2007. gada ____. septembrī
Nr.___________________
Saeimas Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79. panta pirmo daļu Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija iesniedz komisijas izstrādāto likumprojektu Grozījumi Krimināllikumā.
Komisija lūdz, izskatot Saeimas plenārsēdē jautājumu par likumprojekta nodošanu komisijai, nodot to tikai Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijai.
Pielikumā:
1. Likumprojekta teksts uz 1 lpp.
2. Likumprojekta anotācija uz 6 lpp.
Ar cieņu,
komisijas priekšsēdētājs J.Dalbiņš
Likumprojekts
Grozījumi Krimināllikumā
Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.; 2004, 2., 3., 4., 6., 11., 12., 13.nr.; 2005, 2., 11., 12., 13., 20., 21.nr.; 2006, 1., 7., 22.nr.; 2007, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 43. panta otro daļu šādā redakcijā:
(2) Šo sodu piespriež kā papildsodu nosakot ieceļošanas aizliegumu uz pieciem gadiem, izpildot to pēc pamatsoda izciešanas vai pēc atbrīvošanas no soda izciešanas pirms termiņa likumā noteiktajā kārtībā.
2. Papildināt 55. panta piekto daļu aiz vārda papildsodus ar vārdiem izņemot policijas kontroli un izraidīšanu no Latvijas Republikas.
Likumprojekta
Grozījumi Krimināllikumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Krimināllikuma (turpmāk KL) 43.pantu izraidīšanu no Latvijas Republikas var piemērot kā papildsodu citas valsts pilsonim vai personai, kurai ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja citā valstī, ja tiesa atzīst, ka, ievērojot lietas apstākļus un vainīgā personību, nav pieļaujama viņa atrašanās Latvijas Republikā. Piespriežot šo sodu, tiesa nenorāda tā termiņu un izpilda pēc pamatsoda izciešanas. KL 55.panta piektā daļa nosaka, ka nosacīti notiesājot, var piespriest papildsodus t.sk. policijas kontroli un izraidīšanu no Latvijas Republikas, neskatoties uz to, ka papildsods izraidīšana no Latvijas Republikas var tikt izpildīts tikai pēc reālas, nevis nosacītas pamatsoda izciešanas, bet papildsods policijas kontrole tiek piemērots, lai uzraudzītu no brīvības atņemšanas iestādēm atbrīvoto personu uzvedību. |
|
||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir novērst duālo izpratni par to, kas ir papildsods - izraidīšana no Latvijas Republikas, t.i., ka papildsods izraidīšana no Latvijas Republikas ir piemērots uz mūžu, vai ka papildsods izraidīšana no Latvijas Republikas pieļauj nevēlamas personas atgriešanos Latvijas Republikā. Ievērojot minēto, likumprojekts precīzi norada, ka papildsods izraidīšana no Latvijas Republikas tiek piemērots uz pieciem gadiem. Likumprojekta mērķis ir noteikt, ka, nosacīti notiesājot, var piespriest papildsodus izņemot policijas kontroli un izraidīšanu no Latvijas Republikas, jo papildsods izraidīšana no Latvijas Republikas var tikt izpildīts tikai pēc reālas, nevis nosacītas pamatsoda izciešanas, bet papildsods policijas kontrole tiek piemērots, lai uzraudzītu no brīvības atņemšanas iestādēm atbrīvoto personu uzvedību un tāpēc to nedrīkst piemērot personām, kuras sodītas nosacīti. |
|
||||||||||||
3. Cita informācija |
Saskaņā ar Tieslietu ministra 2006.gada 11.novembra
rīkojumu Nr.1-1/452 ir izveidota darba grupa Kriminālsodu politikas koncepcijas izstrādei, kurā piedalās
Tieslietu ministrijas, Sabiedriskā politikas centra PROVIDUS, Valsts
policijas, Ģenerālprokuratūras, Latvijas Zvērinātu advokātu padomes,
Augstākās tiesas, Rīgas apgabaltiesas, Jelgavas tiesas, Latvijas
Universitātes, Latvijas Tiesnešu mācību centra, Latvijas Policijas akadēmijas
pārstāvji. Kriminālsodu politikas
koncepcijas izstrādes darba grupa, izstrādājot koncepciju, konstatēja nepieciešamību
izdarīt grozījumus KL, kas ir ietverti šajā likumprojektā. Likumprojeks tika saskaņots ar Iekšlietu ministrijas, Pilsonības un migrāciju lietu pārvaldes, Valsts robežsardzes, Ieslodzījuma vietu pārvaldes, Augstākās tiesas, Ģenerālprokuratūras, Valsts probācijas dienesta pārstāvjiem, kuri piedalījās Tieslietu ministrijas organizētajā starpinstitūciju sanāksmē sakarā ar likumprojektu Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā (Nr.293/Lp9). |
|
||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
6. Cita informācija |
Likumprojekta ieviešanai papildu finanšu līdzekļi nebūs nepieciešami, jo grozījumi ir redakcionāli precizējumi. |
|||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Saeimā pirms 2.lasījuma
atrodas likumprojekts Grozījumi
Latvijas Sodu izpildes kodeksā (Nr.293/Lp9). |
|
||||||||||||
2. Cita informācija |
|
|
||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Kriminālsodu
politikas koncepcijas izstrādes darba grupā piedalās Sabiedriskā
politikas centra PROVIDUS Krimināltiesību politikas eksperts A.Judins, Latvijas Universitātes Krimināltiesisko zinātņu katedras
profesore V.Liholaja, Latvijas Tiesnešu mācību centra izpilddirektore I.Kronberga, Latvijas Policijas
akadēmijas Krimināltiesību katedras asociētais profesors V.Zahars. |
|
||||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Kriminālsodu
politikas koncepcijas izstrādes darba grupā piedalās Sabiedriskā
politikas centra PROVIDUS Krimināltiesību politikas eksperts A.Judins, Latvijas Universitātes Krimināltiesisko zinātņu katedras
profesore V.Liholaja, Latvijas Tiesnešu mācību centra izpilddirektore I.Kronberga, Latvijas Policijas
akadēmijas Krimināltiesību katedras asociētais profesors V.Zahars neiebilst pret izstrādātajiem priekšlikumiem.
Sabiedriskā politikas centra PROVIDUS Krimināltiesību politikas eksperts A.Judina priekšlikums bija noteikt
konkrētu termiņu papildsodam izraidīšana no Latvijas Republikas un tam, ka
papildsods policijas kontrole nav piemērojams nosacītas notiesāšanas
gadījumos. |
|
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas
netiek radītas, kā arī netiek paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
|
||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|
||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Kriminālprocesa likumā un Latvijas Sodu izpildes kodeksā noteiktajā kārtībā. |
|
||||||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||