Likumprojekts "Par nekustamā īpašuma atsavināšanu sabiedriski nozīmīgas būves būvniecībai"

Likumprojekts

 

Par nekustamā īpašuma atsavināšanu
sabiedriski nozīmīgas būves būvniecībai

 

1.pants. Atsavināt sabiedriskām vajadzībām (braucamās daļas paplašinā­šanai, inženierkomunikāciju izvietošanai un ietves ierīkošanai gar Kārļa Ulmaņa gatvi) nekustamo īpašumu – daļu zemesgabala 269 m2 platībā, ko norobežo sarkanā līnija, Rīgā, Šampētera ielā 153 (kadastra Nr. 0100 099 0087, reģistrēts Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.9627).

 

2.pants. Šā likuma 1.pantā minētais nekustamais īpašums atsavināms likumā "Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedris­kajām vajadzībām" noteiktajā kārtībā.

 

3.pants. Rīgas pilsētas domei šā likuma 1.pantā minēto nekustamo īpašu­mu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ierakstīt zemesgrāmatā uz Rīgas pilsētas pašvaldības vārda.

 

Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reģionālās attīstības un

pašvaldību lietu ministrs

A.Štokenbergs

 

 

 

Likumprojekta „Par nekustamā īpašuma atsavināšanu sabiedriski nozīmīgas būves būvniecībai” anotācija

 

I Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Šobrīd Rīgā, Šampētera ielā 153 atrodas nekustamais īpašums (kadastra Nr. 0100 099 087) - zemes gabals ar platību 1490 kvadrātmetri un uz tā esošās būves. Minētajam nekustamajam īpašumam ir noteikts aprobežojums – aizsargjosla gar Kārļa Ulmaņa gatvi – sarkanā līnija 269 kvadrātmetru platībā.

Saskaņā ar Aizsargjoslu likuma 1.panta 13.punktu sarkanā līnija ir pašvaldības apstiprinātajā teritorijas plānojumā noteiktā līnija, kas norobežo ceļa, ielas vai piebrauktuves (arī inženierkomunikāciju koridoru) izbūvei nepieciešamo teritoriju, kurā nekustamā īpašuma lietošanas tiesības aprobežotas saskaņā ar likumiem, no apbūvējamās vai citādā veidā izmantojamās teritorijas.

Nekustamā īpašuma Rīgā, Šampētera ielā 153 (kadastra Nr.0100 099 0087) daļa, 269 kvadrātmetru platībā, atrodas Kārļa Umaņa gatves sarkanajās līnijās. Kārļa Ulmaņa gatves sarkanās līnijas ir spēkā esošas saskaņā ar Rīgas teritorijas plānojumu 2006.-2018.gadam un tā grafisko daļu (Rīgas domes 2005.gada 20.decembra saistošie noteikumi Nr.34 „Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi”).

2004.gadā tika uzsākta būvprojekta „Kārļa Ulmaņa gatves un lidostas „Rīga” pievedceļa (P133) šķērsojuma rekonstrukcija” realizācija. Minētā projekta II kārta cita starp paredz Kārļa Ulmaņa gatves braucamās daļas paplašināšanu, inženierkomunikāciju izvietošanu un gājēju ietves ierīkošanu. Lai sekmīgi realizētu minēto projektu, nepieciešams atsavināt nekustamo īpašumu - zemes gabala Rīgā, Šampētera ielā 153 daļu - sarkano līniju 269 kvadrātmetru platībā.

Likuma “Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedriskajām vajadzībām” 3.pants nosaka, ka priekšlikumu par nekustamā īpašuma atsavināšanu iesniedz uz attiecīgas valsts pārvaldes vai pašvaldības institūcijas ierosinājuma pamata, ja šī institūcija nekustamo īpašumu nevar iegūt, vienojoties ar īpašnieku.

Rīgas pilsētas dome vairākkārt ir vērsusies pie nekustamā īpašuma īpašnieka ar lūgumu informēt, vai īpašnieks piekrīt pārdot Rīgas pilsētas domei minēto nekustamo īpašumu. Tomēr nekustamā īpašuma īpašnieks savās atbildes vēstulēs nav sniedzis atbildi par piekrišanu vai atteikumu atsavināt nekustamo īpašumu.

Likuma „Par piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedriskajām vajadzībām” 3.panta otrajā daļā noteikts, ka nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vajadzībām ierosina attiecīgā ministrija, bet, ja tas nepieciešams atsevišķas administratīvās teritorijas iedzīvotāju kultūras, izglītības, sporta, veselības aizsardzības vai sociālās nodrošināšanas vajadzībām, kā arī sabiedriskā transporta attīstībai, vides aizsardzības vai inženiertehnisko objektu celtniecībai, - attiecīgā pašvaldības institūcija.

Dotajā gadījumā zemesgabala Rīgā, Šampētera ielā 153 daļa ir nepieciešams inženiertehnisko objektu celtniecībai - Kārļa Ulmaņa gatves braucamās daļas paplašināšanai, inženierkomunikāciju izvietošanai un gājēju ietves ierīkošanai, t.i., būvprojekta „Kārļa Ulmaņa gatves un lidostas „Rīga” pievedceļa (P133) šķērsojuma rekonstrukcija” realizēšanai.

LR Satversmes tiesa 2005.gada 16.decembra spriedumā lietā Nr.2005-12-0103 „Par Ministru kabineta 2005.gada 11.janvāra noteikumu Nr.17 “Grozījumi likumā “Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedriskajām vajadzībām”” un 2005.gada 9.jūnija likuma “Grozījumi likumā “Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedriskajām vajadzībām”” atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 1. un 105.pantam” atzinusi un konstatējusi:

„Redzams, ka minēto debašu rezultātā Augstākā padome izšķīrusies par zināmu vidusceļu, t.i., 1992. gada Atsavināšanas likuma 3. panta otrajā daļā noteikusi vienīgi to, kas būtu atzīstams par “sabiedrisko vajadzību”, ja nekustamā īpašuma atsavināšanu ierosinātu attiecīga pašvaldība. Proti, atsevišķas administratīvās teritorijas iedzīvotāju kultūras, izglītības, sporta, veselības aizsardzības vai sociālās nodrošināšanas vajadzības, kā arī sabiedriskā transporta attīstība, vides aizsardzība vai inženiertehnisko objektu celtniecība. Savukārt “valsts vajadzību” paplašināts skaidrojums likumā nav dots.”

Ievērojot minēto, atzīstams, ka Rīgas pilsētas pašvaldība ir ierosinājusi zemesgabala Rīgā, Šampētera ielā 153 piespiedu atsavināšanu sabiedriskajām vajadzībām -inženiertehnisko objektu celtniecībai.

Rekonstruējamā Kārļa Ulmaņa gatve ir A kategorijas pilsētas maģistrālā iela. Rīgas domes Satiksmes departamenta plānotā Kārļa Ulmaņa gatves rekonstrukcijas realizācija nodrošinās iespēju paaugstināt satiksmes drošību Kārļa Ulmaņa gatves posmā no Lielirbes ielas līdz Gramzdas ielai

2. Normatīvā akta projekta būtība 

Normatīvā akta projekts paredz atsavināt sabiedriskajām vajadzībām - Kārļa Ulmaņa gatves, Rīgā braucamās daļas paplašināšanai, inženierkomunikāciju izvietošanai un gājēju ietves ierīkošanai daļu zemes gabala Rīgā, Šampētera ielā 153 (kadastra Nr.0100 099 0087) - sarkano līniju gar Kārļa Ulmaņa gatvi 269 kvadrātmetru platībā

3.Cita informācija

Nav

 

 


II Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

2.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Sociālo seku izvērtējums

Nekustamā īpašuma īpašnieki saņems atlīdzību par atsavināmo nekustamo īpašumu saskaņā ar likumu „Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedriskajām vajadzībām”

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

Nav

III Kāda var būt programmas ietekme uz
 valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

2007

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

Tiks izmaksāta atlīdzība no Rīgas pilsētas pašvaldības budžeta saskaņā ar likumu „Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedris-kajām vajadzībām”

Tiks izmaksāta atlīdzība no Rīgas pilsētas pašvaldības budžeta saskaņā ar likumu „Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedris-kajām vajadzībām”

Tiks izmaksāta atlīdzība no Rīgas pilsētas pašvaldības budžeta saskaņā ar likumu „Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedris-kajām vajadzībām”

Tiks izmaksāta atlīdzība no Rīgas pilsētas pašvaldības budžeta saskaņā ar likumu „Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedris-kajām vajadzībām”

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Tiks izmaksāta atlīdzība no Rīgas pilsētas pašvaldības budžeta saskaņā ar likumu „Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedris-kajām vajadzībām”

Tiks izmaksāta atlīdzība no Rīgas pilsētas pašvaldības budžeta saskaņā ar likumu „Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedris-kajām vajadzībām”

Tiks izmaksāta atlīdzība no Rīgas pilsētas pašvaldības budžeta saskaņā ar likumu „Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedris-kajām vajadzībām”

Tiks izmaksāta atlīdzība no Rīgas pilsētas pašvaldības budžeta saskaņā ar likumu „Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedris-kajām vajadzībām”

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. 4. Prognozē-jamie kompensējo-šie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

Atlīdzības galīgo apmēru noteiks Rīgas pilsētas pašvaldībai vienojoties ar īpašuma īpašnieku vai tiesa

Atlīdzības galīgo apmēru noteiks Rīgas pilsētas pašvaldībai vienojoties ar īpašuma īpašnieku vai tiesa

Atlīdzības galīgo apmēru noteiks Rīgas pilsētas pašvaldībai vienojoties ar īpašuma īpašnieku vai tiesa

Atlīdzības galīgo apmēru noteiks Rīgas pilsētas pašvaldībai vienojoties ar īpašuma īpašnieku vai tiesa

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

6. Cita informācija

Nav

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Citi likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus nav jāizdod

 

2. Cita informācija

Nav

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. < /span>

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

Nav

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas nav notikušas

2.Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Nav

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav notikušas

5.Cita informācija

Nav

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta projekta īstenošanai netiek radītas jaunas valsts institūcijas

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Saskaņā ar Satversmes 105.pantu, nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanas gadījumā īpašniekam ir konstitucionālas tiesības uz „taisnīgu atlīdzību”.

Nekustamā īpašuma īpašnieks varēs vienoties ar Rīgas pilsētas pašvaldību par atlīdzības apmēru. Saskaņā ar likuma „Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedriskajām vajadzībām” 9.pantu gadījumā, ja vienošanās ar īpašniekiem par atlīdzību nav panākta, lietu par atlīdzības noteikšanu izskata tiesa.

Tiesa attiecīgi likuma „Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedriskajām vajadzībām” noteiktajā kārtībā veic attiecīgā nekustamā īpašuma aprakstīšanu un novērtēšanu. Indivīds savas intereses un tiesības tiesā var aizstāvēt Civilprocesa likumā paredzētajā kārtībā

4. Cita informācija

Nav

 

Reģionālās attīstības un

pašvaldību lietu ministrs                                                           A.Štokenbergs     

 

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

A.Štokenbergs

L.Straujuma

K.Jaunzeme

S.Smone

A.Vectēva

 

 

13.08.2007. 13:58

1518

A.Vectēva, 7770382

anda.vecteva@raplm.gov.lv