksā sociāli apdrošinātai personai, kura kopj bērnu vecumā līdz
vienam gadam (vienam no bērna vecākiem, aizbildnim vai citai personai, kura
saskaņā ar bāriņtiesas lēmumu bērnu faktiski kopj un audzina), ja šī persona:
1) ir nodarbināta pabalsta
piešķiršanas dienā (ir uzskatāma par darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar
likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu") un atrodas bērna kopšanas
atvaļinājumā vai bērna kopšanas dēļ negūst ienākumus kā pašnodarbinātais;
2) ir nodarbināta pabalsta
piešķiršanas dienā (ir uzskatāma par darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar
likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu") un ir nodarbināta bērna
kopšanas laikā, bet neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā, vai bērna kopšanas
laikā gūst ienākumus kā pašnodarbinātais.
(2) Vecāku pabalstu nepiešķir par
bērnu, sakarā ar kura piedzimšanu vai kopšanu ir piešķirts maternitātes
pabalsts vai bērna kopšanas pabalsts par to pašu laikposmu.
10.5 pants.
Vecāku pabalsta piešķiršanas pamats
Vecāku pabalsta
piešķiršanas pamats ir pabalsta pieprasītāja iesniegums un bērna dzimšanas
apliecība.
10.6 pants. Vecāku pabalsta apmērs
Vecāku pabalstu
piešķir 70 procentu apmērā no pabalsta saņēmēja vidējās apdrošināšanas iemaksu
algas, bet ne mazāk kā 70 procentu apmērā no vecāku pabalsta pieprasīšanas
dienā spēkā esošā valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta divkārša apmēra."
7. Aizstāt 16.panta
nosaukumā un otrajā daļā vārdus "atvaļinājumā bez darba algas saglabāšanas"
ar vārdiem "atvaļinājumā bez darba samaksas saglabāšanas".
8. Izslēgt 23.panta pirmajā daļā vārdus "kas
noteikta no apdrošināšanas iemaksu algas valstī par kalendārā gada 12 mēnešu
periodu, šo periodu beidzot vienu kalendāro gadu pirms gada, kurā iestājušās
tiesības uz apbedīšanas pabalstu (turpmāk valstī noteiktā mēneša vidējā
apdrošināšanas iemaksu alga)".
9. Aizstāt 26.panta
pirmajā daļā vārdus "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras filiālei pēc
savas pastāvīgās dzīvesvietas vai ja tādas nav pēc darba devēja juridiskās
adreses" ar vārdiem "jebkurai Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūras nodaļai".
10. 31.pantā:
izteikt otrās daļas
1.punktu šādā redakcijā:
"1) šā panta
pirmajā daļā un šā likuma 32.pantā paredzētajā vidējās apdrošināšanas iemaksu
algas noteikšanas periodā apdrošināšanas iemaksu alga nav bijusi atvaļinājuma
bez darba samaksas saglabāšanas dēļ vai šī persona nav bijusi reģistrēta kā
valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu veicēja, tad, aprēķinot valsts sociālās
apdrošināšanas pabalstu (izņemot maternitātes pabalstu un paternitātes pabalstu),
vidējo apdrošināšanas iemaksu algu par minēto periodu nosaka 40 procentu apmērā
no valstī noteiktās mēneša vidējās apdrošināšanas iemaksu algas. Aprēķinot maternitātes pabalstu vai paternitātes
pabalstu, vidējo apdrošināšanas iemaksu algu par šo periodu nosaka 70 procentu
apmērā no valstī noteiktās mēneša vidējās apdrošināšanas iemaksu algas;";
izteikt otrās daļas
3.punktu šādā redakcijā:
"3) šīs daļas
2.punktā paredzētajā 32 vai 39 kalendāra mēnešu periodā apdrošināšanas iemaksu
alga nav bijusi, tad, aprēķinot valsts sociālās apdrošināšanas pabalstu (izņemot
maternitātes pabalstu un paternitātes pabalstu), vidējo apdrošināšanas iemaksu algu par šā panta pirmajā daļā un šā
likuma 32.pantā paredzēto vidējās apdrošināšanas iemaksu algas noteikšanas
periodu nosaka 40 procentu apmērā no valstī noteiktās mēneša vidējās
apdrošināšanas iemaksu algas. Aprēķinot
maternitātes pabalstu vai paternitātes pabalstu, vidējo apdrošināšanas
iemaksu algu par minēto periodu nosaka 70 procentu apmērā no valstī noteiktās
mēneša vidējās apdrošināšanas iemaksu algas.";
izteikt piekto un
sesto daļu šādā redakcijā:
"(5) Vidējo
apdrošināšanas iemaksu algu valstī pārskata periodā aprēķina Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūra, pamatojoties uz tās rīcībā esošajiem datiem par
sociāli apdrošināto personu apdrošināšanas iemaksu algu summu pārskata periodā,
no kuras veiktas vai bija jāveic apdrošināšanas iemaksas, un to mēnešu skaitu
šajā periodā, par kuriem sociāli apdrošinātajām personām veiktas vai bija
jāveic apdrošināšanas iemaksas.
(6) Ja šā panta
pirmajā daļā un šā likuma 32.pantā paredzētā vidējās apdrošināšanas iemaksu
algas noteikšanas perioda daļā apdrošinātā persona nav bijusi reģistrēta kā
valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu veicēja vai tai apdrošināšanas iemaksu
alga nav bijusi atvaļinājuma bez darba samaksas saglabāšanas dēļ, tad,
aprēķinot valsts sociālās apdrošināšanas pabalstu (izņemot maternitātes
pabalstu un paternitātes pabalstu), vidējo
apdrošināšanas iemaksu algu par šo perioda daļu nosaka 40 procentu apmērā no
valstī noteiktās mēneša vidējās apdrošināšanas iemaksu algas. Aprēķinot maternitātes
pabalstu vai paternitātes pabalstu, vidējo apdrošināšanas iemaksu algu par
minēto perioda daļu nosaka 70 procentu apmērā no valstī noteiktās mēneša
vidējās apdrošināšanas iemaksu algas.";
papildināt pantu ar
astoto daļu šādā redakcijā:
"(8) Visos
gadījumos, kad saskaņā ar šo likumu vidējā apdrošināšanas iemaksu alga un
valsts sociālās apdrošināšanas pabalsta apmērs ir jānosaka no mēneša vidējās
apdrošināšanas iemaksu algas valstī, to nosaka no mēneša vidējās apdrošināšanas
iemaksu algas valstī, kas noteikta par kalendāra gada 12 mēnešu periodu,
šo periodu beidzot vienu kalendāra gadu pirms gada, kurā iestājies
apdrošināšanas gadījums."
11. Izteikt
33.pantu šādā redakcijā:
"33.pants. Līdzekļi maternitātes,
paternitātes, vecāku, slimības un apbedīšanas pabalstu izmaksāšanai
Maternitātes,
paternitātes, vecāku, slimības un apbedīšanas pabalstus izmaksā no invaliditātes,
maternitātes un slimības speciālā budžeta."
12. 34.pantā:
papildināt panta
nosaukumu un pirmās daļas ievaddaļu aiz vārda "maternitātes" ar
vārdiem "paternitātes, vecāku";
aizstāt pirmās daļas 3.punktā vārdus "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras ģenerāldirektora vai viņa pilnvarotas amatpersonas rīkojumu" ar vārdiem "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras nodaļas amatpersonas lēmumu".
13. Izteikt
36.panta pirmās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"Slimības
naudu aprēķina par darbnespējas dienām,
kurās darba ņēmējam būtu bijis jāstrādā, un to izmaksā atbilstoši noteikumiem,
kādi Darba likumā noteikti darba samaksas izmaksai."
14. Izteikt
38.pantu šādā redakcijā:
"38.pants. Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūras lēmumu apstrīdēšana un pārsūdzēšana
Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūras nodaļas amatpersonas lēmumu par valsts sociālās
apdrošināšanas pabalsta piešķiršanu, aprēķināšanu, izmaksu vai atteikumu to
piešķirt var apstrīdēt, mēneša laikā no attiecīgā lēmuma spēkā stāšanās dienas iesniedzot
attiecīgu iesniegumu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras direktoram.
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā
mēneša laikā no direktora lēmuma spēkā stāšanās dienas."
15. Papildināt
pārejas noteikumus ar 4., 5., 6. un 7.punktu šādā redakcijā:
"4. Šā likuma
3.panta pirmās daļas 5.punkts, II B nodaļa, grozījumi
1.pantā, kas papildina 1.panta
1.punktu aiz vārdiem "izdevumi sakarā ar" ar vārdiem "bērna
kopšanu", un grozījumi 4.pantā, kas papildina 4.panta nosaukumu un pirmo daļu aiz vārda
"paternitātes" ar vārdu "vecāku", stājas
spēkā 2008.gada 1.janvārī.
5. Nodarbinātām personām (personas,
kuras uzskata par darba
ņēmējiem vai pašnodarbinātajiem saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo
apdrošināšanu"), kurām bērna kopšanas pabalsts par bērna kopšanu vecumā
līdz vienam gadam atbilstoši Valsts sociālo pabalstu likumam piešķirts vai
kurām tiesības uz šo pabalstu radušās līdz 2007.gada 31.decembrim, par bērna
kopšanas periodu, kas turpinās pēc 2008.gada 1.janvāra, šā pabalsta vietā tiek
izmaksāts vecāku pabalsts no invaliditātes, maternitātes un slimības speciālā
budžeta.
6. Līdz 2009.gada 31.decembrim vidējo apdrošināšanas iemaksu algu vecāku pabalsta apmēra noteikšanai aprēķina:
1) darba ņēmējam no personas apdrošināšanas iemaksu algas par 12 kalendāra mēnešu periodu, šo periodu beidzot trīs kalendāra mēnešus pirms mēneša, kurā bērns piedzimis, izmantojot šādu formulu:
Vmēn = (A1 + A2 ... + A12) : 12, kur
Vmēn mēneša vidējā apdrošināšanas iemaksu alga;
A1, A2... apdrošināšanas iemaksu algas summa, kas gūta noteiktajā 12 kalendāra mēnešu perioda attiecīgajā kalendāra mēnesī;
12 mēnešu skaits;
2) pašnodarbinātajam no personas apdrošināšanas iemaksu algas par 12 kalendāra mēnešu periodu, šo periodu beidzot trīs kalendāra mēnešus pirms gada ceturkšņa, kurā bērns piedzimis, izmantojot šādu formulu:
Vmēn = (A1 + A2 ... + A12) : 12, kur
Vmēn mēneša vidējā apdrošināšanas iemaksu alga;
A1, A2... apdrošināšanas iemaksu algas summa, kas gūta noteiktajā 12 kalendāra mēnešu perioda attiecīgajā kalendāra mēnesī;
12 mēnešu skaits;
3) personai, kura vienlaikus ir darba ņēmēja un pašnodarbinātā statusā, vidējo apdrošināšanas iemaksu algu aprēķina, summējot atsevišķi aprēķināto vidējo apdrošināšanas iemaksu algu, kas gūta darba ņēmēja statusā, un atsevišķi aprēķināto vidējo apdrošināšanas iemaksu algu, kas gūta pašnodarbinātā statusā.
7. Grozījumi šā
likuma 10.3 pantā, kas paredz, ka paternitātes pabalstu piešķir 100
procentu apmērā no pabalsta saņēmēja vidējās apdrošināšanas iemaksu algas, grozījumi
31.panta otrās daļas 1. un 3.punktā, kas paredz, ka, aprēķinot maternitātes
pabalstu vai paternitātes pabalstu, vidējo apdrošināšanas iemaksu algu par
minēto periodu nosaka 70 procentu apmērā no valstī noteiktās mēneša vidējās
apdrošināšanas iemaksu algas, un grozījumi 31.panta sestajā daļā, kas paredz,
ka, aprēķinot maternitātes pabalstu vai paternitātes pabalstu, vidējo
apdrošināšanas iemaksu algu par minēto perioda daļu nosaka 70 procentu apmērā
no valstī noteiktās mēneša vidējās apdrošināšanas iemaksu algas, stājas
spēkā 2009.gada 1.janvārī."
Labklājības ministre
D.Staķe
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par maternitātes un slimības apdrošināšanu anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
||||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Likuma
Par maternitātes un slimības apdrošināšanu 10.3pants nosaka, ka
paternitātes pabalstu bērna tēvam piešķir
80 procentu apmērā no pabalsta saņēmēja vidējās apdrošināšanas iemaksu
algas. Savukārt, maternitātes pabalsts, ko piešķir bērna mātei, saskaņā ar
minētā likuma 10.pantu ir 100 procentu apmērā no pabalsta saņēmēja vidējās
apdrošināšanas iemaksu algas. Šāda dzimumu līdztiesības principiem
neatbilstoša situācija ir izveidojusies tāpēc, ka paternitātes pabalsts tika
noteikts laikā, kad valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā bija
izveidojies ievērojams deficīts t.i., paternitātes pabalsts tika noteikts
ar 2000.gada 23.novembrī Saeimā
pieņemtajiem grozījumiem likumā Par maternitātes un slimības apdrošināšanu
(pabalsta izmaksu uzsāka no 2004.gada 1.janvāra). Paternitātes
pabalsts tika ieviests, lai veicinātu
tēvu līdzvērtīgu līdzdalību
bērnu aprūpē un atbalstītu
darba un privātās dzīves pienākumu saskaņošanu. Jāatzīmē, ka
paternitātes pabalsta saņēmēju skaits pastāvīgi pieaug: 2004.gadā
paternitātes pabalstu bija saņēmuši 22% no visiem
jaundzimušo bērnu tēviem (4500 tēvi), 2005.gadā - 25,5% no jaundzimušo bērnu tēviem (5460 tēvi), bet 2006.gadā šo pakalpojumu bija
saņēmuši 25,6% no visiem jaundzimušo bērnu tēviem (5688 tēvi) . Tomēr,
salīdzinot 2006.gada datus ar
2005.gada datiem, redzams, ka
paternitātes pabalsta saņēmēju īpatsvars visu jaundzimušo bērnu tēvu
kopskaitā īpaši nav pieaudzis. Lai palielinātu to tēvu skaitu, kuri
iesaistās savu jaundzimušo bērnu aprūpē, kā arī, lai noteiktu dzimumu
līdztiesības principiem atbilstošu paternitātes pabalsta apmēru, Labklājības ministrijas 2007.gada
31.janvārī apstiprināto 2007.gada
prioritāšu sarakstā viena no galvenajām prioritātēm - prioritāte Nr.2, ir
Ģimeņu ar bērniem situācijas uzlabošana,
kas paredz paaugstināt paternitātes pabalsta apmēru
ar 2008.gadu, to nosakot 100%
apmērā no personas vidējās
apdrošināšanas iemaksu algas un tādējādi līdzsvarojot maternitātes un
paternitātes pabalstu apmērus. Paternitātes
pabalsta apmēra paaugstināšanu līdz 100% no personas vidējās apdrošināšanas
iemaksu algas paredz arī Programmas
dzimumu līdztiesības īstenošanai 2007.-2010.gadam projekts, kas 2007.gada 23.jūlijā tika atbalstīts
Ministru kabineta komitejas sēdē. Likuma Par maternitātes un slimības
apdrošināšanu 31.pants nosaka, ka apdrošinātai personai, kura šajā pantā
paredzētajā vidējās apdrošināšanas iemaksu algas noteikšanas periodā
vai kādā šā perioda daļā nav bijusi reģistrēta kā valsts sociālās
apdrošināšanas iemaksu veicēja vai tai apdrošināšanas iemaksu alga nav bijusi
atvaļinājuma bez darba samaksas saglabāšanas dēļ, aprēķinot valsts sociālās
apdrošināšanas pabalstu, vidējo apdrošināšanas iemaksu algu par minēto
periodu vai šā perioda daļu nosaka no valstī noteiktās mēneša vidējās
apdrošināšanas iemaksu algas 40 procentu apmēra. 2006.gada
23.martā Saeimā ir pieņemts likums
Par Maternitātes aizsardzības konvenciju, ar kuru tika pieņemta un
apstiprināta Starptautiskās darba organizācijas 2000.gada 15.jūnija Maternitātes aizsardzības
konvencija. Minētās konvencijas 6.pants nosaka, ka gadījumā, ja maternitātes atvaļinājuma laikā
piešķirtais maternitātes pabalsts
tiek aprēķināts, balstoties uz iepriekšējiem ienākumiem, šāds pabalsts
nedrīkst būt mazāks par summu, kas atbilst divām trešdaļām no sievietes
iepriekšējiem ienākumiem vai ienākumiem, kas tiek ņemti vērā pabalstu
aprēķināšanas mērķim. Ņemot vērā
minēto, aprēķinot maternitātes pabalstu apdrošinātai personai, kura likuma Par maternitātes un slimības
apdrošināšanu 31.pantā paredzētajā vidējās apdrošināšanas iemaksu algas
noteikšanas periodā vai kādā šā perioda daļā nav bijusi reģistrēta kā valsts
sociālās apdrošināšanas iemaksu veicēja vai tai apdrošināšanas iemaksu alga
nav bijusi atvaļinājuma bez darba samaksas saglabāšanas dēļ, vidējo
apdrošināšanas iemaksu algu par minēto periodu vai šā perioda daļu vajadzētu
noteikt ne mazāk kā 66,67 procentu apmērā no valstī noteiktās mēneša vidējās
apdrošināšanas iemaksu algas. Maternitātes
pabalstu saņēmēju skaits ik gadus pieaug: 2004.gadā maternitātes pabalstu
saņēma 14 484 personas, 2005.gadā 15 876 personas, bet 2006.gadā
jau 17 472 personas. Aprēķini rāda, ka 2006.gadā 77,5% no visām dzemdējušajām mātēm bija
saņēmušas maternitātes pabalstu, kas ir par 3,5 procentpunktiem vairāk nekā
2005.gadā (74%). Vienlaikus
jāatzīmē, ka atsevišķas likuma Par maternitātes un slimības apdrošināšanu
normas nav saskaņotas ar Darba likumu un
Administratīvā procesa likumu, tās jāgroza sakarā ar pakalpojumu
sniegšanas uzlabošanu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā (turpmāk VSAA). Koncepcijas
par valsts sociālo pabalstu palielināšanu ģimenēm pēc bērna piedzimšanas
(apstiprināta ar Ministru kabineta 2004.gada 30.augusta rīkojumu Nr.591) realizācijas
rezultātā kopš 2005.gada 1.janvāra ir ieviestas izmaiņas vienā no valsts
sociālo pabalstu - bērna kopšanas
pabalsta sistēmā. Nenodarbinātai personai, kura kopj bērnu vecumā līdz vienam
gadam, kā arī personai, kura kopj bērnu vecumā no viena līdz diviem gadiem,
bērna kopšanas pabalsta apmērs, tāpat kā pārējo valsts sociālo pabalstu
apmēri, tiek noteikts kā konstanta
summa. Taču bērna kopšanas pabalsts nodarbinātai personai, kura kopj bērnu
vecumā līdz vienam gadam, tiek diferencēts un aprēķināts atkarībā no šīs
personas iepriekšējiem darba
ienākumiem t.i., minētā pabalsta apmērs tiek noteikts pēc valsts sociālās
apdrošināšanas pabalstiem raksturīgiem principiem. Šādas
jauktas bērna kopšanas pabalsta sistēmas izveide valsts sociālo pabalstu sistēmas
ietvaros ne tikai neatbilst valsts sociālo pabalstu būtībai un principiem,
bet arī rada neizpratni un pārpratumus likuma lietotāju un bērna kopšanas
pabalsta saņēmēju vidū. |
|||||||||||
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta Grozījumi
likumā Par maternitātes un slimības apdrošināšanu sagatavošanas mērķis ir
noteikt dzimumu līdztiesības principiem atbilstošu paternitātes pabalsta
apmēru, nodrošināt likuma Par Maternitātes aizsardzības konvenciju
ieviešanu maternitātes pabalsta jomā, kā arī noteikt jaunu valsts sociālās
apdrošināšanas pabalstu vecāku pabalstu. Līdz ar to likumprojekts Grozījumi likumā Par maternitātes un
slimības apdrošināšanu paredz: 1)sākot ar 2009.gada 1.janvāri, noteikt paternitātes pabalstu 100
procentu apmērā no pabalsta saņēmēja vidējās apdrošināšanas iemaksu algas; 2)sākot ar 2009.gada 1.janvāri, noteikt, ka apdrošinātai personai, kura likuma Par maternitātes un slimības apdrošināšanu 31.pantā paredzētajā
vidējās apdrošināšanas iemaksu algas noteikšanas periodā vai kādā šā perioda
daļā nav bijusi reģistrēta kā valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu veicēja
vai tai apdrošināšanas iemaksu alga nav bijusi atvaļinājuma bez darba
samaksas saglabāšanas dēļ, aprēķinot
maternitātes pabalstu vai paternitātes pabalstu, vidējo apdrošināšanas
iemaksu algu par minēto periodu vai šā perioda daļu nosaka no valstī
noteiktās mēneša vidējās apdrošināšanas iemaksu algas 70 procentu apmēra; 3)sākot
ar 2008.gada 1.janvāri, noteikt jaunu valsts sociālās apdrošināšanas pabalstu
- vecāku pabalstu, ko piešķir un
izmaksā sociāli apdrošinātai personai, kura kopj bērnu vecumā līdz vienam
gadam (vienam no bērna vecākiem, aizbildnim vai citai personai, kura saskaņā
ar bāriņtiesas lēmumu bērnu faktiski kopj un audzina), ja šī persona atrodas
bērna kopšanas atvaļinājumā vai bērna kopšanas dēļ negūst darba ienākumus kā
pašnodarbinātais, vai arī minētajā bērna kopšanas periodā turpina strādāt.
Vecāku pabalstu paredzēts piešķirt 70 procentu apmērā no pabalsta saņēmēja
vidējās apdrošināšanas iemaksu algas, bet ne mazāk kā 70 procentu apmērā no
vecāku pabalsta pieprasīšanas dienā spēkā esošā valsts sociālā nodrošinājuma
pabalsta divkārša apmēra. Vidējā apdrošināšanas iemaksu alga vecāku pabalsta
apmēra noteikšanai līdz 2009.gada 31.decembrim tiks aprēķināta saskaņā ar
kārtību, kāda pašreiz noteikta minētās algas aprēķināšanai bērna kopšanas
pabalsta apmēra noteikšanai nodarbinātām personām, kuras kopj bērnu vecumā
līdz vienam gadam (likumprojekta 15.pantā ietvertais likuma pārejas noteikumu
6.punkts). Vienlaikus
likumprojekts precizē atsevišķus likuma Par maternitātes un slimības
apdrošināšanu pantus atbilstoši
Darba likumam (likumprojekta 1., 3., 7.pants) un Administratīvā procesa
likumam (likumprojekta 8.pants), kā arī
izmaiņām VSAA darbībā (likumprojekta 4., 6.pants). Līdz ar likumprojekta pieņemšanu tiks nodrošināta dzimumu
līdztiesības principu ievērošana bērna tēvam un bērna mātei sakarā ar bērna
piedzimšanu izmaksājamo valsts sociālās apdrošināšanas pabalstu jomā, kā arī
tiks nodrošināta
likuma Par Maternitātes aizsardzības konvenciju ieviešana maternitātes
pabalsta jomā. |
|||||||||||
3. Cita
informācija |
Likuma
Par maternitātes un slimības apdrošināšanu grozījumi attiecībā uz vecāku
pabalsta ieviešanu sagatavoti,
pamatojoties uz Ministru prezidenta 2007.gada 20.septembra rezolūciju
Nr.111-1/152. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||
1. Ietekme
uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Paaugstinot paternitātes pabalsta apmēru, tiks uzlabotas darba un privātās dzīves saskaņošanas iespējas, kas īstermiņā veicinās bērnu tēvu iesaistīšanos savu jaundzimušo bērnu aprūpē, bet ilgtermiņā nodrošinās izmaiņas atbildības sadalījumā sieviešu un vīriešu starpā attiecībā uz pienākumiem, kas saistīti ar bērnu aprūpi un audzināšanu un mājsaimniecības uzturēšanu. Minētā rezultātā iespējams tieši sievietes aktīvāk iesaistīsies darba tirgū, savukārt, vīriešiem būs lielākas iespējas piedalīties un uzņemties ar bērnu audzināšanu saistītos pienākumus. Nosakot
Starptautiskās darba organizācijas 2000.gada
15.jūnija Maternitātes aizsardzības konvencijas prasībām atbilstošu
maternitātes pabalsta apmēru ikvienā šā
pabalsta piešķiršanas gadījumā, tiks nodrošināts starptautiskiem
standartiem atbilstoša līmeņa atbalsts ikvienai sociāli apdrošinātai sievietei maternitātes periodā, kas
veicinās šo sieviešu dzīves kvalitātes uzlabošanos. Vienlaikus,
paaugstinot paternitātes pabalstu aprēķināšanai izmantojamās valstī noteiktās
vidējās apdrošināšanas iemaksu algas 40 procentu apmēru līdz 70 procentu
apmēram, tiek palielināts atbalsts arī minētās grupas pabalstu saņēmējiem, kas veicinās šo personu dzīves
kvalitātes uzlabošanos. Saglabājot valsts sociālo pabalstu sistēmas ietvaros tos bērna
kopšanas pabalstus, kurus izmaksā konstantas summas apmērā, un pārceļot uz
valsts sociālās apdrošināšanas sistēmu tos pabalstus, kuru apmēru nosaka,
pamatojoties uz sociāli apdrošināto personu darba ienākumiem t.i.
aizvietojot bērna kopšanas pabalstu nodarbinātām personām, kuras kopj bērnu
vecumā līdz vienam gadam, ar jaunu
valsts sociālās apdrošināšanas pabalstu vecāku pabalstu, tiek radīta principiāli skaidra un visiem
valsts sociālo pabalstu un valsts sociālās apdrošināšanas pabalstu saņēmējiem
saprotama bērna kopšanas laikā
izmaksājamo pabalstu sistēma, tiek novērsti pārpratumi likuma lietotājiem. Taču, tā kā vecāku pabalsts ikvienai sociāli apdrošinātai personai,
kura kopj bērnu vecumā līdz vienam gadam, izmaksājams pilnā apmērā un vecāku
pabalsta ieviešana nodrošināma esošās sociālās apdrošināšanas iemaksu likmes
ietvaros, tas radīs negatīvu ietekmi uz sociālās apdrošināšanas speciālo
budžetu ilgtermiņā. Atbilstoši Labklājības ministrijas valsts sociālās
apdrošināšanas budžeta modeļa prognozēm sociālās apdrošināšanas budžeta
uzkrātā rezerve, ieviešot vecāku pabalstu un veicot tā izmaksu no šā budžeta
esošās likmes ietvaros, būs izlietota par 10 gadiem ātrāk 2032.gadā.
Detalizētāks vecāku pabalsta ieviešanas ietekmes izvērtējums sniegts
2007.gada 7.maijā ar Labklājības ministrijas vēstuli Nr.25/TA-15.3/68
izskatīšanai Ministru kabinetā iesniegtajā Koncepcijā par vecāku pabalsta
noteikšanu, kurā apskatīti vecāku pabalsta ieviešanas seši varianti. Likumprojekts
atbilst dzimumu līdztiesības principiem. Ir paredzēts, ka bērna tēvam
izmaksājamā paternitātes pabalsta apmērs tiek noteikts tādā pašā apmērā kā
bērna mātei izmaksājamais maternitātes pabalsts. Vecāku pabalstu paredzēts
piešķirt vienam no bērna vecākiem, t.i. gan bērna mātei, gan bērna tēvam ir
paredzētas līdzvērtīgas tiesības uz vecāku pabalsta saņemšanu. |
|||||||||||
4. Ietekme
uz vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita
informācija |
Vienlaikus
norādām, ka valsts sociālā apdrošināšana ir viena no sociālās drošības jomām,
kas garantē cilvēkam noteiktu ienākumu aizvietojumu, zaudējot darba ienākumus
iestājoties pensijas vecumam, iegūstot invaliditāti, zaudējot apgādnieku,
kļūstot par bezdarbnieku, slimības gadījumā, pirmsdzemdību un pēcdzemdību
periodā, kā arī ciešot darba negadījumā vai saslimstot ar arodslimību.
Papildu izdevumu kompensēšana, kā tas ir vecāku pabalsta gadījumā, sociālās
apdrošināšanas principiem un valsts sociālās apdrošināšanas būtībai
neatbilst. |
|||||||||||
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. Ls) |
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads
2007 |
Trīs nākamie gadi 2008 2009
2010 |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||
1.
Izmaiņas valsts pamatbudžeta ieņēmumos |
Saskaņā ar likumu
Par valsts budžetu 2007.gadam finansējums bērna kopšanas pabalstiem ir
38 627,4 tūkst. latu. |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2. Izmaiņas
valsts pamatbudžeta izdevumos |
Saskaņā ar likuma
Par valsts budžetu 2007.gadam izdevumi bērna kopšanas pabalstiem ir
38 627,4 tūkst. latu. |
30 753,7 |
37 494,5 |
45 063,0 |
45 102,9 |
|
||||||
3.
Finansiālā ietekme |
|
+30 753,7 |
+37 494,5 |
+45 063,0 |
+45 102,9 |
|
||||||
1. Izmaiņas
valsts sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta ieņēmumos |
Saskaņā ar likumu
Par valsts budžetu 2007.gadam valsts sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta ieņēmumi ir 1 080 166,7 tūkst. latu, tai skaitā invaliditātes, maternitātes un
slimības speciālā budžeta 225 593,9 tūkst. latu. |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2.
Izmaiņas valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumos |
Saskaņā ar likumu
Par valsts budžetu 2007.gadam valsts sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta izdevumi ir 914 224,2 tūkst. latu, tai skaitā
invaliditātes, maternitātes un slimības speciālā budžeta 178 008,7
tūkst. latu. |
+ 36 181,6 |
+45 170,9 |
+54 565,5 |
+54 495,8 |
|
||||||
3.
Finansiālā ietekme |
Saskaņā ar likumu
Par valsts budžetu 2007.gadam valsts sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta finansiālā bilance ir 165 942,5 tūkst. latu. |
36 181,6 |
45 170,9 |
54 565,5 |
54 495,8 |
|
||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
|
|
|
|
|
||||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Aprēķinā izmantoti sekojoši dati un pieņēmumi: 1)
Saskaņā
ar Valsts sociālās apdrošināšanas un Labklājības ministrijas prognozēm maternitātes
pabalstu skaits vidēji mēnesī 2007.gadā ir
1520, 2009.gadā - 1590, 2010.gadā 1600, 2011.gadā 1630, 2012.gadā
1660, bet paternitātes pabalstu skaits vidēji mēnesī 2007.gadā ir 630, 2009.gadā ir 783, 2010.gadā 858,
2011.gadā 900, 2012.gadā 941. 2)
Prognozējot
vidējo apdrošināšanas iemaksu algu dienā, no kuras tiek aprēķināts
paternitātes pabalsta apmērs, ir izmantota 2004.2006.gada statistiskā informācija. Pēdējos gados paternitātes
pabalsta apmērs strauji ir pieaudzis, kas ir saistīts ar sociālās
apdrošināšanas iemaksu algas pieaugumu. Tiek prognozēts, ka arī turpmākajos
gados, pieaugums turpināsies un 2009.gadā minētā iemaksu alga dienā sasniegs 19,74Ls, 2010.gadā 22,50Ls, 2011.gadā
25,43Ls, 2012.gadā 28,71Ls. 3)
Maternitātes
pabalsts tiek piešķirts par kalendāra dienām. Kalendāra dienas vidējā
apdrošināšanas iemaksu alga tiek aprēķināta izmantojot VSAA un Labklājības ministrijas prognozēto
sociālās apdrošināšanas iemaksu algu (2007.gadā 290,58Ls, 2008.gadā
334,06Ls, 2009.gadā 376,66Ls, 2010.gadā 420,00Ls, 2011.gadā 462,00Ls,
2012.gadā 503,58Ls), tai pielīdzinot 70% apmēru. Dienas vidējā iemaksu alga
2007.gadā 6,77Ls, 2008.gadā 7,79Ls, 2009.gadā 8,79Ls, 2010.gadā
9,80Ls, 2011.gadā 10,78Ls, 2012.gadā 11,75Ls. Vidējā apdrošināšanas
iemaksu alga valstī 2005.gadā bija 219,92Ls. 4)
Vidējais pabalsta izmaksa ilgums uz vienu
pabalsta saņēmēju (dienās) tiek noteikts pēc VSAA iepriekšējo gadu statistikas
datiem. Maternitātes pabalsta vidējais izmaksas ilgums uz vienu pabalsta saņēmēju ir 66 dienas. Tiek
pieņemts, ka turpmāk šis rādītājs saglabāsies nemainīgs. Aprēķins attiecībā uz paternitātes pabalsta
apmēra paaugstināšanu Līdzekļu apjoms paternitātes pabalstu izmaksai no valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta: 2009.gadā:
(783x 12)1) x 19,74Ls x 10dienas = 1 855 560 Ls 2010.gadā:
10300 x 22,50Ls x 10dienas = 2 317 500 Ls 2011.gadā:
10800 x 25,43Ls x 10dienas = 2 746 440 Ls 2012.gadā:
11300 x 28,71Ls x 10dienas = 3 244 230 Ls Izdevumi
vidēji 4 gados: 2 540 933 Ls. 1) paternitātes pabalstu skaits gadā aprēķinā
tiek noapaļots līdz veseliem simtiem. Papildus
salīdzinot ar 2007.gada budžeta līdzekļu apjomu paternitātes pabalstiem (906
360 Ls) 2009.gadā:
1 855 560 906 360= 949 200 Ls 2010.gadā:
1 411 140 Ls 2011.gadā:
1 840 080 Ls 2012.gadā:
2 337 870 Ls Papildus
vidēji 4 gados: 1 634 573 Ls. Aprēķins attiecībā uz likuma 31.panta
grozījumu normu Tiek pieņemts, ka likuma 31.panta grozījumu norma skars 2% no
maternitātes pabalsta saņēmējiem skaits vidēji mēnesī 2007.gadā 30,
2009.gadā 32, 2010.gadā 32, 2011.gadā 33, 2012.gadā 33. Izdevumi gadā maternitātes pabalstam: 2009.gadā:
32 x 66dienas x 6,77Lsx 12mēn= 171 579 Ls 2010.gadā:
32 x 66dienas x 7,79Lsx 12mēn= 197 430 Ls 2011.gadā:
33 x 66dienas x 8,79Lsx 12mēn= 229 735 Ls 2012.gadā:
33 x 66dienas x 9,80Lsx 12mēn= 256 133 Ls Izdevumi
vidēji 4 gados: 213 719 Ls. Tā kā 2007.gada budžetā atsevišķi netiek izdalīts līdzekļu apjoms,
kas paredzēts pabalstiem, kas tiek piešķirti pēc likuma 31.panta
nosacījumiem, tad tiek aprēķināts finansējums šim mērķim, t.i., 69 671 Ls
(30personas x 219,92Ls/30 x 40% x 66 dienas x 12). Tad papildus līdzekļi, salīdzinot ar 2007.gadā aprēķināto: 2009.gadā:
171 579 69 671 = 101 908
Ls 2010.gadā:
197 430 69 671 = 127 759 Ls 2011.gadā:
229 735 69 671 = 160 064 Ls 2012.gadā:
256 133 69 671 = 186
462 Ls Papildus
vidēji 4 gados: 144 048 Ls. Tāpat tiek pieņemts, ka likuma 31.panta grozījumu norma skars 2% no
paternitātes pabalsta saņēmējiem skaits vidēji mēnesī 2007.gadā 13, 2009.gadā
16, 2010.gadā 17, 2011.gadā 18, 2012.gadā 19. Paternitātes pabalstam izdevumi: 2009.gadā:
16 x 10dienas x 6,77Lsx 12mēn= 12 998 Ls 2010.gadā:
17 x 10dienas x 7,79Lsx 12mēn= 15 892 Ls 2011.gadā:
18 x 10dienas x 8,79Lsx 12mēn= 18 986 Ls 2012.gadā:
19 x 10dienas x 9,80Lsx 12mēn= 22 334 Ls Izdevumi
vidēji 4 gados: 17 553 Ls. Aprēķinātais finansējums
paternitātes pabalstiem, kuri 2007.gadā tiek piešķirti pamatojoties uz valstī
noteiktās vidējās apdrošināšanas
iemaksu algas 40% apmēru, ir
4 574 Ls (13personas x 219,92/30 x 40% x 10dienas x 12). Papildus līdzekļi paternitātes
pabalstiem, salīdzinot ar 2007.gadā
aprēķināto: 2009.gadā:
12 998 4 574 = 8 424 Ls 2010.gadā:
15 892 4 574 = 11 318
Ls 2011.gadā:
18 986 4 574 = 14 412
Ls 2012.gadā:
22 334 4 574 = 17 760 Ls Papildus
vidēji 4 gados: 12 979 Ls. Aprēķins attiecībā uz vecāku
pabalstu Tā kā ar
2008.gada 1.janvāri paredzēts ieviest jaunu valsts sociālās apdrošināšanas
pabalstu vecāku pabalstu, tas radīs līdzekļu ekonomiju valsts
pamatbudžetā, savukārt valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā
papildu izdevumus. Izdevumu
palielinājums sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā. Prognozētais
vecāku pabalstu skaits 2008.gadā ir 12 894 personas vidēji mēnesī,
2009.gadā 13 942, 2010.gadā 15 027, 2011.gadā 15 853, 2012.gadā
16 662. Vecāku
pabalsta apmērs 2008.gadā ir 233,84Ls, 2009.gadā 263,66Ls, 2010.gadā
294,00Ls, 2011.gadā 323,40Ls, 2012.gadā 352,51Ls, kas ir 70% apmērā no
sociālās apdrošināšanas iemaksu algas, neparedzot ierobežojumus attiecībā uz
pabalsta maksimālo apmēru (prognozēts pabalsta apmēra pieaugums par 17,6%). Izdevumu
palielinājums: 2008.gadā:
12 894 x 233,84 x 12 = 36 181 596 Ls 2009.gadā:
13 942 x 263,66 x 12 = 44 111 373 Ls 2010.gadā:
15 027 x 294,00 x 12 = 53 015 256 Ls 2011.gadā:
15 853 x 323,40 x 12 = 61 522 322 Ls 2012.gadā:
16 662 x 352,51 x 12 = 70 482 259 Ls Papildus
vidēji 5 gados: 53 062 561 Ls. Papildus līdzekļi kopā no invaliditātes, maternitātes un slimības
speciālā budžeta: 2008.gadā:
36 181 596 Ls 2009.gadā:
949 200 + 101 908 +
8 424 + 44 111 373 = 45 170 905 Ls 2010.gadā:
1 411 140 + 127 759
+ 11 318 + 53 015 256 = 54 565 473 Ls 2011.gadā:
1 840 080 + 160 064 +
14 412 + 61 522 322 =
63 536 878 Ls 2012.gadā:
2 337 870 + 186 462 + 17 760 + 70 482 259 = 73 024 351 Ls Papildus
vidēji 5 gados: 54 495 841 Ls. Līdzekļu
ekonomija valsts pamatbudžetā. Ja bērna kopšanas pabalsts nodarbinātajām personām tiktu izmaksāts
no valsts pamatbudžeta ar apmēru ne mazāk kā 56 Ls mēnesī un ne vairāk kā 392
Ls mēnesī: 2008.gadā:
12 894 x 198,76 x 12 = 30 753 737 Ls 2009.gadā:
13 942 x 224,11 x 12 = 37 494 499 Ls 2010.gadā:
15 027 x 249,90 x 12 = 45 062 968 Ls 2011.gadā:
15 853 x 274,89 x 12 = 52 293 974 Ls 2012.gadā:
16 662 x 299,63 x 12 = 59 909 221 Ls Vidēji 5
gados: 45 102 880 Ls. |
|
||||||||||
6. Cita
informācija |
Likumā ietverto pasākumu īstenošana tiks nodrošināta valsts sociālās
apdrošināšanas speciālā budžetā piešķirto līdzekļu ietvaros. Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka vecāku pabalsta
ieviešanai nepieciešamais papildus finansējums no valsts sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta nav ietverts makroekonomiskās attīstības un
fiskālās politikas scenārijā 2008.-2010.gadam, kā arī uz to, ka faktiskie
izdevumi varētu būt lielāki, pieaugot vidējai apdrošināšanas iemaksu algai un
atceļot iemaksu griestus vecāku pabalsta apmēram. |
|
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā lik0075mprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Vienlaikus ar šo likumprojektu tiek virzīti attiecīgi grozījumi
Valsts sociālo pabalstu likumā likumprojekts Grozījumi Valsts sociālo
pabalstu likumā.
Papildus jāizstrādā Ministru kabineta noteikumu projekts Grozījumi
Ministru kabineta 1998.gada 28.jūlija noteikumos Nr.270 Vidējās apdrošināšanas iemaksu algas
aprēķināšanas kārtība un valsts
sociālās apdrošināšanas pabalstu piešķiršanas, aprēķināšanas un izmaksas
kārtība. Noteikumu projekta izstrādāšanas mērķis ir atbilstoši grozījumiem
likumā Par maternitātes un slimības apdrošināšanu noteikt paternitātes
pabalsta apmēra un kalendāra dienas vidējās apdrošināšanas iemaksu algas
aprēķināšanas kārtību, kā arī vecāku pabalsta piešķiršanas, aprēķināšanas un
izmaksas kārtību. Ministru kabineta
noteikumu normām attiecībā uz vecāku pabalstu jāstājas spēkā ar 2008.gada
1.janvāri, attiecībā uz paternitātes pabalsta apmēra un kalendāra dienas
vidējās apdrošināšanas iemaksu algas aprēķināšanas kārtību - ar 2009.gada
1.janvāri.
Minēto noteikumu projektu paredzēts
izstrādāt līdz 2007.gada 1.decembrim.
|
|
||||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar.
|
|
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts
|
|
|||||||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Latvijā ir
pieņemta un apstiprināta Starptautiskās darba organizācijas 2000.gada 15.jūnija Maternitātes aizsardzības konvencija
(2006.gada 23.marta likums Par
Maternitātes aizsardzības konvenciju). Minētās
konvencijas prasības maternitātes jomā (maternitātes pabalsta u.c. jomās)
Latvijai jāievieš divpadsmit mēnešu laikā pēc ratifikācijas raksta
reģistrēšanas Starptautiskajā
darba organizācijā, jo saskaņā ar Maternitātes aizsardzības
konvencijas 15.pantu, konvencija ikvienā dalībvalstī stājas spēkā divpadsmit
mēnešus pēc tās ratifikācijas raksta reģistrēšanas. |
|
||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums
1. tabula |
|
|||||||||||
Attiecīgie
Eiropas savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
||||||||||
2. tabula |
|
|||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvā akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
5.
Cita informācija
|
Likumprojekts
šo jomu neskar.
|
|
||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|
|||||||||||
Attiecībā
uz paternitātes pabalsta apmēra paaugstināšanu un likuma Par Maternitātes aizsardzības konvenciju ieviešanu
maternitātes pabalsta jomā likumprojekts tika izskatīts Nacionālās trīspusējās
sadarbības padomes Sociālās drošības
apakšpadomes 2007.gada 27.jūnija
sēdē. Likumprojekta
sagatavošanas gaitā ir notikušas konsultācijas ar biedrību Resursu centrs
sievietēm Marta attiecībā uz paternitātes pabalsta apmēra paaugstināšanu
un likuma Par Maternitātes
aizsardzības konvenciju ieviešanu maternitātes pabalsta jomā. Konsultācijas
attiecībā uz 2007.gada 24.septembrī likumprojektā iekļautajām normām, kas paredz jauna valsts sociālās
apdrošināšanas pabalsta vecāku pabalsta noteikšanu, ar minētajām
organizācijām nav notikušas. |
|
|||||||||||
Nacionālās
trīspusējās sadarbības padomes
Sociālās drošības apakšpadome likumprojektu (attiecībā uz paternitātes
pabalsta apmēra paaugstināšanu un
likuma Par Maternitātes aizsardzības konvenciju ieviešanu maternitātes
pabalsta jomā) konceptuāli atbalstīja. Biedrība Resursu centrs sievietēm Marta
likumprojektā iekļautos priekšlikumus
(attiecībā uz paternitātes pabalsta apmēra paaugstināšanu un likuma Par Maternitātes aizsardzības
konvenciju ieviešanu maternitātes pabalsta jomā) atbalstīja. |
|
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi veikti ar plašsaziņas līdzekļu (prese, radio,
televīzija u.c.) starpniecību. Sabiedriskās domas viedoklis attiecībā uz
likumprojektā paredzēto ir pozitīvs. |
|
||||||||||
4.Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|
||||||||||
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta
izpildei radīt jaunas valsts institūcijas nav nepieciešams. Pabalstu
piešķiršanu, aprēķināšanu un izmaksu, tāpat kā līdz šim, nodrošinās VSAA. Normatīvā
akta izpildes nodrošināšanai VSAA nepieciešami
trīs mēneši pēc likuma pieņemšanas Saeimā. |
|
||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts
Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS), bezmaksas
datu bāze www.likumi.lv, sagatavojot
informāciju plašsaziņas līdzekļiem. |
|
||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds
var aizstāvēt savas tiesības likuma Par maternitātes un slimības
apdrošināšanu 38.pantā noteiktajā kārtībā. Sūdzības sakarā ar Valsts
sociālās apdrošināšanas aģentūras nodaļas amatpersonas lēmumu par valsts
sociālās apdrošināšanas pabalsta piešķiršanu, aprēķināšanu un izmaksu mēneša laikā no lēmuma spēkā
stāšanās dienas var iesniegt Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras
direktoram. Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras direktora lēmumu var
pārsūdzēt tiesā mēneša laikā no direktora lēmuma spēkā stāšanās dienas. |
|
||||||||||
4. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
||||||||||
01.10.2007 10:07
3723
I.Baranovska
7021558, Inara.Baranovska@lm.gov.lv
K.Zirnīte
7021562, Kristine.Zirnite@lm.gov.lv
Valsts sekretāre |
Eiropas un juridisko lietu departamenta
direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
B.Paševica |
E.Korčagins
|
Z.Uzuliņa
|
I.Baranovska |