Likumprojekts
Grozījumi likumā
"Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"
Izdarīt likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 5.nr.; 1999, 14.nr.; 2001, 1.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 4.pantu šādā redakcijā:
"4.pants. Nostiprinājuma lūgumam attiecībā uz zemi pievienojams zemes robežu plāns, attiecībā uz ēkām (būvēm), dzīvokļu īpašumiem un jaunbūvēm uzrādāma kadastrālās uzmērīšanas lieta vai iesniedzama Nekustamā īpašuma valsts kadastra izziņa ar grafisko pielikumu par būves novietojumu zemes vienībā. Kadastra izziņā un kadastrālās uzmērīšanas lietā norādāma pašreizējo ēku (būvju), dzīvokļa īpašuma un jaunbūves kadastrālā vērtība, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētie atsavināšanas aizliegumi un citi apgrūtinājumi vai atzīme par aizliegumu un apgrūtinājumu neesamību. Citi dokumenti nostiprinājuma lūgumam papildus pievienojami šajā likumā un Zemesgrāmatu likumā noteiktajos gadījumos."
2. Izteikt 36.panta pirmās daļas 6.punktu šādā redakcijā:
"6) zvērināta revidenta apliecinātu pašvaldības vai valsts iestādes izziņu par to, ka ēka (būve) ir pašvaldības vai valsts iestādes bilancē, vai zvērināta revidenta apliecinātu izziņu par to, ka ēka (būve) uz valsts uzņēmuma likvidācijas brīdi ir bijusi tā pamatlīdzekļu sastāvā;".
3. Papildināt 36.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja uz ēkām (būvēm) bijušais īpašnieks vai viņa mantinieki normatīvajos aktos noteiktajā termiņā nav pieteikušies un tās atrodas ministrijas vai pašvaldības valdījumā un bilancē (grāmatvedības pamatlīdzekļu uzskaitē), un ir nepieciešamas valsts vai pašvaldību funkciju veikšanai, tās ierakstāmas zemesgrāmatās uz valsts vārda attiecīgās ministrijas personā vai uz attiecīgās pašvaldības vārda, pamatojoties uz šādiem dokumentiem:
1) ministrijas vai pašvaldības izsniegtu izziņu par to, ka ēkas (būves) atrodas tās valdījumā;
2) pašvaldības izsniegtu izziņu par to, ka uz ēkām (būvēm) normatīvajos aktos noteiktajā termiņā nav pieteikušies šo ēku (būvju) bijušie īpašnieki vai viņu mantinieki."
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.oktobrī.
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu
zemesgrāmatās anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likumprojekts Grozījumi likumā Par nekustamā
īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās (turpmāk likumprojekts) sagatavots,
izpildot ar Ministru kabineta 2007. gada 30. janvāra sēdes
protokollēmumu (protokols Nr.8 41. §) (turpmāk protokollēmums) uzdoto
uzdevumu Par grozījumiem normatīvajos aktos, kas nosaka ar nekustamā īpašuma
reģistrāciju zemesgrāmatās saistītās procedūras. Pamatojoties uz
protokollēmuma 2. apakšpunktā minēto, uzdevuma izpildei Tieslietu
ministrija ar rīkojumu Nr. 1 -1/78 izveidoja darba grupu Par
grozījumiem normatīvajos aktos, kas nosaka nekustamā īpašuma reģistrāciju
zemesgrāmatās saistītās procedūras (turpmāk darba grupa). Darba grupā
piedalījās pārstāvji no Tieslietu ministrijas, Valsts zemes dienesta, Rīgas
pilsētas zemesgrāmatas, Rīgas rajona zemesgrāmatas, Ekonomikas ministrijas,
Pašvaldību savienības un a/s Valsts nekustamie īpašumi. Darba grupas ietvaros tika izvērtētas problēmas
saistībā ar nekustamo īpašumu koroborāciju. Darba grupa izvērtēja arī
Aizsardzības, Iekšlietu, Zemkopības, Veselības ministrijas, vēstulēs Tieslietu ministrijai norādītās problēmas
attiecībā uz nekustamo īpašumu ierakstīšanu zemesgrāmatās. Iepriekš minētās
ministrijas vēstulēs Tieslietu ministrijai ir izteikušas nepieciešamību
izdarīt grozījumus likumā Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās,
proti, 4., 36. pantā. Likumprojekta nepieciešamība tika pamatota ar to, ka
spēkā esošā likuma Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās 36.
pantā nav ietverts pietiekošs dokumentu uzskaitījums, uz kuru pamata
zemesgrāmatās ierakstāmas valsts vai pašvaldību ēkas (būves), kas atrodas
valsts iestādes vai pašvaldības bilancē vai uz valsts uzņēmuma likvidācijas
brīdi ir bijušas tā pamatlīdzekļu sastāvā. Darba grupas sēdēs tika izvērtēts, kādos tieši
normatīvajos aktos ir nepieciešami grozījumi, un tika secināts, ka, ņemot
vērā vairāku ministriju izteiktos lūgumus, nepieciešams izdarīt grozījumus
attiecībā uz valsts un pašvaldību nekustamo īpašumu ierakstīšanu
zemesgrāmatās, proti, likuma Par nekustamo īpašumu ierakstīšanu
zemesgrāmatās 4., 36. pantā. Likuma Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu
zemesgrāmatās 4. pantā lietoto terminoloģiju attiecībā uz ēkām (būvēm),
jaunbūvēm un dzīvokļa īpašumiem nepieciešams precizēt atbilstoši Nekustamā
īpašuma valsts kadastra likumam, jo ir radusies savstarpējā tiesību normu
neatbilstība. Likuma Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu
zemesgrāmatās (turpmāk likums) 36. pantā ir noteikts, uz kādu
dokumentu pamata ēkas (būves) zemesgrāmatās ierakstāmas uz valsts vai
pašvaldības vārda. Likuma 36. pantā ietvertais dokumentu uzskaitījums,
uz kuru pamata ēkas (būves) ierakstāmas zemesgrāmatās uz valsts vai
pašvaldības vārda, nav pietiekošs, jo tas neparedz tādu ēku (būvju)
zemesgrāmatās ierakstīšanas pamatu, kas atrodas valsts iestādes vai
pašvaldības bilancē vai uz valsts uzņēmuma likvidācijas brīdi ir bijušas tā
pamatlīdzekļu sastāvā. Spēkā esošajā likuma 36. pantā nav atrunāts, uz
kādu dokumentu pamata zemesgrāmatās ierakstāmas ēkas (būvēs), uz kurām
īpašnieks vai viņa mantinieki normatīvajos aktos noteiktajā termiņā nav
pieteikušies un tās atrodas ministrijas vai pašvaldības valdījumā, bilancē
(grāmatvedības pamatlīdzekļu uzskaitē) un kuras ir nepieciešamas valsts vai
pašvaldību funkciju veikšanai. Ņemot vērā
iepriekš minēto, 4., 36. pantā grozījumiem tiks vienkāršota valsts pārvaldes
iestāžu un pašvaldību nekustamo īpašumu koroborācija zemesgrāmatās. |
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojektā tiek paplašināts dokumentu loks, uz kuru pamata ēkas (būves) ierakstāmas zemesgrāmatās uz valsts un pašvaldību vārda. Vienlaikus tiek precizēta likumā lietotā terminoloģija atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumam. |
|
3. Cita informācija |
Nav |
|
|
||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekta ietekme uz makroekonomisko vidi nav vērtējama kā ievērojama. |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts tieši vai netieši neskar uzņēmējdarbības vidi. Paredzams, ka ieguvums no tiesību akta būs valstij un pašvaldībai, kā arī sabiedrībai kopumā, jo procedūru skaits netiks palielināts, bet tiks paredzētas lielākas iespējas reģistrēt zemesgrāmatās ēkas (būves) uz valsts vai pašvaldības vārda, tādējādi atvieglojot zemes reformas pabeigšanas procesu visā valstī. |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts neierobežo dzimumlīdztiesību. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
5. Cita informācija |
Nav |
|
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. LVL) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
6. Cita informācija |
Nav |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav nepieciešama. |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar
|
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u. tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar
|
|||
2. tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr. ) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar
|
||
5. Cita informācija |
Nav
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav
notikušas
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas
|
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. Esošo institūciju funkcijas netiek paplašinātas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī Normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS un bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
4. Cita informācija |
Nav |
Tieslietu ministra vietā
bērnu un ģimenes lietu ministrs A. Baštiks
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājas p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Bičevskis |
V.Jarkina |
L. Popova |
V. Jarkina |
26.07.2007. 10:07
1067
Ziemele
7046105, ilona.ziemele@tm.gov.lv