Likumprojekts
Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā
Izdarīt Elektroenerģijas tirgus
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005,
12.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.panta otrās daļas 20.punktu šādā
redakcijā:
"20) tiešā līnija
elektrolīnija, kas sasaista savrupu elektroenerģijas ražošanas objektu ar
savrupu lietotāju, vai elektrolīnija, kas sasaista savrupu elektroenerģijas
ražotāju un tirgotāju, kurš tieši apgādā savā īpašumā vai valdījumā esošus
objektus, saistītos uzņēmumus un savus lietotājus;".
2. Papildināt
5.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Sistēmas
dalībnieku vai elektroenerģijas tirgotāju sastādītos rēķinus var pārsūdzēt
Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. Dokumenti, kas sastādīti, lai
sagatavotu vai pamatotu maksājuma dokumentus, atsevišķi nav pārsūdzami."
3. Papildināt 8.panta trešās daļas 7.punktu aiz vārdiem "pārvades
un sadales" ar vārdu "sistēmas".
4. Papildināt 11.panta otro daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Piedaloties elektroenerģijas tirdzniecībā, pārvades sistēmas operators rīkojas saskaņā ar atklātām, nediskriminējošām un uz tirgus principiem balstītām procedūrām."
5. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:
"14.pants. Palīgpakalpojumi
pārvades sistēmā
Pārvades sistēmas operators patstāvīgi sniedz palīgpakalpojumus, tai skaitā
balansēšanas pakalpojumus, vai tos pērk. Pārvades sistēmas operators pērk
palīgpakalpojumus saskaņā ar atklātām, nediskriminējošām un uz tirgus
principiem balstītām procedūrām."
6. Aizstāt 28.panta nosaukumā un pirmajā daļā vārdus "koģenerācijas
procesā" ar vārdu "koģenerācijā".
7. 29.pantā:
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Ražotāji, kas elektroenerģijas ražošanai izmanto
atjaunojamos energoresursus, var Ministru kabineta noteiktajā kārtībā saņemt
saražotās elektroenerģijas izcelsmes apliecinājumu. Izcelsmes apliecinājumu
izsniedz Ministru kabineta pilnvarota institūcija.";
izteikt septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Šā panta pirmās un ceturtās daļas, kā arī šā likuma
30.panta noteikumi neattiecas uz hidroelektrostacijām, kuru jauda ir lielāka
par pieciem megavatiem."
8. Izteikt 32.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Regulators nosaka, kādu informāciju un cik lielā apjomā
tirgotājs ietver galalietotājam izsniedzamajos rēķinos un informatīvajos materiālos."
9. Aizstāt 33.panta trešajā daļā vārdus "saistītajiem
galalietotājiem" ar vārdiem "saistītajiem lietotājiem".
10. Aizstāt 34.panta pirmajā daļā vārdus "citi lietotāji" ar
vārdiem "citi galalietotāji".
11. Papildināt 37.panta ceturto daļu aiz vārdiem "sistēmas
dalībniekiem" ar vārdiem "un tirgotājiem".
12. Papildināt pārejas noteikumus ar 10.punktu šādā
redakcijā:
"10. Administratīvās lietas par sistēmas
dalībnieku vai elektroenerģijas tirgotāju sastādītiem rēķiniem, par kurām
saskaņā ar Administratīvā procesa likumā noteiktajām prasībām ir ierosināts
administratīvais process tiesā, līdz likuma grozījumu spēkā stāšanās dienai,
kas paredz, ka sistēmas dalībnieku vai elektroenerģijas tirgotāju sastādītos
rēķinus var pārsūdzēt Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā, tiek izskatītas
saskaņā ar administratīvā procesa tiesību normām, kuras ir spēkā lietas
izskatīšanas, atsevišķu procesuālo darbību vai tiesas sprieduma izpildīšanas
laikā. Pēc pieteicēja lūguma administratīvā tiesa ir tiesīga pārsūtīt lietu
attiecīgās instances tiesai izskatīšanai Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā."
Ekonomikas ministrs
J.Strods
Likumprojekta
Grozījumi Elektroenerģijas tirgus
likumā
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir
vajadzīgs
|
||||||||
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Elektroenerģijas tirgus likums stājās spēkā 2005. gada 1. jūnijā. Piemērojot to praksē un realizējoties tirgus attiecībām, kas ir viens no likuma mērķiem, kļuvušas nepieciešamas izmaiņas Elektroenerģijas tirgus likumā. Ierosinātie grozījumi precizē un papildina elektroenerģijas sistēmas un tirgus dalībnieku pienākumus, kā arī regulatora kompetenci tirgus uzraudzībā un regulēšanā, un precizē likumā lietoto terminoloģiju. Likumprojektā paredzēts arī noteikt tiesvedības kārtību strīdos par sistēmas dalībnieku vai elektroenerģijas tirgotāju sastādīto rēķinu pamatotību, kas nākotnē novērstu atšķirīgu pieeju šo jautājumu risināšanā. Pamatā tiesvedība šajos strīdos noris civilprocesa kārtībā, taču pēdējo divu gadu laikā izveidojusies tiesu prakse, ka tiesvedība tiek uzsākta arī administratīvā procesa kārtībā un šādos gadījumos tiesvedība noris dalīti administratīvā un civilprocesa kārtībā. Tiesas dažādi raugās uz to, kurš no dokumentiem, kas tiek izdots, lai sagatavotu vai pamatotu rēķinu (akts par pārkāpuma konstatēšanu, ekspertīzes slēdziens, sākotnējais aprēķins), ir pakļauts izskatīšanai administratīvā vai civilprocesa kārtībā, vispār atsevišķi nav pakļauts izskatīšanai tiesā vai vērtējams tikai kā pierādījums civilprocesa kārtībā. Pastāvot šādiem apstākļiem, tiesvedības ilgums lietās var pārsniegt pat piecus gadus. Lai nodrošinātu dažādu elektroenerģijas tirgus
dalībnieku interešu līdzsvarošanu, nepieciešams normatīvajā aktā noteikt
precīzu regulējumu, kas pēc iespējas novērstu strīdu rašanos par elektroenerģijas
piegādi un maksājumiem, kā arī gadījumā, ja strīds tomēr rodas, precizētu to
izskatīšanas kārtību. Elektroenerģijas tirgus likums nenosaka, kādā
procesuālā kārtībā ir izskatāmi iepriekšminētie strīdi. Šis regulējums nav
ietverams arī Ministru kabineta noteikumos, jo, ņemot vērā Ministru kabineta
noteikumu vietu normatīvo aktu hierarhijā, to saturs ir ierobežots. Tādēļ
jautājumu par to, kādā procesuālā kārtībā izskatāmi strīdi, parasti nosaka
likumā. |
|||||||
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz noteikt, ka prasības par sistēmas dalībnieku vai elektroenerģijas tirgotāju sastādītajiem rēķiniem tiesā skatāmas Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. Pašlaik šādu prasību izskatīšanas kārtība nav reglamentēta un daļa lietu tiek skatītas Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, novedot pie lietu izskatīšanas laika pagarināšanās. Papildinot Elektroenerģijas tirgus likuma 5. pantu ar trešo daļu, paredzēts noteikt vienveidīgu regulējumu strīdiem, kas ir mantiski strīdi. Strīdus būtība ir zaudējumi elektroenerģijas sistēmas dalībniekam vai tirgotājam. Mantiskus strīdus nevar skatīt administratīvā procesa kārtībā, jo mantisku strīdu izskatīšana administratīvā procesa kārtībā ir pretrunā ar šī procesa būtību. Mantisko strīdu izskatīšanai jābūt piekritīgai civiltiesām. Indivīdam pieeja tiesai tiek nodrošināta, jo konkrētajos gadījumos indivīds savas tiesības var un varēs aizstāvēt Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. Satversmes tiesa 2006. gada 14. marta spriedumā lietā Nr.2005-18-01 ir secinājusi, ka Satversmes 92. panta pirmais teikums nekādā veidā nereglamentē to, kura procesa (administratīvā procesa, civilprocesa vai kriminālprocesa) kārtībā izskatīt kādu lietu. Likumdevējam ir rīcības brīvība noteikt gan procesa veidu vispār, gan arī to, kādas lietas izskatīs konkrētā procesa kārtībā. Noteiktajai kārtībai ir jānodrošina iespēja, ka procesa dalībnieki var efektīvi īstenot savas tiesības un pienākumus. Vienlaikus ir izstrādāti
arī citi grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā, kas precizē un papildina
līdzšinējo regulējumu, kā arī likumā lietotos terminus. Definīcija tiešā līnija
precizēta, atbilstoši direktīvā 2003/54/EK lietotajai, lai novērstu neprecīzu
šī termina interpretācijas iespēju. Arī universālā pakalpojuma saņemšanas
tiesības ir mājsaimniecības lietotājiem un citiem galalietotājiem, kas
elektroenerģiju izmanto savām vajadzībām, bet ne, piemēram, tirgotājiem, kas
šā likuma izpratnē arī ir lietotāji. Likumprojektā paredzēts,
ka noteiktu informāciju rēķinos un reklāmas materiālos ietver tirgotājs,
pretēji līdz šim noteiktajam, kad tas bija sistēmas operatora pienākums, jo
informācija par elektroenerģijas izcelsmi ir tirgotāja rīcībā. Likumprojekts paredz izteikt Elektroenerģijas tirgus likuma 14. pantu
jaunā redakcijā, kas precīzāk atbilst 2003. gada 24. jūnija Eiropas
Parlamenta un Padomes 2003. gada 26. jūnija direktīvas 2003/54/EK par
elektroenerģijas tirgus kopīgiem noteikumiem un direktīvas 96/92/EK atcelšanu
11. panta prasībām. Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likuma 29. pantā
paredz iespēju, ka saražotās elektroenerģijas izcelsmes apliecinājumu varēs
saņemt jebkurš ražotājs, kurš elektroenerģijas ražošanai izmanto atjaunojamos
energoresursus taču elektrostacijas, kuru jauda pārsniedz 5 megavatus, nevar
pretendēt uz atbalstu elektroenerģijas obligātā iepirkuma veidā. Šāds
grozījums ir pamatots ar likuma 29. panta otrajā daļā noteikto no
atjaunojamiem energoresursiem saražotās elektroenerģijas īpatsvaru, kas
jāiesniedz līdz 2010.gadam un kas ietver arī to elektroenerģiju, kas ražota
elektrostacijās, kuru jauda ir lielāka par 5 megavatiem. |
|||||||
3. Cita informācija
|
||||||||
II. Kāda var būt tiesību akta
ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||
1.
Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts
pozitīvi ietekmēs elektroenerģijas tirgus attīstību. Likumprojekts paredz
vienkāršot strīdu izskatīšanas kārtību elektroenerģijas tirgū, kā arī
samazinās izskatāmo lietu skaitu administratīvajās tiesās un paātrinās lietu
izskatīšanas civiltiesās, kā rezultātā tiks paātrināta tiesvedība citās
lietās. |
|||||||
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||||||
4.
Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||||||
5.
Cita informācija |
|
|||||||
|
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz Likumprojekts neskar
valsts budžetu un pašvaldību budžetus |
|||||||
|
|
(tūkst. latu) |
||||||
|
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
|
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
|
6. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir
paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Ņemot
vērā, ka ar likumprojektu paredzēts izdarīt izmaiņas Elektroenerģijas tirgus
likuma 29. panta piektajā daļā, pēc grozījumu likuma spēkā stāšanās četru
mēnešu laikā no jauna jāizdod Ministru kabineta noteikumi Noteikumi par
elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus. |
||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts
precizē prasības elektroenerģijas tirgus darbībai, nosaka kārtību strīdu
izšķiršanai, paredzot, ka lietas, kurās apstrīdēta rēķinu pamatotība, ir
izskatāmas Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. |
||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst tiesību akts
|
|||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
||||||
|
|||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
||||||
2.tabula |
|||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||||||
5. Cita informācija |
|||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Nav notikušas.
|
||||||
2.Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsts, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|
||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Nav veikti.
|
||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskiem konsultantiem |
Nav notikušas.
|
||||||
5. Cita informācija |
Likumprojektā
ietverti AS Latvenergo priekšlikumi. |
||||||
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta
izpilde
|
|||||||
1. Kā tiks nodrošināta
tiesību akta izpilde no valsts puses un (vai) pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar.
|
||||||
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā akta publikācija
laikrakstā Latvijas Vēstnesis, ievietošana NAIS un www.likumi.lv
|
||||||
3.
Kā indivīds vai uzņēmums var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu
ierobežo |
Persona var aizstāvēt savas aizskartās civilās tiesības Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. |
||||||
Ekonomikas
ministrs J.Strods
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
K.Gerhards |
Dž.Innusa |
I.Vanaga |
U.Sarma
|
06.07.2007. 13:34
1401
A.Tarvide
7013222, Aelita.Tarvide@em.gov.lv