LATVIJAS
REPUBLIKAS SAEIMA
BUDŽETA UN FINANŠU
(NODOKĻU) KOMISIJA
Jēkaba iela 10/12 LV 1811 tālr. 708
7318, fakss 708 7317
________________________________________________________________
Rīgā
2007.gada 5.novembris
Budžeta un finanšu
(nodokļu) komisija lūdz pavairot un izdalīt deputātiem komisijas apkopotos
priekšlikumus likumprojekta "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" (Nr. 463/Lp9) izskatīšanai 2.lasījumā.
Pielikumā: Komisijas apkopotie priekšlikumi uz 20 lpp.
Ar cieņu,
komisijas priekšsēdētājs K.Leiškalns
Budžeta un finanšu (nodokļu)
komisija
Likumprojekts
(steidzams) otrajam lasījumam
Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību
(Nr.463/Lp9)
Spēkā esošā redakcija |
Pirmā lasījuma redakcija |
Nr |
Priekšlikumi ( 11 ) |
Ministru kabineta
atzinums |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā
redakcija (ar
valodas speciālistu labojumiem) |
|
Izdarīt
Likumā par budžetu un finanšu vadību (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1994, 8.nr.; 1996, 24.nr.; 1997, 21.nr.; 1998, 9.nr.;
1999, 24.nr.; 2001, 1.nr.; 2002, 23.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2005, 2.,
24.nr.; 2007, 3.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
|
Izdarīt
Likumā par budžetu un finanšu vadību (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1994, 8.nr.; 1996, 24.nr.; 1997, 21.nr.; 1998, 9.nr.;
1999, 24.nr.; 2001, 1.nr.; 2002, 23.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2005, 2.,
24.nr.; 2007, 3.nr.) šādus grozījumus: |
I. Likumā lietotie
termini Budžeta finansētas
institūcijas budžeta iestādes, visi pilnīgi vai daļēji tieši no budžeta finansētie
komersanti un organizācijas. |
1. I nodaļā: izteikt terminu "Budžeta finansētas institūcijas"
šādā redakcijā: "Budžeta finansētas institūcijas budžeta iestādes, atvasinātas publiskas personas, kuras daļēji finansē no valsts vai pašvaldības budžeta, visi pilnīgi vai daļēji tieši no budžeta finansēti komersanti, biedrības vai nodibinājumi."; |
|
|
|
|
1. I nodaļā: izteikt terminu Budžeta finansētas institūcijas šādā
redakcijā: Budžeta finansētas institūcijas budžeta iestādes, atvasinātas publiskas personas, kuras daļēji finansē no valsts vai pašvaldības budžeta, visi pilnīgi vai daļēji tieši no budžeta finansēti komersanti, biedrības vai nodibinājumi.; |
Budžeta iestāde valsts vai
pašvaldības iestāde, kurai ar normatīvu aktu piešķirtas noteiktas publiskas
varas pilnvaras valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai un kuru pilnīgi
finansē no valsts vai pašvaldības budžeta, kā arī valsts un pašvaldību
aģentūras. |
izteikt terminu
"Budžeta iestāde" šādā redakcijā: "Budžeta iestāde valsts vai pašvaldības iestāde, atvasināta publiska persona, kuru pilnīgi finansē no valsts vai pašvaldības budžeta, kā arī valsts vai pašvaldību aģentūras."; |
|
|
|
|
izteikt terminu Budžeta
iestāde šādā redakcijā: Budžeta iestāde valsts vai
pašvaldības iestāde, atvasināta publiska persona, kuru pilnīgi finansē no
valsts vai pašvaldības budžeta, kā arī valsts vai pašvaldību aģentūras.; |
Dotācijas - budžeta līdzekļi,
kurus piešķir citiem budžetiem, komersantiem, organizācijām, lai nodrošinātu
valsts vai pašvaldību funkciju izpildi. |
izteikt terminu "Dotācijas" šādā redakcijā: "Dotācijas
budžeta līdzekļi, kurus piešķir
citiem budžetiem, komersantiem, biedrībām un nodibinājumiem
un citām institūcijām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, lai nodrošinātu
valsts vai pašvaldību funkciju izpildi." |
|
|
|
|
izteikt terminu
Dotācijas šādā redakcijā: Dotācijas budžeta līdzekļi, kurus piešķir citiem budžetiem, komersantiem, biedrībām un nodibinājumiem un citām institūcijām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, lai nodrošinātu valsts vai pašvaldību funkciju izpildi. |
2.pants.
Finanšu vadība (5) Ministru
kabinets nosaka Valsts investīciju programmas sagatavošanas, finansēšanas,
īstenošanas un uzraudzības kārtību. |
2. Svītrot 2.panta
piekto daļu. |
|
|
|
|
2. Izslēgt 2.panta
piekto daļu. |
5.pants. Valsts budžets (10) Ministru kabinets
divus mēnešus pēc gadskārtējā valsts budžeta likuma pieņemšanas izdod
noteikumus par ministriju un citu centrālo valsts iestāžu programmu un
apakšprogrammu rezultatīvajiem rādītājiem un kārtību, kādā nosaka
rezultatīvos rādītājus un sniedz pārskatus par to izpildi. |
3. 5.pantā: izteikt desmito daļu šādā redakcijā: "(10) Ministru
kabinets nosaka kārtību, kādā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes
plāno, īsteno, uzrauga un uzskaita valsts budžeta programmu (apakšprogrammu)
rezultātus un to rādītājus, kā arī sniedz pārskatus par tiem."; |
|
|
|
|
3. 5.pantā: izteikt desmito daļu šādā redakcijā: (10) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes plāno, īsteno, uzrauga un uzskaita valsts budžeta programmu (apakšprogrammu) rezultātus un to rādītājus, kā arī sniedz pārskatus par tiem.; |
(12) Ministru kabinets
nosaka kārtību, kādā plānojami un uzskaitāmi valsts budžeta iestāžu sniegtie
maksas pakalpojumi. |
izteikt divpadsmito daļu šādā redakcijā: "(12) Ministru
kabinets nosaka kārtību, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no valsts
budžeta iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu
sniegšanu saistītie izdevumi." |
|
|
|
|
izteikt divpadsmito daļu šādā redakcijā: (12) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no valsts budžeta iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi. |
7.pants.
Pamatbudžets (1) Pamatbudžets ir budžeta daļa, kas ietver: 1) visus valsts vai pašvaldības ieņēmumus, kuri
paredzēti izdevumu segšanai, izņemot īpašiem mērķiem iezīmētus ieņēmumus,
dāvinājumus un ziedojumus; 2) apropriācijas visiem valsts vai pašvaldības
izdevumiem, kurus paredzēts segt no pamatbudžeta līdzekļiem. (2) Valsts budžeta
aizdevumi, valsts budžeta aizdevumu atmaksas, izdevumi valsts vārdā izsniegto
galvojuma saistību izpildei, kas sedzamas no valsts budžeta līdzekļiem,
attiecināmi tikai uz pamatbudžetu, ja likumā nav noteikts citādi. |
|
1 |
Ministru kabinets Papildināt 7.pantu ar
trešo, ceturto un piekto daļu šādā redakcijā: (3) Gada beigās valsts īpašuma privatizācijas ieņēmumus un valsts
pamatbudžeta ieņēmumus, kas pārsniedz saimnieciskā gada likumā noteikto
apjomu, izņemot ieņēmumu pārsniegumu par saņemtajiem ārvalstu finanšu
palīdzības līdzekļiem, budžeta iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un
citiem pašu ieņēmumiem, ieskaita speciāli izveidotā ilgtermiņa stabilizācijas
rezervē. (4) Ilgtermiņa stabilizācijas rezerve ir fiskālās politikas instruments,
kura mērķis ir: 1) samazināt vispārējos ekonomiskos riskus; (5) Par ilgtermiņa stabilizācijas rezerves izlietojumu pēc finanšu
ministra ierosinājuma lemj Ministru kabinets. Pēc lēmuma pieņemšanas Ministru
kabinets informē Saeimu. Pamatbudžeta izdevumu apropriācijas palielināšanu no
ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem ir tiesīgs veikt finanšu
ministrs, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu dienu laikā
no attiecīgā Ministru kabineta lēmuma saņemšanas dienas nav iebildusi pret
to.. |
Atbalstīts |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts komisijas
priekšlikumā Nr. 2 |
|
|
|
2 |
Budžeta un finanšu (nodokļu)
komisija papildināt likumu ar 8.1
pantu šādā redakcijā: 8.1 pants.
Ilgtermiņa stabilizācijas rezerve (1) Ilgtermiņa
stabilizācijas rezerve ir fiskālās politikas instruments, kura mērķis ir: 1) samazināt vispārējos
ekonomiskos riskus; 2) nodrošināt trūkstošo finansējumu ilgtermiņa
investīcijām un strukturālajām reformām; 3) izvairīties no
sociālekonomiskas krīzes vai mazināt tās ietekmi; 4)nodrošināt finanšu līdzekļu pieejamību ārkārtas
situācijas gadījumā. (2) Ilgtermiņa
stabilizācijas rezerves veidošanas un izlietošanas kārtību nosaka īpašs
likums (3) Līdz šā panta otrajā
daļā minētā īpašā likuma spēkā stāšanās dienai: 1) ilgtermiņa stabilizācijas rezervē tiek ieskaitīti
ieņēmumi no valsts īpašuma privatizācijas un tie valsts pamatbudžeta
ieņēmumi, kas pārsniedz saimnieciskā gada valsts budžeta likumā noteikto
apjomu, izņemot ieņēmumu pārsniegumu par saņemtajiem ārvalstu finanšu
palīdzības līdzekļiem, budžeta iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un
citiem pašu ieņēmumiem. 2) par ilgtermiņa
stabilizācijas rezerves izlietojumu pēc Finanšu ministra ierosinājuma lemj
Ministru kabinets. Pēc lēmuma pieņemšanas Ministru kabinets nekavējoties par
to informē Saeimu. Izdevumus no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem
var veikt, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu dienu laikā
no attiecīgā Ministru kabineta lēmuma saņemšanas dienas nav iebildusi pret
to. |
|
Atbalstīts |
4. Papildināt likumu ar
8.1 pantu šādā redakcijā: 8.1 pants.
Ilgtermiņa stabilizācijas rezerve (1) Ilgtermiņa
stabilizācijas rezerve ir fiskālās politikas instruments, kura mērķis ir: 1) samazināt vispārējos
ekonomiskos riskus; 2) nodrošināt trūkstošo finansējumu ilgtermiņa
investīcijām un strukturālajām reformām; 3) izvairīties no
sociālekonomiskas krīzes vai mazināt tās ietekmi; 4)nodrošināt finanšu līdzekļu pieejamību ārkārtas
situācijas gadījumā. (2) Ilgtermiņa
stabilizācijas rezerves veidošanas un izlietošanas kārtību nosaka īpašs
likums (3) Līdz šā panta
otrajā daļā minētā īpašā likuma spēkā stāšanās dienai: 1) ilgtermiņa stabilizācijas rezervē tiek ieskaitīti
ieņēmumi no valsts īpašuma privatizācijas un tie valsts pamatbudžeta
ieņēmumi, kas pārsniedz saimnieciskā gada valsts budžeta likumā noteikto
apjomu, izņemot ieņēmumu pārsniegumu par saņemtajiem ārvalstu finanšu
palīdzības līdzekļiem, budžeta iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un
citiem pašu ieņēmumiem. 2) par ilgtermiņa
stabilizācijas rezerves izlietojumu pēc Finanšu ministra ierosinājuma lemj
Ministru kabinets. Pēc lēmuma pieņemšanas Ministru kabinets nekavējoties par
to informē Saeimu. Izdevumus no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem
var veikt, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu dienu laikā
no attiecīgā Ministru kabineta lēmuma saņemšanas dienas nav iebildusi pret
to. |
9.pants. Apropriācijas (5) Finanšu ministram
ir tiesības palielināt gadskārtējā valsts budžeta likumā noteikto
apropriāciju tikai šādiem mērķiem: 4) starptautisko tiesu
spriedumu izpildei; |
4. 9.pantā: papildināt piektās
daļas 4.punktu aiz vārda "tiesu" ar vārdiem "un Satversmes
tiesas"; |
|
|
|
|
5. 9.pantā: papildināt piektās daļas 4.punktu pēc vārda tiesu ar vārdiem un Satversmes tiesas; |
|
papildināt pantu ar
desmito daļu šādā redakcijā: "(10) Finanšu ministrijas budžetā atsevišķā programmā plānoto
apropriāciju Eiropas Savienības politiku instrumentiem un citu ārvalstu
finanšu palīdzības projektu un pasākumu īstenošanai sadala Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā." |
|
|
|
|
papildināt pantu ar desmito daļu
šādā redakcijā: (10) Finanšu ministrijas budžetā
atsevišķā programmā plānoto apropriāciju Eiropas Savienības politiku
instrumentiem un citu ārvalstu finanšu palīdzības projektu un pasākumu
īstenošanai sadala Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. |
9.1
pants. Apropriācijas rezerve (1) Gadskārtējā valsts
budžeta likumā nosaka apropriācijas rezervi, ko ministrijas, citas centrālās
valsts iestādes un pašvaldības izmanto Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā. |
5. Papildināt
9.1 panta pirmo daļu aiz vārda "pašvaldības" ar
vārdiem "pieprasa un". |
|
|
|
|
6. Papildināt
9.1 panta pirmo daļu pēc vārda pašvaldības ar vārdiem pieprasa un. |
17.pants.
Budžeta pieprasījumu izstrādāšanas pamatprincipi (1) Finanšu ministrs iesniedz un Ministru kabinets
līdz kārtējā gada 5.maijam apstiprina instrukciju par budžeta pieprasījumu
izstrādāšanas pamatprincipiem. (2) Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas
pamatprincipiem ietver: 1) maksimāli pieļaujamo valsts budžeta izdevumu
kopējo apjomu katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam
termiņam atbilstoši vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās
politikas ietvarā norādītajam; 2) citus finanšu ierobežojumus, ko ievēro budžeta
aprēķinos; 3) kopsavilkumu par valsts makroekonomisko attīstību
un fiskālo politiku vidējā termiņā atbilstoši vidēja termiņa makroekonomiskās
attīstības un fiskālās politikas ietvaram un normatīvajam aktam par vidēja
termiņa budžeta mērķiem un prioritārajiem attīstības virzieniem; 4) budžeta pieprasījumu izstrādāšanas kārtību un
termiņu; 5) norādījumus par rezultatīvo rādītāju
atspoguļošanu; 6) budžeta aprēķinos izmantojamos rādītājus; 7) budžeta pieprasījumu veidlapas; 8) citu budžeta pieprasījumu izstrādāšanai
nepieciešamo informāciju. (3) Ministru kabinets,
nosakot atbilstoši šā panta otrajai daļai budžeta pieprasījumu izstrādāšanas
pamatprincipus, ievēro nosacījumu, ka instrukcijā noteiktie finanšu
ierobežojumi nedrīkst samazināt šā likuma 19.panta ceturtajā, piektajā un
sestajā daļā minēto budžeta finansēto institūciju patstāvību to budžetu
sastādīšanas un apstiprināšanas procesā. |
6. Izteikt 17.pantu šādā redakcijā: "17.pants. Budžeta pieprasījumu
izstrādāšanas pamatprincipi (1) Pamatprincipus, kā
ministrijas un citas centrālās valsts iestādes izstrādā un iesniedz Finanšu
ministrijā budžeta pieprasījumu, nosaka Ministru kabinets. (2) Budžeta
pieprasījumu izstrādāšanas pamatprincipi ietver: 1) vidēja termiņa
makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvarā norādītā
ministrijas un citas centrālās valsts iestādes maksimāli pieļaujamo kopējo
izdevumu apjoma ietvaros plānojamo budžeta izdevumu sadalījumu pa programmām
(apakšprogrammām) un izdevumiem atbilstoši ekonomiskajām un valdības funkciju
kategorijām; 2) citus finanšu
ierobežojumus, ko ievēro budžeta aprēķinos; 3) budžeta pieprasījumu
izstrādāšanas kārtību un termiņu; 4) budžeta aprēķinos
izmantojamos rādītājus; 5) budžeta pieprasījumu
veidlapas; 6) citu budžeta
pieprasījumu izstrādāšanai nepieciešamo informāciju." |
|
|
|
|
7. Izteikt 17.pantu šādā redakcijā: 17.pants. Budžeta pieprasījumu izstrādāšanas pamatprincipi (1) Pamatprincipus, saskaņā
ar kuriem ministrijas un citas centrālās valsts iestādes izstrādā un iesniedz
Finanšu ministrijai budžeta pieprasījumu, nosaka Ministru kabinets. (2) Budžeta
pieprasījumu izstrādāšanas pamatprincipi ietver: 1) vidēja termiņa
makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvarā norādītā
ministrijas un citas centrālās valsts iestādes maksimāli pieļaujamo kopējo
izdevumu apjoma robežās plānojamo budžeta izdevumu sadalījumu pa programmām
(apakšprogrammām) un izdevumiem atbilstoši ekonomiskajām un valdības funkciju
kategorijām; 2) citus finanšu
ierobežojumus, ko ievēro budžeta aprēķinos; 3) budžeta pieprasījumu
izstrādāšanas kārtību un termiņu; 4) budžeta aprēķinos
izmantojamos rādītājus; 5) budžeta pieprasījumu
veidlapas; 6) citu budžeta
pieprasījumu izstrādāšanai nepieciešamo informāciju. |
21.pants. Gadskārtējā valsts budžeta likuma projekta
(budžeta likumprojektu paketes) un grozījumu gadskārtējā valsts budžeta
likumā iesniegšana (1) Ministru kabinets
līdz attiecīgā gada 1.oktobrim iesniedz Saeimai pieņemšanai
gadskārtējo valsts budžeta likuma projektu (budžeta likumu projektu paketi)
nākamajam saimnieciskajam gadam, priekšlikumus par grozījumiem likumos, lai
tie atbilstu budžeta pieprasījumiem, un valsts budžeta likuma projekta
(budžeta likumu projektu paketes) paskaidrojumus, kā arī vidējā termiņa makroekonomiskās
attīstības un fiskālās politikas ietvaru. |
|
3 |
Ministru kabinets Svītrot 21.panta pirmajā daļā vārdu "pieņemšanai". |
Atbalstīts |
Atbalstīts |
8. Svītrot 21.panta
pirmajā daļā vārdu "pieņemšanai". |
23.pants. Valsts kase Valsts kase ir Finanšu
ministrijas padotībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas no valsts budžeta
asignē un veic maksājumus noteiktiem mērķiem, veic valsts budžeta izpildes un
uzskaites funkcijas un valsts parāda vadības funkcijas, kā arī pārvalda
valsts fondētās pensijas un ir normatīvajos aktos noteikto Eiropas Savienības
politiku instrumentu maksājumu iestāde. |
7. Izteikt 23.pantu šādā redakcijā: "23.pants.
Valsts kase Valsts kase ir Finanšu
ministrijas padotībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas no valsts budžeta
asignē un veic maksājumus noteiktiem mērķiem, veic valsts budžeta izpildes un
uzskaites funkcijas, veic valsts parāda vadības funkcijas un normatīvajos
aktos noteiktās Eiropas Savienības politiku instrumentu maksājumu iestādes
funkcijas, kā arī citas normatīvajos aktos noteiktās funkcijas." |
|
|
|
|
9. Izteikt 23.pantu šādā redakcijā: 23.pants. Valsts kase Valsts
kase ir Finanšu ministrijas padotībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas no
valsts budžeta asignē un veic maksājumus noteiktiem mērķiem, veic valsts
budžeta izpildes un uzskaites, valsts parāda vadības un normatīvajos aktos
noteiktās Eiropas Savienības politiku instrumentu maksājumu iestādes
funkcijas, kā arī citas normatīvajos aktos noteiktās funkcijas. |
27.pants.
Kontu atvēršana un slēgšana (1) No valsts budžeta finansētas institūcijas
valsts budžeta līdzekļu saņemšanai un no valsts budžeta līdzekļiem veicamo
izdevumu izdarīšanai atver kontus tikai Valsts kasē. (2) Valsts kase katru
gadu 31.decembrī slēdz visus kārtējā saimnieciskajā gadā atvērtos kontus.
Valsts pamatbudžeta līdzekļu kontus atver valsts budžeta finansētām
institūcijām nākamajā saimnieciskajā gadā saskaņā ar finansēšanas plānos
piešķirtajiem asignējumiem. Gada beigās valsts budžeta iestāžu pamatbudžeta
kontos esošo līdzekļu atlikumi, kas radušies no to ieņēmumiem par sniegtajiem
maksas pakalpojumiem un no citiem pašu ieņēmumiem, ārvalstu finanšu
palīdzības un Eiropas Savienības politiku instrumentu līdzekļiem, ja šo
ieņēmumu atlikums nepārsniedz gada laikā faktiski saņemto līdzekļu apmēru,
paliek valsts budžeta iestāžu rīcībā un var tikt izlietoti nākamajā gadā.
Valsts speciālā budžeta līdzekļu kontus atver nākamajā saimnieciskajā gadā,
ieskaitot tajos visus atlikumus no iepriekšējā gada. |
8. Izteikt 27.panta
pirmo un otro daļu šādā redakcijā: "(1) Valsts budžeta iestādes asignējumu
saņemšanai un izdevumu veikšanai no valsts budžeta līdzekļiem atver valsts
pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta līdzekļu kontus tikai Valsts kasē.
Valsts budžeta līdzekļu saņemšanai un no tiem veicamo izdevumu izdarīšanai
budžeta finansētas institūcijas, izņemot valsts budžeta iestādes un
pašvaldības, atver norēķinu kontus tikai Valsts kasē. Pašvaldības un to
iestādes valsts budžeta līdzekļu saņemšanai un no valsts budžeta līdzekļiem
finansēto investīciju projektu un vienreizējo pasākumu izdevumu veikšanai
norēķinu kontus atver Valsts kasē. (2) Valsts kase
katru gadu 31.decembrī slēdz visus kārtējā saimnieciskajā gadā atvērtos
kontus, izņemot norēķinu kontus. Gada beigās valsts budžeta iestāžu
pamatbudžeta kontos esošo līdzekļu atlikums, kas radies no ieņēmumiem par
sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem, ārvalstu finanšu
palīdzības un Eiropas Savienības politiku instrumentu līdzekļiem, ja šo
ieņēmumu atlikums nepārsniedz gada laikā faktiski saņemto līdzekļu apmēru,
paliek valsts budžeta iestāžu rīcībā un var tikt izlietots nākamajā
saimnieciskajā gadā saskaņā ar finansēšanas plānos piešķirtajiem
asignējumiem. Valsts speciālā budžeta līdzekļu kontus atver nākamajā
saimnieciskajā gadā, ieskaitot tajos visus atlikumus no iepriekšējā
gada." |
|
|
|
|
10. Izteikt 27.panta pirmo un otro daļu šādā
redakcijā: (1) Valsts budžeta iestādes asignējumu saņemšanai un
izdevumu veikšanai no valsts budžeta līdzekļiem atver valsts pamatbudžeta un
valsts speciālā budžeta līdzekļu kontus tikai Valsts kasē. Valsts budžeta
līdzekļu saņemšanai un no tiem veicamo izdevumu izdarīšanai budžeta
finansētas institūcijas, izņemot valsts budžeta iestādes un pašvaldības,
atver norēķinu kontus tikai Valsts kasē. Valsts
budžeta līdzekļu saņemšanai un no tiem finansēto investīciju projektu un
vienreizējo pasākumu izdevumu veikšanai pašvaldības un to iestādes atver
norēķinu kontus Valsts kasē. (2) Valsts
kase katru gadu 31.decembrī slēdz visus kārtējā saimnieciskajā gadā atvērtos
kontus, izņemot norēķinu kontus. Gada beigās valsts budžeta iestāžu pamatbudžeta
kontos esošo līdzekļu atlikums, kas radies no ieņēmumiem par sniegtajiem
maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem, ārvalstu finanšu palīdzības
un Eiropas Savienības politiku instrumentu līdzekļiem, ja šo ieņēmumu
atlikums nepārsniedz gada laikā faktiski saņemto līdzekļu apmēru, paliek
valsts budžeta iestāžu rīcībā un var tikt izlietots nākamajā saimnieciskajā
gadā saskaņā ar finansēšanas plānos piešķirtajiem asignējumiem. Valsts speciālā budžeta līdzekļu kontus
atver nākamajā saimnieciskajā gadā, ieskaitot tajos visus atlikumus no
iepriekšējā gada. |
28.pants. Ziņojums par valsts budžeta izpildes gaitu (1) Ministru kabinets
līdz kārtējā gada 1.jūnijam iesniedz Saeimai ziņojumu par valsts finansiālo
stāvokli un vienlaikus izvērtē makroekonomiskās attīstības prognozi un
pieņēmumus, kas tika izmantoti, apstiprinot valsts budžetu, kā arī ņem
vērā ekonomisko situāciju attiecīgajā laikposmā. |
9. Papildināt
28.panta pirmo daļu aiz vārda "apstiprinot" ar vārdiem
"saimnieciskā gada". |
|
|
|
|
11. Papildināt
28.panta pirmo daļu pēc vārda apstiprinot ar vārdiem saimnieciskā
gada. |
36.pants. Aizņēmuma
vai aizdevuma pilnvarojums (1) Valsts aizņēmumu vai aizdevumu lietas, darījumus ar atvasinātajiem
finanšu instrumentiem, kā arī citus darījumus valsts parāda vadības ietvaros
saskaņā ar gadskārtējo valsts budžeta likumu, ārvalstu finanšu institūciju
aizdevuma līgumu nosacījumiem, kā arī pamatojoties uz finanšu tirgus resursu
izmaksām, kārto finanšu ministrs. Finanšu ministrs: 1) pārstāv valsti visos aizņēmuma vai aizdevuma
līgumos vai pilnvaro citu personu parakstīt šos līgumus; 2) pilnvaro atbildīgo institūciju glabāt dokumentu
oriģinālus un visu valsts vārdā noslēgto aizņēmuma un aizdevuma līgumu un
valsts vārdā sniegto galvojumu reģistrus, kā arī neparedzētu apstākļu radīto
parādu saistību reģistrus; 3) (izslēgts ar 20.12.2004. likumu); 4) periodiski dara zināmus sabiedrībai valsts vārdā
noslēgto līgumu noteikumus attiecībā uz aizņēmumiem naudas vai kapitāla
tirgū; 5) saskaņā ar Ministru
kabineta noteikto kārtību dzēš valsts aizdevumus. |
10. 36.pantā: papildināt pirmo daļu ar sesto punktu šādā
redakcijā: "6) izsniedz
valsts aizdevumus budžeta un finanšu vadībai, finanšu stabilizācijai,
studējošo un studiju kreditēšanas programmas īstenošanai, investīciju projektu
īstenošanai, komercdarbības atbalsta programmu īstenošanai, Eiropas
Savienības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai, tās ārvalstu
finanšu palīdzības finansēto projektu īstenošanai, kuru saņem no ārvalstu
valdībām, kā arī nosaka valsts aizdevumu un atmaksu sarakstu."; |
4 |
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija 36.pantā: papildināt pirmo daļu
ar sesto punktu šādā redakcijā: "6) izsniedz
valsts aizdevumus budžeta un finanšu vadībai, finanšu stabilizācijai,
studējošo un studiju kreditēšanas programmas īstenošanai, investīciju
projektu īstenošanai, komercdarbības atbalsta programmu īstenošanai, Eiropas
Savienības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai, ārvalstu finanšu
palīdzības finansēto projektu īstenošanai, kā arī nosaka valsts aizdevumu un
atmaksu sarakstu."; |
|
Atbalstīts |
12. 36.pantā: papildināt pirmo daļu
ar sesto punktu šādā redakcijā: "6) izsniedz
valsts aizdevumus budžeta un finanšu vadībai, finanšu stabilizācijai, studējošo un studiju kreditēšanas programmas
īstenošanai, investīciju projektu īstenošanai, komercdarbības atbalsta
programmu īstenošanai, Eiropas Savienības līdzfinansēto projektu un pasākumu
īstenošanai, ārvalstu finanšu palīdzības finansēto projektu īstenošanai, kā
arī nosaka valsts aizdevumu un atmaksu sarakstu."; |
(2) Valsts budžeta
iestādēm nav tiesību slēgt finanšu līzinga līgumus un ņemt aizņēmumus, ja
citos likumos nav noteikts citādi. (3) Valsts budžeta
izpildītāji attiecībā uz speciālo budžetu var ņemt aizņēmumus īstermiņa
finanšu vadības nolūkiem, nodrošinot aizņēmumu atmaksu tā saimnieciskā gada
ietvaros, kurā ņemts aizņēmums. (4) Valsts aizdevumu
izsniegšanas un apkalpošanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
papildināt pantu ar
piekto daļu šādā redakcijā: "(5) Valsts
aizdevumus var izsniegt pašvaldībām, valsts speciālā budžeta, studējošo un
studiju kreditēšanas programmas izpildītājiem, budžeta finansētajām
institūcijām, kapitālsabiedrībām, biedrībām un nodibinājumiem." |
|
|
|
|
papildināt pantu ar piekto daļu
šādā redakcijā: (5) Valsts aizdevumus var izsniegt pašvaldībām,
valsts speciālā budžeta, studējošo un studiju kreditēšanas programmas
izpildītājiem, budžeta finansētajām institūcijām, kapitālsabiedrībām,
biedrībām un nodibinājumiem. |
37.pants. Galvojumi (3) Finanšu ministrs
nesniedz galvojumu, ja: 3) valsts galvojuma
saņēmējs neievēro noteikto galvojumu sniegšanas un apkalpošanas kārtību; 4) komersantiem nav
galvojuma nodrošinājuma. |
11. Izteikt
37.panta trešās daļas 3. un 4.punktu šādā redakcijā: "3) kredīta
ņēmējs, par kura saistībām jau iepriekš bija izsniegts valsts vārdā
galvojums, ir pārkāpis noteikto galvojumu sniegšanas un uzraudzības kārtību; 4) nav galvojuma
nodrošinājuma." |
|
|
|
|
13. Izteikt
37.panta trešās daļas 3. un 4.punktu šādā redakcijā: 3) kredīta
ņēmējs, par kura saistībām jau iepriekš bija izsniegts galvojums valsts
vārdā, ir pārkāpis noteikto galvojumu sniegšanas un uzraudzības kārtību; 4) nav galvojuma
nodrošinājuma. |
41.pants. Budžeta tiesības (5) Pašvaldībām ir
tiesības ņemt aizņēmumus un sniegt galvojumus tikai gadskārtējā valsts
budžeta likumā paredzētajā kopējā pieļaujamā palielinājuma apjomā. Pašvaldību
aizņēmumu saņemšana un galvojumu sniegšana notiek Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā. |
|
5 |
Ministru kabinets Izteikt 41.panta piekto daļu šādā redakcijā: (5) Pašvaldībām ir tiesības ņemt aizņēmumus un sniegt galvojumus tikai
gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētajos kopējo pieļaujamo
palielinājumu apjomos. Gadījumā, ja noteiktais pašvaldību aizņēmumu vai
galvojumu kopējais palielinājums ir nepietiekams, lai pašvaldības nodrošinātu
finansējumu Eiropas Savienības līdzfinansēto projektu un investīciju projektu
īstenošanai, finanšu ministrs par radušos situāciju nekavējoties informē
Ministru kabinetu un Saeimu. Finanšu ministrs ir tiesīgs palielināt
pašvaldību aizņēmumu vai galvojumu kopējo palielinājumu, ja Saeimas Budžeta
un finanšu (nodokļu) komisija piecu dienu laikā no attiecīgās informācijas
saņemšanas Saeimā nav iebildusi pret to. Pašvaldību aizņēmumu saņemšana un
galvojumu sniegšana notiek Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.. |
Atbalstīts |
Atbalstīts |
14. Izteikt 41.panta piekto daļu šādā redakcijā: (5) Pašvaldībām ir
tiesības ņemt aizņēmumus un sniegt galvojumus tikai gadskārtējā valsts
budžeta likumā paredzētajos kopējo pieļaujamo palielinājumu apjomos.
Gadījumā, ja noteiktais pašvaldību aizņēmumu vai galvojumu kopējais
palielinājums ir nepietiekams, lai pašvaldības nodrošinātu finansējumu
Eiropas Savienības līdzfinansēto projektu un investīciju projektu
īstenošanai, finanšu ministrs par radušos situāciju nekavējoties informē
Ministru kabinetu un Saeimu. Finanšu ministrs ir tiesīgs palielināt
pašvaldību aizņēmumu vai galvojumu kopējo palielinājumu, ja Saeimas Budžeta
un finanšu (nodokļu) komisija piecu dienu laikā no attiecīgās informācijas
saņemšanas Saeimā nav iebildusi pret to. Pašvaldību aizņēmumu saņemšana un
galvojumu sniegšana notiek Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.. |
46.pants. Atbildība par budžeta izpildi (3) Valsts kases
amatpersonas ir atbildīgas par finanšu vadību atbilstoši šā likuma prasībām. |
12. 46.pantā: izteikt trešo daļu šādā redakcijā: "(3) Valsts kase atbilstoši savai kompetencei ir atbildīga par finanšu vadību, ievērojot šā likuma prasības."; |
|
|
|
|
15. 46.pantā: izteikt trešo daļu šādā
redakcijā: (3) Valsts kase atbilstoši savai kompetencei ir
atbildīga par finanšu vadību, ievērojot šā likuma prasības.; |
(5) Ministrijas un
citas centrālās valsts iestādes līdz pārskata gadam sekojošā saimnieciskā
gada 1.augustam iesniedz Ministru kabinetam informatīvo ziņojumu par pārskata
gadā piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietojumu, politiku un darbību
rezultatīvo rādītāju izpildi, kā arī skaidrojumu par rezultatīvo rādītāju
izpildes novirzēm, ja tādas ir. |
izteikt piekto daļu
šādā redakcijā: "(5) Ministrijas
un citas centrālās valsts iestādes ir atbildīgas par gadskārtējā valsts
budžeta likumā noteiktās apropriācijas izpildes kontroles sistēmas izveidi un
par Valsts kases norēķinu kontos ieskaitīto valsts budžeta līdzekļu
izlietojuma kontroli." |
|
|
|
|
izteikt piekto daļu šādā
redakcijā: (5) Ministrijas un citas centrālās valsts
iestādes ir atbildīgas par gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās
apropriācijas izpildes kontroles sistēmas izveidi un par Valsts kases
norēķinu kontos ieskaitīto valsts budžeta līdzekļu izlietojuma kontroli. |
47.pants. Šā likuma pārkāpumi un sankcijas (41) Ja
Eiropas Savienības politiku instrumentu atbalsta saņēmējs savlaicīgi
neiesniedz pārskatus par projekta īstenošanu, Valsts kasei Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā ir tiesības apturēt asignējumus, pamatojoties uz tādas
Eiropas Savienības politiku instrumentu vadībā iesaistītās iestādes lēmumu,
kura pārbauda un apstiprina Eiropas politiku instrumenta atbalsta saņēmēja
iesniegto maksājumu pieprasījumu. |
13. Izteikt
47.panta 4.1 daļu šādā redakcijā: "(41)
Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā iestāde, kas uzrauga Eiropas
Savienības politiku instrumentu vai ārvalstu finanšu palīdzības projekta
īstenošanu, pieņem lēmumu par asignējuma apturēšanu, atjaunošanu vai
atsaukšanu un Valsts kase aptur, atjauno vai atsauc asignējumu Eiropas
Savienības politiku instrumenta vai ārvalstu finanšu palīdzību finansējuma
saņēmējam." |
|
|
|
|
16. Izteikt
47.panta 4.1 daļu šādā redakcijā: (41) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā
iestāde, kas uzrauga Eiropas Savienības politiku instrumentu vai ārvalstu
finanšu palīdzības projekta īstenošanu, pieņem lēmumu par asignējuma
apturēšanu, atjaunošanu vai atsaukšanu, un Valsts kase aptur, atjauno vai
atsauc asignējumu Eiropas Savienības politiku instrumenta vai ārvalstu
finanšu palīdzību finansējuma saņēmējam. |
Pārejas noteikumi 17. Šā likuma 5.panta
divpadsmitajā daļā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2007.gada
1.novembrim. |
14. Pārejas noteikumos: aizstāt 17.punktā skaitli "2007." ar
skaitli "2008."; |
|
|
|
|
17. Pārejas noteikumos: aizstāt
17.punktā skaitli 2007. ar skaitli 2008.; |
26. Līdz šā likuma
5.panta divpadsmitajā daļā paredzēto Ministru kabineta noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada 31.decembrim piemēro Ministru
kabineta 1997.gada 6.maija instrukciju Nr.4 "Kārtība, kādā no valsts
budžeta finansējamās iestādes var sniegt maksas pakalpojumus", ciktāl tā
nav pretrunā ar šo likumu. |
aizstāt
26.punktā skaitli "2007." ar skaitli "2008."; |
|
|
|
|
aizstāt
26.punktā skaitli 2007. ar skaitli 2008.; |
|
papildināt pārejas noteikumus ar
27., 28., 29., 30., 31. un 32.punktu šādā redakcijā: "27. Šā
likuma 5.panta desmitajā daļā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2008.gada 31.decembrim. |
|
|
|
|
papildināt pārejas noteikumus ar
27., 28., 29., 30., 31., 32. un 33.punktu šādā redakcijā: "27. Šā
likuma 5.panta desmitajā daļā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz
2008.gada 31.decembrim. |
|
|
6 |
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija Papildināt pārejas noteikumus ar jaunu 28.punktu
(attiecīgi mainot turpmāko punktu numerāciju) šādā redakcijā: 28. Ministru kabinets
līdz 2008.gada 1.novembrim iesniedz Saeimai šā likuma 8.1 pantā
minēto likumprojektu. |
|
Atbalstīts |
28. Ministru kabinets
līdz 2008.gada 1.novembrim iesniedz Saeimai šā likuma 8.1 pantā
minēto likumprojektu. |
|
28. Šā likuma
9.panta desmitajā daļā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz
2008.gada 1.jūnijam. 29. Līdz šā likuma 9.panta desmitajā daļā
paredzēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā
līdz 2008.gada 31.maijam piemēro Ministru kabineta 2007.gada 31.jūlija
instrukciju Nr.13 "Kārtība, kādā
Finanšu ministrija sagatavo un iesniedz Ministru kabinetā priekšlikumus par
budžeta apakšprogrammas "Finansējums Eiropas Savienības politiku
instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un
pasākumu īstenošanai" līdzekļu pārdali", ciktāl tā nav
pretrunā ar šo likumu. 30. Šā likuma 17.panta pirmajā daļā minētos
noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2008.gada 1.maijam. 31. Līdz šā likuma 17.panta pirmajā daļā
paredzēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā
līdz 2008.gada 30.aprīlim piemēro Ministru kabineta 2007.gada 8.maija
instrukciju Nr.9 "Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas
pamatprincipiem", ciktāl tā nav pretrunā ar šo likumu. |
|
|
|
|
29. Šā likuma
9.panta desmitajā daļā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz
2008.gada 1.jūnijam. 30. Līdz šā likuma
9.panta desmitajā daļā paredzēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās
dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 31.maijam piemēro Ministru kabineta
2007.gada 31.jūlija instrukciju Nr.13 "Kārtība, kādā Finanšu ministrija sagatavo un iesniedz Ministru kabinetā
priekšlikumus par budžeta apakšprogrammas "Finansējums Eiropas
Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības
līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" līdzekļu pārdali",
ciktāl tā nav pretrunā ar šo likumu. 31. Šā likuma
17.panta pirmajā daļā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz
2008.gada 1.maijam. 32. Līdz šā
likuma 17.panta pirmajā daļā paredzēto Ministru kabineta noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 30.aprīlim piemēro Ministru
kabineta 2007.gada 8.maija instrukciju Nr.9 "Instrukcija par budžeta
pieprasījumu izstrādāšanas pamatprincipiem", ciktāl tā nav pretrunā ar
šo likumu. |
|
32. Valsts dibinātas augstākās izglītības institūcijas, kurām ir
atvasinātas publiskas personas statuss, attiecībā uz zinātniskās darbības
finansējumu šā likuma izpratnē tiek uzskatītas par budžeta finansētām
institūcijām. Attiecībā uz pārējo finansējumu valsts dibinātas augstākās
izglītības institūcijas, kuras ir atvasinātas publiskas personas, šā likuma
izpratnē par budžeta finansētām institūcijām tiek uzskatītas no 2009.gada
1.janvāra." |
7 |
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija Izteikt līdzšinējā
32.punkta tekstu šādā redakcijā: 33. Valsts dibinātas
augstākās izglītības institūcijas, kurām ir atvasinātas publiskas personas
statuss, attiecībā uz zinātniskās darbības finansējumu šā likuma izpratnē
tiek uzskatītas par budžeta finansētām institūcijām, kuras nav budžeta
iestādes. Attiecībā uz pārējo finansējumu valsts dibinātas augstākās
izglītības institūcijas, kuras ir atvasinātas publiskas personas, šā likuma
izpratnē par budžeta finansētām institūcijām, kuras nav budžeta iestādes,
tiek uzskatītas no 2009.gada 1.janvāra. |
|
Atbalstīts |
33. Valsts
dibinātas augstākās izglītības institūcijas, kurām ir atvasinātas publiskas
personas statuss, attiecībā uz zinātniskās darbības finansējumu šā likuma
izpratnē tiek uzskatītas par budžeta finansētām institūcijām, kuras nav
budžeta iestādes. Attiecībā uz pārējo finansējumu valsts dibinātas augstākās
izglītības institūcijas, kuras ir atvasinātas publiskas personas, šā likuma
izpratnē par budžeta finansētām institūcijām, kuras nav budžeta iestādes,
tiek uzskatītas no 2009.gada 1.janvāra. |
|
|
8 9 |
Juridiskais birojs ierosinām papildināt
likumprojektu ar jaunu pārejas noteikumu šādā redakcijā: Ministru kabinets līdz
2008.gada 1.jūnijam izvērtē un, ja nepieciešams, iesniedz Saeimai
likumprojektu par atvasinātu publisko tiesību juridisko personu budžetu
patstāvību, šo personu finanšu kontroles un finanšu stabilizācijas
reglamentāciju, finansēšanu budžeta iestādes vai valsts budžeta finansētas
institūcijas statusā, kā arī par citiem šo personu finanšu un budžetu vadības
jautājumiem. Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija papildināt likumprojektu
ar jaunu pārejas noteikumu šādā redakcijā: Ministru kabinets līdz
2008.gada 1.novembrim izvērtē un, ja nepieciešams, iesniedz Saeimai
likumprojektu par atvasinātu publisko tiesību juridisko personu budžetu
patstāvību, šo personu finanšu kontroles un finanšu stabilizācijas
reglamentāciju, finansēšanu budžeta iestādes vai valsts budžeta finansētas
institūcijas statusā, kā arī par citiem šo personu finanšu un budžetu vadības
jautājumiem. |
Neatbalstīts |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlikumā
Nr. 9 Atbalstīts |
34. Ministru kabinets
līdz 2008.gada 1.novembrim izvērtē un, ja nepieciešams, iesniedz Saeimai
likumprojektu par atvasinātu publisko tiesību juridisko personu budžetu
patstāvību, šo personu finanšu kontroles un finanšu stabilizācijas
reglamentāciju, finansēšanu budžeta iestādes vai valsts budžeta finansētas
institūcijas statusā, kā arī par citiem šo personu finanšu un budžetu vadības
jautājumiem. |
|
Likums
stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī. |
10 11 |
Ministru kabinets Izteikt atsauci par
likuma spēkā stāšanās laiku šādā redakcijā: Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī, izņemot šā
likuma pantu, kas papildina Likuma par budžetu un finanšu vadību 7.pantu ar trešo, ceturto un piekto daļu, kas
stājas spēkā nākamajā dienā pēc likuma izsludināšanas.. Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija Izteikt noteikumu par likuma spēkā stāšanās laiku šādā
redakcijā: Likums stājas spēkā
2008. gada 1. janvārī. Likuma par budžetu un finanšu vadību 8.1
pants stājas spēkā nākamajā dienā pēc šā likuma izsludināšanas. |
Atbalstīts |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts komisijas
priekšlikumā Nr. 11 Atbalstīts |
Likums stājas spēkā
2008. gada 1. janvārī. Likuma par budžetu un finanšu vadību 8.1
pants stājas spēkā nākamajā dienā pēc šā likuma izsludināšanas. |