Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu
reģistru"
Izdarīt likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1990, 49.nr.; 1991, 27./28.nr.; 1992, 18./19.nr.; 1995, 1.nr.; 1997, 1., 5., 11.nr.; 1999, 24.nr.; 2001, 5., 15.nr.; 2002, 23.nr.; 2003, 14.nr.; 2004, 4., 8., 22.nr.; 2005, 7.nr.; 2006, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.panta 1.punktu aiz vārdiem "biedrību un nodibinājumu" ar vārdiem "reliģisko organizāciju un to iestāžu".
2. Papildināt likumu ar 2.16 pantu šādā redakcijā:
"2.16 pants. Reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistra vešana
Reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistru saskaņā ar šo likumu, Reliģisko organizāciju likumu un citiem normatīvajiem aktiem ved Uzņēmumu reģistrs."
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par Latvijas
Republikas Uzņēmumu reģistru
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar grozījumiem Reliģisko organizāciju likumā no 2000. gada Reliģisko lietu pārvalde ir Tieslietu ministrijas padotībā esoša iestāde, kura saskaņā ar Reliģisko organizāciju likumu kārto valsts un reliģisko organizāciju savstarpējās attiecības, pēc reliģisko organizāciju lūguma sniedzot tām nepieciešamo palīdzību organizatorisko, juridisko un citu jautājumu risināšanā, kā arī reģistrē reliģiskās organizācijas un to iestādes. Savukārt saskaņā ar Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumiem Nr. 469 Uzņēmumu reģistra nolikums Tieslietu ministrijas padotībā ir Uzņēmumu reģistrs, kas Latvijas Republikas teritorijā reģistrē uzņēmumus (uzņēmējsabiedrības), komersantus, to filiāles un pārstāvniecības, kā arī visas izmaiņas to darbības pamatdokumentos un veic citas likumdošanas aktos paredzētās darbības. Uzņēmumu reģistrs reģistrē arī masu informācijas līdzekļus, biedrības un nodibinājumus, komercķīlas, izšķirošās ietekmes, laulību līgumus un koncesijas. Uz doto brīdi Uzņēmumu reģistrā reģistrēti apmēram 100 000 komercķīlas, 11 000 biedrības, 7 000 laulību līgumi un 212 000 uzņēmumi. Izvērtējot Reliģisko lietu
pārvaldes kā patstāvīgās institucionālās iestādes funkcionālo slodzi un
darbības efektivitāti, tika konstatēts reliģisko lietu
jomā īstenoto pārvaldes funkciju šaurs raksturs. Turklāt, definējot
institūcijas lomu un funkcijas un aprēķinot administratīvos resursus,
konstatēta pašreizējā institucionālā un administratīvā modeļa neefektivitāte.
Pašlaik Reliģisko lietu pārvaldes primārā funkcija ir reliģisko organizāciju reģistrācija un ar
reliģisko organizāciju kā juridisko personu darbību saistīto jautājumu
risināšana (vadības sastāva reģistrācija, statūtu reģistrācija, izziņu
izsniegšana). Reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistrs nav publiski
pieejams, kas apgrūtina trešo personu iespējas ātri saņemt informāciju par
reģistrētajām reliģiskajām organizācijām. Reģistrācijas procesi ir
ilglaicīgi, kā arī daudzi no reģistrācijas procesiem nav normatīvi
noregulēti, kas apgrūtina reliģisko organizāciju un citu organizāciju
darbību. Politikas izstrādes funkcijas reliģisko lietu jomā jau tagad veic
Tieslietu ministrija. Reliģisko lietu pārvalde, izmantojot tikai tās rīcībā
esošos resursus, pēdējo gadu laikā bez Tieslietu ministrijas (valsts
sekretāra, valsts sekretāra vietnieka) atbalsta nespēja patstāvīgi uzņemties
un nodrošināt darba grupu darba organizēšanu dažādu normatīvo aktu projektu
sagatavošanai. Ņemot vērā minēto, viens no Tieslietu ministrijas darbības stratēģijas 2007. 2009. gadam paredzētajiem uzdevumiem ir pilnveidot reliģijas lietu pārvaldības institucionālo modeli, reorganizējot Reliģisko lietu pārvaldi, nododot tās funkcijas Tieslietu ministrijai un Uzņēmumu reģistram. Ir plānots, ka Tieslietu ministrija nodrošinās valsts politikas īstenošanu un koordināciju reliģijas lietās, bet Reliģiskās lietu pārvaldes primāro funkciju, kas ir reliģisko organizāciju reģistrācija, nodos Uzņēmumu reģistram. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir, reorganizējot Reliģisko lietu pārvaldi, paredzēt daļu tās funkciju nodošanu Uzņēmumu reģistram, līdz ar to Uzņēmumu reģistram nododot 4 štata vietas. Likumprojekts paredz, ka reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistru ved Uzņēmumu reģistrs saskaņā ar likumu Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru, Reliģisko organizāciju likumu un citiem normatīvajiem aktiem. Nododot daļu Reliģisko lietu pārvaldes funkcijas Uzņēmumu reģistram, tiks uzlabota un vienkāršota reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistra vešana, vienlaikus atrisinot šobrīd pastāvošās problēmas. |
3. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
|
|
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Nododot daļu Reliģisko lietu pārvaldes funkcijas Uzņēmumu reģistram, tiks panākta ātrāka reliģisko organizāciju (savienību) reģistrācijas procedūra, reliģisko organizāciju (savienību) reģistra daļēja publiskā pieejamība, ar reliģisko organizāciju darbības pamatdokumentu reģistrāciju saistītu procedūru standartizācija, elektronisko pakalpojumu pieejamība reliģiskajām organizācijām, vienota valsts uzskaite par Latvijas Republikā reģistrētajām juridiskajām personām. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
82,0 |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu n eskar |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
82,0 |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
6. Cita informācija |
Likumā Par valsts budžetu 2007. gadam piešķirti naudas līdzekļi 81929 latu apmērā Reliģisko lietu pārvaldes darbības nodrošināšanai. Reliģisko lietu pārvaldes budžeta līdzekļi 40 964 latu apmērā tiks pārdalīti Uzņēmumu reģistram. Vadoties no
Ministru kabineta 2007. gada 6. marta sēdes protokola Nr. 17 34.§
norādām, ka institucionālās izmaiņas, ko paredz projekts, neradīs papildus
cilvēkresursu nepieciešamību. |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Ir izstrādāts un vienlaicīgi ar šo likumprojektu virzāms likumprojekts Grozījumi Reliģisko organizāciju likumā, kura mērķis ir noteikt jauno reliģijas lietu pārvaldības modeli, sakārtotu reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistra normatīvo regulējumu, un likumprojekts Grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām, kura mērķis būs likumā iekļaut arī reliģiskās organizācijas (savienības) pie nodokļa maksātājiem, lai tām varētu piešķir vienoto vienpadsmitzīmju reģistrācijas kodu un izsniegtu reģistrācijas apliecību, kura vienlaikus ir arī nodokļu maksātāja apliecība. |
2. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
2. tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr. ) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
5. Cita informācija |
Citas
informācijas nav
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Par plānotajām izmaiņām ir informēti reliģisko organizāciju (savienību) pārstāvji. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Reliģisko organizāciju (savienību) pārstāvju pozīcija ir pozitīva. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas
|
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts paredz paplašināt Uzņēmumu reģistra esošās funkcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā, Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
Tieslietu ministra vietā
ekonomikas ministrs J. Strods
17.08.2007. 12:33
1 210
S. Eižvertiņa
67162606, Sigita.Eizvertina@tm.gov.lv
S. Zuļķe
67162607, Sintija.Zulke@tm.gov.lv
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājas p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersonas p.i. |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Bičevskis |
I. Gratkovska |
L. Sparāne |
O. Zeile |