Izdarīt likumā "Par akcīzes nodokli"
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003, 23.nr.; 2004,
8., 10.nr.; 2005, 2., 10., 24.nr.; 2007, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. 14.pantā:
aizstāt pirmās daļas 1.punktā skaitli "209"
ar skaitli "226";
aizstāt pirmās daļas 3., 4. un 6.punktā skaitli "178"
ar skaitli "192";
aizstāt trešās daļas 1.punktā skaitli "199"
ar skaitli "215";
aizstāt trešās daļas 2.punktā skaitli "31,5"
ar skaitli "34";
aizstāt ceturtās daļas 1.punktā skaitli "170"
ar skaitli "183";
aizstāt ceturtās daļas 2.punktā skaitli "125"
ar skaitli "135".
2. 17.pantā:
izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:
"Nodokļa atbrīvojumi un atvieglojumi tabakas
izstrādājumiem";
papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā nodokli atmaksā par tiem tabakas izstrādājumiem,
kurus iznīcina, ja nodoklis par tiem ir samaksāts atbilstoši šā likuma 23.panta
trīspadsmitajai daļai un tie nav izvesti no attiecīgās akcīzes preču noliktavas
Latvijas Republikā."
3. Papildināt
19.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) No
nodokļa ir atbrīvoti bezalkoholiskie dzērieni un kafija, kuru iznīcina
pilnvarotas Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonas klātbūtnē."
4. 23.pantā:
aizstāt
trīspadsmitās daļas otrajā teikumā vārdus "nonākušas realizācijai" ar
vārdiem "laistas brīvā apgrozījumā";
papildināt pantu ar
septiņpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(17) Persona,
kurai izsniegtā speciālā atļauja (licence) noliktavas turētāja darbībai,
apstiprināta tirgotāja darbībai vai nodokļa maksātāja pārstāvja darbībai ir
zaudējusi spēku vai ir anulēta, par attiecīgajiem akcīzes preču atlikumiem,
izmantojot nodrošinājumu, samaksā nodokli valsts budžetā vai piemēro nodokļa
atbrīvojumu 45 dienu laikā pēc tam, kad attiecīgā speciālā atļauja (licence) ir
zaudējusi spēku vai atbilstoši normatīvajiem aktiem par akcīzes preču apriti ir
stājies spēkā lēmums par attiecīgās speciālās atļaujas (licences) anulēšanu.
Persona, kurai izsniegtā speciālā atļauja (licence) noliktavas turētāja
darbībai ir zaudējusi spēku vai ir anulēta, ir tiesīga nesamaksāt nodokli
noteiktajā termiņā, ja tā, izmantojot nodrošinājumu, atbilstoši normatīvajiem
aktiem par akcīzes preču apriti saņemtajai atļaujai attiecīgos akcīzes preču
atlikumus pārvieto uz citu akcīzes preču noliktavu Latvijas Republikā vai
realizē citai akcīzes preču noliktavai Latvijas Republikā, vai izved uz valsti,
kas nav dalībvalsts, vai iznīcina."
5. Aizstāt
26.panta trešās daļas 5.punktā vārdus "nodoklis atmaksājams" ar
vārdiem "nodokli pārskaita nodokļu parādu segšanai, turpmākajiem nodokļa
maksājumiem vai citu nodokļu maksājumiem vai nodokli atmaksā".
6. 27.pantā:
papildināt astotās
daļas pirmo teikumu aiz vārdiem "neizmantotās vai bojātās akcīzes nodokļa
markas" ar vārdiem "vai šā panta 12.1 daļā minētās
akcīzes nodokļa markas par akcīzes precēm, par kurām nodoklis samaksāts un
kuras laistas brīvā apgrozījumā";
izteikt divpadsmito
daļu šādā redakcijā:
"(12) Ja
nodokļa maksātājs atdod Valsts ieņēmumu dienestam saņemtās, bet neizmantotās,
nederīgās vai bojātās akcīzes nodokļa markas un nodoklis ir samaksāts
atbilstoši atdotajām akcīzes nodokļa markām, samaksāto nodokli pārskaita
nodokļu parādu segšanai, turpmākajiem nodokļa maksājumiem vai citu nodokļu
maksājumiem. Ja nodokļa maksātājam nav nodokļu parādu, pēc attiecīgā nodokļa
maksātāja rakstveida pieprasījuma samaksāto nodokli atmaksā 30 dienu laikā
pēc šā panta astotajā un devītajā daļā minēto izdevumu segšanas.";
papildināt pantu ar
12.1 daļu šādā redakcijā:
"(121) Ja
nodokļa maksātājs atdod Valsts ieņēmumu dienestam akcīzes nodokļa markas par laistām
brīvā apgrozījumā akcīzes precēm, kuras ir izvestas uz citu dalībvalsti vai uz
valsti, kas nav dalībvalsts, un par kurām nodoklis ir samaksāts, samaksāto
nodokli pārskaita nodokļu parādu segšanai, turpmākajiem nodokļa maksājumiem,
citu nodokļu maksājumiem vai, ja nodokļa maksātājam nav nodokļu parādu, pēc
attiecīgā nodokļa maksātāja rakstveida pieprasījuma samaksāto nodokli atmaksā
30 dienu laikā pēc šā panta astotajā daļā minēto izdevumu segšanas.
Ministru kabinets nosaka kārtību (tajā skaitā prasības nodokļa maksātājam un
iesniedzamos dokumentus), kādā saskaņā ar šīs daļas nosacījumiem minēto nodokli
pārskaita nodokļu parādu segšanai, turpmākajiem nodokļa maksājumiem, citu
nodokļu maksājumiem vai nodokli atmaksā."
7. Izslēgt 31.panta
trešās daļas 4.punktu.
8. 33.pantā:
papildināt otro un
trešo daļu aiz vārdiem "aizliegts ražot" ar vārdu "izmantot";
izslēgt sesto daļu.
9. Pārejas noteikumos:
izteikt 12.1 punktu
šādā redakcijā:
"12.1 Sākot
ar 2008.gada 1.janvāri, palielinoties nodokļa likmēm alkoholiskajiem
dzērieniem, tabakas izstrādājumiem un naftas produktiem, pēc stāvokļa dienā,
kad notiek nodokļa likmju maiņa, inventarizē:
12.1 1. uzskaitē
esošo attiecīgo alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu un naftas produktu
krājumus:
12.1 1.1. apstiprināts
tirgotājs;
12.1 1.2. persona,
kas saņēmusi speciālu atļauju (licenci) alkoholisko dzērienu vai tabakas
izstrādājumu, vai naftas produktu vairumtirdzniecībai;
12.1 1.3. persona,
kas saņēmusi speciālu atļauju (licenci) alkoholisko dzērienu vai tabakas
izstrādājumu, vai naftas produktu mazumtirdzniecībai;
12.1 2. uzskaitē
esošo alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu akcīzes nodokļa marku
krājumus, ja par attiecīgajām akcīzes precēm nodoklis atbilstoši saņemtajām
akcīzes nodokļa markām ir samaksāts saskaņā ar šā likuma 23.panta trīspadsmito
daļu:
12.1 2.1. akcīzes
preču noliktavas turētājs;
12.1 2.2. importētājs,
ja ar attiecīgajām akcīzes nodokļa markām marķēt paredzētajām vai marķētām
akcīzes precēm nav piemērota muitas procedūra laišana brīvā apgrozībā;
12.1 2.3. nodokļa
maksātāja pārstāvis, ja ar attiecīgajām akcīzes nodokļa markām marķētās akcīzes
preces nav saņemtas Latvijas Republikā.";
papildināt pārejas
noteikumus ar 12.2 un 12.3 punktu šādā redakcijā:
"12.2
Šā likuma pārejas noteikumu 12.1 punktā minētā persona:
12.2 1. saskaņā
ar grāmatvedību reglamentējošo normatīvo aktu prasībām sastāda inventarizācijas
sarakstus vismaz trijos eksemplāros, no kuriem vienu 15 dienu laikā
(ieskaitot dienu, kad notiek nodokļa likmju maiņa) iesniedz Valsts ieņēmumu
dienesta iestādē, kurā tā reģistrējusies kā nodokļu maksātāja, un vienu
eksemplāru uzglabā katrā attiecīgo akcīzes preču uzglabāšanas un realizācijas
vietā. Tabakas izstrādājumu inventarizācijas sarakstā norāda šādus papildu
rekvizītus mērvienības (paciņas gabalos, cigarešu skaits paciņā gabalos),
maksimālo mazumtirdzniecības cenu par vienu paciņu, nodokli par vienu paciņu
līdz likmju maiņai, nodokli par vienu paciņu pēc likmju maiņas;
12.2 2. kopā
ar inventarizācijas sarakstiem iesniedz nodokļa likmju starpības aprēķinu, kurā
papildus likumā "Par grāmatvedību" attaisnojuma dokumentam
noteiktajiem rekvizītiem norāda nodokļa likmju starpības starp jauno nodokļa
likmi un līdz šim spēkā esošo nodokļa likmi aprēķinu un budžetā maksājamo
summu;
12.2 3. samaksā
budžetā aprēķināto nodokļa likmju starpības starp jauno nodokļa likmi un līdz
šim spēkā esošo nodokļa likmi summu 15 dienu laikā (ieskaitot dienu, kad
notiek nodokļa likmju maiņa). Ja nodokļa likmes samazina, nodokļa starpību
neatmaksā.
12.3 Šā
likuma pārejas noteikumu 12.1 punktā minētajai personai, kas
saņēmusi speciālu atļauju (licenci) tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecībai, pēc
nodokļa likmju maiņas cigaretēm vienu mēnesi kopš nodokļa likmju maiņas ir
atļauts realizēt cigaretes par cenu, kas ir augstāka par maksimālo
mazumtirdzniecības cenu (turpmāk koriģētā mazumtirdzniecības cena), ja tā
izpilda visus šādus nosacījumus:
12.3 1. inventarizācijas
sarakstā norāda papildu rekvizītu koriģēto mazumtirdzniecības cenu;
12.3 2. veicot
šā likuma pārejas noteikumu 12.2 2.apakšpunktā minēto aprēķinu
un nosakot jauno nodokļa likmi maksimālās mazumtirdzniecības cenas vietā,
izmanto koriģēto mazumtirdzniecības cenu;
12.3 3. uz
katras cigarešu paciņas norāda koriģēto mazumtirdzniecības cenu."
Likums stājas spēkā 2008.gada
1.janvārī.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Latvijai ir
zemāka patērētāju pirktspēja un attiecīgi arī dzīves līmenis, nekā vecajās
dalībvalstīs. Ņemot to vērā, lai mazinātu nodokļu sloga pieauguma negatīvo
ietekmi, Latvija ir panākusi pārejas periodus pakāpeniskai nodokļu
palielināšanai bezsvina benzīnam līdz 2011.gadam, kā arī dīzeļdegvielai un
petrolejai līdz 2013.gadam (Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvā 2004/74/EK,
ar ko groza Direktīvu 2003/96/EK par dažu dalībvalstu iespēju piemērot
nodokļu līmeņa pagaidu atbrīvojumus vai samazinājumus attiecībā uz
energoproduktiem un elektroenerģiju (turpmāk Direktīva 2004/74/EK)). Saskaņā ar Direktīvu 2004/74/EK Latvijai 2008.gadā jāsasniedz šāds
nodokļa līmenis: -
bezsvina benzīnam EUR 323 jeb Ls 226 par
1000 litriem; -
dīzeļdegvielai
un petrolejai EUR 274 jeb Ls 192 par 1000 litriem. Pārrēķināšanai tika izmantots
Eiropas Centrālās bankas eiro/lata kurss 2007.gada 20.jūlijā - EUR/LVL =
0,6978). Jautājums par akcīzes nodokļa likmju
palielināšanu saskaņā ar Direktīvas 2004/74/EK prasībām jau tika skatīts
Ministru kabineta 2006.gada 14.novembra sēdē (Ministru kabineta sēdes
protokola Nr.59 41.§). Ministru kabinets atbalstīja akcīzes nodokļa likmju
paaugstināšanu naftas produktiem atbilstoši informatīvajā ziņojumā
ietvertajam 3.variantam. Tādējādi, lai, izpildot Direktīvas 2004/74/EK
prasības, nebūtu straujš akcīzes nodokļa likmju palielinājums bezsvina
benzīnam, petrolejai un dīzeļdegvielai ar 2008.gada 1.janvāri, akcīzes
nodokļa likmes bezsvina benzīnam un dīzeļdegvielai tika palielinātas, ņemot
vērā Ministru kabineta 2006.gada 14.novembra sēdē nolemto - akcīzes nodokļa
likmes benzīnam tika palielinātas par Ls 0,017 litrā un dīzeļdegvielai un petrolejai par Ls 0,014 litrā
(Informatīvā ziņojuma par akcīzes nodokļa paaugstināšanu naftas produktiem
3.variants). Tādējādi šobrīd saskaņā ar likumu Par akcīzes nodokli
(turpmāk likums) bezsvina benzīnam akcīzes nodoklis ir Ls 209 par 1000
litriem, bet dīzeļdegvielai un petrolejai Ls 178 par 1000 litriem. Ņemot vērā Latvijas Biodegvielu
asociācijas (turpmāk - LBA) 2007.gada 9.marta vēstulē Nr.4-01/17-07 izteiktos
priekšlikumus, lai radītu labvēlīgu vidi biodegvielas ieviešanai, tā atbalsta
akcīzes nodokļa palielināšanu fosilajai degvielai. LBA priekšlikumi tika
izskatīti Ekonomikas ministrijas biodegvielas politikas jautājumu darba
grupas sēdē š.g. 26.jūlijā (Biodegvielas politikas jautājumu darba grupas
sēdes protokols Nr.1). Saskaņā ar Padomes direktīvu, kas
nosaka minimālās akcīzes nodokļa likmes, nosacījumiem, Eiropas Savienības
(ES) dalībvalstīm, kas nav piesaistījušas savu nacionālo valūtu pie eiro,
katru gadu pēc eiro maiņas kursa oktobra pirmajā darba dienā, kas ir
publicēts Eiropas Kopienu Oficiālajā Vēstnesī, ir jākoriģē nacionālās
akcīzes nodokļa likmes nacionālajā valūtā uz nākamā gada 1.janvāri, lai tās
atbilstu direktīvās noteiktajām likmēm eiro. Nacionālās nodokļu likmes nav
jāmaina, ja nepieciešamais nacionālo nodokļa likmju palielinājums nepārsniedz
5 EUR vai 5%, neatkarīgi no tā, kura summa ir mazāka. Ņemot to vērā, akcīzes
nodokļa likmes naftas produktiem varētu tikt vēl koriģētas, ņemot vērā eiro
lata kursu uz pirmo oktobra darba dienu, kas ir publicēts Eiropas Kopienu
Oficiālajā Vēstnesī. Igaunija plāno ar 2008.gada 1.janvāri
palielināt akcīzes nodokli bezsvina benzīnam līdz ES minimālajam līmenim
EUR 359 par 1000 litriem, un dīzeļdegvielai līdz EUR 302 par 1000 litriem (ES
minimālais līmenis EUR 330 par 1000 litriem), kaut arī tai ir piešķirti
pārejas periodi ES minimālā nodokļa līmeņa sasniegšanai līdz 2010.gadam.
Savukārt Lietuvai saskaņā ar Direktīvu 2004/74/EK ar 2008.gada 1.janvāri ir
jāpalielina akcīzes nodoklis bezsvina benzīnam, petrolejai un dīzeļdegvielai
līdzīgi kā Latvijai. Latvijai un Lietuvai piešķirtie pārejas periodi ES
minimālā nodokļa līmeņa sasniegšanai bezsvina benzīnam, petrolejai un
dīzeļdegvielai ir vienādi. Saskaņā ar likuma 17.panta 1.punktu
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā no akcīzes nodokļa ir atbrīvoti tabakas
izstrādājumi, kurus iznīcina. Savukārt saskaņā ar likuma 23.panta
trīspadsmito daļu, ja nodokļa maksātājs par akcīzes precēm, kuras marķē ar
akcīzes nodokļa markām, nesamaksā nodokli saskaņā ar šā panta otro, trešo,
ceturto, piekto, sesto, septīto, astoto, devīto, desmito, vienpadsmito un
divpadsmito daļu 180 dienu laikā no akcīzes nodokļa marku saņemšanas dienas,
uzskatāms, ka akcīzes preces ir nonākušas realizācijai Latvijas Republikā un
nodokli par attiecīgajām akcīzes precēm atbilstoši saņemtajām akcīzes nodokļa
markām maksā nodokļa maksātājs, kurš akcīzes nodokļa markas ir saņēmis. Ņemot
to vērā, lai akcīzes preču noliktavas turētājs varētu Latvijas Republikas
teritorijā iznīcināt tos tabakas izstrādājumus, par kuriem akcīzes nodoklis
ir samaksāts saskaņā ar likuma 23.panta trīspadsmito daļu, un par šiem
iznīcinātajiem tabakas izstrādājumiem saņemt akcīzes nodokļa atmaksu, ir
nepieciešams atbilstoši precizēt likuma 17.pantu. Likuma 31.panta trešās daļas
4.punkts paredz, ka par nodrošinājumu var izmantot ķīlas līgumu, ko noslēdz
ar Valsts ieņēmumu dienestu. Nekustamais īpašums un kustama lieta kā ķīlas
objekts akcīzes nodokļa nodrošinājuma reģistrācijai faktiski netiek izmantots
(kopš akcīzes nodokļa nodrošinājumu ieviešanas 2000.gada 1.janvārī divi
komersanti trīs gadījumos ir izmantojuši ieķīlāšanai nekustamo īpašumu
2000.gada 17.martā un 1.augustā, kā arī 2004.gada 22.novembrī; kustama lieta
akcīzes nodokļa nodrošinājuma reģistrācijai nav izmantota), turklāt šāda
procedūra ir apgrūtināta gan komersantam, gan Valsts ieņēmumu dienestam. Šajā
gadījumā ir nepieciešama īpašuma atbrīvošana no visa veida apgrūtinājumiem,
kvalificēta novērtēšana atbilstoši faktiskajai tirgus cenai, kā arī
ierakstīšana zemesgrāmatā vai Komercķīlu reģistrā, apdrošināšana un ķīlas
līguma noslēgšana par labu Valsts ieņēmumu dienestam, turklāt Valsts ieņēmumu
dienestam ir jāseko īpašuma saglabāšanai un iespējamai vērtības samazināšanai
sakarā ar īpašuma izmantošanu, nolietojumu, tirgus cenu svārstībām,
bojājumiem, zādzībām utt., kā arī nepieciešamības gadījumā jānodrošina
operatīva īpašuma pārņemšana un realizācija, kas nav uzskatāma par Valsts
ieņēmumu dienesta darbībai raksturīgu funkciju. Minētais nodrošinājuma veids
ir sarežģīts no administrēšanas aspekta, turklāt arī nodokļa maksātāji to
neizmanto, līdz ar to tas būtu izslēdzams no nodrošinājuma veidu uzskaitījuma
likumā. Likuma 33.panta sestā daļa paredz, ka akcīzes preces, kuras ir
lietiskais pierādījums vai arestētā manta kriminālprocesā, izņemtā manta
administratīvo pārkāpumu lietā vai par kurām ir pieņemts lēmums (spriedums)
par to piekritību valstij, iznīcina, pārstrādā vai izmanto Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā. Šobrīd minētos jautājumus regulē attiecīgie Ministru
kabineta noteikumi: Ministru kabineta 2005.gada 27.septembra noteikumi Nr.726
Noteikumi par rīcību ar lietiskajiem pierādījumiem un arestēto mantu,
Ministru kabineta 2006.gada 11.jūlija noteikumi Nr.580 Noteikumi par rīcību
ar administratīvo pārkāpumu lietās izņemto mantu un dokumentiem, Ministru
kabineta 2006.gada 25.aprīļa noteikumi Nr.315 Kārtība, kādā veicama valstij
piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas,
iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā. Ņemot
vērā, ka minētos jautājumus jau regulē attiecīgie Ministru kabineta
noteikumi, nav pamata saglabāt likuma 33.panta sesto daļu. Saskaņā ar likuma pārejas noteikumu 12.1 punktu ar
2007.gada 1.jūliju, palielinoties akcīzes nodokļa likmēm, personām, kas
saņēmušas licenci alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu vai naftas
produktu vairumtirdzniecībai, un personām, kas saņēmušas licenci apstiprināta
tirgotāja darbībai ar alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem vai
naftas produktiem, jāveic attiecīgo akcīzes preču krājumu inventarizācija pēc
stāvo
kļa dienā, kad notiek akcīzes nodokļa likmju maiņa, inventarizācijas
akti jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestam un jāveic akcīzes nodokļa likmju
starpības samaksa 15 dienu laikā (ieskaitot dienu, kad notiek akcīzes nodokļa
likmju maiņa). Ja akcīzes nodokļa likmes tiek samazinātas, akcīzes nodokļa
starpību neatmaksā. Lai izvairītos no akcīzes nodokļa likmju starpības
nomaksas, pirms akcīzes nodokļa likmju palielināšanas, akcīzes preces tiek
piegādātas mazumtirgotājiem. Savukārt pēc tam daļā šo preču tiek atgriezta
vairumtirgotājiem. Praksē, lai novērstu izvairīšanos no akcīzes nodokļa
likmju starpības nomaksas, nepieciešams attiecīgi precizēt likuma pārejas
noteikumus. |
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts paredz palielināt
akcīzes nodokļa likmes bezsvina benzīnam, petrolejai dīzeļdegvielai un šo
produktu sajaukumiem ar biodegvielu, ņemot vērā nodokļu minimālo līmeni, kas Latvijai saskaņā ar Direktīvu 2004/74/EK
jāsasniedz 2008.gadā (nodokļa likmes naftas produktiem palielināsies vidēji
par 8%) (likumprojekta 1.pants). Likumprojekts paredz, ka tiem tabakas izstrādājumiem, par kuriem
akcīzes nodoklis ir samaksāts saskaņā ar likuma 23.panta trīspadsmito daļu un
kuri tiek iznīcināti, varēs par šiem iznīcinātajiem tabakas izstrādājumiem
saņemt akcīzes nodokļa atmaksu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā
(likumprojekta 2.pants). Likumprojekts paredz no akcīzes nodokļa atbrīvot tos bezalkoholiskos
dzērienus un kafiju, kuru iznīcina pilnvarotas Valsts ieņēmumu dienesta
amatpersonas klātbūtnē (likumprojekta 3.pants). Likumprojekts paredz nodrošinājuma veidu ķīlas līgums, ko noslēdz
ar Valsts ieņēmumu dienestu izslēgt no nodrošinājuma veidu uzskaitījuma
likumā (likumprojekta 7.pants). Likumprojekts paredz izslēgt normu
par deleģējumu Ministru kabinetam noteiktos gadījumos, jo jau šobrīd minētās
normas jau regulē attiecīgie Ministru kabineta noteikumi (likumprojekta
8.pants). Lai novērstu izvairīšanos no
akcīzes nodokļa likmju starpības nomaksas, likumprojekts paredz precizēt
likuma pārejas noteikumus (likuma 9.pants). Likumprojekts paredz precizēt un
uzlabot arī citas atsevišķas normas pēc nodokļu administrācijas pieredzes un
uzņēmēju ierosinājumiem. |
Nav. |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme
attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts paredz akcīzes nodokļa likmju palielināšanu bezsvina
benzīnam, dīzeļdegvielai un šo produktu maisījumam ar biodegvielu vidēji par
8%. Veicot novērtējumu benzīna un dīzeļdegvielas cenu pieauguma ietekmei uz
kopējo inflāciju un pieņemot, ka degvielas īpatsvars patēriņa cenu grozā
nemainās un ir 3.8%, un benzīna un dīzeļdegvielas patēriņš ir vienādās daļās,
tad tiešā ietekme benzīna un dīzeļdegvielas cenu pieaugumam (personisko auto
vajadzībām) uz inflāciju 2008.gadā būtu 0,11 procentu punkti. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts paredz akcīzes nodokļa
atvieglojumu tabakas izstrādājumiem un akcīzes nodokļa atbrīvojumu
bezalkoholiskajiem dzērieniem un kafijai, kuru iznīcina, kā arī precizē un
uzlabo atsevišķas likuma normas, lai tās būtu vieglāk uztveramas un
saprotamas. Akcīzes nodokļa likmju palielināšana bezsvina benzīnam, petrolejai
un dīzeļdegvielai ietekmē uzņēmējdarbības vidi. |
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Nav. |
4. Ietekme uz vidi |
Nav. |
5. Cita informācija |
Nav. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji trīs gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
1.
Izmaiņas
budžeta ieņēmumos, kopā: |
- |
+25506 |
+25506 |
+25506 |
+25506 |
- akcīzes nodoklis |
- |
+21615 |
+21615 |
+21615 |
+21615 |
- pievienotās vērtības nodoklis |
- |
+3891 |
+3891 |
+3891 |
+3891 |
2.
Izmaiņas
budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3.
Finansiālā
ietekme |
- |
+25506 |
+25506 |
+25506 |
+25506 |
4. &nbs
p;
Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Kompensējošie
pasākumi nav nepieciešami. |
||||
5.
Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Papildus ieņēmumi budžeta ieņēmumos plānoti
no akcīzes nodokļa un pievienotās vērtības nodokļa. 2008. gadā un turpmākajos gados
sagaidāmie papildus ieņēmumi tiek plānoti kā starpība starp prognozētajiem
ieņēmumiem, ņemot vērā normatīvā akta ietekmi, un prognozētajiem ieņēmumiem,
neņemot vērā normatīvā akta ietekmi. 2008.gadā un turpmākajos gados būtiskas
izmaiņas patēriņa tendencēs netiek prognozētas. |
||||
6.
Cita
informācija |
Ņemot vērā, ka Latvijai ir piešķirts pārejas periods pakāpeniskai
nodokļu palielināšanai bezsvina benzīnam līdz 2011.gadam - EUR 359 par 1000
litriem, kā arī dīzeļdegvielai un petrolejai līdz 2013.gadam - EUR 330 par
1000 litriem (ievērojot, ka 2011.gadā jāsasniedz nodokļa līmenis EUR 302 par
1000 litriem), Ministru kabinetam un Saeimai būs jālemj par pakāpenisku
akcīzes nodokļa likmju palielināšanu turpmākajos gados, lai pārejas perioda
beigās nebūtu strauja akcīzes nodokļa likmju palielināšana. |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi
normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos
punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Saskaņā ar likumprojektu ir paredzēts deleģējums Ministru kabinetam
noteikt kārtību, kādā: - akcīzes nodokli atmaksā par tiem tabakas izstrādājumiem, kurus
iznīcina, ja akcīzes nodoklis par tiem ir samaksāts atbilstoši likuma
23.panta trīspadsmitajai daļai un tie nav izvesti no attiecīgās akcīzes preču
noliktavas Latvijas Republikā; - saskaņā ar 27.panta 12.1 daļas nosacījumiem minēto
nodokli pārskaita nodokļu parādu segšanai, turpmākajiem nodokļa maksājumiem,
citu nodokļu maksājumiem vai nodokli atmaksā. Minētās Ministru kabineta kārtības tiks izstrādātas Ministru kabineta
2002.gada 12.marta noteikumu Nr.111 Ministru kabineta kārtības rullis
219.punktā noteiktajā termiņā. |
2. Cita
informācija |
Nav |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekta normas atbilst Eiropas
Savienības sekundāro tiesību aktu prasībām. Eiropas Savienība paredz
harmonizēt akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem
un naftas produktiem. Likumprojekts atbilst Padomes 2003.gada
27.oktobra Direktīvas 2003/96/EK, kas pārkārto Kopienas noteikumus par
nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un elektroenerģijai, prasībām. Likumprojekts atbilst Padomes 2004.gada
29.aprīļa Direktīvas 2004/74/EK, ar ko groza Direktīvu 2003/96/EK par dažu
dalībvalstu iespēju piemērot nodokļu līmeņa pagaidu atbrīvojumus vai
samazinājumus attiecībā uz energoproduktiem un elektroenerģiju, prasībām. |
||||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
|
|||||
Attiecīgie ES
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesu spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes 2003.gada 27.oktobra Direktīva
2003/96/EK, kas pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu
energoproduktiem un elektroenerģijai. |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
||
Likumprojekta 1.pants (akcīzes nodokļa likmju palielināšana) |
13.pants |
Atbilst |
Saskaņā ar Ministru kabineta sēdes
protokollēmuma projektu, kas pievienots likumprojektam, ir paredzēts
pārrēķināt un nepieciešamības gadījumā precizēt akcīzes nodokļa likmes, ņemot
vērā eiro lata kursu uz pirmo oktobra darba dienu, kas ir publicēts Eiropas
Kopienu Oficiālajā Vēstnesī. |
||
Attiecīgie ES
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesu spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīva
2004/74/EK, ar ko groza Direktīvu 2003/96/EK par dažu dalībvalstu iespēju
piemērot nodokļu līmeņa pagaidu atbrīvojumus vai samazinājumus attiecībā uz
energoproduktiem un elektroenerģiju |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
||
Likumprojekta 1.pants (akcīzes nodokļa likmju palielināšana) |
1.panta 2.punkta 5. apakšpunkta pirmā un otrā daļa |
Atbilst |
|
||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|
Latvijas Tirgotāju asociācija (LTA) |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
LTA neatbalsta
akcīzes nodokļa likmju palielināšanas gadījumā akcīzes nodokļa likmju
pārrēķinu un starpības nomaksu par mazumtirdzniecībā esošajiem tabakas
izstrādājumiem, līdz ar to LTA atbalsta likumprojektā paredzēto pārejas
noteikumu 12. 11.3.
un 12. 3 punktu izslēgšanu (LTA š.g. 15.augusta vēstule
Nr.ak081501). |
Jautājums par akcīzes nodokļa likmju palielināšanu saskaņā ar
Direktīvas 2004/74/EK prasībām jau tika skatīts Ministru kabineta 2006.gada
14.novembra sēdē (Ministru kabineta sēdes protokola Nr.59 41.§). Ministru
kabinets atbalstīja akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu naftas produktiem
atbilstoši informatīvajā ziņojumā ietvertajam 3.variantam. Tādējādi, lai,
izpildot Direktīvas 2004/74/EK prasības, nebūtu straujš akcīzes nodokļa
likmju palielinājums bezsvina benzīnam, petrolejai un dīzeļdegvielai ar
2008.gada 1.janvāri, akcīzes nodokļa likmes bezsvina benzīnam un
dīzeļdegvielai tika palielinātas, ņemot vērā Ministru kabineta 2006.gada
14.novembra sēdē nolemto - akcīzes nodokļa likmes benzīnam tika palielinātas
par Ls 0,017 litrā un
dīzeļdegvielai un petrolejai par Ls 0,014 litrā (Informatīvā ziņojuma par
akcīzes nodokļa paaugstināšanu naftas produktiem 3.variants). |
|
Likumprojektā ietvertās normas ir apspriestas ar Eiropas Komisijas
ekspertiem. |
|
Nav |
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojektā paredzēto normu īstenošana
neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām. Likumprojekta
normu administrēšanu veiks Valsts ieņēmumu dienests savu esošo funkciju
ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks
informēta vispārējā kārtībā. Pēc tā pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts
oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, un pēc tam arī "Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā", kā arī tas būs pieejams
Normatīvo aktu informācijas sistēmā un bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds var pārsūdzēt
lēmumu vispārējā administratīvi procesuālajā kārtībā. Administratīvo aktu var
apstrīdēt padotības kārtībā augstākā institūcijā. |
4. Cita informācija |
Nav |
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Finanšu ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
O. Spurdziņš
|
I.Krūmane
|
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko
|
G.Pužule
|
27.07.2007 8:43
2468
G.Pužule,7095521
Gunta.Puzule@fm.gov.lv