Likumprojekts
Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību
Izdarīt Likumā par budžetu un finanšu vadību (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 8.nr.; 1996, 24.nr.;
1997, 21.nr.; 1998, 9.nr.; 1999, 24.nr.; 2001, 1.nr.; 2002, 23.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2005,
2., 24.nr.; 2007, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. I nodaļā:
izteikt terminu "Budžeta finansētas institūcijas" šādā redakcijā:
"Budžeta finansētas institūcijas budžeta
iestādes, atvasinātas publiskas personas, kuras daļēji finansē no valsts vai
pašvaldības budžeta, visi pilnīgi vai daļēji tieši no budžeta finansēti
komersanti, biedrības vai nodibinājumi.";
izteikt terminu "Budžeta iestāde" šādā redakcijā:
"Budžeta iestāde valsts vai pašvaldības iestāde, atvasināta publiska persona, kuru pilnīgi
finansē no valsts vai pašvaldības budžeta, kā arī valsts vai pašvaldību
aģentūras.";
izteikt terminu "Dotācijas"
šādā redakcijā:
"Dotācijas budžeta līdzekļi, kurus
piešķir citiem budžetiem, komersantiem, biedrībām un nodibinājumiem
un citām institūcijām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, lai nodrošinātu
valsts vai pašvaldību funkciju izpildi."
2. Svītrot 2.panta piekto daļu.
3. 5.pantā:
izteikt
desmito daļu šādā redakcijā:
"(10) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā
ministrijas un citas centrālās valsts iestādes plāno, īsteno, uzrauga un uzskaita
valsts budžeta programmu (apakšprogrammu) rezultātus un to rādītājus, kā arī sniedz
pārskatus par tiem.";
izteikt
divpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(12) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā plānojami
un uzskaitāmi ieņēmumi no valsts budžeta iestāžu sniegtajiem maksas
pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi."
4. 9.pantā:
papildināt piektās daļas 4.punktu aiz
vārda "tiesu" ar vārdiem "un Satversmes tiesas";
papildināt pantu ar desmito daļu
šādā redakcijā:
"(10) Finanšu
ministrijas budžetā atsevišķā programmā plānoto apropriāciju Eiropas Savienības
politiku instrumentiem un citu ārvalstu finanšu palīdzības projektu un
pasākumu
īstenošanai sadala Ministru kabineta noteiktajā kārtībā."
5. Papildināt 9.1 panta
pirmo daļu aiz vārda "pašvaldības" ar vārdiem "pieprasa un".
6. Izteikt 17.pantu šādā redakcijā:
"17.pants. Budžeta pieprasījumu izstrādāšanas pamatprincipi
(1) Pamatprincipus, kā
ministrijas un citas centrālās valsts iestādes izstrādā un iesniedz Finanšu
ministrijā budžeta pieprasījumu, nosaka Ministru kabinets.
(2) Budžeta pieprasījumu
izstrādāšanas pamatprincipi ietver:
1) vidēja termiņa
makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvarā norādītā ministrijas
un citas centrālās valsts iestādes maksimāli pieļaujamo kopējo izdevumu apjoma
ietvaros plānojamo budžeta izdevumu sadalījumu pa programmām (apakšprogrammām)
un izdevumiem atbilstoši ekonomiskajām un valdības funkciju kategorijām;
2) citus finanšu ierobežojumus, ko ievēro
budžeta aprēķinos;
3) budžeta pieprasījumu izstrādāšanas
kārtību un termiņu;
4) budžeta aprēķinos izmantojamos
rādītājus;
5) budžeta pieprasījumu veidlapas;
6) citu budžeta pieprasījumu
izstrādāšanai nepieciešamo informāciju."
7.
Izteikt 23.pantu šādā redakcijā:
"23.pants. Valsts kase
Valsts
kase ir Finanšu ministrijas padotībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas no
valsts budžeta asignē un veic maksājumus noteiktiem mērķiem, veic valsts
budžeta izpildes un uzskaites funkcijas, veic valsts parāda vadības funkcijas
un normatīvajos aktos noteiktās Eiropas Savienības politiku instrumentu
maksājumu iestādes funkcijas, kā arī citas normatīvajos aktos noteiktās
funkcijas."
8. Izteikt 27.panta pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
"(1) Valsts
budžeta
iestādes asignējumu saņemšanai un izdevumu veikšanai no valsts budžeta
līdzekļiem atver valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta līdzekļu kontus
tikai Valsts kasē. Valsts budžeta līdzekļu saņemšanai un no tiem veicamo izdevumu
izdarīšanai budžeta finansētas institūcijas, izņemot valsts budžeta iestādes un
pašvaldības, atver norēķinu kontus tikai Valsts kasē.
Pašvaldības un to iestādes valsts budžeta līdzekļu saņemšanai un no
valsts budžeta līdzekļiem finansēto investīciju projektu un vienreizējo
pasākumu izdevumu veikšanai norēķinu kontus atver Valsts kasē.
(2) Valsts
kase katru gadu 31.decembrī slēdz visus kārtējā saimnieciskajā gadā atvērtos
kontus, izņemot norēķinu kontus. Gada beigās valsts budžeta iestāžu
pamatbudžeta kontos esošo līdzekļu atlikums, kas radies no ieņēmumiem par
sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem, ārvalstu finanšu
palīdzības un Eiropas Savienības politiku instrumentu līdzekļiem, ja šo
ieņēmumu atlikums nepārsniedz gada laikā faktiski saņemto līdzekļu apmēru,
paliek valsts budžeta iestāžu rīcībā un var tikt izlietots nākamajā
saimnieciskajā gadā saskaņā ar finansēšanas plānos piešķirtajiem asignējumiem. Valsts speciālā budžeta līdzekļu kontus atver
nākamajā saimnieciskajā gadā, ieskaitot tajos visus atlikumus no iepriekšējā
gada."
9. Papildināt
28.panta pirmo daļu aiz vārda "apstiprinot" ar vārdiem "saimnieciskā
gada".
10. 36.pantā:
papildināt pirmo daļu ar sesto
punktu šādā redakcijā:
"6) izsniedz valsts
aizdevumus budžeta un finanšu vadībai, finanšu stabilizācijai, studējošo un
studiju kreditēšanas programmas īstenošanai, investīciju projektu īstenošanai,
komercdarbības atbalsta programmu īstenošanai, Eiropas Savienības līdzfinansēto
projektu un pasākumu īstenošanai, tās ārvalstu finanšu palīdzības finansēto
projektu īstenošanai, kuru saņem no ārvalstu valdībām, kā arī nosaka valsts
aizdevumu un atmaksu sarakstu.";
papildināt pantu ar piekto daļu
šādā redakcijā:
"(5) Valsts aizdevumus
var izsniegt pašvaldībām, valsts speciālā budžeta, studējošo un studiju
kreditēšanas programmas izpildītājiem, budžeta finansētajām institūcijām,
kapitālsabiedrībām, biedrībām un nodibinājumiem."
11. Izteikt 37.panta trešās
daļas 3. un 4.punktu šādā redakcijā:
"3) kredīta ņēmējs, par
kura saistībām jau iepriekš bija izsniegts valsts vārdā galvojums, ir pārkāpis
noteikto galvojumu sniegšanas un uzraudzības kārtību;
4) nav galvojuma nodrošinājuma."
12. 46.pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Valsts kase
atbilstoši savai kompetencei ir atbildīga par finanšu vadību, ievērojot šā
likuma prasības.";
izteikt piekto daļu šādā
redakcijā:
"(5) Ministrijas un citas centrālās valsts iestādes
ir atbildīgas par gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas
izpildes kontroles sistēmas izveidi un par Valsts kases norēķinu kontos
ieskaitīto valsts budžeta līdzekļu izlietojuma kontroli."
13. Izteikt 47.panta 4.1 daļu
šādā redakcijā:
"(41) Ministru
kabinets nosaka kārtību, kādā iestāde, kas uzrauga Eiropas Savienības politiku
instrumentu vai ārvalstu finanšu palīdzības projekta īstenošanu, pieņem lēmumu
par asignējuma apturēšanu, atjaunošanu vai atsaukšanu un Valsts kase aptur,
atjauno vai atsauc asignējumu Eiropas Savienības politiku instrumenta vai
ārvalstu finanšu palīdzību finansējuma saņēmējam."
14. Pārejas noteikumos:
aizstāt 17.punktā skaitli "2007."
ar skaitli "2008.";
aizstāt 26.punktā skaitli "2007."
ar skaitli "2008.";
papildināt pārejas noteikumus ar 27., 28., 29., 30., 31. un 32.punktu
šādā redakcijā:
"27. Šā likuma 5.panta desmitajā
daļā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2008.gada 31.decembrim.
28. Šā likuma 9.panta desmitajā daļā
minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2008.gada 1.jūnijam.
29. Līdz šā likuma 9.panta desmitajā daļā
paredzēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā
līdz 2008.gada 31.maijam piemēro Ministru kabineta 2007.gada 31.jūlija
instrukciju Nr.13 "Kārtība, kādā
Finanšu ministrija sagatavo un iesniedz Ministru kabinetā priekšlikumus par
budžeta apakšprogrammas "Finansējums Eiropas Savienības politiku
instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un
pasākumu īstenošanai" līdzekļu pārdali", ciktāl tā nav
pretrunā ar šo likumu.
30. Šā likuma 17.panta pirmajā daļā
minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2008.gada 1.maijam.
31. Līdz šā likuma 17.panta pirmajā daļā
paredzēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā
līdz 2008.gada 30.aprīlim piemēro Ministru kabineta 2007.gada 8.maija instrukciju
Nr.9 "Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas pamatprincipiem",
ciktāl tā nav pretrunā ar šo likumu.
32. Valsts
dibinātas augstākās izglītības institūcijas, kurām ir atvasinātas publiskas
personas statuss, attiecībā uz zinātniskās darbības finansējumu šā likuma
izpratnē tiek uzskatītas par budžeta finansētām institūcijām. Attiecībā uz
pārējo finansējumu valsts dibinātas augstākās izglītības institūcijas, kuras ir
atvasinātas publiskas personas, šā likuma izpratnē par budžeta finansētām
institūcijām tiek uzskatītas no 2009.gada 1.janvāra."
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Grozījumi Likumā
par budžetu un finanšu vadību
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
|||||||
1.Pašreizējās
situācijas raksturojums |
1.Ministru kabinets
2007.gada 8.maijā sēdē (protokollēmums 11.§ 2.punkts) deva uzdevumu Finanšu ministrijai izstrādāt tiesību
aktu Grozījumi
likumā par budžetu un finanšu vadību, lai nodrošinātu 17.panta precizēšanu
un ieviestu vienotus ilgtermiņa budžeta pieprasījumu izstrādāšanas
pamatprincipus. Ministru kabinets 2007.gada 3.jūlija sēdē (protokollēmums 14. § 2.punkts deva uzdevumu Finanšu ministrijai sagatavot un iesniegt
noteiktā kārtībā Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumu Likuma par
budžetu un finanšu vadību 47.panta 4.1 daļā, lai noteiktu kārtību, kādā
atbildīgās iestādes pieņem lēmumus par asignējumu apturēšanu. Tāpat Ministru
kabinets 2007.gada 28.augusta sēdē
(protokollēmums 36§ 2.punkts) deva uzdevumu Finanšu ministrijai
veikt grozījumu Likuma par budžetu
un finanšu vadību 9.1 panta pirmajā daļā. 2.Valsts sekretāru
sanāksmē 2006.gada 9.septembrī Izglītības un zinātnes ministrija izsludināja
likumprojektu Augstākās izglītības likums. Par minēto likumprojektu ir notikušas
vairākas starpministriju sanāksmes, kuru rezultātā panākta vienošanās par
Valsts kasē atvērto budžeta finansētu institūciju norēķinu kontu definēšanu,
kā rezultātā nepieciešams veikt grozījumus Likumā par budžetu un finanšu
vadību. 3. Sakarā ar to, ka Ministru
kabinetā līdz 1.septembrim ir jāpieņem jauni normatīvie dokumenti par
rezultatīvo rādītāju pamatnostādnēm un stratēģiskās plānošanas sistēmas
sasaisti ar uz rezultātu orientētu ministriju apstiprināto darbības
stratēģiju novērtējumu, Likumā par budžetu un finanšu vadību (turpmāk-
Likums) ir precizēts pants par rezultatīvajiem rādītājiem 4. Likumā ir nepieciešams veikt
redakcionālus labojumus, kā arī saskaņot to ar esošajiem tiesību aktiem. |
|
||||||
1. Likumprojektā ir precizēti terminu
budžeta finansētas institūcijas,
budžeta iestāde, kā arī termina dotācija skaidrojumi. Termini budžeta finansētas institūcijas un
budžeta iestādes un to lietojums likumā attiecībā uz valsts aģentūrām
pārskatāms pēc Publisko aģentūru tiesiskā regulējuma un finansēšanas
modeļa pilnveidošanas koncepcijas apstiprināšanas Ministru kabinetā. 2. Saistībā ar jaunas rezultatīvo rādītāju
noteikšanas, apstiprināšanas un atskaites sistēmas izstrādi un tās iekļaušanu
politikas plānošanas procesā kā atsevišķu sadaļu, no Likuma izslēgti 17.panta
otrās daļas 3.un 5.punkti, precizēta 46.panta piektā daļa. 3. Saistībā
ar Eiropas Savienības politiku instrumentu un ārvalstu finanšu palīdzības
projektu īstenošanai nepieciešamo līdzekļu piešķiršanu projektu realizētājiem
pēc projekta līgumu apstiprināšanas papildināts 9.pants ar 10 daļu. 4. Lai nodrošinātu vidēja
termiņa budžeta plānošanas sistēmas nepārtrauktību ir redakcionāli precizēta
17.panta pirmā un otrā daļa paredzot ilgtermiņa normatīvā dokumenta par
budžeta pieprasījuma izstrādāšanas pamatprincipiem sagatavošanu. 5. Lai Valsts kase varētu efektīvāk
nodrošināt savu funkciju izpildi, ir precizēts Likuma 23.pants, precizēts 37.panta trešās daļas 3.
punkts un 4.punkts; precizēta 47.panta 4.¹daļas redakcija. 6.
Likuma 36. panta ceturtā daļa deleģē Ministru kabinetam noteikt valsts
aizdevumu izsniegšanas un apkalpošanas kārtību (darbību secību), taču
nedeleģē noteikt valsts aizdevumu izsniegšanas mērķus un subjektu loku.
Atbilstoši Likumā noteiktajam deleģējumam 2007. gada 19. jūnijā tika pieņemti
MK noteikumi Nr. 395 "Valsts aizdevumu izsniegšanas un apkalpošanas
kārtība", kas nosaka valsts
aizdevumu izsniegšanas un apkalpošanas kārtību. Līdz ar to nepieciešams
papildināt Likuma 36.panta pirmo daļu ar 6.punktu un jaunu piekto daļu, kas
nosaka mērķus, kādiem drīkst izsniegt valsts aizdevumus un subjektu loku, kam
ir tiesības saņemt valsts aizdevumus. 7. Lai sakārtotu Valsts kases kontu darbības
nosacījumus, ir precizēta 27.panta pirmā un otrā daļa. 8. Likumā ir veikti redakcionāli labojumi 5.panta desmitajā daļā, 9.panta piektās
daļas 4.punktā, 9.1 panta pirmajā daļā, 28.panta pirmajā daļā,
46.panta trešajā daļā. 9. Sakarā
ar to, ka tiek apzinātas budžeta institūciju sniegto maksas pakalpojumu
kvalitātes uzlabošanas veicināšanas problēmas, pirmām kārtām ir nepieciešama
valsts pārvaldes institūciju sniedzamo publisko un pārējo maksas pakalpojumu
koncepcijas izstrāde. Līdz ar to ir mainīti termiņi pārejas noteikumu 17. un
26.punktos. 10.
Anotācijas I.sadaļas 1.punktā minētās problēmas tiks atrisinātas pilnībā. |
|
|||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|
||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|
||||||
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|
|||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||
|
2007. |
2008. |
2009. |
2010. |
|
|
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|
|||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|
||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|
||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|
||||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|
||||||
6. Cita informācija: |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
1.
Līdz 2008.gada
31.decembrim nepieciešams izdot likumprojekta 3.panta pirmajā daļā minētos
Ministru kabineta noteikumus par kārtību, kādā ministrijas un citas centrālās
valsts iestādes plāno, īsteno, uzskaita, uzrauga un atskaitās par valsts
budžeta programmu (apakšprogrammu) rezultātiem un to rādītājiem. 2.
Līdz 2008.gada
1.novembrim nepieciešams izdot likumprojekta 3.panta otrajā daļā minētos
Ministru kabineta noteikumus par kārtību, kādā plānojami un uzskaitāmi
ieņēmumi no valsts budžeta iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un
ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi. 3.
Atbilstoši
likumprojekta 4.panta otrajā daļā minētajam deleģējumam, līdz 2008.gada
1.jūnijam nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumus par kārtību, kādā Finanšu ministrijas
budžetā atsevišķā programmā plānoto apropriāciju Eiropas Savienības politiku
instrumentiem un citu ārvalstu finanšu palīdzības projektu finansēšanai
sadali paredzot līdzekļu piešķiršanu ministrijām un citām centrālajām
iestādēm pēc projektu līgumu apstiprināšanas. 4. Atbilstoši likumprojekta 6.pantā, kas izteic
Likuma par budžetu un finanšu vadību 17.panta pirmo daļu, minētajam
deleģējumam, līdz 2008.gada 1.maijam jāizstrādā Ministru kabineta noteikumi
par kārtību, kādā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes izstrādā un
iesniedz Finanšu ministrijai budžeta pieprasījumu. |
|
||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|
||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
|||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||||||
Konsultācijas notika ar Latvijas Rektoru padomi un
Latvijas Pašvaldību savienību. |
|
|||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Pašvaldību savienībai nebija iebildumu, savukārt Latvijas
Rektoru padomes viedoklis ir atspoguļots 24.augusta Starpministriju
(starpinstitūciju) sanāksmes protokolā Nr.1. un Izziņā par ministriju un citu institūciju atzinumos
sniegtajiem iebildumiem par likumprojektu Grozījumi Likumā par budžetu un
finanšu vadību. |
|
||||||
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
|||||||
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
|||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
||||||
VII. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
|||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Esošo institūciju funkcijas
nepaplašinās. Likumprojekta pilnīga izpilde iespējama ar likumprojekta spēkā
stāšanos, ievērojot anotācijas IV sadaļā noteikto. |
|
||||||
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs
pieejams datu bāzē www.likumi.lv. |
|
||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no likumprojekta, ir piemērojams
vispārējais administratīvais process. |
|
||||||
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
|||||||
Finanšu ministra vietā-
kultūras ministre H.Demakova
Valsts sekretāres vietā- valsts
sekretāres vietnieks |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
H.Demakova |
I.Gaugers |
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko |
L.Ozoliņa |
2007.09.13. 16:00
1246
L.Ozoliņa
7083823, Liga.Ozolina@fm.gov.lv