Latvijas Republikas
9. Saeimas Prezidijam
2007.gada ______________
Nr.____________________
Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu "Grozījumi Valsts valodas likumā.
Pielikumā:
1. Likumprojekts.
2. Anotācija (uz 3 lp.).
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Grozījumi
Valsts valodas likumā
Izdarīt Valsts valodas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 1.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt likuma 5.pantu šādā redakcijā:
5.pants. Teritorijās, kuras tradicionāli vai lielā skaitā apdzīvo personas, kuras pieder pie nacionālajām minoritātēm, šo nacionālo minoritāšu valodu lietošanu regulē īpašs likums. Ikviena cita Latvijas Republikā lietotā valoda, izņemot latviešu valodu, lībiešu valodu un nacionālo minoritāšu valodas, šā likuma izpratnē ir uzskatāma par svešvalodu.
4. Ministru kabinets, ievērojot
attiecīgo mazākumtautību pārstāvju viedokli, līdz 2008.gada 1.martam izstrādā
un iesniedz Saeimai likumprojektu, kas regulē nacionālo minoritāšu valodu
lietošanu (šā likuma 5.pants), jomās, kas minētas šā likuma 6. panta pirmajā,
otrajā, trešajā daļā, 8. panta pirmajā daļā, 10. panta otrajā daļā, 13., 14.,
18. un 19. pantā.
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījumi Valsts valodas likumā
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Valsts valodas likums nosaka, ka ikviena Latvijas Republikā lietotā valoda, izņemot latviešu valodu un lībiešu valodu, šā likuma izpratnē ir uzskatāma par svešvalodu. Saskaņā ar Iedzīvotāju reģistra datiem 2007.gada 1.janvārī, tikai 59% Latvijas iedzīvotāju ir latvieši. 28,3% iedzīvotāju ir etniskie krievi, 12,7% - pārējo nacionālo minoritāšu pārstāvji. No 2005.gada 1. septembra Latvijas Republikas teritorijā ir spēkā Vispārējā konvencija par nacionālo minoritāšu aizsardzību. 2005.gada 26.maijā Likuma Par Vispārējo konvenciju par nacionālo minoritāšu aizsardzību 2., 3. un 4. pants paredz dažus ierobežojumus konvencijas piemērošanā, kuri ir izraisījuši pamatotu Eiropas Padomes kritiku. Neizbēgama šo ierobežojumu atcelšana rada nepieciešamību izdarīt izmaiņas likumdošanā, un pirmkārt Valsts valodas likumā |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz noteikt, ka valsts garantē arī mazākumtautību valodu lietošanu, ievērojot Satversmes 114.pantā un Vispārējās konvencijas par nacionālo minoritāšu aizsardzību paredzētās tiesības uz valodu saglabāšanu. Mazākumtautību valodu lietošana tiek garantēta teritorijās, kurās ir ievērojams skaits pie attiecīgās mazākumtautības piederošo personu. Mazākumtautību valodu lietošana tiek garantēta šādās jomās: - rakstveida komunikācija ar valsts un pašvaldību iestādēm, tiesām un tiesu sistēmai piederīgajām iestādēm, kā arī valsts vai pašvaldību uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām); - izglītība; - vietu nosaukumu veidošana un lietošana. Papildus tam tiek garantēta iespēja atveidot personvārdu mazākumtautības valodas personvārda oriģinālformas latīņalfabētiskajā transliterācijā. |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Nav ietekmes |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Nav ietekmes |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts veicinās sabiedrības integrāciju, garantējot pie mazākumtautībām piederošo personu tiesības uz savas valodas saglabāšanu. |
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
5. Cita informācija |
- |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
- |
||||
6. Cita informācija |
- |
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
Jāizdod īpašs likums un attiecīgie Ministru kabineta noteikumi par mazākumtautību valodu lietošanu pilsētu, novadu un pagastu teritorijās. |
2. Cita informācija |
- |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts atbilst Eiropas Padomes 1995.gada 1.februāra Vispārējai konvencijai par nacionālo minoritāšu aizsardzību. |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
- |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
- |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita informācija |
- |
||
|
|
|
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
|
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Ir ievēroti dažu mazākumtautību sabiedrisku organizāciju vairākkārtējie lūgumi |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma izpildi savas kompetences robežās nodrošinās valsts un pašvaldību iestādes, tiesas un tiesu sistēmai piederīgās iestādes, kā arī valsts vai pašvaldību uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības). |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
- |