Izdarīt Atkritumu apsaimniekošanas likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2004, 7.,
10.nr.; 2005, 2., 15.nr.; 2006, 24.nr.) šādu grozījumu:
Izteikt 13.panta pirmās daļas 1.punktu šādā
redakcijā:
"1) piedalās pašvaldības
organizētajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanā, ievērojot pašvaldības izdotos
saistošos noteikumus un noslēdzot līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu,
pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu ar komersantu, kuram atbilstoši šā likuma
15.pantam ir noslēgts līgums ar pašvaldību, vai ar attiecīgo vietējo
pašvaldību, ja to paredz pašvaldības saistošie noteikumi;".
Vides ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
2005.gada
22.jūnijā Saeima pieņēma Atkritumu apsaimniekošanas likuma grozījumus, kas
nosaka, ka vietējā pašvaldība izvēlas komersantu, kurš veiks sadzīves
atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu attiecīgajā
sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā, tādā kārtībā, kāda noteikta
iepirkumu regulējošos normatīvajos aktos, organizējot iepirkuma procedūru par
sadzīves atkritumu apsaimniekošanu noteiktā zonā. Iepirkuma procedūras
rezultātā nepieciešams nodrošināt sadzīves atkritumu apsaimniekošanu kontroli
un veicināt attīstību atkritumu apsaimniekošanā atbilstoši atkritumu
apsaimniekošanas plāniem. Tāpēc pašvaldības savos saistošajos noteikumos var
paredzēt iespēju, ka sadzīves atkritumu radītāji var slēgt līgumus par
sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu,
pārkraušanu un uzglabāšanu ar komersantu, kurš veiks sadzīves
atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu vai ar attiecīgo
vietējo pašvaldību, ja to paredz pašvaldības saistošie noteikumi. Grozījumu rezultātā pašvaldību budžetos nerodas
pozitīva ietekme saistībā ar maksājumu atgūšanu no komersantiem. |
|
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Tiek noteikts, ka sadzīves atkritumu radītājs, ievērojot pašvaldības izdotos saistošos noteikumus un
atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 15.pantam noslēdzot līgumu par
sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu ar
komersantu, kuram ir noslēgts līgums ar pašvaldību, vai ar attiecīgo vietējo
pašvaldību, ja to paredz pašvaldības saistošie noteikumi. |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Ja sadzīves atkritumu radītājs vai valdītājs
slēdz līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu ar sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas komersantu, tad saglabājas jau pašreiz spēkā esošo normatīvo
aktu regulējums, neradot būtisku ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi. |
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
4. Ietekme uz
vidi |
Normatīvā akta projekts pozitīvi
ietekmēs vidi, jo samazinās sadzīves atkritumu nonākšanu tiem neparedzētās un
nepiemērotās vietās. Līgumu
slēgšana par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu rada pozitīvu ietekmi uz
vidi, jo līguma noslēgšana par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu ir veids,
kādā jebkurš atkritumu radītājs vai valdītājs tiek iesaistīts pašvaldības
organizētajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas sistēmā, tādejādi sadzīves
atkritumi tiek apsaimniekoti organizētā veidā, attiecīgi uzlabojot vides
stāvokli. Sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanas seku izraisītajām tiešajām vai netiešajām pārmaiņām vidē, kuras
var ietekmēt iedzīvotāju veselību un drošību, dabas resursus, vides
piesārņojumu un bioloģisko daudzveidību, ievietojot attiecīgu informāciju
plašsaziņas līdzekļos, kā arī Vides ministrijas mājas lapā www.vidm.gov, kā arī attiecīgo pašvaldību
mājas lapās un vietējās avīzēs. |
5. Cita
informācija |
Nav. |
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
Tūkst. Ls |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2007.) |
Trīs nākamie gadi (2008. 2010.) |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo
jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo
jomu neskar. |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos
|
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā
ietekme
|
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
6. Cita
informācija
|
Nav. |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Cita
informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
|
|
|
5. Cita
informācija |
Nav. |
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
Saskaņā ar
valsts sekretāru sanāksmes protokollēmumu, likumprojekts ir nosūtīts
saskaņošanai ar Latvijas Pašvaldību savienības viedokli. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) Latvijas Pašvaldību savienības priekšlikumi tika izskatīti
starpministriju sanāksmē, kur tika secināts, ka priekšlikumus pēc rūpīgākas
izvērtēšanas varētu iekļaut normatīvajos aktos par atkritumu apsaimniekošanu,
jo iesniegtajā atzinumā ir iekļauti
priekšlikumi jautājumiem, kurus jau šobrīd regulē atkritumu apsaimniekošanas
likums, kā arī priekšlikumi, kuri jāizvērtē kopsakarībā ar citiem
normatīvajiem aktiem. |
Latvijas Pašvaldību savienība lūdz izskatīt šādus
priekšlikumus: - 13.panta (1) daļas 1) punktu papildināt ar šādu tekstu:
, vai arī
maksājot nodevu vietējai pašvaldībai par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu
tās saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā.; - 15.pantā: (1) daļā
aiz pirmā teikuma papildus ievietot šādu teikumu: Vietējā pašvaldība var
noteikt savos saistošajos noteikumos, kādu daļu no sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas administrēšanas darbībām tā veic pati.; - 22.pantu izteikt
šādā redakcijā: 22.pants.
Vietējā pašvaldība savos saistošajos noteikumos nosaka kārtību, kādā sadzīves
atkritumu radītājs vai valdītājs maksā par sadzīves atkritumu savākšanu,
šķirošanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu, izvēloties vienu no
sekojošiem veidiem: 1) kā
līgumcenu, kas noteikta līgumā starp pašvaldību un komersantu, kas noslēgts
atbilstoši šī likuma 15.pantā noteiktajai kārtībai. Šajā līgumā jābūt arī
noteikts, kā komersants norēķinās ar pašvaldību, ja tā daļu no sadzīves
atkritumu apsaimniekošanas administrēšanas darbībām veic pati. Tarifu par
pašvaldības veiktajām darbībām nosaka regulators; 2)kā
līgumcenu, kas noteikta līgumā starp pašvaldību un atkritumu radītāju vai
valdītāju, kas sastāv no tarifa par daļu no sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas administrēšanas darbībām, ko veic pati pašvaldība un
līgumcenas, kas noteikta līgumā starp pašvaldību un komersantu, kas noslēgts
atbilstoši šī likuma 15.pantā noteiktajai kārtībai. Tarifu par pašvaldības
veiktajām darbībām nosaka regulators; 3) kā nodevu
par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu. Saistošajos noteikumos jābūt noteikts,
kā vietējā pašvaldība norēķinās ar komersantu par sniegtajiem pakalpojumiem
pēc līguma, kas noslēgts atbilstoši šī likuma 15.pantā noteiktajai kārtībai,
un pašvaldības pašas veicamās sadzīves atkritumu apsaimniekošanas
administrēšanas darbības un to izmaksas, ja tādas ir. Tarifu par pašvaldības
veiktajām darbībām nosaka regulators,. Lai šie ierosinājumi varētu tikt
iekļauti likumā, nepieciešami grozījumi arī likumā Par nodokļiem un
nodevām, kura 12.panta (1) daļa jāpapildina ar punktu: 11) sadzīves
atkritumu apsaimniekošana.. Tāpat grozījumi jāveic arī Ministru kabineta
2001.gada 26.jūnija noteikumos Nr.281 Sabiedrisko pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika pašvaldību
regulējamās nozarēs, jo tajos nav paredzēts, ka daļu no atkritumu
apsaimniekošanas administrēšanas darbībām var veikt pašvaldība. Papildus iepriekš minētajiem
grozījumiem, lūdzam likumprojektā iekļaut grozījumus, kas nepieciešami, lai
sakārtotu atkritumu apsaimniekošanas sistēmu,: - svītrot 11.panta (2)
daļu, bet (1) daļu izteikt šādā redakcijā: (1) Tā reģionālā vides pārvalde,
kuras pārraudzības teritorijā atrodas reģionālais atkritumu poligons,
iepriekš informējot šī reģiona pašvaldības, pirms attiecīgo darbību veikšanas
izsniedz atļaujas atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu sniedzējam atkritumu
savākšanai, pārvadāšanai, pārkraušanai, šķirošanai un uzglabāšanai, kas ir
derīgas visā atkritumu apsaimniekošanas reģionā. Atļauju derīguma termiņam
jābūt ne mazākam par 12 gadiem.; - papildināt 12.pantu ar šādu tekstu: Zemes īpašniekam, kura īpašumu
teritorijā tiek radīti atkritumi, ir pienākums uz sava rēķina ierādīt zemi un
piebraucamos ceļus atkritumu savākšanas un šķirošanas punkta vai laukuma
izveidei un ekspluatācijai saskaņā ar pašvaldības saistošajiem noteikumiem
par atkritumu apsaimniekošanu un punkta vai laukuma atrašanās vietu saskaņot
ar vietējo pašvaldību.; - papildināt
1.pantu ar diviem punktiem: 8) atkritumu savākšanas un šķirošanas punkts ;
9) atkritumu savākšanas un šķirošanas laukums . |
Likumprojekta anotācija
ir precizēta, daļēji ņemot vērā Latvijas Darba devēju konfederācijas (turpmāk
LDDK) iebildumus. Tomēr Vides ministrija norāda, ka,
ņemot vērā Administratīvā procesa likuma 15.panta otro daļu, likumprojekts
Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā nav nekādā mērā saistāms ar
Rīgas Domes 2007.gada 3.jūlija
saistošajiem noteikumiem Nr.86 Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas
noteikumi. Likumprojekta anotācija attiecas uz likumprojektu Grozījumi
Atkritumu apsaimniekošanas likumā, nevis uz Rīgas Domes saistošajiem
noteikumiem. Attiecībā uz LDDK vēstulē
minētajiem apsvērumiem norādām, ka pašvaldības izmaksas atkritumu
apsaimniekošanā pieaug ne tikai tāpēc, ka pašvaldības slēgs līgumus ar
sadzīves atkritumu radītājiem un valdītājiem, bet arī saistībā ar dažādu
vides aizsardzības projektu realizāciju, piemēram, sadzīves atkritumu
poligonu būvniecību un sadzīves atkritumu apsaimniekošanas sistēmas
uzlabošanu. Nepareiza, normatīvo aktu
prasībām neatbilstoša sadzīves atkritumu apsaimniekošana var radīt ļoti
negatīvu ietekmi uz vidi, tāpēc uzskatām, ka konkurencei šajā jomā ir jābūt
regulētai, kā to pieļauj arī Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 30.pants un
176.pants. Uzskatām, ka Vides
ministrijas sagatavotais likumprojekts nekādā veidā nemazina nedz valsts,
nedz pašvaldības iespējas noteikt prasības radīto atkritumu apjoma un
bīstamības samazināšanai vai atkritumu dalītai vākšanai. |
Latvijas Darba devēju konfederācijas atzinums: Iepazīstoties ar likumprojekta anotāciju, secināms, ka minētā
argumentācija nav pamatota: 1. Apgalvojums, ka pašvaldībās būs pilnīgāka informācija par sadzīves
atkritumu apsaimniekošanu pašvaldības administratīvajā teritorijā, lai varētu
pilnvērtīgāk organizēt sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, radīs tieši pretēju
efektu, jo komersantam, kas nodarbosies ar atkritumu izvešanu uz poligonu,
būs izdevīgi ievest pēc iespējas vairāk atkritumu arī no citiem rajoniem, jo
atkritumi nav identificējami. 2. Apgalvojums, ka normatīvā akta projekta ietekme būs labvēlīga uz uzņēmējdarbības
vidi, ir pretrunā ar uzņēmēju pausto viedokli, kas nav pamierināti ar
konkurences ierobežošanu pakalpojuma sniedzēja izvēlē, radot papildus riskus
uzņēmējdarbības organizēšanai un plānošanai. 3. Apgalvojums, ka normatīvā akta projekts pozitīvi ietekmēs vidi, nav
korekts, jo nav izprotams, kādā veidā atkritumu administrēšana samazinās
atkritumu nonākšanu tiem neparedzētās vietās. 4. Apgalvojums, ka normatīvā akta projekts neietekmē budžetu, ir pretrunā
ar Rīgas domes Saistošajiem noteikumiem, kur iestrādāta norma par atkritumu
tvertņu atpirkšanu no komersantiem, un kam būs nepieciešami ievērojami
finanšu līdzekļi (jāiepērk aptuveni 33 600 atkritumu tvertnes). LDDK, iestājoties par godīgu konkurenci, lūdz likumprojekta tālāku
virzību noraidīt šādu būtisku apsvērumu dēļ: 1.Paaugstināsies pašvaldības izmaksas un atkritumu apsaimniekošanas
tarifi. 2. Tiks ierobežota konkurence. 3. Netiks veicināta atkritumu šķirošana. |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
|
|
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts
neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc pieņemšanas tiks publicēts
likumā Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta
pieņemto
aktu izsludināšanas, publicēšanas,
spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību noteiktajā kārtībā. Likums pēc tā
pieņemšanas tiks ievietots Vides ministrijas mājas lapā www.vidm.gov.lv un Latvijas likumu mājas lapā www.likumi.lv
.
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, ir
piemērojams vispārējais administratīvais process, pārsūdzot lēmuma pirmstiesas
strīda izskatīšanas stadijā Vides pārraudzības valsts birojā. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Vides ministrs R.Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktores p.i. |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
U.Lapiņš |
V.Puriņš |
I.Doniņa |
29.08.2007. 15.00
1804
I.Doniņa,
7026515, ilze.donina@vidm.gov.lv