Likumprojekts
Izdarīt likumā "Par nekustamā
īpašuma nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1997, 13., 24.nr.; 1998, 24.nr.; 1999, 4., 24.nr.; 2001, 1., 24.nr.;
2003, 2., 15.nr.; 2005, 24.nr.) šādus grozījumus:
1.
1.panta otrajā daļā:
izteikt 8.punktu šādā redakcijā:
"8) nacionālās sporta bāzes un
zemi to uzturēšanai;";
izteikt 10.punktu šādā redakcijā:
"10) kapsētu teritoriju zemi,
sēru ceremoniju ēkas, krematorijas un zemi to uzturēšanai;";
izslēgt 16.punktā vārdus "vai
kultūras (izņemot kinoteātrus un videotēkas)";
papildināt daļu ar 19.punktu šādā
redakcijā:
"19) ēkas (telpu grupas), kuras
pastāvīgi izmanto akreditēti muzeji, akreditētas bibliotēkas, Latvijas Nacionālā
opera, valsts akciju sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rīgas cirks",
teātri, kā arī ēkas, kuras pastāvīgi izmanto
koncertorganizācijas, kas veic valsts deleģētas funkcijas kultūras jomā,
vai Kultūras ministrijā reģistrētas profesionālas radošās organizācijas mākslas
galeriju vajadzībām."
2. Papildināt 1.pantu
ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Šā likuma izpratnē
saimnieciskā darbība ir preču ražošana, darbu izpilde, tirdzniecība,
pakalpojumu sniegšana un citu veidu darbība par atlīdzību, izņemot maksas
pakalpojumu sniegšanu atbilstoši valsts vai pašvaldību budžeta iestāžu
funkcijām, zemes izmantošanu lauksaimniecības produktu ražošanai pašpatēriņam,
kā arī dzīvokļa vai individuālās dzīvojamās mājas (mājas daļas) izīrēšanu
dzīvošanai."
3. Izteikt 3.panta pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Nekustamā
īpašuma nodokļa likme ir:
1) līdz 2010.gada 31.decembrim – 1,0
procents no nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības;
2) ar 2011.gada 1.janvāri – 0,4
procenti (pamatlikme) no nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības. Pašvaldība
savā administratīvajā teritorijā var noteikt papildlikmi, kas nepārsniedz 0,6
procentus, izdodot saistošos noteikumus līdz pirmstaksācijas gada 1.oktobrim."
4. Izteikt 5.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Atvieglojumus atsevišķām
nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju kategorijām pašvaldības var noteikt 90, 70,
50 vai 25 procentu apmērā no nekustamā īpašuma nodokļa summas. To nodokļa
maksātāju kategorijām, kuri ir saimnieciskās darbības veicēji, pašvaldības var
piešķirt nodokļa atvieglojumus kā de minimis atbalstu, ievērojot
Komisijas 2006.gada 15.decembra Regulas (EK) Nr.1998/2006 par Eiropas Kopienas
dibināšanas līguma 87. un 88.panta piemērošanu de minimis atbalstam
(turpmāk – regula Nr.1998/2006)
nosacījumus. Ja regulas Nr.1998/2006 2.panta 2.punktā noteiktais de minimis
atbalsta apmērs tiek pārsniegts, pašvaldībai pirms nodokļa atvieglojuma
piešķiršanas ir jāsaņem Eiropas Komisijas lēmums par individuālā atbalsta
projekta atbilstību Eiropas Kopienas dibināšanas līgumam."
5. Papildināt 6.pantu
ar 1.2 daļu šādā redakcijā:
"(12) Šā panta 1.1
daļā minētā administratīvā akta apstrīdēšana neaptur tā darbību."
6. Papildināt 7.pantu ar ceturto,
piekto un sesto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja sporta bāzei tiek
piešķirts nacionālās sporta bāzes statuss laikposmā no 1.janvāra līdz
30.jūnijam, atbrīvojumu no nekustamā īpašuma nodokļa piemēro ar nākamo
taksācijas gadu.
(5) Ja sporta bāzei tiek
piešķirts nacionālās sporta bāzes statuss laikposmā no 1.jūlija līdz
31.decembrim, atbrīvojumu no nekustamā īpašuma nodokļa piemēro ar aiznākamo
taksācijas gadu.
(6) Ja Ministru kabinets pieņem
lēmumu atņemt sporta bāzei nacionālās sporta bāzes statusu, sporta bāzes
īpašniekam nekustamā īpašuma nodoklis jāsāk maksāt ar nākamo kalendāra mēnesi
pēc lēmuma pieņemšanas. Sporta bāzes īpašniekam kā nekustamā īpašuma nodokļa
maksātājam ir pienākums mēneša laikā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas par
nacionālās sporta bāzes statusa atņemšanu pieteikties pašvaldībā, kuras
administratīvajā teritorijā atrodas nekustamais īpašums vai tā daļa."
7. Aizstāt 8.panta pirmajā un
trešajā daļā vārdus "tā pagasta" ar vārdiem "tā pagasta, novada".
8. Papildināt
9.panta trešo daļu ar trešo teikumu šādā redakcijā:
"Pašvaldības izziņā norādāms tās
derīguma termiņš, kurš atbilst laikposmam, par kuru ir samaksāts nodoklis."
9. 10.pantā:
izteikt panta nosaukumu šādā
redakcijā:
"Nekustamā īpašuma nodokļa
aprēķina apstrīdēšanas kārtība";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja nodokļa maksātājs nepiekrīt
maksājamā nodokļa summas pārskatīšanas rezultātam, viņš to var apstrīdēt,
iesniedzot iesniegumu attiecīgās pašvaldības domes (padomes) priekšsēdētājam."
10. Izslēgt pārejas noteikumu 13.punktā
vārdus "vai kurās pēc šā termiņa uzsākta saimnieciskā darbība pirms to
nodošanas ekspluatācijā".
11. Papildināt pārejas noteikumus ar
22. un 23.punktu šādā redakcijā:
"22. Pēc nekustamā
īpašuma kadastrālās vērtības aktualizācijas nekustamā īpašuma nodokļa apmērs, ja
nemainās nekustamā īpašuma lietošanas mērķis, atsevišķi par katru zemes vienību
un katru ēku 2008., 2009. un 2010.gadā nedrīkst pārsniegt iepriekšējam
taksācijas gadam aprēķināto nodokļa apmēru (neņemot vērā atvieglojumus) vairāk
kā par 25 procentiem.
23. Grozījumi šā likuma 1.panta otrās
daļas 8.punktā stājas spēkā vienlaikus ar likumu "Par nacionālās sporta
bāzes statusu"."
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Likumprojekta
“Grozījumi likumā “Par
nekustamā īpašuma nodokli””
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Vidējais zemes kadastrālās vērtības pieaugums
tiek prognozēts: -
lauksaimniecības
zemei – 2 reizes; -
individuālo
dzīvojamo māju apbūves zemei – 5,6 reizes; -
komercdarbības
objektu apbūves zemei – 5,5 reizes; -
ražošanas
objektu apbūves zemei – 5,1 reizi. Savukārt
ar nodokli apliekamajām ēkām kadastrālās
vērtības pieaugums tiek prognozēts vidēji 18% apmērā, jo ēku kadastrālo
vērtību bāze visā valstī ir aktualizēta 2006.gadā, kā arī 2007.gadā ir veikta
ēku kadastrālo vērtību aktualizācija atbilstoši Ministru kabinetā š.g.
11.septembrī pieņemtajiem grozījumiem Ministru kabineta 2006.gada 18.aprīļa
noteikumos Nr.305 „Kadastrālās vērtēšanas noteikumi” saskaņā ar kuriem tika
precizēta ēku kadastrālās vērtēšanas metodika. Ņemot
vērā iepriekš minēto, lai 2008.gadā novērstu vairākkārtēju un būtisku
nekustamā īpašuma nodokļa pieaugumu, ir radusies nepieciešamība izdarīt
grozījumus likumā „Par nekustamā īpašuma nodokli”, samazinot tajā noteikto
nodokļa likmi. Tomēr, tā kā nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības atšķirības
Rīgā, Jūrmalā, Rīgas rajonā un pārējās valsts teritorijas pašvaldībās var
atšķirties līdz pat 100 reizēm, tikai ar likmes samazināšanu novērst būtisku
nodokļa sloga pieaugumu nodokļa maksātājiem, vienlaicīgi nesamazinot nodokļa
ieņēmumu bāzi daļā pašvaldību, nebūs iespējams. Piemēram, Rīgā un Jūrmalā pie
1,0% likmes nodokļa pieaugums būtu vidēji 3,4 reizes. Savukārt, nosakot
likmi, kas novērstu būtisku nodokļa pieaugumu Rīgas un Jūrmalas nodokļa
maksātājiem, lielākajā daļā pašvaldību veidotos ievērojams nodokļa ieņēmumu
samazinājums, kurš būtu jākompensē no valsts budžeta. Tādēļ papildus
samazinātajai likmei ir nepieciešams pārejas periods aktualizēto kadastrālo
vērtību ieviešanai, nosakot nodokļa apmēra pieauguma ierobežojumu. |
|
Likumprojekts paredz, ka ar 2008.gadu nodokļa likme būs 1,0% no
nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības un nodokļa apmērs 2008., 2009. un
2010.gadā pie nemainīga nekustamā īpašuma lietošanas mērķa, nedrīkstēs
pārsniegt iepriekšējam taksācijas gadam aprēķināto par vairāk kā 25%. Savukārt
no 2011.gada nodokļa likme būs 0,4% no nekustamā īpašuma kadastrālās
vērtības, paredzot tiesības pašvaldībām to palielināt līdz 1%. Pašlaik
likuma 1.panta otrās daļas 8.punkts nosaka, ka ar nodokli neapliek masu
aktīvās atpūtas centrus, sporta būves un ēkas un zemi to uzturēšanai
neatkarīgi no īpašuma piederības atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem. Tā kā
kritēriji jaunu objektu iekļaušanai Ministru kabineta 1997.gada 2.decembra
noteikumu Nr.396 „Noteikumi par masu aktīvās atpūtas centru, sporta būvju un
ēku, kā arī to uzturēšanai nepieciešamās zemes neaplikšanu ar nekustamā
īpašuma nodokli” sarakstā nav noteikti, Izglītības un zinātnes ministrija,
izvērtējot šo jautājumu, līdz šim ir atbalstījusi to sporta bāzu iekļaušanu
minētajā sarakstā, kurām ir piešķirts nacionālās sporta bāzes statuss. Ņemot
vērā jau kopš 1997.gada izveidojušos praksi, likumprojektā paredzēts minēto
likuma panta daļas punktu izteikt jaunā redakcijā, nosakot, ka ar nodokli nav
apliekamas nacionālās sporta bāzes un zeme to uzturēšanai.
Likumprojekts paredz papildināt likuma 1.pantu ar ceturto daļu, kurā
definēta saimnieciskā darbība, jo Tieslietu ministrijas atzinumā par Ministru
kabineta noteikumu projektu „Likuma „Par nekustamā īpašuma nodokli” normu
piemērošanas kārtība” bija norādīts, ka saimnieciskās darbības definīcijai
jābūt noteiktai likumā, nevis likuma piemērošanas noteikumos. Sakarā ar to, ka likums „Par nekustamā
īpašuma nodokli” paredz no 2007.gada 1.janvāra aplikt tikai zemi un ēkas,
redakcionāli precizēts likuma 1.panta otrās daļas 10.punkts. Atbilstoši
likumā „Par nodokļiem un nodevām” lietotajai terminoloģijai redakcionāli
precizēts 10.panta nosaukums un trešā daļa.
Redakcionāli precizēta arī likuma 8.panta pirmā un trešā daļa un
pārejas noteikumu 13.punkts. |
|
Nekustamā
īpašuma kadastrālās vērtības aktualizācijas galvenais mērķis bija pietuvināt tās
nekustamā īpašuma tirgus vērtībai, lai nodrošinātu nekustamā īpašuma objektu
salīdzināmību pēc to vērtības visā valstī. Tādējādi arī
likuma Pārejas noteikumu 22.punkta realizācijas rezultātā tiks nodrošināta
nekustamā īpašuma nodokļa apmēra salīdzināmība nodokļa maksātājiem, proti,
par vērtīgāku nekustamo īpašumu nodokļa summa būs lielāka. Finanšu ministrijas priekšlikums par nekustamā
īpašuma nodokļa likmes samazināšanu līdz 1% un nodokļa pieauguma ierobežojuma
noteikšanu 25% apmērā visiem nodokļa maksātājiem, salīdzinājumā ar
iepriekšējo taksācijas gadu ir atbalstīts Ministru kabineta š.g. 26.jūnija
sēdē (protokols Nr.37 50.§), izskatot Finanšu ministrijas sagatavoto
informatīvo ziņojumu „Priekšlikumi nekustamā īpašuma nodokļa pilnveidošanai,
lai novērstu būtisku nekustamā īpašuma nodokļa sloga palielināšanu
iedzīvotājiem”. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojektam
nav būtiska ietekme uz makroekonomisko vidi. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojektā
paredzētajai nodokļa likmes samazināšanai un aktualizētās kadastrālās
vērtības pakāpeniskai ieviešanai būs pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības vidi. |
|
Likumprojekts novērsīs iespēju būtiskam nekustamā īpašuma
nodokļa sloga pieaugumam iedzīvotājiem. Ar likumprojektā
noteikto nodokļa apmēra pieauguma ierobežojumu līdz 25 procentiem un nodokļa
likmes samazinājumu līdz 1% 2008.gadā un līdz 0,4% 2011.gadā, tiks
nodrošināta arī maznodrošināto Rīgas un Jūrmalas iedzīvotāju aizsardzība pret
krasu nodokļa sloga palielinājumu. |
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas
pašvaldību budžetu ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
+4229,9 |
+8764,7 |
+13598,6 |
+1181,1 |
2. Izmaiņas
pašvaldību budžetu izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
+4229,9 |
+8764,7 |
+13598,6 |
+1181,1 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins 1. 2008.gads. Nodokļa ieņēmumu prognoze 2007.gadam ir 64 476,9
tūkst. latu. 2008.gada
nodokļa ieņēmumu kopējā prognoze ir 68 706,8 tūkst. latu, kas ir pašvaldību
nodokļa ieņēmumu prognožu kopsumma, kuras aprēķinātas atbilstoši Valsts zemes
dienesta sniegtajai informācijai par nekustamo īpašumu kadastrālo vērtību
kopsummām, kurās ņemts vērā likumprojektā noteiktais nodokļa apmēra pieauguma
ierobežojums 25 procentu apmērā,
katrai pašvaldībai piemērojot 1 procenta likmi un nodokļa
iekasējamības koeficientu 0,95. Tādējādi pašvaldību budžetu ieņēmumi
2008.gadā palielināsies par 4 229,9 tūkst. latu (68 706,8 –
64 476,9). 2. 2009.gads. Ņemot vērā likumprojektā noteikto nodokļa apmēra
pieauguma ierobežojumu 25 procentu apmērā, pieņemts, ka nodokļa ieņēmumu
pieaugums 2009.gadā būs tāds pats, kā
2008.gadā, t.i., 6,6% un nodokļa ieņēmumi tiek prognozēti 73 241,6
tūkst. latu apmērā, pašvaldību budžetu ieņēmumu palielinājums 4 534,8 tūkst. latu (73 241,6 – 68 706,8). 3. 2010.gads. Ņemot vērā likumprojektā noteikto nodokļa apmēra
pieauguma ierobežojumu 25 procentu apmērā, pieņemts, ka nodokļa ieņēmumu
pieaugums 2010.gadā būs tāds pats, kā
2009.gadā, t.i., 6,6% un nodokļa ieņēmumi tiek prognozēti 78 075,5 tūkst.
latu apmērā, pašvaldību budžetu ieņēmumu palielinājums 4 833,9 tūkst. latu (78 075,5 –73
241,6). 4. 2011.gads. Nodokļa ieņēmumu prognoze 54 133,1 tūkst.
latu. Aprēķināta, piemērojot 0,4% likmi un nodokļa iekasējamības koeficientu
0,95 aktualizētajām kadastrālajām vērtībām uz 2008.gada 1.janvāri, jo pašlaik
nav iespējams prognozēt kadastrālo vērtību izmaiņas uz 2011.gada 1.janvāri.
Pašvaldību budžetu ieņēmumu samazinājums 23 942,4 tūkst. latu
(54 133,1 – 78 075,5). 5. 2012.gads. Pieņemts, ka prognozētie pašvaldību budžetu ieņēmumi
būs 2011.gada līmenī, t.i., 54 133,1 tūkst. latu, jo pašlaik nav
iespējams prognozēt nekustamā īpašuma kadastrālo vērtību izmaiņas uz
2012.gada 1.janvāri. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Aprēķinu skat. 1.ailē |
Aprēķinu skat. 1.ailē |
Aprēķinu skat. 1.ailē |
Aprēķinu skat. 1.ailē |
6. Cita
informācija 2008.gadā 158
pašvaldībām tiek prognozēts nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumu samazinājums 1
266 tūkst. latu apmērā, salīdzinājumā ar 2007.gadam prognozētajiem
ieņēmumiem. No valsts budžeta paredzēts kompensēt prognozēto ieņēmumu
samazinājumu 90 procentu apmērā tām pašvaldībām, kurām nodokļa ieņēmumu
samazinājums pārsniedz 100 latus. |
|
|
|
|
|
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
|
|
Nav. |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
Nav. |
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
Konsultācijas
nav notikušas. Likumprojekts saskaņots ar Latvijas Pašvaldību savienību. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums |
Lielākā
daļa Latvijas Pašvaldību savienības atzinumā izteikto iebildumu ņemti vērā. |
Sabiedrība
tiks informēta ar plašsaziņas līdzekļu starpniecību. |
|
Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
|
|
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1.
Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojekta
izpildi nodrošinās pašvaldības un Valsts zemes dienests atbilstoši likumā “Par nekustamā īpašuma
nodokli” noteiktajai
kompetencei. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds
savas tiesības var aizstāvēt administratīvo procesu reglamentējošajos
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
Nav. |
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
I.Krūmane |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
G.Šarfa |
&nb
sp;
2007.09.21.
12:12
1717
G.Šarfa
67095496
Gunta.Sarfa@fm.gov.lv