Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par valsts sociālo
apdrošināšanu"
Izdarīt likumā "Par
valsts sociālo apdrošināšanu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1997, 22.nr.; 1998, 15.nr.; 1999, 24.nr.; 2001, 15., 17.nr.;
2002, 14.nr.; 2003, 9.nr.; 2004, 5.nr.; 2005, 8., 24.nr.; 2006, 14.nr.; 2007,
3., 12.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.panta 4.punkta "b" apakšpunktu
aiz vārdiem "Eiropas Savienības dalībvalsts" ar vārdiem "Šveices
Konfederācijas".
2. Papildināt 5.panta pirmo daļu aiz vārda "maternitātes"
ar vārdu "paternitātes".
3. 6.pantā:
papildināt ceturtās daļas 5.punktu un piektās
daļas 3.punktu aiz vārda "maternitātes" ar vārdu "paternitātes";
papildināt pantu ar 5.1 daļu šādā
redakcijā:
"(51) Papildus šā panta pirmajā,
otrajā un trešajā daļā minētajām personām invaliditātes apdrošināšanai ir
pakļauti:
1) personas, kuras saņem maternitātes vai
paternitātes pabalstu;
2) personas, kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis
pusotra gada vecumu.";
papildināt četrpadsmito daļu ar otro teikumu šādā
redakcijā:
"Šādu izvēli persona var izdarīt tikai vienu
reizi par pārskata ceturksni līdz termiņam, kas pašnodarbinātajam ir noteikts
obligāto iemaksu veikšanai."
4. Izteikt
13.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Katru
darba ņēmēju, kurš ieguvis, mainījis vai zaudējis šā likuma 1.panta 2.punktā
noteikto darba ņēmēja statusu, darba devējs reģistrē Valsts ieņēmumu dienestā
pēc darba devēja reģistrācijas vietas. Ziņas par darba ņēmējiem darba devējs
sniedz Ministru kabineta noteiktajā termiņā un kārtībā."
5. 14.pantā:
papildināt otro daļu aiz vārdiem "citi
ienākumi" ar vārdiem "no saimnieciskās darbības, izņemot ienākumu,
kuru fiziskā persona, kas minēta šā likuma 6.panta septītajā, vienpadsmitajā un
trīspadsmitajā daļā, gūst no zemnieku (zvejnieku) saimniecības, nekustamā
īpašuma, personīgajā palīgsaimniecībā vai piemājas saimniecībā paša saražotās
produkcijas, autortiesībām un blakustiesībām. Šādu izvēli persona var izdarīt
tikai vienu reizi par pārskata ceturksni";
aizstāt septītās daļas ievaddaļā skaitli "10"
ar skaitli "20".
6. 16.1 pantā:
papildināt pirmo daļu aiz vārdiem "vai
pārvadājuma līgumu" ar vārdiem "vai darba devējs ir aprēķinājis vai
izmaksājis darba ņēmējam ienākumu, no kura bija jāaprēķina obligātās iemaksas,
bet šis ienākums nav uzrādīts grāmatvedības uzskaitē vai Valsts ieņēmumu
dienestā iesniegtajā ziņojumā par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām
iemaksām no darba ņēmēju darba ienākumiem, iedzīvotāju ienākuma nodokli un
uzņēmējdarbības riska valsts nodevu pārskata mēnesī un no tā nav aprēķinātas
obligātās iemaksas";
aizstāt piektajā daļā vārdus "un soda naudu
trīskāršā obligāto iemaksu apmērā" ar vārdiem "četrkāršā apmērā".
7. Papildināt 19.pantu ar 6. un 7.punktu šādā
redakcijā:
"6) no invaliditātes, maternitātes un
slimības speciālā budžeta tiek veiktas obligātās iemaksas invaliditātes apdrošināšanai
par šā likuma 6.panta 5.1 daļas 1.punktā minētajām personām;
7) no valsts pamatbudžeta tiek veiktas obligātās
iemaksas par šā likuma 6.panta 5.1 daļas 2.punktā minētajām
personām."
8. Aizstāt 20.panta piektajā daļā vārdus "sākot
ar 184.dienu pēc ierašanās Latvijas Republikā vai ar 367.dienu" ar vārdiem
"sākot ar 184.uzturēšanās dienu Latvijas Republikā vai ar 367.uzturēšanās
dienu Latvijas Republikā".
9. Papildināt likumu ar 20.1 pantu šādā
redakcijā:
"20.1 pants.
Obligāto iemaksu apmēra precizēšana
Darba devējs precizē darba ņēmēja darba ienākumus
un obligātās iemaksas par iepriekšējo mēnesi pirms pārskata mēneša. Valsts
ieņēmumu dienests precizē darba ņēmēja darba ienākumus un obligātās iemaksas
par iepriekšējiem mēnešiem saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta audita
rezultātiem. Kārtību, kādā darba devējs un Valsts ieņēmumu dienests precizē
darba ņēmēja darba ienākumus un obligātās iemaksas, kā arī īpašus gadījumus,
kuros darba devējs precizē darba ņēmēja darba ienākumus un obligātās iemaksas
par iepriekšējiem pārskata mēnešiem, nosaka Ministru kabinets."
10. Papildināt
23.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Valsts
ieņēmumu dienestam ir tiesības precizēt un labot obligāto iemaksu veicēju
iesniegto informāciju, ja, pamatojoties uz citu valsts iestāžu sniegto
informāciju, ir konstatētas kļūdas obligāto iemaksu veicēju iesniegtajās ziņās
vai ziņojumos par obligātajām iemaksām. Šādā gadījumā Valsts ieņēmumu dienests 10 darbdienu
laikā pēc kļūdu labošanas informē obligāto iemaksu veicēju par veiktajiem
labojumiem."
11. Svītrot pārejas noteikumu 26.punkta otro
teikumu.
12. Papildināt pārejas noteikumus ar 37., 38.,
39. un 40.punktu šādā redakcijā:
"37. Grozījumi šā likuma 5.panta pirmajā
daļā, 6.panta ceturtajā un piektajā daļā attiecībā uz to personu pakļaušanu
pensiju apdrošināšanai un apdrošināšanai pret bezdarbu, kuras saņem
paternitātes pabalstu, stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
38. Grozījumi šā likuma 6. un 19.pantā
attiecībā uz to personu pakļaušanu invaliditātes apdrošināšanai, kuras saņem
maternitātes vai paternitātes pabalstu vai kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis
pusotra gada vecumu, stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
39. Grozījumi šā likuma 14.panta septītajā
daļā attiecībā uz obligāto iemaksu objektā neietveramajām darba ņēmēja labā
veiktajām darba devēja iemaksām privātajos pensiju fondos atbilstoši
licencētajiem pensiju plāniem un iemaksātajām apdrošināšanas prēmiju summām
stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
40. Personām, kurām
laikā no 1996.gada 1.janvāra līdz 2001.gada 13.martam (ieskaitot) tika atteikta
bezdarbnieka pabalsta piešķiršana sakarā ar to, ka darba devējs nebija veicis
obligātās iemaksas (sociālo nodokli), ar 2008.gada 1.aprīli pensiju
apdrošināšanai tiek ieskaitīts laika periods līdz deviņiem mēnešiem, kurā
personai netika izmaksāts bezdarbnieka pabalsts un kurā tā nav bijusi sociāli
apdrošinātās personas statusā. Obligāto iemaksu (sociālā nodokļa) objekts šajā
gadījumā ir Ministru kabineta noteiktā minimālā darba alga attiecīgajā laika
periodā."
Labklājības ministre
D.Staķe
Likumprojekta
Grozījumi likumā
Par valsts sociālo
apdrošināšanu anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
||||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Sakarā ar Ministru kabineta 2006.gada 30.novembra sēdē akceptēto
informatīvo ziņojumu Pa
r nepieciešamajiem priekšlikumiem nelegālās un
nereģistrētās nodarbinātības ierobežošanai (protokollēmums Nr.62 31.§.) ir
paredzēts uzdevums Labklājības ministrijai izstrādāt grozījumus likumā Par
valsts sociālo apdrošināšanu, paredzot, ka Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā ziņas par darba ņēmēju pieņemšanu un atlaišanu darba devējs iesniedz
Valsts ieņēmumu dienestā divas reizes mēnesī (šobrīd vienu reizi mēnesī),
kā arī precizējot likumā noteikto nodokļu maksātāju atbildību, ja tiek
pārkāpti darbinieku nodarbināšanas nosacījumi. Likums Par valsts sociālo apdrošināšanu paredz apdrošināt noteiktas
personu grupas, lai šīm personām attiecīgais periods tiktu ieskaitīts
apdrošināšanas stāžā. Piemēram, par
personām, kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis pusotra gada vecumu,
maternitātes pabalsta saņēmējiem u.c. atbilstoši Ministru kabineta 2001.gada
5.jūnija noteikumiem Nr.230 "Noteikumi par
valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un
valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem" no valsts
pamatbudžeta vai sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta tiek veiktas
sociālās apdrošināšanas iemaksas pensiju apdrošināšanai un apdrošināšanai
pret bezdarbu. Likums Par
valsts sociālo apdrošināšanu šobrīd vispār neparedz apdrošināt personas
invaliditātes riskam no valsts pamatbudžeta. Līdz ar to laiks, kad persona
saņem maternitātes pabalstu vai kopj bērnu līdz pusotra gada vecumam, netiek
ieskaitīts tās invaliditātes apdrošināšanas stāžā, un pastāv risks, ka šīs
personas varētu neiegūt tiesības uz invaliditātes pensiju. Tāpat likums Par
valsts sociālo apdrošināšanu šobrīd neparedz vispār apdrošināt personas,
kuras saņem paternitātes pabalstu, kas nostāda vīriešus nevienlīdzīgākā
situācijā nekā atrodas sievietes, kuras saņem maternitātes pabalstu un kam
šis laiks tiek ieskaitīts pensijas, bezdarba apdrošināšanas stāžā. Nepieciešamība pakļaut valsts sociālajai apdrošināšanai
minētās personas ir iekļauta Tiesībsarga šā gada 4.jūnija Ziņojumā Saeimai
un Ministru kabinetam par dzimumu līdztiesības principa ieviešanu
normatīvajos aktos 2006.gadā, kas tapis EQUAL projekta Atvērtu darba tirgu
sievietēm ietvaros. Saskaņā ar Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūras datiem 2006.gadā maternitātes pabalstu vidēji mēnesī saņēma 1456
personas (kur maternitātes pabalsta apmaksāto slimības dienu skaits vidēji
mēnesī bija 153 745 dienas). Savukārt paternitātes pabalstu 2006.gadā
vidēji mēnesī saņēma 545 personas, bet personu skaits, kuras kopa bērnu līdz
pusotra gada vecumam, bija 29 987 personas. Lai gan sociālās apdrošināšanas iemaksu veikšanu reglamentējošajos
noteikumos ir noteikta stingra kārtība, kādā darba devējam tiek atļauts
precizēt sociālās apdrošināšanas iemaksu aprēķinu par iepriekšējiem mēnešiem,
tomēr likums Par nodokļiem un nodevām pieļauj precizēšanu par iepriekšējiem
3 gadiem un ar VID ģenerāldirektora atļauju pat vairāk par trim gadiem.
Nereti šīs normas tiek izmantotas ļaunprātīgi ar nolūku izkrāpt sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta un valsts pamatbudžeta līdzekļus, precizējot
deklarētos augstos ienākumus pēc tam, kad darbinieks ir saņēmis sociālās
apdrošināšanas pakalpojumu vai bērna kopšanas pabalstu. Atbilstoši likumam Par valsts sociālo apdrošināšanu visu informāciju
par darba ņēmējiem Valsts ieņēmumu dienestā iesniedz darba devējs.
Konstatējot kļūdas iesniegtajā informācijā, Valsts ieņēmumu dienests vēršas
pie nodokļu maksātāja ar lūgumu veikt labojumu, kas tam rada papildus
apgrūtinājumu. Līdz ar to nepieciešams dot iespēju Valsts ieņēmumu dienestam
labot konstatētās kļūdas, pamatojoties uz citu valsts institūciju iesniegto
informāciju. Ņemot vērā to, ka Šveices Konfederācija kopš 2006.gada piemēro Padomes
1971.gada 14.jūnija regulas (EEK) Nr.1408/71 par sociālā nodrošinājuma shēmu
piemērošanu nodarbinātām, pašnodarbinātām personām, kā arī to ģimenes
locekļiem, kas pārvietojas Kopienas teritorijā, nosacījumus attiecībā uz
Latvijas Republiku, precizējamas arī likuma Par valsts sociālo
apdrošināšanu normas. Tā kā likums Par valsts pensijām regulē ar sociālās apdrošināšanas
pakalpojumu pārrēķināšanu saistītos jautājumus, nepieciešams novērst
atsevišķu likumu normu dublēšanos. Tāpat nepieciešams saskaņot likuma Par
valsts sociālo apdrošināšanu normas attiecībā uz obligāto iemaksu objektā
neietveramajām darba ņēmēja labā veiktajām darba devēja iemaksām privātajos
pensiju fondos atbilstoši licencētajiem pensiju plāniem un iemaksātajām
apdrošināšanas prēmiju summām ar likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
noteikto, jo 2007.gada 17.maijā Saeimā tika pieņemti grozījumi likumā Par
iedzīvotāju ienākuma nodokli, kas nosaka gada nepaliekamā ienākuma
palielināšanu no 10% uz 20% no personas gada apliekamā ienākuma, tai skaitā
par veiktajiem dzīvības apdrošināšanas prēmiju maksājumiem (spēkā no
2007.gada 12.jūnija). Likuma Par valsts sociālo apdrošināšanu 6.panta septītajā,
vienpadsmitajā un trīspadsmitajā daļā ir noteiktas personas, kuras nav
obligāti sociāli apdrošināmas, ja tās ir sasniegušas vecumu, kas dod tiesības
saņemt valsts vecuma pensiju, vai ir I vai II grupas invalīdi. Taču nav
skaidri atrunāts, kā nosakāms sociālās apdrošināšanas iemaksu objekts
gadījumā, kad fiziskā persona likuma izpratnē ir pašnodarbinātā (piemēram,
prakses ārsts) un vienlaikus nav uzskatāma par pašnodarbināto kā ienākuma
guvēja (piemēram, no nekustamā īpašuma izmantošanas). Lai aizsargātu darba ņēmēju gadījumos, kad darba devējs nav izpildījis
savu pienākumu un nav veicis sociālās apdrošināšanas iemaksas, personām
sociālās apdrošināšanas šobrīd pakalpojumi tiek piešķirti, ņemot vērā
deklarētās sociālās apdrošināšanas iemaksas. Tomēr šobrīd personas pensijas
apdrošināšanas stāžā netiek ieskaitīts laika posms līdz 2001.gada 13.martam,
kad par personu bija veicamas sociālās apdrošināšanas iemaksas no sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta kā par bezdarbnieka pabalsta saņēmēju, ja
personai tajā laikā bezdarbnieka pabalsts netika piešķirts sakarā ar
nenomaksātājām sociālās apdrošināšanas iemaksām atbilstoši toreiz spēkā
esošajiem normatīvajiem aktiem. Tā kā atsevišķas likuma
normas ir saistītas ar papildus finansējuma nepieciešamību vai skar sociālās
apdrošināšanas iemaksu veikšanas kārtību, to spēkā stāšanās laiks tiek
plānots attiecīgā gada 1.janvāris. Savukārt normas par laika perioda, kad
persona nesaņēma bezdarbnieka pabalstu sakarā ar darba devēja nesamaksātajām
sociālās apdrošināšanas iemaksām, ieskaitīšanu pensijas apdrošināšanas stāžā
spēkā stāšanas laiks tiek paredzēts 2008.gada 1.aprīlis, ņemot vērā normas
ieviešanai nepieciešamo laiku. |
|||||||||||
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz: 1) no 2009.gada 1.janvāra par
personām, kuras saņem maternitātes pabalstu, un personām, kuras kopj bērnu
līdz pusotra gada vecumam, no valsts budžeta tiek veiktas sociālās
apdrošināšanas iemaksas invaliditātes apdrošināšanai; 2) no 2009.gada 1.janvāra,
personas, kuras saņem paternitātes pabalstu, ir pakļautas obligātajai
sociālajai apdrošināšanai un par minētajām personām no valsts budžeta tiek veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas
valsts pensiju apdrošināšanai, invaliditātes apdrošināšanai un apdrošināšanai
pret bezdarbu; 3) ziņas par darba ņēmēju
pieņemšanu darbā un atbrīvošanu no darba Valsts ieņēmumu dienestā tiek
iesniegtas divas reizes mēnesī atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai
kārtībai un termiņiem; 4) precizēt pašnodarbināto
personu sociālās apdrošināšanas iemaksu objektu un tā izvēli; 5) darba ņēmēja darba ienākumi un
sociālās apdrošināšanas iemaksas tiek precizētas par iepriekšējo pārskata
mēnesi, bet izņēmumu gadījumus un precizēšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets; 6) Valsts ieņēmumu dienesta
tiesības labot konstatētās kļūdas nodokļu maksātāju iesniegtajā informācijā; 7) personas pensijas
apdrošināšanas stāžā tiks ieskaitīts laika posms līdz 2001.gada 13.martam,
kad tā neieguva tiesības uz bezdarbnieka pabalstu sakarā ar nenomaksātājām
sociālās apdrošināšanas iemaksām; 8) precizēt atsevišķas normas atbilstoši citiem likumiem. |
|||||||||||
3. Cita
informācija |
- |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts paredz papildus administratīvās procedūras darba devējiem,
jo līdz šim ziņas par darba ņēmējiem Valsts ieņēmumu dienestā tika iesniegtas
vienu reizi mēnesī. Likumprojektā paredzēta vispārīga norma, ka darba devējs
reģistrē katru darba ņēmēju Valsts ieņēmumu dienestā pēc darba devēja reģistrācijas
vietas un ziņas par darba ņēmējiem darba devējs sniedz Ministru kabineta
noteiktajā termiņā un kārtībā. Līdz ar to konkrētais ziņu par darba ņēmējiem
iesniegšanas biežums un termiņi tiks atrunāti Ministru kabineta 2000.gada
14.novembra noteikumos Nr.397 ,,Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas
obligāto iemaksu veicēju reģistrāciju un ziņojumiem par valsts sociālās
apdrošināšanas obligātajām iemaksām un iedzīvotāju ienākuma nodokli. Likumprojekts paredz arī zināmu administratīvo procedūru atvieglojumu
nodokļu maksātājiem attiecībā uz to iesniegtajos pārskatos konstatētajām
kļūdām, jo Valsts ieņēmumu dienestam tiek dota iespēja labot kļūdas nodokļu
maksātāju iesniegtajos pārskatos (šobrīd kļūdas ir jālabo pašiem nodokļu
maksātājiem). |
|||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Laika perioda, kad persona saņem maternitātes vai paternitātes pabalstu
vai kopj bērnu vecumā līdz pusotra gada vecumam ieskaitīšana invaliditātes
apdrošināšanas stāžā novērstu risku, ka šīs personas varētu neiegūt tiesības
uz invaliditātes pensiju. Tāpat minētājām personām, sasniedzot pensijas vecumu vai kļūstot par
bezdarbnieku, attiecīgais laika periods (sociālās apdrošināšanas iemaksas par
šo laiku) tiks ņemts vērā, aprēķinot vecuma pensiju vai nosakot tiesības uz
bezdarbnieka pabalstu un tā apmēru, kas pozitīvi ietekmēs šo personu
finansiālo stāvokli. Papildinot personu pensiju apdrošināšanas stāžu ar periodu, kas šobrīd
netiek ņemts vērā sakarā ar to, ka persona netika ieguvusi tiesības uz
bezdarbnieka pabalstu un par viņu šajā laikā netika veiktas sociālās
apdrošināšanas iemaksas, palielināsies pensiju apmēri, uzlabojot šo personu finansiālo
stāvokli. |
|||||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Lai gan paternitātes atvaļinājuma ilgums ir tikai 10 dienas un to laikā
persona saglabā darba attiecības ar savu darba devēju, paternitātes pabalsta saņēmēji būtu jāapdrošina
pret tiem pašiem riskiem, kuriem ir apdrošinātas personas, kuras saņem
maternitātes pabalstu, lai pilnībā nodrošinātu dzimumu līdztiesības principu. |
|||||||||||
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. Ls) |
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads
2007 |
Trīs nākamie gadi 2008 2009
2010 |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Saskaņā ar
likumu Par valsts budžetu 2007.gadam sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta ieņēmumi ir 1 080 166,7 tūkst. latu, tai skaitā valsts
pensiju speciālā budžeta ieņēmumi 822 919,8 tūkst. latu,
nodarbinātības speciālā budžeta ieņēmumi 61 350,4 tūkst. latu, un
invaliditātes, maternitātes un slimības speciālā budžeta 225 593,9
tūkst. latu. Labklājības
ministrijas pamatbudžeta programmas 04.00.00 Valsts atbalsts sociālai
apdrošināšanai līdzekļi plānoti 15 493,8 tūkst.latu. |
- - |
+ 443,0 - |
+458,4 - |
+ 363,7 - |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Saskaņā ar
likumu Par valsts budžetu 2007.gadam sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta izdevumi ir 914 224,2 tūkst. latu, tai skaitā valsts pensiju
speciālajā budžetā -717 797,2 tūkst. latu, nodarbinātības speciālajā budžetā
50 533,8 tūkst. latu, un invaliditātes, maternitātes un slimības
speciālajā budžetā 178 008,7 tūkst. latu. Labklājības
ministrijas pamatbudžeta programmas 04.00.00 Valsts atbalsts sociālai
apdrošināšanai līdzekļi plānoti 15 493,8 tūkst. latu. |
- - |
+1096,9 + 443,0 |
+1290,1 +458,4 |
+1110,4 + 363,7 |
|||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Saskaņā ar
likumu Par valsts budžetu 2007.gadam sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta finansiālā bilance ir 165 942,5
tūkst. latu, kur valsts pensiju speciālajā budžetā 105 122,7
tūkst. latu, nodarbinātības speciālajā budžetā 10 816,7 tūkst. latu, un
invaliditātes, maternitātes un slimības speciālajā budžetā 47 585,2
tūkst. latu Labklājības
ministrijas pamatbudžeta programmas 04.00.00 Valsts atbalsts sociālai
apdrošināšanai finansiālā bilance 0. |
- - |
653,9 443,0 |
831,7 458,4 |
746,7 363,7 |
|||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai nav paredzēti. |
|||||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Izmaiņas valsts pamatbudžetā 1)
Personu skaits, kas kopj bērnu vecumā līdz pusotra gada vecumam,
2009.gadā tiek prognozētas 29 300 (vidēji mēnesī), 2010.gadā 29 500,
2011.gadā 29 500, 2012.gadā 29 500. Iemaksas invaliditātes
apdrošināšanai par šīm personām tiks veiktas atbilstoši katra gada iemaksu
likmei no 50 latiem. Saskaņā ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras
(VSAA) prognozēm iemaksu likme invaliditātes apdrošināšanai 2009.gadā
2,52%, 2010.gadā 2,59%, 2011.gadā 2,59%, 2012.gadā 2,59%. Līdzekļu apjoms sociālās
apdrošināšanas iemaksu veikšanai invaliditātes apdrošināšanai no valsts
pamatbudžeta: 2009.gadā: 29300 x 2,52% x 50Ls x 12 mēn. = 443 016 Ls 2010.gadā: 29500 x 2,59% x 50Ls x 12 mēn. = 458 430 Ls 2011.gadā: 29500 x 2,59% x 50Ls x 12 mēn. = 458 430 Ls 2012.gadā: 29500 x 2,59% x 50Ls x 12 mēn. = 458 430 Ls Izdevumi vidēji 5
gados: 363 661 Ls. Izmaiņas sociālās apdrošināšanas speciālajā
budžetā 2)
Iemaksas invaliditātes apdrošināšanai par personām, kuras saņem
maternitātes pabalstu, tiks veiktas atbilstoši katra gada iemaksu likmei no
maternitātes pabalsta. Prognozētais maternitātes pabalsta apmaksāto slimības
dienu skaits 2009.gadā 174 900 (vidēji mēnesī), 2010.gadā 177 174,
2011.gadā 179 477, 2012.gadā 181 810. Vidējais maternitātes pabalsta
apmērs dienā 2009.gadā 14,44Ls, 2010.gadā 16,17Ls, 2011.gadā 18,11Ls,
2012.gadā 20,29Ls (VSAA un Labklājības ministrijas prognozes). Līdzekļu apjoms sociālās
apdrošināšanas iemaksu veikšanai invaliditātes apdrošināšanai par personām,
kuras saņem maternitātes pabalstu: 2009.gadā: 174900x 2,52%x 14,44x 12 mēn. = 763 728 Ls 2010.gadā: 177174x 2,59%x 16,17x 12 mēn. = 890 412 Ls 2011.gadā: 179477x 2,59%x 18,11x 12 mēn. = 1 010 202Ls 2012.gadā: 181810x 2,59%x 20,29x 12 mēn. = 1 146 518 Ls Izdevumi vidēji 5
gados: 762 172
Ls. 3)
Iemaksas invaliditātes apdrošināšanai par personām, kuras saņem
paternitātes pabalstu, tiks veiktas atbilstoši katra gada iemaksu likmei no
paternitātes pabalsta. Prognozētais paternitātes pabalsta apmaksāto slimības
dienu skaits 2009.gadā 7500 (vidēji mēnesī), 2010.gadā 8000, 2011.gadā
8500, 2012.gadā 8500. Vidējais paternitātes pabalsta apmērs dienā 2008.gadā
13,35Ls, 2009.gadā 15,08Ls, 2010.gadā 16,89Ls, 2011.gadā 18,92Ls,
2012.gadā 21,19Ls (VSAA un Labklājības ministrijas prognozes). Līdzekļu apjoms sociālās
apdrošināšanas iemaksu veikšanai invaliditātes apdrošināšanai par personām, kuras
saņem paternitātes pabalstu: 2009.gadā: 7500x 2,52%x 15,08x 12 mēn. = 34 201 Ls 2010.gadā: 8000x 2,59%x 16,89x 12 mēn. = 41 995 Ls 2011.gadā: 8500x 2,59%x 18,92x 12 mēn. = 49 983 Ls 2012.gadā: 8500x 2,59%x 21,19x 12 mēn. = 55 980 Ls Izdevumi vidēji 5
gados: 36 432 Ls. 4)
Iemaksas pret bezdarbu par personām, kuras saņem paternitātes
pabalstu, tiks veiktas atbilstoši katra gada iemaksu likmei no paternitātes
pabalsta. Iemaksu likme pret bezdarbu 2009.gadā 2,03%, 2010.gadā 2,06%,
2011.gadā 2,06%, 2012.gadā 2,06% (VSAA un Labklājības ministrijas
prognozes). Līdzekļu apjoms sociālās
apdrošināšanas iemaksu veikšanai pret bezdarbu par personām, kuras saņem
paternitātes pabalstu: 2009.gadā: 7500x 2,03%x 15,08x 12 mēn. = 27 551 Ls 2010.gadā: 8000x 2,06%x 16,89x 12 mēn. = 33 402 Ls 2011.gadā: 8500x 2,06%x 18,92x 12 mēn. = 39 755 Ls 2012.gadā: 8500x 2,06%x 21,19x 12 mēn. = 44 524 Ls Izdevumi vidēji 5
gados: 29 046 Ls. 5)
Iemaksas pensiju apdrošināšanai par personām, kuras saņem
paternitātes pabalstu, tiks veiktas atbilstoši katra gada iemaksu likmei 20%
apmērā no paternitātes pabalsta. Līdzekļu apjoms sociālās
apdrošināšanas iemaksu veikšanai pensiju apdrošināšanai par personām, kuras
saņem paternitātes pabalstu: 2009.gadā: 7500x 15,08x 20%x 12 mēn. = 271 440 Ls 2010.gadā: 8000x 16,89x 20%x 12 mēn. = 324 288 Ls 2011.gadā: 8500x 18,92x 20%x 12 mēn. = 385 968 Ls 2012.gadā: 8500x 21,19x 20%x 12 mēn. = 432 276 Ls Izdevumi vidēji 5 gados: 282 794 Ls. Kopējie izdevumi no sociālās apdrošināšanas speciālajā budžeta: 2009.gadā: 1 096 920Ls 2010.gadā: 1 290 097 Ls 2011.gadā: 1 485 908 Ls 2012.gadā: 1 679 298 Ls Izdevumi vidēji 5 gados: 1 110 444 Ls. Sagaidāmā izdevumu vecuma pensijām palielināšanās sakarā ar
apdrošināšanas stāža pieaugumu, ņemot vērā laika posmu, kad persona nesaņēma
bezdarbnieka pabalstu sakarā ar nenomaksātajām sociālās apdrošināšanas
iemaksām, tiks nodrošināta valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta
apstiprināto līdzekļu ietvaros. Aprēķinus par papildus nepieciešamo
finansējumu konkrētam gadam nav iespējams veikt, jo nav statistiskās
informācijas par personām, kurām laikā no 1996.gada
1.janvāra līdz 2001.gada 13.martam tika
atteikta bezdarbnieka pabalsta piešķiršana sakarā ar to, ka darba devējs
nebija veicis sociālās apdrošināšanas iemaksas. |
|||||||||||
Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu likumprojekta
īstenošanai 2009.gadā un turpmākajos gados izskatāms Ministru kabinetā
vienlaikus ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu budžeta
prioritāšu pieteikumiem kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta
sagatavošanas un izskatīšanas procesā. |
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī
termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nepieciešami grozījumi: 1)
Ministru kabineta 2001.gada 5.jūnija noteikumos Nr.230 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas
obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas
speciālajiem budžetiem", papildinot personu loku, par kurām tiek
veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas no valsts pamatbudžeta un sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta; 2)
Ministru kabineta 2000.gada 14.novembra noteikumos Nr.397 Noteikumi
par valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēju reģistrāciju un ziņojumiem
par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām un iedzīvotāju
ienākuma nodokli tiks izteikti jaunā redakcijā, paredzot ziņu par darba
ņēmējiem iesniegšanu Valsts ieņēmumu dienestā termiņus un darba ņēmēja darba
ienākumu un obligāto iemaksu precizēšanas kārtību. Ministru
kabineta 2000.gada 14.novembra noteikumu Nr.397 jaunā redakcija izstrādāta
un tiek gatavota izsludināšanai valsts sekretāru sanāksmē. Grozījumi Ministru
kabineta 2001.gada 5.jūnija noteikumos Nr.230 tiks izstrādāti pēc likumprojekta
pieņemšanas, ņemot vērā to, ka kā attiecīgo normu spēkā stāšanās laiks ir
paredzēts 2009.gada 1.janvāris.
|
|||||||||||
2. Cita
informācija |
-
|
|||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums
1. tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.
tabula |
||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvā akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
|
||||||||||||
5.
Cita informācija
|
-
|
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||||||||
Ar Biedrību Resursu centrs sievietēm Marta un Tiesībsargu. |
||||||||||||
Biedrība Resursu centrs sievietēm Marta viedoklis ir, ka paternitātes
pabalstu saņēmēji ir jāapdrošina pret tiem pašiem riskiem, kā maternitātes
pabalstu saņēmējus un personas, kuras kopj bērnu līdz pusotra gada vecumam.
Tāpat minētā biedrība uzskata, ka iepriekš minēto personu kategorijas ir
jāpakļauj arī invaliditātes apdrošināšanai.
Tiesībsarga viedoklis ir, ka apdrošināšanas stāžā ir jāieskaita arī laika
periodi, kad par personu bija jāveic sociālās apdrošināšanas iemaksas kā par
sociālās apdrošināšanas pakalpojuma saņēmēju, bet kas nav ieskaitīti
apdrošināšanas stāžā, jo personai nebija tiesību uz sociālās apdrošināšanas
pakalpojumiem sakarā ar nenomaksātajām sociālās apdrošināšanas iemaksām. |
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti
un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
4.Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|||||||||||
- |
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpildei radīt jaunas valsts vai pašvaldību institūcijas
nav nepieciešams. Likumprojektā paredzēto normu ieviešanu nodrošinās Valsts
sociālās apdrošināšanas aģentūra un Valsts ieņēmumu dienests. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēma
(NAIS), bezmaksas datu bāze www.likumi.lv, citi plašsaziņas līdzekļi. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Saskaņā ar likuma Par valsts sociālo apdrošināšanu 27.pantu personai ir
noteiktas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā apstrīdēt
un pārsūdzēt Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras amatpersonu izdotos
administratīvos aktus aģentūras direktoram, bet direktora lēmumu var
pārsūdzēt tiesā. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
- |
|||||||||||
Valsts
sekretāra p.i. |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Eiropas
un juridisko lietu departamenta direktors |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
I.Alliks |
Z.Uzuliņa
|
E.Korčagins
|
L.Liepa |
01.08.2007 17:07
2962
L.Liepa
Linda.Liepa@lm.gov.lv, 7021559